MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokkaans consulaat Den Bosch verhuist

24 juni 2010 | in Maatschappij | 54 Reacties

Het Marokkaans consulaat dat nu is gevestigd aan het Kapelaan Koopmansplein in Den Bosch, verhuist binnen afzienbare tijd naar een kantoorgebouw aan de Larenweg.

De consul generaal heeft het pand waar het consulaat vanaf 1990 zit, ter verkoop aangeboden aan de gemeente. Maar het college van B. en W. ziet geen aanleiding om tot aankoop over te gaan. Het gebouw, dat een rijksmonument is, deed vroeger dienst als pastorie van de Sint- Antoniuskerk. Zo meldt het Brabants Dablad.

Er zijn 54 reacties

  1. elja
    24 juni 2010 om 04:58 uur.

    Wat jammer ze blijven in Nederland van mij mogen ze naar Marokko verhuizen, want de manier van werken en communiceren is niet van deze tijd, dat is een feit! Het bewijs heb ik. Wanneer men een document aanvraagt ,paspoort, lakaart, etc. ten eerste je krijgt niet duidelijk antwoord wanneer die klaar ligt, daar kan ik nog mee leven , maar dat je ze belt en dat ze niet opnemen zodat je kunt vragen of je document al klaar ligt, dat kom je nergens in de wereld tegen uitzondering Marokkaanse consulaten, ze hebben wel netjes een tel beantwoorde ,ze kunnen alleen beter de kabels door knippen want de tel wordt niet opgenomen. Dus mensen die 150 KL buiten den Bosch wonen, rijden soms hele afstand en bij aankomst wordt ze verteld dat het document(documenten) nog niet klaar ligt, dus volgende keer terug komen. Weg benzine geld, weg snipperdag etc. probeer zelf te bellen dat is het tel NR 0736141299 en dan pas je mening geven.
    Ik weet dat ze dagelijks te maken krijgen met mensen die analfabetisch zijn dus moeilijk de wet begrijpen en soms lang door blijven drammen over dingen die de medewerker achter het bureau niets aan kan veranderen. Daar heb ik het niet over, ik heb het over dat Arabisch en Frans sprekende medewerkers. En die denken daar heb je die domme berbers, die Frans Arabisch sprekende medewerkers die horen niet in het consulaat in Nederland nee. Daar horen mensen te werken die in Nederland wonen ,Nederlands, tamazicht, en Arabisch spreken . Gemiddeld 80 % van de Marokkanen in Nederland is berber, het is toch te gek voor worden om als berber en niet Arabisch sprekend een tolk mee te nemen , en ik heb het over reschoua ja je leest het goede corruptie. Ik kan tot morgen vroeg door gaan, maar ik laat de rest wel aan jullie over.
    M, v, g

  2. Tarik
    25 juni 2010 om 08:44 uur.

    Goed stuk!!
    Ik ben het totaal met je eens Elja.

    groetjes van een medeslachtoffer

  3. elja
    27 juni 2010 om 09:36 uur.

    dank u wel tarik,
    groetjes,

  4. hassan
    28 juni 2010 om 01:19 uur.

    Beste ELJA, de voer taal van marokko is Arabisch en de tweede taal is frans.
    Dus is het gewoon heel erg simpel,leer Arabisch. Ik bedoel de heilige Koran is ook in het Arabisch gesreven.
    Oja dacht je dat de Nederlandse consul in Rabat Arabisch spreekt, nee hoor Nederlands, Frans en Engels.
    Wat betreft de slechte services geef ik je helemaal gelijk.

  5. elja
    28 juni 2010 om 05:40 uur.

    Mijn vriend Hassan je haalt twee dingen door elkaar Marokkanen die in Marokko wonen , en Marokkaanse Nederlanders in Nederland . In Marokko is de eerste taal Arabisch daar heb je gelijk in daar kunnen we voorlopig niets aan veranderen het zij zo, hoe wel ik liever heb dat ze bij elke instelling en berber hebben als tolk wat is er mis mee ? Wat betreft het Nederlandse consulaat in Marokko die helpen hun land genoten in de Nederlandse taal die alle Nederlanders begrijpen jou vergelijking slaat nergens op. Goed wij hebben het nu over het Marokkaanse consulaat in Nederland de consulaat behartigd de belangen van Marokkanen in Nederland die eigenlijk (verplicht Marokkaans zijn) wat betreft dat ik Arabisch moet leren je kunt beter eerst vragen of ik Arabisch spreek als je me Arabisch hoort praten dan zou je nooit denken dat ik amazich ben, Hassan je moet ook aan je mede mens denken ,mensen die hier of die in rif zijn geboren die kunnen daar simpel weg niets aan doen sommigen zijn ook nog analfabetische . Jou wijzing naar de koran die in het Arabisch is geschreven bedoel je dan dat iedereen verplicht moslim moet zijn? Nee vriend ik ben moslim jij misschien?en de rest moet het zelf weten iedereen mag vrij zijn om te zijn wie hij wel zijn,dat noemen ze democratie.
    groetjes,,

  6. moena
    28 juni 2010 om 11:38 uur.

    elja helemaal met je eens, want ik merk dat er heel veel sommige van rif mensen of sous, vooral rif waarvan de ouders alleen rifia spreken en nu spreken die kinderen alleen Nederlands en een beetje rifia, ze kunnen zelf niks aandoen en hebben de kans niet om arabisch te leren schrijven of te spreken hoe graag ze het ook willen. Een vriend van mijn zoon spreekt helemaal geen arabisch, hij wil het zo graag leren en mijn zoon probeert hem het te leren. Hassan is onredelijk bezig je hebt van die domme marokannen die zo maar beoordelen en veroordelen terwijl ze helemaal niet weten hoe het zit,Elja zie ze als stelletje joehala (onwetend) en negeer ze.

  7. ELJA
    01 juli 2010 om 04:30 uur.

    Moena je hebt gelijk negeeren is het beste

  8. spawn
    02 juli 2010 om 11:12 uur.

    Jongens en meisjes we dwalen af. Het gaat erom dat de service zwaar klote is. En niet meer van deze tijd. Hier moet echt iets aan gedaan worden. Heb zelfs begrepen van collega’s die in marokko wonen dat de marokkaanse staat de ambtelijke instaties zwaar financierd. Waar blijft al het geld. Wij marokannen hier in Europa moeten hier iets tegen aan doen. Het land boycotten net zolang totdat wij de macht over het land krijgen en van marokko een paradijs maken waar een ieder een goed leven kan hebben.

