MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Krant gesloten na karikatuur neef koning

01 oktober 2009 | in Marokko | 11 Reacties

Na de publicatie van een karikatuur van een Marokkaanse prins heeft de politie de deuren van de krant Akhbar Al Youm in Casablanca gesloten. Het Marokkaanse ministerie van Binnenlandse Zaken gaat akkoord met de sluiting, omdat de karikatuur “het nodige respect voor een lid van de koninklijke familie” zou missen. Zo meldt Het laatste Nieuws.

De cartoon beeldde prins Moulay Ismail, een neef van de Marokkaanse koning Mohammed VI, af die vorig weekend huwde met een Duitse die in Marokko opgegroeid is.

De Marokkaanse journalistenbond SNPM protesteerde tegen de sluiting van het dagblad, want die druist volgens de bond in tegen de wet.

In de vooravond sloot de politie de redactie af en de redacteurs mochten niet meer naar binnen. Bovendien ondervroeg de politie de hoofdredacteur.

Het gaat allemaal om de volgende karikatuur:

Er zijn 11 reacties

  1. miss n,ariff
    01 oktober 2009 om 02:45 uur.

    heilige famillie toch ?

  2. karim
    01 oktober 2009 om 03:15 uur.

    Jullie moeten wel goed zijn in het brengen van het nieuws..de krant is gesloten niet alleen vanwege de karikatuur..maar wat er mee wordt bedoelt..als je goed naar die tekening kijkt zie je dat de prins een Hitler gebaar doet ( waarschijnelijk bedoelen ze ermee zijn huwelijk met een duitste vrouw) en hij zit op een stoel of Al3amaria met een David ster ( joods)
    Ik weet niet wat de bedoeling is van die krant, maar dit kan gewoon niet..ze denken dat ze grappig zijn..goede actie overigens van de marokkaanse overheid..sluiten die krant maar

  3. fatima
    01 oktober 2009 om 08:42 uur.

    @Karim…you got him, respect!

  4. blablaaa
    01 oktober 2009 om 10:47 uur.

    @karim

    jah dat is inderdaad de hei hitler begroeting…opzich snap ik niet wat er mis mee is. iedereen die wil spotten met duitsers of duitsland haalt de tweede wereldoorlog erbij…

    btw dat is geen davidster een david ster bestaat uit twee driehoeken en dat is duidelijk een vierkant met een driehoek.. gewoon versiering van de stoel.

  5. kano
    01 oktober 2009 om 11:23 uur.

    karim
    de davidster staat op de Marokkaanse vlag op de achtergrond en niet op al3amarija

  6. samadie
    02 oktober 2009 om 01:36 uur.

    ze hebben ineens teveel vrijheid gekeregen, in Hassan2 tijd was dit niet gebeurd.
    Karim heeft gelijk.
    maar de prins heeft zijn klacht ingetrokken, maar ze worden vervolgd voor het misbruiken/beleidigen van de marokkaanse vlag. is het laatste nieuws

  7. blablaa
    02 oktober 2009 om 10:03 uur.

    @ samadie

    wat een onzin.. het koningshuis geniet van het leven en kan alles maken wat ze willen. wat maakt hun beter dan de rest van het volk.

    eerlijk is eerlijk ik ben niet zo dol op karikaturen maar wat voor vrijheid is dit..? ze spotten alleen met de neef van de koning.. daar gaan ze toch niet dood aan?

  8. magreby
    03 oktober 2009 om 01:45 uur.

    lang leve de koninklijke familie

  9. miss n,arif
    05 oktober 2009 om 11:14 uur.

    ja zeker lang leven koninlijke familie lang leven mensenrechten ook in marokko
    http://www.dailymotion.com/video/xapo3i_police-fes_news

  10. murad
    09 oktober 2009 om 02:15 uur.

    wat een onzin

  11. naf
    09 oktober 2009 om 12:35 uur.

    Dit is een goed voorbeeld voor de nederlandsers die alles maar roepen en het vrijheid van meningsuiting noemen waar je als doel alleen maar problemen heb onder elkaar en met elkaar zoals wilders dat doet haatzaaiers krijg je ervan en meer ook niet. Dit is een goed voorbeeld waarom je je dient te gedragen en daarvoor gestraft wordt dit moeten ze in nederland ook invoeren dan zou het niet zo een heisa zijn over allochtonen dan had wilders zijn bek een beetje kunnen houden en dan was het ook wat rustiger in dit kikkerland. Ik ben voor de straf van beledigen van de koning en zijn naasten maar vooral en voornamelijk tegen het misbruiken van je eigen land en dus ook de Marokkaanse vlag. Hitler begroetingen zijn in nederland ook strafbaar dus ja in marokko ook en daar is niks verkeerds aan. Haatzaaiers moet je buitenlaten en dus straffen zodat het ook rustig blijft in een land. Kijk naar nederland 15 jaar geleden voelde ik me hier thuis nu steeds niet meer door onderandere rotzooi mensen als wilders die niks anders dan haatzaaien en wat krijg je het volk gaat tegen elkaar en daar komt uit rasicten, haatzaaiers, volksgroepen geen 1 samenleving met verschillende culturen maar niks anders dan gezeik en dat soort mensen moet je straffen die het volk tegen elkaar laten vechten wat krijg je oorlog en meer ook niet dus een oplossing is het niet. Beter voorkomen allemaal en degene straffen die voor problemen zorgen dan kan iedereen rustig leven met elkaar. Het zei hier of in marokko! Ik sta achter dit soort marokkaanse wetten!!!