MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Verhagen protesteert tegen uitzetting

10 maart 2010 | in Marokko | 27 Reacties

Een grote kerk in het Marokkaanse LaracheMinister Verhagen heeft de ambassadeur van Marokko op het matje geroepen. Hij is boos over de uitzetting van zeven Nederlanders door Marokko. Het gaat om hulpverleners van een christelijke organisatie die werkten in een weeshuis waarvan ze de kinderen zouden hebben willen bekeren.

Verhagen vindt dat Marokko de hulpverleners de gelegenheid had moeten geven hun kant van de zaak voor een rechter uiteen te zetten. “Het gaat hier niet om mensen die een paar weken in Marokko waren om bijbels uit te delen, maar om mensen die al tien jaar in alle rust kinderen hebben opgevangen”, aldus de minister volgens het NOS.

De Nederlanders zijn door de ambassade in Marokko opgevangen.

Er zijn 27 reacties

  1. Henk el Makhloufi
    10 maart 2010 om 11:36 uur.

    Jaren lang hoor en lees ik elke dag niets anders dan:
    “pleur ze het land uit ”
    Zelfs Wilders roept het!!!!
    En nu het waarheid is geworden zijn we weer boos!!
    Gekke wereld is het toch!!
    Of begrijp ik het verkeerd ?

  2. broeder
    10 maart 2010 om 02:05 uur.

    Sallaam Moeilikom

    Alsof er in Nederland gelijke rechten zijn als het gaat om religie ,

  3. TITWANI
    12 maart 2010 om 11:54 uur.

    De uitzetting is een binnenlandse aangelegenhied van Marokko, eindelijk een goede stap van de marokkaanse regering, Ze moeten veel meer van die ‘hulpverleners’ wegtrappen. Want in de Hoge Atlas gebergte is de laatste tijd zien veel meer Tabchiriyin (christelijke bekeerlingen) actief zijn in het gebied.

    Kijk naar wat zij hebben veroorzaakt in Zwart Afrika (gedeelte vanaf het sahara naar het zuiden) onder de mom van hulpverlening.

  4. florent
    12 maart 2010 om 07:06 uur.

    Ja , natuurlijk begrijp je het verkeerd, Henk! Dat is bijna een wetmatigheid. Dat is geen ramp, want de regelmatige lezer van jouw postings kent je niet anders.
    Het is elke keer weer een teken van herkenning: Ha, Henk el M. heeft weer gepost; eens kijken wat hij nu weer verkeerd heeft begrepen.
    Wel grappig dat er op die manier een band ontstaat met een onbekende. (gekenmerkt door humor wat mij betreft!)

  5. moena
    13 maart 2010 om 12:31 uur.

    Florent dan weet je hoe het voelt, we horen laatste jaren niks anders dan rot op naar eigen land,terwijl jullie ons zelf hier heen hebben gehaald moslim dit moslim dat marokaan dit marokaan dat, zet die criminele het land uit net of marokko zo makelijk is en zal zeggen van kom stuur die criminele maar, ik kan je garanderen dat die vliegtuig daar niet aan de grond kom, toevalig zijn die criminele hier crimineel geworden wat heeft marokko daar mee te maken wij zijn geen wegwerpluier.

  6. Henk el Makhloufi
    13 maart 2010 om 11:19 uur.

    Florent ,
    Leg eens uit ,want ik begrijp je niet helemaal!
    Je gaat toch niet zeggen dat wij een humorvolle band hebben ?
    Ik ken je niet eens!

  7. politiek
    13 maart 2010 om 07:13 uur.

    la hawla wal kwati ila bilah 🙁

  8. Florent
    14 maart 2010 om 04:24 uur.

    Henk,

    Je postings wekken vaak mijn lachlust op. Je scheldpartijen en grof taalgebruik zijn me minder aangenaam, maar de oprechtheid van je gevoelens,
    gegoten in een kreupel soort Nederlands vind ik aandoenlijk.
    Die ‘band’ is vanzelfsprekend eenzijdig. Dag beste Henk. Laat me nog vaak genieten van je humor.

