MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokkanen blokkeren toegang Melilla

13 augustus 2010 | in Politiek | 91 Reacties

Ceuta en MelillaMarokkaanse betogers hebben donderdag enkele uren de toegangsweg tot de Spaanse enclave Melilla geblokkeerd. Er kwam geen enkele vrachtwagen meer de enclave binnen. De demonstranten beschuldigen de Spaanse politie van racisme en geweld tegen Marokkanen die de stad binnengaan. Door de blokkade kon er geen verse vis, fruit en groente naar de enclave worden gebracht.

Aan het eind van de dag lieten de demonstranten elf vrachtwagens met fruit en groenten door, aldus Gabriel Escobar, een medewerker van het Spaanse ministerie van binnenlandse zaken. Of er nog meer vrachtwagens worden doorgelaten was nog niet bekend.

Protestleider Mounaim Chaouki zei dat de blokkade maandag wordt hervat en dat dan ook geen bouwmaterialen meer worden doorgelaten. Dinsdag gaan de demonstranten vrouwen beletten in Mellila aan het werk te gaan.

De afgelopen drie weken heeft Marokko vijf keer een klacht ingediend over mishandeling door de Spaanse politie en zelfs racisme tegen Marokannen die in de stad werken of boodschappen doen. Ook beschuldigde Marokko de Spaanse kustwacht ervan een groep hulpbehoevende migranten voor de Marokkaanse kust in de steek te hebben gelaten

Meer is hier verder te lezen.

Er zijn 91 reacties

  1. NAF
    13 augustus 2010 om 01:32 uur.

    De Spanjaarden zijn idd racistisch. ik ben daar naar toe gegaan en het klopt helemaal wat ze zeggen. Ze slaan zelfs marokkaanse vrouwen daar. Marokkanen worden zwaar gediscrimineerd en als stront behandeld. Als je een stempel nodig heb, dan duurt het een uur voor je het krijgt en laten mensen lang wachten. Het wordt tijd dat marokkanen er iets aan moeten doen ja. En de Koning helemaal!

    Ik zou zo niet in spanje kunnen wonen. De marokkanen daar moeten zich zo enorm bewijzen of ze worden zwaar gediscrmineerd. En heb het zelf ook mee gedaan, een spaanse politie agent heeft mij ooit uitgemaakt met CONJO!! Maar hij vergat dat ik uit Rotterdam kom wat zo multiculureel is als maar kan en hem kon verstaan, en ik zei mooi terug CONJO BO MAMA met je CONJO flikker!

    Bek open trekken, want ze denken ons te behandelen, zoals de slaven vroeger werden behandeld en vernederd. Oprotten met die spanjaarden. Ik haat ze zo erg!

  2. TrotseBerberpaard
    15 augustus 2010 om 03:34 uur.

    Naf heb jij jezelf eigenlijk ooit afgevraagd of uw mening ons iets, maar dan ook iets kan schelen? Je beklad het forumpje hier dagelijks met inhoudloos gezeik. Ben je ondertussen al naar de psycholoog gegaan?

  3. moena
    16 augustus 2010 om 01:31 uur.

    o jongens, als spanje ruzie zoekt dan is ze aan de goede adres, die mensen uit het noorden deisen voor niemand terug,ze kunnen veel hebben maar Owee als iemand hun onrecht aandoet.Ellende was er altijd met spanjaarden,O jongens als jullie weten wat de spanjaarden in de 15de eeuw met moslims in Andalusie hebben gedaan, die Filip ll had geen genade, de enig hulp die de moslims in Andalusie ,Cordoba krijgen waren van Turken en barabira(berbers) deze turken en berbers gingen varend naar spanje om moslims te helpen en oorlog te voeren. De moslims in Andalusie werden vermoord,hun bezetting werden door spanjaarden afgepakt,vrouwen verkracht,wie zich niet tot christendom bekeerde werd vermoord, mochten hun kinderen geen islamitische naam geven,Owee als je een koraan bezit, de moslims bidden stiekem,ze moesten naar de kerk en wie de bijbel niet kent moet geboet worden bv heel de dag op ladder staan in de regen iedereen mag naar hun spugen dingen gooien enz, werden uitgeschoolde voor morros.In Spanje was bloedzuiverheid een absolute vereiste voor zowel kerkelijke als publieke functie, deze bloedzuiverheidsonderzoek waren administratieve procedures waarin wordt aangetoond dat de voorouders geen bekeerde jood of moslim was, eigenlijk zoiets wat PVV nu wil invoeren. Daarom wonen heel veel andalusieen in marokko die werden verjaagd uit Spanje.

  4. NAF
    16 augustus 2010 om 10:07 uur.

    @TROTSEBERBERPAARD

    HEB IK STRONT GEROEPEN OF ZO. ALS IK STRONT ROEP MOET JE PAS PRATEN BERBERHOND!!

  5. harry
    16 augustus 2010 om 04:45 uur.

    daar zijn wij goed in om elkaar af te zeiken trotseberberhond. als jij niks nuttigs te vertellen hebt, hou dan die kankerbek van je dicht ipv onze broeder zitten afkraken.

  6. Trotse-Marokkaan
    16 augustus 2010 om 05:11 uur.

    hun probleem is niet de marokkaan maar onze economie die steeds beter groeit
    1 onze teelt wordt wereldwijd steeds meer gevraagd dan die van hun,
    2 er steken nu meer westerse touristen van europa naar marokko
    3 de islam groeit steeds meer in spanje en de rest van europa dat doet ze denken aan tarik bi ziyad hahah
    4 we zijn mooi mensen met mooie geloof berber of arabier lekker belanrijk
    wat belanrijker is Mlilia en sebta die winnen we ooit terug
    en dat weten hun ook daarom hebben ze zo veel mooite met marokkaanse vlag
    ik ben trots op mijn marokkaanse bloed en daar zit geen drupel racisme in
    zo wil ik leven en zo wil ik dood gaan……

  7. moena
    17 augustus 2010 om 02:40 uur.

    naf ik had gehoopt dat je paspoort in marokko zou kwijt raken, ontkennende berber je bent echt een racist onder je eigen soort, uit welk riool ben je gekropen a kakkerlak tfoe zelfs f ramdan heb je geen respect, *(&^%#$%^()&) uiteindelijk hebben je ouders je respectloos opgevoed en discrimenerend tegen over je eigen soort. ik zou zeggen naf delwhieel aangenaamd weer.

  8. Naf
    17 augustus 2010 om 12:18 uur.

    @MOUNA

    Nou dan heb je pecht gehad want ik heb ze nog mooi alle 2 een rode en een groene. En idd een Marokkaanse paspoort en geen berber paspoort of arabische paspoort. Weet je ga toch een leven zoeken je wilt zo graag maar in de picture staan maar je moet je ook goed kunnen verwoorden met je niveau 1 bitch. Ik voel me totaal niet aangesproken meid ik ontken helemaal niks. Ik zeg gewoon waar ik vandaan kom, en dat jij nou niet weet wat het verschil is tussen het noorden en het noordoosten, dat jij nou te dom bent en geheel het noorden van marokko rif noemt moet jij weten maar ik ken zat plekken waar ze totaal geen berbers spreken. Zoals de saidia die nu vol zit met riafa uit nador, wilt niet zeggen dat de mensen die daar wonen berbers zijn. Maar dat jij nou je verstand ver in je reet heb zitten, meid blijf vooral dom. Jij kan het niet hebben dat je een berber bent en hier loopt te vertellen dat je half ben, je bent gewoon een berber en liegt over je stam, en omdat de meeste berbers dat doen en zichzelf of achtergrond totaal niet erkennen ben je gewoon laf. Ik daarentegen berber is bij mij heel ver te zoeken, maak je niet druk ik hoor er echt niet bij wallah. En ben blij ook. %#$^&^*$%#@#$%^&*^%$#@$%^&*

  9. Naf
    17 augustus 2010 om 12:38 uur.

    @MOUNA

    Ik discrimineer niet ik corrigeer een domme wijf op deze site die denkt alles te weten en probeert maar en blijft maar proberen. Waarom moeilijk doen lees SAIDIA WIKEPEDIA

    Saïdia (Arabisch: السعيدية) (bijnaam: de blauwe parel van Marokko) is een Marokkaanse toeristenplaats aan de Middellandse Zee. De plaats is gelegen in de regio Oriental en de provincie Berkane, in het uiterste noordoosten van Marokko, tegen de grens van Algerije. In de winter wonen er minder dan 4.000 mensen (2008[1]), maar tijdens het toeristische seizoen kan dit aantal enkele tientallen malen hoger zijn.

    De geschiedenis van Saïdia is vrij jong vergeleken met de rest van Marokko. De Arabieren in het gebied stichtte de plaats rond 1548 en bouwden er moskeeën. In 1881 veroverde sultan Hassan I Saïdia en bouwde er een citadel en twee moskeeën. In 1913 werd het veroverd door de Fransen en werd toen een belangrijke badplaats. Na de Marokkaanse onafhankelijkheid bleef Saïdia deze functie behouden.

    Saïdia ligt een kleine 20 kilometer ten oosten van het Rifgebergte af, en ligt 58 kilometer af van de vijf na grootste stad van Marokko; Oujda. Aan de andere kant van de Algerijnse grens ligt de plaats Marsa Ben M’Hidi.

    De officiële spreektaal in Saïdia is het Arabisch, en de tweede taal is het Frans. De inwoners van Saïdia zijn van Arabische afkomst en de meerderheid is moslim. Het toerisme zorgt er voor dat er hier relatief minder armoede is.

    NOU HIER LIGT MIJN STAMBOOM DUS. ( Ik ben jou niet, die liegt over je eigen stam met je half berber en half arabisch. In jou tijd trouwde de berderberen niet eens met arabieren, dus je liegt. Je bent gewoon een volbloed berber wees dan een vrouw en zeg het dan, want jullie rifiat moeten altijd liegen als iemand jullie vraagt naar jullie stam, dat betekend dat je je ervoor schaamt ik niet!

  10. karim
    17 augustus 2010 om 05:42 uur.

    Ten eerste hebben de spanjaarden niet het recht zo marokkaanse mensen te behandelen in mellila, economisch gezien kopen marokkanen veel in mellila en mellila is gewoon marokkaans grondgebied dat afgepakt is.
    Marokkanen moeten dit openbaar maken internationaal en geloof me democratie is in europa aan het verslinken.

  11. karim
    17 augustus 2010 om 05:43 uur.

    En nogiets kunnen jullie niet gewoon normaal brainstormen in plaats van mekaar afzeiken zo worden marokkanen nooit serieus genomen.
    gedraag je als een volwassen persoon aub en laat je stem effectief zijn.

  12. moena
    18 augustus 2010 om 02:07 uur.

    ja jo blauwe parel met shit mensen als jij, je zegt het goed saidie is zeker jong, jouw soort ontkenend berbers zijn uit bergen gedaalt en hebben platte grond ondekt sinds kort, en spreken onverstaanbaar arabisch met 80% berbers woorden en zijn in eens 200% arabisch sierie ^%&#*&, lalak moelatek Z3eiria komt uit het hartje van maghreb voelt zich niet zo als jij, je praat over saidie alsof het agadir is, ik lach me kapot om jouw wat heeft jouw saidie, pas ondekt en worden pas apartementen gebouwd die door boeren brakna die in Europa wonen worden gekocht en die ook echt geloven dat ze arabisch zijn, jullie zijn een volk apart een volk met een fantasie dat ze van midden oosten stammen haahahhhihi zieke mensen,dit is saidie van horen zeggen in 10 minuten uitgelopen: karakas en oude kermis waar mensen met wonden van terugkomen en paar vieze jouw soort hoertjes laat me niet lachen iedereen die daar is geweest spreekt van smerigheid.Ja misschien wonnen er arabieren die uit elgharb daar hebben gevestigd, in rif wonen er ook een hoop arabieren die daar werk zijn gaan zoeken en ook mensen uit sahara puur arabisch, zijn riafa dan in eens allemaal arabisch.

  13. moena
    18 augustus 2010 om 02:24 uur.

    en le7mara ik hoef jouw niks uitleggen jij gaat in verdediging en dat zegt genoeg, le7mara in jaren 40 en 50 gingen riafa te paard naar fes en zo ver is fes niet ^$%&* en je bent in fes, heel wat werkte voor de fransen fel firma, meer dan 60 jaar wonnend en getrouwd met foisa,fesiaat en weten niet eens dat ze hun overgrootvaders riafa zijn en zijn nooit in rif geweest zo als mijn famillie in 3ien tauztat in fes wonend meer dan half eeuw.

  14. Khalid
    18 augustus 2010 om 11:13 uur.

    Mouna en NAF

    2 tips:
    – Ga je verdiepen in de geschiedenis van Marokko.
    – Ga Nederlands leren schrijven.

  15. Naf
    18 augustus 2010 om 01:41 uur.

    @MOUNA

    Dan wil het nog niet zeggen dat je een fessia bent maar een rifia. Ik vraag naar je stam niet naar waar je woont. Dat gaat er meestal niet in bij jullie. Jullie zijn degene die in heel marokko overal en nergens gaan verhuizen. Zoals shab houcima in tanger wonen, shab nador die in meknes wonen.

