MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokko kritischer over Arabische landen

05 december 2009 | in Media | 27 Reacties

Marokkanen reageren boos op het Zwitsers minarettenverbod, maar keuren ook de houding van Arabische landen af. Hebben de Arabische landen het recht heftig te reageren op het Zwitserse minarettenverbod?

Nee, aldus Rachid Niny, hoofdredacteur van de Marokkaanse krant Al Massae. ‘In Saoedi-Arabië mag een vrouw niet autorijden, laat staan dat er een priester of een non door de straten van Jeddah loopt. Deze mensen hebben zelf geen respect voor andere geloven.’

Niny is een belangrijke opinieleider in Marokko. In zijn krant maakt hij donderdag de bittere reacties uit Saoedi-Arabië en andere landen uit het Midden-Oosten met de grond gelijk. De strekking: hoe kunnen deze achterlijke dictaturen, waar per decreet is bepaald dat kerken en synagogen verboden zijn, protesteren tegen een minarettenverbod in een democratie als Zwitserland?

Niny is niet de enige in Marokko die de uitkomst van het Zwitserse minarettenreferendum respecteert. De meeste Marokkanen reageren met boosheid en verdriet op wat er in Zwitserland is gebeurd, maar tegelijk wordt in steeds hardere bewoordingen de hypocriete houding van veel Arabische landen afgekeurd.

In dagblad Le Soir stelt universiteitsmedewerker Mehdi Lahlou dat het minarettenverbod net zo extremistisch is als het verbod op christelijke of joodse gebedshuizen in Arabische landen

Meer is hier verder te lezen.

Er zijn 27 reacties

  1. mo
    05 december 2009 om 02:27 uur.

    en terecht!!

  2. Titwani
    05 december 2009 om 05:06 uur.

    Ja, ik heb Niny bheel hoog zitten door zijn columns bij Al Masae, maar hij maakt hij een klein, maar o zo belangrijk fout,

    Het klopt allemaal dat de andere Arabische landen dictatoriaal zijn, en in-tolerant ,,

    Maar we hebben het hier over Europa over het algemeen en Zwitserland en in het bijzonder, Je hoort tog altijd het gezeik dat ze een tolerante samenleving zijn? Toch? Nou rechtvaardigt hij wat erin Zwitserland gebeurt, omdat het ook in de andere landen gebeurt..Maar die landenzijn niet-democratisch, dus die vergelijking is niet juist,

    overigens mag er onderscheid worden gemaakt in releigie, Ik snap niet dat er niet gestemd wordt over de kerktorens,,

    Ben nogmaals benieuwd als we in marokko mochten stemmen per referendum over de kertorens, ben benieuwd naar de hypocreite reacties van de Europeanen

  3. TITWANI
    06 december 2009 om 12:38 uur.

    Ik bedoel er mag GEEN ondersheid gemaakt worden op basis van religie:P

  4. Said
    07 december 2009 om 01:21 uur.

    Het is geen democratische proces. Je houdt toch niet een referendum onder PVDA leden om te bepalen of een partij als VVD mag bestaan of niet. Europeanen zijn hypocriet. Ze proberen hun idealen aan te passen zodra de moslims er gebruik van maken. De vraag is nu, wat doen de hypocriete stinkrijke arabieren met het geld in zwitserse banken?

  5. Karim
    07 december 2009 om 11:15 uur.

    @Said & 2.Titwani..
    Wat zijn jullie toch een stelletje hypocrieten..
    De burgers in Zwitserland mogen hun mening geven via een referendum over veel zaken in hun land..en als ze vinden dat de minaretten niet gebouwd mogen worden in hun land, dan is dat hun recht..
    wie zijn wij dan om Nee te zeggen???? Arabieren zijn de grootste hypocrieten op aarde..
    By the way, als jullie het hiet niet leuk vinden hier, dan kunnen jullie altijd naar Saudia Arabia of Marokko verhuizen

  6. naf
    07 december 2009 om 12:47 uur.

