MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Een Mercedes valt op tussen de geiten

29 augustus 2009 | in Marokko | 9 Reacties

Dat Nederland niet alleen uit melk en honing bestaat, weten Marokkanen op vakantie in hun moederland prima te verbloemen. Hun dure auto’s met kaasgele nummerborden doen de bewoners van het Rifgebergte maar van één ding dromen: Europa. Maar die droom komt meestal niet uit. Portret van een land op drift.

Zelfs fysiek kampt ze met een spagaat tussen Nederland en Marokko. PvdA-Tweede Kamerlid Samira Bouchibti zweet en puft in de Marokkaanse zon. Ze zit op een terras bij de McDonald’s in de oude koningsstad Fes. „Ik kan absoluut niet goed tegen de warmte.”

Maar binnen is het ook niets; de airco veroorzaakt de ene na de andere niesbui. „Op momenten als deze denk ik: Wat doe ik mezelf toch aan? Toch weet ik nu al dat het volgend jaar rond mei weer begint te kriebelen.”

Het is het lot van Marokkaanse migranten: ze willen naar Nederland als ze in Marokko zijn en naar Marokko als ze in Nederland zijn. De twee koninkrijken aan de zee hebben zich in het Kamerlid uiteindelijk met elkaar verzoend. „Moet ik met het mes op de keel kiezen, dan ben ik Nederlander. Ik ben boos en verdrietig als iemand aan mijn loyaliteit met Nederland twijfelt. Maar…” Ze wijst om zich heen. Het verkeer wurmt zich door de straten van Fes, vakkundig de kuilen ontwijkend. „Maar ook dít land is een stuk van mij. Het kán me niet eens afgenomen worden. Je kiest toch ook niet tussen je vader en moeder?”

Ze droomt weg. „In onze hoofden waren de koffers altijd ingepakt”, herinnert Bouchibti (38) zich. „Die zenuwen die door je lijf gierden als de zomer in zicht kwam! Als kind van 6, 7 jaar neem je voor altijd met je mee hoe je vader straalt als hij in Marokko is, hoe hij je oppakt en hoe vrolijk hij met je speelt. Pas later begreep ik dat hij altijd in een spagaat leefde, zoals zo veel mensen van zijn generatiegenoten. Ze zijn niet hier en niet daar.”

Ze aarzelt even

Het gehele artikel is hier verder te lezen.

Nederlands-Marokkaanse jongeren met zongebruinde lichamen, BMW’s en Mercedessen.

Er zijn 9 reacties

  1. kano
    29 augustus 2009 om 10:24 uur.

    stelletje ezels

  2. Charif
    30 augustus 2009 om 09:23 uur.

    Trieste jongens in hun huurwagen……….niet mijn slag volk in ieder geval

    Charif

  3. achmed
    31 augustus 2009 om 04:11 uur.

    wat een debielen deze gastjes kunnen ook beter in holland blijven ze hebben niks in te brengen voor marokko ik heb al eerder gezegd ze gaan naar marokko een paar dirhams flashen en ze denken dat ze koning zijn
    uitkeringtrekkers met hun gehuurde autootje die ze in spanje huren werk voor je geld

  4. naf
    31 augustus 2009 om 12:31 uur.

    Ja man al geheel de show tegenover de marokkaanse bevolking in Marokko ik moet echt kotsen van dit soort mannetjes. Het is te triest hoe je ze daar uit de hoogte ziet doen en dan denk ik bij mezelf werk je uberhaupt wel of verkoop je een aantal grammen op de a16. 9 van de 10 keren zijn het toch maar dealers zonder een toekomstperspectief en bouwen ze al helemaal geen pensionfonds op. Werken kunnen ze niet makkelijk geld verdienen en dan gaan showen. Volgens mij zit er ook een combinatie in van iets compenseren. Meestal zijn zulke gasten juist onzeker en willen ze zich bewijzen door een dure auto te kopen of huren ik zeg altijd compenseren omdat ze zeker een kleine hebben dat is meestal zo…van horen vernomen.

    Gr nafisa

  5. naf
    31 augustus 2009 om 02:13 uur.

    En alsof je alleen geiten heb in marokko rare titel ga naar Marokko en kijk wat voor land het is voor men met dit soort titels moet komen die nergens op slaan. Wat een ontwetenheid merk ik al..

  6. karim
    01 september 2009 om 06:02 uur.

    Aan naf ,wie zegt dat het allemaal steuntrekkers zijn en drugdealers ?ik ga ook 2 keer per jaar ( met mijn sportwagen een porsche ja,en heb zeker geen streken, en als bedrijfsleider werk ik er voor!!!! jullie denken zoals alle europeanen dat we allemaal drugsdealers en pooiers zijn ,er zijn nog berbers die het hebben gemaakt in europa.

  7. naf
    02 september 2009 om 10:23 uur.

    @Karim

    Fijn voor jou en hoop dat je het verder goed maakt met je mooie baan. Ik bedoel niet iedereen ermee maar de meeste toch wel. Het gaat je goed verder. Zolang je niet houdt van showen en het eerlijk verdient heb.

  8. Badr H
    23 september 2009 om 03:45 uur.

    Ah ah wat is er met jullie aan de hand, zijn jullie geassimileerd dat jullie hier zo praten als rassisten over jullie eigen broeders?
    Who cares? …als ze stoer doen. ALS! Er zijn er zat Marokkaanen die wel een dikke auto hebben en lekker, na een jaar werken, weer naar Marokko gaan om te feesten! Ja je leest het goed! FEESTEN !!!! Lekker eten, lekker naar het strand, en ’s avond lekker uitgaan !!! Zoals ikzelf, ik heb een HONDA NSX en een HONDA S2000. De NSX neem ik altijd mee naar Marokko !! Wij hebben daar 14 huizen en grote stukken grond en ik leef er helemaal erop los ! Mag dat??!!
    Jullie zij armzalig en denken dat elke Marokkaan zo arm is als jullie?!

    Geen papegaaien worden van Wilders !! Ik ben trots dat ik Marokkaan ben ! Ik ben teveren dat wij het prima hebben ……maar ik weet ook dat wij dat VERDIENT hebben !!!!!!

    Thallou …… en vooral jezelf zijn EN blijven !

  9. ben
    21 december 2010 om 10:00 uur.

    ik heb ook een sportwagen (audi R8 ) ik ben rijk geboren mijn grootvader bezit 500 hectare grond die mijn vader nu heeft geerft is op een heel hoge bedrag geschat. mijn grootvader was geen dealer en ook geen dief die heeft die grond voor een appel en een ei gekocht. de economie in marokko stijgt zo hard da je op 1 generatie stinkend rijk kunt worden geloof mij dan ma je elke dag grammen of kilo’s verkopen je zult er niet komen zoals de economie van marokko stijgt .

    ik kan u 1ding zeggen leef aan de hand van je inkomen das al