MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Mohammed VI: schatrijk met absolute macht

23 juli 2009 | in Marokko | 20 Reacties

Mohammed VI vooral schatrijk vorst met absolute machtTien jaar geleden gold hij als ‘the cool king’ van het Midden-Oosten. Nu lijkt de Marokkaanse koning steeds meer op zijn vader: een autoritaire man met veel geld. Toch is hij populair.

De oude Franse rocker Johnny Hallyday had op een mooie dag in 2003 een speciale gast in Parijs uitgenodigd voor het diner: de Marokkaanse koning Mohammed VI. Hallyday had wel een klein probleem. Hij kende niet precies de etiquette waaraan hij zich moest houden. Toen de koning arriveerde, vroeg hij hem hoe hij hem moest aanspreken en of hij ‘u’ tegen hem moest zeggen. ‘Je kunt me majesteit noemen en me tutoyeren’, antwoordde Mohammed VI.

De opmerking typeert de man die vandaag tien jaar op de Marokkaanse troon zit. Op 23 juli 1999 stierf zijn vader Hassan II en enkele uren later aanvaardde Mohammed VI het koningschap. Hij was destijds 35 jaar en meteen daarna manifesteerde hij zich als ‘the cool king’, aldus het Amerikaanse tijdschrift Time in 2000 dat hem omschreef als iemand die ‘hip, modern en charmant’ is. Iemand om te tutoyeren, kortom.

De jonge vorst werd gesignaleerd op een jetski, in snelle bolides of met een jachtgeweer. Naar het schijnt doet hij aan krachttraining en kleedt hij zich zowel in dure pakken van lamawol als in spijkerbroek met een leren jack. In 2002 trouwde hij een gewoon meisje uit Fes, de onderwijzersdochter Salma Bennani die informatica had gestudeerd. Sterker: Mohammed VI toonde zijn roodharige schoonheid aan de buitenwereld, iets dat Hassan II met zijn echtgenote nooit had gedaan.

Het was voor het Marokkaanse volk duidelijk: Mohammed VI deed het volledig anders dan zijn dictatoriale vader Hassan II. Dat bleek niet alleen uit zijn presentatie, maar ook uit de zaken die hij in de beginjaren aanpakte. Hij bezorgde vrouwen meer rechten. Er kwam een verzoeningscommissie voor de voormalige politieke gevangenen. Journalisten en kunstenaars kregen meer vrijheid.

Hij wilde de economische ontwikkeling stimuleren om meer Marokkanen een beter leven te geven. ‘Koning van de armen’, luidde al gauw zijn bijnaam. Nu, tien jaar later, is duidelijk dat vooral het woord ‘koning’ van toepassing is

Het gehele artikel is hier verder te lezen.

Er zijn 20 reacties

  1. Tokyo
    23 juli 2009 om 05:07 uur.

    de appel valt niet ver van de boom zegt men

  2. samadie
    23 juli 2009 om 11:57 uur.

    hij is gevaarlijker dat hassan, bij hassan wist je waar ej aan toe was, nu wordt iedereen zomaar opgepakt.

    ps: marokko ligt niet in het middenoosten, maar noord afrika

  3. Azidan
    23 juli 2009 om 01:13 uur.

    Ik heb respect voor deze koning

  4. amazigh amagrebie
    23 juli 2009 om 06:06 uur.

    land als marokko moet met harde hand worden geregeerd. een deel van de bevolking circa 40 % is straat arm 20 % leeft normaal en 40 % is rijk zo moet je marokko zien. Deze koning probeerde zachtaardig te zijn maar na de aanslagen van Casablanca 2001 en een militaire complot die tegen hem werd voorbereid en laatst werden nog veel mensen van de leger opgepakt omdat ze de hasjhandel in nador steunen. hij moest doen wat hij heeft geleerd van zijn vader Hassan II en dat is zijn recht en plicht. hij moet het land beschermen anders krijgen we een toestand als somalie waar het uit de hand gaat lopen burgeroorlog, of militaitere macht, islamitisch terreur organisaties. Democratie bestaat niet in marokko en in Europa begint zelfs de democratie langzamerhand te vergaan. moslims vinden moeilijk werk, hoofddoekverbod, racisme Wilders, Beruscoluni Facist etc. Enigste wat ik vind dat in marokko zeer veranderd moet worden is de werkgelegenheid en kansen voor de bevolking ik hoop insallah dat de koning zijn volk meer gaat steunen. hij heeft een goed buitenlands beleid, groeiende handel in het land, toerisme, infrastructuur wordt alsmaar beter, goede wegen etc. maar de bevolking moet beter gaan leven in de toekomst. Marokko is niet alleen voor de regering en Koning NEE ! Marokko is van de marokkanen. Vergeet vooral niet de berbers eerste bewoners die het armoedigste leven en altijd vergeten worden , rif, cleuh atlas, sous. Democratie is groot woord en niet alleen vrouwenrecht, stemrecht.

    democratie is dat iedereen gelijke kansen heeft !

