MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Onrust in Noord-Afrikaanse landen

14 januari 2011 | in Politiek | 35 Reacties

Noord-Afrika is in beroering. In Tunesië, Algerije en Egypte rommelt het. Marokko en Libië zijn bang dat de onrust overslaat. Bij de protesten, waarbij in Tunesië en Algerije meerdere doden zijn gevallen, ageren de burgers tegen het slechte economische beleid van hun regering en het gebrek aan politieke vrijheid.

Tunesië wordt uiterst autoritair geregeerd door president Zine al-Abidine Ben Ali. Vooral jongeren protesteren sinds half december tegen corruptie, werkloosheid en de hoge voedselprijzen. De regering probeert met geweld de protesten te smoren. Ook zijn alle scholen en universiteiten gesloten. In Algerije zijn veel burgers gefrustreerd omdat ze niets merken van de olierijkdom van het land. Bovendien komt de regering haar beloften niet na zoals de bouw van honderdduizenden nieuwe woningen. In Egypte nemen de religieuze spanningen toe tussen christenen, de kopten, en moslims. De kopten verwijten de regering dat die hen te weinig beschermt.

Ook al is de aanleiding voor de onrust in elk land anders, toch is de oorzaak praktisch hetzelfde: burgers voelen zich onderdrukt en niet vertegenwoordigd. De autoritaire regimes zijn er niet in geslaagd het lot van hun bevolking te verbeteren. Door de hoge bevolkingsgroei stromen tientallen miljoenen jongeren de arbeidsmarkt op, zonder dat er zicht is op werk. Zo langzamerhand raakt de bevolking steeds beter opgeleid en dus moeilijker onder de duim te houden. En internet en de satelliettelevisie vormen steeds meer een alternatief voor de propaganda van de staatsmedia.

De enige manier om verdere onrust te voorkomen is meer democratie en minder repressie

Meer is hier verder te lezen.

Er zijn 35 reacties

  1. NAF
    14 januari 2011 om 08:28 uur.

    In Marokko heerst er alleen spanning dicht bij de grens met Algerije ook zijn er extra militaire geplaatst om de grensposten strengen en beter in de gaten te houden. Verder is het over het algemeen gewoon normaal en vrij rustig in Marokko. In Algerije zijn er mensen in opstand gekomen omdat het geld naar Polisario gaat ipv naar de bevolking die er nu onder lijdt. In tunesie zijn de prijzen gestegen en is het een hel. In Marokko is het over het algemeen gewoon rustig dit ook omdat wij een Koning hebben en geen minister of president. Ook houden de Marokkanen zich rustig en zien ze de nut er niet van in om te demonstreren gezien het beter gaat met het land. Er is meer werk en de voorzieningen gaan steeds beter. Dus met Marokko gaat het over het algemeen goed. Ik ben dinsdag terug gekomen na 6 weken vakantie en zit tegen de grens met Algerije en er heerst wel een bepaalde spanning vanwege de Sahara verhaal. Maar over het algemeen gaat het goed daar en is het gewoon rustig en worden alle grensstreken zwaar bewaakt. Mensen zijn daar over het algemeen wel bang voor een oorlog die uit zal breken tussen Marokko en Algerije. De Marokkaanse koning doet het goed en heeft heel wat projecten afgerond in een zeer korte tijd. Elke week laten ze op het nieuws zien wat onze koning in een week tijd heeft gedaan. Over het algemeen is er in een zeer korte tijd veel veranderd in Marokko. Dit dankzij onze liefhebbende koning waar heel de bevolking dol op is en heel de bevolking lief heeft en door het vuur gaat voor onze Marokkaanse koning Mohamed de 6e. Dus Marokkanen maak jullie niet druk, met Marokko gaat het zeer goed en steeds beter.

  2. Adil
    14 januari 2011 om 12:56 uur.

    het zou mij niet verbazen ook in marok

  3. mohammed
    14 januari 2011 om 03:01 uur.

