MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Islamitische online shop voor seksartikelen

20 maart 2010 | in Carriere | 58 Reacties

webshopAbdelaziz Aouragh is moslim, Amsterdammer en handelaar in erotiek. Binnenkort te koop in zijn webshop El Asira, gericht op moslims: Pure Power capsules die „de mannelijke prestaties, verlangen en plezier vergroten”, Desire-capsules voor vrouwen, sensuele stimulators voor hem en haar en glijmiddelen op basis van cacaoboter, water of siliconen. El Asira noemt zichzelf „de eerste islamitische online webshop op het gebied van erotische artikelen en verzorgingsproducten”.

Nee, de combinatie islam en erotiek ligt niet voor de hand, dat vond Aouragh zelf eerst ook. Zakenpartner Stefan Delsink opperde iets met erotiek te gaan doen. Zijn reactie: dat moet je niet tegen mij zeggen, ik ben moslim. Een dag later was hij om. „Ik wist dat er onder moslims wel behoefte is aan erotische producten. Mensen halen weleens middelen uit het Midden-Oosten en geven die aan jonge stellen.”

Omdat hij niet wist of zijn religie handel in zulke producten toestond, ging hij te rade bij een imam, die weer contact zocht met een Saoedische sjeik. Het mag, leerde hij, zolang de producten halal zijn en bedoeld voor verbetering van het echtelijk seksleven. „Er is zelfs een fatwa over.” Toen wist hij alleen nog niet hoe hij het zijn ouders moest vertellen. „Bij de eerste generatie is het onderwerp taboe. Mijn ouders zeggen: je bent bezig met iets, toch? Wat is het? Dan zeg ik: ja ja, eh, is er nog thee?”

Abdelaziz Aouragh (29) is een orthodoxe moslim met een Nederlandse handelsgeest

Meer is hier verder te lezen.

Er zijn 58 reacties

  1. TITWANI
    20 maart 2010 om 12:25 uur.

    Als ik verder het artikel lees op NRC, dan zie ik dat de ‘imam’ een 35-jarige glasvezelmonteur die op verzoek koran-lessen geeft en verschillende keren preekt in diverse moskeeen..Ik vraag me echt nu af: Heb je dan wel hier te maken met een ‘Alim? Met andere woorden: mag je aan die persoon wel een fatwa vragen? Ik weet de hele achtergrond niet..Maar de kenmerken die worden beschreven aan de Imam en het feit dat hij nog in SA verder moest vragen, belooft weinig goeds..

    Om over bepaalde zaken echt advies te vragen, moet je meerdere geleerderen (het liefst in NL) die ook echt de Imam-opleiding hebben gekregen raadplegen. En dat moet je ZELF doen.

    Maar goed..verder heb ik geen commentaar op het artikel. Wat ie doet, gaat mij nix aan, alleen hoe hij over een omstreden onderwerp zo lichtzinnig is omgegaan met de Fatwa ( zoals in het artikel beschreven) irriteert mij.

  2. peter = de naam
    20 maart 2010 om 03:08 uur.

    Een halal dildo, ingezegend door de imam? Hihi.

  3. carif
    20 maart 2010 om 08:16 uur.

    ga werk zoeken.

  4. kano
    21 maart 2010 om 12:36 uur.

    als het bij stimulerende pillen en glijmiddel blijft dan is dit in de islam toegestaan want deze middelen worden ook door de arts geschreven ook in de islamitische landen.

  5. Fouad
    21 maart 2010 om 03:51 uur.

    @ Peter

    nee ingezegend door Rooms Katholieke priesters 🙂

  6. Jamal
    21 maart 2010 om 05:07 uur.

    Donder op met je Saoudiërs wij zijn trotse Berbers…

    Sirr Tkoued! rare k. Arabieren, het zijn echt viezerikken en die Mocro`s is een smerige radicale k. kop..

    Jamal M`talsa

  7. Jamal
    21 maart 2010 om 05:08 uur.

    Bah wat een viezerikken

    wat een Imam zegg..

    Typisch… nu wordt weer eens haarscherp duidelijk wat het verschil is tussen Arabieren en Maghrebbijnen!

    Wij zijn niet ok met deze shit!

  8. kano
    21 maart 2010 om 11:48 uur.

    @Fouad

    En ook gedoopt door deze priesters, het blijkt dat ze over enorme ervaring beschikken

  9. Naf
    22 maart 2010 om 09:23 uur.

    @Allemaal

    Mag ik vragen waarom jullie berbers dit raar vinden hebben jullie geen behoeftes dan en is het haram in de islam nee. Jullie cultuur zit zo in elkaar niet de islam en dat heeft niks met de islam te maken maar met jullie achterlijke gedachte. Vooral die mtalsi op deze site. Ik bedoel mtalsi wil jij zeggen dat je geen behoefte heb aan sex. Nee zeker. Mensen leer eens omgaan met de natuur. Nergens in de koran wordt dit verboden. Zowel de man als vrouw mogen er van genieten. Enige wat niet mag is je vrouw van achter nemen verder staat er ook werkelijk niks wat niet mag. Dus begin een beetje die achterlijke gedachte en schaamte weg te halen en kom niet praten tegen de natuur in gaan. Iedereen heeft zijn behoeftes en als er een islamiische site is die dit soort dingen verkoopt waarom niet. Het is een goede aktie zeker gezien de meeste zich hiervoor schamen wat cultuur gebonden is en niks met het geloof de islam te maken heeft. Nee die mtalsi komt niet klaar zeker nee hij stopt m desnoods in de muur als het moet. Je moet er niet voor schamen mtalsi het is de natuur waar je niks aan kan doen. Het feit dat jij je ervoor schaamt en dan zegt opdonderen tegen arabieren. Die arabieren weten meer dan dat jij weet die arabieren komen er tenminste mee vooruit. Jij doet net of je geen behoeftes heb en dan roepen ik ben een trotse berber ja so what trots iedereen is trots waar die vandaan komt. Om de arabieren te gaan beledigen wat hebben jullie berbers bereikt dat jullie je beter voelen dan de arabieren!! Jullie achterlijke manier van denken en dit soort discussies niet bespreekbaar maken ja daar hebben de arabieren net zo veel moeite mee vandaar men een site is begonnen en het lijkt mij niet meer als een dood normale aktie en een goed iniatief!! Blijft lullen tot je een ons weegt want als jij klaarkomt komt het zeker uit de lucht vallen!! Domme mtalsi

  10. Adil
    22 maart 2010 om 02:29 uur.

    Naaaaah zo dom ben jij a M’talsi! Jij komt zeker uit Driouch of Midar!!!!
    Heb ik gelijk of heb ik gelijk????

    Hey….als berbers zo TROTS zijn he, waarom worden DEZE producten dan aangeboden door een berber NOTA BENE of moet ik je geheugen opfrissen dat “Aouragh ” een berberse naam is????? En voortaan als je zo trots bent op je berberse KOMAF dan raad ik je aan om NIET meer te schelden in het Darija zoals het zielige zinnetje Sir t9aoued, je kunt het niet eens spellen PIK!
    Ga in het berbers maar schelden want Sir t9aoued is marokkaans arabisch en NIET BERBERS!!! Ya l’7mar of beter gezegd AGHYOUL!~
    Mensen zoals jij zorgen ervoor dat mensen als waterstofperoxie ons FLINK uitlacht!

    DE DAG DAT ARABIEREN EN BERBERS 1 VOLK WORDT EN NIET MEER GAAN STRIJDEN IS GELIJK AAN DE DAG DAT WIJ WILDERS ZN BEK ZULLEN SNOEREN!!!! MAAR HELAAS JAMAL…..DAT WIL JIJ MAAR NIET BEGRIJPEN!!! GA VOORAL ZO DOOR TBARKALLAH 3LIK!!!

    ADIL EL OUJDI

  11. Adil
    22 maart 2010 om 02:50 uur.

    Ik heb ze ooit horen zeggen in “el bled” dat Nederland het laagste van het laagste heeft aangetrokken inzake het gastarbeidersbeleid! En ja hoor, als ik de reacties hier soms lees OMG wat een racistische reacties! Het ergste is nog dat veel mensen trieste dingen roepen terwijl ze NIET eens weten WAT ze roepen. Ik kan alleen maar concluderen dat veel van dat soort “types” een hele slechte opvoeding hebben genoten van hun ouders.

