MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Berbers zijn trots op Afellay

02 juni 2011 | in Sport | 56 Reacties

Niet met de Nederlandse driekleur, niet met een vlag van Marokko, maar opmerkelijk genoeg met een berber-vlag vierde Ibrahim Afellay zaterdagavond de Champions League-zege van Bar̤a op Manchester United. De vlag Рblauw, groen en geel Рhad de Utrechter verrassend om zijn schouders gedrapeerd.

De foto van EPA werd de voorbije dagen getoond op verscheidene internetfora van (Marokkaanse) berbers, de oorspronkelijke inwoners van Noord-Afrika. De berbers zijn trots op de Utrechter van FC Barcelona, die hen met de vlag een hart onder de riem stak, schrijft het Algemeen Dagblad.

Jarenlang was de vlag van de berbers in Marokko verboden. De Marokkaanse ‘tak’ van het Noord-Afrikaanse bergvolk kwam in de jaren zestig van de vorige eeuw als gastarbeiders naar Nederland. Afellay is een bekende Berber-voetballer. Ook Zinedine Zidane is een berber. Zijn ouders komen uit Algerije.

Er zijn 56 reacties

  1. youssef
    02 juni 2011 om 06:40 uur.

    ik niet

  2. mo@hotmail.nl
    02 juni 2011 om 07:42 uur.

    Hij mag trots zijn op zijn rots en afkomst niks mis mee

    daarnaast is hij moslim

    en magribi

    en beetje nederlands zolang het nog mag van wilders

  3. nador-rif
    03 juni 2011 om 10:45 uur.

    youssef mag ze weer eens de eerste arabverdeler noemen
    klasse voor je , Hater

  4. verloser
    03 juni 2011 om 11:47 uur.

    jaloers lekker branden niksgunners
    affelay is berbers en moslim

    arabieren bakken er niks van arabieren hebben islam bijna omzeep gehoplen door verraden en elkaar niks gunnen

  5. kifesch
    03 juni 2011 om 11:55 uur.

    liever met de marokkaanse vlag gezien

  6. youssef
    03 juni 2011 om 05:55 uur.

    hij is te veel bezig met wereldse verleiding
    onze boeder en zusters worden elke dag afgeslacht door de kruisvaarders
    je moet dat niet vergeten
    verdedig je geloof aub

  7. arabier
    04 juni 2011 om 12:20 uur.

    fuck berbers marokko is arabisch 80 procent casa rabat tanger marakech oujda fes meknes etc. berbers zijn boeren behh behhh

  8. Abdel
    04 juni 2011 om 10:21 uur.

    wat een verrader. Hij durfde natuurlijk geen marokkaanse vlag te laten zien dus dacht hij maar vlag van rif. hahahahahhahaha echt zielig

  9. youssef
    04 juni 2011 om 11:59 uur.
  10. youssef
    04 juni 2011 om 12:04 uur.

    voetballen voor de kuffar is haram

  11. pam
    04 juni 2011 om 07:03 uur.

    @ Youssef. Noem je een baan (voetbal) wereldse verleiding? Vandaar dat jij nu werkloos bent.

  12. youssef
    05 juni 2011 om 11:25 uur.

    hhhhhhhhhhhhhhh ik werk voor allah
    je werkt voor de kafirs he

  13. Azidan
    05 juni 2011 om 05:35 uur.

    Deze Amazigh is één van de beste voetballers zoals Zinedine Zidane die ook één van de beste topvoetballers is in de wereld

    Het is nu overduidelijk dat Imazighen zeer veel talenten bezitten,

    de grootste landverraders zijn de Arabieren van Marokko die hun Amazigh-afkomst verbergen, vergeten en vervalsen, en ontkennen, dit is de grootste verraad ooit

    Verder nog hebben de voorouders van de huidige zogezegde Wannabe-Arabieren samen hand in hand gestreden tegen de Amazigh Mujahideen zoals Abdel Krim El Khatabi

    Eers worden de Imazighen verfoeid en gehaat maar wanneer een Amazigh goed kan voetballen dan MOET hij meespelen met de nationale ploeg van Marokko waarbij de vlag de kleur van het bloed bevat, inderdaad de kleur van het bloed van De Amazigh Martelaren

    Dus nou niet, Afelay speelt bij Nederland en bij Barcelona, een plaats waar elke Arabieren natte dromen van kan krijgen,

    Die Amazighvlag is geen vlag van een land of zo, je kan tegelijk Amazigh zijn en tegelijk trots zijn op jouw land Marokko met de vlag inbegrepen,

    Een echte Marokkaan is namelijk een Marokkaan die zijn Amazighachtergrond respecteert en trots op is, kan je niet zeggen van de valse Marokkanen, de Wannabe-Arabs,

    Ik als Berber van Hoceima ben trots op hem, ik ben zelf ook van Hoceima, goed zo Afelay

  14. mhamed
    05 juni 2011 om 07:51 uur.

    ik ben zeer trots op deze jongen,geen ene marokkaan(arabier) heeft het zo ver geschopt dan hij wel te verstaan amazigh,
    ik gun alle zielen op deze aarde het beste,haat en jaloerzie zijn geen eigenschappen waar een mens trots op kan zijn.
    nu mag de wereld ook zien dat rif ook bestaat en (barcelona en de wereld weten nu dat afellay kind van al hoceima is(rif dus en niet casa of rabat.