    Greetz,
    spawn

  9. Azidan
    03 juli 2010 om 08:03 uur.

    Beste Elja, je hebt gelijk

    Ik wil geen Arabisch spreken, ik krijg er kotsneigingen van, ik kan het spreken maar IK WIL HET NIET SPREKEN, want Marokko is een Berbers land, we gaan niet van een Berbers land een Arabisch land maken, Arabieren LEER HET BERBERS of keer terug naar Arabie, dus omdat Arabisch de taal van de Islam is moeten de pakistanen Arabisch leren, moeten de Indonesiers Arabisch leren en spreken?

    What the fuck? Het land waarin je je bevind dient zich aan te passen aan de harde realiteit, en die realiteit is dat de overgrote meerderheid van de Marokkanen die volop geld overmaken naar Marokko RIFBERBERS spreekt, dus alstublieft wij zouden graag in onze eigen taal willen bediend worden JA IN HET RIFFIA of SOUSSIA

    Wat is daar FUCKIN mis mee? Als de Turken Turks spreken, de Pakistanen Pakistaans, waarom mogen de Berbers dan geen Berbers spreken in hun verdomde eigen voorzieningen die zij betaald hebben met hun eigen zuurverdiende geld

    Die argument dat Arabisch de taal van de Islam is, die argument is de ergste argument dat ik ooit heb gehoord in m’n leven, zo hypocriet, de Arabieren gebruiken de Islam, sinds wanneer zijn Arabieren nu echt praktizerende Moslims?

    Ga naar Marrakes (Bangkok) of ga naar Ksar Kbir (Gaycity) of ga naar Casa (Transsexualville)

    Asahbi, Arabieren ik zeg het opnieuw jullie zijn vreemdelingen in Marokko, jullie komen uit Arabie, PAS JULLIE AAN, spreek het Berbers, wij Berbers zijn de eerste bewoners van Marokko, Marokko is ONS land, niet jullie land, willen jullie echte Marokkanen zijn, Heb op z’n minst respect voor het Berbers,

  10. Berberszzzz
    04 juli 2010 om 04:53 uur.

    Azidan beledig aub geen metropolen waar zoveel Berbers wonen, wat een klein deel van de moderne “arabofonen of verarabiseerden of anderen” daar doen moet je niet op een hele stad of volk gaan schuiven!!!

    Marrakech: naast Rahamna, Sraghna, Doukkala, A7mer en Sahrawi-Arabieren en alle Guich-stammen Arabieren heb je ook vele Ichelhijen, Berbers uit de Atlas en een minderheid Riffijnen en Berbers uit de Noordelijke Sahara.

    Ksar El Kbir, naast Jballa en Ghomara (verarabiseerde Riffijnen vooral de 1e) heb je héél veel Tamazightsprekende Riffijnen wonen!

    Casablanca naast de Chawiya en Doukkala- & Rehamna Arabieren en Sahrawies, minderheid Jbala etc wonen daar miljoenen Berbers uit de Souss, Zuid-Oost Marokko en Midden Atlas. Casablanca is de grootste Amazighmetropool id wereld geloof je me niet zoek op (Hart, Waterbury, Andre Adam…) Les Berberes du Casablanca!

    In elke moderne grootstad/metropool of zelfs kleine stad tegenwoordig heb je veel moenkar, ook in West Europa id arbeiderswijken waar zogezegd Moslims de meerderheid vormen, aub let op zulke uitspraken er bestaan geen Arabische en Berberse gedeeltes in Marokko, zowel id kleine als id grootsteden wonen 1000en, 10 000e,, 100 000en en miljoenen Imazighen!!!

  11. Berberszzzz
    04 juli 2010 om 04:55 uur.

    Tudert i Tmazightttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttt
    Afous g Afous gh’Rif zgh Souss!

  12. AZUL
    04 juli 2010 om 05:26 uur.

    Beste Azidan:

    Groot gelijk heb je bro.
    Het land uit met honden

  13. Azidan
    05 juli 2010 om 11:21 uur.

    Ik heb niets tegen Arabieren an sich

    Ik ben Moslim hamdoulilah, Arabisch is de taal van onze Profeet vzmh, de Taal van de Islam, Al Hamdoulilah, het is een must , het is een plicht om Arabish te leren walhamdoulilah

    Maar om onze taal, de taal die mijn arme moeder sprak te vergeten, over MIJN LIJK

    Om de taal van onze voorouders te vergeten, de voorouders die gestreden hebben, de vroegere voorouders, die zwaar gestreden hebben tegen de invallers zoals de Romeinen, de Feniciers, de Vikings, de Vandalen, de Fransen, de Arabieren en nu nog tot de dag van vandaag leven, daar waar oude talen volledig uitgestorven zijn, en als bij wonder leven wij Imazighen nog, en onze taal ook nog,

    NO WAY HOSAY WALO HOSAY, Hamaass, nooit, never, jamais, zal ik die taal vergeten,

    Arabisering, HIER EINDIGT HET !!!!!

    Arrifi Porro, Ik ben Amazigh, ik spreek Tamazight, wij zijn Imazighen, een ander volk dan de Arabieren, maar wij zijn Imsermen Al Hamdoulilah,

    Marokko is van ons, wij Imazighen zijn de oorspronkelijke bewoners van Marokko,

    Waarom moet het Tamazight of het nou Tassousiet is of Tachelhit of Tarifit of andere Amazightalen altijd onderdoen voor het Arabisch Is dat Islam? Neen dat is geen Islam dat is onrechtvaardigheid

    Beste broeder en zusters, Imazighen, spreek Thmazight, en trouw enkel met jouw eigen volk, Berberse man trouw enkel met Berberse vrouw

    Berberse vrouw trouw enkel met Berberse man,

    Zodat Tamazight blijft en een halte wordt gedaan aan de Arabisering

    http://www.youtube.com/watch?v=0Mx6Vb5r8Cs&playnext_from=TL&videos=uc8XmmKRtRs

  14. moena
    06 juli 2010 om 01:12 uur.

