MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Nepbedelaars verpesten het voor de armen

25 juni 2009 | in Marokko | 12 Reacties

BedelenMet bedelen kun je goud geld verdienen in Marokko. Zeker als je een kind bij je hebt. Kindermakelaars verdienen er het meest aan, armen het minst. Rkia Soufiani (42) uit Sidi Yahya loopt al jaren met een klein kind naast zich en een babyfles met melk in de hand te bedelen. Soms laat ze ook een medicijnendoosje zien, waarmee ze wil zeggen: ik moet dringend nieuwe medicijnen hebben, geef mij geld. Soufiani zweert dat ze de boel niet oplicht, maar ze geeft toe: ‘Je kunt dit zien als bedelen en je kunt het zien als een fulltime baan.’

Bedelen als werk, daarover heeft Le Soir vorige week een onthullend verhaal gepubliceerd. In alle grote steden van Marokko zijn makelaars aan de slag die kinderen huren van arme gezinnen en deze kinderen doorverhuren aan bedelaars. Want met een kind naast zich haalt de bedelaar meer op.

Gehandicapte kinderen doen het beter dan een gezond kind, en een viezig kind in lompen is helemaal een goudmijn. Een makelaar heeft ongeveer vier kinderen onder zijn hoede en meerdere makelaars worden weer aangestuurd door een chef. Le Soir sprak met zo’n chef, Radouane uit Casablanca, die per dag 70 euro verdient, een mega-inkomen in Marokko.

Het meisje aan de hand van Rkia Soufiani is absoluut van haarzelf, zegt ze. Maar Soufiani kent wel families die hun kinderen te huur aanbieden. Eén kind kan gemakkelijk het minimuminkomen in Marokko opleveren, 175 euro per maand. Er zijn zat families die zo leven, aldus Soufiani. ‘Je kunt wel tien kinderen krijgen, als je maar betaalt’, lacht zij.

In 2005 telde Marokko bijna 500 duizend bedelaars, blijkt uit onderzoek van het Marokkaanse ministerie van Volksgezondheid en twee landelijke hulporganisaties. Vrouwelijke bedelaars hebben vaak kinderen bij zich die jonger zijn dan 7 jaar. Van alle bedelaars huurt 15 procent wel eens een kind.

De situatie was destijds al ‘alarmerend’, aldus het rapport. Een van de meewerkende hulporganisaties, l’Entraide Nationale, kondigde een ‘adequate strategie’ aan om de situatie van deze kinderen te verbeteren. Maar intussen lijken de problemen verre van opgelost

Het gehele artikel is hier verder te lezen.

Er zijn 12 reacties

  1. HAMOU EL HJA
    25 juni 2009 om 11:21 uur.

    mensen die bedelen terwijl ze kunnen eten en een dak boven hun hoofd hebben. jaa ze kunnen misschien wel rijk worden maar je belazert je moslim broeders op die manier dan wacht jouw een harde straf bij allah SWT is niet normaal !

  2. Henk el Makhloufi
    25 juni 2009 om 02:09 uur.

    En dat is nu precies eender wat er hier in Nederland in de grote steden voorvalt.
    Mensen met een dak boven hun hoofd,goed en fatsoenlijk te eten,in het bezit van de nieuwste mobile,volop rokend, en zitten toch heel de dag de klauw op te houden bij de grootgrutters voor de deur.
    Maar ik zal wel weer racistich zijn!!!

  3. malade
    25 juni 2009 om 03:54 uur.

    Mooi gesproken Henk,

    “l’Entraide Nationale, kondigde een ‘adequate strategie’ aan om de situatie van deze kinderen te verbeteren. “ Misschien moet de l’Entraide Nationale er voor zorgen dat deze arme bedelaars een dak boven hun hoofd krijgen en fatsoenlijke ziektekosten vergoeding krijgen? En misschien een idee en om de fake makelaars naar Sahra te deponeren en zand laten graven? Het zelfde zoude ze moeten doen met onze Marokkaanse rot kinderen in NL doen, deponeren naar Shara zeg ik je probleem opgelost.

  4. kano
    25 juni 2009 om 07:31 uur.

    Ik heb die bedelaars alang door, ik geef de gifte (sadagha) alleen aan mensen waarvan ik zeker weet dat ze arm zijn ik heb familie in Marokko die arm zijn ik geef die geld aan die mensen want ik weet zeker dat ze arm zijn, die nepbedelaars hebben meer geld dan ons, op 2M heb ik een programma gezien die over de straatbedelaars gaat, nou er werden mensen opgepakt met duizenden dirhams in zwarte plastiktassen en in bezit van huizen, er werd een vrouw opgepakt die twee huizen heeft (gehuurd) en 13000 euro in een plastictas toen de politie haar vroeg waarom ze dat doet ze antwoorde, ik wil de derde huis laten bouwen, en nog een ander met ongeveer 5000 euro opgepakt,
    ze verdienen beter dan een directeur van een bank.