  15. carif
    06 juni 2011 om 12:27 uur.

    Wel grappig meneer speelt voor de nederlandse elftal en daan een vlag dragen die nergens erkend wordt hij had gewoon een nederlandse vlag moeten dragen van dat land heeft hij alles te danken. Erg ondankbaar.

  16. Naf
    06 juni 2011 om 06:06 uur.

    Lelijke vlag die berbers vlag!!! Tering zeg geen betere kleuren kunnen uitkiezen. Pleur toch op met jullie vlag. Jullie krijgen marokko toch niet zo ver hoe jullie graag willen. En marokko wordt toch lekker door de arabieren geregeerd. $%#@&$@!

  17. Azidan
    06 juni 2011 om 10:02 uur.

    Ook al wordt die vlag niet erkend door geen enkele staat het volstaat dat de Imazighen die vlag erkennen dat is meer dan voldoende omdat het onze vlag is

    Door het dragen van die vlag wil Afelay Ibrahim een statement maken, een boodschap overbrengen om te laten zien dat wij Imazighen er nog zijn en dat we van onszelf moeten laten horen,

    Dit kan je niet zeggen van het Arabische Al Qaeda dat onschuldige burgers uitmoord om zogezegd haar boodschap over te brengen, daarom zijn de Arabische Terroristen vervloekt door Allah

    Marokko wordt niet geregeerd door de Arabieren ook al lijkt het zo, de Arabieren die aan de macht zijn in Marokko zijn daar geplaatst door onze voorouders de Imazighen zoals Al Glaoui, en zoals wij hen daar hebben geplaatst zo zijn wij in staat om hen daar terug weg te halen,

    en ik vind dat die tijd aangebroken is, ik vind dat de Imazighen ALLES kort en klein moeten slagen, geen respect voor Imazighen, BURGEROORLOG DAN, geen Marokko zonder Amazighrechten, wij gaan de boot laten zinken, als het zo verder gaat

    CARIF, jij bent ondankbaar tegenover jouw Amazighvoorouders,

    En ik herhaal beste Amazighbroeders huwt enkel Amazighvrouwen

    En mijn Amazighzusters huwt enkel Amazighmannen

  18. verloser
    06 juni 2011 om 11:57 uur.

    chaos moet er nu komen in marokko
    marokko wordt verdeelt hoe dan ook
    en imazighen krijgen hun land en alle arabieren die echt arabieren zijn
    enkel ritje bagdad waar ze door amerikanen worden gepakt
    alah houdt niet van onrechtvaardigheid alah houdt niet van coruptie
    alah houdt niet van prositutie allah houdt niet van mensen onderdrukken martelen enz enz sharia dat is wat marokanen nodig hebben in marokko

  19. killa
    06 juni 2011 om 12:11 uur.

    koning is zelf half amazig dus waar heb jij het over

  20. killa
    06 juni 2011 om 12:21 uur.

    en bovendien hadden de spaanse voetballers van barca katalaanse vlaggen ,
    dus voor dat jij wat zegt eerste nadenken en dan pas comantaar geven joggi…………..

  21. killa
    06 juni 2011 om 12:23 uur.

    hallo aandacht

  22. Nadia
    06 juni 2011 om 04:27 uur.

    @Carif en @ NAF

    Op dit moment vinden er veel onlusten (revolutie) in Noord Afrika plaats waar Imazighen, Arabieren en een kleine minderheid Joden wonen.

    Ik kijk geen voetbal, niet interessant! Dit keer heb ik even naar gekeken, voor miljoenen mensen in Noord Afrika heeft het een betekenis dat iemand (Affalay) met de Imazighen vlag zwaait! De vlag was jaren lang verboden in Marokko, je kon naar de gevangenis gaan. De Imazighen beweging heeft in het verleden maar ook nu een belangrijke rol gespeeld in de democratie van Marokko. Onder Hassan II zijn er verschillende mensen gemarteld, vermoord en verkracht van Al Hoceima, Nador tot Casablanca en Rabat. De mensen in Al Hoceima hebben veel onder geleden. De chemische wapens die in Al Hoceima werden ingezet door de Spanjaarden hebben tot op heden nog steeds slachtoffers ( aantal Kanker slachtoffers). Geen excuses van Spanje en Marokkaanse overheid kijkt andere kant op!

    @NAF Begrijp niet waarom je altijd zo negatief bent over Berbers (werk je voor de Marokkaanse geheime dienst in NL?). Je hebt overal goede en slechte mensen. Probeer a.u.b. voortaan niet meer te spreken over “Berberse dames die door hun broers, ooms etc worden geterroriseerd”. Je hebt gelijk: Marokko wordt door de Arabieren (de echte uit de Golfregio) geregeerd. Marokko staat nu bekend als het Thailand van Noord Afrika en Midden Oosten. Is dat iets om trots op te zijn! Marokko wordt geregeerd door GELD!! Normen en waarden beginnen te verdwijnen.