    Wat dat betreft zijn wij al helemaal niet zo dat we onze stammen verlaten, Wij zijn niet geemigreerd naar een ander stad, shab saidia wonen in saidia, shab berkane wonen in berkane en omgeving natuurlijk. Maar je ziet nooit een berkania of oujdia, of bent saidia die naar fes verhuist, of meknes, of waar dan ook dan alleen dicht bij eigen stam. Wat bij jullie gebeurt gebeurt niet bij ons. Wij blijven haken aan onze stammen, dus waar wij vandaan komen daar blijft onze stam ook wonen in marokko. Wij gaan niet weg voor niemand. Dus hoe graag je het ook wilt je weet blijkbaar al helemaal niks over de historie, anders had je ook geweten dat shab saidia pure arabieren zijn. Berkane en saidia zijn 2 grote verschillen wat jij niet weet. Berkane is een stad waar de meeste bni snasen die komen uit de de omgeving en dorpen rondom Berkane. Daar ligt hun stam en zijn komen wonen in Berkane en die praten chelha djel berkane dus bnisnasen.

    Ik daarentegen zit bijna 30 kilometer van Berkane en mijn stam ook. En shab cafemore en saidia praten geen berbers niemand. Alleen degene die daar zijn komen wonen. Wat betreft hmara mekejench chi hmara qedek a achterlijk wijf die geen drol weet over het leven, en hier komt vertellen hoe saidia in elkaar zit.

  16. Naf
    18 augustus 2010 om 01:55 uur.

    @MOUNA

    SO…..$^&*&*(%^@#%&^*

  17. Soufi78
    18 augustus 2010 om 03:40 uur.

    Ik ben dit jaar maar weer eens naar Marokko geweest en helaas gaat in tegenstelling tot hetgeen heel veel beweren Marokko achteruit. Marokkanen zijn gewoon egoisten, meer niet. In Marokko gooien ze werkelijk overal rotzooi neer en dan durven ze ook nog te roepen, wij zijn trots op Al ard al watan!. Als ze in Sebta of Melillia zijn dan durven ze dat niet. Ook dat getoeter van die auto’s hoor je alleen in marokko. Voor mij heeft Marokko op deze manier afgedaan. Alles wat wordt gebouwd lijkt leuk maar is kwalitatief erg slecht. Er is geen visie behalve dat Marokko alleen maar wil inzetten op Toerisme en wat landbouw (drugs) export. Als wij Marokkanen geen (Qima: waardigheid) geven aan ons zelf en aan anderen, vind je het gek dat we dan door Spanjaarden zo neerwaardig worden bekeken en behandeld. Dat is een verdiende loon. Pas als wij afstappen van al dat egoistisch gedoe en daadwerkelijk ook het beste voor elkaar willen, dan pas zal de weg naar boven weer worden ingezet.

    Overigens ik vind het niet raar dat er klappen vallen bij de douane. Dat is het enige dat blijkbaar helpt bij Marokkanen. Praten of Adab daar bereik je niks mee. Helaas!

  18. TROTSEBERBERPAARD
    18 augustus 2010 om 04:45 uur.

    Naf je bent Berbers, Berbers, Berbersssssssssssssssss leer ermee om te gaan. Arabieren hebben Saidia gesticht? So what er zijn genoeg Europeanen die steden hebben gesticht en bewoond zijn hun nazaten vandaag Euro’s? Bovendien gaat het om die plaatsnaam Saidia op dat wikipediaartikeltje ( die iedereen kan schrijven en dus geen échte verifieerbare bron is!) het grondgebied waarop Saidia gebouwd is en het gebied errond is altijd al bewoond geweest door de Berbers. Bovendien die zogenaamde “Arabieren” die het hebben gesticht kunnen evengoed weer verarabiseerde berbers zijn uit andere streken in Noord Afrika. Geschiedenis is vervalst maar de originele is er nog steeds in de oude bronnen. Dus Berbertje sssshtttttttt. En accepteer het je bloed is berbers, je roots is berbers én je cultuur is berbers of ga je me zeggen dat je geen Couscous, Tagine eet en al die andere eeuwenoude berberse recepten, woorden en kledij die men vandaag de “Marokkaanse cultuur” noemt. Je zei dat je een trotse Marokkaanse bent jék en wat betekent dat: dat je je eigen Berberse identiteit toegeeft want waar komt de naam Marokko van? Van Murrakuch: Murrakush welke taal is dat: Berbers deze naam heeft de BERBER Yusuf Ibn Tachfine van de BERBER dynastie de Moravieden die door de BERBER Ibn Yassin is opgericht gegeven aan de hoofdstad van zijn BERBERrijk van de Moravieden. En daar komt de Naam Marokko van!!! Zoek het op!! Dus door te zeggen dat je MAROKKAANSE (MURRAKUCH) bent geef je toe dat je Berberse bent hihi, dumbass er is niets ergers dan een verarabiseerde Berber oftewel een WANNEBEE Arabier die Berbers beledigt en claimt na meer dan 1400 jaar nog steeds een raszuivere 100% pure “arabische is” hahahaha aaaaaaaahahahahaahhahaha ZIEKE BERBERSE! Je bent BERBERS zeg ik BERBERS. BER-BERS. B E R B E R S.

    Het doet pijn het dat je een Tamazight bent, een verarabiseerde Tamazight. Ik begrijp het maar doe gewoon verder, blijf maar ontkennen, bloed kan je niet ontkennen Berberse, vergeet dat niet. Je bloed blijft je bloed lieve schat. a BERBERSE hahahahhaha lees de échte geschiedenis (oude bronnen vd middeleeuwen, genoeg archieven en boeken) en ik garandeer je een hartaanval, lees DNA onderzoeken en ik garandeer je een hartaanval. Probeer het dan ben je ineens van die identiteitscrisis vanaf wannebee Arabische a TAMAZIGHT, A BERBERRRRRRRRRRR hahahaha.. Doeiiiii groetjes aan uw therapeutje hé 😉 XX

  19. TROTSEBERBERPAARD
    18 augustus 2010 om 04:54 uur.

    MAROKKO : MURRAKUCH : AMUR N’AKUCH : LAND VAN GOD
    Oh Marokko land van de Moren zie je nazaten vandaag, verarabiseerd, cultureer ontworteld en claimen een origine van 1000km’s ver in het Midden Oosten, claimen pure “Arabieren” te zijn en geloven in meer van dit soort onzin.

    Oh Yusuf Ibn Tashfin, de ijzersterke man, die alle mini-staatjes en vijanden van de Amazigheenheid versloeg en in 1 Machtige Islamitische BerberRijk verenigde. Oh Yusuf Ibn Tashfin oprichter van Marrakech (Marokko). Jij die met de steun van Allah de Reqonquista tegenhield en Moors Spanje een paar eeuwen verder liet leven. Jij zou je omdraaien in je graf als je ziet wat het land van GOD (AMUR N AKUCH) vandaag is geworden: Miljoenen verarabiseerde Berbers, Miljoenen verfranste en verspaanste verarabiseerde berbers en tamazightsprekende Berbers, uw taal O Yusuf Ibn Tashfi niet eens een officiele taal meer. Je geschiedenis word vandaag als Arabo-Islamitisch bestempeld.

    Wanneer, wanneeeeeer zullen er nieuwe Yusuf Ibn Tashfins opstaan, wanneer??
    Allah I Rehem, Yusuf Ibn Tashfin de échte stichter van Marokko en 1 vd grootste Islamitisch-Berberse Imperiums aller tijde. Yusuf, je zou je omdraaien moest je mensen zien zoals Naf alhamdullilah ben je tijdig gestorven en heb je deze verdwaalde generatie met een zware identiteitscrisis niet meegemaakt. Want jij had je zwaarden, wij hebben enkel het woord. Allah u Akbar!!!!!

  20. TROTSEBERBERPAARD
    18 augustus 2010 om 05:06 uur.

    Het ergste is dat Naf “wallah’ zegt dat het berbers bij haar ver te zoeken is (mauw: ze is geen berberse) ze zegt WALLAH!!!! Ze zweert in de naam van ALLAH dat ze geen berberse is. Je mag ineens gaan eten beste naf. En bid een extra 3 gebeden vandaag. Jou ontkenning van je bloed en roots gaat zo ver dat je in de naam van ALLAH durft te zweren?????? Eerst vond ik het erg dat je uw Berberse Roots en bloed ontkent maar nu heb ik gewoon medelijden. Echt waar, ik voel met je mee. Je bent niet te redden, bye!

  21. Naf
    19 augustus 2010 om 09:25 uur.

    @ MOUNA

    SAIDIA is nog altijd de schoonste en beste strand van geheel marokko. Ik ben overal geweest in heel marokko en er is geen betere strand te bekennen dan inderdaad onze blauwe parel waar ik ja ik vandaan kom…hahahaha er gaat eentje dood op deze site niet te geloven, hoe zielig en laag ben je dan wel…wahhhah %^&^^&(*%%@

  22. Realist
    19 augustus 2010 om 10:59 uur.

    Het is toch te triest voor woorden wat voor reacties op bovenstaand artikel worden gegeven.

    Lieve broeders en zusters, blijf bij het onderwerp, onze landgenoten worden vernederd, gediscrimineerd en geslagen!
    Maar nee, wij gaan liever tegen elkaar tekeer en willen het graag over onze zogenaamde verschillen hebben.

    Sinds wanneer kent de Islam verschil tussen ras? Zegt de Islam niet dat we allen gelijk zijn en dat we elkaar altijd dienen te steunen?
    Zolang we elkaar maar zo blijven behandelen zullen we nooit vooruit komen.

    De Spanjaarden hoeven helemaal niets te doen om ons tegen elkaar uit te laten spelen. Nee, dat doen we liever zelf. We besparen hun de moeite.
    Mensen wordt wakker, klassen of rassenverschil is ons allen aangepraat door de elite. Puur om ons zelf het leven zuur te maken en de elite gaan met het geld vandoor….

    Slaap lekker door…

  23. AZRO
    19 augustus 2010 om 09:05 uur.

    Beste NAF:

    Let niet op mouna zij is nog een kleuter broeder

    lees haar reactie terug
    ze kan alleen maar schelden
    is wat ze van huis meegekregen.
    MOUNA,ga toch een leven zoeken a kleuter

  24. moena
    20 augustus 2010 om 12:54 uur.

    azro ga onder je steen kruipen, lees eerst wat Naf typt dan mag je praten ik ben het minst die hier scheld volgens mij bedoel je het andersom,Naf haat berbers en vooral riafa omdat ze het ook zijn kost wat kost willen ze er niet geconfronteerd worden met berber.Frans sprekende marokannen discrimineren arabisch sprekende of verarabiseerde marokannen, verarabiseerde marokannen zoals naf hebben haat aan tamazight/berbers sprekende marokannen, zulke mensen zal ik tot me laatste snik bestrijden.Naf ik weet wie ik ben dat is genoeg voor me, ik ben een zuster van alle marokannen die geen onderscheid maken tussen chel7ie, riffie ,sousie en verarabiseerde marokannen.Omdat je het wil weten waar ik van stam zal ik je het uitleggen, als mijn opa zou leven zou hij nu 120 zijn,opa had twee vrouwen een riffia en barnosia deze praten arabisch,opa was een rijke boer had ook gigantisch veel grond,rijk in grond,graan,paarden,dieren olijf bomen,amandel bomen enz. zij haalden barnosieen herders hier door getrouwd met barnosié mijn vader trouwde met Z3eiri deze stam komt van slaweeén men Rbat ik ben eigenlijk maar 25% riffia maar ik heb me verdiept in deze mensen en ik vind het fijne mensen,ze worden beschermd opgevoed en daardoor willen ze die mensen die niks hebben ook beschermen ze zijn gul en eerlijk en daarom vind ik het onterecht als men hun mkelgieeén noemt, ze zijn menselijk en neja klaar en owee als je met hun solt.Als ik eerlijk mag zijn had het ook niet zo met riafa maar dat komt door veroordelen en nu als je aan hun komt kom je aan mij. IK ZAL ELK VORM VAN DISCRIMINATIE ONDERLING BESTRIJDEN. en daarom zullen we nooit éénheid vormen of wat bereiken, zolang je mensen Marokkannen als Naf bestaan.