    Het word tijd dat de berbers in marokko die jaren zijn onderdrukt, hun gebied terugeisen.
    Het gaat dan voornamelijk om de 3 regios in het noorden (rif), het midden (schlouh) en het zuiden (de sous).
    Deze berbers zijn de oorspronkelijke bewoners van marokko , maar die tegenwoordig achtergesteld worden .

  4. mo
    14 januari 2011 om 03:47 uur.

    Het gaat niet goed goed, maar het gaat beter in Marokko.

  5. Bihi
    14 januari 2011 om 06:10 uur.

    Moammed!
    Praat a.u.b. voor jezelf en laat ons met rust.
    wij souassa zijn dik tevreden met onze leven.

  6. Soussi
    14 januari 2011 om 06:39 uur.

    Salam,
    In sommige delen van Marokko gaat het zeker goed,bijvoorbeeld het Noorden ( Tanger-Titouane en Oujda-Nador. en in het Westen( Casablanca-Rabat – tot aan Fes.) De rest van het land is achter gesteld,met uitzondering van Marrakech!!
    Er moet iets gebeuren in de andere regio’s anders …………..Allaho Alaam.

  7. Azidan
    14 januari 2011 om 10:32 uur.

    Naf eh bezemina jij vertegenwoordigt marokko niet, jij vertegenwoordigt Israel eh bezemina wij hebben jou niet nodig om te weten hoe marokko is en eh oude gebruikte wijf,

    Ik heb jouw reacties nog onthouden? Wie heeft jou iets gevraagd eh vuil?

    haha

  8. TITWANI
    15 januari 2011 om 12:17 uur.

    Salamu 3aleikom,

    Als ik NAF zo hoor praten over Marokko, dan moet ik me helemaal kapot gaan lachen. Ik weet niet in wat voor droomwereldje die gast leeft. Het gaat goed met Marokko? Gaat beter met Marokko? Marokko heeft dezelfde problemen als andere landen. Dat het niet tot onlusten komt in Marokko, heeft andere oorzaken: nl. de ”moed” van ons volk (vooral inn Chamal, Rif, Dhkiliya). Wij durven niet eens opstand te komen tegen een elektriciteitsbedrijf, laat staan tegen een regering. Ons volk heeft het druk met andere zaken, en zit met smart te wachten op de nieuwe editie van Mawazine.

    Overigens is het niet heleemaal waar wat ik zeg: want in andere delen van Marokko is wel degelijk onlust (platteland, Sa7ra, Sidi ifni). Alleen zie je dat nooit op onze staatstv. JE ziet alleen datonze liefhebbende koning ergens een schootlje )een project wordt dat genoemd) heeft. Daar is NAf dan trots op. Zin-en 3abidin, Bouteflika en Mubarrak openen elke week een project. Het ging goed in die landen, Niet dus.

    Zoals broeder Soussie zegt, Allaho a3lam wat er gaat gebeuren. Er zijn in marokko wel mensen die met buitengewoon belangstelling weer de tv aanzetten. Sommigen beginnen nu ook naar hun omstandigheden te kijken en beginnen al aan stoute dingen te denken. Er hoeft maar EEN aanleiding te zijn in het rustige marokko,. om de boel te laten exploderen. IK sta er ook niet verbaasd van te kijken, als de koning heel snel een paar symbolische maatregelen neemt (net als zijn vader hassan als ie merkte dat er iets ging bruisen onder het volk). We moeten niet verbaasd van op kijken, als er nu opeens allerlei corrupte ambtenaren worden opgeheven, de brood- en gasprijs omlaag zullen gaan en andere zoethoudertje de komende tijd worden geintroduceerd.

    Dat marokko een koning ipv president heeft, heeft er niks mee te maken en garandeert ook niks. Tunisie,, Libie, Syrie,Irak, Egypte waren ook koninkrijken. Juist het gegeven dat zijn de enige koninkrijk noi zijn in de Mintaqa, baart het Paleis zorgen. Als Mohammed 6 het instinct van zihjn vader, moet hij heel snel in aactie komen. Het volk staat de enige dag achter je, de andere dag tegen je. Het volk hoeft maar EEN aanleiding te hebben om de boel te laten ontploffen,. Ik bekijk de situatie nu met bovengemiddeld belangstelling.