    dat haat ik aan jullie als jullie zo gaan praten,sorry daarom vind ik imazigheen soms een laag IQ hebben, door zulke uitspraken. jullie weten heel goed dat de ergste discriminerend mensen zijn de arabisch sprekende imazigheén tegen over hun eigen ander imazigheén die nog tamazight spreken, dit is echt een feit.dit merk ik aan riafa die in tanja.tituan,3reich,asila enz.wonen nog niet eens derde generatie, moeten niks van hun riafa broeders hebben bv.hoceima mensen,je hebt nog berkan imazigheeén die bloed hekel hebben riafa imazghieen bv nador enz,atlas imazigheen die in rabat wonen ook tegen over chloe7 van tiflet,ghmisat enz, en sous mensen die generaties in caza wonen hatelijk doen tegenover hun eigen puur sousieen broeders agadir enz.Over welke arabieren heb jij het over azidan, het zijn je eigen broeders die je niet kunnen uitstaan en verraad plegen, Je imazigheen broeders hebben eeuwen geleden de islam en arabisch taal met open armen ontvangen want imazigheen als ze voor iets gaan dan gaan ze voor100% ervoor , en ze kozen voor islam en hebben ook graag de arabisch taal en het is juist makkelijk om koran te lezen als je taal beheerst, ik vind het juist alleen voordelig. bosnisch moslims, turken.indo enz kost hun heel veel moeite om soerat te leren omdat het arabisch taal niet beheersen en heel veel letters kunnen ze heel slecht uitspreken,heb je ooit een bosnische moslim bismi allah irrahmani arahiem horen zeggen nou ik wel en verstond er niks van tot hij het in het nederlands ging vertalen, zo anders klonk het en die arme mens moet nog 60 hizb leren ik had medelijding mee dat hij geen arabisch spreekt,en laat me niet over turken hebben dan moet je ze een keer horen hoe ze koran lezen hoeveel moeite ze kost, now ik weet het niet of (amazigh/berber land) die alleen tamazight spreekt die doorzettings vermogen hahahahhih heeft die die indonesier of turk heeft om koran te leren. even serius ik ben blij dat imazigheen zowel islam en taal hebben aangenomen ik zie zijn voordeel, ik dank ze daarvoor overal spreekt men dubbele talen wat is jullie probleem onze voor imazghieen hebben het zo gewild en en rabi ook anders was het anders.Berbers hebben zelfs de mselmin (moslims) van GORDOBA/ANDALUSIE geholpen in de oorlog tegen spanse christenen de kalief had berbers gevraagd om hun te helpen en berbers gingen moslims in spanje helpen, maar helaas hadden de christenen veel morisken bekeerd tot christendom en verplichte hun als christen te leven ieder keer naar de kerk te gaan en als ze de bijbel niet geleerd hebben moesten ze boete doen en er werd constant inval in morisken huizen gedaan om te kijken of ze stiekem bidden en wie ze betrapen vermoorden ze ze. En helaas hebben de spanjaarden onder fillip de tweede heel veel moslims tot slaven en christen gemaakt.

  15. hassan
    06 juli 2010 om 01:13 uur.

    Jullie zijn gauw op je pik getrapt.
    Wat is jullie probleem eigenlijk?
    Ik had het over de consult, en jullie grijpen de kans om er weer van alles bij te halen.
    En het is trouwens bij jullie niet een kwestie van niet kunnen, maar eerder niet willen.
    En ja, ik ben zelf in indonesie geweest, en daar spreken de meeste indos Arabisch.
    Weet wel dat berbers van oorsprong geen Moslims zijn(dat dank je maar weer aan de Arabieren)
    Vraag aan jullie ouders hoe Koning Hassan2(lajrhemoe) jullie volk noemde in zijn toespraak.
    Hij zij ook dat jullie niet met democratie om kunnen gaan, dat was al zeker 40 jaar terug. En wat blijkt jullie hebben heel europa zo ver gekregen dat ze jullie haten.
    Waar jullie ook komen is het raak: stelen, dealen, brutaliteit, geen respect enz.
    Waar is jullie trots ? of ligt jullie trots alleen op jullie tong tazzzz.
    Gelukkig kennen ze nu in Nederland ook het verschil tussen Arabieren en jullie volk.
    En nog een ding jullie zouden een voorbeeld kunnen nemen aan de Berbers in het zuiden, super trots volk.
    Maar ja, jullie in het noorden denken dat het aan iedereen ligt, behalve aan jullie zelf.
    Helaas ik moet stoppen, want ik moet nog even studeren.
    Misschien ook een tip voor jullie.

  16. Lorien
    06 juli 2010 om 03:50 uur.

    Wat hebben jullie berbers toch met hamaas? komen de hamaas soms voor jullie rechtjes op?

  17. Sukeyna
    06 juli 2010 om 05:47 uur.

    Het niveau is hier wel erg laag… Berber, arabier wat maakt het uit… we zijn allen marokkanen…

  18. Azidan
    07 juli 2010 om 09:58 uur.

    Jullie zijn gauw op je pik getrapt.
    Wat is jullie probleem eigenlijk?

    Beste Hassan, wat ons probleem is? Eigenlijk?

    Je zegt met een hoge pretentie dat de eerste taal van Marokko Arabisch is en daarna de taal van de bezetter Frankrijk, dit vind ik een klap in m’n Berberse gezicht, je vertikt het om daarbij te zeggen dat ook Berbers de taal van Marokko is,

    Ik heb het ook over de consulaat, de consulaat moet dringend iets doen, hun taal wijzigen, ik wil geen Arabisch spreken, Arabisch is voor mij een vreemde taal, een onbekende taal, zij moeten dringend hun burgers en onderdanen in het Berbers bedienen,

    De meeste Indonesiers spreken Arabisch inderdaad, maar daar hebben ze alles in hun eigen taal, de voorzineingen zijn in hun eigen taal, de zenders zijn in hun eigen taal, ze zijn in hun eigen land en ze worden in hun eigen land, indien er zeer veel Arabieren daar zoals in Noord-Afrika, dan hadden de Arabieren ongetwijfeld hetzelfde gedaan als met de Berbers in Libie en Tunesie en Algerije enzo

    Wat zeg je nu weeral dat Berbers van oorsprong geen Moslims zijn, Arabieren waren ook geen Moslims, het is niet omdat de Arabieren ons bekeerd hadden dat wij ineens onszelf moeten laten Arabiseren, en dat de Arabieren ineens ons land moeten afpakken, dat staat nergens in de Koran en Soennah, Arabieren pas jullie aan, spreek het Berbers, verdomme, jullie wonen duizenden jaren in Marokko en jullie willen nog steeds niet de taal spreken, wat voor een verdomd, lui volk zijn jullie,

    Koning Hassan is een bastaard, hij is dood, Koning Hassan was een negerinnezoon, waar is hij nu??? Wat denk je ? Die dief die heeft Marokko leeggezogen? Noem jij dat een Moslim eh zemmer?

