MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Islam in VS trekt vooral Afro-Amerikanen

05 november 2009 | in Geloof | 10 Reacties

Het islamitisch geloof zou in de Verenigde Staten vooral passen bij zwarte Amerikanen. Zij voelen zich aangetrokken door de nadruk op gelijkheid, discipline en familiezin in de islam.

„Door de unieke geschiedenis van Afro-Amerikanen zijn ze geschikt om het islamitische geloof te accepteren”, zei de 31-jarige Sekou Jackson vorige week tegen The Washington Times. Hij groeide op in een seculier gezin en maakte op 18-jarige leeftijd de overstap naar de islam. „Als iemand naar je toekomt met de boodschap dat iedereen gelijk is en dat het enige verschil ligt in de daden van mensen, zullen vooral mensen die onderdrukt zijn geweest dit verhaal omarmen”, aldus Jackson.

De meeste Afro-Amerikaanse moslims gebruiken de godsdienst om hun spiritualiteit te versterken, zegt Lawrence Mamiya, hoogleraar religie en Afrikaanse studies aan het Vassar College in de staat New York. Hij interviewde een groot aantal zwarte moslimleiders en moslims. Volgens Mamiya groeit het aantal zwarte moslims nog steeds, maar niet zo snel als voor de aanslagen van 11 september 2001.

Daarentegen zijn er volgens hem amper blanke Amerikanen die tot de islam overgaan

Het gehele artikel is hier verder te lezen.

Er zijn 10 reacties

  1. ravinder
    05 november 2009 om 10:29 uur.

    nevermind dat het moslims uit de arabische landen waren die hun voorouders tot slaven maakten voor eigen gebruik en/of verkochten aan de europeanen… wat zegt de islam wat dat betreft trouwens over niet-moslims en zwarte mensen?

  2. naf
    06 november 2009 om 11:22 uur.

    Heel de wereld is bekeert naar de islam sinds het geval van 2001 en het zijn niet alleen Afro-Amerikanen. De islam betekend vrede en is over het algemeen het geloof waar de meeste mensen op de wereld in geloven. Dus ik ook. En door de aanval jegens de islam zijn mensen er juist in gaan verdiepen en geloven. Ik hoop dat heel de wereld zich zal bekeren naar de islam. Ik zal sterven als een moslim en nooit in mijn leven al zou het ten koste zijn van me leven om alleen al te zeggen dat ik in iets anders zou geloven dan de grootste en de respectvolle geloof ISLAM!!!

    Liekom dienoukoem wellija dieni (ISLAM) Vrede en Peace.

  3. HINDUSTAN
    07 november 2009 om 11:18 uur.

    “Islam is vrede”, hoor je wel vaker.

    Het tegendeel blijkt echter dagelijks overal ter wereld, dus er klopt iets niet.

    Vandaar de wereldwijde controverses over de Islam. Want jij zegt dit en de ander zegt weer dat en uiteindelijk is het allemaal goed omdat de Islam het zo bedoeld heeft….of ‘die mensen bepaalde dingen doen zijn geen echte moslims’.

    Stop eens een keer met dat antisemitische gegil over Joden. Om te beginnen.
    Want het is inmiddels geen geheim meer wat een Jodenhatende nazisympathiëen die ‘vreedzame Islam’ van hele volksstammen hier en elders ter wereld erop nahouden..

  4. Remabaac2
    07 november 2009 om 07:00 uur.

    Salam, Ookal is het een Afro-Amerikaan. Ik ben blij dat een Moslim wilt worden dat wilt niets alle amerikanen.

    11 spetember, irritant dat er weinig is door 11 september.

  5. democro
    09 november 2009 om 01:54 uur.

    Er kloppen tal van zaken niet aan de aanslagen van 11 september.

    De officiële onderzoekscommissie zet zelfs vraagtekens bij bepaalde dingen!

  6. mhamed
    10 november 2009 om 02:16 uur.

    ik denk er moet iets gebeuren voodat we groot worden,inderdaad de dag als vandaag is ISLAM een geloof die jong is maar zeer actief over de hele wereld…..
    dat is iets waar niet moslims goed over na moeten denken.

  7. HINDUSTAN
    10 november 2009 om 07:19 uur.

    Ik denk dat Moslims zelf ook heel goed moeten nadenken waarom ze nou eigenlijk als de paria’s van de wereld worden gezien.
    Dat doen ze liever niet.
    Kritisch een blik op de eigen gelederen werpen.
    In plaats daarvan wijst men liever heel snel naar anderen, geven ze liever voor alles in de wereld de schuld van de saytaan genaamd het Westen, en de vervloekte Joden.
    Het kruipen in een slachtofferrol als het om zichzelf gaat, maar ongegeneerd kaffers en Joden veroordelen voor precies hetzelfde wordt een steeds meer herkenbaar plaatje, binnenkort zelfs grijsgedraaid.
    Dus er wordt zeer zeker door iedereen nagedacht.
    Ik denk dat er een heleboel succesvolle en geslaagde Moslims, levend in moderne en vrije, Westerse landen met alle toekomstperspectieven, al aan het nadenken zijn hoe ze hun meer achterlijke geloofsgenoten een beetje respect voor anderen kunnen bijbrengen.
    Omdat ze zich er kapot voor schamen.
    Maar het e.e.a. wel met beleid.
    Want anders ben je voor je eigen landgenoten natuurlijk al snel een ‘rasverrader’, of ‘verwesterde hoer’.

  8. jeetje
    15 november 2009 om 04:35 uur.