  9. Naf
    14 maart 2010 om 11:07 uur.

    Wij hebben ons in nederland te houden aan de rechten en plichten van Nederland. Integreren heet dat toch. Marokko kent ook haar rechten en plichten en heeft ook een wet waar je je aan dient te houden. Mensen bekeren gebeurt de laatste tijd veel in Marokko. Wat tegen de wet en regels zijn van Marokko. Dat dien je te respecteren. Het is niet toegestaan mensen te bekeren tot het christendom, jodendom. Marokko is een islamitisch land wat leeft onder de islamitisch beoogde rechtvaardigheid. Doe je dat niet en hou jij je er niet aan dan wordt je het land uitgezet. Dat is ook iets wat je hoort te weten voor je naar Marokko gaat integreren heet dat met een mooi woord. Dus opgerot met deze handel in Marokko. En ben blij dat onze koning daar strenge controle op uitvoerd. Van Marokko een christenland of Joden land maken dat hebben wij niet nodig in Marokko. Weg ermee dus.

  10. Henk el Makhloufi
    15 maart 2010 om 12:35 uur.

    Florent , je bent toch niet gehandicapt en genietend van een uitkering ?

    “kreupel soort Nederlands” ??????

  11. Henk el Makhloufi
    15 maart 2010 om 03:32 uur.

    O, wacht effe Florent, je probeerde me af te zeiken ?
    Zeg dat dan gewoon !!!!

  12. moena
    15 maart 2010 om 04:22 uur.

    Florent je zegt die band is éénzijdig, jullie verlaten wijken zodra jullie zien dat allochtonen daar wonen, jullie kijken ons weg maar toch zijn we er nog steeds, knijp jullie ogen zo hard dicht en maak open taraa we zijn er nog steeds, abla kazabra lukt ook niet we zijn er nog gewoon. Éénzijdig zeg je moeten we jullie aanbidden in de hoop dat het dubbelzijdig wordt echt grapig ben jij, zo zie je maar hoe éénzijdig jij bent. Onze ouders wonen hier bijna 50 jaar en nog blijf jullie ons ontkennen we zijn hier zoals jullie in Zuidafrika ,Canad Amerika enz zijn.

  13. peter = de naam
    16 maart 2010 om 07:21 uur.

    @NAF. Marokko is dus een islamitisch land wat geen godsdienstvrijheid kent. Onderdrukkend en discriminerend voor anders of niet gelovigen. De wetten en regels van Marokko gaan in tegen de individuele vrijheid waar elk mens recht op heeft.

    UNIVERSELE VERKLARING VAN DE RECHTEN VAN DE MENS DOOR DE VN

    Artikel 2
    Een ieder heeft aanspraak op alle rechten en vrijheden, in deze Verklaring
    opgesomd, zonder enig onderscheid van welke aard ook, zoals ras, kleur,
    geslacht, taal, godsdienst, politieke of andere overtuiging, nationale of
    maatschappelijke afkomst, eigendom, geboorte of andere status.
    Verder zal geen onderscheid worden gemaakt naar de politieke, juridische of
    internationale status van het land of gebied, waartoe iemand behoort,
    onverschillig of het een onafhankelijk, trust-, of niet-zelfbesturend gebied betreft,
    dan wel of er een andere beperking van de soevereiniteit bestaat.

  14. moena
    17 maart 2010 om 04:05 uur.

    peter zodra het om jullie vrijheid gaat kennen jullie en komen jullie met alle wetten en rechten kijk we staan bekent als land die nog onderweg naar de vrijheid is, maar jullie zijn toch zo al eeuwen bekent met vrijheid voor ieder individu hoe zou het komen dat PVV die zich partij voor de vrijheid noemt een ander belemmerd in zijn Vrijheid geen hoofdoek, stop islam, antie islam alleen marokaannen terug naar land van herkomst,stop bouw moskeen dan kom jij ons vertellen hoe ondemocratisch marokko is, schijheillig of niet en trouwens voor de duidelijkheid in marokko heeft iedereen recht om zijn geloof te belijden wat jij niet wel begrijpen is dat onze konning niet toestaat dat zijn islamitisch onderdannen tot ander geloof worden bekeerd omdat die toevalig voorzienning heeft, het komt zo over van hier heb je een stuk brood jij arme onwetend wezen als je tot christendom bekeerd krijg je meer.

