MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Vliegtuig maakt noodlanding op Schiphol

07 juni 2010 | in Maatschappij | 21 Reacties

Bij de luchthaven Schiphol is zondagavond een vliegtuig in de problemen geraakt. Een toestel van Royal Air Maroc, dat om 21.10 uur vertrok vanaf Schiphol, heeft na brand in een motor een noodlanding moeten maken. Na een ‘mayday’-oproep van de piloten werd groot alarmgeslagen en rukten de hulpdiensten met groot materieel uit, schrijft De Telegraaf.

De noodlanding op de Polderbaan is goed verlopen en het toestel staat veilig aan de grond. Er zijn geen gewonden gevallen door de noodlanding en alle passagiers zijn teruggekeerd naar de luchthaven.

Het gaat om de Boeing 737-400, met 162 passagiers aan boord, dat kort na opstijgen vanaf Schiphol in de problemen raakte. Het vliegtuig had als bestemming Nador.

Een 45-jarige man die in het vliegtuig zat, meldt aan MaghrebMagazine dat een motor van het vliegtuig in brand vloog. Hierdoor kwam veel rook het vliegtuig in. “Iedereen begon te schreeuwen en raakte in paniek. Het voelde alsof ik een hartstilstand kreeg en ik dacht dat ons laatste uur had geslagen,” zegt de Marokkaanse man die met zijn vrouw op weg was naar Nador. In het vliegtuig zaten veel ouderen, die zich rot hebben geschrokken.

“Alsof dat niet al erg genoeg is, kreeg het vliegtuig bij de noodlanding een lekke band.”

Er zijn 21 reacties

  1. Twitter Trackbacks for Maghreb Magazine » Vliegtuig maakt noodlanding op Schiphol [maghrebmagazine.nl] on Topsy.com
    07 juni 2010 om 02:16 uur.

    […] Maghreb Magazine » Vliegtuig maakt noodlanding op Schiphol maghrebmagazine.nl/2010/06/07/vliegtuig-maakt-noodlanding-op-schiphol/ – view page – cached Maghreb Magazine is een Marokkaanse nieuwssite die actuele onderwerpen over Marokko, Marokkanen en andere Marokkaanse zaken bij elkaar brengt. Lees meer Tweets about this link Topsy.Data.Twitter.User[‘morocco_’] = {“photo”:”http://s.twimg.com/a/1274899949/images/default_profile_6_normal.png”,”url”:”http://twitter.com/morocco_”,”nick”:”morocco_”}; morocco_: “RT @topmorocco NL: Vliegtuig maakt noodlanding op Schiphol http://bit.ly/azKVyo #morocco ” 15 minutes ago retweet Topsy.Data.Twitter.User[‘topmorocco’] = {“photo”:”http://a3.twimg.com/profile_images/870772683/TopMoroccoAvatar_normal.png”,”url”:”http://twitter.com/topmorocco”,”nick”:”topmorocco”}; topmorocco: “NL: Vliegtuig maakt noodlanding op Schiphol http://bit.ly/azKVyo #morocco ” 2 hours ago retweet Filter tweets […]

  2. kano
    08 juni 2010 om 07:30 uur.

    Als het om KLM of andere westerse vliegtuig gaat dan waren de piloten de grote helden en met veel bloemen en interviews ontvangen, aangezien het om een Marokkaanse piloten gaat dan willen ze nog een onderzoek gaan doen of deze piloten goed hadden gehandeld, en die klote bugemeester van Haarlem met zijn uitspraak dat er een onderzoek moet komen waarom deze piloten zo laag over de haarlemse wijk hadden gevlogen, wat een loser zeg, hoe wil hij dat deze piloten het gaan redden als ze deze route niet hadden genomen, wil hij zeker dat ze een te lange route gaan nemen en met een motor,wat onmogelijk is, petje af voor deze piloten ze hadden correct gehandeld en verdienen een onderscheiding van de Marokkaanse koning van Nerlanders kunnen dat vergeten.
    Om de vliegtuig in de lucht te houden en met een motor verder te vliegen moet men de brandstof (kerosine) lozen en de korste route nemen en dat hebben die piloten perfect gedaan, nogmaals petje af