    Marokko heeft gelijk. Maar vind ook dat de Zwitsers gewoon racisten zijn meer ook niet!

  7. Jamal
    07 december 2009 om 12:52 uur.

    Het artikel van de volkskrant berust niet 100% op de waarheden. Ik ben een vaste lezer van da krant van Rachid Niny (de grootste in Marokko) en hespress.com, en kan ik jullie vertellen dat nergens in de column van Niny iets te vinden ivm respecteren van de minarettenverbod. sterker nog in zijn 2de column van gisteren over hetzelfd onderwerp, … Lees verderbenadrukte hij dat het westen bezig is met een soort “democratische oorlog” tegen de islam en moslims. Hij bedoelt hiermee dat je tegenwoordig via een referendum of een meerderheid in het parlement makkelijk iets kan verbieden en hij gaf voorbeelden uit Frankrijk, Spanje, Italie Nederland…..

  8. TiTWANI
    07 december 2009 om 02:48 uur.

    @karim,

    In dat geval, Laten we dan een referendum houden of we jou de doodstraf moeten geven. Alle burgers mogen stemmen. het is heel democratisch geregeld en de verkiezingen verlopen eerlijk en transprant. Uit het referendum komt uit dat wij je mogen omleggen. Dat is de volkswil. Gewoon democratisch. Om het in jou woorden te zeggen: We ben jij om Nee te zeggen?

    Ik bedoel te zeggen, (je moet het bovenstaande niet persoonlijk opvatten :P): zulke dingen horen niet voor gelegd te worden aan het domme volk, maar ik zou de rechterlijke macht er naar laten kijken..

    PS: jij noemt Arabieren de groottste hypocrieten op aarde? Wie bedoel jij met Arabieren ten eerste? en wie ben jij ten tweede?

  9. Karim
    08 december 2009 om 10:29 uur.

    @8.TiTWANI ..Slaat natuurlijk nergens op wat je zegt..Het volk vragen via een referendum of ze de doodstraf willen invoeren, vind ik dat niet verkeerd…Als het volk JA zegt, dan is het hun recht..herriner je nog het NEE woord van de nederlandse burgers tegen de Europese wet?? Ik heb toen ook Nee gestemd..
    en jou voorbeeld: het volk vragaen om iemand om te leggen, slaat natuurlijk nergens op..alleen de rechterlijke macht mag zoeits beslissen mits er voldoende bewijzen zijn
    Ik heb niks tegen minaretten, maar vind ook dat ze geen functie meer hebben tegenwoordig..en als het volk in Zwitserland nee zegt, en dat is dan in de meerderheid, dan moeten wij dat respecteren..
    Ik bedoelde met Arabieren zijn hypcoriet:
    arabische landen, altijd grote bek als het om kleine issues gaat..kijk naar Alkadafie b.v met zijn huichelachtig gedoe..hij vindt dat Zwitserland een mafia land is..natuurlijk vindt hij dat, alleen omdat Zwitserland zijn zoon heeft gearresteerd omdat hij zijn mensen ( marokkanen en tunesiers) heeft mishandeld..kijk naar Saudia Arabia, vertel mij dan, mogen daar christenen ook een kerk bouwen???
    een vrouw mag daar niet eens een auto rijden, en wat er in Palestina allemaal gebeurd, daar maakt zich geen arabier druk om, maar ze maken zich wel zorgen om het minaret verbod in Zwitserland…wat een hypocrisie

  10. NAF
    08 december 2009 om 05:04 uur.

    @RIAFA

    Ik ben blij dat de arabieren het voor het zeggen hebben in Marokko!!! Wat zou het zijn als de berberen mochten geregen in Marokko. Een hel boven een hel en meer ook niet!!