    Je kan als mens verschillende identiteiten hebben, Ben Amazigh, Marokkaan maar ook Rotterdammer!

  23. Adil el Oujdi
    06 juni 2011 om 08:37 uur.

    @carif

    Ik ben het volledig met je eens, ik sluit me daar volledig bij aan!
    Afgezien van de spelling dan ;-), ik ga er vanuit dat je het snel typte

    Tuurlijk moet je trots zijn op je roots, dat zou ik ook zijn geweest als ik uit Al-Houceima kwam. Maar waar is de solidariteit gebleven? Opeens voelt zich iedereen een Arabier of Berber. Waarom? Zijn we géén Marokkanen meer?
    Waarom voelen de Marokkanen van Marokko zich Marokkaans en in Nederland (vele) niet? Kan iemand mij dit uitleggen?

    Ik zal het vanuit een ander perspectief belichten. Doutzen Kroes is trots op het feit dat ze Fries is, ze maakt immers een reclame in het Fries. Maar zie je haar al met de Friese vlag wapperen op de catwalk? Of Klaas Jan Huntelaar op het voetbalveld tijdens een wedstrijd voor Schalke 04? Om maar te zwijgen over Abe Lenstra……….Vul het maar zelf in! Alle Nederlanders roepen: ORANJE BOVEN, WE KUNNEN DAAR WERKELIJK EEN VOORBEELD AANNEMEN.

    Een goed voorbeeld zijn de Verenigde Staten, een smeltkroes van vele rassen en ze roepen allemaal:” God bless America”. Kom op mensen, we hebben het over een land van pak en beet driehonderd miljoen inwoners. Sta daar eens heel even bij stil. El mamlakat el Maghribiya bestaat nu ruim twaalf honderd jaar en we hebben er nog steeds moeite mee.

    7amdoulah, ik voel me wel een Maghribi en wat voor één!
    7amra ou gadra hiya, A RAYA EL MAGHRIBIYA!!!!

    Bi koul 7tiram,

    Adil el Oujdi

  24. verloser
    07 juni 2011 om 09:18 uur.

    zolang arabieren in marokko berberse onderdrukt blijven we imazighen
    en dazt is het probleem juist
    alles marokko eerlijk land is dan zullen we van marokko houden
    maar omdat marokko een vieze corupte dictator land is
    die zelf moslims onderdrukken blijven wij imazighen streven naar
    eigenland

  25. mhamed
    07 juni 2011 om 09:56 uur.

    .Adil el Oujdi …….

    het verchil is dat zij geaccepteerd worden en de imazighen niet.

  26. Henk El Makloufhi
    07 juni 2011 om 01:37 uur.

    carif
    Wel grappig meneer speelt voor de nederlandse elftal en daan een vlag dragen die nergens erkend wordt hij had gewoon een nederlandse vlag moeten dragen van dat land heeft hij alles te danken. Erg ondankbaar.

    juni 6th, 2011 om 12:27 am

    Pardon ?
    Hij heeft het aan zijn eigen inzicht en doorzettingsvermogen/motivatie te danken.
    En dat hij een vlag respecteert die hij lief heeft heeft is zijn goed recht.
    Waarom moet hij zijn afkomst verloochenen?

    Hoe was het ook al weer?

    “ALS DE HAAN DRIE KEER HEEFT GEKRAAID………………….”

    Schaam je eigen voor deze opmerkingen!!!!!

  27. naf
    07 juni 2011 om 03:57 uur.

    @ Azidan

    Ja kan zeggen wat je wilt maar de zinedine zidane is een algerijn kabylie dus helemaal geen marokkaan. Als je wilt praten moet je het hebben over je eigen volk soort uit marokko daar is zinedine zidane ver van jou vandaan wat dat betreft. Als je wilt ouwehoeren moet je met betere argumenten komen. dan ook weer een algerijn erbij te betrekken, terwijl je ze vorige keer uitmaakte voor die vieze algerijnen. Jij lult gewoon poep en meer ook niet. wat een onzin kraam je uit niet te geloven echt misselijk. Had al gedacht dat je uit houcima kwam had het kunnen raden(radeloze mensen zonder verstand die de boel altijd proberen op te blazen) misselijke volk!

  28. naf
    07 juni 2011 om 03:58 uur.

    @ Azidan

    leuk voor affelay en zijn vlag. lekker belangrijk. Hij wilt een statement maken mag. Maar weet dat die vlag nooit de vlag van marokko zal worden dus houdt ook in dat die vlag verboden is in marokko!

  29. hanan
    07 juni 2011 om 09:48 uur.