    Salamu 3eleikom Titwani

  9. TITWANI
    15 januari 2011 om 12:19 uur.

    Sorry van mijn spel- en tikfouten in het vorige bericht.

  10. samadie
    15 januari 2011 om 02:32 uur.

    zulke onluisten zijn in de begin jaren in marokko geweest, 1954 in de RIF en casa blanca maar genadeloos de kop ingedrukt, door de toemalige koning en zijn consorten, verder ging het in 1984 ook goed mis.
    maar in marokko is het sinds de komst van MO6 beter gegaan, hij is aan het afrekenen met het verleden van zijn vader, de jaren van LOOD worden nu door de koning en de rest ook toegegeven, de mensen die nu ontvreden zijn geven eerder de coruptie de schuld dan de koning, in tegenstelling tot algerije tunesie egypte etc, kent marokko een relatiefe vrijheid.

    ik zeg niet dat marokko vrij is, maar hmdh gaat het goed met het land. wij moeten wel 60 jaar achterstand goedmaken, zo iets kan je niet in een dag wegwerken.

  11. Riffie
    15 januari 2011 om 04:39 uur.

    @Mohammed
    jij bent echt een ezel!!! Europa verenigd zich en wij moeten alles weer gaan verdelen. Samen ben je sterk. Werk je voor de mossad ofso met je verdeel en heers politiek. Het liefst zie ik dat de hele maghreb 1 wordt en niet net als irak
    Mensen zoals jij zijn echt dom!!!!

  12. soussie vrai
    15 januari 2011 om 05:09 uur.

    geachte mohammad,

    1.
    Je kan marokko niet vergelijken met algerije en tunesie.
    Algerije heeft enkel bron van inkomst gas en wat olie that’s it. en het gaat oo k nog eens naar wapens, corrupte ministers en generaals, en wat overblijft gaat naar polisario.
    Als de algerijnen al geld hebben om aard appelen of groenten of wat dan ook te willen kopen kan dat niet want alles gaat op rantsoen. Dit omdat alles geimporteerd moet worden.

    Voor tunesie geld het zo dat de tunesiers keer op keer genaaid worden door presidenten staatskas die totaal word geplunderd en staats vliegtuigen die gebruikt worden door de vrouw van de president om te winkelen in parijs en weer terug. niks maar dan ook niks word live uitgezonden.

    egypte 80 miljoen mensen geen water om te verbouwen geen industrie word enkel overeind gehouden door buitenlandse steun. van daar dat de grenzen dicht bij gaza. en ook nog eens een corrupt. Een chirurg werkt daar tegen een loon van 250 300 euro permaand . kortom chaos

  13. soussie vrai
    15 januari 2011 om 05:21 uur.

    En dan marokko de reden dat hassan II lah i rahmou de amazigh in bedwang heeft gehouden is omdat wij niet gestudeerd waren. en analfabeten die een land willen dat gaat niet goed komen als hij er niet was geweest dan was het bij ons nog erger als voormalig sovjet unie. Nu zijn er amazigh die gestudeerd zijn en belangrijke posities bekleden in de politieke wereld, maatschappelijk, zaken, media etc etc.

    Nu men een ander tijd perk leven mensen gestudeerd zijn gaat het beter. in marokko kun je naar hoceima gaan laayun agadir marrakech gaan. niemand die zegt waar ga je heen vrij veilig enz. tomaten aardappelen alle levens middelen voor bijna niks. voor 2 euro prop je je vol. water is er zat arme boeren krijgen gratis irrigatie systemen subsidies er zijn waterdammen. Wat je maar wilt is er moskee ga maar Disco ga maar ministers bekritiseren doe maar.

    Europese landen werken samen om een ter zijn en sterk te staan tegen andere wereld machten. wij moslims roepen alleen op tot verdeeld heid.algerijn nee marokkaan nee tunesier nee egypte naar. dus bulllshit. En dat is nou precis wat NL onder andere wil hebben. VERDEEL EN HEERS.