    Eh Wannabe-Arab, zeker 40 percent van de Immigranten spreken Arabisch over gans Europa, wij zijn zelf naar hier gestuurd door de koning Hassan, wij kunnen hier niets aan doen, voor zover ik weet zijn jullie Arabieren los, Het is algemeen bekend dat Arabieren minder de Islam volgen dan Berbers,
    Waar jullie ook komen is het raak: stelen, dealen, brutaliteit, geen respect enz.

    Eh slet, Arabieren hebben een slechte naam, Arabieren zijn terroristen zoals Ibn Khaldoun gezegd heeft, jullie waren zoals sprinkhanen en kakkerlakken die alles opaten,

    Eh hoerezoon, ik heb ook een diploma, een Master, zelfs, de Berbers van het zuiden zijn onze Broeders

    De Isousiyen hebben meer haat voor de Arabiseringspolitiek dan de Riyafa

    Doe niet aan verdeel en heers politiek

    Wij Berbers van het Noorden en van Het Zuiden, Souassa en Riyafa, wij vormen één front, tegen de Arabiseringspolitiek,

    Ja Hoerezoon, ja slappeling, normaal gezien zou je geïnteresseerd zijn in je roots, en zou je je zelfs kwaad zijn om wat je broeders aangedaan wordt, wat ben je eigenlijk? Ben je een pure Arabier, je bent gewoon een bastaard, wanneer je een Duitse schepen verlengd met een Bulldog, dan krijg je toch een bastaard, da’s wat jij bent een bastaard, al de Arabieren in Marokko zijn bastaards, een mengelmoes van zwarten, Arabieren, berbers, Spanjaarden en fransen, da’s al

    Wij Imazighen zijn een pure ras, wij kunnen vol overtuiging zeggen dat wij een puur volk zijn,

    Hamaaas = vertaling Nooit in het Berbers het heeft niets te maken met Hamas,

  19. Asoussi
    07 juli 2010 om 11:06 uur.

    Je zei:

    @Ik had het over de consult, en jullie grijpen de kans om er weer van alles bij te halen.En het is trouwens bij jullie niet een kwestie van niet kunnen, maar eerder niet willen

    Bij een deel vd Arabs is het ook een kwestie van geen Berbers te willen leren, al hamdullilah dat het nu verplicht zal worden (het is nu al begonnen) van basisschool tot universiteit inchallah. Dus willen of niet Tamazight zullen ze leren spreken ( of ze er nu iets mee zijn ofniet, leuk toch?) Na 50 jaar Arabisering zijn de rollen eindelijk omgekeerd! 😉

    @En ja, ik ben zelf in indonesie geweest, en daar spreken de meeste indos Arabisch.

    Haha Jeah Right, de meeste Jugo’s, Bosniers, Koso’s, Iraniers, Pakistanen, Indiers, West-Afrikanen,… spreken ook Arabische “want ik ben daar geweest”

    @Weet wel dat berbers van oorsprong geen Moslims zijn(dat dank je maar weer aan de Arabieren)

    Arabieren hadden normaal gezien allemaal al gelovig moeten zijn voor Allah de Profeet (vzmh) stuurde, aangezien hun Joodse buren dat al eeuwen voorheen waren en ze van hetzelfde nageslacht zijn als Abraham. Arabieren waren van oorsprong ook geen Moslims, islam komt niet voort uit de Arabische cultuur of denken. Islam kwam rechtsreeks van Allah naar zijn profeten en niet van het volk. Toen Arabieren grotendeels hun dochters begroeven, de profeet bevochten en beelden aanbidden waren Imazighen voor een groot deel de godsdienst van Isa en Musa aan het volgen en hebben ze er zelfs een grote rol in gespeeld (Paus Victor I , Gelasius I, Miltiades, Augustinus, Donatus, Tertullian, Arius…)

    Bovendien het leger van Oqba Ibn Nafi3 kwam uit vele veroverde gebieden zoals Syrie, Irak, Libanon, Egypte, Libie, Tunesie etc moeten we hun ook dankbaar zijn? Moeten de Zwart Afrikanen ons ook dankbaar zijn omdat we de Islam daar hebben verspreid (Al Moravieden..) ? Ik ben Allah dankbaar zonder hem zou de laatste profeet en zijn boodschap er niet zijn.

    @Vraag aan jullie ouders hoe Koning Hassan2(lajrhemoe) jullie volk noemde in zijn toespraak.

    Dit is de uitpraak van Hassan II gericht tegen zowel Irifijen als Jballa: “Zijn de Marokkanen zo onnadenkend en zulke kinderen geworden, dat zij zich door de wind laten meevoeren als een veertje? Zijn wij op zo een dieptepunt beland? Door kinderen of door tuig (=awbach). Uitschot uit Nador, Al Hoceima, Tetouan en Kasr el Kbir. Uitschot dat werkloos is en van smokkel en diefstal leeft.”

    “De bevolking van het noorden kent de kroonprins. Het is beter dat wat Hassan II aangaat niet te kennen. Zij dienen Hassan II te kennen, zoals zij gewend waren hem te kennen. In het algemeen ken ik jullie niet, en jullie mij niet.”

    Vraag jij maar aan uw ouders hoe bloedig de opstanden in Casablanca, Marrakech etc werden neergeslagen. En waar Hassan II’s militaire entourage vandaan kwam en wie de enige en hoogst gerangschikte Maarschalk ooit was? Waar kwamen Osman en co vandaan?

