MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Terug naar Marokko voor een baan

23 augustus 2009 | in Economie | 48 Reacties

MarrakechJonge Marokkanen en Turken keren steeds vaker terug naar hun land van herkomst, of dat van hun ouders. Gevoed door het verharde politieke klimaat en de verminderde kansen op de Nederlandse arbeidsmarkt. In Marokko en Turkije zijn zij ook buitenstaanders. ,,Wie is die hollandyin?”

Paolo de Mas heeft als directeur van het Nederlandse instituut in Rabat talloze Marokkaanse studenten langs zien komen die in Nederland geen stageplek konden vinden. Artsen in opleiding, advocaten, maar ook bankmedewerkers waren niet welkom. ,,Puur omdat ze Fatima of Ahmed heten. Heel frustrerend! Dus zoeken ze hun heil in Marokko.”

Het beeld dat alleen de eerste generatie gastarbeiders hun oude dag in Turkije of Marokko slijt, is achterhaald. Ook hun kinderen willen een bestaan opbouwen in hun land van herkomst, of dat van hun ouders. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat het aantal Turken van de tweede generatie dat is teruggekeerd, de afgelopen vier jaar is verdubbeld. In 2004 remigreerden er 341; vorig jaar waren dat er 676. In dezelfde periode is de remigratie onder Marokkanen toegenomen van 240 naar 327.

Ook uit recent onderzoek van het Nicis-instituut en het onderzoeksbureau Motivaction blijkt dat vooral hoogopgeleide migrantenkinderen weg willen uit Nederland. De opkomst van Geert Wilders en de economische malaise, zorgen ervoor dat ze het spuugzat zijn in Nederland.

Onbehagen
Volgens hoogleraar migratie- en integratiestudies, Han Entzinger, geeft het verharde politieke klimaat een gevoel van onbehagen, maar zal dat uiteindelijk niet direct leiden tot vertrek. Dat geldt wél voor het gebrek aan kansen op de arbeidsmarkt. ,,Ze kunnen nog zoveel leren en diploma’s halen, maar uiteindelijk blijven ze buitenstaanders. Ook voor hoogopgeleide allochtonen is er een glazen plafond. Bij Turken en Marokkanen die medicijnen hebben gestudeerd, duurt het soms jaren voordat ze werk hebben gevonden. Hun Nederlandse studiegenoten hebben veel eerder een baan. Dat is frustrerend.”

Intussen is er in het land van herkomst een schreeuwende behoefte aan hoogopgeleiden. In Marokko is dat vooral in de handel en het toerisme

Het gehele artikel is hier verder te lezen.

Er zijn 48 reacties

  1. Mo
    23 augustus 2009 om 07:39 uur.

    Geef niet op mijn broeders en zusters. Op een dag zullen we allemaal insha’allah ons plekje bemachtigen.

    Veel sterkte en geef niet op.

  2. kano
    24 augustus 2009 om 05:47 uur.

    het is alleen maar slecht voor de Nederlandse economie als de hoogopgeleide alloctonen dit land verlaten kijk naar fankrijk en canada bijvoorbeld daar zitten te springen voor zulke mensen

  3. Reiziger
    24 augustus 2009 om 11:31 uur.

    Broeders en zusters…

    Weet je waar de ware moslims zich bevinden? Jawel in Nederland!!

    Nederlanders zijn goede mensen, ik heb landen afgereisd in Noord-Afrika en geloof mij..denk maar niet dat ik daar moslim achtig gedrag ben tegen gekomen. In de ziekenhuizen laten ze je langzaam steven zodat zij lekker hoge kosten van de Nederlandse zorgverzekeraar kunnen declareren. De politie wil je bestelen en is corrupt, het volk afgezien van het platteland erg onaardig! De taxichafeurs houd maar op, ze vechten altijd en schelden elkaar verrot.

    De meeste mensen zijn schagerijnig en brutaal, ze willen je bestelen!

    Waarom moeten wij persee ZALMROZE moskeeën bouwen die hoger moeten zijn dan het Feienoord stadion? Waarom Burqa`s en al die zogenaamde NEPPE lange baarden met je SOENNA, jullie weten nix over ISLAM, ik heb gezien hoe deze Soena`s tegen andere mensen gedragen..

    Weet je waraom de profeer ( vrede zij met hem) een lange baard en korte broek droeg? Omdat in zijn tijd de arme mensen er zo bij liepen, zij groeide letterlijk uit hun kloeren waardoor deze te kort werden zoook de baard. Maar lieve mensen, HEDEN ten dagen in Nederland zien arme mensen er Niet zo uit en is het puur Provocatief watr jullie doen en altijd maar je eigen afzetten en gediscrimineerd voelen!! WORD WAKKER BLINDEN! Hier is ISLAM HIER zijn GOEDE MENSEN. Deze mensen snappen wat het betekend om goed te zijn zonder er iets voor terug te hoeven zoals jullie SOENA weer verkeerd begrepen hebben denekend dat HASAnas AIR Miles zijn die je kunt sparen om een ticket naar de hemel te kopen. Islam is veel meer Islam is gedrag met anderen, Islam is andere mensen niet bang maken met je overkomen, Islam is NADENKEN!!

    Gaan we hier Tof doen met Islam zus Islam zo, we moeten onze koppen dicht houden en luisteren naar die Kaaskoppen want ze hebben bijna altijd gelijk over ons, alleen komen we er altijd pas veel later achter.

    Nederlanders zijn goede mensen!!!

    Nederlands is een goed land…!

    Ik vecht voor goede mensen en goede dingen!!

    Ik vecht voor Nederland!!!