    17.Azidan
    Ook al wordt die vlag niet erkend door geen enkele staat het volstaat dat de Imazighen die vlag erkennen dat is meer dan voldoende omdat het onze vlag is

    Door het dragen van die vlag wil Afelay Ibrahim een statement maken, een boodschap overbrengen om te laten zien dat wij Imazighen er nog zijn en dat we van onszelf moeten laten horen,

    Dit kan je niet zeggen van het Arabische Al Qaeda dat onschuldige burgers uitmoord om zogezegd haar boodschap over te brengen, daarom zijn de Arabische Terroristen vervloekt door Allah

    Marokko wordt niet geregeerd door de Arabieren ook al lijkt het zo, de Arabieren die aan de macht zijn in Marokko zijn daar geplaatst door onze voorouders de Imazighen zoals Al Glaoui, en zoals wij hen daar hebben geplaatst zo zijn wij in staat om hen daar terug weg te halen,

    en ik vind dat die tijd aangebroken is, ik vind dat de Imazighen ALLES kort en klein moeten slagen, geen respect voor Imazighen, BURGEROORLOG DAN, geen Marokko zonder Amazighrechten, wij gaan de boot laten zinken, als het zo verder gaat

    CARIF, jij bent ondankbaar tegenover jouw Amazighvoorouders,

    En ik herhaal beste Amazighbroeders huwt enkel Amazighvrouwen

    En mijn Amazighzusters huwt enkel Amazighmannen

    juni 6th, 2011 om 10:02 am

    Haha lachertje die laatste zin. Dat kan je beter ook tegen Affelay zeggen die heeft het kennelijk niet zo op Amazighvrouwen aangezien hij nu voor een playmate kiest ,,,, of ze moet ook van Berberse afkomst zijn, wat me niet raar lijkt overigens die Hoceimagirls kunnen er wat van hahaha.

  30. mhamed
    08 juni 2011 om 05:59 uur.

    naf,,,,,,,

    liever dappere een volk uit al hoceima dan jou soort want jou vader ken jij niet en jou moeder noem je haar zomaar moeder want jou soort wordt ergens in de woestijn gevonden wel( gedropt)te verstaan en dat noemen wij hiriya kinderen zonder naam en de nagel moet nog geknipt worden door jou soort.jullie zullen blijven huilen netals hoe jullie gevonden werden.geen ene haram kind zal barakat ontvangen slaverij het is ook het enige wat werkt bij jullie……kijk naar marokko en oordeel zelf ik zeg niks meer.

  31. Azidan
    08 juni 2011 om 08:38 uur.

    Beste Oujdi

    Je mag Marokko niet vergelijken met Amerika die de Grote Satan is en Israel de kleine bij deze bewijs ik dat wij Imazighen Anti-Amerika en Anti-Zionist

    Hoe kan je nu zoiets zeggen? Amerika is het laatste land dat wij als voorbeeld moeten nemen, omdat Amerika een land is dat is gebouwd op de schedels van de Indianen die de oorspronkelijke bewoners van Amerika, zo’n land is gedoemd om te verdwijnen, en vegeet niet Amerika is nog heel jong

    You live by the gun you die by the gun

    De Amerikanen hebben onrechtmatig land afgenomen van de Indianen ze hebben hen tot slaven gemaakt, ziektes verspreid, en genocide gepleegd daarna hebben zij uitgestrekte landen, vee, vruchtbare grond ingenomen

    Zo’n land dat Miljoenen doden op haar geweten heeft zoals Irak, Afganistan, Vietnam kunnen wij toch niet als voorbeeld nemen? NEEN

    Marokko moet haar oorspronkelijke cultuur behouden dat het Tamazight is.

    Zonder Imazighen is Marokko NIETS. De architecten van Marokko zijn allemaal Berbers, zoals de Al Morabiteen die de stad Rabat heeft gesticht of de Al Moravieden die de stad Marrakesh heeft gesticht

    En ten slotte Al Oujdi het is niet omdat je van Rif bent dat je trots moet zijn op je roots OOK DE NIET-IMAZIGHEN moeten trots zijn op hun Amazigh-roots, omdat elke Marokkaan of hij nu zich als Berbers of als Arabier beschouwt, elke zogezegde Arabische Marokkaan heeft Amazighbloed, heeft sowieso een Amazigh in zijn familiestamboom zoals een Amazighgrootvader, of grootmoeder, of moeder of vader, dus elke Marokkaan, elke Algerijn MOET TROTS ZIJN OP ZIJN ROOTS

    Een persoon dat geen trots voelt en eerder een afkeer voelt voor zijn roots zoals in dit geval zijn Amazighroots da’s eerder PERVERS en ZIEKELIJK. En ik vind het extreem vreemd dat onze Marokkanen met zo’n minderwaardigheidscomplex te kampen hebben. Ik daarentegen ben trots een Berber te zijn.

  32. Azidan
    08 juni 2011 om 08:40 uur.

    Haha Hanan, zij heeft tenminste respect voor zijn Amazighafkomst kan je niet zeggen van onze Arabische Fatima’s die zich als het verkoren volk beschouwen

  33. Azidan
    08 juni 2011 om 08:45 uur.

    Lelijke Naft,

    Die vlag is helemaal niet verboden, die vlag wordt op straat gezet, wordt op straat verkocht in Marokko

    Die vlag is vrij beschikbaar, die vlag is de Vlag van de Amazigh Identiteit.