    @Hij zij ook dat jullie niet met democratie om kunnen gaan, dat was al zeker 40 jaar terug. En wat blijkt jullie hebben heel europa zo ver gekregen dat ze jullie haten.

    Wanneer heeft hij dat gezegd? In Frankrijk zijn ze natuurlijk dol op “Les Arabes”, in Zweden en Noorwegen, Griekenland.. zijn jullie ook zéér geliefd id arbeiderswijken. Niemand haat Arabieren.

    @Waar jullie ook komen is het raak: stelen, dealen, brutaliteit, geen respect enz.

    Ken je Ali Baba en de 40 rovers, wereldwijd bekend verhaal van Arabische woestijnrovers haha? Heb je de banlieus ooit bezocht?

    Hou de Berbers vh Zuiden hierbuiten, klassieke truc om tijdens een discussie hun erbij tehalen zodat Irifijen zich ook keren tegen Zuiderlingen en jullie ineens bondgenootjes hebben. Mensen trap hier aub niet in!

    Zuidelijke Imazighn hebben meer gemeen met hun broeders uit Arif dan deze gefrustreerde kloothommeltje.

    Jij zou een nieuwe Waffen SS moeten oprichten, of een Anti Nederlandse Berber Militie. Uw ideeën zijn nog erger dan die van Hitler.

  20. Asoussi
    07 juli 2010 om 11:14 uur.

    Oproep aan Imazighen n’Arif niet trappen in deze verdeel en heers-val !!

    Hij probeert door gestook Imazighen uit elkaar te halen en tegen elkaar op te zetten!

    Laat 1 Hater ons niet verdelen: 1 struggle 1 identity!

  21. Muscho
    07 juli 2010 om 06:48 uur.

    Zeg Marokkanen,

    In plaats van tegen elkaar uit te vallen, wordt het eens tijd wat te doen.
    Als het je stoort dat er geen Berberse tolk is waarom stel je jezelf niet beschikbaar???Als het je stoort dat je geen Arabisch kunt leren, waarom volg je geen cursus en ga je zelf vrijwillig les geven aan de mensen die dit willen??
    De eerste stap naar verandering ben jezelf.

    Wat betreft de taal. De belangrijkste voertaal blijft het Arabisch in Marokko met Frans als tweede taal. Schrijftaal wel te verstaan. Welke dialect mensen spreken is ieder recht. Niemand is meer mens/ Marokkaan dan de ander vergeet dat niet. Als je zo’n instelling hebt, ben je geen echte Marokkaan. Eendracht maakt macht. Ditzelfde geldt ook voor het consulaat. Als wij ons aan de regels houden, kunnen wij meer bereiken. Daarnaast is het ieders recht èn plicht om het te melden als je ontevreden bent. Dit kun je schriftelijk doen maar ook mondeling bij de consul generaal van Marokko in Den Bosch. Wie heeft geprobeerd om met hem te praten??? Wie heeft het lef gehad om met hem een echt gesprek te voeren??

    We kunnen alleen hun manier van werken veranderen als we dit samen doen als MAROKKANEN of nog duidelijker Marokkaanse Nederlanders.

  22. arrifi
    07 juli 2010 om 07:21 uur.

    goed gezegd asoussi

  23. Hamza
    20 oktober 2010 om 09:43 uur.

    Elja, je hebt helemaal gelijk! Medewerkers van de consul zijn vertegenwoordigers van Marokko waar ook de Berbers onder vallen. Zij als vertegenwoordigers horen alle talen die in Marokko gesproken worden te beheersen. Hassan, het is wel heel makkelijk gezegd door te stellen dat Berbers simpelweg Arabisch moeten leren omdat dit de voertaal is. De consul en de medewerkers hebben ervoor gekozen de Marokkanen in NL te vertegenwoordigen (ook de Berbers). Dan zijn ze verplicht Arabisch, NL en Berbers beheersen! Jouw tweede argument slaat helemaal nergens op ”omdat Arabisch de taal van de koran is”. Allah swt begrijpt Berbers, Arabisch en Nederlands uitstekend!

    Bij het registreren van mijn zoon moest ik € 5,- rashwa betalen. Het was een donkere gezette vrouw zonder hoofddoek met kroeshaar. Notabene in de ramadan!!

    Om maar over de inrichting en de sanitaire voorzieningen in het pand te zwijgen. Ronduit beschamend!!!!!!!!

  24. besmala
    29 oktober 2010 om 02:40 uur.

    salam allemaal,
    Wat zijn we toch afgedwaald waar gaat het eigenlijk om? wat willen we? daar moeten we het over hebben,er is veel te zeggen over het consulaat iedereen die er ooit geweest is weet wel waar ik het over heb,maar wat kunnen we eraan doen er zijn genoeg ideen als we allemaal samen werken komen we er wel de nieuwe consul is daar heel open voor die zou graag zien dat wij hem bijstaan en met hem in gesprek gaan,hij ziet ook dat het zo niet verder kan vandaar ook de verhuising hij moet nu veel van wat zijn voorganger ooit fout heeft gedaan gaan herstellen en dat vergt tijd en geduld.
    Wat ook heel belangerijk is is de gedacht die wij hebben als we een marokaanse instantie binnen stappen te veranderen we moeten met zijn allen inclusief de medewerkers van het consulaat veranderen,de mensen zijn een bepaalde manier van werken gewend en daar moeten ze nu vanaf zien dat heeft tijd en training nodig wij kunnen met de consul gaan praten over de dingen die wij belangerijk vinden die wij graag zien veranderen dan kan hij er iets mee doen zolang hij niet weet wat ons bezig houdt kan hij niets doen,misschien weet hij helemaal niet dat wij graag iemand hebben die berbers spreekt enz…enz…

    wa salam.

  25. Mara
    17 december 2010 om 09:28 uur.

    Te gek voor woorden.
    Ik wil een actie op touw zetten die het Marokkaans consulaat verplicht te veranderen of de regelgeving te wijzigen. Dit systeem past gewoon niet in onze tijd. Gokken wanneer je ID of akte een keer binnenkomt en dan naar het consulaat om het een keer te proberen. Nee, wij willen een afhaal bericht hebben. Voor bepaalde documenten naar Rotterdam afreizen terwijl je in Maastricht woont. Nee ze kunnen het niet naar Den Bosch sturen je moet het in Rotterdam ophalen. Is hiet niet jaren geleden de post voor in het leven geroepen? Nooit weten of je je document nu meekrijgt of dat je word weggestuurd met de tekst “kom over ongeveer 2 maanden terug” Wil je trouwen moet je met 10 getuigen gaan melden om een document mee te krijgen. DIT KAN NIET MEER EN DIT PIKKEN WIJ MAROKKANEN NIET MEER. GRAAG WIL IK VIA DE POLITIEK DIT SYSTEEM VERANDEREN. MOCHTEN ER MEDESTANDERS ZIJN DAN HOOR IK DIT GRAAG!!!