    Subhanna Allah dat ik dit ook zou zeggen!!

    Maar ik meen het en het is waar in mijn ogen want ik heb gereisd en gezien mijn lieve broeders en zusters!

  4. achmed
    25 augustus 2009 om 01:01 uur.

    reiziger wat ben jij een ongeloofelijke slijmbal zeg krijg je van iemand geld ofzo om zulke dingen te zeggen en degene die niks over de islam weet dat ben jij ga niet andere moslim landen hier slecht praten en volgens mij ben jij degene die niet zijn geloof goed belijdt kom je hier zeggen hier in nederland zijn goeie mensen ga tog fietsen man ik ken hier in nederland genoeg achterbakse gemeene mensen meschien nog meer in nederland dan in wat voor land dan ook

  5. kano
    25 augustus 2009 om 06:47 uur.

    @.Reiziger

    Ik ben helemaal met je eens, als de kaaskoppen moslim worden gaan ze direct naar de hemel (al janet)

  6. achmed
    26 augustus 2009 om 01:25 uur.

    kano je moet niet zoveel gras roken dan zeg je dingen die er niet zijn als dat waar is wat je zegt nederlanders waren de eerste die met slavenerij begonnen waren hun waren degene die indonesie suriname antillen hebben leeggezuigd kwammen ze terug naar nederland hebben ze een zogenaamde schijnheillige beschaving gemaakt en nou zijn het zeker heillige mensen whahahahah ga eerst geschiedenis leren voordat je mond open trekt

  7. achmed
    26 augustus 2009 om 01:34 uur.

    echt wat een ongeloofelijke lossers hier ze denken dat ze wat weten over de islam vooral die debiel die zich reiziger noemt hij doet zo wijs over de islam alsof hij een imam IS WAT DENK JE NOU JE BENT EEN PAAR KEER NAAR NOORD AFRIKA GEWEEST EN JE DENKT DAT JE WAT WEET JIJ ZEGT HIER NEDERLAND ZIJN GEEN SLECHTE MENSEN IK HEB ER AL 1 GVONDEN DAT BEN JIJ MET JE SCHIJNHEILLIGE GEPRAAT IK DURF TE WEDDEN DAT JIJ GEEN EENS VAST OF BID DAAROM KIJK JE NEER OP MOSLIMS DIE DAT WEL KUNNEN IK PROEF GEWOON JALOEZIE IN DIE TOONTJE VAN JOU

  8. Bilal
    26 augustus 2009 om 02:01 uur.

    Als ze goeie mensen waren waarom ontkennen ze hun eigen Schepper dan die hun alles heeft gegeven. Ik denk dat Nederland (geld niet voor alle inwoners) van zijn fouten in de geschiedenis heeft geleerd. Kijk maar wat ze met Surinamers en Antillianen deden in de geschiedenis en watvoor straffen ze hadden. Ik woon in Belgie en dat kan ik niet zeggen van de meeste Belgen en kijk wat zij hebben gedaan met de Congolezen in de geschiedenis. Wil geen oude wonden openen maar als ze zo goede mensen waren dan ging Allah hun leiden om zo hen een plaats te garanderen in het Paradijs (al janet) naast Hem voor eeuwig. Maar geloof ook dat Hij niets of niemand ontziet en als ze goed waren ze hier of in het hiernamaals daarvoor zal belonen. Allah is de meest rechtvaardige. Maar vergeet niet de grootste misdrijf is je Schepper’s bestaan ontkennen na al het goede je nog steeds krijgt.

  9. Bilal
    26 augustus 2009 om 02:05 uur.

    Met leiding bedoel ik Islam. Er is geen leiding buiten Islam. En als ze hun Schepper bekennen.Dan nog geloven ze niet in de laatste en geliefste Profeet Mohammad vzmh. Of is het omdat hij Arabier was. Jezus vzmh was ook een Israeliet.En wij erkennen hem als een van de belangrijkste Profeet en sleutelfiguur in de geschiedenis.

  10. Bilal
    26 augustus 2009 om 02:10 uur.

    En nu over dit topic. Ik vind het een goede zaak om terug te keren en ons land te verrijken met onze aanwezigheid. Zoals de Andaluzen hebben gedaan toen ze terugkeerden naar Marokko.Onze grootouders hadden in die tijd geen keus en moesten daarom een grote fout plegen door hier te komen wonen. En vergeet niet mensen in de Mediteraans gebied een hoger levensverwachting hebben door het etensgewoonte en klimaat.

  11. carif
    26 augustus 2009 om 07:40 uur.

    bravo achmed jij weet tenminste wat de werkelijkheid hier speelt in dit land nu nederland van de oostblok slaven hier komen werken voor een honger loon en hier ook willen blijven en geen moslims zijn is er plotseling geen plaats meer voor de turken en marokkanen en het is begrijpelijk dat de hoog opgeleiden zich niet meer thuis voelen en vertrekken er blijfven alleen de kansloze hier die niet eens de taal machtig zijn van het land waar hun ouders vandaan komen. Ik voorspel je de moslims die hier blijven krijgen het heel moeilijk in de toekomst

  12. samskes
    27 augustus 2009 om 08:56 uur.

    Beste REIZIGER…

    IK weet niet waar jij leeft, respect komt van bijde kanten….

    En je moet mensen per individu beoordelen… en niet in groepen…

    en ISLAM is geen nationaliteit… (maar is overal te vinden op deze uithoeken van de aarde…….

    DUS als IK JOU WAS (wat ik HMDLH niet ben) spreek voor jezelf ouwe….. want blijkbaar heb je als reiziger niet geleerd dat je alleen doood gaat dus regel eerst je eigen shit voor je andere aanspreekt., en lees de koraan goed
    Want hasant moet je zeker gaan sparen pik want wie goed doet goed ontmoet………..