  25. Naf
    20 augustus 2010 om 09:57 uur.

    @TROTSEBERBEREZEL

    Jij bent blijkbaar 1 van de domste hier op deze site blijkt altweer. Saidia berbers ik weet niet waar je vandaan komt, maar kom kijken in de 1e dorpen in saidia wat ze daar spreken arabisch of berbers PIK. Wat betreft wij arabieren van die streek zijn niet eens marokkanen maar arbieren die jou soort berbers het geloof islam kwamen uitleggen pik. Wanneer had berbers uberhaupt een geschrift, met jullie verzonnen taal, wat gemengd is met arabische woorden en spaanse woorden jullie hebben niet eens een taal maar een gemaakte taal zonder geschrift sinds 4 jaar hebben jullie pas een berbers geschrift. Jullie waren niet meer als verdwaalden, maar dankzij de arabieren ben je een moslim pik anders was een verdwaalde jood. Dus wat wil je zeggen. Dwaal niet af van de waarheid want die komt altijd hard aan. Dankzij de arabieren heb je een leven en een leidraad in je leven zowel jou als je ouders. Dankzij de arabieren hebben jullie heel wat bereikt. Wat hebben jullie dan gedaan in marokko als echte stam marokkanen. Ik ben al helemaal geen berber. Jij kent de historie totaal niet over saidia en wie daar de 1e bewoners waren. Mijn stam ligt daar en daar komen mijn grootouders vandaan. In saidia word totaal geen berbers gesproken. De 1e zijn de arabieren daar, en die zijn altijd op hun plek blijven wonen, dus ga een leven zoeken, want wij zijn jullie niet die verhuizen van houcima naar tanger. Het is jullie volk die niet erkend waar jullie vandaan komen en altijd maar liegen erover. Niet ik ik weet dondersgoed waar mijn stam ligt. In mijn stam hebben we het er vaak over gehad waar onze oorsprong is, als geheel dat gebied zijn hna arab 100% dan is het zo. Maar jullie domme volk alles staat vermeld op internet, en nog is het geen bewijs. Weet je wat je moet doen dan, teken een kut op de muur en wacht tot er haar uit komt pik! Jullie riafa staan er bekend om, dat jullie altijd gelijk willen krijgen achter gestelde volk, kunnen niet tegen de waarheid en vooral niet tegen oprechte kritiek!

  26. Jamal el oujdi
    20 augustus 2010 om 11:44 uur.

    @ALLEMAAL

    SAIDIA IS PUUR ARABISCH!!! NAF je heb gelijk hoor. Shab saidia 3rab. Andek cafemore, saidia, > posai algeri, maghnia zijn allemaal 3rab 100% DAT KLOPT HELEMAAL. DEZE RIAFA HIER OP DEZE SITE KENNEN NIKS VAN DIE KANT JOH, ZE ZITTEN ANDERHALDF UUR RIJDEN VAN ONS VANDAAN. ZE VERSTAAN DE ARABISCHE TAAL NIET EENS GOED, EN DENKEN DAT ALLE ARABIEREN AFSTAMMEN VAN RIAFA..TEZZZZZ…..3LIKOEM

    Als jullie geen verstand hebben van saidia waarom zeiken jullie. Naf heeft gelijk in saidia wonen arabieren van het platteland. En dit zijn pure arabieren spreken totaal geen berbers want zijn geen bnisnasen die spreken berbers en die vind je in berkane en omgeving shab a jbel.

    SHAB SAIDIA ZIJN PURE ARABIEREN VAN SAIDIA TOT EN MET, CAFEMORE, AHFIR, OUJDA ZIJN ALLEMAAL ARABIEREN EN SPREKEN TOTAAL GEEN BERBERS. ALLEEN DEGENE DIE DAAR ZIJN KOMEN WONEN. EN HET STIKT OVERAL EN NERGENS MET RIAFA TEGENWOORDIG IN GEHEEL MAROKKO LANGS ALLE KANTEN. HET VERSCHIL IS DAT RIAFA VERHUIZEN NAAR OUJDA EN ZEGGEN IK BEN EEN OUJDI, WALLAH NAF WALLAH ZE LIEGEN ALLEMAAL OVER HUN ROOTS. IK HEB OOK ZO VAAK DISCUSSIES GEHAD MET IMPORT MERJEF UIT HOUCIMA EN NADOR. VOORAL DIE WIJVEN LIEGEN VEEL WALLAH. JE HECHMOE BIL ASL DJELLHOEM.

    MAAR MOUNA GEEF HET OP NAF HEEFT GELIJK. WAT WEET JIJ NOU OVER HET NOORDOOSTEN VAN MAROKKO GEEN DROL BLIJKBAAR. WANT JE KOMT ECHT MET VERKEERDE INFORMATIE. HET ZIJN ARABIEREN OK. IS HET NU DUIDELIJK. WE ZIJN TOCH ALLEMAAL MAROKKANEN MAAR HET GAAT HIER OM HET ARAISCHE EN BERBER VOLK EN STAMMEN.

    DEGENE DIE UIT SAIDIA KOMEN, ZIJN PURE ARABIEREN OF 90% HALF ALGERIJNEN, ZITTEN AAN DE GRENS DAAROM.

    MOUNA TIP GA NEDERLANDS LEREN EN HOU OP MET SCHELDEN. EN JIJ GEEFT EEN GOED VOORBEELD. JIJ BENT DEGENE DIE HET NIET KAN HEBBEN DAN NAF EEN ARABIER IS EN MAAKT JE DAAR ZO DRUK OVER. JIJ REAGEERT OP HAAR, ZIJ GEEFT TEKST EN UITLEG MAAR JE LUISTERT NIET NAAR WAT ZEI ZEGT EN ZE HEEFT GELIJK WALLAH SO GIVE IT UP GIRL..

  27. BERKANI_BOURJOUZIE
    20 augustus 2010 om 11:52 uur.

    @mouna

    SAIDIA IS puur arabisch ga slapen a mouna wat weet jij van shab a saidia. Naf heeft helemaal gelijk. ze zijn arabisch of half algerijns 90% zoals naf zelf ook is dat probeert ze maar uit te leggen en jij denkt dat jullie riafa verstand hebben van saidia en historie van saidia. Rot op joh..

    saidia is arabisch voor de zoveelste keer. daar spreken ze geen woord berbers, het is niet zoals in berkane daar word wel chelha van berkane gesproken mix arabisch maar in saidia niet.

    NAF HEEFT GELIJK WALLAH AL DIE RIAFA TEGEN NAF ZEHMA TEZZZ…LOEKEN GHIER HADDEN ZE GELIJK BE3DA. KLOPT NIET JULLIE WETEN NIKS VAN NOORDOOSTEN VAN MAROKKO JULLIE KOMEN UIT HET NOORDEN. WAT WETEN JULLIE OVER DE STAMMEN IN SAIDIA. GA EERST ARABISCH LEREN EN GA HUN UITHOREN OF ZE BERBERS PRATEN SPREKEN EN PRATEN DOE DAT EN KOM ER ZELF DAN ACHTER. JE PRAAT HIER TEGEN EZELS WALLAH..

    mouna a rifia geef het op want naf heeft gelijk.

  28. said zizo
    20 augustus 2010 om 12:01 uur.

    shab a saidia zijn pure arabieren en spreken totaal geen woord berbers. Hetzelfde als shab ahfir, en oujda (oorspronkelijke dan he) niet de import uit houchima en nador die in oujda leeft want die noemen hunzelf altijd arabisch wanne be arabier..zehma..

    Dus MOUNA gooi je doek in de ring MOUNA geeft het op want NAF heeft gelijk.

    doei doei!!

    power NAF!!

    weld ahfir ana

  29. rachid el oujdi
    20 augustus 2010 om 12:06 uur.

    @TROTSEBERBERPAARD

    wahahahahaha….saidia berbers wallah jij bent echt ziek a sahbi, saidia zijn arabieren deze mensen hier denken dan heel marokko rif is wella…ga je flesje pap eten want jij komt helemaal met verhalen aan die niet kloppen.

    saidia zijn arabieren en honderd procent.

    waar heb je iets over saidia te weten gekomen iedereen weet van oujda tot berkane en omgeving dat saidia pure arabieren zijn flikker. leweh zebbie saidia berbers..leweh zebbie..

  30. weld saidia (wled mansour)
    20 augustus 2010 om 12:29 uur.

    @MOUNA

    @ALLEMAAL

    Linguïstische Rif (het gebied waar nu nog Thmazight narif gesproken wordt) en die grenst oostelijk tot bij de melouiya rivier . want ait iznassen zijn al voor 90 procent gearabiseerd dus horen sowieso niet bij dit linguïstische Rif. dan hebben we het nog over de ait iznassen en die wonen niet overal in berkan provincie,

    ( want Trifa gebied zijn allemaal arabieren van Oulad mansour, dus Saidia, laathamna, cafe maur, en aan de overkant van kaboyawa net over de rivier van melouiya lekhraba dat zijn allemaal arabieren van oulad mansour.) Dat houdt in dat deze 100 procent arabieren zijn.)

    Voor deze domme riafa op deze site die er geen reet van bakken weer.

  31. Fatiha
    20 augustus 2010 om 12:57 uur.

    @MOUNA

    (het gebied waar nu nog Thmazight narif gesproken wordt) en die grenst oostelijk tot bij de melouiya rivier . want ait iznassen zijn al voor 90 procent gearabiseerd dus horen sowieso niet bij dit linguïstische Rif. dan hebben we het nog over de ait iznassen en die wonen niet overal in berkan provincie, want Trifa gebied zijn allemaal arabieren van Oulad mansour, dus Saidia, laathamna, cafe maur, en aan de overkant van kaboyawa net over de rivier van melouiya lekhraba dat zijn allemaal arabieren van oulad mansour.

    DUS SHAB SAIDIA ZIJN ARABIEREN EN DISCUSSIE GESLOTEN NU!!!

    Naf je heb gelijk. shab ouled mansour zijn allemaal arabieren.

  32. NAF
    20 augustus 2010 om 02:24 uur.

    @Allemaal

    Allah je3tikoem a rda min 3arfien saidia wach a3rab wella le. Deze wijf maakt zich zo druk achter haar computer en beweert van afstand dat ik een berber ben en ik weet waar mijn stam vandaan komt. Hele discussie over arabieren en berbers. Wled mansour zijn arabieren en zij beweerd dat het riafa zijn en dat ik me zehma een arabier voel, ik ben een trotse arabier. Deze mensen op deze site die riafa dan he, die hebben het al zo vaak meegemaakt dat hun eigen volk zegt ik ben een arabier, en denkt dus omdat hun wijven altijd ontkennen dat ik ook ontken. Ik ben geen trieste wijf, als zou ik een rifia zijn uit bergnummer 3 dan zou je nog horen van mij dat ik een berber uit bergnummer 3 ben. Jullie daarentegen liegen altijd over jullie afkomst. En omdat jullie wijven het altijd doen, denk je dat wij ook zo zijn. Zo simpel maar helaas MOUNA je heb weer geen gelijk.. Ga je het nu opgeven is er al voldoende bewijs of nog niet. Ben je al gekalmeerd….

    ach je maakt je ook altijd druk om niks he, ik geef alleen uitleg aan domme op deze site. JIJ DUS!

  33. moena
    21 augustus 2010 om 01:36 uur.

    oké dus je wel zeggen dat die mansour zoveel vrouwen heeft genomen dat heel saidie bewoond is door broers en half broers en zussen en half zussen van deze mansour, allemaal wled mansour dus die man werkte niet zijn werk was alleen kinderen maken het klinkt als of heel de stad saidie van wled mansour is en niemand anders is, erg grapig $#%$&^^$$#ik ontken niet dat er een arabier uit andalusie is verjaagt en in marokko is gaan wonen maar ik zeg alleen hij heeft zich gemengd met amazigh ik praat niet over één arabisch mansour maar ook tussen wie hij zich bevind en gemengd en dat zijn de imazigheen die verarabiseerd zijn later . misschien is1% arabisch maar dat 99% amazigh bloed heeft. Het gaat me niet om of iemand arabisch spreekt of verarabiseerd is, het gaat me erom dat men die arabisch spreekt waar hij het LEF vandaan haald om een AMAZIGH te discrimeneren. Naf $#%$@^*&# als je arabisch bent wat ik niet geloof want tot Taza is gewoon jebel RIf zo staat het in joeghrafié(aardrijkskunde) en je woont in een land wat van oorsprong niet van jouw is en zo de oorspronkelijk bewoners uit scheld en discrimineerd dan $&*&^$%^$^&*^$@%$%^&, nu is het pas EIND DISCUSSIE.

  34. moena
    21 augustus 2010 om 01:55 uur.

    en trouwens brakna beweren ook dat ze arabisch zijn, over een half eeuw beweren ze ook dat ze wled aboe soefieén zijn,puur arabisch zijn en arabisch bloed hebben, ja je zegt het goed 90% algerijnen in saidie dan heb je me toch gelijk gegeven, want algerijnen zijn imazigheen dus le9bajeel puntje bij paaltje toch meerderheid imazigheen.

  35. Abdulai
    21 augustus 2010 om 05:31 uur.

    Voor de twijfelaars, Saadia is in 1883 gesticht door Sultan Hassan 1 als uitkijkpost over Algerije. In 1913 hebben de fransen er een vakantie oord van gemaakt………de omgeving is overigens berbers en berbers die verarabiseerd zijn. Je moet je afvragen hoe arabieren er zijn gekomen….het zijn tenslotte niet de oorspronkelijke bewoners van marokko.

  36. moena
    21 augustus 2010 om 11:53 uur.

