MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Dictators opgepast, Al Jazeera doet verslag

31 januari 2011 | in TV | 11 Reacties

Televisienetwerk Al Jazeera zit boven op de onrust in Tunesië, Egypte en andere Arabische landen, met soms opruiende, opgewonden berichtgeving. ‘Zonder Al Jazeera zouden de gebeurtenissen vrijwel ondenkbaar zijn.’

‘Politiegeweld in Egypte is routine!’ roept Rawya Rageh boos in de camera. De verslaggeefster van het Arabische televisienetwerk Al Jazeera staat zich op te winden in het kantoor van een groep mensenrechtenactivisten in Alexandrië, de Noord-Egyptische stad waar de 28-jarige Khaled Saeed naar verluidt is doodgeslagen door politie. Niet tijdens de vorige week uitgebroken onlusten, of gisteren. Dit was bijna een jaar geleden. Saeed was niet aan het demonstreren maar wat hij wel deed, beviel de politie niet, vertellen de activisten.

Het filmpje ging de Arabische wereld over, met beelden van het onherkenbaar verminkte gezicht van Saeed. Net als honderden andere filmpjes de afgelopen maanden, jaren, van onderdrukte Tunesiërs, straatarme Marokkanen, werkloze Jemenieten, in elkaar geslagen Egyptenaren. Van oppositieleiders, vakbondmensen en activisten die op Al Jazeera dingen zeiden die veel mensen in de Arabische wereld nog nooit hadden gehoord.

Zo kennen we ze, de verontwaardigde, soms een beetje erg emotionele mannen en vrouwen van Al Jazeera, volgens het netwerk zelf ‘de enige politiek-onafhankelijke televisiezender van het Midden-Oosten

Meer is hier verder te lezen.

Er zijn 11 reacties

  1. Hassanhasson
    31 januari 2011 om 10:52 uur.

    het artikel super gekleurd! Aljaazera is de beste en de enige transparante zender ter wereld! de zender heeft CNN, BBC etc etc op subtiele wijze ontmaskerd.
    Aljazeera is een reuze geworden voor wat betreft objectief berichtgeving..
    iedereen krijgt het podium, zelfs de onmenselijk killmachine, israel, krijgt de tijd om haar Van Gobel propaganda te verspreiden.

  2. Twitter Trackbacks for Maghreb Magazine » Dictators opgepast, Al Jazeera doet verslag [maghrebmagazine.nl] on Topsy.com
    31 januari 2011 om 12:41 uur.

    […] Maghreb Magazine » Dictators opgepast, Al Jazeera doet verslag maghrebmagazine.nl/2011/01/31/dictators-opgepast-al-jazeera-doet-verslag/ – view page – cached Maghreb Magazine is een Marokkaanse nieuwssite die actuele onderwerpen over Marokko, Marokkanen en andere Marokkaanse zaken bij elkaar brengt. Lees meer […]

  3. NAF
    01 februari 2011 om 09:12 uur.

    Marokko heeft Al Jazeera er allang uitgegooid ivm negativiteit over marokko. Er zijn ook positieve gebeurtenissen zoals de ontwikkeling in Marokko maar daar wordt nooit wat over gezegd. Vandaar Marokko tegen Al jazeera zei doei doei..

  4. Rifeno
    01 februari 2011 om 05:20 uur.

    @NAF

    Zoals overal ter wereld geldt, goed nieuws is geen nieuws.
    En in Marokko gaat meer fout dan goed. Maar dat wilt Marokko graag binnenshuid houden, dus hebben ze al jazeera er uit gegooid.

    Het propaganda journaal van de Marokkaane overheid, vinden ze genoeg info voor de bevolking.

  5. TITWANI
    01 februari 2011 om 10:37 uur.

    Ik ben het eens met Rifeno, Uitzetten van een zender (ook al ben je het er niet mee eens) verwacht je nog van middeleeuwse staten. Alle Marokkanen kijken AL Jazeera, ook al is de zender uitgezet. Terwijl niemand naar de muppet-schow op Al oula kijkt. Dat moet wel pijnlijk zijn daar in Rabbat.

  6. Zayed
    02 februari 2011 om 01:55 uur.

    Al Jazeera levert inderdaad puik werk als het aankomt op berichtgeving die belangrijk zijn voor de Arabische wereld. Ik kijk er zelf ook heel vaak naar, en vind het een goed zender die veel nieuws overbrengt die wij zelden te zien krijgen.
    Alleen niet aanvallend bedoeld in de richting van iedereen die Al Jazeera zo geweldig vindt, maar waarom zien we nooit dingen over Qatar?? Het is toch niet het land van melk en honing dat alles goed doet. Heb Al Jazeera nooit kritisch gezien t.o.v Qatar of dat ze een staatsleiders daarvan bekritiseren.
    Weet iemand misschien waarom?? Want als ze zo objectief waren en zo fel inzetten voor vrijheid van pers en democratie in de Arabische wereld dan zullen ze ook moeten durven hun gastheer te bekritiseren. Of geldt dat niet voor Qatar en hun bondgenoten?