  5. sJ
    24 juli 2009 om 09:10 uur.

    pff bij hassan wist je waar de grenezen waren maar nu
    nu niet nee

  6. Azidan
    24 juli 2009 om 01:29 uur.

    Ik vind dat Marokko “het slettengehalte” drastich omlaag moet brengen

    Dus ik bedoel, Marokko mag geen tweede thailand worden

  7. Kwaad²
    24 juli 2009 om 02:12 uur.

    Democratie betekent dat het volk heerst en dus niet dat iedereen gelijke kansen heeft. Dat iedereen gelijke kansen heeft is een illusie, een utopie dat niet haalbaar is, vanwege vele redenen maar aan de grondslag ligt de menselijke aard.

    Voor de rest wel een leuk verhaal hoor.

  8. amazigh amagrebie
    25 juli 2009 om 01:03 uur.

    beste vriend KWAAD ! het volk zal nooit heersen in marokko haal dat maar uit je hoofd. de koning zal blijven regeren hoe dan ook met alle macht.
    ik bedoel democratie op zijn marokkaans en voor ons marokkanen is het al echt een groot prestatie als iedereen gelijke kansen heeft dat is voor ons marokkanen de beste democratie want daardoor komt werkgelegenheid en kunnen mensen een normaal loon binnenhalen waar ze goed mee kunnen rondkomen dan hoor je niemand klagen want dan worden de Marokkanen zelfstandiger maar toch bedankt voor je reactie.

  9. Tarik
    26 juli 2009 om 10:28 uur.

    Deze koning is gewoon tof! Hij heeft het land erg goed gedaan!

  10. mhamed
    29 juli 2009 om 10:39 uur.

    liever hij dan die rare vader na hem.

  11. mustapa
    10 februari 2010 om 01:37 uur.

    ik vind dat deze koning gewoon de bom a brada hij is chill en aardig.

  12. Joost Niemöller » Verkiezingen 020: Schoenen uit voor Allah
    21 februari 2010 om 02:56 uur.

    […] om voor de mensenrechten te strijden!, riep Ulichki dan ook. Leuk ideetje om op vakantie eens met M6 te […]

  13. Fatiha
    24 maart 2012 om 04:07 uur.

    Ik ben 10 jaar niet naar Marokko geweest, heb altijd gevraagt aan mensen die dan wel gingen hoe ziet Marokko er nu uit, de meeste durven blijkbaar de waarheid niet te vertellen en vertelden mij jawelll Marokko is hard veranderd , nu ben ik dan toch geweest en eerlijk gezegt ik ben beschaamd om iemand van mijn vrienden kring mee te nemen naar Marokko, het is daar gewoon een RAMP!! In Casablanca toch, gewoon een ramp !! overal vuiliigheid op de grond , heel veel diefstallen, je kan daar nt lopen met een gms in je hand en een handtas , je moet opletten of ze u niet aanvallen, taxi chauffers die mij waarschuwden om op te letten als ik op straat liep enz enz . Dus de huidige koning heeft er een ramp van gemaakt, teveel sletterijen en teveel diefstallen en teveel armoede ,terwijl mijnheer de koning daar met een MERCEDIS COUPé rondrijdt aan zee, die zou eens meer rondrijden in plaatsen waar de armen wonen en waar de bedelaars op straat zitten te bedelen !!

  14. CHKHACHKHI F
    23 augustus 2012 om 12:03 uur.

    Beste Mensen,

    Jullie vergelijken Marokko met Europa, kan je Europa met Amerika vergelijken?
    Onze Koning Mohamed VI heeft veel gedaan voor alle Marokannen,en vergeet niet dat verandering tijd inneemt, Rome is ook niet in één dag gebouwd of niet?
    Dat sommigen kritiek geven omdat in Casablanca vuil is, prostitutie, diefstal, je moet gewoon eens in Amsterdam of Rotterdam gaan, vuil, prostitutie, diefstal, en Moord.
    Vandaag kan je tegen een politie-agent in Marokko je mening zeggen, wat vroeger niet het geval was, vandaag hebben de vrouwen nog meer rechten, vandaag zijn wij allemaal Marokannen of je berbers bent, souss, doukala, marakchi,enz.. HIJ HEEFT ONS VEREINIGD!!!
    dat sommigen hier zeggen beschaamd is om haar vriendekring mee naar Marokko te nemen, vind ik HEEL FLAUW, ik ben ook beschaamd om mijn vrienden naar Amsterdam of een hoofstad in Europa te brengen.
    Het is gemakelijk om kritiek te geven, ik zou zeggen wie van Marokaanse origine is een die verandering wil maken, moet maar in Marokko gaan werken om samen met onze Koning de vooruitgang van onze land te boeken.
    Niet alles verloopt zoals het moet in Marokko dat hoor je me niet zeggen, maar de KONING MOHAMED VI doet alles goed, maar er staan mensen onder hem die hun werk niet goed doen, het is daarom dat hij na elke project onaangegeven ter plaatse komt kijken of alles in orde is, en wat ik nog kwijt wil, je moet zien wat hij met zijn stichting heeft gedaan FONDATION MOHAMED VI, voor de gehandicapte, voor de prostituties, voor de mensen die in de gevangenis zitten, enz……
    Ik heb 45 Jaar, altijd in Belgie gewoont, ik ben fier om een Marokaan te zijn en houd zielsveel van onze Koning Mohamed VI.
    Ik zou zeggen ” Vive Le Roi Mohamed VI et la Famillie Royal”.
    Mvg