    Abdulay dat probeer ik duidelijk te maken maar ze blijven zeggen dat ze puur zuiver arabisch zijn wat abselut niet waar is, het klopt dat een handjevol arabieren zijn gestationeerd daar, maar wat ze niet willen weten en ontkennen is dat ze daar zonder vrouwen zijn gekomen dus met amazigh vrouwen zijn getrouwd en gemengd, zo is verarabisering van mazghieen begonnen dus alle berbers in de omgeving zijn gedaalt van de bergen en hebben zich in saidie en omheen gevestigd en begonnen arabisch te leren spreken, of ze now nu gedaalt zijn of 200 jaar geleden puur arabisch zijn ze niet punt uit. Één weld mansour tegenover 99.99% berbers ze klammen zich aan één persoon en ontkennen 99% hun berbers identiteit eigen puur vlees en bloed, triest echt triest.wij zijn hier in Nederland een vb van mijn vader sprak slecht Nederlands ik redelijk mijn kinderen perfect, zijn we dan van oorsprong Nederlanders NEE naf Nee verwerk het, jij scheld je eigen vlees en bloed uit klaar, je bent zieeeeeelig en trouwens riafa mogen wonen waar ze willen in tanja,tetwan,ktama enz dit is nog steeds CHAMAAL en jebel RIF, je voorouders zijn toch ook niet in hun berghol gebleven of wel.nu is pas eind discusie hihihahhahah

  37. Azidan
    22 augustus 2010 om 07:13 uur.

    Beste mensen,

    Gans die streek van Oujda tot Algerije en zelfs Algerije voorbij is van Bni Iznassen, Bni Iznassen zijn de mensen die de reggadda hebben uitgevonden

    Bni Znassen zijn Imazighen die afkomstig zijn uit Algerije,

    Bni Znassen zijn een stam dat vrijwillig het Arabisch is beginnen praten, berkane is verdeeld onder Ichebdhanen en Iznassen,

    Ik heb persoonlijk mensen gekend, Bni Znassen, ouders spreken Thmazight, kinderen spreken Arabisch, ik heb zelfs aan een persoon gevraagd “Ben je Berbers of Arabisch”

    Persoon antwoord “Ik ben Arabisch” hoewel de ouders Berbers spreken, ya schande, Monkar hada,

    Gans Oost-Marokko is van Riyafa en Bni Znassen,

    De Arabieren die in Oost-Marokko wonen zijn ingeweken vanuit Algerije.

    Oproep aan zogezegde Arabieren, wil je een echte Marokkaan zijn: Heb respect voor Berbers en leer het desnoods. Anders ga terug naar Arabie

  38. TROTSEBERBERPAARD
    22 augustus 2010 om 03:19 uur.

    Bijna héééééél Marokko claimt pure arabieren te zijn ze claimen dat van Noord tot Zuid. Allemaal stammen ze van pure arabische stammen die op een zéér miraculeuze wijze hun bloed rein en raszuiver en puur hebben kunnen houden integenstelling tot andere volkeren in de gehele wereld die zich in een bepaald land gingen vestigen. Ze hebben ook gedurende al die eeuwen elke invasie, migratie etcc kunnen tegenhouden, zo sterk en puur en raszuiver zijn de arabieren. het meest unieke volk ter wereld die na al die eeuwen blijven trouwen met hetzelfde groepje, binnen hetzelfde groepje en hun bloed puur hebben kunnen houden. Elke verarabiseerde die of het nu 100 jaar, 400 jaar, 30 jaar of zelfs 3 generaties verarabiseerd is claimt ALTIJD een 100% pure arabier te zijn en al helemaal als er ooit in de 7de of 13de eeuw een arabische stam is komen wonen in hun gebied, dan stammen ze allen af van dat volk en is er gedurende al die eeuwen nooit iemand anders komen mengen en zodoende hebben ze zich nooit vermengd met niemand ( en dat in de vlaktes! :D) Vandaag zijn er DNA-bewijzen en kan men diep teruggaan in de geschiedenis maar deze verdwaalde Barbaren geloven dat ze pure Arabieren zijn, het is maar wat je wilt geloven hé stelletjes verdwaalde Berbers haha, zielig gewoon . 😉

    En als laatste: JAMAL EL OUJDI = BERKANI_BOURJOUZIE = SAID ZIZO = RACHID EL OUJDI = WELD SAIDIA (WLED MANSOUR) = FATIHA = Exact dezelfde persoon die onder verschillende nicknames berichtjes zat te posten in de hoop dat het niet opvalt, alleen is hij vergeten rekening te houden met het tijd waarop hij die berichten posten, want die volgen elkaar redelijk goed op om nog te zwijgen over de typstyl. Dumbasses die verarabiseerde verdwaalde verwaande berbertjes.

    Leer ermee leven jullie zijn én blijven Berbers in bloed. Hoe pijnlijk het ook is. I rest my case Berbersssssssssssss hahaha!!!

  39. AZRO
    22 augustus 2010 om 06:39 uur.

    We gaan geen ruzie maken.

    het zit zo,
    vanuit libie tot en met moritanie waren berbers
    dus marokko hoort ook bij
    geheelmarokko
    punt uit.
    Arab waren aktief in midden osten
    wat zoeken zij trouwens in marokko

  40. TROTSEBERBERPAARD
    23 augustus 2010 om 09:25 uur.

    De Oulad Mansour Arabieren name een vliegtuig vanuit het Midden Oosten rechtsreeks naar Saidia met hier en daar een tussenstop. Eens ze aangekomen waren in Saidia, sloten zij zich op in een fort, die fort was 10 000’en km2 groot en werd verdedigd door een enorm leger dit zorgde ervoor dat ze al die eeuwen raszuiver en puur zijn gebleven. En dit geldt niet alleen voor de Oulad Mansour van de Saidia streek maar voor alle Arabieren in Marokko én Noord Afrika. Ze hebben allemaal exact hetzelfde meegemaakt en dat verklaart ook waarom ze anno 2010 nog steeds pure 100% raszuivere Arabieren zijn mét geen druppel Berberbloed. Ik zeg je die Arabieren zijn een uniek volk. Uitvinders van directe lijnvluchten, verdedigers van invasies, migraties en raszuiverheid. Dappere mannen!

  41. NAF
    23 augustus 2010 om 09:26 uur.

    @ALLEMAAL

    ME REET VOOR JULLIE ALLEMAAL DAT DIE STREEK VAN SAIDIA TOT ALGERIJE BNISNASSEN. JULLIE WETEN DUIDELIJK POEP VAN SAIDIA. OVERIGENS WORDT ER IN DIE STREEK TOTAAL GEEN BERBERS GESPROKEN OOK NIET IN DE ALGERIJNSE GRENS GEDEELDE NIET. JULLIE ZIJN ALLEMAAL DOMME BERBEREZELS OP DEZE SITE NIET TE GELOVEN ZEG KAN ME INBEELDEN WAAROM JULLIE BERBERZUSSEN WEGLOPEN VAN ZO’N ACHTERLIJK VOLK!

  42. NAF
    23 augustus 2010 om 11:26 uur.

    -Geografische Rif (die is zelfs verder in algerije. volgens Auguste Moulieras vanaf Tanger t/m de omgeving van Wahran) en deze Rif is tegenwoordig niet echt van belang voor de huidige Irifiyen

    – Linguïstische Rif (het gebied waar nu nog Thmazight narif gesproken wordt) en die grenst oostelijk tot bij de melouiya rivier . want ait iznassen zijn al voor 90 procent gearabiseerd dus horen sowieso niet bij dit linguïstische Rif. dan hebben we het nog over de ait iznassen en die wonen niet overal in berkan provincie, want Trifa gebied zijn allemaal arabieren van Oulad mansour, dus Saidia, laathamna, cafe maur, en aan de overkant van kaboyawa net over de rivier van melouiya lekhraba dat zijn allemaal arabieren van oulad mansour.

    Dus als men vindt dat Ait iznassen (die al voor 90% gearabiseerd zijn en hun land al voor de helft is verdeeld met arabische stammen zoals die van oulad mansour) ook bij Rif moeten horen, dan moeten we jebala in het westen ook irifiyen gaan noemen en dat geldt zelfs ook voor de inwoners van nedrouma en wahran en mestghanem. want die horen ook bij de geografische Rif zoals ik al aangaf.

    Echte domme riafa. Weten niks van noordoost marokko en komen hier vertellen dat alles maar rif is me reet nou goed!!

  43. CHELH ATLAS
    23 augustus 2010 om 07:52 uur.

    JULLIE PRATEN ECHT ONZIN WOLLAH

    JULLIE ZITTEN HIER MAAR WAT TE LULLEN TERWIJL JULLIE
    NIKS WETEN OVER MAROKKO EN HOE HET DAAR AAN TOE GAAT.
    JULLIE HOREN VERHAALTJES EN FABELTJES EN VERTELLEN HET DOOR !

    HAAT WELKE HAAT ? IK KOM OVERAL IN MAROKKO GEWEEST ( RIF, SOUF, ATLAS, ARAB STEDEN BEN LETTERLIJK NOOIT GEDISCRIMINEERD OF RAAR AANGEKEKEN OMDAT IK VOLGENS DIE MENSEN NIET VAN HUN BEN.

    HIER ALLEEN IN HOLLANDA HEBBEN WE DEZE PROBLEEM MENSEN HIER ZIJN TE COMPLEX EN HUN OUDERS HEBBEN KUT HISTORIE ACHTER DE RUG, HONGERSNOOD, OORLOG HARDE LEVEN ! JA HET WAREN DE RIF EN DE MEESTE RUAFFA HIER ZIJN NIET ECHT TROTS OP DE ARABIEREN EN DE REGERING MAAR DAAR HEBBEN ZE TOCH WEL GELIJK IN ! NU BEGINT ALLEES LANGZAMERHAND TE VERANDEREN EN MAROKKO WORDT STEEDS BETER HEMDOUILLAH !

    DUS LATEN WE NIET HATEN EN ONZE ECHTE VIJANDEN KENNEN EN NIET ELKAAR BELEDIGEN WE ZIJN 1 VOLK EN WIE DAAR TEGEN IS MAG ZICH GEEN MAROKKAAN NOEMEN !

  44. CHELH ATLAS
    23 augustus 2010 om 07:59 uur.

    EVEN VOOR DE DUIDELIJKHEID.

    de ruaffa hebben gelijk dat ze zich minder voelden dan arabieren en dat de regering hun heeft vergeten ! laten we gewoon eerlijk zijn de ruaffa zijn 1 van de volken die hard zijn getroffen in de oorlog en erna. maar ze mogen zeker niet anderen discrimineren in de atlas en soes is hetzelfde verhaal die hebben ook gevochten in de oorlog en harde leven gekend. het is waar dat de arabieren accepteerde dat ze waren overgenomen in die tijd behalve de organisatie L ISTIQLAL zij waren de enigste arabieren die tegen de fransen wouden opnemen! de haat en woede komt van de oorlog ! wat is geweest is geweest we moeten nu kijken naar het heden en samen staan we sterker !

  45. Azidan
    23 augustus 2010 om 08:25 uur.

    Beste Naf eh bezemina, kom ons niet de les spellen

    Iznassen zijn Imazighen, zij zijn Irifien ook al spreken zij Arabisch zij hebben niets te maken met Arabieren

    De echte Arabieren die wonen in Casa en omstreken en zelfs dezen zijn er twijfels of zij rasechte Arabieren zijn,

    Het spreken van het Arabisch maakt van jou geen Arabier, mijn neef die in Tanger woont spreekt ook enkel Arabisch: is hij dan een Arabier? Ga spelen, vrouw,

    De taal maakt van jou geen Arabier, enkel de RAS maakt van jou een Arabier, indien je echt echt echt kan bewijzen dat je van Arabie afstamt, en dat je dat honderd percent weet ja dan kunnen we zeggen dat je een Arabier bent, maar al de beni iznassen zijn Imazighen of je het nou wilt of niet wilt, en ja indd de Jbala, die spreken Arabisch zij zijn ook Imazighen want zij stammen af van Ghomara’s en Riyafa en een deeltje is Andalusisch

    Raad: Wil je een echte Marokkaanse zijn, spreek Thmazight of heb respect

  46. Azidan
    23 augustus 2010 om 08:38 uur.

    Zelfs de Koning van Marokko is een Berber, zelf al zou zijn moeder geen Berberse zijn, dan nog kan je niet zeggen dat de Koninklijke Familie Arabieren zijn

    Zij voelen zich misschien Arabisch maar cultureel, raciaal, fysiek, ethnisch zijn zij geen Arabieren,

    Dat van de “linguistische rif” is dikke BULL SHIT, Iznassen zijn allen Imazighen, zelfs al spreken zij Lougha Harabiya, je kan niet ineens veranderen in een ander volk omdat je de taal van dat volk spreekt

    Saoudiers, Irakezen, Syriers, Libanezen, Palestijnen, Yemenieten, Jordaniers, Omani’s enzo dezen zijn echte Arabieren, zij hebben ook een specifieke DNA die enkel van hun is, In Egypte heb je mensen die afstammen van de Kopten en Berbers, Egyptenaren hebben meer genen van Arabieren dan bijvoorbeeld Marokkanen,

    Marokkanen, Algerijnen en Tunesiers, hebben een typische Berberse GEN, DNA, zowel de Berberssprekenden als de Arabisschprekenden, dit wil dus zeggen dat Arabieren eigenlijk de Imazighen zelfs al hebben zij zich vermengd met de Berbers, zij hebben eigenlijk geen genetische invloed achtergelaten op de Berbers, zij hebben enkel de taal doorgegeven aan de Berbers maar Darija zelf komt nergens voor enkel in Tamazgha, dus Darija is zelf beinvloed door het Arabisch, verder nog hebben de Arabieren enkel de Islam meegebracht, hieruit is dan de Noord-Afrikaanse cultuur ontstaan, deze cultuur is een puur Berberse cultuur, en geen Arabische cultuur zoals sommigen beweren, alles in Marokko, architectuur, muziek, klederdracht, gastronomie is zo goed als puur berbers maar wel in overeenstemming met de Islam die de Arabieren hebben meegebracht, het is zelfs zo ver gegaan, dat de Berberse cultuur overgenomen werd door de Arabieren en delen daarvan naar Midden-Oosten zijn gegaan, Er komen zelfs Berberse woorden voor in de Koran

    Als je bijvoorbeeld een Irakees neemt en een Marokkaan, dan zie je op het eerste gezicht geen verschil, maar wanneer je een test doet, een DNA onderzoek, dan zul je zien dat deze willekeurige Marokkaan een “Berber” is ja zelfs als hij Arabisch spreekt en dan zul je zien dat deze Irakees een echte Arabier is,

    Irakezen zijn bruin zoals Marokkanen en hebben zwart haar, en krulletjes, je zult denken “verbazend we hebben dezelfde uiterlijk” EN TOCH ZIJN WE TWEE VERSCHILLENDE VOLKEREN

    Hamdoulilah de Imazighen hebben nu de wetenschap aan hun kant.

