MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

“Koning kondigt nieuwe grondwet aan”

17 juni 2011 | in Marokko | 11 Reacties

De Marokkaanse koning Mohammed VI zet vanavond in grote lijnen een plan uiteen voor een nieuwe grondwet, waarbij veel van zijn feitelijke regeringsmacht wordt overgeheveld naar de premier. Die wordt dan daadwerkelijk regeringsleider, zoals in de meeste Europese monarchieën het geval is, schrijft Het laatste Nieuws.

De koning spreekt het volk om 22.00 uur onze tijd toe. Er is niet officieel bekendgemaakt waar hij het over zal hebben, maar de Marokkanen verwachten meer informatie over de “allesomvattende grondwettelijke hervormingen” waar de koning op 10 maart over repte op tv. Die toespraak volgde op grote betogingen in het land op 20 februari. Onder de belangrijkste grieven van de duizenden demonstranten was het feit dat de koning nog steeds oppermachtig is en werkt met bevoegdheden van een absolute vorst bij de gratie Gods.

Er zijn 11 reacties

  1. analist.
    18 juni 2011 om 02:31 uur.

    in de toespraak werd TOTAAL niet ingegaan op corruptie strijding en de vrijheden die we straks moeten gaan genieten. Integendeel, de koning blijft dus gewoon iem. die boven alles en iedereen staat en het grondwet blijft hetzelfde, alleen de premier krijgt zgnmd meer macht. Wat voor macht dan?

    tsja, teleurstellende toespraak. ik zal kort vertalen wat er werd gezegd: er ga niks veranderen. Daar mag het analfabete volk over 2 weekjes ofzo gaan stemmen

  2. Realist
    18 juni 2011 om 05:28 uur.

    gaat hij macht overdragen aan habas fassie????
    das lachen

    echt wat

    die vent kan hij beter ontslag overdragen
    en weg wezen met die vent

    er zijn mensne zat in de werled met potenties

  3. Naf
    20 juni 2011 om 06:08 uur.

    Wat jullie rjeffa willen is regeren in marokko en dat gaat niet gebeuren. Klaar dat is wat de koning probeert duidelijk te maken. Hij zei er valt niet veel te veranderen dus geef het op jullie zullen marokko nooit kunnen regeren en zullen het nooit uberhaupt kunnen bereiken. Natuurlijk blijft de koning de opperhoofd. Wat dacht je dan dat hij die macht aan jullie zou overhandigen. Never nooit niet. geloof het of niet. Hij houdt jullie even bezig en klaar.

  4. mhamed
    20 juni 2011 om 10:10 uur.

    geriya kind naf luister nou……

    wij hoeven niet te regeren,wat willen ook geen marokko,wat wel moet gebueren is dat jij soort ook een kans moet hebben om te werken,toekomst bouwen,en dat jij niet naar midden oosten moet gaan om jezelf te verkopen.

  5. toy
    20 juni 2011 om 07:03 uur.

    het zal nog komen dat wij daar gaan regeren
    en dan ga je die dag zelf in de wostijn belanden
    op je domme kameel

  6. Revol
    20 juni 2011 om 08:05 uur.

    Naf,
    Ik weet niet hoe je er bij komt dat het over noordelingen gaat, of dat de noordelingen wel of niet zullen regeren. maar volgens mij zijn de demonstraties meer te vinden aan de atlantische kust. Je had het er ook over dat wij misschien denken dat hij die macht aan de noordelingen zou overdragen. Dan vraag ik mij af in welke casus gaat het over de noordelingen. Volgens mij tref je in die 20 februari beweging alle soorten marokkanen uit verschillende delen van marokko.
    Als dit alles wat ik nu zeg niet klopt, dan zou de atlantische kust zwaar bevolkt moeten zijn met zoals jij die noemt ‘rjeffa’.

  7. Abdars
    21 juni 2011 om 07:43 uur.

    zo zo een hele wijze jongetje die NAF.
    Dat jij zo ver in de toekomst kan kijken tbarkallah.
    ga vinger in je kont doen ah wijsneus.
    wen er nou maar aan dat het gaat gebeuren,dan komt het niet zo hard aan bij jou.
    je weet zelf hoe het in deze wereldje gaat.

    YOU GET THE MONEY,THAN YOU HAF THE POWER.