    DENK NA WAT JE ZEGT EN ONDERZOEK . vergelijk kijk verder dan de neus lang is

    wa sallaam ou alaikoum

  14. Zayed
    16 januari 2011 om 05:40 uur.

    Salaam oulikoum a si titwani. Moda hadi a gai. Labas hlik?

    Ik zag je reactie en kon het ff niet nalaten om kort op te reageren. Ik denk dat de gedroomde volksrevolte eindelijk is uitgekomen. De meesten inclusief jij zullen nu heel tevreden zijn met het vertrek van zineabidin. En stiekem hoopt men op een soortgelijke revolte in Egypte,Algerije en sommigen ook in Marokko.

    De vraag is hoe nu verder? Anarchie en chaos hebben het land in een greep. Wie gaat nu regeren? Verkiezingen/ of wacht men op een geschikte moment om een staatsgreep te plegen? Net als jij volg ik het met een bovengemiddelde belangstelling. Ik zou het heel sneu vinden voor de tunesiers als ze nu opeens weer terug zijn bij af…terug naar de dictatuur.

    Plaats verder de gebeurtenissen in Tunesie es op mondiaal niveau. Kijk naar de reactie van de VS en Frankrijk en weet dat die eigenlijk wilden dat hij weg ging. Die zoeken nu wel een nieuwe trouwe bondgenoot….dus mensen hoeven zich geen illusies te maken dat er veel gaat veranderen.

    Tot slot lees de reactie van soussie vrai…is zeker de moeite waard. Mensen moeten zich niet rijk ,rekenen dat de kingdom of maroc al is gevallen…………levensomstandigheden zijn veel beter dan in algerije of tunesie. En die revolte zal niet snel komen…..en zeker niet als frankrijk en de vs er geen baat bij hebben.

    wa salaam

  15. Mounir
    17 januari 2011 om 04:52 uur.

    Ahia titwani jou vader durft niet in opstand te komen ,Marokko is een land die veel vooruitgang boekt ,waarom zouden we in opstand moeten komen ? maar mensen met uitspraken zoals van jou proberen verdeeldheid onder een gemeenschap te brengen,en ik zelf in marokko gewoond heb nooit wat van onlusten in het plattenland gemerkt ,dat er in sahra onlusten zijn lijkt mij vrij normaal ,je kan niet effe onafhankelijkheid gaan opeisen ,sahra is marokkaans en dat moet het ook blijven geen land zal een deel van zijn grond effe weggeven .

  16. kano
    17 januari 2011 om 09:35 uur.

    MOHAMMED@
    Mensen als jouw willen onze land Marokko Kappot maken, je praat over berbers die door anderen worden onderdrukt welke anderen bedoel je want Marokko bestaat uit 77% uit berbers zelfs onze koning is half berbers en is getrouwd met een berberse vrouw de regering bestaat uit berbers enz enz. dus conclusie berbers ondrukken berbers.

  17. kano
    17 januari 2011 om 09:46 uur.

    @.soussie vrai en @Riffie

    Ik ben helemaal met jullie eens

  18. kano
    17 januari 2011 om 09:57 uur.

    Marokko beschikt NIET over aardolie en gas maar hij doet het heel goed kijken naar deze interview http://www.youtube.com/watch?v=O1vY0JLKBj8&feature=player_embedded

  19. Nador
    17 januari 2011 om 01:28 uur.

    De problemen kun je alleen oplossen door de sharia (de wetten van allah soebhana wa ta ala in te voeren

  20. Adil el Oujdi
    17 januari 2011 om 04:42 uur.

    Salam vrienden,

    Ik kan me goed voorstellen dat sommige toch ietwat huiverig blijven inzake de “democratie” in Marokko. Toch wil ik zeggen dat Marokko het meest “democratisch” is van alle Arabische landen. Tuurlijk moet er nog ontiegelijk veel verbeterd worden maar met alle respect, Marokko is NIET Tunesie noch Egypte, over Libie wil ik niet eens over beginnen.