    Arabisering op zich is HARAM en MISDADIG

    Wat is Arabisering: het afnemen van de oorspronkelijke identiteit van een volk en deze dan de Arabische identiteit opdringen ===Culturele genocide

  47. Azidan
    23 augustus 2010 om 08:50 uur.

    Hoe is de Arabisering ontstaan?

    Arabische bedouen stammen, die dus Moslim beweerden te zijn, hebben Islamitisch Noord-Afrika aangevallen, dus je leest het goed “aangevallen”

    En in de Islam is het HARAM om een ander Moslimvolk aan te vallen

    Deze Bedouin stammen waar zoveel Arabieren mee te koop lopen, deze bedouin stammen hebben hele dorpen zonder bescherming aangevallen, vrouwen verkracht, goederen gestolen, mannen tot slaven gemaakt, maar dappere en sterke Berberse stammen werden niet aangevallen of werden met rust gelaten, zwakke stammen werden onderworpen, en deze zwakke stammen dienden als een menselijk schild tegen andere Berberse stammen,

    Is dit Islam?

    De Bedouine stammen zijn: Banou Hilal, Banou Soulaym, Banou Hassane, Banou Maaqil, deze Arabische stammen zijn eigenlijk de oorzaak van de achteruitgang van Noord-Afrika sinds hun komst is het alleen maar bergaf gegaan met Noord-Afrika, want volgens Ibn Khaldoen waren deze stammen zeer barbaars, deze Barbaarse stammen hebben kastelen, paleizen, landbouwgrond, huizen, volledig vernietigd, door deze praktijken kan je dus met zekerheid zeggen dat het niet de Berbers zijn die Barbaren zijn integendeel Berbers hebben steden gesticht, hebben oorlogen gevoerd ter bescherming van de Moslims in Spanje en Noord-Afrika, dus het zijn niet de Berbers die de Arabieren maar ja inderdaad het zijn de Arabieren, en beste Berbers laat jullie niet misleiden door een verkeerde begrip van de Islam

    Arabieren hebben de Berbers gefopt eigenlijk door de Islam.

    Het is zoals een meisje dat een praktizerende man leert kennen en zij is onder de indruk van zijn baard en zijn qamis en uiteindelijk trouwt zij met hem en ontdekt zij dat hij niet is wat hij lijkt. Dit is juist hetzelfde met de Arabieren.

    Wasalam

  48. moena
    24 augustus 2010 om 12:09 uur.

    ALE7MARA LAGOOR, WE PRATEN NIET OVER OF ZE RIAFA ZIJN OF NIET WIJ ZEGGEN DAT JE BERBERS BLOED HEBT OMDAT JE VOOROUDERS ARABISCH HEBBEN LEREN PRATEN DAARDOOR JIJ NU OOK ALLEEN ARABISCH KENT, WIL NIET ZEGGEN DAT JE EEN ARABIER BENT, HET IS EEN KEUS DIE JE BERBERS VOOROUDERS HEBBEN GEDAAN. ZE HEBBEN VOOR ARABISERING GEKOZEN DUS VOOR ARABISCH TAAL,WAAR IK OOK EEN VOORSTANDER VOOR BEN, omdat het een taal is die éénheid vormt MIN JOUW NATUURLIJK en mensen als jij anders waren we niet zo ver gekomen. Mijn famillie in 3ien taujtat in fes praat 90% geen woord berbers en 10% heeft gekozen om beiden te leren het is een keus die men maakt. Eigelijk bewijs je al dat je een berber bent door je koppigheid, NOGMAALS AL PRATEN ZE IN BERKAN,TIFLET,SIDISLIMAN,LEGMEYSAAT ARABISCH DAN PRATEN WE NOG STEEDS VAN ARABISERING NIET VAN ARABBLOED. AWIELLY MECH7EL 3ENDEK ARAS 9ASE7 ACHEL7IA ,abarbaria. hhahhahahihih arabisch bloed omdat vrouwtje gearabiseerd is haahahihii b7el chie surinamié lie s7abelha puur hollands terwijl haar voorouders slaven waren voor blanken. WALLAH ila hede le7ma9 heda naf mesikiena zoughbia.hhahhhhhhiiiii

  49. moena
    24 augustus 2010 om 12:22 uur.

    CHEL7 ATLAS ALLAH I7AFDEK AAN JOUW REACTIE HEB IK NIKS AAN TOE TOEVOEGEN. WANT IK STRIJD MENSEN ALS NAF DIE ZO EEN HAAT AAN BERBERS HEBBEN, hoe ziellig kan men zijn als men zich zelf en el oesol en wortel ontkent, mensen als naf zal ik BESTRIJDEN. 3acha ELMALIEK en de ÉÉNHEID.

  50. NAF
    24 augustus 2010 om 09:38 uur.

    @AZIDAN

    want Trifa gebied zijn allemaal arabieren van Oulad mansour, dus Saidia, laathamna, cafe maur, en aan de overkant van kaboyawa net over de rivier van melouiya lekhraba dat zijn allemaal arabieren van oulad mansour.

    DIT ijn geen bnisnassen, ook niet half berbers, oma’s opa’s praten geen berbers. Berbers komen uit jabal rondom omgeving berkane en omstreken die in berkane zijn komen wonen dat zijn bnisnassen even voor de domme onder ons.

    Wat betreft platteland richting saidia en omgeving dus niet van de bergen maar platteland mensen praten alleen arabisch en zijn pure arabieren flikker. Dus rot op jij komt daar niet vandaan dus wat weet jij poep. Mijn voor ouders stammen niet van rif af, of al maar een graantje berbers spreken doen ze niet. Geheel deze stammen niet, dus weet niet waar je vandaan komt, dat je denkt dat geheel noord rif is, jij spoort m niet. Ga daar naar cafemore, saidia, Le3temna, Khodrane, tot aan melouia KISS bij de algerijnse grens, wordt totaal geen berbers gesproken. Als je daar berbers praat denken ze dat je van nador komt of verdwaald ben, dus ga een kijkje nemen en kom dan praten over waar ik vandaan kom. Echt een rifie die geen reet weet en komt vertellen dat ik een berber ben, nou mooi niet ben gewoon een volbloed arabier. zowel van de marokkaanse als algerijnse kant. Want daar over de grens in algerije, in maghnia, porsai (saidia van algerije wordt ook totaal geen berbers gesproken). Ga eens kijken naar de werkelijkheid. Mijn ouders spreken totaal geeen berbers, mijn oma en opa ook niet, zijn ouders ook niet, wij zijn dus pure arabieren, arab 100% geheel deze omstreken, van de platteland en niet van de bergen dat zijn boeren van de platteland, boeren van de bergen rondom berkane en omstreken die praten berbers pik!! Dat zijn bnisnassen die spreken chelha van berkane en dat zijn berbers afstammers PIK!! Mijn overgrootopa en oma spreken geen berbers, geheel die omgeving niet. Saidia omgeving is geen berkane omgeving. De echte mensen van oulad mansour, cafemour, khodrane laa3temna spreken alleen arabisch 100 % en geen woord berbers.

  51. NAF
    24 augustus 2010 om 04:00 uur.

    @AZIDAN

    Allemaal haat jegens de arabieren dat was al duidelijk. Pure jaloezie die jullie doet branden omdat de arbieren heb altijd beter hebben gedaan. Omdat de arabieren altijd al konden discussieren met hun ouders wat jullie niet kunnen daar te dom en vooral te bekrompen voor zijn. Vandaar de marokkaanse naam naar de klote is gegaan, met jullie meerderheid achterlijke criminele akties. Ze doen allemaal heilig, en eten niks anders dan haram geld, en leven onder de haram.

    He A IZAN,

    Als je toch zo trots op je roots bent, waar jij vandaan komt en hier ineens iedereen een berber noemt, mohim wat ik wilde zeggen, als jullie zo trots zijn op je volk, en de arbieren altijd de commentaar moeten ontvangen he, waarom verhuizen jullie dan naar andere steden, zoals oujda die vol riafa zit, zoals berkane die tegenwoordig ook vol nador en omgeving zit, zoals saidia die nu verneukt is door ghrebba en riafa. Waarom als je zo een trotse berber bent, waarom verhuizen jullie dan naar andere steden, waarom gaan jullie dan tussen de arabieren leven zoals in oujda, blijf dan bij je stam, zoals wij dat wel als trotste arabieren doen, gewoon in saidia blijven, wij laten ons niet wegjagen daar lit mijn stam, ik ga niet naar nador verhuizen, overigens weinig te zien daar, maar goed ik zou niet tussen een achtelijk volk in kunnen leven, jullie zijn de achtelijke volk die de vrijheid opzoeken door middel tussen de arabieren te gaan wonen. Blijf dan lekker in nador om het zo te zeggen. De grootste bekken, maar wel willen wonen en leven tussen de arabieren, chebtoe gobz je diend jemekkoem. Helaas in koning hasan dood, want die wist goed om te gaan met mensen zoals jou IZAN!!

  52. NAF
    24 augustus 2010 om 04:25 uur.

    Ja dan moeten de riafa die wat tegen de arabieren hebben, blijkbaar allemaal, in nador of houcima blijven, maar de verhuizen godverdomme allemaal naar meknes, fes, berkane tegenwoordig sinds een paar jaar, oujda zit er vol van, saidia was propvol dit jaar ik hoorde niks anders dan berbers in saidia en saidia spreekt men totaal geen berbers en niemand die in nador wil blijven, of in houcima wilt blijven, normaal toch, een domme achterlijke volk, een vrouw hoeft maar te bewegen en ze denken al dat ze haar broek gaat openen. Dat bedoel ik met een stom achterlijk volk die achter gesteld is, in hun doen en laten, continu elkaar afkraken en wijzen naar andere terwijl er nog altijd vergeten wordt dat er 3 vingers naar jezelf wijzen. Alleen de mensen die verhuist zijn zullen er zelf last van hebben gehad, er valt er geen moet te doen, dan ten eerste, en ten 2e de vrouwen worden gezien als hoeren, je kan er niet eens mouwloos bij lopen, en je wordt al uitgemaakt voor hoer. Ik bedoel hello wake up, a izan en daar moet jij trots op zijn. Nou sorry hoer, een volk die trots is blijft ook waar die vandaan komt en verhuist niet naar een ander stad. En 9 van de 10 keer zijn het toch de riafa die verhuizen en hun stad verlaten en niet de arabieren.

    en dat noemt men een trotse berber. Tezzz a3liek!! Blijf aubwaar je bent, want jullie brengen alleen maar problemen zowel hier als in marokko. Hardhoofden zijn jullie, koppig, en moeten altijd zich uitsloven en weten het altijd beter, echte betweters zehma, weet me met die mentalileit kom je er niet, en al vele rif wijven ook niet ver mee gekomen, want jullie verbieden veel en alles is haram, maar ondertussen wordt er bij jullie zulke enorme schandalige akties uitgehaald, wat niet te beschijven is in kleine woorden.

    Hoe meer er verboden wordt, hoe meer ellende het met zich mee brengt. Dat is iets want vooral shab houcima dat zijn de ergste, we wonen er tenslotte tussen echt een smerig maar vooral en voornamelijk zo een achterlijk volk is.

    nou oprotten met jullie rif trots hier op deze site, als de arabieren het niet waren konden jullie niet eens lezen en schrijven. Het is holland die je ogen heeft geopend, het is holland die je te eten heeft gegeven en je buikje vol heeft gemaakt , daarom je zo tegen de arabieren bent, allemaal haat jegens de arabieren omdat de voornamige koning niks van rif moest hebben, maar wallah he ik kan hem geen ongelijk geven, met zo een achterlijke stam en gedachtegang zullen jullie nooit iets bereiken in het leven. En de arabieren doen het veel beter.