  26. modie
    19 december 2010 om 10:53 uur.

    Dit is waarom wij arabisch moeten leren:

    http://www.youtube.com/watch?v=yfflgF_H0kY

  27. Amal
    02 mei 2011 om 08:01 uur.

    ahhahahaha Elja, jij hebt blijkbaar overal moeite mee als ik je teksten zo lees, Tip: ga terug de schoolbanken in.

  28. tijdmachine
    09 mei 2011 om 11:43 uur.

    Check site van het Marokkaanse consulaat, zegt alles over de hopelose situatie waar zij zich in verkeren, maar het leukste is zij weten het en doen er niets aan.

  29. naf
    11 mei 2011 om 10:34 uur.

    Wat zijn jullie toch achterlijk wat voor stommiteit is het dat je een arabier berbers verplicht te spreken. Waar kan je overigens terecht met het berbers taal nergens! Overigens is de koran ook niet in het berbers geschreven. Jullie berbers taal had uverhaupt geen geschrift sinds een jaar of 5. Dus praat poep zou ik zeggen. In marokko is de hoofdtaal arabisch en de 2e taal frans. Daar dien je maar mee te dealen. Niemand heeft jullie verplicht het arabische taal te leren. doe wat je niet laten kan en hou eens op met zeiken over een wereldtaal die je in geheel het middenoosten kan verstaan. Dan die lelijke berbers taal die verzonnen is en nergens kan gebruiken over geheel de wereld niet. Dus niet ouwehoeren!

  30. naf
    11 mei 2011 om 10:37 uur.

    De koran staat in het arabisch geschreven. Als je een moslim bent dien je de taal te leren lezen en schrijven. Zoals het geschreven staat. Iqra bismi rabika ma galak, galaka el insana min 3alak, iqra wa raboeka el akramoe elledthie, 3alam bil kalam….je bent als moslim zelfs verplicht de arabische taal te leren zoals de versen in de koran in het arabisch staan geschreven blijft het een feit dat je die versen niet in het berbers kan uitspreken dus ook niet vertalen. dus niet zeiken.

  31. naf
    11 mei 2011 om 10:39 uur.

    nog effe en de koran wordt ook in het berbers vertaald. ja waarom niet eigelijk. Maar de versen dien je hoe dan ook in het arabisch uit te spreken. jullie zeiken hier als 2e en 3e generatie, maar ik heb nooit de 1e generatie er wat over horen zeiken. Als je ouders bidden spreken ze de soeras toch in het arabisch uit of is daar een berbers versie van…

  32. AZRO
    12 mei 2011 om 12:40 uur.

    @NAF:
    Jouw arabische is ook niet van de koran dus wat zeik jij nou weer!!!

  33. TrotseMoslim
    12 mei 2011 om 04:27 uur.

    ik ben het meer dan moe om te zien hoe berbers het arabisch willen verdrijven en hunt aal willen opdringen aan ons arabieren. berbers is niets waard als taal trouwens alstublieft vertel me wat hebben berbers ooit gedaan voor marokko?? wat??? waarom zouden wij zejma nu naar jullie moeten luisteren??? wat hhbbe jullie betekent? sorry maar NIETS!!!!!!!!!! de islam is arabisch, de profeet is arabisch, arabisch is een wereldtaal, arabisch is de taal van de hadiet, arabisch is de taal van het paradijs, arabisch is de taal van het graf, arabisch is de taal van de wetenschap, arabisch is de taal van de handel, al onze buren zijn pure arabische landen, marokko zit in de arabische unie, marokko zit in de arabische wereld een en al arabisch dus!!!!!!!!!!!!!! en zeker iet berbers!!!! dus neeeeeee we gaan ons niet aanpassen aan berbers die niks hebbe betekent voor marokko alle ontwikkelde steden zijn niet voor niets alleen bij de arabieren te vinden (tanga, tetwan, oujda, berkan, casa, marakech, settat, laayoune enzovoort) welke stede heb be de berbers?? niks alleen bergen das al, berbers wone alleen in berge en maar goed ook laat de arabieren maar marokko runnen, wij kunnen het tenminste, arabieren zijn meer geleerd, meer beschaafd, meer normaal dan berbers sorry dit is een feit, de meeste berbers zijn crimineel, arm, onbeschaafd, primitief, ongeleerd, dom sorry dit zijn gewoon feiten meer niet!!!!!! marokko is een arabisch land en zal dat altijd blijven bi amanie allah !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! al maghreb al arabija !!!!

  34. TrotseMoslim
    12 mei 2011 om 04:31 uur.

    Hassan 2 lahirhmoe wist hoe om te gaan met berbers, hij pakte hun aan met de harde hand wallahi ik mis deze man enorm, mohamed 6 is te soft voor deze berbers hij ziet niet in dat berbers een gevaar vormen voor marokko, voor de islam en voor de democratie!!!! berbers willen marokko omverwerpen, ze willen de islam vervangen en verdrijven, ze haten de arabieren, ze haten de koning, ze haten marokko, ze zijn altijd negatief over alles en iedereen wolah wij moeten stoppen met berbers te zien als gewone marokanen 1 ding is een feit berbers moeten hard aangepakt worden, ze moeten gecontroleerd worden anders word marokko een atheistische berberland!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  35. Abdarsi
    12 mei 2011 om 06:27 uur.

    Waar make jullie zich eigenlijk zo druk om berbers kome uit Jemen en Kanaan net zoals de arabieren trouwens staat in alle geschiedenisboeken. Wij zijn gewoon hetzelfde volk. En Marokko is gewoon een Arabisch land met een klein minderheid Berberse Arabieren. Dus Berbers moeten zich aanpassen aan Arabieren niet omgekeerd. Berbers die onderscheid maken zijn gewoon Zionisten en werken graag met Israel. De meeste Berbers zoals ik zijn trots op hun Arabische afkomst dus er is niets aan de hand!