    Bi koul 7tiram,

    Adil el Oujdi

  21. Nado
    17 januari 2011 om 10:36 uur.

    sallam moeilikom

    Weet je waar ik nou zo moe van word , He gaat altijd over de ARABIEREN
    Waarom zeggen we niet gewoon moslims
    EEN ARABIER is geen geloof
    De OEMMA moet geen identiteit hebben , Alleen het geloof Monotheïsme

  22. soussie vrai
    18 januari 2011 om 03:43 uur.

    tzzzz ya azzidan

    jij begint over de profeet vzmh en hadith mooi. je gelooft erin ook goed. maar dan vergeet jij al die dingen die de profeet heeft gezegd. dat wij een eenheid moeten vormen dat wij een zijn amazigh turk pakistani soedanees etc etc. waar jij toe roept is vechten, opstand, bla bla bla. En degene die de islam hebben gebracht el hamdolilah dat zijn de arabieren of je het nu wilt of niet.
    dat is 1

    2 de reden dat wij nu zo achter lopen komt door mensen net als jouw lah ismah li houm. onwetend heid de reden dat de fransen ons bezet hebben was omdat moulay youssef de overgroot opa van mohammad de 6 van de troon wilden schoppen en hij haalden de fransen binnen om hem te beschermen. toen hebben ze ons genaaid. wil je nu weer het zelfde doen dan naaien ze ons nog een keer dit keer de amerikanen of spanjaarden.

    voor de fransen ons bezetten was marokko machtig de marokkanen bezaten tot aan zuid frankrijk , hebben koning richard leeuwenhart verslagen. daar zijn weinig landen die daar in geslagen waren. maar omdat ze ons van binnen uit hebben gebroken konden ze ons verslaan en zag de koning geen kans dan zich in bescherming te nemen.

    VOOR VEEL MENSEN DIE HET NIET WETEN MAROKKO ZIT VOL MET OLIE GAS GOUD ZILVER ENZ ENZ ENZ. PAS ALS HET LAND 200% STABIEL IS KAN DAT WORDEN ONTGINT. EERDER NIET ANDERS SPLIJT HET LAND. DENK MAAR GOED NA. WAKE UP WAKE UP MAROKKANEN ZE JAGEN OP ONS, WIE DE EUROPEANEN ETC.

  23. NAF
    18 januari 2011 om 10:09 uur.

    @AZIDAN

    Het is te merken dat je altijd negatief bent gezien je met jezelf in de knoop zit en het op mij komt afreageren. Met Marokko komt het goed en gaat het in ieder geval steeds beter. Gezien jou reactie veeg je kont ermee af zou ik zeggen. Je interreseert met geen reet!! En met negatieve personen zoals jou zouden ze in een hok moeten stoppen erger nog moet afmaken gezien je mentaliteit en negativiteit. Ben je ooit positief geweest dan NEE TUURLIJK NIET kan me voorstellen gezien je kop er niet uit ziet en in een depressie zit. Gooit jezelf voor de trein zou ik zeggen want ondankbare mensen zoals jou die niks goeds zien kunnen beter afgemaakt worden. Nogmaals gooi jezelf voor de trein dan kunnen we rustig verder leven lelijke achterlijke berber!!! Jij bent nooit tevreden en zult nooit tevreden zijn. Dus hang jezelf op, of spring voor de trein of brug!! Dan hebben we een beetje rust op deze site (flikker)

    Ik kom juist van Marokko en ik zie een heel groot verschil met 3 jaar geleden, nu nog de achterlijke mensen zoals jou in een hok afranselen en opgerot staat netjes! Achterlijke gek!!! echt een ziek mens ben je weet je dat of niet. Zoek een psychiater op misschien zal je dan weer het licht van de tunnel zien, maar die kans is klein neem dat van deze Marokkaanse aan a legra (talsoe ala kemertek)!!! a ZBEL!!!