    Ik ben zelf 100% arabisch, niemand van mijn famillie praat berbers en niemand kan het het verstaan! Ook mijn voorouders zijn arabisch! Ik weet zelfs wat mijn Asl (ROOTS)is, die komt 300 jaar geleden van Moulay Ali Chrif!
    Haat ik daardoor berbers????NEE
    Heb ik berbers vrienden???? Pfff je moest eens weten!
    Ik heb vrienden door HEEL RIF van Zghan- ghan tot Cassita en van Kebdana tot aan Targuist. Nu midden atlas, van Azrou tot Mrirt en van Ghenifra tot Tighza! Ook heb ik VEEL vrienden uit het zuiden van Ourzazate tot Zagora en van Tinghir tot aan Tiznit (Ait Melloul) en ik kan het PERFECT met ze vinden en zij met mij.

    Maar als ik zulke teksten lees van Jamal dan word ik WILD! Hij verpest HET!
    Dat is mensen over 1 kam scheren….DOE IK OOK NIET!!!

  12. Het Licht van de Waarheid
    22 maart 2010 om 03:40 uur.

    Deze artikel is gebaseerd op leugens en onwaarheden.

    De fundamenten zijn de verborgen koran- en sunna voorschriften uit het Islamitisch recht, die deze mehtodes en handelingen niet toestaan.

    Uit de mandhadj zul je wel ondervinden dat deze handelingen niet voorkomt volgens het levengewoonte van de Profeet Mohammed (saw).

    Waarom zou het legaal zijn: er zijn geen bewijzen uit de koran, sunna of de consensus van de geleerden.

    Het Licht van de Waarheid. – Beslama. 😉

  13. Naf
    22 maart 2010 om 04:05 uur.

    @Peter

    Dildo’s zijn niet gemaakt voor moslims en geloof ook niet dat ze die kopen. Weet je waarom het is namelijk een feit dat marokkanen nogal groot geschapen zijn. Ze zijn schoon, besneden dus hygienisch, heet en gaan langer mee….Dildo’s zijn voor blanke wijven gemaakt en voor mannen zoals jij ja peter je vind t wel lekker als je die dildo van achter krijg geef nou maar toe… Wij islamieten zijn puur en houden niet van iets wat nep is. wij zijn warm van nature en daar hoort ook een echte warme marokkaanse P….bij.. Nee maar echt. Ik heb geen ervaring ik ben getrouwd maar een kaaskop ziet er toch zo koud uit daar wordt ik niet warm van overigens nooit geweest. Die Marokkaanse temprament is toch niks te vergelijken met die van een kaaskop..En grote al helemaal niet. Dus ik zou zeggen die dildo hebben jullie nodig wij houden van echt en puur.. niet iets wat nep is. En aangezien die van jullie kaaskoppen klein is, ja daar is je vriendin ook niet blij mee vandaar een dildo haar beter kan helpen. Marokkanen zijn van nature groot geschapen..Ze zeggen niet voor niets wants you go to brown or black, you never go back!! oehhh peter ja nou ben je er wel stil van he…feiten zijn het…

  14. Jamal
    22 maart 2010 om 04:36 uur.

    hahah,

    Msekien.. niet boos worden hoor en heel erg fijn dat Adil in `le Bled’ heeft gelezen en weet hoe men over ons denkt. Eindelijk komen zij er voor uit!

    Maar prima als jij vind dat dit een goed initiatief is koop je helemaal scheel zou ik zeggen. Geniet ervan op je knieèn met de zweep over je reet!

    Leuk he, over seks praten, kijk dat bedoel ik nou, ik ben voor economische en sociale ontwikkeling en ben zeker bereid om bepaalde culturele zwakheden
    overboort te gooien die ons belemmeren naar een betere emancipatie van vrouwen en culturele minderheden. Tevens houd ik erg van mijn land Marokko waar een diversteit aan mensen wonen.

    Alleen beste `Arabische` broeders denk niet dat wanneer een eigenaar van een sexshop een Islamische tekst aanhaald ik opeens achter hem aanloop en duizenden jaren trots en geschiedenis overboord gooi.

    Hier maken jullie een denkfout wat typisch is voor jullie soort, nu we toch zo praten over elkaar, jullie denken dat alles overnemen van het Westen modern is, ook de cultuur van het vrije sexuele moraal. Ik en vermoed velen met mij denken hier heel anders over. Ik ga ook niet zeggen dat jullie vrouwen met baarden worden genoemd!

    Buy the way, mijn voorouders waren misschien niet zo geschoold als die van jullie maar het waren onverschrokken ruiters van de Metalsa trots en helder van geest anders dan die warrige Arabische meelopers uit Fez enz..

    Job wel done jongens, laat maar eens temeer zien hoe jullie over ons denken, kom maar op!

    Ik ben een wilde van de blad a siba!

  15. Adil
    22 maart 2010 om 04:55 uur.

    Wollah NAF……….ik mag JOU heel graag! Tbarkallah 3lik a DRAFAT!

    Eindelijk iemand die zegt waar het op staat! NAF is een eerlijke man, zo ben ik ook en daar hou ik heel veel van!

    Als er nog “smerige” opmerkingen worden gemaakt dan zal ik ze samen met NAF met liefde “beantwoorden”!

  16. msabbar
    22 maart 2010 om 10:12 uur.

    Hallo,

    In de Islam hebben wij geen sexshop nodig, is niet toegestaan in de islam.
    Erotiek is iets persoonlijk, iets tussen man en vrouw en zeker prive.
    Groetjes

  17. msabbar
    22 maart 2010 om 10:15 uur.

    Hallo,
    Ik lees weer haat tussen arabieren en berbers en dat gaat eeuwen zo door.
    Mensen hou op met dat geruzie, je moet trots zijn met wat je bent.
    Ik vind jammer dat de arabieren de zondebok zijn, wij(arabieren) hebben marokko verder ontwikkelt en de romeinen verjaagt.
    Groetjes M.Sabbar

  18. moena
    22 maart 2010 om 10:17 uur.

    allah ihefdek Adil zo denk ik ook en jamal is één van die domme marokaan weer, kijk naar zijn taal gebruik K arabier K kop dan weet je dat zijn IQ zeer laag is aan k woord vind ik erg want bijn buur vrouw heeft al 10 jaar K en een marokaanse buur vrouw van mijn nicht heeft 2 klein kinderen heeft het ook zij is nog zo jong elk ochtend breng ze haar kinderen naar school elk ochtend kan het laatste ochtend zijn dat ze haar kinderen naar school brengt, maar ja wat kunnen we doen met mensen als Jamal Allah jehdie maglak, toevallig Jamal die K arabieren/ Saodie heeft God één uit hun gekozen om islam te verspreiden wat helaas jouw niet bereikt heeft wat ik uit je taal gebruik kan lezen,hoewel ik ook veel van arabieren afkeur maar het staat los van wat fatwa betreft. Auragh doet iets tenminste om zijn brood te verdiennen de rest kan alleen God beoordelen. De domheid, denkwijze en de laag IQ van mens is niet aan berber of arabisch bepaalt. Ik ken ook een puur oujdi/Le3joen jongen die alleen met K praat in alles zit K in hoe beleeft hij het ook bedoelt ik hoorde hem dit zeggen eerlijk ik wist niet wat ik hoorde hij zei A K. MONGOOL LAAT DIE K. OUDE VROUW MET HAAR K. ROLLATOR EVEN DOOR A K. AAP. Peter nu heb je niks te melden hé, goed zo Fouad die zit.

  19. Jamal
    23 maart 2010 om 01:24 uur.

    @ Mouna

    Ik verwees niet naar een erntige ziekte maar had het over “klote” jammer dat je meteen vooroordelen hebt. Mijn geloof is prive zo ook dat van jou en de rest. Ik verantwoord mij naar 1 iemand. Ik geef alleen aan wat de culturele verschillen zijn tussen Berbers en Arabieren.

    Dit artikel van een “Islamitische sexshop” bewijst dat er een verschil is, wij de Berbers vinden dit NIET OK.!

    Verder heb ik niks te melden aan jullie Arabisten.!

  20. Adil
    23 maart 2010 om 01:41 uur.

    Nogmaals Jamal……..dit is wat jij schreef!

    Jamal
    Donder op met je Saoudiërs wij zijn trotse Berbers…

    Sirr Tkoued! rare k. Arabieren, het zijn echt viezerikken en die Mocro`s is een smerige radicale k. kop..