  11. Jamal
    09 december 2009 om 02:10 uur.

    @NAF

    Jij bent een zwakzinnige illegale marokkaan die denkt dat hij Arabisch is. De eerste zin is een waarschuwing niet meer denigerend over de mannen van Marokko( jouw Marokko) te praten, jij vuile achterbakse Fassi?

  12. Karim
    09 december 2009 om 09:30 uur.

    @10.NAF, ben je een domme ezel of wat????? wie heeft het hier over Riafa??? en over regeren????
    Goed lezen voordat je onzit gaat uitkramen..

  13. naf
    09 december 2009 om 04:47 uur.

    @ Karim en Jamal

    Continu lees ik berichten over arabieren dit en dat continu commentaar erover. Wat denken dit soort berberen over de arabieren ik voel me aangesproken omdat ik een arabier ben. En om nu te zeggen dat berberen beter zijn dan arabieren is ver van huis te zoeken. Dus jullie moeten eens ophouden met zeiken over arabieren. Arabieren zijn ook mensen met een trots vergeet dat niet! ik wordt er schijt misselijk van als berberen over arabieren misselijke uitlatingen doen. Terwijl arabieren bekend staan als vrije mensen. Ja dus als berberen Marokko zouden regeren zou het een ramp zijn en daar ben ik het zeer mee eens!

  14. naf
    09 december 2009 om 04:55 uur.

    @ jamal

    wie zegt dat ik een marokkaan ben en wie zegt dat ik een illegaal ben. Ik ben geboren en getogen in Nederland voel me totaal geen illegaal. Daarnaast ja ik ben een arabier en ben er trots op. Hoezo denk ik dat ik een arabier ben ik ben het ook. Jij kan niet voor mij denken dat is iets wat jullie berberen moeten leren.

    Rationeel denken heeft dat met een mooi woord. En dat is iets wat jullie berberen totaal niet kunnen!! voornamelijk met die bekrompen mentaliteit die jullie meekrijgen in jullie normen en waarden binnen de opvoeding. achterlijk is het wat jullie zijn en meer als dat heb ik nog niet gezien!

  15. moena
    09 december 2009 om 09:16 uur.

    welke arabieren naf lehmara je bedoel de arabische taal met merendeels amazigh woorden zoals er nu meer frans wordt gesproken met wat arabisch er tussen door.Voor de duizendste keer echte arabieren wonen in het midden oosten, Imazighen en verarabiseerde imazighen wonen in noord afrika, ik heb nog nooit gehoord van puur arabier die zijn oorsprong in Afrika lig er zal wel wat puur arabier gewwest zijn maar niet zonder amazigh vermenigvuldigd.naf lehmara ga je oorsprong zoeken op wikipedia

  16. naf
    10 december 2009 om 11:09 uur.