    Leve de arabieren en leve mahreb. Volk met verstand en volk van het gunnen van geluk en vertrouwen.

    Wat ik weet is dat er nooit geen enkel berber over me heen zult kruipen, oftewel ik of tewel mijn kinderen 1 ding weet ik, mijn kinderen hoeven nooit met een achterlijk volk om te gaan en al helemaal niet mee thuis komen.

    ACHTER GESTELDE VOLK!!!

  53. azim
    24 augustus 2010 om 05:41 uur.

    naf van mij mag je en jood zijn
    maar het land saidia zelf het groend waar je op leeft
    is en berber land of hebben julie dat ook mee gebraght van die wostijn van waar julie gekomen zijn leg eens uit hoe julie dat gedaan hebben op hoveel kameelen hebben julie saidia van uit midden oosten naar het noorden van marokko gebraght wat en domme kameel ben je toch

  54. TROTSEBERBERPAARD
    24 augustus 2010 om 07:36 uur.

    Naf als er iemand achterlijk is dan ben jij het wel met je oerachterlijke opmerkingen als ” ik ben 100% puur arabisch ” en meer van die fantasie. Je zit hier een paar meningen van een lid van een AMAZIGHFORUM (imazighen die je haat) dan nog te presenteren als legitieme bron je haalt je informatie hieruit:

    http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=3407.msg242697#msg242697

    In Marokko claimde een tijd geleden iedereen arabisch te zijn, élke stam met een Arabische naam en een claim van Arabische afkomst hetzij: Shorfa, Andaluciers, Bedouinen gelooft anno 2010 nog steeds raszuiver en puur te zijn. Het grappigste is dat je op school in Marokko leert dat Jballa, Ghomara, Houara en zéér veel verarabiseerde stammen met een BERBERNAAM en roots gewoon arabieren zijn, ook amazighhelden als ibn batutta, ibn zaid etcccccc zijn allemaal Arabieren.

    Onzinverhaaltjes meer niet fuck de vervalste geschiedenis van de voorbije 50 jaar allemaal leugens genoeg échte bronnen en DNA bewijzen!!!!!!! Dus stop met liegen a BERBERSE!!!!!!! hahahaaaa

  55. Azidan
    24 augustus 2010 om 08:41 uur.

    Naf eh %^&^*, je spreekt inderdaad Arabisch maar de taal maakt van jou gee Arabische eh %^&^*

    Het is niet omdat je Arabisch spreekt dat je ineens een Arabische bent eh %^&^*

    Jij maakt misschien deel uit van een nomade stam dat uit Tunesie komt, in ieder geval, al de Arabieren die naar Marokko zijn gekomen, hebben zich vermengd met Berbers in Egypten dan in Lybie, dan in Tunesie dan in Algerije dan in Marokko

    Dus je spreekt misschien Arabisch maar je bent en blijft een Berberse wordt wakker uit je Arabische droom,

    En waarom Berbers overal naartoe gaan is omdat zij dat recht hebben omdat Marokko ONS land is en niet de uwe, wij moegen overal gaan waar wij willen, en de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet, jij ah %^&^* jij bent zelfs een verschoppeling, %^&^*

    Ook een reden waarom Berbers hun land ontvluchten is omdat de Arabische overheid de Berberse streken negeert en verwaarloost %^&^*

    %^&^*, Oujda is van ons, Tetuan is van ons, Tanger is van ons, Berkane is van ons, de enigste hardhoofd hier dat ben jij, wij zijn in ons land %^&^*, ben je een echte Marokkaanse? Heb respect voor Berbers of ga terug naar Arabie

    Jij Naf eh %^&^*, jij bent meer verwant met Berbers die jij zo zwaar haat dan met Saoudiers, %^&^*

    Bij ons in Hoceima komen heel veel Arabieren wonen, en de hand vragen van Berberse meisjes,

    ik herhaal: IEMAND DIE ARABISCH SPREEKT WIL NIET ZEGGEN DAT HIJ ARABISCH IS

  56. NAF
    25 augustus 2010 om 09:17 uur.

    @MOUNA

    Ga toch iets nuttigs doen, ik weet wel waar mijn stam vandaan komt. Het verschil zit m in het feit dat jullie riafa nooit eerlijk vooruit komen waar jullie vandaan komen. Ik wel ik weet precies waar ik vandaan kom, ik doe geen moeite geloof wat jullie willen geloven. Ik ben geen berkania, ik ben ook geen bnisnassen, mijn voorouders spreken geen berbers, wij zijn pure arabieren uit wled mansour, cafemore, saidia, khodrane, laatamna dit zijn allemaal arabieren. En dit zijn allemaal gemeentes van saidia en rondom de plattelanden, dus geen berg mensen waar ook alleen maar arabisch gesproken wordt. Jullie weten niet dat rif, bij de grens van berkane stopt. Geheel saidia en vanaf je berkane uitrijdt richting saidia, kom je langs gemeente cafemore, rondom gemeente cafemore, heb je dorpen genoemd khodrane, laatamna, madagh, lharcha, daar spreekt men ALLEEN maar arabisch. Over 5 jaar horen we nog dat saidia van riafa is nou goed lewweh zebbie!!

  57. TROTSEBERBERPAARD
    25 augustus 2010 om 02:27 uur.

    Berbers nemen stilaan Marokko over Naf zegt het zelf ze ziet tegenwoordig overal Berbers, dus ze her-her-her-herbevolken massaal ALLE Arabischsprekende gebieden, elke stad, gemeente, dorp, gehucht zal een groter en steeds groter Berberssprekende volk kennen, generatie op generatie.

    Berbers vormen de meerderheid in Europa Riffijnen (Belgie, Nederland, Duitsland, Spanje en minderheid Noord Europa en Italië),Swassa ( Frankrijk, VS, Canada, Spanje en minderheid Italië en Belgie, Nederland). Atlas Berbers( vooral Frankrijk en Italië en nu ook Spanje.)

    Berbers vormen een meerderheid in de zogenaamde “Arabische grootsteden” . Casablanca-stad, dé grootste Amazighmetropool en 1 vd grootste metropolen in Noord Afrika is voor 60% bewoond door Tamazight-sprekende Berbers! ( om te zwijgen over de verarabiseerde) met een zéér groot aantal Swassa. Verder heb je grote aantallen Swassa in Rabat, Kenitra, El Jadida, Safi, Marrakech, Settat, Fes, Meknes en een gemeenschap in Tanger en in alle steden in de Sahara…. Tanger is voor de meerderheid bewoond door Riffijnen, in Tetouan stijgt hun aantal ook enorm, hetzelfde met Oujda, Berkane, Larache, Asilah, Fes, Meknes… Hetzelfde voor de Berbers van de Atlas zij bevolken de hele regio Rabat tot aan Meknes tot aan Yousoufia-Ouladia en Fes.

    WAT DE VERARABISEERDE BARBAREN (Zogenaamde 100% Pure Trotse “Arabieren” ) MOETEN BEGRIJPEN IS DAT WANNEER MEN SPREEKT OVER HET AANTAL BERBERS OF PERCENTAGE DAT MEN ZICH ALLEEN FOCUST OP HET BERBERSE PLATTELANDSTREKEN EN GEBERGTES MEN TELT NAMELIJK OFFICIEEL (MAROKKAANSE REGERINGSSTATISTIEKEN NOOIT DE BERBERS MEE DIE IN DE STEDEN WONEN OMDAT ZE VERDOMD GOED WETEN DAT WIJ DAN ZONDER ENIGE TWIJFEL DE MEERDERHEID VORMEN IN MAROKKO DUS DIE 60% – 40% IS MEER = 60% (STAD) – 40% (PLATTELAND-BERBERS). GELUKKIG ZIJN ER NU PROFESSIONELEN, TAALDESKUNDIGEN ETC die over de JUISTE STATISTIEKEN BESCHIKKEN en gebruik maken van de juiste bronnen en archieven en telsystemen.

    Het leger is gedomineerd door Berbers uit de Midden Atlas. Veel officieren en generalen komen ook uit de Rif.
    De Handel is gedomineerd: In het Noorden = Door Riffijnen (domineren de handel in alle grote noordelijke steden en winnen aan invloed in de rest van het land, voorts hebben ze de grootste aandeel wat de financiele sector betreft, na Casablanca.
    In het Westen = Door Swassa ( deze controleren alle klein én groothandel in heel West Marokko, voorts hebben ze hun Fassi concurrenten verslagen en hebben het grootste aandeel in verschillende sectoren in de industrie ( Gas, Agro-Alimentatie, wagenindustrie,..)

    De Berberse taal is nu het onderwijs ingegaan door de sterke Berberlobby maw het Berbers wint aan invloed, steeds meer en meer. Nu geven ze al Berbers in de scholen in de ARABISCHE STEDEN! En iedereen moet die lessen volgen maw= Komende generaties ARABIEREN zullen het BERBERS kennen!! Veel beter dan wij hier in Europa (hahahha!!) Onze vijanden incasseren de ene nederlaag na de andere. Zelfs in Algerije is het nu al een nationale taal en gaf Bouteflika toe dat Algerije een BERBERLAND is!!!! Marokko zal volgen Inchallah. MAROKKO DRAAGT TOCH AL EEN BERBERNAAM NAMELIJK AMURAKUSH !!!

    Lang leve de Berbers we zullen Noord-West Afrika veroveren met onze INVLOED! Ons aantal en ons geld! LANG LEVE DE IMAZIGHENNNNNNNNNNNNN

  58. ait touzine
    25 augustus 2010 om 04:41 uur.

    LANG LEVEEE DE IMAZIGHENNN

  59. Azidan
    25 augustus 2010 om 09:00 uur.

    Naf eh bezemina, van mij mag je een Arabische zijn, maar je bent in Berberland Marokko
    Dus heb respect voor Berbers

    Als je dan zo trots bent over je roots als Arabische woestijnrat, ga dan terug naar Arabie, wat kom je hier bij de Berbers doen?

    Je zegt dat Riyafa in Hoceima en Nador blijven, ik zeg je “Gans Noord-Afrika was oorspronkelijk van ons” dus wat kom je hier doen?

    Ga neem de vliegtuig naar Saoudie-Arabie: en we zullen zien of je daar welkom bent

    $%^&*%$

    Ga en lees de geschiedenisboeken

    Al de stammen die zich Arabisch noemen werden gearabiseerd, ze hebben zich ook gemengd met Berberse stammen,

    Je bent geen Arabische maar Arabisschtalig of een gearabiseerde $%^&,

  60. azim
    26 augustus 2010 om 04:35 uur.

    als je geen respekt hebt voor berberland ga dan trug naar saudie
    een ik hoop dat je pak spijkers in je lichaam krijght hahaha naf

  61. moena
    27 augustus 2010 om 01:28 uur.

    ja naf je klinkt erg arabisch met je jemekoem sirie a getraumatiseerde berber/arab junk, jullie hebben hekel aan berbers maar ook aan ons leghraba. jullie hebben meer gemeen met 9abajeel van algerijnen en praten zoals hun doe een stapje naar achter over de grens naar je smerig algerije shit. jelbaghla loegra. jij bent die gestoorde leila, nog steeds ziek in je hoofd.

  62. NAF
    27 augustus 2010 om 08:59 uur.

    @ ALLEMAAL

    You all can kiss my natural black ass!!!

  63. RiffRules
    27 augustus 2010 om 11:47 uur.

    Typische reactie van een uitgelulde verarabiseerde berbertje.

  64. NAF
    27 augustus 2010 om 12:19 uur.

    @DOMME MOUNA

    Jemekoem is algerijns, het komt van het woord jemek, mok in het enkelvoud en jemekoem in het meervoud. Je kan niet tegen deze half algerijnse op meid, ga nu maar naar berg nummer 6 chikie doen, tfakri kifech koentie, yel maqlo3a ki koentie, nhar jiti mil douar, le3roubia tbelettie wah..

    machi lemkewel te hasbih dele3, antie fik 2 oe bghietie tbnnie moulet a dre3, saksie lgadar illa lgemej jenbe3, raki mrida anti t3endini ana..

    cherfa oe gemra, krajnetek rahoem hejjoe qe3, wentie darbek jen, da3wet a char raki hesbehha fen raki mrida antie t3endinie ana.

    rouhi qoe3die ala zeb li cherqek yel mounafika djel a sah..

  65. Azidan
    27 augustus 2010 om 12:45 uur.

    Ja ja black ass, en zij heeft kinderen, zoals een persoon hier grappig gezegd heeft, jij moet in een psychiatrische instelling zitten, ik ben benieuwd of je ook zo praat buiten op straat,

    Je bent dus een zwarte afstammelinge van een slavin,

    Tezzzz ahlik, zehma theorie van Naf (monstertrol)

    “Als je Arabisch spreekt dan ben je Arabisch” ik heb nog nooit zo’n zware achterlijke en kortzichtige theorie gezien als de deze eh tamza

    Ik durf wedden dat je getraumatiseerd bent door een ex-vriend van je of zo en hij was een Berber, en je wou met hem trouwen, enzo maar hij heeft je straal gedumpt,

  66. Azidan
    27 augustus 2010 om 12:50 uur.

    In Hoceima en Imzouren, al die politieagenten vragen achter koffie, koffie, koffie, cahwa, cahwa, kayn chi cahwa, dit zijn de Marokkaanse politieagenten?