    Jamal M`talsa

    En daarom was mijn reactie FEL omdat je scheldt Jamal! En dan nog wel met het K woord naar arabieren toe! Das toch nergens voor nodig? Je zag hoe mijn mening was, FEL maar zonder scheldpartijen en helemaal beargumenteerd!
    Op deze manier raken we van de discussie vandaan. Het ging om het feit dat een marokkaanse moslim sexuele genotsmiddelen wil gaan verkopen. Prima, daar valt over te discussiëren maar dan ga je toch NIET SCHELDEN JAMAL?
    Op deze manier laat je zien dat je beschikt over een IQ van een visstick of dat je hersencellen hebt van een weekdier, daarwaar een weekdier HERSENCELLEN heeft…hahaha. En waarom gebruik je het woord JULLIE???
    JULLIE is jodenvolk…..Jamal, wollah je bent zeer kortzichtig!!!! JIJ leest echt graag wat jij wil lezen he??? Ik heb toch HAARFIJN uitgelegd dat ik waarschijnlijk nog MEER berberse vrienden heb dan JIJ….LEES MAAR GOED en wees niet blind voor wat je NIET wil lezen. Hoe kan JIJ zegggen dat WIJ iets over JULLIE denken, JIJ bent begonnen met schelden en daar reageer ik op!!
    Zeg ik dan K BERBERS ….NEE TOCH????? Ik ben een vriendelijk mens en absoluut NIET haatdragend maar wel eerlijk en weet je waarom Jamal omdat ik ADIL heet, ik ben rechtvaardig en ik moet mijn naam eer aan doen. Zou jij ook moeten doen chef! Want zoals je overkomt is dat alles behalve EL JAMAL!!!
    Het is zo lelijk als ik weet NIET WAT en jij wou nog praten over….hoe noemde je het ook alweer…OH JA…economische en sociale ontwikkeling! Tbarkallah, waarom begon je dan meteen met schelden? hahahah laat me NIET lachen Jamal, ik prik daar zo door heen! 7ta mnin zayertek 3aad benlek economie yek? Maar daarvoor kon je alleen maar schelden yek?

    Jamal, laten we geen discussie voeren over Arabieren of Berbers, das echt ZONDE! Laten we met een oplossing komen zodat DIT NOOIT meer gebeurt want stakkers als Peter kei da7kou m3aa kerhoum, wollah el 9asam! Ana ba3da ma ken rdaash…FIYA a NEFS, zo ver laat ik het NOOIT komen!
    Nu komt HETJamal en ik zeg het nog 1 keer:

    Ik mag het Amerikaanse volk wat betreft haar chauvinisme. In Amerika wordt je 1 ding geleerd als je daar aankomt en je besluit om Amerikaan te worden.
    GOD BLESS AMERICA! Of je nou een wit/getint/rood/bruin/donker of zwart bent, het maakt geen RUFT uit. You are an American met TOTAAL behoud van EIGEN religie/cultuur. Ze strijden allemaal voor de V.S en ze voelen zich ook ALLEMAAL AMERICAN! Putain, cest pas normal een smeltkroes met meer dan 300.000 MILJOEN inwonders en ZIJ voelen zich AMERICAN? Terwijl daar 1 van de meeste trieste barbaarse volkerenmoorden zijn geweest door de eeuwen heen, das echt niet te harden. Als je destijds een cowboy was en je ving een Indiaan, dan kreeg je er geld voor. Maar als je die Indiaan ook nog scalpeerde kreeg je 2X zoveel geld als beloning! Waar denk je dat het woord SCALPEREN vandaan komt????PRECIES!!!!
    En nog wisten die brute, gehaaide pioeniers mensen achter zich te krijgen en op deze manier hebben ze Amerika gesticht!!! Tfoe, te misselijk voor woorden en NOG VOEN ZIJ ZICH AMERICAN MENSEN. En Marokko dan????

    Marokko heeftt alleen berbers en arabieren SAFI! That’s it. De Berbers zijn verdeeld en de Arabieren zijn verdeeld over bepaalde gebieden! Dat is ECHT een lachtertje vergeleken met de V.S wollah. En conclusie? 1 voelt zich Marokkaan, de ander Arabier, weer 1 voelt zich Riffi de ander een echt Amazigh omdat hij of zij uit Zayan komen en die mogen zich met recht Amazigh noemen, hou SVP op! We zijn allemaal Mgharba of je het wil of NIET! En dat lijkt mij NIET meer dan gezond, perfect toch?

    Dus Jamal…ik ben iemand die plannen heeft en met voorstellen aan komt zetten. Niet iemand als wayerstofperoxide die mensen beledigt en PIJN doet en over 1 kam scheert…zo wil JIJ toch ook NIET zijn of wel soms? Wees dan reeël en LEER van je fouten, het siert je en het maakt je charmanter!

    Allahi 7afdek 7ta nti Mouna ou Allahi sehel mas3aab!

    Even een correctie Jamal
    1. ik zei NIET le bled, ik zei EL BLED, das heel wat anders Jamal.
    2. het is NIET msekien maar MESKIEN
    3. het is NIET overboort maar overboord
    4. het is NIET diversteit maar DIVERSITEIT, misschien ben je een i vergeten.
    5. het is NIET BUY the WAY maar BY THE WAY, je kan namelijk geen weg KOPEN Monsieur trotse Mtalsi nou ja, je mag het proberen maar ik geef je weinig kans…..(ahum)

    Voel je m Jamal?

  21. titwani
    23 maart 2010 om 01:49 uur.

    Jammer dat discussie hierboven onstpoord is (WEER) tot een bla-bla-verhaal en onzinnige verwijten over en weer tussen ”arabieren” en ”berbers”

    Iemand ziet hier een gat in de markt, laten we ff eerlijk zijn, ik zou me niet eens verbazen, gezien de toestand van de Oemma, dat die sexshop als een trein gaat lopen. Ik weet niet war jamal het over heeft eingelijk.

    Wat ie doet, mag hij zich voor Allah verantwoorden. en wat wij doen, verantwoorden wij voor Allah swt. Al hamdulillah dat Jamal die seksartikelen maar nix vindt, dan koop je ze toch niet? wat is nu het probleem?

    Waar ik moeite bij heb, en dat heb ik aangegeven in mijn eerste reactie, de manier waarop hij een fatwa hierover over vroeg. Ik zou graag horen hoe jullie hierover denken?

  22. Naf
    23 maart 2010 om 03:42 uur.

    @ADIL

    Ik ben een eerlijke vrouw die het zegt el oujdi tbark allah 3liek ana min saidia asli. wled mansour. Wallahila el oujdi hed lemtalsi qellie zehma djeloe marahch jekloe, min atjih a tihloe mil sma lagater..manich a3rfa wachta hesbien fi karhoem wallah. Hij wilt tegen de natuur ingaan zehma alsof sex een schande is. chkoen mejnoedloech. koel sbah oe hoewa jedjbed fi djelloe oe je hna je werrie fi rouhoe hai hai hai…teshabloe nes kenboejien mewelinach nefehmoe wella.. Mohim el oujdi bazz aliek gelina bi dak lemtalsi.

  23. moena
    23 maart 2010 om 06:20 uur.

    Adil ik neem het je wel kwalijk dat je iets meld wat zeer beledigend is en dat je het meld wil ook zeggen dat je ook mee eens bent. Je weet heel goed waarom de berbers van het noorden hier zijn beland Het zijn grote strijders en deisen voor niemand terug en zeggen waar het opslaat als ze de spanjaarden zo moeilijk hebben gemaakt, en hun taktiek werkte en de éénheid die ze gevormd hebben om de vijand te verdrijven verdienen ze meer respect maar hun leider/comando hoe je hem ook mag noemen (de ABDELKRIM ELGETABI) was geschoold meer was voor hun niet nodig, ik had nooit van deze man gehoord en nooit geweten dat ie bestond tot ik op Amazigh.nl over hem had gelezen. Noem me één die gelijk aan Abdelkrim elgatabi is in Elgharb die zo strijdlustig is tegen de Fransen als deze riafa, ik weet niks van rif alles over hun heb ik hier leren kennen,ik vind dat wij leghraba heel respectloos over onze broeders praten,zij doen het ook maar als je ze nodig hebt kennen ze geen 3arbi of wat dan ook dan zien ze je als één van hun. Ik weet ook wel en dat weet je ook dat elgharb mensen een moord doen om ook hier te komen en het meest van hun die hier zijn, zijn op illegaale wijzen hier binnen gekomen en meer dan 60% van vrouwen is in prostutitie beland en in nacht clubs gewerkt in de hoop een riffie of desnoods een Nederlander aan de haak te slaan en dit is echt een feit en ik ben zelf half arabisch en weet waar ik over praat mijn menning over riafa is dat ze moeilijk kunnen doen en koppig en wij leghraba zijn meelopers we kunnen heel schijnheillig doen en snikkie en best wel maskers opzetten 20 oujeh opzetten als het nodig is.