  36. toy
    12 mei 2011 om 06:55 uur.

    aan die teef als julie niet ophouden ons aan te vallen
    gaan we met bidden en in allah geloven
    daar mee stoppen
    dan is het voor julie racisten inpakken en wegwezen righting
    bagdad naar julie oorsprong
    begreepen teef

  37. Abdarsi
    13 mei 2011 om 10:42 uur.

    Toy voor wie is je reactie bedoeld?

  38. Naf
    13 mei 2011 om 11:38 uur.

    @AZRO

    Mijn arabisch kan jij niet aan tippen laat dat maar helder in je oren klinken

    Ik kan lezen, verstaan, schrijven. Ik heb de loegha 3l- earabia geleerd en dat ik nou geen arabische toetsenbord heb en jij niet begrijpt over welke soera ik het heb zou ik zeggen je bent een ezel en dat laat je goed blijken omdat je soera niet kent blijkt alweer.

    Dus ga je je konijnen poep opruimen in bergnummer 6 3e boom links. a schapen herder…

  39. Naf
    13 mei 2011 om 11:39 uur.

    @AZRO

    Ik kan het tenminste lezen en schrijven en ik begrijp het tenminste PIK. jij begrijpt zelfs de darija el-3arabia niet dus laat staan de loegha – el 3arabia..

  40. Naf
    13 mei 2011 om 11:44 uur.

    @TOY

    Niemand heeft je verplicht een moslim te worden. Niemand heeft je verplicht te bidden. Dankzij de arabieren zijn jou ouders en voorouders moslim geworden. Jullie berbers hadden geen geloof. Berbers dachten dat hun god 30 meter groot was is bewezen dus ga geloven in je god van 30 meter waar wacht je op.

    Jullie berbers hebben nog jodenbloed in jullie aard van vroeger en kennen de islam niet eens.

    marokko blijft de hoofttaal arabisch. Nogmaal de Koran is in het arabisch geschreven. Jou ouders bidden en lezen de versen en soera’s in het arabisch en niemand heeft je verplicht een moslim te worden wordt een jood dan waar wacht je op.

    Arabieren blijven het voor het zeggen hebben in marokko pas je aan of rot op naar bergnummer 6. Niemand heeft je wat verplicht wil je het leren om je geloof te begrijpen doe dat wil je niet dan niet. geef je kinderen de nederlandse boeken mee, of de TORA.

  41. AZRO
    14 mei 2011 om 12:21 uur.

    @NAF:
    dus jij gaat van uit dat ik Arabische taal niet spreek of schrijf
    hoe dom kun je zijn schaamluisje.
    ik kan niet zeggen dat jij het niet kunt spreken,maar ik weet wel dat ik beter Arabische heb gehad dan jij,heb jij wel arabische les gehad op school en bedoel in marokko niet zo als vele doen in nl hun kinderen naar de moskee brengen en dan((( hoor je ze praten ja hoor ik heb arabische gehad)))) dat noem ik geen les stomme racist

  42. toy
    14 mei 2011 om 02:37 uur.

    zinealsof dat je iets van de koran kent
    ja hij blijft de hoofd taal die ons leven en toekomst naar de stenen tijd
    terug zend ja en juli blijven het zeggen in het verknoeien en het verpachten van ons land aan de fransen

  43. toy
    14 mei 2011 om 02:42 uur.

    abdarsi die was voor die teef die ons amazigh cultuur aanvalt
    door haar racistiche koraichi taal

  44. Abdarsi
    16 mei 2011 om 11:11 uur.

    Naf is gewoon een gefrustreerde kuttewijf die berbers haat negeer haar gewoon

  45. Naf
    19 mei 2011 om 06:43 uur.

    @AZRO

    Als jij beter arabisch heb gehad ga dan in discussie met mij in het arabisch om te kijken of je het beter kan dan ik. Of durf je de confrontatie niet aan. Ik heb de universiteit in het arabisch gedaan. Als ik jou hoor praten heb je totaal geen verstand van het arabisch en al helemaal niet van de islam

    Ik heb mijn opleiding in de Radboud Universiteit Nijmegen gedaan. Filosofie, Theologie en Religiestudies en Islam en Arabisch
    Geschiedenis van de Arabische taal, literatuur, geschiedenis, en in de islamitische samenleving. De confrontatie van talen en culturen in het Midden-Oosten. Dit houdt in dat mijn opleiding de nadruk legt op contacten tussen talen en culturen en vergelijkend van aard is. EN DIE KENNIS HEB JIJ ZEKER NIET NEE!!

    De kennis van het Arabisch is het instrument om de islam, de taal‑ of letterkunde of de geschiedenis van het Midden‑Oosten te kunnen bestuderen. En jullie komen hier praten of de koran even in het berbers uitgesproken kan worden. Jullie zijn ziek. Niemand heeft je cultuur of achtergrond afgenomen. Niemand heeft jullie verplicht om het arabisch te leren. Dus wat komen jullie in opstand om de arabieren het berbers te verplichten te leren. Wat kan je er uberhaupt mee en waar kan je het gebruiken nergens dan alleen op bergnummer 6. Houcima en nador. Verder komen jullie niet met het bebers taal.

    Dus ik weet wel beter. Wat dat betreft krijg je in marokko niet eens zo goed les en stof is zelfs gebleken een onderzoek die wij hebben gedaan. En jij bent nog in marokko opgegroeit en ik ben geboren en getogen in nederland. En ik weet zeer zeker dat je niet zo goed arabisch spreekt en opgeleid ben zoals ik. Dus beter ga jij je bezig houden met je zielige reacties.

    Ik heb niks tegen berbers maar ik heb mijn mening die ik mag geven. En dat is dat je er niks mee kan. Dat is mijn conclussie.

