MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokko zet al-Jazeera eruit

30 oktober 2010 | in Marokko | 19 Reacties

De Marokkaanse autoriteiten hebben vrijdag de activiteiten van het kantoor van de Arabische nieuwszender al-Jazeera in Rabat stopgezet. Ook de accreditaties van het personeel van de Qatarese zender zijn ingetrokken, zo heeft het ministerie van Communicatie gemeld. Reden voor de maatregelen is “de onverantwoordelijke verslaggeving over het Noord-Afrikaanse koninkrijk.”

Al-Jazeera heeft de journalistieke regels van eerlijkheid, objectiviteit en juistheid verschillende keren met de voeten getreden, zo luidt het volgens Het laatste Nieuws. “De zender heeft in zijn verslaggeving het imago van Marokko beschadigd door de verwezenlijkingen in ontwikkeling, infrastructuur, democratie en mensenrechten te minimaliseren.”

Nog volgens het ministerie zijn de belangen van Marokko geschaad op het gebied van territoriale integriteit, een duidelijke verwijzing naar de Marokkaanse aanspraak op de Westelijke Sahara.

Al-Jazeera had zich kritisch uitgelaten over armoede in Marokko en het beleid van het land in de Westelijke Sahara, meldt het dagblad.

Er zijn 19 reacties

  1. Twitter Trackbacks for Maghreb Magazine » Marokko zet al-Jazeera eruit [maghrebmagazine.nl] on Topsy.com
    30 oktober 2010 om 01:33 uur.

    […] Maghreb Magazine » Marokko zet al-Jazeera eruit maghrebmagazine.nl/2010/10/30/marokko-zet-al-jazeera-eruit/ – view page – cached Maghreb Magazine is een Marokkaanse nieuwssite die actuele onderwerpen over Marokko, Marokkanen en andere Marokkaanse zaken bij elkaar brengt. Lees meer Tweets about this link […]

  2. kano
    30 oktober 2010 om 06:33 uur.

    terecht ook want ze zijn de vrienden van polisario en algerije, ze zeggen dat ze onafhankelijk zijn maar ze hebben de leiders van Qatar nooit bekritiseerd.

  3. nam
    30 oktober 2010 om 10:08 uur.

    En ze hebben mond vol over democtartie en persvrijheid wat een lachertje…
    het is en het blijft een corrupte zooitje…
    in mijn optiek, bewijs het tegendeel van de zender, doe wat oa aan het armoede bestrijdeing ipv van zakkenvullen…..

  4. aziz
    30 oktober 2010 om 12:19 uur.

    opgeruimd staat netjes ,sahara is van marokko ,en zal van marokko blijven ,en in heel de wereld is er armoede, zelfs in de rijkste landen

  5. karim
    31 oktober 2010 om 11:44 uur.

    hehee..eindelijk..prima actie van Marokko..wie aan Sahara komt, komt aan heel Marokko..weg met die Aljazeera…ik kijk al jaren niet meer…
    naar deze zender..

  6. Titwani
    31 oktober 2010 om 01:10 uur.

    Al Jazeera Was eindelijk een zender die liet zien hoe het er werkelijk aan toe ging, en geen staatsomroep die ons vermoeit met Turkse, Mexicaase, Egyptische, Syrische c-kwaliteit series en goedkoop festivals. en onzin nieuws.

    Dat ze Al Jazeera uit het land schoppen, was een bevel van VS en Co. Niets mee, niets minder.

    Ik zie dat sommigen nog steeds geloven in sprookjes, droom zacht zou ik zegge

  7. karim
    01 november 2010 om 08:48 uur.

    Aan Titwani:
    Is dat zo? laat Aljazeera de waarheid zien ? wat voor waarheid? heb je ooit de berichtgeving over Marokko gezien die Aljazeera heeft gemaakt ? alleen maar negatieve dingen …is er dan niks positiefs in Marokko om te laten zien ?
    En waarom maken ze geen reportage over Mustapha Wald Sidi Mouloed die in Algerije vast zit, terwijl Aljazeera een hoop journalisten toen naar Canarische Eilanden hadden gestuurd om nieuws te maken over de veraadster Aminato Haydar..
    Trouwens waarom maakt Aljazeera nooit een programa/reportage over Qatar en de grootste USA militaire basis in M-O ????