  3. geen flauw idee
    10 juni 2010 om 07:54 uur.

    re kano

    Om de vliegtuig in de lucht te houden en met een motor verder te vliegen moet men de brandstof (kerosine) lozen

    kan niet wat marokko mee vliegt 737-400 kan niet kerosine lozen

  4. Naf
    11 juni 2010 om 09:54 uur.

    Een Marokkaanse piloot is geen turkse piloot of een franse piloot. Die kaaskoppen denken altijd dat marokkanen niet geschoold zijn en of piloten goed afgestudeerd zijn. Overigens zijn de marokkanen van marokko geen marokkanen van nederland. Hier zitten alleen de uitschot marokkaanse mannen uit berg nummer 6. Daar in marokko zijn de geleerde, daar zijn de opgeleiden, daar zijn de mensen die met alle verstand hebben geleerd om maar aan een goede baan te komen. Maar goed de marokkaanse piloten bazz 3aliehoem!!! Tbarke allah. Gelukkig is alles goed gekomen en nog hoor je de hollanders klagen over waarom hij zo laat vloog. Om je reet mother fucker!! hij heeft wel 162 mensen gered!! Overigens heeft vliegtuigmaatschappij Royal Air Maroc een goede reputatie want er is al heel lang geen ramp gehoord over deze vlietgtuigen en maatschappij.

  5. moena
    12 juni 2010 om 08:53 uur.

    NOW AANGENAAMD naf de waf toevallig woon je hier ook, DUS JE HOORT BIJ DEZE UITSCHOT en je bent één van hun, hol bewoonster NR 1,ALLAH OMMA JBEL (berg) alle frisse lucht vandien oila hol, nogmaals allah in3el lie rabak hed tarbija bidoen li7tiraam, tarbeitek b7aal chi charmota ALGARTITA allah ene3lek alkafrabillah.

  6. NAF
    14 juni 2010 om 12:16 uur.

    @MOUNA

    MACHI ALA LBATAL SFAR WEJHEK YE A @#$%^# DJEL A SAH!!!

    Charmouta %#$@#&*$#.

    He ana machi sehla sme3tie, bghietie t3ejrini bil a3rbia oe shebti rouhek shen bia a wjeh a %$&%!!

    @#$%%*&#!!

    ^&$%** $&#*^&* @^# $*&%*^% $&*%$

    wat dacht je dat je beter dan mij arabisch sprak en dat je beter dan mij kon schelden joh #$&^%*! Kom maar op met je praatjes ye @#$%%*&#*&#@!

    Raki mrida antie bghietie t3endini ana ewa rwahi…

    @$#%$^ &%^$*(^#&%$,

  7. moena
    15 juni 2010 om 08:17 uur.

    rwahi hahhahihihi ik hoor het al wallahila entie 3arbia echt puur hahaahhahihi entie deba de7ektinie sierie sieri t…………

  8. NAF
    16 juni 2010 om 09:09 uur.

    @ MOUNA

    A Charmotta lqartita djel a sah, ta3arfi wachta jdjiek mlih, rwahi ghoe3di ala a sba3 elwastani djellie, nehchieh ma3k illa bghietie raki mwelfa lagater. Jiti anti ye rifia lgenza t3ejrinie oe tehesbi antie fi rouhek oe tehesbi anti tahadri l3arbia hsen bia, wallah illa ntahthak sewa bil arbia wella bil holandia ye lekleg djel a sah. Wach hada mog wella wachta andek.

    GERSTEK HELFA OE TEBGHIE TETGATAI A NAR!! TEZZZZZZ FIN TEWESLI FIN a je legnez djel a sah.

  9. NAF
    16 juni 2010 om 09:11 uur.

    Dorwek 3raftini sur rani a3rbia wah ana a3rbia yallah a faksi wella moeti. Ta3arfi ELMA WE CHATABA!!! YA ALLAH KEWDI A3LIA

  10. MrWoefie
    16 juni 2010 om 11:57 uur.

    Naf je bent zo berbers als de Atlasgebergte.