    Saillant detail…één van die leiders van Qatar was een keer naar Israel afgereist en daar zei men op Al Jazeera niks (of wenig) over. Maar wel als de kippen erbij om separatisten in Laayoun te filmen die de boel op stelten zetten.

  7. Rifeno
    02 februari 2011 om 06:47 uur.

    @Zayed:

    Scherp opgemerkt Zayed. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik ook vrij weinig zie over Qatar.

    Maar daarentegen, in Qatar is vrijwel iedereen welgesteld. Het is een klein staatje waar zoiezo weinig gebeurt. Wel lieten ze laatst zien, dat volgens de “Palestine Papers” zien, dat sommige leiders Qatar beschuldigen van hulp aan Hamas.

    mijn conclusie is, dat in die andere landen veel meer noemenswaardige dingen gebeuren. En misschien zal qatar wanneer er iets ergs gebeurt en Al Jazeera daar over gaat berichten, het hoofdkwartier van Al Jazeera sluiten.

    Dan weten we ook meteen hoe “eerlijk” Qatar is.

    Daarnaast, is het goed om ook andere nieuwszenders te bekijken naast Al Jazeera. Eenzijdige berichtgeving is nooit goed.

  8. nam
    02 februari 2011 om 07:22 uur.

    Al jazeera is het verleenstuk van de hoerenlopers uit Qatar. vanaf het moment dat deze hoerenlopers niet meer welkom in Marokko is deze waardloos zender kritich gaan berichten over Marokko. Ik verkees persoonlijk BBC, zeer objectief , hoogschool journalistief, laten we reeel sinds wanneer is een arabier objectief!!! zegt genoeg lijkt me… overigen is Marokko een oase van rust vergeleken met de rest van Noord Africa.

  9. nam
    02 februari 2011 om 07:23 uur.

    Al jazeera is het verleenstuk van de hoerenlopers uit Qatar. vanaf het moment dat deze hoerenlopers niet meer welkom in Marokko is deze waardloos zender kritich gaan berichten over Marokko. Ik verkees persoonlijk BBC, zeer objectief , hoogschool journalistiek, laten we reeel sinds wanneer is een arabier objectief!!! zegt genoeg lijkt me… overigen is Marokko een oase van rust vergeleken met de rest van Noord Africa.

  10. Naf
    03 februari 2011 om 09:14 uur.

    @NAM

    Ik ben het helemaal eens met je. Sinds de koning een stokje voorgestoken heeft tegen dit soort hoerenlopers lopen ze Marokko alleen maar zwart te maken. Ze zijn blijkbaar zo gefrustreerd. Daarnaast gaat het juist stap voor stap goed met Marokko, kijk naar de ontwikkeling, infrastructuur, export, landbouw, werkgelegenheid, onze Koning Mohamed a sedies heeft projecten opgezet in een paar jaar wat geen koning op aarde kan. Als je kijkt naar zijn tijdschema sinds hij koning van Marokko is. Buy the way Marokko is gelukkig een koningkrijk en idd het paradijs van rust en vrede van geheel Noordafrika.

    Met marokko gaat het steeds beter in de ontwikkeling. Genoeg baraka in Marokko niemand hoeft te vechten voor brood. genoeg brood op tafel. hamdoelillah…

  11. raf
    03 februari 2011 om 11:14 uur.

    hoi,
    Ik ben het niet eens, in Marokko is er ook veel armoede, hoge werkloosheid, prostitutie, alcoholisme en drugs gebruik is ongeloofelijk gesten. Wij horen daar weinig erover.
    Daarnaast vind ik dat Marokkanen ook gebrainwasht worden met die staatsnieuws, waarinhet continue alleen over de koning gaat en zijn regering. Alles wordt uitgepakt, soms denk ik, kan ik niet wat goedkoper al dat poespas met al die bodyquards, auto’s, motors etc..het geld zouden we kunnen gebruiken om armoede te bestrijden.
    Daarnaast wordt het volk een beetje dom gehouden met al die domme buitenlandse films die over liefde gaan, Turkse, Mexicaanse, tegenwoordig zelf Aziatische films. En iedereen leeft voor deze achterlijke films.
    Nee, zo geweldig gaat het niet in Marokko, maar gelukkig niet zo erg als menig andere Arabsiche landen. Ik zou pleiten voor een kritische geluid, daar zouden we allemaal van gediend zijn.