  13. Reiziger
    27 augustus 2009 om 09:17 uur.

    hahahah Wallah jullie kennen jullie land van herkomst niet goed genoeg..

    Ga maar reizen Ga maar kijken of je Sabr vind, of je oprechte goedheid vind zonder eigen gewin in onze landen.

    Alles Draait om de Air Miles bij de Nedermoslims, punten punten punten sparen My GOD! hasanats Hasanats! Maakt niet uit als ik maar HASANATS krijg want ooooooo ik ben zo bang voor de Hell ( Allah i 4fdkoem) DIT is niet de insteek mensen…wees bewust van de mooiheid van ons geloof en geloof hierin….laat je niet leiden door Angst..waardoor je als een dolle rent en struikelt bij het verzamelen van Hasanats… Iedereen denkt aan zichzelf, iedereen wil alleen naar de hemel, waardoor ze al het mooie wat wij hier op aarde hebben vergeten en verwaarlozen.. dit kom je overal in tegen…Ik zie deze Kaaskoppen, zij werken hard, zijn eerlijk en oprecht over het algemeen…Van welke “Moslims kun je dit zeggen”? Zeker niet waar wij vandaan komen…face IT , ik houd heel veel van mijn land van herkomt en zal mijn wortels NOOIT verloochenen, niet voor een Europeaan of een OLIESCHEIK imam….Maar ik durf wel kritisch e zijn en weet je ik weet het doet PIJN!! Heef mij ook gedaan geloof me…maar ik heb geen zin om te wachten tot jullie er allemaal zelf achter komen over een aantal jaren…

    Tweede, oordeel maar lekker over of ik een moslim ben of niet, moeten jullie zelf weten, dit is tussen mij en mij schepper..Alleen weet wanneer iemand oordeelt over de Islam van een ander de Islam op dat zelfde moment deze persoon verlaat!

    Alleen maar oordelen, donder op man,wat denken jullie niet? Omdat ik ander denk dat jullie schapen over bepaalde onderwerpen ben ik opeens geen moslim, dat bepalen jullie a ………..ik ga niet schelden…..sabrrrrrrrrr

  14. Reiziger
    27 augustus 2009 om 09:21 uur.

    Carif……………

    1 ding Get on with the Program…

    Er zijn genoeg sucesvolle marokkanen die die zich heek erg thuis voelen in het Westen en die gebruik maken van de rechten die zij krijgen..

    Jouw soort daarentegen is altijd maar op zoek naar iets om tegen te zijn..

    De oorzaak zit intern, bij jou en die mensen die zich zo ontheemd voelen van binnen Carif.. Dit is geen Religie, Discriminatie of iets anders…Zo denk ik dat jij je in ook in de molsim landen niet thuis zou voelen..Als je moet kiezen weet ik wel wat je zou doen.

    Maar jij kan daar niks aan doen dat je zo bent, je bent zo gemaakt, opvoeding genen etc.. het zijn de Slechte dingen in jou dit ben jij zelf niet ….Werj eraan, onderzoek en bestudeer deze en doe hier wat aan zou ik zeggen…

  15. achmed
    27 augustus 2009 om 12:35 uur.

    hahahahahahahah beste reiziger bewijst zich wel elke keer met zijn zieliige slijmirige opmerking over die kaaskoppen volgens mij word hij betaalt om zulke dingen te zeggen MAAR IK WEET WAT DEZE DEBIEL ZIJN PROBLEEM IS HET IS RAMADAN EN DEZE DEBIEL KAN NIET VASTEN EN OOK NIET BIDDEN EN DAAR IS DEZE DEBIEL BOOS OVER HIJ DENKT ALLE MOSLIM VASTEN WAAROM KAN IK DAT NIET MET MIJN ZWAKZINNIGE KOP DUS WAT DOET DEZE GOZER KOMT MET SLECHTE VERHALLEN OVER MOSLIM LANDEN IN MAROKKO ZIJN ER NOG STEEDS MENSEN DIE ALLAH BEDANKEN DAT ZE NOG EEN PLAK BROOD OP HUN BORD HEBBEN DAT KAN JE VAN DEZE VARKENS NIET ZEGGEN ZE HEBBEN ALLES HIER HUIS AUTO FIETS MOTOR 2 KEER PER JAAR OP VAKANTIE EN NOG ZIJN DEZE VARKENS NIET TEVREDEN EN ZE GUNNEN ELKAAR HIER NIKS ALTIJD MAAR EEN JALOERS VOLK EN JIJ REIZIGER JIJ BENT EEN ZWAK PERSOON EN DOOR JOU ZWAKHEID MOET JE MOSLIMS DE GROND IN TRAPPEN EN NOG MAALS JIJ BENT GEWOON JALOERS OP MOSLIMS DIE WEL GOED HUN GELOOF BELIJDEN TERAPIE IS WEL IETS VOOR JOU

  16. achmed
    27 augustus 2009 om 12:46 uur.