    @MOUNA

    He luister nou heks, als ik iets zeker weet, is het wel waar ik vandaan kom. Daar hoef jij me uileg over te geven. Wat betreft over amazigh woorden zitten in het arabisch. Je moet zeggen arabische woorden zitten in amazigh net andersom boerin. Berbers is een taal wat sinds enkele jaren pas een geschrift heeft arabisch komt uit de koran wat ook in het arabisch staat geschreven. Wat een domme trien ben jij nou ongelovelijk!! Echte arabieren wonen in het midden oosten. Echte arabieren zijn toen ter tijd naar marokko gekomen om die dommen mensen zoals waar jij vandaan komt te bekeren naar de islam. En overigens bestaat er een bureau in marokko waar je je echte arabische (stamgroep) identiteit kan onderzoeken. Dat jij nou zo lomp en dom bent en dat nou niet weet is toch echter jou probleem. wahahahaha arabisch komt van berberen wahhahah dit heb ik nog nooit gehoord. Je bedoelt andersom boerin. Velen berberse woorden stammen af van de arabische taal nadat de arbieren jullie hebben gekeerd naar de islam ben je nou zo achterlijk of wat. En berberen hebben overigens vele spaanse woorden in hun taal. Zoals bij de arabieren de franse taal. En de franse taal is de 2e taal wat in Marokko gesproken word. Overigen word de arabische taal gesproken door meer als 220 miljoen mensen op de wereld. Arabisch is de hoofdtaal in Marokko/ en enige taal in midden oosten. Jij praat poep weet je dat! Ga toch eens een beetje geschiedenis leren voor je komt praten. Ik weet niet waar ik vandaan kom ik ben een arabier een volbloed arabier en ben er trots op. Ik stam helemaal niet af van berberen ook mijn voorouders spraken het niet dus weet wel zeker dat ik een arabier ben. Het zijn de berberen meerendeels die hun eigen idd niet weten en izhc arabieren noemen terwijl ze afstammen van berberen het zijn de arabieren niet die dat zeggen. Hoeveel mensen heb ik gekend waar kom je vandaan is mijn vraag uit tanger nou tanger zit vol berberen uit houcima en nador en zeggen dan ik ben arabier. wahhahaha zielig dat jullie berberen over je eigen idd liegen. Dat doe ik niet ik ben een arabier en blijf een volbloed arabier! Dus zou zeggen ga een leven zoeken want jou uitleg slaat helemaal nergens op met je de arabische woorden komen uit het berber wahahhahah die is helemaal gek joh!! Je draait de boel om het zijn de arabische woorden die in het berber gezegd worden boerin 1e klasse ga a lehmara djel a sah!

  17. naf
    10 december 2009 om 12:06 uur.

    @MOUNA

    Overigens word de arabische taal gesproken in Egypte, Algerije, Bahrein, Djibouti, Irak, Iran, Israël, Jemen, Jordanië, Qatar, Koeweit, Libanon, Libië, Marokko, Mauritanië, Oman, Saoedi-Arabië, Soedan, Syrië, Tsjaad, Tunesië, Verenigde Arabische Emiraten en andere landen
    Sprekers 240 miljoen mensen.

    Arabisch is arabisch darija of lougha el-arabia darija arabisch stamt af van lougha arabia effe voor de domme onder ons!! Boerin en nu opdonderen aub!!

  18. TiTwani
    10 december 2009 om 08:01 uur.

    @karim,

    Ja, maar je kan het wel onzin noemen, maar als zulke dingen gaan voorleggen aan het volk, wat kan je dan al niet meer voorleggen?

    Laten we alle moslims uitzetten? >> JA, democratisch genomen besluit en het is volkswil. Wat ga je dan doen? het is gewoon volkswil. Punt, dat hebben we te respecteren..

    Rechterlijke macht toetst zaken aan wet- en regelgeving, maar als je bepaalde passages van de wetgeving voorlegt aan het volk , dan kan de rechter niet anders oordelen dan de wet te volgen..

    Bijv. mijn voorbeeld..miss. is het wat te ruw gezegd, maar ja het is gewoon mogelijk..Willen we van Karim? Ja of nee? Niet persoonlijk bedoeld bro, maar er zijn hier geen grenzen, In NL dan miss. wel, hier is bijna geen referendum mogelijk en die met de EU was een uitzondering als je het kan herrineren , Later is het og door de dtrot geduwd ( ik was trouwens EENS met een grondwet voor EU, maar dat terzijde)

    Op welke ratio rust zo’n minaret verbond? In Zwitserland zijn er 4 min. in het hele land, de kans dat een Zwitser een minaret uberhaupt heet gezien in laag, maar uitgerekend die sukkels die nooit een minaret maar hebben gezien, mogen er wel over besluiten..Waarom worden dan ook geen kerktorens verbond voorgelegd?