    Het is niet de bedoeling dat die vlag de vlag wordt van marokko nooit de bedoeling geweest geen schrik

    die vlag is helemaal niet tegenstrijdig met de huidige marokkaanse vlag, ik herhaal een Marokkaan dat geen Berbers spreekt of geen respect toont voor het fundament van Marokko namelijk AMAZIGHITEIT mag zeker niet de rode vlag van Marokko dragen

    Omdat om een echte Marokkaan te zijn moet je diep in je binnenste het Tamazight respecteren anders ben je geen volledige Marokkaan,

    Zinedine Zidan en al de Algerijnen zijn ook mijn eigen volk

    Algerijnen en Marokkanen zijn allen dezelfden

    Zinedine Zidane, Hadji en Afelay zijn allen Imazighen en ze hebben talent

    Ik ben trots op Zinedine Zidane en als ik wil praten dan praat ik over wat ik wil, daar heb je niets in te bepalen eh lelijke naft

    Ga naar je keuken eh bezem !!!

  34. naf
    09 juni 2011 om 06:46 uur.

    @HANAN

    Dit kan je niet zeggen van het Arabische Al Qaeda dat onschuldige burgers uitmoord om zogezegd haar boodschap over te brengen, daarom zijn de Arabische Terroristen vervloekt door Allah

    Gezien je negatieve reacties over arabieren het volgende.

    Met wat voel jij je beter gezien je een berber bent. Wat hebben jullie beter uitgevoerd dan de arabieren zelf. Jullie hadden niet eens een geloof en dankzij de arabieren mag jij je van geluk prijzen dat je een moslim bent en in Allah kan geloven. Maar jullie volk had een god van 30 meter lang en totaal geen geloof die aansluit bij het juiste.

    De volk die vervloekt was door Allah zijn de joden en niet de arabieren/ dus moslims. gezien je reacties kan ik al zeggen dat je tot heden geen benul heb van wat je zegt. Lees de geschiedenis en begin dan te praten over jou soort volk zonder geloof en jullie god van 30 meter lang.

    Marokko wordt geregeerd door vluchtelingen uit Syrie en irak dus ARABIEREN
    Die het in de loop der jaren voor elkaar heeft gekregen de Imazighen HET GELOOF ISLAM HEBBEN MEEGEGEVEN.

    Jouw ouders zijn de grootste racisten die jou de panarabistische ideologie met de paplepel hebben ingegoten dom rund.

    ARABIEREN KWAMEN MAROKKO NIET BINNEN OM TE BEZETTEN MAAR OM JOU ACHTERLIJK DOMME VOLK JUIST TE BEVRIJDEN VAN DE HANDEN VAN DE ROMEINEN DIE JULLIE ALS SLAVEN HADDEN GEBRUIKT!!!

    De profeet (vzmh) en de Koran zijn gestuurd in HET ARABISCH IN tegenstelling tot de andere profeten en heilige geschriften niet gestuurd voor een bepaald volk, maar voor iedereen.

    Dat veranderd niets aan het feit dat als je Arabieren beledigt, dat je onrechtstreeks ook de profeet (vzmh) beledigt

  35. hanan
    09 juni 2011 om 10:14 uur.

    @ NAF

    Ehh ik ben Arabische denk dat jij mijn tekst niet goed gelezen hebt.
    Mijn tekst staat nl helemaal onderaan en was een reactie op de tekst van Azidane.

    Maar ik ben het helemaal met je eens, ze komen nu ook aan met het mooie verhaal dat ze zich zo verenigd voelen met de algerijnse berbers ect. Ze zijn eerste klas rasicsten onder hun EIGEN GEMEENSCHAP!!!

    Echt een LACHERTJE ik heb nl genoeg berberse mensen in mijn vriendenkring. Die van nador hebben een hekel aan de van hoceima andersom precies hetzelfde nl een nog grotere hekel, over de haat tegenover andere berberse stammen nog niet gesproken.

    Ze willen vrijheid in Marokko en hun Amazigh- ding kunnen doen ( wat dat ook moge zijn). Ik zou zeggen begin hier waar je alle vrijheid hebt om te doen wat je wil en je volk trots maken. Nee wat doen ze ouwe vrouwen beroven, stelen, drugsdealen (waar ze mooie huizen van bouwen in Hoceima,,,wees er idd maar heel trots op) de pooier uithangen waar ze gewoon hun eigen berberse meiden ook nog voor gebruiken.
    In Zuid-Holland alleen al geven 400 jongens van marokkaanse afkomst hun achterste in de bossen. l’moehiem die berberse vrijheidstrijders waar ze het over hebben die destijd zo hun best hebben voor Marokko en voor hun cultuur zouden zich in hun graf omdraaien als ze dit zouden zien en horen.

    En als laatste voor Azidane waarom zou de playmate respect hebben voor zijn afkomst als hij dat zelf niet eens heeft door met haar een relatie aan te gaan, hoe kom je erbij?? Maar dat is het mooie van Berberse “mensen” ze verdraaien alles zodat het precies in hun straatje past en ja dat het haram is ach dat doet er niet toe want wij zijn de ware moslims,,,,,hahaha.

  36. mhamed
    09 juni 2011 om 10:53 uur.

    hahahahahah die naf

    opkomen voor haar tiranen en zij probeerd de oude volk van marokko zwart te maken wat een onzin .wat weet jij van heilige geschriften ziel.
    kijk naar jou haat reactie jegens imazghi3en en noem jezelf een racist en hou je mond dicht .