    BITTER BITTER MANNETJE BEN JIJ IK BEN BLIJ DAT ZULKE PERSONNEN ALS JIJ ALTIJD EEN LAAG IQ HEBBEN MENEER REIZIGER DOM LAAGGESCHOOLD BITTER OVER JE EIGEN ZIELLIGE LEVENTJE DUS IK NEEM JE HET NIET ZOZEER KWALIJK JIJ KAN ER OOK NIKS AAN DOEN DAT JE ZWAKZINNIG PERSOON BENT DIE TOTAAL GEEN IDENDITEIT HEEFT JIJ BENT NOCH NEDERLANDER NOCH MAROKKAAN DAAROM ZIT JE IN EEN IDENTDITEITSCRISIS JE VAST NIET JE BID NIET JE EET VAST VARKENSVLEES JE SCHOONMMOEDER IS ZEKER NEDERLANDS IK AN ZO WEL DOORGAAN MAAR IK WIL VERDER JE VEROTTE ZIELTJE GEEN PIJN DENK EROVER NA OVER TERAPIE JE HEBT HET WEL NODIG

  17. kano
    27 augustus 2009 om 08:30 uur.

    @.achmed

    wil jij de arabische landen met de Europese vergelijken ofzo, als je praat over de piraterij van toen die de negers als slaven hadden verkocht, dan was het toen dat noem je de verledentijd, kijk hoe die mensen hier leven te vergelijken met de islamitische landen, alle goede dingen van de Islam doen ze het wel bijvoorbeeld ze komen hun afspraken na, in Marokko als je een afspraak met iemand maakt dan kun je het schudden, voor een geboorteakte in marokko heb je misschientwee dagennodig terwijl hier hoogstens een half uur is zulke dingen heb ik dit jaat in marokko meegemaakt tijdens de vakantie De rijken daar onderdrukken de armen hier niet daar krijg je geen uitkering als je geen werk heb hier wel ben je ziek dan wordje heel goede geholpen daar niet, in marokko als je erg ziek bent dan moet je die corrupte ambtenaren en dokters en verplegers daar omkopen om een goede behandeling te krijgen, anders krijg je vieze dekens gesmeerd met bloed en een oude tweedewerelds oorlogs bed die in Europa niet meer bestaan, politieagenten zijn corrupt rechters zijn coruupt zelfs kennisen en familie zijn corrupt enz. enz. wat slavernij betreft hoeveel minderjarige huishoudelijke meisjes worden daar in Marokko niet verminkt ,verkracht en mishandeld door die vieze werkgevers, en waar blijven de rechten van een hardwerkende arbeiders in Marokko als je niet eens met de baas dan word je eruit gedonderd sommige worden al maanden niet betaald door hun baas, zelf in ramdan en slachtfeest zodat ze ook een schaapje en kleding voor hun kinderen kopen, en nog meer ergere dingen daar zoals bijv. prostitutie het lijkt daar de Thailand van Afrika, europeanen zijn gewoon menselijk en veel beter dan ons ze kennen hun rechten en plichten en alleen jammer dat ze niet moslims zijn maar hun daden zijn meestal Islamitisch, bidden is niet alles het gaat grotendeels ook om de daden van een mens en de daden van wij Marokkanen is een grote NUL we zijn wel goed in slechte dingen zolas de crminiliteid, en als je denkt dat dit land en de Europeanen slecht zijn wat je hier dan ga terug naar Marokko en blijf daar maar een jaar tussen die worven en ga daar een uitkering aanvragen dan zul je zien wat jij krijgt, weet jij wat een marokkaanse politieagent tegen mijn broer zei toen we op terugweg naar nederland de boot naar spanje willen inrijden met de auto wij drie broedrs hebben hem de drie nederlandse paspoorten gegeven om ye controleren en de oudste broer van ons heeft nog steeds de Marokkanse paspoort en dat is om te controleren natuurlijk de politie zei tegen mijn oudste broed zit deze groene paspoort nog steeds je te volgen en hij zei ook waarom gooi jij die tering ding niet in de prullenbak, kun je na gaan zelfs een politieagent heeft hekel aan die mensen daar laat staan goede een goede burger, Achmed jij gaat elke jaar naar Marokko met de Nederlandse Euros en je leeft daar als een koning omdat je uit Nederland (die je slecht noemt) komt maar als daar voor altijd blijft dan zul je het anders gaan pippen (tenminste als je een goede mens bent) ook als je genoeg geld hebt en je bent een goede mens met een goede hard vol goede daden dan kun je daar niet leven tussen die wolven, Achmed als deze mensen niet goed zijn dan moet je hier weg ga terug naar Marokko.

  18. Reiziger
    28 augustus 2009 om 01:52 uur.

    @ Achmed, Broeder ik heb geen haat tegen jou. wallah ik meen het.

    Ma3lich ik vergeef het jou op de voorwaarde dat je kritisch bent naar je eigen gemeenschap, de geschiedenis goed leert en reisd. Als je dingen met je iegen ogen ziet ga je der vaak heel anders over nadenken. b.v.

    Een hele maar dan ook echt vuile gehandicapte man in de trein , die z`n eigen heeft ondergepist en mij vraagt hem in zijn karretje te helpen.

    Achmed als je dit ziet raakt het je echt, ik oordeel niet over jouw geloof of kennis, ik wil mijn mening geven over dit prachtige land van megelijkheden, waar wij in leven.

