MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Elatik vergelijkt Wilders met Adolf Hitler

14 augustus 2009 | in Politiek | 11 Reacties

De Amsterdamse politica Fatima Elatik (PvdA)De Amsterdamse politica Fatima Elatik (PvdA) twitterde dat de vragen van Wilders haar aan 60 jaar geleden doen denken. ‘Wat een ongelooflijk domme gans.’ Geert Wilders doet denken aan Adolf Hitler als hij wil laten uitzoeken hoeveel moslims er in Nederland wonen, vindt de Amsterdamse stadsdeelvoorzitter Fatima Elatik (PvdA).

Wilders’ vragen doen haar denken aan een ‘politicus van 60 jaar geleden’, twitterde Elatik. ‘Ze willen ook al gaan onderzoeken hoeveel moslims er jaarlijks bijkomen. Nog even en ze gaan ons DNA analyseren om aan te tonen dat we niet deugen. Volgens mij was er een andere politicus in Europa zo’n 60 jaar geleden die dat ook deed bij een ander Semitisch volk.’ ‘Oeps, maar dat mag ik natuurlijk helemaal niet zeggen’, besloot ze. ‘Hitler was ook democratisch gekozen. Dat vergeten we soms.’

Elatik haastte zich te twitteren dat ze niet Wilders zelf met Hitler wilde vergelijken, maar zijn beleid, schrijft dagblad De Pers. ‘Hoe Wilders moslims systematisch verdacht maakt lijkt op een van de grootste misdaden van de vorige eeuw’, zegt zij. ‘Nu wil hij weten wat moslims kosten. Ik vraag me af waar het heen gaat. Wil hij straks een eenkindpolitiek voor moslims? Ik maak me zorgen over de samenleving en ik heb genoeg vaderlandsliefde om die niet te laten afglijden. Het moest eens gezegd worden, want niemand durft.’

Wilders reageerde woedend. ‘Wat een superdomme gans’, zegt de PVV-leider. ‘De demonisering van de PvdA gaat maar door. Ik hoop dat ze zich realiseren waar dit toe kan leiden.’

‘Dit bevestigt weer eens dat Wilders niet in debat wil en alleen op de persoon speelt’, aldus Elatik. ‘Hij moet niet alleen roepen maar met oplossingen komen waar ik als bestuurder iets mee kan.’

Er zijn 11 reacties

  1. Henk el Makhloufi
    14 augustus 2009 om 10:29 uur.

    Wilders en Adolf hebben in ieder geval niet dezelfde kapper!!

  2. Henk el Makhloufi
    14 augustus 2009 om 01:22 uur.

    Deze actie kan erg leerzaam zijn voor de PVV en zijn aanhang.
    Nu kunnen ze zelfs ook ervaren hoe frustrerend dergelijke confronterende uitspraken zijn.
    Fatima vergelijkt Wilders overigens helemaal niet met H, maar vergelijkt wel zijn wijze van politiek voeren met die van H.
    Helaas dringt dit door de tunnelvisie waar de PVV en zijn aanhang aan lijdt en een gebrek aan gevoel voor de samenleving niet bij hen door.

  3. Maghrebie
    14 augustus 2009 om 01:23 uur.

    Fatima doet er goed om niet te snel hierop te reageren. Onze democraat blijkt in NL alleen het recht te hebben om kritiek op anderen te uiten. Doen anderen dat, dan is dat komt dat gelijk onder het rijtje demoniseren.

    Ik vind het jammer dat vooraanstaande Marokkanen niets van zich laten horen. Het zou gepast zijn om juist nu en dan iets, maar dan ook iets nuttigs, te laten horen. Het enige wat Marokkanen nu laten horen is alleen maar voer voor onze De tolerante medelanders.

  4. marijnt
    14 augustus 2009 om 01:33 uur.

    Ik vraag mij af wat mevrouw elatik heeft gedaan voor de marokaanse gemeenschap. Wat me trouwens opvalt is dat je marokaanse bestuurders nooit hoort opnemen voor de marokanen totdat het verkiezingstijd is. Tot die tijd moeten ze niks van die mensen hebben. Dit geldt ook voor marcouch, bouchiti die voor de pvda in de kamer zit. Khadja Arib en ga zo maar door. Ze zijn hypocriet en schijnheilig

  5. Mohsine
    14 augustus 2009 om 04:32 uur.

    Als hij geen leeghoofd was, zou hij het debat aangaan met doorsnee moslims die vele malen slimmer zijn.