  37. nador _ rif
    09 juni 2011 om 12:27 uur.

    sallaam moeilikom

    Naf , jou reactie kun je door de wc spoelen

    in de begin van de islaam in mekka , waren alle arabieren veelgoden aanbidder
    laat staan elders in de wereld
    islaam kent geen nationaliteiten , maar de koran is wel in het arabische geopenbaard
    de islaam heeft veel helden gekend die geen ARABIER waren , neem sahih bukhari , salahdin ayoebie, bilal rabah , Etc etc

    en nog iets arabieren in marokko geven niet echt een islamitische voorbeeld maar eerder andersom
    riffijnen hebben veel en veel voor de islaam betekent
    en het is allah die leidt en geen arabier

    jij bent nu heel gevaarlijk bezig met dit soort reacties , ze zitten vol haat en onwetenheid

    ga wat aan je scholing doen ipv berbers discrimineren

  38. Azidan
    09 juni 2011 om 02:38 uur.

    Met wat voel jij je beter gezien je een berber bent. Wat hebben jullie beter uitgevoerd dan de arabieren zelf. Jullie hadden niet eens een geloof en dankzij de arabieren mag jij je van geluk prijzen dat je een moslim bent en in Allah kan geloven. Maar jullie volk had een god van 30 meter lang en totaal geen geloof die aansluit bij het juiste

    Als ik trots ben op de keus van Allah, dat Hij mij als een Berber heeft doen geboren dan wil dit niet zeggen dat wij Berbers beter zijn dan Arabieren, het zijn de Arabieren die denken dat ze beter zijn dan de Berbers, maar dezelfde Profeet Mohammed vzmh heeft zelf gezegd: Een Arabier is niet beter dan een niet-Arabier, ee niet Arabier is niet beter dan een Arabier.

    Wij Imazighen hadden wel een geloof wij Imazighen waren Donatisten, wij geloofden in een Christendom dat sterk leek op de Islam, namelijk wij geloofden niet dat Isa de zoon van God was, er waren ook Joodse Imazighen zoals er een Joodse Arabieren waren in Arabie

    De Arabieren daarentegen hadden de Kaaba ontheiligd, zij pleegden orgieen, zij dronken bloed uit de schedels van hun overwonnen vijanden, zij deden zich te goed aan razzia’s, zij begraafden hun dochters levend, er waren standbeelden en lelijke afbeeldingen van hun goden zoals Al Lat en Al Uzza in de Kaaba,

    De Arabieren bestonden zelfs niet in de geschiedenisboeken voor de Islam sprak niemand over hen, ze leefden in de duisternis totdat de Islam hen de Profeet Mohammed vzmh gaf,

    de Imazighen daarentegen maakten actief deel uit van de Romeinse en Carthaagse Geschiedenis

    Eh Bezemina Naft, Islam is geen Arabische geloof, Islam is niet door de Arabieren “uitgevonden” Islam is door Allah uitgevonden en Allah is geen Arabier

    Wat zit jij over Islam te praten eh “black ass wijf” (dat waren jouw woorden)

    De Arabieren hebben de Profeet vzmh koppig bestreden, ze hebben hem gestenigd, enzo, en wie heet Hussein en Hassan vermoord? Arabieren

    Totdat kleine Idris gevlucht is naar de Imazighen

    Eh Lelijke Naft, wij hebben jullie Islam niet nodig, Casino’s vol hoeren, Homo’s in Ksar Kebir, Corruptie, Moge Allah jou vervloeken eh black ass bezem,

    De Arabieren zijn naar Marokko gekomen niet om de Islam te brengen integendeel ze waren gekomen om het land te arabiseren, om slaven te maken, om grond te stelen, om oorlogsbuit te doen. Waarom zijn de Imazighen dan in opstand gekomen?

    De Arabieren die in Marokko leven zijn allemaal Berber Bastaards,

  39. Azidan
    09 juni 2011 om 02:41 uur.

    De Berberse vrouw werd op handen en voeten gedragen, er was zelfs een Berberse koningin Kahina die een Arabische generaal heeft verslagen

    De Arabieren gebruikten vrouwen daarentegen als voorwerpen, zoals een stoel of zoals een werktuig, terwijl de Imazighen hun vrouwen tot koninginnen maakten

    En de Arabieren waren voor de Islam zoals dieren.

  40. Nadia
    09 juni 2011 om 04:43 uur.

    Beste Marokkanen (Imazighen, Arabieren en Joden),

    Het is echt heel triest hoe WIJ (Marokkanen) hier in NL met elkaar omgaan en hoe wij over elkaar praten.

    Geen enkele Marokkaan is 100% Amazigh of Arabier of Joods……

  41. mhamed
    09 juni 2011 om 05:56 uur.

    juist in de oorlog hadden de imazighen voorhoede terwijl de ene sultaan van fes bezig was met de vrouwen.

    ik haat niemand en zal ook niemand haten is niet mijn eigenschap maar de waarheid moet gezegd worden.

  42. Azidan
    09 juni 2011 om 06:51 uur.

    Hanane je moet niet letten op Afelay is nog jong,

    En inderdaad een Hollandse vrouw is beter dan een Arabische vrouw dat hoewel zij getrouwd is met een Berber nooit of te nooit er aan zal denken om het Berbers te leren

    De Arabieren leven al eeuwen en eeuwen in hartje Noord-Afrika en toch soubhanallah ze willen maar geen Berbers leren omdat het regelrechte racisten zijn.

