MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Een lied voor ‘mijn lieve zuster’ (video)

31 maart 2010 | in Marokko | 15 Reacties

Meisjes van het Rotterdamse koor Al-Wahda hebben een liedje gemaakt waarin ze andere islamitische vrouwen een hart onder de riem steken. Ze maakten een liedje en een clip. „Oh, mijn lieve zuster, voor jou zing ik dit lied. Ga heen met alle trots, want onderdrukt, dat ben je niet.”

In de bijbehorende videoclip komen meisjes voorbij die met trots hun hoofddoek dragen. De zingende dames, twee met hoofddoek en één zonder zingen onder meer ,,Ook al kijken ze je aan, en wijzen ze je na, blijf sterk in je schoenen staan, hou je vast aan je iman.”

In de clip zien we een arts, een karateka en een leerlinge op school, allemaal mét hoofddoek.

Er zijn 15 reacties

  1. turk
    02 april 2010 om 11:44 uur.

    op ilahi hoor je niet op te dansen dit is belachelijk moslims die de islam belachelijk maken die graag bij willen horen. halal dingen op haram manier over brengen is niet toe gestaan. deze video moet verboden worden of ze moeten met iets beters komen

  2. Barbare
    04 april 2010 om 01:28 uur.

    sellaam turk zijn we nu ineens moslims? oke de meeste turken dan.

    Kijk dit is niet aan ons dit is tussen hen en allah swt, wij kunnen zoveel gaan klagen of wat dan ook, maar de dag va de oordeel zijn wij fout al had je een goede intentie maar het gaat om je oordeel die je al klaar hebt staan!. en voordoet alsof je een profeet bent.

    Ik was ook zo maa daarna dacht ik van wat doe ik en wrm oordeel ik!!!

    Er gingen veel dingen fout in me leven waardoor ik zelfs bang werd om hiermee niet meer door te gaan, laat ik een voorbeeld noemen, als je over vrouwen praat hoe slecht ze zijn en jij wilt op een dag trouwen inshallah, dan krijg je juist een slech vrouw! dus beste zuster en broeder hou je in.

    Wat wel minder leuk is wrm alleen zusters hahaah en wij dan wij broeders worden toch ook wel vaak op tv gezien als broertje’s van bin laden en noem maar op, verbaast me nog dat ze niet zeggen dat ik de oom ben van hitler..

    Maar wel leuk liedje eerlijk is eerijk, alleen tja Wat nederland met je doet..

  3. peter = de naam
    05 april 2010 om 12:29 uur.

    De islamitische hoofddoek is een politiek symbool van de ongelijkwaardigheid van man en vrouw. Dit is in strijd met artikel 1 van de Grondwet en moet dus door de overheid worden tegengegaan. Dat betekent dat alle ambtenaren- of ze nou zichtbaar zijn of niet- geen hoofddoek mogen dragen. Verder mag de overheid geen cent subsidie uitgeven aan instellingen en verenigingen waar werknemers of vrijwilligers een hoofddoek dragen, omdat zij anders medeplichtig zou zijn aan het in stand houden van en mogelijk uitbreiding van deze misstand. De PVV neemt dus slechts haar verantwoordelijkheid als handhavers van onze Grondwettelijke vrijheden, waar andere partijen het af laten weten.

    Het verbod is niet discriminerend vanwege het simpele feit dat het geen verbod bepleit voor islamitische werknemers, maar het dragen van een politiek-ideologische uiting die tegen artikel 1 van de grondwet indruist. Man en vrouw zijn in Nederland gelijkwaardig en dat moet ook tot uiting komen op de werkvloer, indien de Nederlandse belastingbetaler daaraan bijdraagt. Het gaat niet over bedrijven en instellingen die volledig draaien op commerciële inkomsten, zij moeten hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Het gaat ook niet over het dragen van een hoofddoek in de openbare ruimte of in de privésfeer. Het gaat bijvoorbeeld om trambestuurders, conducteurs, docenten, artsen, verplegend personeel enzovoort. Kortom, alle organisaties en instellingen die belastinggeld van de burger ontvangen, verdeeld door een overheid die seculier en neutraal dient te zijn en dit ook dient uit te dragen.