  24. Riffe
    18 januari 2011 om 05:19 uur.

    @azidan. ezel!!!
    Gelukkig denken de meeste rwafa hier anders over. Jij bent echt dom. Effe een vraagje, wie zorg hier in nl voor de meeste problemen, waarom worden wij nu zo scheef aangekeken. Door ongeschoolde rwafa als jij.

  25. Azidan
    18 januari 2011 om 06:53 uur.

    Er is geen EENHEID zonder respect voor het Tamazight.

    Zolang het Tmazight niet in de Grondwet staat zullen wij Imazighen ons nooit verenigen met Arabische bastaards en zionistische gearabiseerde Wannabe-arabs

    Er is niet zoiets als eenheid in de huidige Arabische landen, kijk naar de Arabische liga? Zijn zij vernenigd HELL NO

    Kijk naar Hamas en Fatah, Hamas en Fatah was niet eens verenigd in een Joodse gevangenis zelfs onder schrijnende omstandigheden kunnen Arabieren (of wat ze ook moge zijn aangezien zij vanalles kunnen afstammen) zich niet verenigen

    Soussi vrai jij verdient echt de doodstraf omdat je de Marokkaanse geschiedenis zo belachelijk maakt eh zemmer,

    De gearabiseerde machthebbers die banden hadden met de zionisten hebben ten tijde van de Franse en Spaanse bezetting meegeholpen met de Koffars, zij hebben met alle macht geprobeerd de Amazighstammen te breken, en zij zijn er in geslaagd met behulp van tanks, en machinegeweren,

    Ik herhaal zolang er geen verregaande rechten komen voor ons Imazighen in ons land Marokko (en niet Maghreb ==> naar de prullemand) dan vrees ik dat Marokko de zelfde kant zal opgaan als Tunesie

  26. pronto
    18 januari 2011 om 07:24 uur.

    mijn vader is uit hoceima mijn moeder ook ,ik ben geboren in tanger ik wil zegen ik ga nooit berbers praten ik ben blij dat ik gearabizeerd ben ,lang live oema arabia,berber volk zijn analfabeten denk zij arabiren kunnen tenmisten coran lijzen,coran in arabisch ,profet is arabier,de berbers die nog in marokko allen maar berbers kunnen praten moeten wij verbanen rot berbers, jullie mintaliteit heeft marokko jaren gekost om te ontwiklen in europa wil jullie uitkering en in marokko wil jullie niet werken of leren jullie vrouwen en kindern zijn slaaf,

  27. TITWANI
    18 januari 2011 om 10:22 uur.

    Salamu 3aleikom iedereen,

    @zayed,

    Ahlan wa Sahlan, ki dayer? Klopt, ik heb wel je laatste reactie nog wel gezien, maar kwam er niet aan toe om er gelijk op te reageren. Dus door een beetje kassal heb ik geen antwoord gegeven.

    Ik ben zeker blij, allereerst voor Tunesiërs zelf, dat Ben 3ali als een miezerige rat in de holst van de nacht uit Tunes weggekropen is. Het is echt niet mijn Niyah om chaos in fitna in onze Oemma en in het bijzonder Marokko te zien. Maar blij omdat eindelijk het volk es een keer de ballen heeft gehad om door te zetten totdat zij hun dictator en zijn hulpjes verjaagd hebben. Let wel, dit is de eerste keer in de moderne geschiedenis dat een Arabische volk zelf haar revolte (zoals je het mooi noemt, want revolutie is het {nog} niet echt) ontketend. Ik had echt gedacht dat het weer een paar dagen show, sda3 en onlusten zou worden, en dat de orderdiensten er korte metten mee zullen maken, en dat de heerser vooral blijft zitten waar hij gewoon zit. En dat het volk weer netjes op zijn plekje gaat zitten. Dus ik was echt verrast dat de volksprotesten in Tunes zo’n wending hebben aangenomen.