  11. Riftiger
    16 juni 2010 om 02:51 uur.

    Naf je bent hier niet in de medina van Casablanca of tanger, praat menselijk aub.

  12. moena
    17 juni 2010 om 11:33 uur.

    riftiger naf komt uit het noorden uit de top van de berg van bni fasier buiten berkan als je die berg beklimt moet je tchhed en kon een huis kopen in saidie en voelt zich arabisch en als je het goed leest versta je het wel het zijn allemaal berbers woorden rwhahi, mlih 3lagatar,goe3die enz allemaal woorden die wij felgharb niet gebruiken alleen berbers die arabisch hebben geleerd praten zo.let niet op haar zij is gestoort hahahhihihi

  13. Naf
    18 juni 2010 om 10:26 uur.

    @MOENA

    Meid accepteer het gewoon, ik weet dat ik arabisch ben. In marokko heb je 18 verschillen dialecten arabisch. Tuurlijk is het arabisch van het Noorden niet zoals die van het zuiden. In elke stad gebruiken ze andere woorden. De woorden die je opnoemt zijn pure arabische woorden. Overigens ben ik geen berkania berkane zit 24 kilometer van mij vandaan. Ook zijn de mensen die in Berkane wonen oorspronkelijk bnisnassen en komen die uit de bergen. Vanaf cafemore naar saidia is alles platteland en wonen mensen niet op de bergen.

    De mensen uit de bergen spreken oorspronkelijk berbers en arabisch en zijn in Berkane komen wonen en spreken het nog alle 2.

    De mensen die uit saidia komen zoals ik, komen van een platteland en mensen vanuit een platteland daar spreken totaal geen berbers. Daar spreekt iedereen alleen arabisch. Voor je volgende keer je bek open trekt en het niet kan hebben dat ik arabisch ben, en ach ja als ik het maar weet, zal je eerst voldoende je huiswerk moet maken voor je met mij uberhaupt in discussie wilt gaan, en kom dan af met feiten. Jij komt helemaal uit de andere kant, waar jullie berbers zijn weggelopen uit jullie steden. Dat kennen wij arabieren niet wij zullen altijd blijven in de gat waar wij vandaan komen. Jullie berbers volk zijn van houcima naar Tanger daar stikt het van riafa, nador zit in meknes en fes, en denken ineens dat jullie arabisch zijn. Als je ze dan vraagt waar kom je vandaag, en ze zeggen meknes of tanger weet ik meteen dat het rif mensen zijn. jullie zijn als enige in Marokko die zoveel verhuizen naar andere steden, wij niet wij blijven waar we ook vandaan komen.

    Ik ben een Arbia 100% ya allah moeti wella faksi!! Ndoeglek mil ain eljebra willa bghietie tefehmi a3lia oe jitie twerrie fi rouhek, rouhi lel saidia oe hadri ma3a shab saidia oe ghoelilhoem antoema riafa wahahahahaha

    ziek ben je wallah!!

  14. taz
    18 juni 2010 om 07:12 uur.

    julie zijn wel van midden osten verhuist naar ons land

  15. WannebeeArabs
    18 juni 2010 om 09:39 uur.

    Inderdaad Naf “je bent een 100% volbloed Arabische.” En ik ben een volbloed Germaan, mijn voorouders waren de Germanen, ze hebben zich bekeerd tot de Islam toen de Moslims de Noormannen overwonnen in Tunesië. Genserik is mijn voorouder, ik ben van zijn bloedlijn. En zelfs tot de dag van vandaag na al die eeuwen ben ik nog steeds een volbloed Germaan, al spreek ik Arabisch. Ik blijf een germaan. Al hebben mijn voorouders zich gemengd met die Berbers. Ik ben een 100% volbloed Germaan. Al bestond Marokko bijna volledig uit Berbers toen mijn germaanse voorouders naar Marokko kwamen. Ik ben een volbloed Germaan. Er hebben zich van die tijd ook geen andere Berberse invasies en migraties voorgedaan in al die eeuwen. Mijn dorp, mijn stam en mijn familie zijn nog steeds volbloed Germanen. Vandaag spreek ik Nederlands en Engels, talen van de Germanen dus ik ben een pure 100% raszuivere Germaan. Snap je me?

