MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Homotijdschrift Mithly in Marokko te krijgen

20 april 2010 | in Tijdschriften | 9 Reacties

Begin deze maand is het eerste Arabische homotijdschrift gelanceerd. Marokko heeft de primeur. Het tijdschrift wil een stem geven aan lesbiennes, homo’s, biseksuelen en transseksuelen in Marokko.

Het tijdschrift genaamd Mithly, wat zoiets betekent als homo in het Arabisch, wil mensen met een andere seksuele geaardheid erkenning geven. Tot nu toe bestaan homo’s niet volgens de autoriteiten en wordt het volledig verzwegen, aldus de makers van het tijdschrift volgens de website LLink.nl.

De redactie van Mithly is gevestigd in Madrid, Spanje. Ondanks dat homoseksualiteit strafbaar is zag de redactie geen bezwaar om het tijdschrift toch uit te brengen. Bijna 200 exemplaren zijn uitgegeven en ‘onder de toonbank’ verkocht in Rabat.

Tot nu toe heeft alleen de krant van een islamitische partij, Attajdid, opgeroepen tot een ban op het tijdschrift.

Het tijdschrift Mithly is hier als PDF te downloaden.

Er zijn 9 reacties

  1. titwani
    20 april 2010 om 11:12 uur.

    Ten eerste is het Mithly en niet Milthy zoals het in de titel wordt vermeld..

    Ten tweede Maghrib dialna Mcha Fe Mezbalat Tarikh, Ashbah Lihood. Key 3lno el 7arb 3la Allah, We Allah lahom bel Mirsad. La3na.

  2. Henk el Makhloufi
    20 april 2010 om 01:25 uur.

    Ja,en wie zou er op de voorkant staan =

    Onze ……….?

  3. bullbox
    20 april 2010 om 05:59 uur.

    ja, schijnt dat onze koning ook …
    i heard it thru’ the grapevine

  4. ravinder
    21 april 2010 om 02:18 uur.

    ”Tot nu toe bestaan homo’s niet volgens de autoriteiten en wordt het volledig verzwegen”

    hoe typisch…

  5. magrabi
    21 april 2010 om 11:51 uur.

    we zien al een neerwaartse spiraal in de ethiek van de marokkaanse samenleving
    we kunnen marokko niet meer zien als islamitisch land

  6. Naf
    26 april 2010 om 09:09 uur.

    He onze koning is geen homo ja!! Dat jullie onze koninklijke familie wil beledigen en van jullie media roddels horen wil niet zeggen dat het een feit is!! Pleurt toch op joh met onze koning is homo. Hij is gelukkig getrouwd en heeft 2 pracht kinderen en geloof me als hij het was dan had die heus wel voor die vrijheid gevochten. Gezien hij vrouwen rechten heeft gegeven. Gezien de ontwikkeling in zo een korte tijd wat hij allemaal heeft gedaan voor onze vader land is niet te beschrijven in zo een grote land. Dat zijn dingen die niet gezien worden. Hij loopt een beetje stijf dus wat wodt meteen geassioceerd met homo. Jullie zijn gewoon zielig en triest!!

  7. Agadir
    27 april 2010 om 04:36 uur.

    ik snap niet hoe dit blad over de toonbank gaat dan?
    als homo zijnde wil je toch anoniem blijven .. als je dan in marokko een homo blad gaat kopen, denken de verkopers toch ook zoiets van wtf.
    dus ik denk niett dat ze dat gaan kopen!

    En ik snap eerlijk gezegt ook niet waarom onze koning een homo zou zijn, waarop baseren mensen dat dan?

  8. kano
    28 april 2010 om 05:30 uur.

    Tegenwoordig hoor je meer geruchten die NIET op de waarheid zijn gebaseerd, om geld mee te verdiennen vezinnen sommige viezerikken altijd roddels, dus EERST ZIEN DAN PAS GELOVEN.

  9. bullbox
    29 april 2010 om 08:09 uur.

    zijn vrouwen vrij in islamitisch marokko?
    zijn ze evenveel waard als een man?
    ze mag toch nog gemept worden?

    als onze koning homo zou zijn, dan zou hij – net als nu – laf in de koninklijke kast blijven zitten
    getrouwd en kinderen hebben zeggen niets

    ach, een mens moet wat te idealiseren hebben, dream on …