    Wat nu? is een heel interessante vraag. Je ziet dat men opeens van links en rechts gratis willen liften over de volkswoede. Iemand verjagen is een, maar een nieuwe Nidam opbouwen dat wordt wel even lastig. Opeens is er een regering van Nationale Eenheid (altijd een populaire zandstrooier om tijd te rekken). Maar men is er nog niet ingetrapt. El Ghannouchi is ook opgestapt. En de protesten houden nog steeds aan. Dus Zoals het er nu nog naar uit ziet, is dit nog niet voor niks geweest.

    Wat nu? Duidelijk dat de Tunesische volkswoede een duidelijke roerganger mist. Een belangrijke stem ontbreekt nog steeds in het geheel. De man of de partij die deze volksrevolutie moet omzetten in daden. Zolang die partij er niet is zal Tunesië inderdaad straks gewoon terug af zijn, maar dan in een ander jasje.

    Ik heb het in het vorig artikel gezegd, a si Zayed. Frankrijk laat je zomaar als baksteen vallen. Laatst was Layla met Carla Bruni nog aan het shoppen, de volgende dag is zij een persona non grata. In principe als er rust heerst en de zaken gaan goed, is het Westen met de heersende regime. Als het volk serieus te keert gaat, is het Westen met het volk want daar valt de meeste winst te behalen. Het heersende regime wordt al dan niet vrijwillig afgevoerd. Niet alleen Tunesie, maar denk ook aan Iraq en dergelijke. Dus……….

    Trouwens wat ik van Tunesië kan zien, wat dat hun gemiddelde levensomstandigheden beter waren dan Marokko. Een van de beste in Afrika zelfs en Arabische wereld. Mij verbaast dus enigszins dat juist de Tunesiërs zo hevig tekeer zijn gegaan. Dat laat nog maar eens zien het volgende: ene dag likt je volk aan je handen, de andere dag steken ze je een dolkstoot in je rug. Het jaartal 2011 begint heel spectaculair. En laten we ajb niet veel verwachten van VS en Frankrijk.

    @Mounir,

    Veel vooruitgang zelfs? Waarin is veel vooruitgang geboekt, als ik vragen mag? Mijn niyaah is niet om verdeeldheid onder het volk te brengen. Alleen wat in Tunesië gebeurt, kan zomaar overslaan. Een paar maanden gelden hoorden we ook zulke leuke verhalen over Tunesië. En nu is het opeens kommer en kwel. En ja, het volk demonstreert niet. Dat doen we al sinds 1984 niet meer. Zelfs niet tegen een maatregel van de regering die hun economisch slecht zal uitpakken. Waarom heeft gemeente Rabat trouwens een demonstratie voor steunbetoging vaan Tunesië verboden?

    Wa 3aleikom Salaam

  28. Azidan
    18 januari 2011 om 11:05 uur.
  29. Azidan
    18 januari 2011 om 11:08 uur.

    Marokko kampt met een stijgende droogte, oprukkende woestijnen, vermindering van drinkbaar water, de grond bevat veel zout, marokko is afhankelijk van fosfaten en landbouw, twee onbetrouwbare zaken,

    Marokko heeft een grote schuld, er is ook een grote bevolkingsgroei, zeer veel grond wordt volgebouwd ofwel wordt gebruikt voor de landbouw en dan uitgeput,

    Een groot probleem is ook de Sahara. Die oprukt

  30. azidan
    19 januari 2011 om 02:43 uur.

    Meneer azidan

    Waarom verdien ik de doodstraf. Jij bent zelf een dictator mattie. Je veroordeeld mij slechts om een opmerking mening. dus het heeft al geen zin met u in discussie te gaan sorry als ik je beledig.

    Pronto dit is niet de juiste manier om hier mee om te gaan. Je ben riffie je blijft riffie en daar moet je trots op zijn je taal moet je kennen de gewoontes cultuur etc. Ik zie dat bij mijn zelf als plicht.

    er zijn hier weinig mensen die uberhaupt weten hoe het in elkaar zit.
    en wij moeten een eenheid voeren jullie kunnen niet eens een eenheid voeren hier op internet laats staan als marokko zich zou opspitsen in 5 delen waar het als mij aan ligt gaat gebeuren.