  19. ACHMED
    28 augustus 2009 om 05:15 uur.

    heey kano jij bent ook zon groote debiel als die reiziger IK WEET WAT JULLIE PROBLEEM IS EN DAN KAN JE NOG WEL MAROKKO NET ZO ZWART MAKKEN HIER JULLIE ZIJN ALLE 2 GROOTE KAAFIRS DAT IS JULLIE PROBLEEM HET HEEFT NIKS MET MAROKKO OF NEDERLAND TE MAKKEN HET HEEFT TE MAKKEN MET DE ISLAM JULLIE HEBBEN ALLEBIJ ISLAM VERLOREN EN DAN KOM JE HIER MOSLIMLANDEN SLECHT PRATEN ZODAT JE GOED OVER JE ZIELIGGE LEVEN VOELT EN KRIJG JE EEN SCHOUDERKLOPJE VAN DE NLS BAAH WAT EEN SMERIGE MENSEN ZIJN JULLIE MAAR IK HEB JULLIE WEL DOOR KAAFIRS EN WEET JE WAT HET IS HET IS JULLIE DIE SLECHT ZIJN EN NIET DIE MENSEN UIT MAROKKO ZE HADDEN ZULKE MAROKKANEN GELIJK BIJ DE HAVEN VAN TANGER EEN KOGEL DOOR JULLIE KOP MOETEN JAGEN EN DAN GELIJK DE ZEE IN DUMPEN ALS DE RAT DAT JULLIE ZIJN VUILLE LANDVERRADERS

  20. ACHMED
    28 augustus 2009 om 08:07 uur.

    KANO IK GA ZEKER INSALAH TERUG NAAR MAROKKO EN IK LAAT DE VEROTTE KAAFIR MENSEN ZOALS JOU VER ACHTER MIJ IK BEN AL HEEL HARD AAN HET WERK OM OVER EEN PAAR JAAR LEKKER NAAR MAROKKO TE GAAN IK ANDERS DAN JOU IK BEN NOG WELKOM IN MAROKKKO ZOLAS IK AL EERDER ZEI HET IS GEWOON PURE JALOEZIE OP MENSEN SIE WEL STRAKS NAAR MAROKKO KUNNEN MAAR DAAR WEET EEN KAAFIR ZOALS JOU NIKS VAN JALOEZIE OP HET GELOOF OMDAT HUN ZELF MFELLES ZIJN WILLEN ZE ANDER MOSLIMS ONZUIVER EN MFELLES ZOLAS HUN MAKKEN EN JALOEZIE OP MAROKKANEN DIE TERUG NAAR HUN LAND GAAN EN PROBEREN IETS OP TE BOUWEN EN DAT KAN JIJ ALLEMAAL NIET JOU BRUG IS VERBRAND DAAROM BEN JE JALOERS OP ANDERE MENSEN IK VIND JOU ECHT EEN ZIELIG MANNETJE SAMEN MET REIZIGER

  21. achmed
    28 augustus 2009 om 09:54 uur.

    voor alle marokkanen die terug naar hun land gaan om hun land op te bouwen veel sucses laat je niet door kaafirs of haterz ontmoedigen het is ons land en insalah gaat het ons straks allemaal goed

  22. kano
    29 augustus 2009 om 01:45 uur.

    .ACHMED

    Wat voor moslim ben jij eigenlijk die een ander hier zit uit te schelden een goede moslim doet zoiets niet jij noemt zich een goede moslim maar jij lijkt op die wolven daar in marokko, wat ik hier heb geschreven is de werkelijkheid, bij sommige mensen doet de waarheid pijn ze kunnen het niet hebben dat het zo is ze willen het niet accepteren denk jij dat ieder die zich moslim noemd na zijn dood naar de hemel gaat de hemel is geen hotel , het draait om de daden van deze moslim al bid je je hele leven en je daden zijn slecht dan kun je het schudden, helaas de meeste moslims bewandelen de pad van de satan en de meeste komen in de zware hel dan een goede christen bijvoorbeeld die een softe hel terecht komt, alhamdoe li allah ik ben een MOSLIM ik bid ik vast en mijn daden zijn goed alhamdoe li allah, en ik ben geen landverrader zoals je mij noemt ik hou van mijn land en ik ben er tegen wat die mensen daar doen je zit hier mensen te schelden als een wijf je moet als een vend discuseren en als jij die hollanders niet leuk vind dan ga je terug naar marokko niemand houd je tegen dagelijks proberen tientallen marokken per boot eligaal spanje te bereiken veel zijn in de zee dood gegaan, ze willen naar deze parijd op aarde (Europa) komen omdat ze daar zitten te leiden tussen die wolven, en jij komt met je nep verhaal, ik geef je een voorbeeld want ik zit net de marokkaanse nieuws te kijken (marokkaanse kanaal) er wordt gezegd dat die vieeze handelaars daar onterecht de prijzen van de levensmiddelen omhoog gooien en veel levensmiddelen worden in deze heilige maand extra duur en wie is de duppe van deze niet jij of ik die hier in een democratisch land leven maar de armen daar die geen werk of uitkering hebben en die mensen die de hele dag werkt en op het eind van de dag 70 dirham als salaris krijgt wat kan hij daarmee kopen olie of zuiker of meel, ik wil je een ding zeggen denk goed na wat je zegt vriend want dat is allemaal bullshit wat je hier zit te lullen

  23. kano
    29 augustus 2009 om 01:55 uur.

    Achmed veel succes als je naar Marokko wilt terugkeren, ik heb een vraagje aan je van wie is dat geld waarmee je eigen toekomst in Maeokko wilt bouwen? is het het niet het geld van die Hollanders die jij kafirs en slecht noemt een marokkaanse spreekwoord zegt als je tussen de wolven wilt leven dan moet je ook een wolf zijn, en jij bent ook een denk ik

  24. amazigh
    29 augustus 2009 om 03:21 uur.

    azoul allemaal
    best reiziger bravo
    sommege mensen kunnen niet echt tegen kritiek ze luisteren alleen naar wat ze willen horen ze houden alles simple ook al is de ingewekelte antwoord de juist is.

  25. Reiziger
    29 augustus 2009 om 03:53 uur.

    @Achmed

    God zal je straffen of belonen voor de mooie woorden die je mij en Kano wenst.

    Meer heb ik niet te zeggen tegen jou.