  8. kano
    01 november 2010 om 11:23 uur.

    karim@
    Ik ben helemaal met je eens, deze zender is niet onafhankelijk en hij is doelgericht ze spelen wel slim maar niet met Marokkanen het is geen vrije pers zoals veel van ons denken, deze zender heeft bijvoorbeeld nooit Qatar en de leiders van dit land bekritiseerd dus ????????

  9. Azidan
    01 november 2010 om 05:40 uur.

    Salam Aleikoum

    Ik als DIe-hard Amazigh moet bekennen dat Marokko goed bezig is op praktisch alle vlakken.

    Marokko is zwaar verbeterd, beste mensen, men mag niet vergeten dat Marokko nog moet helen van diepe wonden uit het verleden.

    Mohammed 6 is een goede koning, hij is half Amazigh/Arabier, en ik heb de volste vertrouwen erin dat hij Marokko naar de goede weg leidt zelfs op sportief vlak getuige Eric Gerets.

    Het is de allereerste keer in mijn leven dat ik echt trots begin te worden op ons Land Marokko en op onze Koning.

    Omdat ik zie veranderingen, kleine veranderingen en grote veranderingen, beste mensen men mag niet forceren, men mag ook niet vergeten, Holland was één van de meest tolerante landen van Europa en nu is het één van de meest Anti-Islamitische landen,

    Alles komt en gaat, de ene periode kan een land zo zijn, en een andere periode kan het zus zijn, Enkel Allah kent de toekomst,

    Wat Sahara betreft, ik vind dat Sahara gewoon onder stevige handen moet blijven van Marokko. Sahara is Marokkaans en zal Marokkaans blijven inshAllah.

    Maar wat wel mogelijk zou zijn, een beperkte autonomie, een soort federale autonomie, om lokaal beter te besturen, Amerika is ook een Federale Staat dat gehoorzaamt onder één president, waarom is het niet mogelijk in de Arabische wereld

    Wat betreft Al Jazeera, ik vind dit een slechte maatregel, ik denk dat Marokko nood heeft aan een “kritische zender” het weghalen van Al Jazzeera zal zorgen voor een isolement.

  10. Adolf
    01 november 2010 om 07:43 uur.

    Wat maakt de Westelijke Sahara dan Marokkaans?

    Als de Westelijke Sahara Marokkaans is (volgens jullie) hoe komt dat de Sahrawi een eigen onafhankelijke republiek willen?

    Waarom hebben de meeste sahrawi in 75 gekozen voor de polisario en een onafhankelijke sahara ( VN rapport 1975 ) ?

    Waarom willen de meeste in Tindouf geen aansluiting bij Marokko?

  11. Titwani
    01 november 2010 om 09:32 uur.

    @karim,

    Wat is er dan zoal posittief in Marokko? toename drugs- en drankmisbruitk? toename prostituie? enorme inflatie wat in marokko laatste tijd heerst? en again schendingen van mensrechten? Uitverkoop van alle industrieen naar het buitenland? Moet we dan ontwikkeleingen als Mawazine als positief zien? Wie in Marokko woont, weet wel beter…

    Ik volg wel bericht geving van Al Jazeera, niet fanatiek, maar tog goed genoeg om te zien dat het beeld iets genuanceerder ligt dan wat ik in de goedkope troep die ik te zien krijg op de staatsomroepen. En al Jazeera is ook objectief richting algerije en het zittende regime daar. En heeft aandacht besteed aan de herverkiezingen van Boutaflika en de dubieuze rol van de regering bij de nationale verzoening. Maar dat vergeten wij voor he gemak.

    En over Would Sidi Mouloud: Marokko doet zelf niks om hem te bevrijden van de Polisario. Sterker nog: laatste jaren zien we steeds dat de overlopers van nota bene Polisario de beste baantje in Marokko kirjgen, zie El Ouali bijv. Terwijl hij ook het nodige heeft uitghaald met de Marokkaanse gevangenen. Marokko maakt zelf trouwens ook nog steeds politieke gevangenen.

    Amina Hayda kwestie is door de Marokkaanse regering zelf opgeblazen. Als die vrouw nou gewoon werd toegelaten, dan kon je doen wat je wou met haar. Maar nee, meneer Benissa d8 stoer te zijn door haar de toegang te weigeren. Onnodig een rel veroorzaakt. zware druk op Marokko. Gezichtsverlies, omdat Amina tog wel voor elkaar kreeg om Marokko binnen te treden. Niet voor niets heeft de koning hem toen ontslagen.