  24. hassan el oujdi
    23 maart 2010 om 08:14 uur.

    Voor de berbers die het nog steeds niet willen erkennen, wij arabieren hebben de kennins van de islam.
    En daar waren onze grootvaders zo heilig van overtuigd dat ze deze kennins aan de berbers(leidt af van barbar,heidene) wilden over dragen,maar de berbers wilden dit helemaal niet,dus hebben onze trotse grootvaders dit met harde hand opgedrongen.
    Ik wil hier niet steeds weer over beginnen,maar ik wordt een beetje ziek van al die berbers,die beweeren kennis hebben van de islam.
    Berbers hebben kennis van canabis, hasj en andre vieze praktijken.
    Een echte arabier is veel te trots om zijn naam te vervuilen.
    Dus voor dat je wat uitkraamt, ga je beter eerst een boek of twee lezen in plaats van pakjes sosa te vauwen.

  25. peter = de naam
    23 maart 2010 om 11:55 uur.

    @naf. Jouw verhaal bevat letterlijk een hoop gelul en onzin vanuit vooroordelen en niet vanuit feiten. Maar goed dat mag jij vinden en/of denken.

    Maarre wie weet vind je nog wat van je gading bij die erotische artikelen. Je weet maar nooit hoor. Haha.

  26. Sana
    24 maart 2010 om 02:21 uur.

    Wat een ongelooflijke achterlijke reacties.
    Ik denk dat velen hier dringend geschiedenislessen nodig hebben.

    ALLE marokkanen, algerijnen zijn van oorsprong berbers. Dat je nu marokkaans arabisch spreekt wil niet zeggen dat je niet van dezelfde afkomst bent. Neen alleen als je erg dom bent zou je het denken. Er zijn mensen die verhuizen van alhoceima naar tanger of tetouan, en hun kinderen spreken dan het arabisch, en plots wordt hun berberse afkomst ontkend. Wel als je zo redeneert zal meer dan de helft van Marokko niet berbers zijn. En we weten allen dat het niet zo is.
    Dus zwijgen allemaal, alle Marokkanen zijn van berberse afkomst !!!!!!!!!

    En als je dat niet wil aanvaarden door een of andere identiteitscrisis, wel Allahj3awnek.

    en ja ik ben ook berberse van afkomst als marokkaanse en ben er trots op !

  27. moena
    24 maart 2010 om 12:14 uur.

    hassan eloujdi je lult een eind weg zoals jamal wat ik zei over iemands laag iq dat ie niet in berber/arab is bepaald heb je nu aléén bevestigd je zei dat berbers heidenen waren, wat waren de arabieren dan voor rasol sala alaho 3aleihi oisallem kwam die waren ook heidennen en begraafden hun pas geboren dochters elehmar lagoor de arabieren hebben de profeet zo tegen gewerkt als geen ander als je rissala heb gezien dan weet je wat ik bedoel de imazghieen hadden vrouw als koninging in heidens tijd (KAHINA/DIHIA) arabieren begroeven ze dus en de berbers die moslims waren geworden waren in hart en nieren moslims en hebben samen zij aan zij de islam verspreid met arabieren.Hassan trek je jas aan je bent ontslagen in deze discusie hahahahaha ik walg van jullie arab berber haat ik moet je zeggen dat meest haat uit gearabiseerde berbers komt tegen over hun eigen berber oorsprong, wanneer zien oujada in dat maar handje vol arabieren daar waren gestationeerd om arabisch te verspreiden onder berbers en nu voelen ze zich allemaal puur arabisch echt een lachertje en laat me niet uiten over brakna dat is een volk apart die denken echt dat ze arabisch zijn terwijl hun arabisch voor de helft berbers is echt onverstaanbaar is net of ik tegen algerijn praat, ik zei een keer tegen berkenia van dat ze toch ook berbers waren al die kant van noorden o jongen de wereld was te klein en ze zijn arabisch en berkan is toevallig daar naast berbers hoe ziellig ben je dan, ze zijn geen berbers maar ze praten het ook wel snap jullie het ik niet. maar succes met jullie verdeeltheid.

  28. mino
    24 maart 2010 om 03:21 uur.

    ja een echte arabier vervuilt zijn naam aleen

    rechwua en massa morden en verkrachtingen en colaborieren
    en liegen en bedriegen ja zo kennen wij die huilgen

  29. karim
    24 maart 2010 om 04:08 uur.

    messbar
    julie hadden beter thuis gebleven domme terroristen wij zijn ons land kwijt aan
    aan fransen dank zij julie hulp

  30. ravinder
    24 maart 2010 om 11:52 uur.

    hassan, maart 23rd, 2010 om 8:14 pm.
    ”maar de berbers wilden dit helemaal niet,dus hebben onze trotse grootvaders dit met harde hand opgedrongen”

    vind je het gek dat er wat rancune is. de berbers hadden een mooie cultuur opgebouwd. (evenals de perzen en de indiers) voordat de islam kwam. doodleuk vervolgens gaan beweren dat de beschaving pas kwam met de arabieren is grote flauwekul.

    de cultuuruitingen uit de genoemde regio’s hebben geleid tot een interessante vermenging op het gebied van architectuur en levenstijl. om bij marokko te blijven. met de berbers zijn ze doorgedrongen tot frankrijk. moet je eens zien wat voor geweldige architectuur en gebruiken op allerlei gebied ze hebben achtergelaten. die is typisch spaans/marokkaans. is dat nou vergelijkbaar met iets uit de omringende landen van saudi arabie? vind zelf totaal van niet. wat mij betreft steken er drie islamitische gebieden uit qua schoonheid op diverse gebieden na komst van de islam: marokko/perzie/india. dat is bereikt door vermenging van al oude aanwezige bloeiende culturen met wat de islam meebracht. wat overigens allesbehalve alleen maar positief was, om dan te gaan beweren dat de beschaving is gebracht met komst van de islam….

    integendeel, de islam heeft zich via verovering van grote gebieden verrijkt met alles wat die gebieden hadden te bieden!

  31. ravinder
    24 maart 2010 om 11:58 uur.

    integendeel, de islam heeft zich via verovering van grote gebieden verrijkt met alles wat die gebieden hadden te bieden! daarvoor waren de arabieren een groep woestijnbarbaren die op wrede wijze hun heerschappij vestigden, en geloof putten uit een boek dat destijds nog enorm in ontwikkeling was.

    http://www.trouw.nl/religie-filosofie/nieuws/dossiers/article1252223.ece

    de kennis uit de veroverde streken zal ongetwijfeld bij de primitieve woestijnrovers hebben bijgedragen tot hun verdere ontwikkeling, en de wijze waarop we nu kennis nemen van de islamitische religie.

  32. Het Licht van de Waarheid
    25 maart 2010 om 12:41 uur.

    Deze artikel is gebaseerd op leugens en onwaarheden.

    De fundamenten zijn de verborgen koran- en sunna voorschriften uit het Islamitisch recht, die deze mehtodes en handelingen niet toestaan.

    Uit de mandhadj zul je wel ondervinden dat deze handelingen niet voorkomt volgens het levengewoonte van de Profeet Mohammed (saw).

    Waarom zou het legaal zijn: er zijn geen bewijzen uit de koran, sunna of de consensus van de geleerden.

    Vraag:
    “Wat is de regelgeving betreffende masturbatie?”

    Antwoord:
    “Het gebruikmaken van masturbatie, en dit is het (seksueel) zelf bevredigen met de hand of iets anders, is Haraam (verboden). Hiervoor is er bewijs in het Boek, de Soennah en de juiste overpeinzing.

    Wat het Boek betreft: door Allaah Ta’ala’s uitspraak:
    “En degenen die hun geslachtsdelen bewaken. Behalve tegenover hun echtgenotes en hun slavinnen, dan worden zij niet verweten. Maar wie meer dan dat wensen: zij zijn degenen die overtreders zijn.” – Soerah Al-Moeminoen Vers: 5-7.