    Dit moeten zehma de Marokkaanse politieagenten voorstellen

    En om niet te spreken van de talloze Arabische bedelaars die neerstrijken in Al Hoceima en Nador, Imzouren, en omstreken

    Waar zijn de democratische rechten in Marokko?

  67. NAF
    27 augustus 2010 om 03:01 uur.

    @AZIDAN

    BEZEMINA IS ^$#@!@#%^^$#$%^TOTAAL GEEN RESPECT EN OPVOEDING MEEGEKREGEN. !#@@$%^$@#%^#^$ MOETEN ALTIJD MAAR SCHELDEN, %#^&$%&#$%@^&$&^

    $#^%$%@^$%#&^$@&$#$&##$$%$$#$$

  68. NAF
    27 augustus 2010 om 03:09 uur.

    @AZIDAN

    WAS JE %^&*(&*%$^*(&(^^%%$&^* @##$%#@@ VANDAAR ZE ALTIJD TIJD TEKORT HAD EN DE MOGELIJKHEIDNIET HAD OM JE RESPECT NAAR ANDEREN TE LEREN EN DAT NOG WEL ALS MAN. HET IS TE ZIEN DAT ^%%$@#$%^##$

  69. Azidan
    28 augustus 2010 om 03:34 uur.

    Wat brabbel je allemaal eh echte Barbaarse ? Bla bla bla

  70. moena
    29 augustus 2010 om 10:06 uur.

    naf ik verstond er geen klote van wat je hier typt je algerijns half berber/arab taal,in Egypte tijdens het voetballen verstonden ze jullie ook niet dus wanne be arab, puur arabieren (Egypte) zeiden dat jullie geen arabisch spreken en nu heb ik begrip voor, dus het midden oosten heeft je ontkent naf de nep arab die hebben jullie voor domme amazigh uigescholden praat je amazigh 9abejeel taal of anders hou je bek.

  71. samir
    30 augustus 2010 om 08:00 uur.

    in plaats elkaar uit te maken,en elkaar in de grond te boren,tijdens onze heilige maand ramadan,is juist de bedoeling dat WIJ MAROKKANEN/MOSLIMS elkaar respecteren als BROEDERS EN ZUSTERS.BERBERS/ARABIEREN moeten inzien dat WIJ langst alle kanten worden aangevallen en vernederd .Zolang wij elkaar soms de DOOD inwensen,zal het met ons van kwaad naar erger worden!!nu is het die klote spanjaarden die zo racistisch zijn als de pest.in belgie heeft Boussoufa al in de cel gezeten en kreeg hij een “lichamelijk onderzoek” omdat ze hem ZOGEZD niet herkende, door die racistische belgische politie,NU word hij belachelijk en vernederd door bijna iedereen belgie omdat hij een penalty miste.WIJ moeten elkaar steunen en helpen als MAROKKANEN EN MOSLIMS,buiten onze “groep” zijn er genoegen racisten die ons dagelijks proberen te discrimineren/vernederen.SALAAM AAN IEDEREEN OP DIT FORUM.

  72. Ait Wayagher
    30 augustus 2010 om 03:06 uur.

    één ding,

    Riffi of Berber of Arabier of Spanjaard of Kaukasier of mens,moslim,christen of jood.

    wat maakt het uit. De goede zijn mijn broeders en zusters en de slechte ook(ze weten niet beter)

    In de toekomst komen de Aliens en wat dan.

    wat ons bindt is duizendmaal belangrijker als wat ons scheidt.

    amin (amen)

  73. Sara
    31 augustus 2010 om 08:42 uur.

    wat erg dat er nog mensen zijn die anno 2010 rasistisch uitlatingen maken. Zeker de persoon AZIDan met zijn vreemde uitlatingen over arabische mensen.Je vreemde opvattingen over individu heeft geen enkele waarde om met je verder een normaal dialoog te kunnen voeren

  74. Azidan
    02 september 2010 om 08:41 uur.

    Beste Samir, wij respecteren degenen die ons respecteren, Ramadan of gene Ramadan,

    Als ik televisie kijk, dan zie ik dat Arabieren ons niet respecteren in ONS land nog ook

    Je hebt 6 Arabische zenders maar één halve Amazighzender voor Tasousiet, Tarifit, Tashelhit, en Tamazight ,

    Beste Samir, wij worden niet langs alle kanten aangevallen, ik ben Moslim hamdoulilah, maar je gaat toch Marokko niet vergelijken met Europa, Marokko is geen democratisch land, in Marokko als je durft openlijk iets te zeggen, daar wordt je gefolterd en in mekaar geslagen oh beste broeder, dus wee sgelukkig dat je in dit kafir land leeft,

    Wat heeft Boussoufa hiermee te maken? Boussoufa is zelf geen perfecte Moslim, want voetballen is HARAM,

    Beste Samir, je moet ophouden met dat gezeik en altijd Islam erbij halen, stop met dat gezeik en dat gelul alstublief

    In Marokko worden Imazighen onderdrukt

    -Tamazight is niet de officiele taal
    -Geen Amazighzenders
    -Politieagenten en openbare ambtenaren weigeren pertinent om het Berbers te spreken
    -Marokkanen worden belogen dat zij Arabieren zijn, terwijl dit niet zo is, ja zelfs indien zij Arabisch spreken
    -Het onderwijs indoctrineerd de kinderen dat zij Arabieren zijn
    -Steden worden verabisereed, zoals plaatsnamen, zoals “Aith” worden veranderd in “Beni”
    -Tot de dag van vandaag weigert Marokko de onderzoeken naar het Gifgas en Napalm dat gebruikt werd in de Rif toe te laten
    -Tamazight wordt nog steeds niet beschermd
    -De Arabisschsprekende burgers hebben een afkeer voor alles wat Berbers is hoewel zij in een Berbers land wonen hoe verbazend dit ook is
    -Amazighregio’s die ondanks dat zij de schatkist goed spijzen worden achtergesteld, om zo een imago te creeeren van “Berberse streken zijn achterlijk”
    -Amazighemigranten worden ook niet gerespecteerd omwille van hun inkomsten
    -De geschiedenis in de schoolboeken wordt vervalst
    -Het Arabisch en het Frans zijn officiele talen in Marokko, maar het Tmazight wordt niet gerespecteerd

    Conclusie: Marokko zal nooit een machtig land worden zolang de Imazighen niet gerespecteerd worden !!!!!!!!!!

  75. Azidan
    02 september 2010 om 08:47 uur.

    Sara, ik ben helemaal geen racist,

    Ik zal je zeggen wie de racisten zijn, dat zijn de Arabieren

    Als je de Marokkaanse geschiedenis gaat lezen dan zal je zien dat Imazighen keer op keer werden vernederd door de Imazighen en zelfs tot de dag van vandaag worden Imazighen keer op keer vernederd in hun eigen land,

    Zet de Marokkaanse zenders aan, er valt nergens een spoor te bekennen van Imazighen,

    Dit is ongezien in de geschiedenis van de mensheid, een volk namelijk de Arabieren, dat zich het recht toeeigent om van Marokko, dat fysisch, demografisch, raciaal, cultureel, genetisch, ethnisch, geografisch, een uitgesproken Berbers land is, om van dat land dus een Arabisch land is,

    Tot de dag van vandaag zie je domme mensen zoals Naf en consoorten koppig zich vasthouden aan hun droom en mythe dat zij nog Arabieren,

    Beste Sara, als ik een racist ben, gelieve de opsommingen te lezen die nog maar het topje van de ijsberg zijn,

  76. Azidan
    02 september 2010 om 08:53 uur.

    @Aith Wayagher

    Je hebt gelijk, we zijn allemaal Moslims, hamdoulilah, ik ben ook Moslim, maar ik ben geen Arabier,

    Ik moet Thmazight spreken, en indien een Arabier een opmerking geeft, wallahi ik sla hem verrot,

    Marokko is van ons, Marokko is ons land, wij waren eerst in Marokko, Marokko is een Amazighwoord,

    Arabisch is niet de taal van het Paradijs, dit staat nergens in de Koran noch in de Hadiths

    Arabisch is wel de taal van de Koran maar niet van het Paradijs noch van de Engelen

    De meeste Arabieren in Marokko zijn gearabiseerd, het is onmogelijk voor de Arabieren die in Noord-Afrika zijn gekomen om hun puurheid te bewaren, dit is onmogelijk, ze hebben zich door de eeuwen heen vermengd met de bewoners van Noord-Afrika, dit maakt van hun dus Imazighen die enkel Arabisch spreken,

    Respecteer de Imazighen

  77. SOESSIE
    03 september 2010 om 05:45 uur.

    Souss & Rif & Atlas
    A Tarwa n’Tamazgha
    Afous gh Afous !!!!!!!

    Laten we met z’n allen het land van de Masmuda, Zenata en de Zenaga aka Imazighen verdedigen tegen diegene die onze ideniteit rechtsreeks of onrechtsreeks bedreigen, aanvallen, ontkennen en willen vernietigen!!

    Alle Anti-Imazighen keer terug naar Arabie, Jemen, Syrie, Andalucie, Europa of uit welk land dan ook jullie claimen te komen als jullie de Amazigh-identiteit niet willen respecteren: OUT!!! Mn Canaria ar Siwa = >> Imazighen i Bedda !!!!!!! !

  78. samira
    05 september 2010 om 06:07 uur.

    aan iedereen maar toch vooral aan moena,

    Saidia is indd nog een redelijk jonge badplaats ongeveer 60 kilometer van mijn prachtige oujda af( ben dus een oujdia) en grenst aan algerije, sterker nog je kan tot de grens lopen en dan word je waarschijnlijk aangehouden door een stel irritante algerijnse soldaten. Ik ben arabier volbloed en kan jullie allemaal vertellen..om de bovenstaande verhalen idd te bevestigen dat arabisch idd de voertaal is in saidia, ook in oujda wonen voornamelijk arabieren er hebben zich wel veel berbers gevestigd waardoor het mogelijk is dat er idd vaak berbers gesproken word. waar t mij om gaat is elkaar uitschelden op t forum bereik je niks mee, we zijn allemaal marokanen berber, arabier of beiden en we maken onszelf idd belachelijk door elkaar hier half verrot te schelden. Kom met waarheden en feiten en niet met halve waarheden en aannemingen. zodat wijjjjjj as in (berber arabier of half om half) ook eens serieus worden genomen!!!

    beslamma

  79. samira
    05 september 2010 om 06:14 uur.

    o en azedin, heel grappig met je gearabiseerd of arabisch talig maar misschien dat jij de geschiedenis boeken er even bij moet pakken. Arabieren zijn idd in 1500 naar marokko geemigreerd maar stammen af van persie……..en dat was vroeger en trouwens nog steeds arabisch!!!

    im sorry but im a history junkie en t is niet offended bedoeld maar zoals ik eerder zei, kom met waarheden of zeg gewoon lekker niks..

    greetingss

  80. AZRO
    06 september 2010 om 02:58 uur.

    @Samira
    Dat zeg je goed Arabieren in 1500 naar marokko geemigreerd!!!!
    Dus marokko is niet van arabieren.
    Imazighen waren in marokko voor dat Arabieren erkwamen.
    Samira jij bent weer zo neppe Arabier die zich zelf uitluld.
    Kom op zich moeten wij zo blijven mekaar in de haren vliegen
    Het belangrijkste is dat we een blok moeten zijn,of jij Arabier bent of berber
    wat maakt het uit wat je bent
    door mekaar verott uitschelden zorgen we dat de rest ons niet serieus neemt
    als we iets in de tekomst moeten bereiken
    beslama
    ZORG GOED VOOR JEZELF EN JE MEDE LANDGENOOT

  81. Massinissa
    06 september 2010 om 04:22 uur.

    Jaja Samira heeft groot gelijk ze is een “volbloed Arabische want “Arabieren” kwamen in “1500” vanuit “Persie” naar Marokko en “Persie” was “toen en is nu nog altijd arabisch” later vestigden deze volbloed Arabieren uit Persie zich in Saidia die een nogal jonge badplaats is. Enkel hieruit kan je al concluderen:

    1. Dat Samira idd zoals ze beweert een history junkie is ( ze bedoelt het niet offended natuurlijk…)
    2. Dat ze énkel met feiten en waarheden komt en dat de rest wat hier verteld is leugens/halve waarheden/aannemingen zijn. (hetgeen de Berbers hebben verteld natuurlijk)
    3. Dat ze de geschiedenisboeken goed heeft bestudeerd.
    4. Ze is duidelijk goed op de hoogte van haar DNA. (Wat opmerkelijk is zonder een DNA-studie of test te hebben ondergaan.)

    Kortom dezelfde conclusie als daarnet nogmaals: Elke verarabiseerde Berber of verberberiseerde (in bloed) Arabier is alijd een pure volbloed Arabier. De Berberidentiteit (bloed, cultuur, dna, geschiedenis..) is van Berbers alleen en heeft niets te maken met Arabieren in Marokko, die natuurlijk een Arabisch land is.