    En op Qatar wordt er genoeg ruimte om kritiek te leveren.. We horen vaak de rol van de golfstaten in midden-oosten en de woorden zijn echt niet mild. Wat wil je verder dat ze over Qatar gaan zeggen?

    Ten slotte wil ik dit zeggen: je heb soiets als persvrijheid.Marokko laat tog zien daarin te kort te schieten. Nog steeds een bekrompen reactie die je verw8 van middeleeuwse staten, terwijl we tog in het jaartal 2010 leven. Als Al Jazeera ongelijk heeft, kom dan met tegenbewijs door middel vam je staatsomroep. Een zender uitzetten, laat gewoon zien dat de waarheid triest is.

  12. abderezal
    02 november 2010 om 10:03 uur.

    goed zo zemoeten het maar leere mezjan waga beslama

  13. abderezak
    02 november 2010 om 10:04 uur.

    kom op man kan toch niet die algerij man

  14. NAF
    03 november 2010 om 09:00 uur.

    @ADOLF

    Een sahraoui is een marokkaan. Als je tegen een marokkaan zegt sahraoui houdt dat in dat het een marokkaan van de sahara is PIK!!! Oprotten Sahara is en blijft van Marokko snappen jullie het nu echt niet. Je ziet toch op de landkaart dat de sahara in marokko valt en geen ander land, dus oprotten met jullie gezeik, sahara is marokko en punt!

  15. Adolf
    03 november 2010 om 10:00 uur.

    Sorry Naf maar op alle landkaarten staat er Marokko en de Westelijke Sahara appart. Volgens de VN rapporten van 74 én 75 waren bijna zo goed als alle Sahrawi het eens voor een volksreferendum in het voordeel van Onafhankelijkheid. Dus hoe kan je zeggen dat de Sahrawi Marokkanen zijn?? Raadpleeg voor de verandering eens geen marokkaanse propaganda site maar een echte sahrawi site: De Sahrawi zijn geen Marokkanen, het zijn nomaden met een andere taal, grenzen, cultuur en geschiedenis.

    http://www.westelijkesahara.be/
    http://www.west-sahara.nl/

    Kom terug als je wat meer weet over het Sahrawi volk en met het woordje pik ben je zoiezo niet serieus te nemen, wat een hoerentaaltje zeg!!

  16. kano
    04 november 2010 om 06:04 uur.

    Adolf
    Polisario bestaat niet deze bende is door de grote vijand van Marokko die algerije heet die willen heel graag de onze Sahara hebben om onze grondstoffen te stelen en Marokko in het hoekje van Afrika te duwen en ons te isoleren, gelukkig zijn veel gegijzelde saharawis in tindoeft teruggekeerd naar de vaderland de Grote Marokko alleen dit jaar zijn 1673 saharawis weggelopen uit de hel van tindoeft en teruggekeerd naar hun vaderland en er volgen nog meer inshaAllah, ze hebben die algerije door.

  17. NAF
    05 november 2010 om 10:24 uur.

    Doordat de Westelijke Sahara door Marokko is geannexeerd moet dit alles afgedragen worden aan Marokko en de export en import verloopt ook allemaal via Marokko. Het volk uit de Westelijke Sahara, de Sahrawi’ s streeft naar souvereiniteit, maar de Marokkaanse regering werkt dit tegen.

    Het conflict over de vraag tot wie de Westelijke Sahara behoort kent al een lange geschiedenis

    Het conflict om de Westelijke Sahara heeft een lange geschiedenis die start bij de kolonisatie van de Westelijke Sahara in 1885. Dit gebeurde nadat op een conferentie was besloten dat alle koloniale mogendheden die de kuststrook in handen hadden, de achterliggende binnenlanden in bezit mochten nemen. Zo vielen de gebieden Saguet al-hamra en de Rio Oro onder Spaans bestuur. Toen al klonken de eerste protesten uit Marokko, die te maken hadden met het feit dat er stammen woonden die onder het gezag vielen van de Marokkaanse sultan, en dat dus de Spaanse Sahara, Marokkaans gebied was. In 1912 viel er weinig aanspraak meer te maken door Marokko, aangezien Marokko zelf als Frans protectoraat werd uitgeroepen. Tot 1956 bleef het vrij rustig in de Sahara.

    In 1956 krijgt Marokko zijn onafhankelijkheid terug, en meteen komt de situatie van de Sahara weer ter sprake. Marokko begint gebieden op te eisen die reiken tot aan Senegal (Hassan II, 1958). Er zijn echter meer kapers op de kust. Ook Mauritanië en Algerije voelen zich aangetrokken tot het gebied. Het bevat rijke fosfaatlagen en visgronden, die de economieën van de desbetreffende landen allerminst zouden schaden.