    En degene die zijn seksuele behoeften bij een ander dan zijn vrouw of zijn slavin wil krijgen, die heeft meer dan dat gewenst en is dus een overtreder zoals deze Vers dat beaamt.

    Wat de Soennah betreft: door de uitspraak van Hem (salallaahoe ‘alayhie was sallem): “O jullie jeugdigen, wie van jullie de mogelijkheid heeft om te trouwen die moet dat doen, want het staat bij in het neerslaan van de blikken en bewaken van de kuisheid. Wie hier niet toe bij machte is die moet vasten, want dit zal voor hem een bescherming zijn!” – Overgeleverd door al-Boechaarie en Moslim.

    Dus de Profeet (salallaahoe ‘alayhie was sallem) gebood degene die niet bij machte is om te trouwen te vasten. Wanneer zelfbevrediging echter was toegestaan dan had de Profeet (salallaahoe ‘alayhie was sallem) dit wel geadviseerd. Maar sinds de Profeet (salallaahoe ‘alayhie was sallem) dit niet geadviseerd heeft -ondanks dat de (simpele) mogelijkheid hiertoe bestond- weet men dat het niet is toegestaan!

    Wat de juiste overpeinzing betreft: Dit is betreffende de vermeldingen van doktoren over de vele schadelijke gevolgen van deze handeling. Deze schadelijke gevolgen hebben effect op het lichaam, het instinctieve seksuele gevoel (behoefte), de gedachtegang, de organisatie (van iemands zaken) en misschien weerhoudt het hem zelfs van het werkelijke huwelijk! Want, als een persoon zijn gehele behoefte bevredigt met deze zaak dan kan het zijn dat hij niet meer omkijkt naar het huwelijk.”[1]

    Arabische Bron: Fatawa Shaych Mohammed Saalih al-‘Othaymien, verzameling Ashraf ‘Abdoel-Maqsoed deel 2 blz. 931, 932

    http://www.ibnothaimeen.comhttp://www.binuthaymin.co.uk

  33. titwani
    25 maart 2010 om 12:56 uur.

    Wat is deze discussie hopeloos ontspoort, de reacties gaan totaal niet meer over het artikel, jammer,

    Zoals ene ravinder allerlei onzin uitkraamt. Voor de komst van de Islaam waren de mensen in marokko geeneens geletterd. Welke beschaving heb je het over?De architectuur, de wetenschappen en de landbouw dateren allemaal NA de komst van de Islaam, tenzij je daarover meer weet.

    Dat het cultuur in het M-O flink verschil van Noord-Afrika, dat is waar. Maar heeft niets te maken met een ouder bloeiende beschving die er al was, er was simpelweg geen beschaving voor de komst van de Islaam. Ik kan niet voor Perzie en India spreken. Maar in Noord-Afrika is er pas bloei ontstaan DOOR en DANKZIj de Islaam.

    Primitieve woestijn rovers? Kom op nou, Je praat wss over de tijd 0-500 nChr. Toen NL nog onbewoond was. Hoe bedoel je met primitef? de overwinning op de wereldrijken Perzie en Byzantium (die zker niet primitief waren)..Hou die primiteve maar lekker voor je.

    Kom op jongen, ga geen onzin op de site lullen. Het huidige Spaanse taal is voor een groot deel beinvloed door het Arabisch. Ga me dan niet vertellen dat de Arabieren verrijkt werden door de aanwezige overwonnen culturen, maar het is juist andersom.

  34. Rachid
    07 april 2016 om 09:03 uur.

    Wat een onzin allemaal er is maar 1 iemand die die gelijk van jullie heeft en dat is moment van de waarheid. En nog 1 ding islaam bestaat vanaf het begin vanaf Adam en Eva. En de 2de is over islamitische seksartikelen dat mag. Je hebt producten zelfs die je in saudi Arabië kan kopen. Dat zijn speciale drankjes waar je langer sex met je vrouw kan hebben. Ze zijn niet schadelijk voor jou lichaam. En de 3de de eerste mensen in Marokko waren barbaaren dat zijn Berbers. En jongens we zijn allemaal 1. Want als een Hollander je vraagt van waar kom je zeg je gewoon uit marokko. En bij een Berber is dat hetzelfde verhaal.

  35. moena
    25 maart 2010 om 10:19 uur.

    ik hoop dat in marokko een wet komt die als men elkaar descrimineerd in amazigh/arabisch taalig een boete krijgen van 500 dirham,als het om geld gaat zal het jullie wel lukken om jullie egocentrische superieur houding kop te houden.

  36. Azidan
    25 maart 2010 om 10:53 uur.

    Salam Aleikoum

    Ik ben Amazigh Rifi Awayagher, ik ben het eens met Jamal,

    Er wordt hier gezegd “wanneer gaan Arabieren en Berbers één worden”

    Of bedoelen jullie daarmee “wanneer gaan Berbers nu eens “Arabiseren” “

  37. ravinder
    26 maart 2010 om 12:25 uur.

    als we het hebben over de maghreb dan kunnen we stellen dat in de antieke tijd er al gebieden waren die economisch en militair tot de grootsten behoorden van de middenlandse zee. chartago als meest bekende, maar bijvoorbeeld essaouiera bestond toen al, en er werd grootschalig handel gevoerd. de eerste eeuwen na christus waren er al vele joden aanwezig in de maghreb (er was zelfs een tijdlang een joods koninkrijk gevestigd in marokko) en werd de regio enorm beinvloed door de romeinen en byzantijnen, die ook het christendom met zich meebrachten. er vonden duidelijk interessante ontwikkelingen plaats voor de komst van de islam.

  38. Jamal
    26 maart 2010 om 12:07 uur.

    Als ik beledigende opmerkingen heb gemaakt naar anderen neem ik dee terug en bied ik hiervoor mijn spijt aan.

    Kijk ik wordt soms geraakt door in mijn ogen onrecht en achterlijkheid en dan ik soms scheef reageren.

    De Marokkanen moeten ophouden ons ( Berbers Marokkanen) als tweederangs burgers te behandelen en ze vertellen dat zij ons hebben geciviliseerd. Het gaat om onze voorouders vrienden die een hoge cultuur kenden en koninkrijken door heel Noord-Afrika bezaten verder een keizer aan het Romeinse Rijk leverden ( Septimus Severus ) Libische Berber.

    De Marokkanen en Maghrebbijnen zijn vor het overgrote deel van Berberse komaf, ook diegenen die Arabisch spreken uit Tanger, Casablanca etc. Dit geld overigens voor de hele Maghreb, wij zijn allemaal bloedbroeders van elkaar! Echt waar ik heb al die landen bezocht en de mensen gesproken en gezien.

    Op dit moment bevinden wij ons in en tijdperk van moderne communicatie en media waardoor informatie voor iedereen toegankelijk wordt. Hierdoor komt de door de Noord-Afrikaanse dictoriale regimes de waarheid steeds mer naar boven. De regeringen van Noord-Afrika waren na de koloniale tijdperk bezig met grote Arabiseringsprojecten om alle Imazighen in de maghreb te nationaliseren om hun da n weer beter te kunnen controleren als 1 eenheid is het makkelijker dan verschillende stammen. Het ergste is dat dit gebeurde onder het mom van Arabisch is taal van Islam, maar aan de regimes van onze landen was niets Islamitsch te bekennen helaas.

    Nu worden wij wakker en vechten tegen dit onrecht dat ons is aangedaan in het verleden en nog steeds gaande is.

    Ik erken dat Marokko serieuze stappen zet om hier aan te werken maar als wij onze kop houden komt die Arabische burgerij uit Fes en Rabat casablanka ons weer vertellen dat wij Arabisch moeten praten omdat het de taal van de Islam is.. dan zeg ik schaam je jullie dat jullie het geloof misbruiken om Aarbische hegemonie te creëren in Noord-Afrika.

    De toekomst van Noord Afrika is een Maghreb Unie ( dus niet Arabische Maghreb Unie) deze ontkent het bestaan van Imazighen, waar alle grenzen open zijn voor haar bewoners om te handelen, te reizen etc.. Wij hebben binnen de Maghreb zoveel met elkaar gemeen in taal cultuur en etniciteit. Waar stammen met hun eigen dialect en taal vertegenwoordigd zijn in de verschillende 5 overheden van de maghreb Unie en waar het heel normaal is dat er Berbers gesproken wordt zo ook Arabisch of Engels. Kijk wat een haat er was in Europa, zij hebben Hitler gehad en toch in een korte tijd daarna een Europese Unie kunnen opzetten, wij moeten dit met alle overeenkomsten nog vel makkelijker kunnen.!

    het is te gek vor woor woorden als ik die dat er een wapenwedloop bezig is tussen Algerije en Marokko om de Westelijke Sahara. 5 Miljard afgelopen jaar alleen beide landen.