  15. naf
    17 maart 2010 om 04:15 uur.

    @PETER

    Marokko kent zeker en vast wel de godsdienstvrijheid want er wonen ook joden en christenen en die wonen naast moslims zonder enige ruzies of conflicten zoals in het midden oosten. Er zijn genoeg landen die een voorbeeld kunnen nemen van Marokko. Deze joden en christenen zijn ook gewoon marokkanen.

    In Marokko is de islam de officiële religie en bekeren is verboden dus tegen de wet. Er is ook geen spake van radicalisering van de islamitische overtuigingen in het land. Zendingwerk is verboden in Marokko. Marokko kent geen sjiitische islam alleen soenitische islam voornamelijk daar wordt naar gekeken. Sjiieten hebben we niet en nooit in Marokko gehad. Joden0,2 %, christenen 1,1%, SOENITISCHE MOSLIMS 98,7% INWONERS VAN MAROKKO.

    De grondwet van Marokko bepaalt dat de islam de staatsgodsdienst van Marokko is. De grondwet bepaalt bovendien dat dit aspect van de grondwet niet veranderd kan worden door een grondwetsherziening. EN DAARMEE IS DEZE DISCUSSIE GESLOTEN!

    HET IS OOK MOSLIMS VERBODEN ZICH TE BEKEREN TOT HET CHRISTENDOM, JODENDOM ETC… VOOR MOSLIMS IS HET TOEGELATEN HUN GELOOF TE VERKONDIGEN OMDAT MAROKKO EEN ISLAMITSCHE LAND IS, MAAR ANDERSOM IS HET VERBODEN. MAROKKO KENT AL HELEMAAL GEEN SJIITEN IN HET LAND DUS DAT IS HELEMAAL TEGEN DE WET! JODEN EN CHRISTENEN ZIJN ER EN WONEN ER. VERDER ZIJN ER OOK HELEMAAL GEEN PROBLEMEN DEZE MENSEN WORDEN OOK GOED BESCHERMT DOOR DE OVERHEID. ER ZIJN OOK TOTAAL GEEN PROBLEMEN MENSEN WONEN NORMAAL NAAST ELKAAR. MOSLIM, JOOD OF CHRISTEN. IEDEREEN KENT ELKAAR EN RESPECTEERD ELKAAR. DAT IS HET VOORNAMELIJKE ALS ER MAAR VREDE IS. WEL HEB JE JE AAN DE WET TE HOUDEN DAT IS BIJ DIT VERHAAL VERBODEN EN KENT DUS GEEN DISCUSSIES!

  16. peter = de naam
    18 maart 2010 om 01:36 uur.

    Moena en NAF. Waarom zou een moslim zich niet mogen bekeren tot het christendom of het jodendom?Wat is daar op tegen? Waar is de islam zo bang voor? Of verdraagd die dominante godsdienst geen andere geloven naast zich?

    Als moslims in Marokko of welk zich islamitisch land noemend ook, wel hun geloof mogen verkondigen en niet moslims mogen dat niet, is dat discriminerend en onderdrukkend.

    Zeg maar tegen die koning van jullie dat die wet dus fout is en veranderd moet worden.

    De vrijheid die jullie in Nederland genieten om je geloof te belijden, gun je andersgelovigen in Marokko dus niet!! Daaruit blijkt dus dat jullie de islam propageren als een ideologie die uiteindelijk wil overheersen. Omdat de islam geen andere geloven naast zich duld. Op dat punt heeft Wilders gelijk. Islam profileert zich als ideologie die via de wetten van een land (Marokko) de bevolking onderdrukt en geen vrijheid van godsdienst geeft.

  17. ravinder
    18 maart 2010 om 09:55 uur.

    daarom wonen er nog maar 3000 joden in marokko…

  18. kano
    19 maart 2010 om 12:16 uur.

    wij moslims proberen kier ook geen christenen te laten bekeren, als we dat doen dan wordt de helft moslim

  19. moena
    19 maart 2010 om 10:44 uur.