  5. Hassanhasson
    25 juni 2009 om 08:27 uur.

    Hoe zit het nou met de Nederlandse boeren:
    Die hebben over het algemeen niets te klagen, toch staan met hun harken talrijke subsidies op te vangen!!!

  6. Henk el Makhloufi
    26 juni 2009 om 12:38 uur.

    Hassanhasson als je de levensstandaard /kostenplaatje van de Nederlandse boer goed zou kennen zou je de uitspraak niet doen.
    Veel boeren bedrijven gaan kapot omdat er geen opvolgers zijn.
    gewoon omdat de jonge boeren er gen zin meer in hebben om werkweken van 80 uur te hebben en nog minder dan het minium bestaansinkomen hebben.
    In sommige gevallen heb je meer als uitkering dan als boren berdrijf,de opgelegde investeringen door Brussels voor melk en veehouderij zijn te groot om nog in dit leven af te lossen.
    Want wat doe je als men 1,10 moet inversteren in de productie van 1 liter melk en je krijgt er 40 eurocent voor terug.
    Daarnaast worden ze kapot gemaakt door de grote zoals AH etc.
    Wist je dat een landbouwer van AH bv het “astronomische bedrag” van 10 eurocent voor een komkommer krijgt en 15 cent voor een krop sla en 15 eurocent voor een 1 kilo tomaten
    En als hij weigert dan gaat men naar een ander en verkoopt de boer dus geen klote.
    Ook enig idee hoeveel boeren er jaarlijks een eind aan hun leven maken?
    Het boerenbestaan was vroeger een hard maar eervol bestaan,nu is het bittere armoede

  7. Mhaaziz
    26 juni 2009 om 01:45 uur.

    komt er van als je in een land woont waar alles om GELD draait wie weet kun je in de toekomst zelfs mensen kopen dit komt allemaal door de overheid

  8. Angelova
    27 juni 2009 om 10:52 uur.

    Kano kan het zijn dat je arabische familieleden komen bedelen bij ons in Nador? Anders kun je hun die richting opsturen, wij staan bekend om het het geven van ruime almoezen daarom komen arabische bedelaars massaal naar Nador..

  9. kano
    28 juni 2009 om 03:10 uur.

    .Angelova
    wie zeg dat ik een arabier ben, ken jij mij ?, ik kom ook uit de beurt van Nador maar aan nepbedelaar geef ik geen cent, heb jij soms geen arme familie in Marokko? wil jij dat ontkennen ?

  10. Boutkourt
    28 juni 2009 om 04:10 uur.

    Alikoum Owsalaam

    Dit is verschrikkelijk en absolute! Een misdrijf in de Marokkaanse maatschappij! Het een verspilling van het samenleving en beschadiging van de Marokkaanse eer en misleiden ook het goede voorbeeld van de nieuw groeiende generaties in Marokko!
    en dit is ook geen manier van de Islaam,
    deze mensen die moeten kei hard aangepakt worden en hun bezit van de waarde in beslag nemen en daarna laten ze echt aan bedelen om het situaties van de echte arme mensen te laten beproeven hoe erg en ook vreselijk dat is om een echt arme mens te zijn!
    Het is een schande schande, wacht maar die misdadigers komen straks aan de beurt !!!!!!!!!!!!
    Ik heb ook een boodschap aan die oplichters!

    http://www.youtube.com/watch?v=t2uHLzYt2IY&feature=channel_page
    Kopier deze link luister wat de Quraan zegt!

  11. mohammed
    30 juni 2009 om 05:56 uur.

    ik heb gelukkig geen arme familie in marokko
    (moge allah hun verder helpen)
    en ze werken dus het is niet erg,
    maar door die cijfers wat heir boven staat
    daar rekenen die kaaskoppen op af
    hun denken dus dat marokko arm terwijl het merendele nep bedelt

  12. NAIMA
    01 juli 2009 om 09:01 uur.

    maar helaas zijn er ook echte bedelaars, mensen die niet anders kunnen als bedelen om te kunnen overleven. Dat moeten we altijd in gedachte ouden. Als je iets aan een bedelaar geeft ga er van uit dat je een goede doel hebt verricht. De slechte mensen verpesten het altijd voor de goede in welke gemeenschap dan ook. Jammer maar waar.