  26. mol
    29 augustus 2009 om 04:13 uur.

    @achmed wat een taal sla je uit,,,,,,en jij noemt je moslim zielig ventje jou moeten ze deporteren naar marokko en je goed van achteren laten nemen door jou broeders dan kijken of je dan nog zo lult,,,,,,door mensen zoals jij word onze geloof niet sirieus genomen.

  27. Charif
    30 augustus 2009 om 09:20 uur.

    Ben een tijdje weggeweest en na terug te zijn nog steeds de zelfde vernederingen en schelden over en weer op deze webzite.

    Even een paar aandachtspuntjes.

    A: Ik ben een rasechte 100% Marokkaan en ben het volledig eens met veel punten van Reiziger over Marokko (helaas). In Marokko wordt je nou eenmaal genaaid aan alle kanten, het begint al als je met het vliegtuig gaat. Royal Air Maroc naait je met de torrenhoge prijzen, ga je zoals ik jaarlijks met de auto dan wordt je wel bij Sebta, Tanger of Melilla genaaid door de douane mensen met hun corruptie. Ga je persoonlijke zaken regelen op het gemeentehuis of andere overheidsinstellingen wordt je letterlijk van het kasje naar het muurtje gestuurd en loop je overal heen voor die klote stempels en postzegels waar je vioor moet betalen uiteraard. Maar als je de juiste mensen kent dan sla je dat hele ellendige traject over….niet eerlijk dus en iets wat ook niet in Nederland gebeurd. Dan maar niet te praten over de corrupte politieagenten en gendarmerie op de snelwegen…..dat wordt een heel lang verhaal maar het komt er op neer dat ik de meeste uitkots door hun oneerlijke oplichtingspraktijken (natuurlijk door me Nederlandse kenteken)

    Was dit jaar nog in Marokko voor de besnijdenis van mijn zoon en door nog onbekende oorzaak belande hij in het ziekenhuis van Casablanca door een infectie aan zijn piepie. En ja ik werd in de maling genomen door de arts om hem 8 dgn te laten opnemen om zo veel geld te kunnen declareren bij de zorgverzekering terwijl het met een creme en spray bij de apotheek ook op te lossen was.

    Kortom mensen we kunnen stellen dat je in Marokko op je hoede moet zijn omdat je op verschillende manieren opgelicht kunt worden door de corruptie. Dit staat los van het feit dat ik trots ben op Marokko en op Marokkaan zijn. Moslim ben je in je hart en op de manier hoe je in het leven staat en heeft niets te maken met een baard dragen en netjes bidden maar wel de kantjes eraf lopen in de maatschappij waarin je leeft….

    We mogen dan ook zeker trots zijn en in onze handjes klappen dat we hier leven en onze kinderen hier een toekomst kunnen opbouwen. Tuurlijk gaat Nederland achteruit door diversen redenen maar het blijft beter dan in Marokko leven. En een Nederlander zal je niet zo oplichten als in Marokko dus zeik niet dat dit een slecht land is anders ga je toch gewoon terug naar Marokko….dan zie ik je over max. 6 maanden wel terug met je negatieve ervaringen in het land.

    De waarheid doet soms pijn beste mensen maar het is nou eenmaal een feit.

    B: Achmed, het belangrijkste van de islam is niet slecht praten over andere mensen en ook niet oordelen iets wat ik jou wel zie doen!!
    Je moet je diep schamen voor je taalgebruik want het zegt daawerkelijk wat over je niveau vergeet dat niet. De islam is een mooi geloof maar door mensen zoals jij wordt het erg verziekt.

    Feiten zijn feiten en meningen zijn meningen vergeet dat niet.

    Charif

  28. achmed
    31 augustus 2009 om 03:43 uur.

    luister reiziger ik ben met mijn toekomst bezig ik werk voor mijn geld het is niet van nederland het is voor mij want ik werk ervoor en ik betaal genoeg belasting als ik straks insalah naar marokko ga heb ik dat verdient en ik heb nooit gezegd dat ik goeie moslim ben het is jij die zegt mijn daden zijn goed wat man wil je een koekie ofzo iedereen kan zeggen mijn daden zijn goed dat zijn allemaal praatjes want het enigste wat jij kan is zeiken zeiken en nog eens zeiken over marokko ik ken marokko beter dan jou gap en zoals ieder land heeft zijn problemen zee hebben zulke marokkanen asl jou daar helemaal niet nodig met jullie negative arogante houding en dan verwacht je nog respect je komt 1 keer per jaar een paar dirhams flashen en je denkt dat je koning bent en dat marokko binnen een dag zal veranderen kom op zeg je zingt dezelfe liedje man is zo afgezaagd hoelang weten we al dat er coruptie heerst in marokko kom met origenelee ideeen bv insalah ik ga straks een winkel in marokko openen ik draag mijn steentje bij straks dat is mijn streven jonge ik werk voor mijn geld ik gap niet ik deal niet ben geen uitkeringtrekker

  29. achmed
    31 augustus 2009 om 03:46 uur.

    whahahahaah moslim dat ben je in hart ? whahahaahahaha als we die zin niet vaker hebben gehoord whahahahahahah ik moet er elke keer om lachen als ik die zin hoor

  30. achmed
    31 augustus 2009 om 03:58 uur.

    ze moeten echt voor jullie viool spellen ooh wat een ziellige verhallen allemaal hebben wat zijn jullie ziellig en jullie hebben het zo hard ALS JE MAROKKO NIET GOED VOOR JE IS DAN MOET JE WEGBLIJVEN DAN BLIJF JE LEKKER MET ZIELLIGE AROGANTE HOUDING IN HOLLAND ga aub ergens anders janken ga in terapie ofzo ik heb marokko en holland ik heb geen problemen met geen 1 van deze landen het zijn sommige mensen in deze landen die problemen

  31. achmed
    31 augustus 2009 om 12:21 uur.

    whats up dog

  32. Niels
    31 augustus 2009 om 01:15 uur.

    Ik heb een paar vragen voor jullie en wens een eerlijk antwoord…

    1. Wat geeft jou het recht om een westerling “kaaskop” te noemen?

    2. Waarom is er zoveel verdeeldheid in alle grote religies en denkt de een het beter te weten dan de ander?

    3. Waarom moet een Turkse of Marokkaanse nationaliteit gelijk staan met de islam of Moslim? En waarom moet voor een ieder hetzelfde hierin gelden?