    Groeten,

    Jamal M`talsa

  39. NAF
    26 maart 2010 om 01:43 uur.

    @AZIDAN

    Niemand verplicht je arabisch te spreken niemand heeft een touw om je nek gedaan en je verplicht arabisch te praten. Jullie geziek over arabieren. Wat denken jullie dat jullie zijn. Wat jij niet kan accepteren is dat er in marokko arbisch wordt gesproken en dat het de hoofttaal is in marokko. En als dat zo is dien je er mee leren om te gaan en het te accepteren want het is zo. En niet komen ouwehoeren dat berbers zich moeten arabiseren. Je bent en blijft toch een vieze berber alsof een arabier dat niet kan horen aan je accent. Wie zegt uerhaupt dat arabieren willen dat je moet arabiseren. Jullie moeten eens ophouden met dat gezeik over arabieren. Je heb een marokkaanse nationaliteit en geen berber of arabisch nationaliteit. gedraag je dan ook als marokkaan van berbers afkomst waar je trots op bent hou dat zo, want WIJ ARABIEREN ZIJN NOG TROTSER ALS MAAR KAN EN ZO IS IEDEREEN TROTS EN HOUDT IEDEREEN VAN ZIJN/HAAR ROOTS. DUS WAT IS JOU FUCKING PROBLEEM.

    CONTINU HOREN HOE GRAAG JULLIE BERBERS ONS MOGEN WE WETEN HET AL DAT JULLIE ONS HATEN DAT IS AL ZO VANAF DE TIJD VAN KONING HASSAN ZO. DAT IS AL GEBLEKEN. MAAR JOU ZIT ANDERE DINGEN DWARS EN KOM JE HET UITEN OP ARABIEREN.

    JULLIE BERBERS MOETEN BLIJ ZIJN DAT JULLIE ISLAMIETEN ZIJN EN DAT HEB JE ONDERANDERE TE DANKEN AAN DE ARABIEREN A ZEMMEL! ALS DAT NIET ZO WAS HAD JE DE CULTUUR EIGENSCHAPPEN EN DIE ACHTELIJKE MENTALILEIT NIET MEEGEKREGEN WANT DIE DOMME MENTALITEIT IS VERKEERD GEINTERPETEERD DOORDAT DE NORMEN EN WAARDEN AFSTAMMEN VAN HOE JULLIE GELOVEN EN DUS HANGT AAN JE GELOOF!

    ALS JULLIE GEEN MOSLIMS WAREN HADDEN JULLIE NOG ERGER GELEEFT ALS HONDEN DUS WEES BLIJ DAT JULLIE VOOROUDERS IN IEDER GEVAL DE DIEN ISLAM HEBBEN MEEGEKREGEN EN WAT ZEG JE DAN DANKZIJ DE ARABIEREN JA!! STANK VOOR DANK DAT IS WAT WIJ ARABIEREN HEBBEN GEKREGEN VAN JULLIE. WIJ HEBBEN JULLIE EEN MOOI GELOOF GEGEVEN ANDERS LEEFDEN JULLIE NU NOG ERGER DAN DWAZWEN IN MAROKKO.

  40. Rachid
    07 april 2016 om 09:14 uur.

    Hahahaha wat een domme reactie. Wij hebben niks te danken aan jullie wij moeten soubhana allah danken voor deze prachtige geloof. Maar de vraag is of wij de plichten van soubhana Allah nakomen. Kom op mensen of je nou Arabisch bent of berbers. Uit gegeven moment is jou graf jou huis. Dan bestaat er geen Berber of casawi of fessi alleen jij en jou daden. Dus mensen deze discussie van jullie gaat nergens over.

  41. Azidan
    27 maart 2010 om 09:28 uur.

    Eh Naf eh bezem, als jullie ons dan de Islam hebben gebracht hoe komt het dan dat zoveel jongeren zelfmoord plegen in de zee door te proberen de zee over te steken met een gammele bootje? Eh bezem, eh heks,

  42. Jamal
    28 maart 2010 om 11:33 uur.

    @ NAF

    Wat je zegt is fout en ook vals. Verder denk ik dat je inderdaat een Bezem bent ( wat betetekent weet ik niet) maar het klinkt grappig!

    Accepteer ons als volwaardig lid van de Maghreb Unie en wij accepteren jullie, anders kunnen jullie “VerArabiseerde berbers ” er naar fluiten..

    En kom aub niet met die onzin dat jouw familie toch echt Arabisch zijn en oude documenten heeft om zijn oorsprong te bepalen..die zijn in het verleden allemaal gemaakt om over de Minder-slimme berbers te regeren..

    Ook al heb je een bruine kop, ben je niet Arabisch maar komt dit door Sahraanse invloeden..Kijk maar of die rare Saoudiers op ons lijken? Egyptenaren lijken al niet mer oop ons laat staan nog verder…

    Meeste zijn gewoon Berbers van oorsprong alleen doordat zij hun eerste taal en cultuur niet meer kennen durven zij dit niet te erkennen, misschien schaamte>? Weet ik niet ..

    Ik zeg dit..wij zijn allemaal bloed/geloof broeders in de Maghreb, laten we elkaar ook zo behandelen..

    Groeten,

    Nog steeds Jamal M`talsa

  43. NAF
    29 maart 2010 om 11:05 uur.

    @JAMAL

    Nou ik weet donders goed waar mijn oorsprong vandaan is ik ben geen berber die over eigen identiteit liegt zoals de meester berbers wel doen en zich arabier noemen terwijl ze de taal niet eens spreken of met een berbers accentje. Ik kom uit een dorp in saidia en in saidia de oorsprong is arabisch en totaal geen berbers. Van saidia tot en met cafe more en afhir, ouja zijn pure arabieren. Vanaf berkane richting zayo en nador, houcima en omgevingen , dorpen die spreken chelha. Ik ben geen bnisnasen want dat zijn de meeste wel in Berkane. Mijn ouders zijn pure arabieren spreken geen berbers, mijn grootouders ook niet. Niemand in de omgeving waar ik vandaan kom spreekt berbers en als je berbers spreekt denken ze dat je uit nador komt. En dan heb ik het over de oorspronkelijke mensen die daar wonen niet degene die daar zijn komen wonen. Saidia stikt ook van rif mensen tegenwoordig. Vraag eens naar de oorspronkelijke mensen daar wat er gesproken wordt in saidia en of het echte arabieren zijn ja of nee. Kom niet vertellen dat heel noord marokko rif gebergte is en berbers spreekt. Wat dat is het zeer zeker niet. Mijn moeder komt overigens uit algerije dicht bij de grens van saida en daar spreken ze net zo arabisch als onze kant. Dus ook geen berbers.

    Even voor de domme onder ons LEES
    SAIDIA
    De geschiedenis van Saïdia is vrij jong vergeleken met de rest van Marokko. De Arabieren in het gebied stichtte de plaats rond 1548 en bouwden er moskeeën. In 1881 veroverde sultan Hassan I Saïdia en bouwde er een citadel en twee moskeeën. In 1913 werd het veroverd door de Fransen en werd toen een belangrijke badplaats. Na de Marokkaanse onafhankelijkheid bleef Saïdia deze functie behouden. Saïdia ligt een kleine 20 kilometer ten oosten van het Rifgebergte af. De officiële spreektaal in Saïdia is het Arabisch, en de tweede taal is het Frans. De inwoners van Saïdia zijn van Arabische afkomst en de meerderheid is moslim

    OUJDA
    De eerste inwoners kwamen oorspronkelijk uit het midden-oosten om de islam te verspreiden. Daardoor zijn de meeste mensen van Arabisch afkomst. Begin 21e eeuw hebben veel riffijnen zich in noord-Oujda gevestigd om te werken of om te studeren.

    Dus maak van mij geen berber want ik ben totaal geen berber. Nu kan je zien wat de waarheid is. Daar liggen mijn roots en ben dus een trotse volbloed arabier!!! OK en nu oprotten met jullie uitleg van niks. De meester berberen zijn zich gaan vestigen in andere steden, dat wilt niks zeggen dan je domme uitleg te geven JAMAL. Dus voortaan beter je huiswerk doen of bek dicht houden!!!