    Dat het specifiek moet gelden voor de hoofddoek is geen discriminerende gedachte. Dat zou het alleen zijn als je appels met peren zou vergelijken, een gewelddadige veroveringsideologie is nou eenmaal niet gelijk aan een van de vele religies die we in dit land kennen en koesteren. Een kruisje of een keppeltje is simpelweg geen symbool van ongelijkwaardigheid, maar een godsdienstige uiting. Het keppeltje wordt bovendien in de praktijk weinig gedragen, het kruis in de meeste gevallen onopvallend. Geen van beiden impliceert bovendien dat elke jood een keppeltje of elke christen een kruis zou moeten dragen, zoals de islam de hoofdbedekking wel voorschrijft voor vrouwen. Een aantal islamitische vrouwen dat dit gebod succesvol negeert en zich blootshoofds in deze maatschappij wenst te begeven wordt meer en meer in de verdrukking gebracht door de explosieve groei van het aantal medegelovigen dat dit als een vereiste voor elke vrouw ziet. Een schrijnend voorbeeld waren de islamitische meisjes op de Antwerpse scholen die zeiden dankbaar te zijn voor het ingevoerde hoofddoekverbod, omdat de druk van hun medeleerlingen de hoofddoek te dragen nu was weggevallen, tenminste binnen de veilige omgeving van hun school. Dit is de realiteit van elke dag, in tegenstelling tot een abstracte discussie over de scheiding van kerk en staat. We moeten vechten voor het recht geen hoofddoek te hoeven dragen, voor moslims en niet-moslims, en dat kunnen we alleen door deze volledig uit te bannen waar het ons goed recht is.

  4. Said
    05 april 2010 om 12:36 uur.

    Turk

    Je hebt niets van het lied begrepen
    ik hoor of zie niets wat haram is
    het kan zijn dat je te snel hebt geordeeld
    maar niet te laan blijven hangenen TURK
    anders vind je geen goede vrouw meer

  5. peter = de naam
    06 april 2010 om 01:21 uur.

    Hoofddoek af? Pak slaag van ouders!

    Noorwegen, maart 2009

    Gerd Fleischer van het Noorse Hulpcentrum voor Immigranten en Vluchtelingen (Seif) zegt dat islamitische meisjes die weigeren een hoofddoek te dragen, worden geslagen: ‘talloze jonge vrouwen vertellen me wanhopig huilend dat wanneer ze de hoofddoek niet de hele tijd dragen, ze worden geslagen door hun ouders. Deze willen hen dwingen tot gehoorzaamheid en deugd en de hoofddoek is deel van de ouderlijke dwang. En dat zijn precies de vrouwen die je niet in het openbare debat ziet’.
    Fleischer is geschokt door het feit dat sommige moslima’s zeggen vrij te kunnen kiezen. De goed opgeleide vrouwen die wel in het openbare debat verschijnen, weten maar al te goed dat hun zusters ertoe worden gedwongen een hoofddoek te dragen. Soms moeten meisjes onderduiken als ze geen hoofddoek willen dragen, zo stelt Fleischer. Ze vindt dat deze islamitische vrouwen door linkse vrouwen in de steek worden gelaten.
    Liberaal politicus Abid Raja zegt dat de Labour Partij het probleem volledig negeert, uit angst om van racisme te worden beticht.