    Het is gewoon een begin, en deze minarettenverbod staat niet op zichzelf, men praat over hoofdoekenverbond, over verplichte integratie, hoofdoekbelasting, Sommigen roepen dan zelfs Moslims Uit Europa…

    Je hebt over regimes van Arab. landen, ja okee, maar daar hadden we het niet over, met hypocriet ben je nog aardig voor hen ,,We hebben het hier over Zwittserland, je hoort dat dat eeuwige geziek over tolerante samenlevingen in Europa? Mult-culturele samenlevingen waar de rest van de wereld voorbeeld aan kan nemen? Dat is nu heel goed te zien ..Ik had je eerst verkeerd begrepen, ik d8 dat je mij een hupocriet noemde, daarom vroeg ik hierover

  19. Berber4life
    12 december 2009 om 07:12 uur.

    @NAF

    Whaha het is berbers en niet berberen a ezel!!

    Ga nu mr eerst een cursus spelling aanleren en kom dan terug om te spreken over berbers en arabieren en weet ik nog wat… !

  20. Jamal
    13 december 2009 om 12:04 uur.

    @ Naf

    Ik neem aan dat de afkorting van jouw naam voor Noord Afrikaan staat? Even een paar feitjes.

    1. 95 % van de inwoners van de Maghreb landen zijn van afkomst Imazighen, alleen zijn veel Imazighen ver-Arabiseerd door de komst van de Islam nar Noord-Afrika. De Islam en niet alleen Arabieren. Het waren voornamelijk ver-Arabiseerde Imazighen van de stammen uit West-Egypte en Libya die naar het westentrokken ( Marokko) om de Islam te verspreiden. Dus jij bent waarschijnlijk ook een Amazigh.

    1b. Koning Hassan 2 sprak naast het Arabisch vloeiend Taschelhiet! Zijn moeder was Chleuh, dit geld ook voor Mohamed 6 etc etc.. Zijn vrouw is een prachtige Tamazight.

    1c Weet je wat jou zogenaamde Arabieren broeders doen met Marokkaanse vrouwen in het Midden Oosten, hun onder valse voorwendselen lokken met baantjes in schoonmaak etc. waarna zij belanden in de prostitutie. Ik heb in Egypte gesproken met een iemand die voor zo`n prins werkte op en boot, als je de verhalen van hem hoort zou je ze uitkotsen, drank, jonge meisjes als hoeren, pedofilie allemaal normaal voor die naar het hooft gestegen oliedollars kameelnomaden!

    2. Houd op met dat stereotype praten over Imazighen.Weet je wat Imazighen vinden van I3arbiyan? Niet mijn mening maar wel voor-oordeel ( deels)

    a. Jullie zijn niet te vertouwen
    b. Jullie laten jezelf veroveren en geven jullie cultuur zo op om de dominante cultuur aan te nemen
    c. Jullie zijn niet moedig

    etc etc.. Kijk ik geloof hier niet in maar begrijp goed meneer de “Arabier” dat mensen uit het Midden -Oosten niet bij ons passen, ga maar zelf daar naartoe en je zult merken wat je echt bent.

    Tweede meste Marokkanen in Nederland zijn Riffijnen uit Noord-Marokko en dus Amazigh- talig. Deze Riffijnen hebben een hele andere geschiedenis gekend dat de mensen uit Fes of Rabat ( arabieren). Wij waren bezet door Spanje en hadden het hel erg moeilijk. Totdat een leider uit ons midden opstond zijn naam is Mohamed ben Abdelkarim el-Khatabbi, hij was en Islamitsche geleerde, zowel op de Karawiyin in Fes gestudeerd als in Spanje.
    Hij was diegene die vor het eerst in de geschiedenis de 64 Riffijnse stammen wist te verenigen tegen de Spanjaarden. Hij was een pragmatische hervormer, die in oorlogstijd steun ging zoeken bij de Minister van de Sultan in Fes tegen te invallen in de Rif..

    En daar kwam het Arabische signaal uit monde van de minister..De Rif is aan de andere kant van de zee, wij geven niet om de Rif..!!

    De Fessies en andere Arabieren hebben ons vaak verraden, vooroordeel is gebaseerd op ervaring.

    Dus meneer de Arabier, ROT gauw op voordat deze Wilde Riffijn e gezicht bont en blauw slaat, sta je hier mijn volk de beledigen!