    4. Waarom willen mensen (ongeacht hun huidskleur, geloof, denk/leefwijze) altijd hun gram en gelijk hebben zonder ruimte te laten voor wat een ander denkt/voelt of weet?

    5. Wat is beter? Alles wat je tot nu toe geleerd hebt in de kaaskoppen landen, in te zetten in het land van herkomst voor de goede zaak? Of is het belangrijker, terug te gaan met kleinerende gedachten over kaaskoppen en een plan verzinnen om ze allemaal uit te roeien omdat de kaaskoppen zich niet zo goed in de islam kunnen vinden?

    6. Is het niet de vrijheid van de keuze die we dienen te respecteren? Zelfs al zou ik moslim zijn…of de islam tot me nemen…ik zal noooooooit een mede mens ongeacht wat voor type mens of waar ze dan ook in geloven…uitschelden en zeggen dat hij, zij slecht bezig is of te veel met kaaskoppen geleefd heeft en daardoor de islam niet goed meer begrijpt…wat is je drijfveer om zo te oordelen over anderen en hoe kijk je hierin naar jezelf?

    7. Terug komend op de kaaskoppen…als je mij een kaaskop noemt…hoe mag ik jou dan noemen?

    8. Ik heb me enigszins verdiept in de 7 grote wereldreligie en ben tot de conclusie gekomen dat in die 7 veel overeenkomsten zijn, zelfs de verdeeldheid over hoe het geloof te belijden en toe te passen in het leven.
    Stel ik ben geboren in Marokko, maar kom erachter dat ik liever een Boeddhist ben, zoveel jaar in Tibet gewoond heb om de lering eigen te maken…terug keer naar land van herkomst en in vrede en bewust zijnde samen kan leven met mijn landgenoten…maar mijn landgenoten niet willen delen in dat wat ik geleerd heb…moet ik dan terug naar Tibet? Of kan ik beter naar de kaaskop landen?

    9. Het spijt me dat ik als kaaskop en niet Nederlander mij meng in jullie discussies, maar ik probeer een poging te doen om te begrijpen wat er in de wereld speelt. En niet alleen maar de verdeeldheid in het moslim zijn, of islam en de verdeeldheid onderling en op wereldschaal, maar ook met de andere geloofsovertuigingen en religies. Kun je begrijpen dat het mij verdrietig stemt hoe jullie te keer gaan naar elkaar toe terwijl jullie alleen maar geboren zijn in een bepaald gebied, dezelfde dingen delen, maar elkaar toch met andere ogen en gevoelens benaderen? Het is dat ik een pluisje ben die nog een watje moet worden, maar ik ben des duivels wanneer mensen elkaar zo veroordelen.
    Hoe zou jij het vinden om als blanke, kaaskop genoemd te worden en de wetenschap hebben dat je in een land leeft die een verrotte geschiedenis heeft door kolonisaties en slavenhandel…of die geboren is in een land, waar een duivelse leider is geboren die miljoenen mensen heeft gefolterd en vermoord…
    Er is al zoveel verdeeldheid en onrecht in de wereld. Mijn laatste vraag…wat is nu echt belangrijk voor jou en jij en de wereld?

  33. mahmoud
    31 augustus 2009 om 04:30 uur.

    achmed jij bent lijp

  34. achmed
    31 augustus 2009 om 04:32 uur.

    wahahahah viool voor jullie

  35. Charif
    01 september 2009 om 12:02 uur.

    Achmed,

    Lees je het nog wel eens terug wat je hier schrijft want zelfs een Marokkaan op de maan schrijft nog beter Nederlands en maakt er ook nog betere zinnen mee want jou tekst en uitleg is echt niet te begrijpen.

    Je moet echt meer aan je Nederlands gaan doen……..en kom dan weer terug dan begrijpen de mensen je weer wat beter want je hebt natuurlijk ook wel door dat je onzin loopt uit te spuwen.

    En je komt aan met “je komt 1 keer per jaar een paar dirhams flashen (wat bedoel je daarmee??)“

    Hoe vaak per jaar ga jij dan naar Marokko en hoeveel DH geef jij er dan uit??
    100.000 DH per 4 weken gemiddeld??? Praat niet zo dom aub ok

    En waarom zou jij Marokko beter kennen dan iemand anders?? Kun je duidelijk onderbouwen waarom jij dat vind………weet zeker van niet want je bent simpelweg aan het kakelen als een kip zonder kop!!

    En mensen zijn hier niet zielig aan het doen maar mensen vertellen hier hun levenservaring over dingen die zij hebben meegemaakt dat jij nou niets meemaakt en niets te vertellen hebt behalve kakelen maakt jou dus zielig.