    In 1960 wordt door de VN een resolutie aangenomen waarin staat dat aan alle gekoloniseerde volkeren onafhankelijkheid moet worden verleend. Deze resolutie had ook betrekking op de Westelijke Sahara, dit gebied zou ook een autonoom bestuur moeten krijgen. Dit was natuurlijk onvoordelig voor Marokko, en ze komen dan met een dubbelzinnig plan om de bevolking zelf te laten kiezen. De keuze zou dan wel beperkt blijven tussen Spaanse en Marokkaanse hegemonie, ervan uitgaande dat deze stemming in Marokkaans voordeel zou uitvallen. Zo gemakkelijk ging het echter niet. Mauritanië maakte aanspraak op de zuidelijke gebieden, en er was een kleine beweging van nationalisten die volledige zelfbeschikking eisten over het hele gebied.

    In 1975 is het dan zover, Spanje, die het gebied bijna honderd jaar overheerst heeft, trekt zich terug uit binnenlandse noodzaak en onder internationale druk. Er wordt besloten dat de Westelijke Sahara zelfbeschikking krijgt. Niet Marokko, noch Mauritanië. Alle ingrediënten zijn aanwezig voor een conflict. Nu de Spanjaarden weg zijn, ontstaat er een soort van machtsvacuüm. Uit angst voor andere landen en deels uit eigenbelang, besluit Marokko om het heft in eigen handen te nemen. De Marokkaanse staat trommelt 350.000 vrijwillige burgers op om op een vreedzame manier de Westelijke Sahara binnen te trekken. Een aantal hiervan vestigt zich in de nieuwe Zuidelijke provincie, alsmede een contingent van Marokkaanse soldaten. In 1976 wordt in het geheim een akkoord getekend, waarin besloten wordt dat de Westelijke Sahara verdeeld wordt over Marokko en Mauritanië. Er is echter nog een derde partij: het Frente Polisario. Opgericht in 1973 uit het nationalistische idee van een eigen staat, voerde het al eerder een guerrillaoorlog tegen de Spaanse soldaten. Als de Spanjaarden vertrekken roept deze een eigen staat uit, maar de Marokkanen bezetten het land. Er volgt een strijd tussen Marokkaanse troepen en het locale Polisario dat met steun uit Algerije door kleine aanvallen schade toebrengt aan de Marokkaanse autoriteit. In 1979 trekt Mauritanië zich geheel terug uit de Sahara en geeft het land terug aan de bevolking.

    Onderhandeling op onderhandeling volgen en in 1979 wordt er een staakt-het-vuren overeenkomst gesloten waarbij wordt afgesproken dat het volk zich zelf mag uitspreken, voor of tegen onafhankelijkheid. Dit referendum zou bindende gevolgen hebben. De Marokkaanse regering weet dit referendum nog telkens tegen te houden. Mede doordat er onduidelijkheid is over de kwestie wie zich mag uitspreken in dit referendum. Veel Saharawi’s zijn namelijk gevlucht naar vluchtelingenkampen in Algerije en er zijn Marokkanen in de Westelijke Sahara gaan wonen.

    Er is wel veel bemoeienis met het conflict over de Westelijke Sahara. De VN heeft in 1990 een vredesmacht in het werk gesteld, de MINURSO die het referendum moet begeleiden. Marokko werkt deze vredesmacht weer tegen, en in verschillende artikelen valt te lezen dat de VN zich laat tegenhouden door het Marokkaanse standpunt en te weinig zich inzet om het referendum plaats te laten vinden; een aantal hoge VN-functionarissen zouden pro-Marokkaanse neigingen hebben.

    Ook zouden er in Europa pro-Marokkaanse standpunten aanhang hebben in deze kwestie. Frankrijk als oud-koloniale macht heeft nog steeds haar invloed in Noord-Afrika en wil deze ook behouden. Als de Westelijke Sahara een onafhankelijke staat zou worden dan zou de macht van Frankrijk in Noord-Afrika verminderen. Daarom zou Frankrijk Marokko steunen in haar standpunt. Frankrijk is ook een groot en machtig land binnen de EU en zou ook haar invloed hebben op het standpunt van de EU-lidstaten in deze kwestie.. De Westelijke Sahara is een kolonie geweest van Spanje en nu probeert deze machtige EU-lidstaat de Marokkaanse regering juist aan te zetten tot het laten doorgang vinden van het referendum. De Verenigde Staten hebben zich ook bemoeit met deze kwestie en geprobeerd de dialoog tussen de beide partijen op te zetten en aan te moedigen om zo tot een oplossing te komen.

