MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Nederlanders over hun bekering

30 januari 2010 | in Marokko | 11 Reacties

Een Feyenoord fan met een moslimbaard. Getrouwd met een degelijk gesluierde Rotterdamse. Vijf keer daags bidden, de vijandige reacties nemen ze op de koop toe. Waarom bekeren Nederlanders zich tot de islam? Zondag ontmoeten ‘nieuwe moslims’ elkaar in Utrecht op de zogeheten Bekeerlingendag.

“Er is geen God dan God en Mohammed is zijn profeet.” Jacob van der Blom kijkt verliefd als hij de islamitische geloofsbelijdenis reciteert. “Ik ben christelijk opgevoed, maar had altijd mijn eigen ideeën. In de islam vond ik een theorie voor wat ik altijd al geloofde. Het sloot prachtig aan bij wat ik over God dacht.”

Jacob – helblauwe ogen en een rode moslimbaard – is geboren en getogen Rotterdammer. Hij is Feyenoord supporter en runt zijn eigen bedrijf. Elf jaar geleden bekeerde hij zich tot de islam. Hij vindt dat mensen de islam ten onrechte zien als een ‘vreemde cultuur’ die niets met Nederland te maken heeft. “Als je de kern van de islam losmaakt van de culturele aspecten, dan blijft er een heel mooi geloof over dat voor iedereen geldig is.”

Ook Jacobs vrouw Stefanie Danopoulos groeide op in Rotterdam. Door haar Nederlandse moeder en Griekse vader werd ze Grieks orthodox opgevoed. Stefanie was aanvankelijk helemaal niet zo blij met de bekering van haar echtgenoot, maar uiteindelijk werd ze zelf ook moslima: “Toen mijn man ermee kwam dacht ik: Het zal wel, hij is zeker gek geworden. In de media hoor je alleen maar negatieve dingen over de islam, dus zo dacht ik er ook over. Tot ik me erin ging verdiepen.”

En ook Stefanie’s familie wende uiteindelijk aan de bekering

Meer is hier verder te lezen.

Er zijn 11 reacties

  1. FOUAD
    30 januari 2010 om 03:23 uur.

    Helaas word er naar mensen als Jacob van der Blom niet naar gekeken door het westen en de anti-molims!!

    ze kijken alleen naar het eind produkt in Irak en Afgahanistan die is ontstaan door de ramp die ze hebben veroorzaakt!!!

  2. Mohamed
    30 januari 2010 om 07:22 uur.

    Macha’allah, mogen er nog vele bekeren tot de islaam.
    en moge Allah al onze zondes vergeven.
    Amien

  3. moena
    30 januari 2010 om 09:36 uur.

    O Ja illahi wat mooi is dit ,ik heb gehoord dat Nederlanders die moslim zijn geworden het geloof zo goed praktiseren zonder die verwaring die wij hebben met ons cultuur die sommige niet uit elkaar halen, Een Nederlander die de gerechtigheid,menselijkheid,vrijgevig en eerlijkheid heeft meegekregen van kleins af aan, dan is het gewoon zo mooi als men moslim wordt,omdat wat ze zijn ons godsdienst ook voorschrijft en alleen dat men zegt dat hij in één God gelooft en in niks anders dan die éne god , prachtig is het gewoon, ik bedoel niet ermee dat wij minder goed moslims zijn helemaal niet, alleen onwetend wij hebben soms alleen de neiging om ons geloof als momd op mond reclame over te nemen,van maar die zei dat juist dat dat het wel mag maar ik heb juist van me buur gehoord juist dat het niet mag. Nee gewoon zelf lezen en uit bronnen die de waarheid schrijven en niet zomaar klakkeloos dingen overnemen van iemand die amper kan lezen en schrijven. Nederlanders onderzoeken dingen zelf tot de bodem.

  4. johan1966
    07 februari 2010 om 09:00 uur.

    orrigine hollanders die zich bekeren tot de islam zijn verraders van hun vader land en mocht het in nederland echt ooit uit de hand lopen dan hebben ze dus echt een probleem . je ziet overal in nederland de spanningen toenemen .
    het zijn de nederlanders die op de heer wilders stemmen om een andere politieke stroming te krijgen . en het zijn de moslims en de linkse ratten van dit land die hier zodra ze de kans krijgen daar met geweld en doodslag op reageren . het kan niet anders dan dat de kans aan wezig is dat er zelfs militair moet worden op getreden. ik ben niet tegen zwart of tegen wit ik ben tegen achterlijk idiologien die niet thuis horen in het vrije domocratische westen .
    nu zijn de moslims in nederland nog een beetje gematigt maar ik vraag me af , of dit ook nog zo is als ze de meerderheid hebben in dit land .

  5. moena
    08 februari 2010 om 03:07 uur.

    johan wat heeft geloof met vader land te maken je kan gewoon je geloof hebben en je vaderland lief hebben zoals marokaanse joden de marokko lief hebben en ernaast hun geloof uitvoeren maak je niet druk johan wees gerust zoveel moslims wonen hier niet en willen hier ook niet wonen. wat stelt Nederland now voor, even groot als me maat schoen wanneer een land zo klein is als Nederland heeft geen grens geen harde gulden en jullie gezeik over koninklijk huis die jullie liever niet hebben jongen het stikt hier van Polen,vooral verder gaan met die grens openen met oostblok,roemeinie, bulgarije,sigeuiners deze zulllen jullie op peuzellen jullie bezetten zoals de moffen deden maar ja deze hebben blonde haar en blauwe ogen en hebben geen hoofddoek hé maak je maar druk om die moslims die hier zeer in minderheid is

  6. naf
    08 februari 2010 om 12:24 uur.