    Nee Peter wilders heeft geen gelijk onze profeef heeft gezegd, dat staat in de koran HEB RESPECT voor de JODEN en CHRISTEN alle profeten die zowel bij de joden en christenen bekent staan, staan ook in de koran een klein vb over profeet Iesa zoon van Marjam betekent Jezus zoon van Maria, profeet Jezus was laatste boodschapper voor profeet Mohammed. Zijn verhaal dus Jezus verhaal openbaart de alles overwinnende wil van God/Allah.Alles van Jezus is een wonder. Zijn geboorte was zo’n wonder, dat het nauwelijks te geloven is. Mensen die GOD verwerpen, geloven alleen in wat ze zelf kunnen zien, ze zijn onwetend van de Macht van God, die alles beheerst. De wonderen die God aan Jezus schonk,waren bedoelt om kortzichtige,wereldlijke blik te genezen. Dit staat in de koran over Jezus en mariaToen de Engelen zeiden O maria God geeft je goede nieuws door woord van hem. Zijn naam Messiah, Jezus,zoon van maria (Marjam) hoog van aanzien in deze wereld en volgende wereld, hij zal één van de rechtvaardigen zijn.Maria zei: Mijn Heer hoe kan ik een zoon hebben, daar geen man mij heeft aangeraakt hij zei Gewoon zo God schept, wat hij wil. Wanneer hij iets beslist, dan zegt hij alleen: wees en het wordt, hij zal hem het boek, de Wijsheid, de Tora ( tourah) en het Evangelie onderwijzen, Jezus zei ik ben tot julliw gekomen met teken van jullie Heer met toesteming van God zal de blinde genezen, ik breng jullie een teken van jullie Heer. vrees daarom god en gehoorzaam mij god ismijn heer en jullie heer, dus aanbid hem. Toen zei God Jezus (Iesa) ik zal jou nemen en je tot mij verheffen en je zuiveren van hen die ongelovig zijn, ik zal de mensen die jou volgen boven de mensen plaatsen, die jou afwezen, tot aan de dag des oordeels. Het geval van Jezus is bij god hetzelfde als dat van Adam. Hij Jezus zei ik ben een dienaar van God hij heeft mij het boek gegeven en mij tot profeet gemaakt , heeft hem gezegend, waar hij ook is, liefdevol jegens zijn moeder heeft van hem geen trots of slecht mens gemaakt.. Vrede was met mij op de dag van geboorte,van mijn dood, en de dag, dat hij weer zal worden opgewekt. Vers ( soera) Marjam (Maria). Over Joden, eens waren de joden een aparte volk geweest, los van andere volkeren, door hun geloof in de Goddelijke éénheid. Daarom werd aan hun de voorkeur gegeven boven andere volkeren in die tijd . God de Verhevene zegt O kinderen van Israel denk aan mijn gunst, die ik jullie gegeven heb, dat ik jullie boven de andere volkeren uittilde. Vers Baqarah, Peter nogmaals er is vrijheid van Godsdienst men mag een ander niet bekeren als je een groep mensen heb die naar Irak of Afganistaan gaan met opzet mensen bekeren die al een geloof hebben vind ik respectloos terwijl onze geloof die zegt dat je geloof niet moet afdwingen het moet uit jezelf komen, het gaat om het idee dat men naar een land gaat om mensen te bekeren dat kan toch niet kijk als men uit zichzelf interes heeft voor ander geloof is iets anders het is zijn keus en het is tussen God en die persoon. In Spanje delen ze ook boeken uit aan die marokannen die de boot nemen naar marokko.

  20. moena
    19 maart 2010 om 11:33 uur.

    Ravinder praat niet over dingen waar je geen verstand over hebt, die Joden zijn vertrokken naar hun beloofte land toch of kijk je geen tv. en trouwens ze komen met plezier naar marokko en elk jaar gaan ze naar marokko als er een land is waar joden goed behandeld worden dan is het marokko wel zelfs toen heel de wereld hun achterna heeft gezeten ravinder de hindu moet je geen baggage dragen bij bollywood ja gemeen hé dan moet jij ophouden met je gelul