    Titawin vertelt mij wat aan tunesie zo goed is dat het beter is dan marokko vertel mij dat. Dat ze daar een hoeren straat hebben net als in wallen. waar je nog word bewaakt door militairen tot je klaar bent. En ja bij ons heb je ook hoeren maar in de Bar en als je gepakt word heb je nog een kans keihard genaaid te worden. moehim je komt niet ongestraft weg.

    is het brood goed koper werk zat etc etc. titawin gezien het feit dat ze zine el abidin hebben laten vallen is omdat er in frankrijk zoveel miljoen tunesiers wonen dat dat word gezien als olie op het vuur gooien gezien het al gespannen is in frankrijk maar zine al abidin is nog steeds officieel president en is een diplomaat en je kan geen enkele diplomaat toegang tot een land weigeren nog controleren die word slechts gedaan tot de toestand afgekoeld is. het grootste deel van het geld van zin al gra is in frankrijk. zoals een die oud ministers van ons bisara die kaal geplukt is al hamdolilah.

  31. soussie vrai
    19 januari 2011 om 02:44 uur.

    Meneer azidan

    Waarom verdien ik de doodstraf. Jij bent zelf een dictator mattie. Je veroordeeld mij slechts om een opmerking mening. dus het heeft al geen zin met u in discussie te gaan sorry als ik je beledig.

    Pronto dit is niet de juiste manier om hier mee om te gaan. Je ben riffie je blijft riffie en daar moet je trots op zijn je taal moet je kennen de gewoontes cultuur etc. Ik zie dat bij mijn zelf als plicht.

    er zijn hier weinig mensen die uberhaupt weten hoe het in elkaar zit.
    en wij moeten een eenheid voeren jullie kunnen niet eens een eenheid voeren hier op internet laats staan als marokko zich zou opspitsen in 5 delen waar het als mij aan ligt gaat gebeuren.

    Titawin vertelt mij wat aan tunesie zo goed is dat het beter is dan marokko vertel mij dat. Dat ze daar een hoeren straat hebben net als in wallen. waar je nog word bewaakt door militairen tot je klaar bent. En ja bij ons heb je ook hoeren maar in de Bar en als je gepakt word heb je nog een kans keihard genaaid te worden. moehim je komt niet ongestraft weg.

    is het brood goed koper werk zat etc etc. titawin gezien het feit dat ze zine el abidin hebben laten vallen is omdat er in frankrijk zoveel miljoen tunesiers wonen dat dat word gezien als olie op het vuur gooien gezien het al gespannen is in frankrijk maar zine al abidin is nog steeds officieel president en is een diplomaat en je kan geen enkele diplomaat toegang tot een land weigeren nog controleren die word slechts gedaan tot de toestand afgekoeld is. het grootste deel van het geld van zin al gra is in frankrijk. zoals een die oud ministers van ons bisara die kaal geplukt is al hamdolilah.

    SORRY DAT IK PERONGELUK ONDER JE NAAM HEB GEZET

  32. soussie vrai
    20 januari 2011 om 07:37 uur.

    jij snapt er niks van. ik weet niet waar je jij lompe info vandaan haald. fosfaat en landbouw onbetrouwbaar. hahahaha als iemand honger heeft denkt hij alleeen aan eten en zonder fosfaat kan je moeder je kleren niet wassen a mattie kan jij je kont niet wassen a mattie kan frankrijk rusland haar reactors niet draaiende houden. water hebben ze geen problemen mee in marokko omdat ze daar veel te veel dammen hebben.

  33. soussie vrai
    20 januari 2011 om 07:41 uur.

    heb jij ooit meegemaakt dat er water niet meer uit de kraan stroomt uit de kraan bij jouw in rif. nee nou in algerije is dat de normaalste zaak zelfs in algiers de hoofdstad.

  34. Azidan
    22 januari 2011 om 01:00 uur.

    Eh domme #@$%# Sousi vrai in de ondergond van Rif heb je nog zeer veel grondwater terwijl in het zuiden heb je geen water meer eh dommerik

  35. soussie vrai