    @JOHAN66

    Hoezo landverraders ze maken een keuze en deze keuze is ze niet opgelegd. Elk individu heeft zijn/ haar keuzes in het leven.Daar is helemaal niks slechts mee. Dus landverraders zijn ze zeer zeker niet. Moslims staat eenmaal in de slechte picture dankzij mensen zoals wilders die geen drol weten over de islam. En overigs staan er in elk boek. Dus , koran, bijbel of tora vreemde dingen. Wilders stamt af van Joodse afkomst. Wat hij doet is idd de goede stukjes uit de koran niet vertonen maar alleen de extremistische dingen noemt hij op. Maar hij vergeet niet dat er in de tora ook hele extrimistische dingen staan. Het is een boek. Als hij wilt komen met een film moet ie ook echt komen met feiten. Hij komt dan af als politicus met een knip en plak werk wat me broerje van 4 jaar ook kan die nergens op slaat. plaatjes plakken en knippen. Dat kan ik ook doen met de tora of bijbel ja dan krijg ik ook een hele heisa. Hij discrimineert. Moslims die de koran begrijpen weten wat voor liefhebbende geloof het is. Maar mensen die te dom zijn zoals wilders om het te begrijpen. De teksten hebben uitleg nodig. Maar goed ik weet niet waar jij je zo druk om maakt. Moslims zijn idd in de meerderheid over de wereld en dat is waar Wilders bang voor is omdat de joodse volk natuurlijk veel kleiner is. Maar met zijn haat zaaiende teksten hebben we meer moslims gekregen omdat men zich juist gediscrmineerd tegen het geloof islam. Je moet niet denken dat iedereen gelijk is. Elk mens is anders in zijn doen en laten zo ook met het geloof. De islam is gewoon een mooi geloof als je het begrijpt en kan volgen en voornamelijk niet te extrimistisch bent en denkt. Dat is de juiste manier van geloven in de islam. Ik spreek extremisten niet goed. Reaspect voor anderen is nummer 1 wat je moet doen. Ieder in zijn/haar waarden laten en er is helemaal niks aan de hand. Maar omdat mensen zich bekeren naar de islam heeft niks te maken met landverrader zijn. dat zijn 2 verschillende dingen. Waarom land verraders is het een spion nee. Dus jij moet ook andere in hun waarden laten en niet voor hun denken want het antwoord is verkeerd. Het zijn geen landverraders. Maar mensen die ergens in willen geloven en geloven dat ze er niet zomaar zijn in deze maatschappij. Als het geloof hun goed doet en het hun structuur geeft in hun leven is dat toch hun eigen beslissing. Landverraders zijn het zeker niet. Geloof en land zijn 2 verschillende dingen. Nu zeg je iets wat wilders ook zegt. En dan ben je dom bezig of je begrijpt het niet.

  7. Khalid
    16 februari 2010 om 12:53 uur.

    Inchallah zullen er allerlei verschillende rassen en groepen zich bekeren tot de islaam omdat het de enigste geloof is die voor alles goed is en voor alleen maar vrede zorgt als je de regels exact na gaat een wereld van islaam is een wereld van vrede leilehe ilalah mohammed rasoeroerah.

  8. peter = de naam
    17 februari 2010 om 12:36 uur.

    Islam vrede? Islam = onderwerping. I

    k zie weinig vrede daar waar moslims bij conflicten betrokken zijn. Afghanistan, Midden Oosten Indonesie, Soedan, om maar een paar gebieden op te noemen.

  9. Naf
    18 februari 2010 om 01:56 uur.

    @PETER

    Dat jij de ISLAM onderwerping noemt is toch echter jou probleem. Jij begrijpt er helemaal geen drol van dus waar maak jij je druk over. Ben je jaloers of zo dat er zoveel mensen zich bekeren naar de ISLAM!!! Is dat wat je gek maakt. Je kan er duidelijjk niet tegen altijd met je negtieve berichten over de islam. Wij maken ons geen zorgen gezien wij islamieten in de meerderheid zijn en leven en er komen er steeds meer bij en door de media berichten en mensen zoals jou die tegen de islam zijn krijgen we er alleen maar meer mensen die zich zullen bekeren naar de islam voor terug. Dus take the fucking hight way!!!

  10. moena
    18 februari 2010 om 08:28 uur.

    peter wie zegt dat alle moslims de echte islam belijden, misschien ligt de helft te slapen en maakt juist misbruik van islam daarom dat weet alleen god.

  11. Charif
    21 februari 2010 om 01:58 uur.

    Peter

    Ik vraag me echt af wat een persoon als jij nou op deze website doet.
    Je bent altijd druk met tekst en uitleg dan wel altijd in negatieve zin richting de Islam en of Marokkanen. Altijd en altijd maar mekkeren en klagen.

    Je hebt echt geen leven dat je er zo veel tijd voor uit kan trekken om hier telkens weer je gal uit te blazen triest figuur die je bent. Een normaal iemand (voor zover je het normaal kan noemen) van bv de VVD of PVV zou echt geen tijd hebben om telkens hier terug te komen met z`n gemekker dit ivm z`n werk, gezin, sport, politieke partij, hobby en andere gezonde bezigheden (??) maar blijkbaar heb jij geen van allen wat verklaart waarom jij zoveel tijd en energie hebt zodat jij altijd op deze website zit te mekkeren als een schaap!!

    Wat is je doel?
    Het zit bij jou echt diep he?
    Wil je er over praten?
    Zo ja…..ga hulp zoeken!

    Charif