    Charif

  36. Charif
    01 september 2009 om 12:35 uur.

    Niels:

    Je stelt erg veel vragen waar ook heel veel goede vragen tussen zitten.
    Ik kan je niet op alles antwoord geven maar wil wel beginnen dat zeker niemand het recht heeft een ander of jou kaaskoop, kut Marokkaan en of Nigger te noemen. Ik kan als Marokkaan zeggen dat wij allen gelijk aan elkaar staan ongeacht je geloof, afkomst of huidskleur.

    Tuurlijk heb je moslims die aanslagen plegen op burgers uit naam van Allah maar dat doet de ETA & IRA ook en dat zijn geen moslims, dus het beledigen en vermoorden van omschuldige mensen en etnische groepen staat los van geloof snap je.

    Nederland is een goed land en heeft de 1e generatie Marokkanen en Turken erg goed geholpen bij het opbouwen van een goed bestaan. Ik denk eerlijk gezegd ook dat het woord kaaskop gewoon te makkelijk in de mond ligt bij vele en er vaak geen kwalijken bedoelingen mee zijn. De gene die er wel bedoelingen mee hebben hebben geen inhoud en weten niet waar zij over praten. Mijn moeder zei ooit we moeten blij zijn dat we hier leven Nederlanders zijn erg lieve en vriendelijke mensen. En tuurlijk niet allemaal maar dat is bij ieder volk zo…………..

    Je moet je niet aangesproken voelen als een hersenoze fundamentalistische moslim of straatjongen jou kaaskop noemt al begrijp ik natuurlijk dat dit erg klote aankomt.

    Hoe zou ik me voelen als ik in Marokko leefde en voor Kut Marokkaan zou worden uitgemaakt door een Nederlander die daar leeft, want daar komt het wel op neer.

    Het gaat inderdaad echt nergens over hoe mensen van de zelfde afkomst hier op deze site mekaar zwartmaken en vernederen en alles toewensen omdat de een Arabier is en de ander Berber of Soussie. Heeft ook veel te maken met opvoeding hoor, als jou vader je van kleins af aan al verteld dat Berbers slecht zijn of andersom geloof me dan ga je ze echt haten terwijl je niet eens weet waarom je dat vind. En geloof me Niels dit gebeurd erg veel hoor.

    Wat ook een probleem (etnisch probleem) is van de kloof tussen Arabier en Berber is dat in Marokko is besloten dat er geen Berbernamen mogen worden verstrekt aan geboren kinderen en dat de ouders dus niet zelf mogen bepalen hoe hun kind komt te heten. Dat bepaald een boek voor je waar je een islamitische naam uit kan kiezen. Ik kan je stellen dat ik als Arabische Marokkaan dit volkomen onterrecht vind en onrechtvaardig. Wat is er mis met Berberse namen, het zijn toch ook inwoners van Marokko. Op deze manier gaan Marokkaanse bevolkingsgroepen elkaar alleen maar haten en dat doet mij alleen maar pijn want we moeten een eenheid zijn.

    Uiteindelijk zijn we allen Marokkaan maar dat kun je sommige domme ezels op deze site niet duidelijk genoeg maken. En je kunt je als niet moslim en Nederlander altijd mengen in discussies op deze site, kun je me een rede geven waarom je dit niet kunt…..

    Hoop je wat meer duidelijkheid gegeven te hebben.

    Charif

  37. kano
    01 september 2009 om 03:31 uur.

    ik discuseer niet meer met EZELS

  38. Reiziger
    01 september 2009 om 11:25 uur.

    @ Niels

    Point taken and noted, ik stem me overeen met wat jij stelt. Verdeeldeid creeeren is niet de manier om te werken aan en betere wereld. Wij kunnen onze kennis gebruiken in ons land van herkomst absoluut waar! Inderdaad, hoe moet een Duitse student dan zonder schuldgevoel met een Jood omgaan, wij dienen indd ons te overstijgen, zoals de EU dat heeft gedaan!

    Bepaalde principes kunnen soms vertroebelt raken in debatten met mensen op een ander nivo. bv Hoe praat je met een caveman? Misschien moet je hem met een knots op z`n hoofd slaan voordat hij iets begrijpt. Flauw ik weet het..

    Wat betreft mijn verwijzingen naar autochtonen als Kaaskoppen, moet ik je zeggen dat ik mijn verontschuldiging aanbied als ik jou hiermee heb beledigd, het is spreektaal geworden onder de Mocro`s. Zo is het voor sommigen best gebruikelijk en niet als beledigend bedoeld wanneer zij tijdens een terugreis van Marokko evalueren over de vakantie en zeggen; Die Kaaskoppen zijn goede mensen man. Ik zal proberen dit woord niet meer te gebruiken als spreektaal onder me vrienden. Maar wat moet ik dan gebruiken? Kies maar..

    1. Irumyan = Romeinen, Zo noemen wij al millenia iedereen die aan de andere kant van de Middellandse zee woont.

    2. Medelanders

    3. Autochtonen

    4. Nederlanders ( wat maakt mij dan?)

    5. Hollanders?

    Mischien wel Hollanders?

  39. Charif
    01 september 2009 om 11:50 uur.

    Kano…

    Ezels is meervoud…

    daar moeten dan alle mensen in deze discussie onder vallen?

    Verbeter me maar als ik het fout heb!!

    Charif

  40. achmed
    02 september 2009 om 02:42 uur.

    whahahaha was die reizeger tog een slijmbal whahahahah ik lig hier hellemaal dubbel om die gast je bent om te kotsen man en kano als je niet tegen kritiek kan dan moet je niet reageren hun denken dat hun goeie marokkanen zijn slijmbals hard voor je eigen volk zodat je punten kan scoren bij de nederlanders

  41. kano