  16. moena
    19 juni 2010 om 09:31 uur.

    ten eerste alleen mijn opa is riffie waar ik zo trots op ben, en mijn oma is fesia 3 groot ouders ghraba (z3eiria) ik bezit 75% 3rab bloed en door mensen als jij die denken dat ze beter zijn terwijl het niet zo is ben ik riaffa amazigh gaan verdedigen omdat ik die ander kant ken en weet hoe die in het echt is en geen haar beter is, mensen als jij die graag bij willen horen zijn tien keer erger en haat je zelf mens, ik kan jouw garanderen dat je geen 1 % arabisch bloed bezit hoe graag je het ook wel, uit ervaring met mensen als jij, willen graag arabisch zijn weet je hoe vaak ze tegen mij zeggen dat ze uit oujda komen terwijl ze daar niet eens wonen en zich voor hun wortel schamen zoals die brakan en de omgeving hoe ziellig kan je zijn, kijk als je het over riaffa hebt die dan zeggen dat ze uit of in tanger, titwhan,meknes.fes.asila enz wonen, dan komen die mensen ook daar vandaan tenslot ze wonen daar toch, sierie %$#^%&@^# . zaak is gesloten naf kijk hoe dwars het je zit anders zo je niet constant op terug komen. ebslama lie ghadie %^&^%^#&*^$ hahahhihiihi.

  17. Theman
    15 november 2010 om 02:52 uur.

    Ik heb zelden zo’n onzin gelezen. Iemands voorouders zijn Germaans en hebben zich met Berbers gemengd en toch denkt hij een volbloed Germaan te zijn. Laat ik je maar uit de droom helpen. Volbloed Germanen bestaan niet. Alle stammen zijn al zo’n beetje gemengd in de loop der tijd. Het is niet dat ik het je misgun, maar als je Berbers bloed hebt, kan je nooit een volbloed Germaan zijn. Ik heb alleen maar blanke voorouders, wat ben ik dan? Een meer dan volbloed Germaan?

  18. WANNEBEEARABS
    15 november 2010 om 06:21 uur.

    The man ik denk dat je niet direct doorhebt wat sarcasme juist inhoud. Ik nam dat germaans gedoe als voorbeeld voor de wannebee arabieren die nog steeds denken dat ze pure volbloed arabieren zijn terwijl ze al 1000e jaren gemengd zijn tussen en met de Berbers. Dus gebruikte ik dat sarcastisch voorbeeld van germanen. ik ben geen Germaan mens, ben gewoon een Marokkaan en of mijn voorouders nu jood, griek, romein is of wat dan ook mijn bloed is Berbers na duizende jaren mengen met Berbers in een land waar Berbers de meerderheid vormen en dat is mijn punt. Dus dat Germaans moet je niet zo serieus nemen, het was sarcastisch bedoeld.

  19. Samira
    15 november 2010 om 11:49 uur.

    @thuman

    volgens mij bedoelde hij het sarcastisch, en ook gewoon een verzonnen verhaal.

    wel grappig dat je dacht dat hij het meende…

  20. NAF
    17 november 2010 om 02:41 uur.

    MOUNA

    Het zijn de riafa voor de duidelijkheid die verhuizen naar andere steden ik ben nooit verhuist in marokko. Wat ik jou probeer duidelijk te maken, is dat je een berkanie niet in tanger vind, een berkani blijft in berkane, en zo ook shab saidia blijven in saidia, shab oujda blijven in oujda, rif, komen uit nador of houcima, leven in fes, meknes, overal waar niet tanger, zit er vol van, nu oujda vol met riafa, en kom mij niks vertellen waar ik vandaan kom. Met je ik heb geen arabisch bloed hahahahaha, ik ben 1 en al een arabier en beschik geen ml berbers bloed ok. Dus stop dat lekker in je reet, want jullie denken blijkbaar dat marokko alleen maar uit riafa bestaat. Je denkt dat het noordoosten berbers is, nou ver te zoeken in bepaalde plaatsen. Jij heb totaal geeen benul wat wij praten hoe wij arabisch praten en weet blijkbaar niet dat wij pure arabieren zijn. Je denkt dat geheel het noorden rif is. Pleurt toch op joh, jullie weten geen reet, kan begrijpen waarom hassan de 2e frustraties kreeg van een kutvolk die nooit heeft leren luistern en nooit zal luisteren. Ik begrijp hassan de 2e helemaal waarom hij zo gefrustreerd raakt en jullie uitmaakte voor domme achterlijke boeren. Er valt totaal geen gesprek te voeren met jullie nooit niet. Dus weet je wat steek je mening in je reet en zo diep mogelijk. Als je wilt praten volgende keer moet je met feiten komen en niet met gelul van niks!!