  21. moena
    13 december 2009 om 10:27 uur.

    aub naf dank u wel jamal stelletje midden oosten hoertjes weet je hoe vaak marokaanse jonge meiden worden opgepakt tijdens vertrek naar Dubai berbers bekrompen haahahah voor dirham verkopen ouders hun dochters en Naf blijft trots ouwehoeren. Als er iemand is die zo bekrompen is dan ben jij het wel naf je bent zo een sahara negerin uit Timboekto die de weg kwijt was en gered is door marokaanse imazighen ik hoor haar roepen water water water hahahahahhahahhhhhhhhhhhhhhhhhhh lma lma lma lma haahahhhaaaaaaaaaaaaaaaaa ik kom niet bij.

  22. Azidan
    14 december 2009 om 01:11 uur.

    Goed gesproken Jamal

    Kijk gewoonnaar wat de Egyptenaren gezegd hebben “deze Algerijnen zijn geen Arabieren”

    Al hun dromen om dus tot de Arabische te behoren zijn in een dag aan diggelen geslagen, door die voetbalmatch

    eh wannabe bezem arabische naf, stop met jouw gezeik eh hopeloos strontwijf,

    je zit hier onzin te kramen dta het dus mogelijk om een stamboom te zoeken, hoe kan dat nu? Ibn Khaldoen heeft alles opgeschreven over de stammen die zich hebben gearabiseerd

    je had zelfs stammen die volledig berbers waren maar die zich door een of andere stomme arabier beschouwden als afkomstig uit Yemen

  23. Jamal
    14 december 2009 om 03:59 uur.

    1 Mounia 0 NAF

    Hhahah die NAFFERTJE hahha TOWELHEAD!

  24. Reiziger
    14 december 2009 om 12:56 uur.

    @ NAF

    Bring it on, met argumenten win je het niet en vuisten al helemaal niet..

    Ik doe ook lekker stom vandaag ik weet het maar die NAF vraagt erom

  25. TiTWANI
    14 december 2009 om 03:08 uur.

    @ Azidan
    Naf
    Moena
    Jamal

    Sorry bro’s/sisters, gaat jullie dicussie niet een beetje off-topic? Ik hoopte eerlijk gezegd dat de actualieit ons EEN zou maken, Nu zie ik dat er hier uitgesholden wordt, van beid kanten gegenariliseerd wordt, denegrerend wordt gedaan over de geshiedenis, enz.enz. het is triest dat wij ELKAAR zitten uit te schelden. Dat gebeurt niet alleen in deze forum, maar haast overal,zelfs bij voetbal topics eindigen vaak met gescheld heen en weer, Zelfs als die topic bijv. pak em beet Real madrid gaat, vraag mij niet hoe, maar op de een.andere manier wordt er gescholden op de Berbers en Arabieren. zelfs een simpele topic over een game is binnen de kortste keren een podium voor beledigingen.

    In de eerste generaties hoor je dit nauwelijks, ik zie het de laatste tijd wel vak bij de Marokaaane jeugd in de verschillende fora, en dat wordt dan de toekomst die inshaAllah voor lichtpuntjes moet zorgen. Voor NLers zijn we gewoon die k.t. marokkanen, of je nou uit Nador, Tetouan, Tanger, Fes, Rabbat, Al Hoceima, Oujda, je bent en blijft kt. Marokaan. Wat doen wij? Nog in elkaar ondeerscheid maken (die er bijna niet is) en elkaar uitschelden, beledigen, geschiedenis wordt bij gehaald, generaliseren, Elkaar het slecht toewensen, ik weet allemaal niet wat,,

    Je kan wel zeggen dit valt wel mee, nee, die valt niet mee, ik zie het gewoon bij de meest onschulduige topics terug, Ik heb het laatst nog gezien bij een topic PES 2010. Ongelofelijk, maar waar.