    Er kunnen inderdaad Riffijnen zijn die een beetje racistisch zijn zoals tussen Nador en Hoceima maar dat is niet zo diepgaand als de racisme tussen de Algerijnse Arabieren en Marokkaanse Arabieren, jullie racisme is nog veel dieper,

    Onder Abdel Krim El Khatabi en zelfs nu zijn wij Imazighen meer verenogd dan ooit, wij zijn nu één front aan het vormen, ook met de Chlooh enzo

    Wij Imazighen willen dat de Arabisering stopgezet wordt

    Er leeft ook een misverstand onder de Arabieren dat zij zogezegd de Islam hebben gebracht? Welke Islam hebben jullie gebracht eh honden? Welke Islam ? Waarom maken jullie zich zo belachelijk?

    De Arabieren die in het begin zijn gekomen waren in zeer kleine aantal, ze kwamen met een multiraciale leger vol Grieken, Turken, Kopten, Egyptenaren, Zwarten, Perzen, deze soldaten kwamen inderdaad om de Islam te brengen,

    Maar de echte Arabieren kwamen pas 400 Jaar na de dood van de Profeet vzmh, ze zijn niet gekomen om de Islam te brengen, maar ze zijn gekomen om te plunderen, ze zeggen dat zij de Islam hebben gebracht maar neen, ze hebben geplunderd, grond gestolen, van hun eigen Amazighbroeders, dus dit strookt niet met de Islam die zegt dat je je Moslimbroeder niet mag aanvallen,

    En ook de Arabieren van Spanje nadat zij goed geganbangd werden door de Koffar van Spanje zijn gevlucht zoals laffaards naar Amazigh gebieden zoals Fes en Tanger. Dus jullie Arabieren zijn een vervloekte ras. Jullie hebben niets goeds.

    In Nederland heb je Imazighen die zich bezighouden met criminaliteit en heb je ook Arabieren (wannabe-Arabs of gearabiseerde Berbers) die zich bezighouden met criminaliteit

    Weet je wat jouw probleem is Hanane, jij bent gewoon jaloers op de playmate van Afelay, jij droomde ervan om in haar plaats te zijn droom verder zou ik zeggen

  43. Azidan
    09 juni 2011 om 06:56 uur.

    Er is een ding dat ik niet begrijp aan Arabieren of Gearabiseerde tuig in Marokko en hier, zij zijn niet eens een pure ras, zij zijn gemengd, bastaardachtige mensen, en toch soubhanallah ze blijven praten,

    ze hebben een bloedhekel voor het Berbers als taal maar wanneer een Berberse man hun hand vraagt dan is het gelijk “JA”

    Men zegt dat Imazighen koppig zijn, maar de meest koppige volk op Aarde dat zijn de Arabieren, ze leven al eeeuwen en toch weigeren zij koppig het Tamazigh te leren

    Er moet nu een wet komen in Marokko zodat elke wannabe-arab het Tmazight moet leren van een marteling gesproken hihi

    Hetgeen ik ook niet begrijp: de zogezegde valse arabieren van Marokko weten zeer goed dat zij afstammen van de Imazighen ze komen uit de lendenen van een Amazighman of Amazighvrouw en toch soubhanllah zijn het letterlijke verraders en nemen zij afstand van hun bloedeigen voorouders en beschouwen zij zichzelf als een ander volk HOE ZIEK EN PERVERS KAN JE ZIJN???

    Ik bijvoorbeeld ben trots dat ik Amazigh ben, en zelfs al zou ik het Arabisch spreken dan zal ik blijven zeggen dat ik Amazigh ben.

  44. toy
    09 juni 2011 om 07:08 uur.

    mooi vlag beter dan die terroristen vlag
    van u veeg je kont maar mee heks

  45. wilders
    10 juni 2011 om 02:20 uur.

    j uile kut rasicten e hebt gelijk ze hebben tallent ook om hun reet uit te geven in europa tfoe hala zielige marokanen tfoe inplaatst dat ze trots zijn dat ze gewoon marokaans zijn, dan moet je oprotten van marokko v

  46. rachid
    18 juni 2011 om 02:29 uur.

    ik hou alleen van mijn geloof en me din is islam en mijn baas is allah broeders en zusters denk aan allah want hij heb ons hier laten geboren en we gaan weer terug bij allah volg de weg van ons heeer je gaat in paradijs anders ga je in hel branden

  47. leoni
    27 juni 2011 om 10:41 uur.

    sjezussss wat kunnen jullie onderling goed discrimineren! hoort dat ook bij het moslim geloof? lekker vb geven jullie! jullie horen 1 te zijn…………………..

    grts halfbloedje

  48. mhamed
    29 juni 2011 om 03:15 uur.

    hanan….

    je hebt meer arabisch(marokkaanse) hoeren in het midden oosten werken dan wat je denkt ga niet heilig doen open jouw ogen en zie wat jij niet wilt zien.
    kom niet met dat goedkope uitleg van jou.