    Dus ga een leven zoeken aub, en laat mij gewoon met rust. Ik weet waar ik vandaan kom en basta met jou en je achterlijke domme gedachtes. Het is te zien uit welke ei je komt. Het zit in jullie bloed, dat achterlijke gedrag en onbegrip en tegenwerken. Weet je hoe dat komt. Zeker die vrouwen van jullie die nu uit alle hoeken in strijd gaan. De reden is dat jullie die vrijheid niet van thuis hebben meegekregen, en wat doen jullie altijd tegn een mening ingaan en altijd het tegenwover gestelde zeggen van iets ook al heb ik gelijk of een ander je moet toch de tegenover gestelde zeggen., mnsen die altijd tegenover gestelde moeten zeggen/ uitdrukken betekent dat je nooit een mening heb gehad en altijd dtegen moet spreken, omdat alles voor je blijkbaar besloten was of werd. Dat zijn wijven die nooit een mening hebben gehad van thuis uit, en in strijd gaan met de alles wat tegenover gestelde is van iets. Daardoor zullen de arabieren nooit vriendjes met jullie kunnen worden. Achter gestelde volk, de mannen hebben het blijkbaar alleen te zeggen, vandaar je nu extra je meningen die nergens op gebasseerd zijn, loopt te benadrukken.

    ach meid zielig dat je zo moet leven, altijd de tengeovergestelde moet zeggen van iemands mening.

    ach ja kan begrijpen waarom je zo tegenstrijdig bent, nooit een mening gehad in huis, dus benadrukt het even. dat gebeurt vaak onder jou berberse roots, omdat de mannen zich meer voelen dan een vrouw en zo dominant zijn en streng zijn tegen hun vrouwen maar ondertussen doen ze alles wat god verboden heeft. Zo tegenstrijdig allemaal.

    diep triest, dat je als kind nooit je zin of mening heb kunnen geven, en nu alleen averechts werkt en tegen me ingaat, maar je heb met bent a saidia te maken, die haalt je hooft er wel uit met alleen woorden.

    Rouhi tezebli ma3a rouhek, rakkie metkadilich, ghier geef de hoop op. hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahhahahahahahahahahahahahahaha ik lach je uit ik maak me niet druk…

  21. WANNEBEEARABS
    18 november 2010 om 12:45 uur.

    Snapt nu iemand waarom ik het voorbeeldje nam met Berbers zie Naf zij is een typische voorbeeld natuurlijk weet Naf dat ze Berberbloed heeft en 1 en al Berbers is, het is niet onwetendheid tegenwoordig weten de meeste Nederlandstalige Arabieren dat ze Berberbloed en verarabiseerd zijn toch wilt ze zichzelf en anderen wijsmaken dat ze 1 en al Arabisch is en geen mililiter Berbers bloed heeft en dat is een letterlijke quote lees terug. Géén ml Berbersbloed dit terwijl Arabieren al eeuwenlang wonen tussen Berbers die later verarabiseerd zijn geraakt en zich later pure Arabieren zouden noemen. Lees het voorbeeldje terug mensen van die Germaan en jullie zullen hun mentaliteit snappen. Ze weten het maar willen het niet weten. Want ze zijn “Arabisch” Punt aan de lijn. Haha, verarabiseerden wie make jullie wat toch wijs…