  15. red1
    24 augustus 2012 om 01:39 uur.

    slm ,marokaanen of geen marokaanen wij zijn moslims, en daar moeten we vier op zijn, en ook eerlijk zijn tegenover ons eigen, messchien is de konning een goede mens ,en messchien ook weer niet , alleen allah weet dat ,één ding waar ik niet mee akkord ben ,en niet tegen kan, en niet kan begrijpen , is dat de imams en veel andere mensen hem amir el moaminin noemen , en hij laat dat zo ,hij weet wel zelf wie echte amir el moaminin is radiya laho 3anh en daar is hij heel ver van , ik hou niet van hem, maar ik haat hem ook weer niet , hij is mijn broer in de islam en jullie ook allemaal ,maar laat ons ééns eerlijk zijn ,hij heeft wel een zwaare verantwoordelijkheid , en zit in een mooielijke situatie .(regering) grtjes allemaal

  16. arbi
    24 augustus 2012 om 05:20 uur.

    soms valt een apel heel ver van de boom jongen? maar spijtig genoeg is marokko nog erger dan thailand , dat is om dat we moslims zijn . maar laat ons onze geschiedenis niet vergeten? wij marokanen en alle berbers de echte marokanen zijn samen sterk , en ook de berbers niet vergeten wat ze hadden meegemaakt voor marokko, zij zijn wij (marokanen), berbers eerste bewoners , en daar heeft mr amagrebie gelijk in (respect ), want ze haden ook een grote rol gespeelt in de tijd van m5, en abdelkrim khtabi was onze held allemaal . maar veranderingen nemen dus tijd , vandaag kunnen we niet veel gaan veranderen , we kunnen ermee beginnen , maar we moeten vandaag hard werken voor morgen , en aan de toekomst , we moeten eerst een heeeeeeel goede opvoeding geven aan onze kinderen , want die zijn eigenlijk de toekomst

  17. mhamed
    25 augustus 2012 om 02:05 uur.

    In 1926 stond Abdelkarim Alkhattabi met zijn veertienduizend strijders tegen Over een frans en spaanse leger van meer dan een miljoen soldaten.ondankds de gigantische militaire ongelijkheid, moesten de spanjaarden uiteindelijk beroep doen op het duitse gifgas.Abdelkarim stond onder druk van twee grote moderne mogendheden(spanje en Frankrijk)
    Terwijl de sultaan zowel van fes als van rabat marokko verkocht haddden aan de bezitters.als dat zich weer zal herhalen zullen de berbers het zelfde doen hoewel de heugelaars van nu uitverkoren gedragen!!!

  18. redouane
    27 augustus 2012 om 01:37 uur.

    met alle respect mr mhamed als deze incident zich weer zal herhalen dan moeten de marokanen in het algemeen (berbers arabieren en noem maar op) , stand houden en actie nemen .

  19. mhamed
    28 augustus 2012 om 01:01 uur.

    het is geen incident redouane……meer overgave aan de vijand.

    Kjijk om je heen en oordeel zelf
    Waarom moet me frans spreken ?
    Waarom hebben fransen meer rechten hebben dan marokkaanen?
    En waarom werden marokkaanen slaven in frankrijk?
    Waarom moeten documenten in het frans vertaald worden?

    onderdrukking van de fransen is de dag als vandaag nog steeds voebaar.
    begrijpelijk want de oude garde hebben marokko verkocht aan de bezitters.!!!
    liever strijdig te onder gaan dan een aai op de bol van de haters.

  20. redouane
    29 augustus 2012 om 12:28 uur.

    die overgave is een teken van zwakheid en dat komt door te kort aan el imaan hellemaal mee eens we zijn vrij geboren en knielen aan niemand behalve allah we zijn wel slaven van allah en zeker niet van de fransen fransen hadden slim gehandelt uit marokko terug getrokken van uit schrik en noem maarop en lieten de konning doen wat zun willen en daarom hebben zun meer rechten dan wij denk ik weet je die haters doelen allen maar op moslms landen (sunna)