    Dit conflict zorgt ook voor spanningen tussen Marokko en Algerije en Mauritanië, terwijl deze relatie al niet goed te noemen is.

    De strijd blijft bestaan Marokko wil de Westelijke Sahara behouden en POLISARIO blijft onafhankelijkheid nastreven. Er valt voor beide standpunten wat in te brengen. POLISARIO baseert zich op de VN-resolutie uit 1960 waarin besloten werd dat gekoloniseerde gebieden recht hebben op zelfbeschikking. Ze vinden dat de Westelijke Sahara een afzonderlijke bevolking heeft en een afzonderlijk gebied is, dat zelfstandig kan functioneren. Marokko zou alleen maar uit zijn op economisch voordeel die de fosfaatvondsten in de Westelijke Sahara hen oplevert. Marokko daarentegen vindt dat uit historisch opzicht de Westelijke Sahara bij Marokko hoort. De VN-resolutie van 1960 over het zelfbeschikkingsrecht van gekoloniseerde volken is daarom niet van toepassing op de Westelijke Sahara. Marokko heeft het beste met de Westelijke Sahara voor en wil het daarom graag onder eigen regering houden omdat naar Marokkaans inzicht de Westelijke Sahara zowel politiek als economisch niet zelfstandig zou kunnen functioneren. Vervolgens heeft het internationale hof van justitie in 1975 uitgesproken dat de Westelijke Sahara bij Marokko hoort.

    Het conflict heeft veel kanten en ligt ingewikkeld. Daarbij komt ook nog eens de vele bemoeienis van buitenaf met deze zaak. De bedoeling hiervan is om tot een oplossing te komen, maar hier is tot op heden nog geen sprake van. De Sahraouiwien worden ook door Algerije op de handen getikt en komen hierdoor in opstand, terwijl Algerije niks voor ze betekent heeft, Marokko wel, ook hebben alle sahraouies een Marokkaanse Nationaliteit en bestaat er geen eigen nationaliteit. Dus Sahara is en zal altijd blijven onder de Marokkanen, Algerije moet zich niet bemoeien, en Mauritania ook niet, iedereen weet dat ze dit doen voor het bevat rijke fosfaatlagen en visgronden, die de economieën van de desbetreffende landen allerminst zouden schaden!! Hiermee gaat Marokko niet akkoord en dus wordt er zwaar beveiligd door de Marokkaanse koning eist zijn gebieden op tot en met de grens van senegal.

    Verder zijn we nu uitgepraat. Marokko en sahara zijn 1 dit is allang uitgesproken in 1975. Dus daar geen discussie over mogelijk meer!!!

    Dus jm3e oe twie…Marokko en Sahara =1 Marokko

    Sahara is en blijft dus onder Marokkaanse gezag.

  18. NAF
    05 november 2010 om 10:26 uur.

    Tot slot

    De Sahara is de grootste woestijn van de wereld. De Sahara ligt in het zuiden van Marokko.

  19. NAF
    05 november 2010 om 02:29 uur.

    @Adolf

    Vertel mij dan eens wat voor nationaliteit een sahraoui heeft en waar een sahraoui voor staat. Ik ben een marokkaanse en ik weet waar ik over praat. Ze hebben allemaal een marokkaanse nationaliteit. Dus zijn het gewoon marokkanen. De reden dat ze een onafhankelijke staat wilden vormen is doordat Algerije en Mauritanie een deel van de sahara via polisario in handen willen krijgen. Maar marokko valt geen grappen mee te maken, en gaat hun spelletje mooi niet door. Onze koning heeft ooit gezegd, van mijn grond nemen ze geen lepel zand!!!! live op tv. Dus doe geen moeite jij niet nog een ander, want marokko is een koninkrijk en die heeft het voor het zeggen. Die uitspraak is gedaan, go over it, marokkanen laten hun niet lijdden door andere die zich ermee willen bemoeien en in opstand komen voor de sahara vanwege de fosfaatlagen en visgronden war andere landen gebruik van willen maken maar zo werk het niet. Hier in nederland mag je ook niet overal vissen, of in amerika omdat dat gedeelte bij amerika of nederland hoort, zo ook in marokko..