  44. NAF
    29 maart 2010 om 11:16 uur.

    @AZIDAN

    Wat is dat voor domme vraag? Hoe zou dat komen dat de meeste zelfmoord plegen.

    @AZIDAN

    1. domme vraag, 2 mensen uit europa die in shit zitten en zich stoer willen gedragen tegenover mensen die hard willen werken en met een vette bak komen blazen en denken dat ze het zijn door een paar grammetjes te verkopen of een auto te huren. Mensen in marokko hebben niks tuurlijk als de grens open was zouden ze gaan lopen voor europa. Wie niet en wat stel jij nou een domme vraag.

    3. Ja de arabieren hebben ervoor gezorgd dat jullie islamieten zijn geworden wilde je dat dan ontkennen.

    LEES en voortaan wel je huiswerk doen voor je komt praten
    De oerbewoners van Noord-Afrika zijn de berbers(lees imazighen).Zij maken deel uit van de bevolking van Marokko, Algerije, Tunesië, Mauretanië en Libië.

    Berbers leven voornamelijk in bergachtige gebieden zoals de Rif- en Atlasgebergte (Marokko) en Groot-Kabylië (Algerije).

    De naam Berber is afkomstig van de Romeinen die deze mensen “barbarus”, vreemd, onbeschaafd en baarbaars vonden.

    (note: De Romeinen slaagde er niet in, het gebied van de berbers te veroveren en deze mensen te onderdrukken, vandaar deze denkwijze, alles wat anders is dan hun is barbaars, en vreemd, typisch denkwijze van het westen, zo werden de Indianen in Amerika ook genoemd door de blanken, barbaars en wreed, en onbeschaafd, alleen omdat ze zich hevig hebben verzet tegen de komst van de blanken in Amerika, de Romeinen hebben in hun tijd in heel Europa bloed laten vloeien, en in sommige delen van Noord-Afrika, dat is dan in hun ogen beschaafd, en niet barbaars, dus als het Barbaars is om jezelf te verdedigen tegen de overheerser, dan draag ik die naam met trots…… Fira the terrible Berber..).

    Prehistorisch volk

    De Berbers bewonen Noord-Afrika sedert de prehistorie. Onder hen bevonden zich de Nasamonen en de Psyllen uit Libië, de Garamenten uit de Sahara en de Numiliërs, de Getulen en de Moren uit het oude Afrika.

    Verschillende heersers, zoals de Romeinse keizers, en de Arabieren slaagden er niet in om op lange termijn de Berbers tot onderwerping te brengen.

    De Arabieren slaagden er wel in om op lange termijn de Berbers Massaal tot de Islam te bekeren, maar zij behielden toch hun zin voor onafhankelijkheid. Dit uitte zich in het afscheuren van de Islamitische orthodoxie. Verschillende opstandingen werden door de Arabieren tegengewerkt.

    De Arabieren slaagden er in om vooral de vlaktes te arabiseren, qua taal geloof en tradities.

  45. NAF
    29 maart 2010 om 11:18 uur.

    @AZIDAN

    Bezem ben ik en je moeder is een bezemsteel waarop ik vlieg en op poep!!

  46. said
    29 maart 2010 om 10:43 uur.

    Zonder islam had de hele mensheid as dieren geleeft.als ik jullie berichten lees,dan zie ik hoever we nog zijn wij marokanen.Nog steeds ruzie maken over dat klootenzooi arabier en Barber.Kijk nouw toch verder asa7bies.(Malkoum,mindien)Arabier of Barber wij moeten met ze alle toch leven INSCHaA ALLAH.

  47. said
    30 maart 2010 om 12:14 uur.

    Naf,jij bent echt ziek man zo praatje toch niet over de moeders sukkel die je bent yoooh

  48. said
    30 maart 2010 om 12:24 uur.

    Naf,jij zegt wij arabieren hebben de berbers de islam gebracht nou dat is weinig van te merken als je zo over de moeders denkt

  49. Jamal
    30 maart 2010 om 09:32 uur.

    @ NAF

    Ok, je hebt hier en daar wat gelezen over jouw afkomst. Heel goed maar waarom beledig je iemands familie zo?

    Ik merk ook dat jouw teksten vol van haat zitten jegens de Berbers.

    Houd hiermee op en als je denkt dat je een Arabier bent, zou ik zeggen vergelijk jezelf met een Saoudiër. Dan kijken of die Maghrebbijnse kop van jou op hem zal lijken? Wedden dat je voor meer dan 75% Berbers bloed hebt?

    Je bent zo agressief tegen Azidan en heeeeeeeeell onrespectvol, als jij de verArabiseerde Berbers moet vertegenwoordigen zeg ik Schaam je KKH!

  50. moena
    30 maart 2010 om 07:36 uur.

    jamal en azidan fileciteer naf dat ze volbloed arabisch is, lekker belangrijk .Azidan en jamal we weten allemaal dat arabieren islam kwamen verspreiden zonder vrouwen en zijn met bekeerde amazighiaat getrouwd, zo is islam en arabisch verspreid en zo werden imazighieen geislamiseerd en gearabiseerd met trots namen ze het over fle oejeh del islaam wat ik ook goed vind. We weten allemaal dat Imazigheen van de bergen van berkan en de omgeving van tauerirt,taza ( gzeneja) enz uit deze bergen (amazigh bewoners zoals bni fasier,znassen,ourtassa,hmed oe3lie en ander amazigh stammen) gedaalt zijn naar bv berkan,ahfir en saidia zo zijn deze steden ontstaan en door dat koraan school (jeme3) en scholing hebben ze arabisch leren praten en als je dit generatie op generatie praat na 100 jaar gelooft men echt diep dat men puur arabisch is maar we weten beter laat ze als ze daarmee gelukkig zijn, je moet het zo zien als ze berbers uitschelden we weten allemaal dat ze jdoedhoem uitschelden. Ik weet waar ik over praat, mijn broer kwam iemand in FES tegen met dezelfde achternaam als ons, zo raakten ze aan praat toen zei die jongen dat hij puur arabisch is en zei dat zijn overgrootvader uit 3AIN TAOIJTAT komt le3robija van fes met Fiermes en daarom geloofde hij dat hij puur arabisch is mijn broer zei dat mijn opa die nu 120 jaar zou zijn uit Rif komt wat blijk te zijn, dat zijn overgrootvader de half broer van mijn opa is, ze zijn een eeuw geleden naar Fes 3IEN TAOIJTAT vertrokken en zo gaande. laat naf die berbers die gebroken arabisch spreken uitlachen ze vergeet dat haar voor ouders ook zo arabisch hebben geleerd, laat haar ontkennen, we weten beter wat ze vergeet dat die mensen die nu gebroken arabisch praten en in de stad wonen in tanger of titwan dat hun kinderen later ook gewoon vloeiend arabisch zullen spreken. Als men zo over riafa praat dan weet je dat het angst is of hun veroordeling, zoals Nederlanders over marokannen zo moet je het zien ik erger me ook soms aan mijn half leghraba soort ze doen net of de konning weld 3amhoem is ze vergeten dat hij de konning is van heel marokko. Hoe meer ik die domme arabisch sprekende mensen zo over berbers praten, hoe meer ik hekel aan hun heb hoe meer ik me berbers voel. een tijdje geleden komt zo een trut naar me ja dat ze met riffie getrouwd is en dat haar schoonfamillie rodellen, riafa dit riafa dat wat doet zij dan tegen me is dat geen rodelen dan ik heb haar uitgscholden en zei tegen haar ekbah elgens hoema mgharba en dan owehoeren wij over Nederlanders ik heb liever Nederlanders dan jullie, ekbah elgens met jullie verdeeltheid. ALLAH in IN3ELKOEM essel3a elgamja.Kijk waar we now weer mee bezig zijn.Houd dit ooit op. tfoe tfoe eeeeeeeeeeeeggggggggggggg tfoe. als ik aan die vrouw denk word ik meer boos en misselijk achterbakse klote ELGENS.

  51. moena
    30 maart 2010 om 08:33 uur.

