MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Gewonden bij ontmanteling kamp in Marokko

09 november 2010 | in Marokko | 16 Reacties

In Marokko hebben politieagenten en militairen met geweld een tentenkamp in de Westelijke Sahara ontruimd. In het kamp zaten 20.000 aanhangers van de onafhankelijkheidsbeweging Polisario.

Polisario verzet zich al 35 jaar tegen de Marokkaanse overheersing van het gebied, dat voor die tijd een Spaanse kolonie was.

Het oprichten van het kamp een maand geleden was een van de grootste anti-Marokkaanse acties van de laatste tijd, schrijft de NOS.

Politie en leger zetten helikopters, traangas en waterkanonnen in bij de ontruiming. Volgens Marokko zijn er bij rellen een agent en een brandweerman omgekomen.

De Polisario-beweging zegt dat honderden bewoners van het kamp verwondingen hebben opgelopen.

Er zijn 16 reacties

  1. arif
    09 november 2010 om 01:40 uur.

    konden ze niet eerst praten met die mensen , of moest het gelijk met geweld
    het zijn onze moslim broeders en zusters

  2. Azidan
    09 november 2010 om 03:11 uur.

    Ik vraag me soms af wat bezielt die “Polisario” mensen eigenlijk?

    Ze krijgen alles, ze hebben alles, ze zijn nog niet eens 1 Miljoen en ze willen gans Sahara in handen nemen

  3. Zinedine
    09 november 2010 om 03:28 uur.

    Deze moslimbroeders en zusters moorden al decennia op los. Ooit weleens een rapportage gezien hoe zij omgingen met Marokkaanse gevangenen in Tindouf en in andere strafkampen in Algerije.
    Dit was niks anders dan een provocerende actie van de Polisario om de aandacht op zich te vestigen. Na tientallen jaren van strijd hebben ze nog steeds niks bereikt. Terwijl de Sahara zich blijft ontwikkelen…blijven zij daar naar de pijpen van de Algerijnse machthebbers dansen. Ik zou zeggen accepteer autonomie en zeg dat idee van een zelfstandige staat vaarwel!!
    Kijk naar Baskenland, Noord-ierland etc. Dat is de enige kans op een vreedzame oplossing. Er komt geen vrije Sahara…dat laten de Fransen en Amerikanen nooit gebeuren. En weet je ook waarom?? Omdat zij het gebied benutten en omdat zij er wel baat bij hebben dat Marokko en Algerije op gespannen voet leven.
    Conflict heeft te lang geduurd, we moeten als moslims vooruit denken. Als we zo blijven denken dan wordt het nooit wat.

  4. kano
    09 november 2010 om 03:35 uur.

    het zijn de handlagers van algerije en polisario die graag in opstand komen en dat is in opdracht van de algerijnse geheime diensd

  5. Maroefian
    09 november 2010 om 06:02 uur.

    Eerst was het 10 000 mensen in die kampen nu ineens zijn het er 20 000 volgens de Polisario eerst 1 dode, dan 2 doden dan ineens 11 volgens de Polisario. Wie moeten wij nu geloven? Dit doet mij denken aan het Polisario vs Marokko conflict, beiden overdrijven, ontkennen en vervalsen cijfers. Maar mensen wees eerlijk je kan toch geen 10 000 mensen in een kamp in 20 000 veranderen in 1 dag tijd en dit in de internationale media te gaan strooien als pure harde feit, gewoon omdat de Polisazio top dit beweert. Dit is onzin!

  6. verloser
    10 november 2010 om 12:53 uur.

    ze hebben gelijk marokko moet oprotten uit sahara
    het is hun land zoals palastijnen dat eisen van isreal

  7. Said
    10 november 2010 om 11:39 uur.

    De polisario wil een Arabische Westelijke Sahara oprichten. Doet mij denken aan zoveel arabische staten in midden oosten. Arabieren weten heel goed, andere etnische minderheden te onderdrukken in de zin van de eenheid, maar tegelijkertijd mogen ze als arabier elkaar niet. Een Arabier bestaat sinds kort in noord afrika en heeft nooit erbij gehoord, laat staan een eigen land gehad. Ik zeg tegen de polisario: als je een arabisch land wilt oprichten, dan moet je Saudie Arabia vragen voor een stukje woestijn. Er heeft nooit een westelijk sahara als onafhankelijk bestaan, laat staan een arabische westelijke sahara.

    De arabieren hebben sinds hun komst in noord afrika alleen gezorgd voor verdeling en onderdrukking. Laat onze Marokko bestaan zoals het nu bestaat. Marokko heeft al te veel land afgestaan aan Algerie en Muaritanie.

  8. moena
    12 november 2010 om 11:59 uur.

    ASSE7RA SE7RA OENA ELMALIK MALIKOENA

  9. zohr
    24 november 2010 om 11:27 uur.

    die mensen moeten allemaal eeen voor een worden
    afgeknalt , vooral de mensen die zich verzetten tegen de marokaanse regering

  10. peter = de naam
    24 november 2010 om 01:33 uur.

    @.zohr. Afknallen? Rechtmatig en heldhaftig verzet tegen de Marokkaanse dictatuur !!!!

    De mensen van Polisario zijn verzetsstrijders die opkomen voor hun land en strijden voor een rechtvaardige zaak.