  49. moena
    01 juli 2011 om 11:24 uur.

    Kijk naar AMOUDO dan zal het jullie genoeg zeggen, ik heb alle aflevering gezien geen enkele arabisch cultuur gevonden in Marokko, alleen Amazigh cultuur (oorsprong) le9sers waar imazighen en joden eeuwen terug samen leven.Eind 7de 8ste eeuw vielen wat Arabieren Marokko binnen in 8ste eeuw werden ze verdreven niet allemaal verdreven natuurlijk. Geen enkele arabier regeerd in Marokko enkel Imazighen die eeuwen alleen Arabisch spreken eigen soort onderdrukken,de ergste berber haters zijn die kant van naf brakna die boeren hun Arabisch begrijp je niet een nichtje heeft brakana ze hoort vaak die wat ouder vrouwen Berbers praten maar hun kinderen praten dat gebroken Arabisch zeggen dat ze hekel hebben aan Berbers en zeggen dat ze Arabieren zijn hoe ziellig kan je zijn. Veel swassa ontkennen ook hun berber komaf sommig rjafa ook DUS HIER DISCRIMINEREN GEWOON BERBERS ELKAAR EN NEEMT HET VAN ME AAN GEEN ENKELE PUUR MIDDENOOSTER WALGELIJK KEER OP KEER FLIKKEN JULLIE HET WEER EN DAAROM ZEG IK AL7AMDULIALLAH IS ER EEN KONING 3ACHA ELMALIK ALLAH ITAWEL F 3OEMREK. LANG LEVEN DE KONING MOHAMMED 6.

  50. moena
    01 juli 2011 om 11:25 uur.

    brakna buren bedoel ik.

  51. toy
    03 juli 2011 om 02:36 uur.

    en wat denkt eene joussef over werken voor kouffar
    is dat halal of haram

  52. leila
    04 augustus 2011 om 06:26 uur.

    $#%@$!# berbers

    eizels.
    moe.

    hebben geen cultuur. alleen maar drugs verkopen

    drugs dealers

  53. leila
    04 augustus 2011 om 06:39 uur.

    LANG LEVEN DE KONING MOHAMMED 6.

  54. Amira @oujda
    06 augustus 2011 om 11:18 uur.

    Eerst wil ik ff zeggen klassen aan iedereen die zegt dat we allemaal 1 zijn. we zijn allemaal marokkanen. Ik Arabisch en daar ben ik trots op, als een Nederlander aan je vraagt waar kom je vandaan, wat ga je dan zeggen ik ben imazight, maar niet van nador maar van El Hoseima. Geloof mij die Nederlander denk wat is dit voor mogool. En zwaar gelijk!!!!!

    Waarom dat Verschil ik zit. op dit moment in Marokko, Ik ben hier zwaar gelukkig dit is mijn land! Marokko is ons land! En hou op met die praatjes. wil je vrijheid pak je vreiheid hier in Nederland door te studeren door een mooi beeld aan je land te geven. En een mooi beeld geef je door drugs auto’s mee naar marokko te nemen daar maak je mensen en hun familie kapot van. Absoluut niet hoe het in de koran beschreven staat.

    En er word absoluut niemand onderdrukt in Marokko. In nieuwe wet van Mohammed 6 staat dat de taal van imazight herkent wordt, en de nieuwe koning is constant in el hoseima.

    En youssef voetballen mat kuffar is haram, JE MOEDER!!!!!!!!!!!
    Wat doe je in een land van kuffar???? Nou of mag dat wel beetje hier lopen te profiteren

  55. moena
    14 september 2011 om 02:29 uur.

    Nu dwitie elhadra desa7, Allah i7efdek heke neb3iek klasse niks aan te toevoegen amira. Hanan heel marokko discrimeneerd elkaar wat doen we hier dan oujda hebben een bloed hekel aan brakna en ik heb het niet over de moppen die over brakan worden getapt oujada zien brakna als boeren 3robijen, brakana hebben hekel aan rjafa ( Nador ) Nador aan 7oesimma, 7oessima aan jballa jballa aan 7oessima, rbatijien aan chloe7 chloe7 weer aan los geslagen rbatijien de Neppe fransawieen ik kan het je vertellen ik ben half z3eiria is in sale/ rbat now caza hekel aan swassa maar leven wel op de rug van rijke swassa. Hanan marokannen staan bekent als 2de thailand, men Tanja 7eta el Agadir bekent om hun achterste zie (Toerisme) Hanan leer die wijsvinger terug naar je toe te wijzen en niet naar een ander DAN BEGINT DE PROBLEEM op te lossen, wanneer marokannen de problemen bij hun zelf gaan zoeken ivp bij een ander DAN PAS KAN DE PROBLEEM OPGELOST WORDEN iedereen moet op zich zelf letten niet op een ander E 3IEBEDALLAH blijven we heel de tijd in deze cirkel dan is het goed en daarom zullen jullie marokannen NOOIT VERANDEREN wil je de wereld veranderen begin bij JE ZELF.

  56. mhamed
    20 februari 2012 om 02:57 uur.

    moena mee eens en daarom ben ik al begonnen de wereld te zien met mijn ogen en niet met andere oog van anderen.