  6. Henk el Makhloufi
    15 augustus 2009 om 12:22 uur.

    Het zou idd goed zijn als men eens nakwam wat men allemaal beloofd in de verkiezingsstrijd.
    Maar het probleem is dat alle kiezers het “apezuur”kunnen krijgen van de politici als ze eenmaal op het “pluche”zitten.
    En dat is geldt voor ALLE POLITIEKE figuren in ons land, op zowel rijks,provincie en gemeente niveau
    En als men denkt dat de “hairforce one”de oplossing voor de problemen in ons land is komt men daar wel achter.

  7. peter = de naam
    16 augustus 2009 om 03:18 uur.

    @Henk. Wel eens gehoord van generaliseren en stigmatiseren? zoals jij dat doet door te beweren dat ” ALLE POLITIEKE figuren in ons land, op zowel rijks,provincie en gemeente niveau” hun beloftes niet nakomen. Dat is dus ver bezijden de waarheid en dus een onzinnige bewering van jou.

    En ondertussen wel beweren dat Aboutaleb in Rotterdam goed bezig is. Hoe kun je dat dan beweren??? Over meten met twee maten van jou kant gesproken!!

  8. Jurist
    16 augustus 2009 om 03:26 uur.

    Marijnt heeft wel een punt. Maar mijn volgende vraag aan Marijnt is. Wat gaat wilders straks doen als hij premier wordt en door toedoen van schenden van Internationale verdragen en wetten Nederland geisoleerd komt te staan.

  9. Henk el Makhloufi
    17 augustus 2009 om 12:05 uur.

    De PVV is naar mijn mening de grootse bedreiging voor onze samenleving en onze democratische rechtsorde.
    Hij is uit op een tweedeling en het maken van onderscheid tussen de inwoners van ons land op grond van ras,geloof en afkomst.
    En degene die denken dat hij de oplossing is voor de vraagstukken zullen er achter komen dat wat hij wilt en bedoeld nu nog steeds niet duidelijk door hem gezegd is.
    De waarheid van A.H. werd ook pas na 6 jaar duidelijk,maar toen was het te laat

  10. marijnt
    18 augustus 2009 om 12:14 uur.

    jurist,

    dank voor je reactie. Ik zag elatik zojuist op televisie bij knevel en van den brink.

    Ik vond haar hele redevoering en opgewondenheid over de persoon wilders totaal ongeloofwaardig. In mijn ogen is het een strategie van de pvda om de stemmen van moslims en allochtonen terug te krijgen die ze dreigen te verliezen aan d66.

    Voor de rest is de vergelijking van het beleid van hitler met die van wilders absurd. Ik ben moslim maar ik zie in wilders geen hitlerfiguur die idiote plannen heeft om de moslims in concentratiekampen te stoppen en uit te roeien.

    Veel moslims hebben jarenlang op landgenoten gestemd van een politieke partij. In de meeste gevallen was dit de pvda. Deze politici hebben de allochtonen die op hun gestemd hebben in de steek gelaten.

    Ik zal een paar opnoemen

    – khadija arib
    – achmed marouch
    – samira abbos
    – coskan coruz

    Deze mensen hebben de afgelopen drie jaar verdomd het op te nemen voor de moslims die bagger aan rotzooi van wilders over zich heen hebben gekregen. Nu het verkiezingstijd is voelen ze de hete peper in de reet.
    Mijn stem zullen ze nooit meer krijgen. Het zijn in mijn ogen verkaaste allochtonen die hun ras hebben veraden. Ik roep eigenlijk elke allochtoon hetzelfde te doen.

  11. Henk el Makhloufi
    19 augustus 2009 om 08:36 uur.

    Marijnt,
    Jou standpunt is goed en helder weergegeven.
    Maar GW heeft nog steeds niets van zijn werkelijke bedoelingen laten zien,vandaar dat je dergelijke uitlatingen van Elatik en vele andere gaat krijgen.
    Maar even ter herinnering, bij de eerste beelden uit Servie11 jaar terug had ook niemand in deze wereld verwacht Moslims achter prikkeldraad te zien,sterker nog niemand heeft de latere massamoord daar voorzien.
    Het is dus niet erg vreemd dat mensen angstig zijn voor dergelijke figuren als GW, en vergelijkingen gaan trekken.
    Voor wat betreft je opmerking over de weinige zichtbaarheid van de verkozene.
    In de gehele politiek geldt “wiens brood men eet,wiens woord men spreekt”.
    Maar denk je dat een partij gericht op de Moslimgemeenschap daar het antwoordt op is?