  11. moena
    25 november 2010 om 09:30 uur.

    peter als het die Polisario’s niet bevalt dan rotten ze toch lekker naar algerije, dat zeggen jullie Nederlanders ook over ons. een leuke land waar ze eigen burgers dakloos maken de burgers bouwt en de overheid breekt gekker bestaat niet BABA J3EDEL ENA NHERES hahah. waar gaat het heen.

  12. Aziz
    26 november 2010 om 10:28 uur.

    MOENA,
    Vraag eens aan die peter = de naam, ook wel bekend als huizionist van maghreb.nl of hij de Palestijnen ook als verzetsstrijders ziet tegen de onmenselijke bezetting van Palestina?

  13. Aziz
    26 november 2010 om 10:41 uur.

    En over een rechtvaardige zaak gesproken. Als je je uitspreekt tegen een racistische apartheidsstaat die exclusief is gereserveerd voor Joden uit de hele wereld en Palestijnen verjaagd worden om in hun plaats daar Joodse kolonisten te kunnen huisvesten, ziet Peter het als een kwaadaardig en zal hij je van anti-semitisme, nazi en hatelijke persoon, verknipte persoon uitmaken. De Saharawi’s die dezelfde rechten hebben als alle Marokkaanse onderdanen en ook gewoon Marokkaanse burgers zijn moeten van hem een onafhankelijke staat krijgen. Alleen omdat een klein terroristische bende zoals de Polisario die niet namens het Saharawivolk spreekt.
    Is Peter ook van mening dat de Basken en Catalanen ook een eigen staat moeten krijgen? Want de Catalanen worden leeggeroofd door Spanje en zij met een onafhankelijke Catalonie een einde hieraan kunnen komen. Nu zal Peter dit ook over Marokko zeggen. Alleen vergeet deze Peter dat Marokko in de Sahara geld inpomt om het leefbaar te maken en er geen geld vandaan haalt. onder Marokaanse geld zou de Sahara een dorre woestijn zijn.

  14. Henk Rotterdam VolksPartij Delfshaven
    26 november 2010 om 12:34 uur.

    Beste mensen .,
    Waarom gaat men nog in op de provocaties van deze huiszionist ?
    Hij trekt zelfs het bestaan van Allah in twijfel!!!

  15. peter = de naam
    26 november 2010 om 01:36 uur.

    @henk. Ik trek zelfs jouw bestaan in twijfel. Whaahaa. Aziz en Moena, ga eens inhoudelijk in op het onderwerp. En verklaar waarom de Marokkaanse regering afspraken, verdragen en resoluties van de VN over de Westelijke Sahara al sinds 1975 anders interpreteerd en zelfs naast zich neerlegt !!!!

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Westelijke_Sahara#Interventie_van_de_Verenigde_Naties

  16. peter = de naam
    26 november 2010 om 01:41 uur.

    Bestuurlijke indeling van de Westelijke Sahara De ADRS heeft op dit moment slechts een kleine strook van de Westelijke Sahara in haar macht (in het zuidoosten); de rest wordt bezet en bestuurd door Marokko. Volgens het Internationaal Gerechtshof, en dus het volkenrecht, is dit een bezetting[6]. De grenslijn van het door Marokko bestuurde gebied is de Marokkaanse Muur. De zetel van de ADRS bevindt zich in Tindouf, Algerije, maar het bestuur van het ‘bevrijde’ gebied vindt ook plaats vanuit Bir Lehlou, een stadje in het noordoosten van de Westelijke Sahara.

    Aanvankelijk erkenden 81 landen het als een onafhankelijk land, maar veertig daarvan hebben hun erkenning ingetrokken. De annexatie door Marokko wordt internationaal niet erkend, maar wordt wel gesteund door leden van de Arabische Liga en door 25 staten. De “Zuidelijke Provincies” of de “Marokkaanse Sahara” zijn de Marokkaanse namen voor de Westelijke Sahara.

    Alhoewel de Westelijke Sahara door Marokko geannexeerd is en grotendeels als deel van zijn eigen territorium bestuurd wordt, erkennen nu nog 43 landen de Arabische Democratische Republiek Sahara als soevereine overheid van het land. Daarnaast zijn er twaalf staten die de diplomatieke betrekkingen hebben bevroren en 22 staten die hun erkenning van de ADRS hebben ingetrokken (hetgeen aanvechtbaar is, want erkenningen zijn in beginsel niet intrekbaar).

    De ADRS was lid van de Organisatie van Afrikaanse Eenheid, en tegenwoordig van de Afrikaanse Unie. Marokko is om deze reden sinds 1984 geen lid meer van deze organisatie.

    Soedan (vanaf 2005) is de enige staat die de annexatie van de Westelijke Sahara door Marokko erkent na zijn onafhankelijkheid van Spanje, maar sommige landen, zoals Frankrijk en ook Nederland, erkennen de Westelijke Sahara daarentegen nog niet als onafhankelijke staat.

    De kwestie van de Westelijke Sahara vormt al meer dan dertig jaar een breekpunt tussen Marokko enerzijds en Algerije (dat de belangrijkste steunpilaar van het Polisario is) anderzijds. De spanningen tussen beide landen leiden tot heden aan verdeeldheid binnen de Unie van de Arabische Maghreb (UMA) waarin Algerije, Libië, Marokko, Mauritanië en Tunesië verenigd zijn. De statuten van de Unie stellen uitdrukkelijk dat alle partijen aanwezig dienen te zijn, maar het blijkt dat dat door deze kwestie sinds april 1994 een onmogelijke opgave is.