    De Soerah Fatiha is een heel belangrijk onderdeel van de salaat en dient in elk gebed te worden opgezegd in het arabisch. Of wil je nu zeggen dat je dat in het berbers uitspreekt. De gebeden vinden in het arabisch plaats.

    de Islam is niet voor een bepaald volk gekomen, maar voor alle mensen op de wereld. Daarom is het belangrijk dat al die mensen één taal gebruiken voor het gebed. Dit is om een ieder, van welk land hij ook komt, in staat te stellen mee te bidden. Ook bij de Hadj zien we hoe belangrijk het is om het Arabisch te gebruiken. Een ieder, van waar hij ook komt, kan achter de imaams van Mekka meebidden. conclussie in deze is dat kan je niet in het berbers.
    Verder werd de Heilige Koran als volgt beschermd:

    doordat de engel Gabriël ieder jaar samen met de Profeet de hele Koran reciteerde;
    doordat vele mensen in de tijd van de Profeet, en ook daarna, het uit het hoofd hadden geleerd.
    Alle moslims, waar dan ook op de wereld, hebben dus dezelfde Arabische versie van de Heilige Koran.

    Waarom is de Koran heel speciaal, vergeleken met andere heilige boeken?

    1.omdat de Koran niet veranderd of vervalst is geweest vanaf de openbaring;
    2.omdat de Koran nog steeds in de originele taal, het Arabisch, bestaat;
    3.omdat de taal van de Koran, het Arabisch, geen ‘dode’ taal is, maar een taal die nog steeds wordt gesproken;
    4.omdat de geschiedenis van de Koran duidelijk bekend is.

    Hoe bewijst de Koran dat hij inderdaad het Woord van Allah is?

    door wetenschappelijke kennis te openbaren, die de mensen van toen niet kenden;
    doordat de Koran binnen 25 jaar een heel land (Arabië) omtoverde van vervallen naar beschaafd;
    doordat de voorspellingen, die worden gedaan over het succes van Mohammed, zijn uitgekomen;
    doordat het taalgebruik van de Koran zo volmaakt was, dat geen enkele dichter dat kon nadoen.
    Het hoogste gezag

    De Heilige Koran is het hoogste gezag onder de moslims. Dat betekent:

    dat alle basisleerstellingen voor ons leven erin staan vermeld;
    dat wij de mening van iedereen moeten respecteren, die argumenten uit de Koran naar voren brengt.

  46. toy
    20 mei 2011 om 07:02 uur.

    wij hebben genoeg met julie arabiche taal
    ga hem in midden osten praten
    als je denkt dat julie iets voor ons hebben mee gebracht
    neem hem ook mee
    wij hebben niet gevraagt dat julie naar ons moeten komen
    het is niet om dat je moet 5 keer per dag moet knielen dat wij arabich moeten praaten met u
    aanpasen of opzouten en dat betekent dat je berbers moet leren
    zo snel moglijk en die teroristen taal van u afzweeren
    oke ik wil daar niets meer over hooren

  47. Naf
    23 mei 2011 om 07:56 uur.

    @TOY

    Als je wilt discussieren zou ik je eerst aanraden om het nederlandse taal eens goed te beheersen voor je uberhaupt begint over het arabisch.

    Gezien je niveau en je spelling Nederlands ben je idd een achterlijke vent zonder hersens die niet eens het woord Arabisch weet te spellen. En zo nog veel meer woorden. Je bent zeker een import uit Marokko zonder hersens. Ga toch een leven zoeken aub.

    En nog iets geef je eigen mening en praat niet voor anderen je praat in de wij vorm wie is wij!! Jij geeft je mening hou die dan ook voor jezelf en betrek er geen andere mensen bij die het eens zijn met mijn mening.

    Je bent echt achterlijk blijkt alweer en kan niet eens normaal discussieren.

    Als je het Arabische taal wilt

  48. Naf
    23 mei 2011 om 07:58 uur.

    @TOY

    Als je het Arabische taal wilt verwijderen moet je bij de Marokkaanse overheid gaan klagen en niet bij mij ik kan niets voor je betekenen en de Marokkaanse overheid al helemaal niet. Dus leg je er bij neer niemand heeft je verplicht om te bidden niemand heeft je verplicht om arabisch te leren. Dus opgerot met jou.

  49. kawthar
    29 juni 2011 om 09:43 uur.

    Ik vind dit in 1 woord BELACHELIJK! gadver, noem je dit werken nou dacht het niet. Wat Elja verteld *op het begin, nou ik kan me niet voorstellen dat er gewoon 1 iemand is die gewoon precies het zelfde is overkomen als ik! Vind het belachelijk, je belt tig x en alsnog niemand die opneemt, ik woon zelf in oostgelderland en dan rijden mijn ouders potverredorie die lange afstand voor niks?! beter kunnen ze stoppen en ander werk zoeken want dit is echt niet te geloven. Zou best wel met de eigenaar willen spreken en is laten zien hoeveel mensen dit overkomt!

  50. mhamed
    30 juni 2011 om 09:55 uur.

    rovers bij elkaar zullen nooit een buit delen…….laatstaan netjes te woord staan.

  51. Rifhater
    13 september 2011 om 05:49 uur.

    d

  52. RIFHATER
    13 september 2011 om 07:01 uur.

    Riffies zijn $%#@&#^%@ praatjes. Ze hebben zichzelf alleen omhoog geklommen met hun praatjes over dat ze de eerste inwoners zijn en dit dat. Mijn antwoord daarop is: %#$@%#^@#@#. Want jullie hebben veel #%@^#$%@

  53. waar gaat het nou over
    05 januari 2012 om 06:54 uur.

    Het Marokkaans consulaat dat nu is gevestigd aan het Kapelaan Koopmansplein in Den Bosch, verhuist binnen afzienbare tijd naar een kantoorgebouw aan de Larenweg.

    De consul generaal heeft het pand waar het consulaat vanaf 1990 zit, ter verkoop aangeboden aan de gemeente. Maar het college van B. en W. ziet geen aanleiding om tot aankoop over te gaan. Het gebouw, dat een rijksmonument is, deed vroeger dienst als pastorie van de Sint- Antoniuskerk. Zo meldt het Brabants Dablad.

    En vecht jullie rachistische meeningsverschillen ergens anders uit?
    Waarom moeten Marokkaanen altijd blaffen?

  54. mhamed
    05 januari 2012 om 12:03 uur.

    RIFHATER als een echte vent bent zeg dat tegen een riffie in zijn gezicht dan krijg jij een bezoekje van mij in een ziekenhuis.