  6. Naf
    06 april 2010 om 09:57 uur.

    @Patrick

    Oh nee, Waarom dragen orthedoxe joden (vrouwen ) allemaal een pruik en worden ze kaal geschoren. Is toch ook een geloofsovertuiging van de joden. Maar dragen allemaal een pruik. Waarom slapen joden niet naakt met hun vrouw en draagt een vrouw een laken met een gat erin zodat hij m via die gat naar binnen kan schuiven. Waarom mag een joodse vrouw niet genieten van de sex omdat hun vrouwen als ezels worden beschouwen. Dat zijn nou net dingen die jij niet ziet maar ik wel en dat noem ik pas onderdrukking door tegen de natuur in te gaan en niet te mogen genieten van de sex en me man me niet naakt zou mogen zien. Dat zijn aspecten waar ik jou niet over hoor praten omdat je oogkleppen op heb en alleen wilt zien wat jij wilt zien een vrouw met hooftdoek wil per defenitie niet zeggen dat ze onderdrukt is want dat zijn ze helemaal niet zolang ze tenminste hun eigen man naakt mogen zien en lekker mogen genieten van de sex. Dat noem ik onderdrukking tegen de natuur in gaan een man mag genieten van de sex maar een vrouw moet haar bek dichthouden en ze mag niet eens genieten. Nou ik als moslims vrouw zou zo een onderdrukte leven niet kunnen accepteren. Kom nu praten over de islamieten met een hooftdoek en het verschil wat ik net schrijf over de joden en begin je dan echt eens af te vragen wie er onderdrukt leven met een pruik, alsof je vrouw een zombie is, want haar mogen ze niet hebben. Ik zou het erg vinden als man om naar mijn kale vrouw te kijken thuis zonder pruik. En ik zou het erg vinden als me man niet eens naakt mag zien. En dat mogen wij islamieten lekker wel genieten van de sex elkaar opeten bijwijze van spreken de lichaam van me man over me heen samen lekker naakt slapen de intence gevoel van zijn lichaam voelen, dat die joden dat niet mogen en kunnen dat noem ik leven met een ezelin die niks te zeggen dat noem ik onderdrukking ik zou er niet aan moeten denken. Moslims zijn in ieder geval mensen maar joden kan ik geen mensen noemen. Dan heb ik het wel over de orthodoxe joden die dit soort onzin praktiseren. Maar goed het punt is dat dit soort aspecten nooit over besproken wordt alleen de hooftdoek wordt gezien als onderdrukking. Ontwetendheid nummer 1 en daar hoor jij bij, jij heb geen idee wat een hooftdoek inhoudt. En daarbij liever een hooftdoek dan een pruik op me kop en leven net een kale kip die af en toe genomen wordt als een lijk met witte doek met een gat erin nou nee danktjewel geef mij maar mijn geloof islam. Dat is wat vrede is en totaal geen menselijke onderdrukking kent!!! Pik en nu oprotten met jou verhalen die nergens over gaan. Je moet met wat meer argumenten komen dan alleen een hooftdoek. Kom met argumenten voorbeelden zoals ik jou deze dierlijke joodse manieren benoem!!

  7. Naf
    06 april 2010 om 09:58 uur.

    @PETER de bovenstaande teks van mij wat voor Peter bedoelt niet voor Patrick. Ach ja die al die Pik namen. Het is ook een echte pik ook die Peter!!

  8. turk
    06 april 2010 om 10:52 uur.

    ik oordeel niet ik zie die meisjes handlen in clipje met instrumenten die verboden zijn in de islam en op ilahi wordt er niet op gedanst klaar. ik zie ze handelen dat kan mij een indruk geven dan ben ik zo vrij om te zeggen wat ik er van vindt en het is nodig om hierover een verduidelijking te geven en dat is (betreffende) de toename van circulatie van bandjes met anaashied onder de religieuze jeugd en zij noemen ze Islaamitische anaashied n het is een soort muziek en soms is het met mooie stemmen die fitnah zullen veroorzaken voor de mensen n ze worden verkocht in de cassette-winkels naast bandjes met koran en Islaamitische voordrachten of verspreid via internet . En om deze anasheed Islaamitisch te noemen is verkeerd. De Islaam heeft voor ons immers geen anaashied voorgeschreven, maar Dhikr van Allaah (het gedenken van Allaah) en het reciteren van de Qor’aan en het leren van profijtvolle kennis. Wat anaashied betreft, die zijn van de religie van de afgedwaalde Soefies, die hun religie tot vertier en spel genomen hebben. En om de anaashied als onderdeel van onze religie te nemens is een imitatie van de Christenen ,die hun religie tot gezang, liederen en melodieuze klanken hebben gemaakt. Dus de oplossing is een waarschuwing tegen deze anaashied en een verbod op de verkoop en distributie ervan.