  21. Henk el Makhloufi
    20 maart 2010 om 11:27 uur.

    Als ravinder verstand krijgt wordt hij gek van blijdschap

  22. Henk el Makhloufi
    20 maart 2010 om 12:07 uur.

    Joodse vrouw bekeert zich tot de Islam

    Een 19-jarig Joods meisje in de stad Karmail, ten noorden van Israel, heeft de Islam omarmd en besloten heeft de hoofddoek te dragen. De krant citeert de woorden van het meisje: “Datgene wat ik heb gedaan, zal ongetwijfeld een hoop pijn en woede teweegbrengen bij de joden.” Zij gaat verder met haar verhaal en zegt:

    “Ik ben als Joodse geboren en mijn voorouders zijn vermoord gedurende de Holocaust. Velen zien mij nu als een ‘bedriegster’ en denken dat ik vast en zeker bezeten ben. Anderen vragen zich weer af hoe ik dit heb kunnen doen en afstand heb kunnen nemen van het Jodendom. En of ik niet ben vergeten wat mijn voorouders hebben meegemaakt?”

    De krant wees erop dat zij nu de Islamitische Voorschriften in acht neemt en volledig afstand heeft genomen van het Jodendom. Zo loopt zij nu gesluierd rond en leest zij veelvuldig de Koran. Haar bekering is een ramp voor haar familie. Haar vader is rechts-extreem en zijn gedachtegoed staat haaks op dat van de Arabieren. Ook heeft zij het volgende te kennen gegeven:

    “Vanaf mijn dertiende levensjaar begon ik aandacht te schenken aan de Koran. Ik had vele vragen waar ik een antwoord op wilde, maar waar ik binnen mijn geloof geen antwoord op kon krijgen. Nadat ik voor het eerst de moskee binnentrad, trof ik een innerlijke rust en schoonheid. Ik kreeg op al mijn vragen een antwoord binnen de Islam.”

    Verder zegt zij: “De frustratie sloeg bij mijn ouders toe, wat ik wel enigszins kon begrijpen. Zij hadden het gevoel dat ik hun geloof had bedrogen. Desondanks neem ik geen afstand van mijn ouders. Zij dienen zich aan te passen aan mijn nieuwe situatie en mij te begrijpen.”

    Zij heeft geprobeerd om haar moeder de Islam binnen te leiden, maar zij weigerde.

    Campagne die de joden voeren om de acceptatie van de Islam tegen te gaan

    Een zionistische krant vertelde dat Israel haar uiterste best doet om Joodse jongeren, die buiten Israel wonen, te adviseren om niet te trouwen met niet-Joodse meisjes. De krant voegt hieraan toe: “Sommige Israëlische elites hebben scherpe kritiek geuit op deze campagne die de regering voert. Volgens hen is dit een vorm van racisme.”

    Vele joden verlaten hun geloof

    Het Joodse agentschap was verantwoordelijk voor de situatie van de Joden in het buitenland. Vijftig procent van de Joodse jongeren hebben afstand genomen van hun geloof na het huwen met een niet-joodse. Daarnaast hebben nieuwsbronnen verwezen naar het feit dat honderden joden in Israel de Islam hebben omarmd. De krant “Ma’ariv” heeft te kennen gegeven dat honderden joden in Israël naar het Ministerie van Justitie zijn gegaan om hun godsdienst te verlaten en zich te bekeren tot de Islam. Daarnaast beschikt de krant over feiten en cijfers die erop wijzen dat honderden Joden moslim zijn geworden. Dit is een veelvoorkomend fenomeen in de afgelopen vijf jaar.

    S. Emergui
    Annotaties:

  23. peter = de naam
    20 maart 2010 om 03:02 uur.

    @Moena. Jouw profeet kan nog zoveel hebben verkondigd in dat boek, maar de praktijk is anders. Zet je voor de volledigheid ook de teksten erbij, afkomstig uit de koran waar joden woren uitgemaakt voor apen en zwijnen en dat achter elke rots een jood zit die opgejaagd en afgemaakt moet worden? En daarnaast nog een rits teksten over de ongelovigen die de hel wacht.

  24. ravinder
    21 maart 2010 om 10:09 uur.

    moena, kan jij een beetje begrijpend lezen? er wonen nog maar duizenden joden in marokko, dat is een correct gegeven. dat ik de oorzaken niet noem, betekent niet dat dit iets is wat uit de duim is gezogen…

  25. Henk el Makhloufi