    Hindoustan, sorry maar volgens mij ben jij een Jood, komt teveel emoties bij je los.. Het is begrijpelijk dat je zegt dat er teveel Jodenhaat is bij Moslims maar dat is andersom ook zo. Echter heel veel dingen die Arabieren doen, doen Joden ook alleen zijn Joden erg machtig waardoor heel veel landen meedoen of toekijken of zelfs toestemmen omdat het Joden zijn, je spreekt bij Moslims over een slachtoffer rol.. die kennen de Joden niet heh.. ze maken maar geen gebruik van wat er in de tweede wereld oorlog (wat ik overigens afschuw en veroordeel) is gebeurd.. maar wat ik bedoel hiermee is …wat doen zij nu met de Palestijnen??? Niks van de II wereldoorlog geleerd?

    Elk vorm van het doden van een onschuldige is verkeerd, ongeacht welk geloof of ras je hebt. Of was G.W. Bush een heilige en heeft hij geen trekjes van een terrorist? Oh nee.. natuurlijk niet.. dat is niet in de naam van Allah en overigens was hij een president en doet het allemaal via een “officiële” manier.
    Hoeveel onschuldige Moslims zitten wel niet in Guantanomo Bay … wat zullen die straks worden als ze vrij komen.. Ja, je hebt gelijk ze moeten een kritische blik werpen naar zich zelf . En de oorlog in Irak, hebben die mensen zelf uitgelokt.. tja ze hadden geen kernwapens moeten ontwikkelen daardoor had Bush dan geen reden om ze aan te vallen…oeps.. er waren geen kernwapens.. jeetje.. waarom zijn die moslims daar zo gefrustreerd.. een foutje kan toch gebeuren.. Het is Amerika.. die bedoelt het altijd goed..

    Sorry hoor maar OOK moslims veroordelen vele aanslagen waar onschuldigen omkomen, dus die bullshit welke jij uitkraamt dat er geen kritisch blik wordt geworpen is ongegrond. En zover ik weet geven die terroristen niemand de schuld, ze hebben schijt aan wat de wereld denkt, jij of iemand anders. En nu lijkt het alsof elke moslim verantwoordelijk is voor hetgeen wat er in de wereld gebeurd in de naam van Allah. Er is 1 Islam en 1 Koran, maar er zijn miljarden individuen, en iedereen interpreteert het op zijn/haar manier.

    En inderdaad, we proberen onze kinderen elke dag opnieuw te vertellen waar ons geloof werkelijk voor staat omdat genoeg van ons geslaagde Moslims zijn met een juiste toekomst perspectief. Het beleid waar jij het over hebt die we handhaven om andere respect te leren… ook dat is weer een vooroordeel. Ik ben een Moslim die het goed doet en die niemand uitmaakt voor verwesterde hoer, of landverrader (jouw woorden) of wat dan ook.. En vele met mij moslim broeders en zusters.. maar die zie je niet zo vaak in het nieuws als de andere… En wat er gebeurd in de wereld krijgen jij en andere te zien via Media.. en wat Media wel niet doet in de wereld..

  9. abdelkarim
    15 november 2009 om 08:13 uur.

    salaam ik ben blij dat ik eindelijk iets positiefs hoor over mijn geloof.’

    het maakt toch ook eigenlijk niet uit wie of welke achtergrond die mensen hebben, feit blijft er mensen zijn die islam serieus nemen

    respect komt van beide kanten en een beter milleu begint vaak bij jezelf…dus
    hopelijk blijven we met zijn allen goede daden laten zien en moge allah onze slechte daden wissen. en onze broeders en zusters welkom heten en beschermen.

  10. HINDUSTAN
    16 november 2009 om 07:56 uur.

    Over emoties gesproken zeg..
    Misschien ben jij volgens je eigen beredenering zélf een Jood? 😉

    Ik geef overal commentaar op. De hele wereld is een shithole.
    Je wilt niet weten wat voor commentaar ik heb gegeven op misstanden, achterlijkheden en debiele situaties van mijn eigen ras.
    En idem op het Westen. En idem op Moslims. Voel je toch niet altijd zo alsof het alleen maar om jullie draait, want dat is écht niet het geval!

    Westerse landen zaaien nu de bittere vruchten van de haat die zij in alle voorgaande jaren gezaaid hebben, en…dat geldt ook voor moslims.
    Want die hebben ook bepaald niet stilgezeten door de eeuwen heen, op veroveringstochten om, net als het Christendom, hun geloof te verspreiden, met geweld.
    Christenen en moslims hebben meer met elkaar gemeen dan ze zelf willen toegevemn.
    Alleen kunnen moslims veel slechter tegen kritiek (en zelfkritiek), dan westerlingen.
    Maar dat heeft ook te maken met het feit dat je als moslim vaak niet eens kritiek mág geven.
    Ga jij maar eens midden in de huiskamer vertellen dat je geen moslim(a) meer wilt zijn, maar Christen.
    Wat gebeurt er dan?
    Ja het is verboden van de Islam te bekeren naar een ander geloof, maar andersom niet?
    Ja zo ken ik er nog wel een paar..

    Als Hassnae Bouazza e.a., zeer maatschappelijk geëngageerde moslim(a)’s eens op een forum komen vertellen dat de moslim ook eens naar zichzelf moet kijken, worden ze helemaal verrot gescholden.
    Nee, de zelfkijk waar jij het over hebt is heel goed, maar het is de absolute minderheid van de moslims die écht zelfkritisch in de spiegel kunnen kijken.

    En dát bedoel ik met het kruipen in een slachtofferrol.
    Het is zo makkelijk om altijd anderen de schuld te geven van je eigen falen.
    Natuurlijk heb je overal goede mensen tussen zitten.
    Jeetje, zelfs in Nazi-Duitsland had je goede Duitsers zitten die Joden hielpen.
    Maar het commentaar van de moslims spitst zich meer op buitenstaanders die commentaar geven op de Islam, dan op geloofsgenoten die de Islam verkeerd interpreteren.