    En nu weer, minaretten worden verboden in Zwitserland..En als ik de laatste reacties moet lezen, dan zijn de arabieren en de berbers wel de slechtste volkeren van de wereld, voordat ik er erg in heb, begin ik de berbers en de arabieren te haten,,, Want zulke reacties stimuleren alleen haat, waar we juist om begrip en tolerantie vragen..

    Tsja, ik hou het hier maar bij. Voordat ik een boek ga schrijven, want als ik mezelf niet tegenhoud, ben ik hier dagen bezig om dit te schrijven :P:P

    Sommigen verenigen zich, sommige versplinteren zich,..

  26. moena
    15 december 2009 om 09:38 uur.

    ik geef het toe, titwani heeft gewoon gelijk,allah ihfdek, waren we maar allemaal zo, eerlijk titwani ik ben zelf half arabisch en mijn famillie kon ook aardig over berbers negatief doen dit is zacht uitgedrukt constant over riafa en soissa, constant dat gezeik dat riafa mkelgien zijn en constant die moppen over soissa en ik ben achter gekomen dat we niks verschillen iedereen denkt dat ie beter is dan ander terwijl dat niet het geval is.

  27. TiTWANI
    17 december 2009 om 12:50 uur.

    Moena, ik was zelf vroeger ook zo, ik kijk toen ook met een minder blik naar ‘berbers’. Maar ik ben echt op onderzoek uit gegaan. En naar de ‘berbergebied’ geweest. boeken gelezen. ook natuurlijk kijken wat er hier over staat in de Koran en wat is overgeleverd in de Ahadieth. ongeloofelijk dat dit weer ter sprake komt. Het is niet zo zwart-wit als sommigen denken. er is geen verschil tussen Arabier/niet-Arabier behalve taqwa (godsvrees). daar gaat het om. Of je uit Noord-Afrika, Zuid-Afrika, Europa, sandinavie, noordpool, Rif, souss, SA komt, is neit relevant op de Dag des oordeels.

    berber/arabier is al sowieso geeneens een kwestie. Dat heeft Frankrijk er van gemaak in de jaren 20 om ons te verzwakken. Een halve eeuw na de Istiglal zie ik opeens van de jeugdige generatie, die inshaAllah in de toekomst voor Khair moet beloven en hopelijk dingen verbetert die de oudere generatie heeft verpest, zo’n meest zinloze discussie in de menselijke beschaving voeren. Waar zijn wij mee bezig? Laten we eens keer echt van nut zijn, ipv Souassa, Arabieren , noordleing, riffijen, Dakhiliyen te haten. El khatabi wou eenheid, geen verdeeldheid. Souassa hebben de laatste snik gevochten in 1935. We moeten trots zijn op het verzet van Riffiyen tegn de spanjaarden. We moeten trots zijn op de elite die zich tegen de fransen keerden in rabbat en omstreken. We moeten trots zijn op wat de islamitische moren hebben bereikt in Andalusie, ook op wetenschappelijk gebied.

    ik ben zelf geen berber, maar voel me helemaal geen Arabier, hou zielsveel van Marokko, maar als het ff kan wil mijn land wel opgeven voor een groot islamitisch oema. tenslotten zijn wij voor allah gelijkwaardig en zijn zulke door Fransen, ENgelsen, Spanjaarden bedachte grenzen kunstamtig aangebracht.

    Geen haat prediken, maar juist een heid. 3tassimoh bi 7abli llahi jami3an wa la tafaaraqoe (Koranvers). verenig jezelf, dat hebben de koeffar allang gedaan, met alle gevolgen van dien, terwijl ze nog een eeuw geleden wereldoorlogen tegen elkaar voerden. wij doen kleuterachtig over verschillen die er niet zijn.
    Mensaab dat jullie er iets van snappen. Dat is het erge: er zijn sommigen die helmaal niet weten waar ze het eingelijk over hebben, dit is poltiiek,

    Ma3a Salama