    Voor zover de Verarabiseerde Barbaren het niet begrijpen dit is 100% sarcasme. Diegene die hier claimen de geschiedenis te kennen hebben nooit van hun leven de binnenkant van een geschiedenisboek gezien, laat staan gelezen. Een Verarabiseerde Berber gelooft altijd wat hij wilt: Hij is een Arabier én Punt aan de lijn. Wat de geschiedenis, cultuur, dna ook zegt het zijn allemaal leugens enkel en alleen wat de Verarabiseerde Berber aka “volbloed arabieren” zeggen klopt. Onthou dat goed Berbers en bespaar jullie moeite. Want geloof me het is verloren moeite. Deze mensen willen blijven geloven in fabels.

    Tanmirt

  82. Azidan
    06 september 2010 om 11:00 uur.

    Samira wat zit je te $#^%$*(&(*&,

    Wat zit je hier te @!@#$, heb je een jointje genomen of zo?

    Yehook “Arabieren komen uit Persie”

    Ga @$%#%$#%^, jullie %#^%$ geven ons een slechte naam

    Arabieren komen uit Arabie, en Perzen komen uit Perzie, en Perzen zijn Ariers, vandaar de naam Iran = Land van de Ariers

    Arabieren zijn in Marokko gekomen in het jaar 675 ongeveer en sindsdien zijn zij in kleine groepen gekomen maar vanaf 1100 zijn zij gedeprteerd door Berberse koningen naar Gharb, zoals bij de Doukkala, Khlott, Abda, Chiadma, enz… dit zijn allen Arabieren die onder dwant op straffe van dood, gedeporteerd werden vanuit Tunesie naar Marokko zodat zij beter onder het Berberse juk konden gehouden worden, maar dat plannetje liep uit de hand en de Arabieren zijn een $@#$#% geworden in Marokko,

    Met de komst van de Andalusische Arabieren, is het aantal Arabieren verhoogd, de Andalusiers die een afkeer voor Berbers hadden hebben zich gevestigd in Fez, en Tanger, Tetuan, Ashawen, zij zijn de huidige Jbala en Ghomara’s van het Noorden en Westen van Marokko, andere Arabischssprekende Andalusiers zijn ook uitgeweken naar Oran en Tunesie,

    Waar zij zich moesten vestigen temidden van Berberse stammen, waar zij een afkeer voor hadden, (terwijl zij zelfs gearabiseerd waren hoe ironisch en hoe verbazend ook)

    Beste Samira, ik ken m’n vak zeer goed, ik heb zeer veel boeken gelezen,

    Men zegt vaak dat Berbers Barbaarse gedrag hebben, maar eigenlijk zijn de Arabieren de ergste Barbaren in de geschiedenis van de mensheid, nog efkes en je kon zeggen dat zij zoals Papoua’s waren, , zij gaan over lijken, zich niet schamende, en messen in de rug stekend,

  83. Azidan
    07 september 2010 om 12:10 uur.

    Goed gesproken Soessie en Massinissa

  84. BurjelArab
    07 september 2010 om 08:44 uur.

    Hello er zijn wel arabieren in marokko, de meerderheid in marokko praat arabisch ik kom uit tetouan en voor zover ik weet geen berberse voorouders ik kan 1000 de generaties teruggaan walou niemand heeft ooit berbers gesproken, tetouan is een pure arabishe stad dus ik kan van mezelf WEL zeggen dat ik PUUR ARABISCHE BEN !!!!!!!!!!!!! en ja marokko was vroeger mss van berbers kan zijn maar nu niet meer maroko is officieel erkend als arabische land met arabisch cultuur (islam ) dus wie er niet tegen kan STERF!! meerderheid in marokko is arabier en ja mss dat vele verarabiseerd zijn ofso maar ik hoor daar niet bij, mijn familie en hele regio spreekt arabisch al wone veel berbers in tetouan tegenwoordig maar die kiomen niet van daar

  85. Shab Oujda zijn Arabieren...?
    07 september 2010 om 04:46 uur.

    Feit: van alle grote steden in Marokko, is er slechts ÉÉN gesticht door een Arabier: Fes, door Idris II. En zelfs hij had een Berberse moeder en was opgegroeid tussen de Berberse Awraba stam (zijn vader stierf voordat hij was geboren). De grote Marokkaanse steden zijn verder ALLEMAAL door Berbers gesticht: Marakesh door de Almoraviden, Casablanca (of Anfa) door de Barghawata, Rabat door de Almohaden, Tanger door de oude Berbers of Puniers (een van de oudste steden van Marokko), Agadir, Taza door de Miknasa, Meknes ook door de Miknasa, Tetouan door de Meriniden en OUJDA door de Maghrawaden.

    De oorspronkelijke bewoners van die steden zijn de Berbers. Dat de grotere steden nu voornamelijk Arabischtalig zijn is logisch en betekent zeker niet dat de inwoners Arabieren zijn (ethnisch of cultureel). In de stad raken de inwoners snel hun etnische banden kwijt en staan zij direct onder invloed van de machthebber (die de afgelopen 500 jaar Arabisch is geweest). Dat noem je dus arabisering.

    Volbloed Arabieren heb je niet in Marokko, zeker niet in de steden. De Arabieren die vanaf de 11e eeuw naar Marokko kwamen waren woeste bedoeienen en waren niet stedelijk. Tot de komst van de Fransen hingen de Arabieren nog steeds een nomaden leven aan, ze kenden de stad niet en zwieren liever over de vlaktes. De Berber was gevestigd en woonden in dorpen en steden. Lees over de Banu Hilal stammen, voorouders van de Marokkaanse Arabieren.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Banu_Hilal

    Ken je geschiedenis voordat je dom roept dat je een Arabier bent.

  86. moena
    08 september 2010 om 12:41 uur.

    samira sorry meid perzié( iran) is geen arabische land,je hebt je boeken onderste boven gelezen, ze spreken geen arabisch en hebben arabisch geleerd zo als jij en ik engels hebben leren schrijven, ik heb een collega die uit iran is en heeft een vergunning gekregen omdat ze een afvalliger is en hekel heeft aan moslims en arabieren,meest Iraniers die hier wonen laatste 10 jaar hebben hun vergunning te danken omdat ze afstand hebben gedaan van hun chie3ieet geloof en leven als heidene,ze moeten zelf weten daar niet van. Ze weigeren nog om Iran Iran te noemen en zeggen nog steed ik kom uit persie, sorry samira dat ik je moet teleurstellen terwijl je ouders je al jaren vertelden dat je arabisch bent wat nu niet juist blijk te zijn als je het wel verwerken dan sta ik voor je klaar, je hoef me alleen om hulp te vragen, een snelle proces en het kost je niks, hier al vast een tip je moet het van je afschrijven,ahhahahahhhhihiiiiiiih sterkte.

  87. moena
    08 september 2010 om 12:54 uur.

    burjelarab gefeliciteerd dat je arabisch bent lekker belangrijk, maar je woont wel op de bodem van RIF weet je nog chamaal tetwan is zeker amazigh werd vroeger tetawin genoemd als ik het goed heb betekent dat ogen, dus puur arabier je bevind je op een puur amazigh bodem en heel veel andalusieen wonnen daar ook toen ze uit Spanje zijn verjaagd, heb respect Larab het zijn wel die Imazigheen die vrije mensen die ze verwelkomt heeft en in vrede daar kunnen leven, ken je die spreekwoord dier elgier 9liel imazighieen daroe fiekoem elgier bezef daarom krijgen ze stank voor dank.

  88. Azidan
    08 september 2010 om 03:40 uur.

    Salam Aleikoum “Burj Al Arab” = schande voor de Moslims met geld van Allah geld verspillen terwijl Somaliers en Darfuri’s en Palestijnen sterven

    Burj Al Arab, gebouwd door een domme, criminele prins met geld van Allah dat eigenlijk bedoeld is voor de arme Moslims, neen deze nazaat van kamelenherders, besloot om een heel hoog gebouw te bouwen, denkende dat hij daarmee zijn mannelijkheid kan bewijzen, moge Allah hem vervloeken

    Neen, de meerderheid in Marokko zijn Imazighen, het is algemeen bekend dat Marokko, de exacte cijfers niet wil doorgeven van het aantal Imazighen in Marokko,

    Erger nog, volgens Frankrijk waren zeker 80 percent van de Imazighen “Amazighssprekend” toen zij in 56 vertrokken, maar nu door de harde Arabiseringspolitiek, is het aantal Amazighssprekenden gedaald, maar het is niet omdat zij Arabisch spreken dat zij dan geen Imazighen zijn, het spreken van een taal van een ander volk zorgt er niet voor dat je tot dat volk hoort, dus Imazighen die Arabisch spreken dit maakt van hen geen Arabieren, genetisch en raciaal onmogelijk,

    Beste Burj Al Arab, ik durf wedden dat je nog niet eens 5 generaties achteruit kan gaan, dit is onmogelijk,

    Volgens geschiedkundigen is Titawen gesticht door een Amazighkoning van de Meriniden-dynastie,

    http://en.wikipedia.org/wiki/T%C3%A9touan

    Het woordje tetuan zelf komt van het woord “Tetawine” = Ogen, dus alstublieft stop met het ontkennen van de waarheid tegen beter weten in eh smerige leugenaar,

    Je zegt jouw hele regio spreekt Arabisch, die regio die je bewoont van Noord-West Marokko is van oudsher een Berberse regio, dat is namelijk de Regio van de Jbala en Ghomara’s, dit zijn historische Imazighen, Tanger, Sebta, al die steden zijn van Imazighen,

    In die regio ten westenn van Jebha wordt nog tot de dag van vandaag een taal gesproken dat lijkt op Tarifit, en dat is de taal van de Ghomara’s,

    Wanneer gaan jullie eh fuckin bastards, wanneer gaan jullie eens opkomen voor jullie roots, eh bende dwalende schapen,

    Je hebt dorpjes en gemeentes in Jbala-land die typische Imazighen-namen bevatten, zoals Tazroet, Ashawen, en kleinere dorpjes, dus dit maakt van Marokko een Berbers land, je gaat toch van Saoudie-Arabie niet een Berbers land maken, dus stop met onzinnige praatjes te verkopen, Arabieren hebben genoeg land, hou nog wat land over voor de oorspronkelijke mensen,

  89. Azidan
    08 september 2010 om 03:45 uur.

    Oujda is een Amazighstad

    Volgens Leo Africanus of Al Wazzane, een Moorse prins, was deze stad oorspronkelijk Berberssprekend

    Zie link

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Oujda

    ‘Oujda is een oude stad gesticht door Imazighen in een brede vlakte veertien mijlen ten zuiden van de Middellandse Zee(…) De inwoners van Oujda zijn rijk en moedig. Oujda werd verwoest tijdens de oorlog tussen de koningen van Fes en Tlemsan (…) Nu zijn de inwoners van Oujda arm geworden want ze betalen veel belasting aan de koning van Tlemsan maar ook aan de Arabische bedoeïenen (…) De inwoners van Oujda spreken Tamazight en een kleine minderheid kent ook darija ‘(1)
    Bron: (1) Leo Africanus, Beschrijving van Afrika, Beiroet 1984, deel 2, p.p. 12-13

    Dus beste oujdi’s stop met het vervalsen van de geschiedenis of jullie zullen branden in Hel omdat jullie liegen tegen beter weten in

    Marokko is Amazigh puur, Arabisch zal het nooit worden

  90. SOUSSIE
    08 september 2010 om 08:26 uur.

    Tanmirt awma Azidan

    Burj Al Arab, je zit er zo ver naast. Tetouan komt namelijk van Titawin, als de stad een pure Arabische stad is waarom heet het dan geen 3inin. En kom weer niet aan met Andaluciers hebben het gesticht en meer van die bla bla.. want Andalucie was géén Arabie, naast de oorspronkelijke bewoners Iberiers, Vandalen etc waren de Imazighen de grootste groep, velen waren daar al verarabiseerd, Imazighen migreerden in volledige stammen naar Andalucie dus Andalucier = is niet per definitie een Arabier. Arabieren waren kleine families aristocraten, studenten en een aantal van hun diende als huurlingen en soldaten enz meer niet. Je kan ook niet de eeuwenlange Riffijnse migratie naar die steden ontkennen. Want die is allesbehalve recent integenstelling tot hoe jij het nu laat blijken. Hoe je het draait of keert er is géén enkele pure Arabier of pure Arabische stad of streek in Marokko of in heel Tamazgha/Noord West Afrika.

    !!!! AKAL AWAL AFGAN !!!!! AMAZIGH UNITY FOR FREEDOM !!!!

  91. tasekoert
    09 september 2010 om 04:15 uur.

    snap je waarom ze berbers analfabeet wil laten, de inteligentie ziet ze in genen laatstaan als ze konden lezen en schrijven, snap je wat mensen angst laat doen, mensen onderdrukken zo min mogelijk scholing geen hulp voor ontwikeling, achterstellen enz, zo kunnen mensen geen voortgang boeken omdat ze zich alleen bezig houden met van heb ik morgen brood om te eten, met leeg maag presteer je niks.Maar ondanks die achterstand hebben imazighen veel bereikt, laatstaan als ze mogelijkheiden hebben.