    het is dus niet toegestaan om deze anaashied te nemen en te verspreiden tussen de mensen. dus wat maghreb.nl doet is ook al verkeerd

  9. nassira
    06 april 2010 om 12:53 uur.

    leukkkkkk

  10. Patrick
    06 april 2010 om 11:04 uur.

    Naf
    Voor mij is het makkelijk,want ik heb geen geloof
    En helemaal geen jood.
    En had over jou of jij ook z`n nulband op je hoofd draagt
    dus niets over een hoofddoekje
    die volgens mijn nening niet goed is om al die vruwen achter een doekje te verstopen.
    meschien willen moslimas weleens een blonde %#@*&%$ hebben
    .JE TEKST KORT HOUDEN.

  11. Patrick
    06 april 2010 om 11:12 uur.

    Barbare:
    moet jij ook een hoofddoekje dragen.

  12. moena
    07 april 2010 om 02:39 uur.

    naf laat ze lullen en laat ze in het onwetendheid blijven, denk je dat peter nu ineens medelijding heeft met die vrouwen, ze willen die hoofdoek niet hebben in hun land meer zit er niet achter en dat is de onrechtvaardigheid punt, we weten allemaal dat pvv antie islam is en alles wat we zeggen en ook al hebben we bewijzen voor hoe islam rechtvaardig is en niemand onderdrukt, onderdrukking van vrouwen heb je overal hoofddoek of geen hoofddoek. duizend keer leggen we hun uit dat onderdrukking van de man komt dat het niks met islam te maken heeft, dit willen ze niet horen ze weten het allemaal beter.Peter wil zeggen dat uit 1.3 miljard moslims dat de vrouwen daaruit allemaal verplicht van hun ouders hoofddoek dragen dit is bulshit. Peter 99.99% draagt vrijwillig hoofddoek voor hun godsdienst. vergeet niet dat christen en joodse vrouwen vroeger ook hoofddoek droegen, en in sommimge landen nog steeds en ook in de kerk. Peter het enige wat jullie dwars zit is dat die HOOFDDOEK zichtbaar is , want jullie zijn gewend dat jullie BLANKEN superioriteit de machthebbers, bezetters,kolonialisme, jullie willen dit symbool laten heersen het symbool van tankwagens in andermans land onder motto voor vrede, ik denk dat hoofddoek meer vredent eruitziet het is tenslot een stukje stof. Ik ben zeker tegen BURKA’s en NINJA taferelen zoals nigab,maar ben wel voor een vierkant hoofddoek die alleen het hoofd bedekt het gezicht zichtbaar laat,niks onderdrukkend aan men heeft alle vrijheid te dragen wat ie wil de ene wil bloot de ander wil zich bedeken vrijheid weet jullie nog wel Peter jullie zitten toch zelf in afganistaan en irak om deze vrijheid te brengen of zijn jullie het vergeten of zitten jullie daar voor iets anders.

  13. Hoi
    01 mei 2010 om 01:08 uur.

    Jullie praten te veel.
    Op dit moment had je al een paar verzen uit de Quran kunnen hebben gelezen in plaats van oordelen.
    En Peter of Paatrick of wat dan ook, ga toch lekker fietsen!

  14. sarah
    13 september 2010 om 11:56 uur.

    de pot op met al die haters!!!
    hebben jullie niets te doen ofzo?

  15. Henk Rotterdam VolksPartij Delfshaven
    14 september 2010 om 04:57 uur.

    P de Zio :
    “De islamitische hoofddoek is een politiek symbool van de ongelijkwaardigheid van man en vrouw”

    En die hoofdtooien van de nonnen in het klooster dan ?