    Naf rjafa mogen wonen waar ze willen in marokko tenslot marokko is hun oorspronkelijk land of het now oosten,zuiden, noord of west is ze hebben niemands toesteming nodig ZE ZIJN DE EERSTE ECHTE BEWONERS VAN MAROKKO en riffia zullen ze spreken overal of het now SAIDIA, CAZA.TANJA, MEKNES enz is met alle trots en ze voelen zich helemaal niet tweede rangs dat men het van ze wil maken is men zijn probleem hoe kan men in puur eigen land, het is in de geschiedenis boeken bevestigd tweede rang zijn, laat me niet lachen. het enige wat sommige dwars zit is dat sommige riafa nog puur zijn en dat ze zich door niemand maar dan door niemand laten beinvloeden niet door spanjaarden of fransen maar alleen door echte el islam en nog steeds wordt het beofend door hoe het vanaf het beging aan hun wordt overgebracht en wijken daar voor niemand af .

  52. naf
    31 maart 2010 om 11:02 uur.

    @MOUNA

    dat is nou precies wat ik dus bedoel. Ik geef een uitleg over de echte arabieren en jij komt weer vertellen dat het niet zo in elkaar zit. Lees de geschiedenis goed door voor je komt praten. Want je bakt er letterlijke en figuurlijk helemaal niks van!! Tik Saidia wikepedia in en lees over de geschiedenis van Saidia en of het pure arabieren zijn ja of nee. Als je geen verstand heb van waar ik vandaan kom moet je niet lullen maar uitzoeken en durven toegeven dat ik gelijk heb. Maar ach ja geloof wat je wilt geloven. Ik had trouwen een discussie met jamal en azidan die denken het beter te weten maar hun verstand ver in hun reet hebben zitten en jij blijkbaar net zo hard en ver je verstand in je reet heb zitten!! Ga lekker een ander lastigvallen want wat ik weet is dat jullie zo dom zijn en totaal geen verstand hebben van noord marokko. Ik zit in het oosten niet in het noorden. Ahfir, oujda, saidia zijn pure arabieren de oorsprongkelijke die er ook echt van komen. Tuurlijk wonen riafa overal en nergens in marokko, je heb ze in tanger, meknes, berkane. Maar luidt en duidelijk ik heb het niet over de mensen die emigreren naar een ander stad. Ik heb het over de oorsprong en stam. En overigens maakt het mij niet uit waar ze wonen. De discussie luidde waar je oorsprong en stam gevestigd is en of je arabisch of berber bent. Maar ik ben een pure arabier ja en daar ben ik trots op net zo trots dat jullie trots zijn dat je een berber bent. Daar is toch niks mis mee. Weet je jullie zijn echt een raar het zijn jullie die altijd liegen over je eigen stam en je daarvoor schamen op een of ander manier. Hoeveel wijven die ik ken beweren arabisch te zijn en kunnen het niet eens spreken. Waar het mij om gaat is dat je waar je ook vandaan komt dat je daar trots op moet zijn en het niet moet ontkennen waar je vandaan komt. Jij Mouna jij kent mij niet nog de geschiedenis van marokko niet en mijn stam al helemaal niet. Ik ontken niks ik zeg waar ik vandaan kom en wat jij wil geloven moet je geloven boiet me overigens helemaal niks. Als ik het maar weet en er zeker van ben. En ga je leven lijdden want jij bent net zo berbers als maar kan.

  53. naf
    31 maart 2010 om 11:42 uur.

    @JAMAL

    Ik heb helemaal niks tegen berbers. Maar wat ik afschuw is dat er op deze site mensen arabieren uitmaken en uitschelden en ik weet net zo goed hoe berbers over arabieren denken. Ik ben een arabier die me aangesproken voelt en er wat van zegt ja mijn trots als arabier heb ik ook net zo hard dat jullie berbers die hebben. Ik hekel jullie reacties op deze site over arabieren. Ik ben een trotse marokkaan die het opneemt voor mijn stam en bloed waar ik vandaan kom en dat bedoel ik dus je kijkt naar wat ik te melden heb over riafa maar andersom hoe het begonnen is over arabieren daar wordt niet naar gekeken.

    Daarbij wat moet een berber voorstellen dat hij/ zij zich beter voelt dat een arabier. Het gaat ook helemaal nergens over. Het ging over 2 domme riafa die denken dat geheel noord marokko bestaat uit berbers wat ik wilde bewijzen is dt het niet zo is. Noord-oost marokko zijn geen berbers van oorsprong en dat kan ik bewijzen en uitleggen. Dus wat die mouna, jamal en azidan lullen en zeggen klopt niet en hebben hun verstand ver in hun reet zitten. En ook al geef ik uitleg begint mouna weer uitleg die niet gebasseerd zijn of feiten. Meer heb ik niet te melden.

    Maar maak niet van elke marokkaan een berber want dat is het niet. Blijkbaar denken ze dat wel maar boeiend ik weet toch waar mijn stam ligt en waar ik vandaan kom. En ja ik ben een trotse arabier die het hekelt dat arabieren uitgemaakt worden door een berber en dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt. Maar zo zie je maar hoe deze domme riafa zijn!! Die denken het nog beter te weten ook.. ahahahaha laat me niet lachen als men een discussie aan wilt gaan moeten ze ook tegen de feiten kunnen. En dat kunnen ze niet omdat die hooft vol zit met achterlijke verstand. Want ze willen niet luisteren naar de waarheid die gebasserd is op feiten en dat accepteren zoals het is.

  54. moena
    03 juni 2010 om 11:38 uur.

    naf je bent een berber of je het wel of niet zo zien wij jullie felgharb klaar alleen oujda zien we als een stad waar arabisch wordt gesproken voor de honderd % de rest zo als saidia en ahfir is bewoond door berbers/ amazigh/ jbel en dorpmensen zo is het ontstaan klaar ik ken zelfs brakna die zeggen dat ze ook eigenlijk riafa zijn maar willen het niet zijn, naf is een berber jaja een berber wat erg een berber ga echte arabisch leren elbarhoja.

  55. Naf
    04 juni 2010 om 10:25 uur.

    @MOUNA

    Arabisch leren ik spreek nog beter arabisch dan je zelf denkt bitch. En nog beter als jou ik hoek jou met me arabische taal zowel in geschift als is woorden. Ik ben een pure arabier ja totaal geen berbers bloed. En nu je lult over dingen die niet kloppen weet je blijkbaar niks over marokko en over de arabieren al helemaal niks. Voor de domme onders ons!! Kan je het niet hebben dat ik de waarheid spreek of ben je jaloers dat ik een volbloed arabier ben en jij niet. Dat jij nou een import rifia bent die naar elgharb is gegaan en zich arabier voelt dat is wat anders dan waar je roots liggen waarvoor je je zo schaamt dus ik ben geen berber heks!

    De officiële spreektaal in Saïdia is het Arabisch, en de tweede taal is het Frans. De inwoners van Saïdia zijn van Arabische afkomst en de meerderheid is moslim. DUs even voor de domme onder ons. Ik ben dus een arabier zoals je het ook op internet kan vinden maar waar jij te dom voor bent! En maar lullen en denken dat je de waarheid spreekt, als je wilt lullen als brugman moet je met feiten aan komen en niet met domme praatjes!

    Gr Naf intelectueel

  56. moena
    06 juni 2010 om 12:33 uur.

    en zboer is zeker ook arabisch hahhahihi naf, luister ik ben voor 75% arabisch en voor 50% lalak moelatek Z3AJRIA en dat is puur, maar van jouw kant tot taza is gewoon jebel Rif of je het wel of niet en verwerkt het, tenzij je daar als talaba uit elbarnos bent beland dan is het iets anders hahah, je kan wel zogenaamd arabisch spreken maar echt arabisch ben je het niet. luister de meest arabieren die in marokko zijn bevestigd komen uit irak/koerd niet de arabieren van saoedi, heb je ooit in marokko iemand gezien die op osama ben ladin lijkt Ikke niet, echt arabier heeft lange neus lang gezicht en ze zijn lang enz maar wat je in marokko ziet hebben merendeels irak/ koerd uiterlijk,klein,platte hoofd enz.ik kan het je vertellen ik kom uit het hart van marokko.de zaak is gesloten

  57. Zan
    05 november 2011 om 08:54 uur.

    Zo zonde al deze racistische en beledigende reacties hier.
    Echt nergens voor nodig.

    En ja, volgens de Koran mag er, binnen het huwelijk genoten worden van sex. Sex is een natuurlijk iets. Natuurlijk hulpmiddelen zijn toch een uitkomst mocht dat nodig zijn? Een gezond sexleven hoort bij een gezond huwelijk.

    Vriendelijke groeten,

    Een 100% Nederlandse, niet veroordelende en TROTSE Moslim

  58. mhamed
    07 november 2011 om 10:31 uur.

    de arabieren van nu zijn de schande van toen.