  8. Zidane
    21 juni 2011 om 10:48 uur.

    Als het niveau van de mensen daar net zo hoog is als van de mensen die hun reacties op deze site plaatsen, dan heb ik enorm veel medelijden met de koning. Het niveau van de discussies is belabberd laag.
    Analfabatisme zijn de mensen zelf schuldig aan. Onderwijs is immers gratis in Marokko. Als je liever blowtjes wilt roken, chatten of dag in dag uit wilt paraderen in de steden en op terrasjes zitten dan je studie afmaken, dan moet je ook je verantwoordelijk nemen.
    Corrupties doen we allemaal aan mee. Bij een corrupt systeem heb je altijd een ontvanger en een overhandiger. Iedereen rept over corruptie maar iedereen doet er aan mee. Dus ook wij (uit Europa/Amerika) als we worden aangehouden of onze papieren etc willen regelen in Marokko.
    Wij leven in een continent waar veel kansen liggen en ook hier zijn wij liever lui dan moe. Kijk alleen al naar de criminaliteitscijfers onder de Marokkaanse jongeren. Hier ligt het zeker ook aan Beatrix.
    Wij hebben hier makkelijk praten.
    Het probleem daar is ook dat de jeugd nooit oorlogen hebben meegemaakt anders hadden ze de politieke rust in Marokko zeker gewaardeerd.
    In de grote steden barst het van de bedrijven en veel mensen zijn liever lui dan moe.
    Juist de mensen die het veel minder hebben in Marokko (de mensen in gebergtes en andere lege gebieden) hoor je momenteel niet terwijl zij het meest recht van spreken hebben.

    Kortom, wij zullen eerst de schuld bij ons zelf moeten zoeken en mensen daar moeten aanmoedigen te werken i.p.v. te bedelen. Dit begint al met simpele dingen.
    Ik vind dit een belangrijk stap en als we er echt wat van willen maken dan moeten we allemaal actief burgerschap tonen i.p.v. achterover zitten en dingen bekritiseren.

  9. mhamed
    22 juni 2011 om 10:38 uur.

    zidane jou niveau is net zo hoog als hoe jij denkt…

    werken voor een kwartje jezelf als een slaaf laat behandelen…kom op zeg
    er zijn meer hoogopgeleid mensen die plastic tassen op de markt verkopen dan niet werkende.

    wel realistisch blijven he

  10. ANALIST
    23 juni 2011 om 10:30 uur.

    @ZIDANE,

    als je nivo zo hoog is als je het doet voorkomen. Laat me dan weten welke veranderingen er gaan komen in marokko door nieuwe grondwet. verschillende groeperingen hebben al het cncept afgewezen, itt andere partijen die profiteren van het systeem.

    Aan jou reactie is te lezen dat jij niet geboren en/of opgegroeid bent in marokko, en/of nu in marokko verblijft als inwoner. anders had je een totaal andere reactie getypt. er wordt dagelijks geprotsteerd NU in verschillende steden. De overheid grijpt berbaars in. Tuurlijk denken mensen 2x na voordat ze zomaar de straat opgaan. In marokko begint het steeds onrustiger te worden, laat je niet wijsmaken door de staatsmedia. ik hou mn hart vast.

    @NAF,

    jou reactie is van een kleuter nivo en ik heb meerder reacties van jou gelezen, maar daaruit blijkt duidelijk dat je totaalk geen verstan van zaken hebt. Op zich is dat niet erg, maar ik heb geleerd dat je dan een toontje lager moet zingen. Ga dan vooral geen bevolkinsgroepen zwart maken, ik ben zelf geen Riffi. Maar ik weet dat hun voorouders wel hun levens hebben opgeofferd tegen de bezetter, ze hebben de eer van Marokko verdedigd en jihaad gelverd tot het bittere eind, terwijl jou voorouders hun kut hebben verkocht aan frankrijk, het land, de islaam, de eer en de kinderen hebbee verkocht aa frankrij en verraad en collaboratie pleegden. ik zou zeker een toontje lager zingen. Als mijn rechterhand niet gebroken was (moet alles met links typen), had ik al jou reacties onderuit gehaald. Opperhoofd? wilt zeker marokko bregen naar de Indianen systeem brengen

  11. moena
    23 juni 2011 om 11:30 uur.

    a willie is naf nog hier steeds bezig ,nog steeds die trauma niet verwerkt dat zij ook een berber is. En trouwens naf de waf fie9ie belgelba. ER ZITTEN DEGELIJK EEN HOOP RIAFA IN BARLAMAN en ze schereeuwen het niet uit omdat ze zich niet zien zoals je ze ziet als of ze niet mgharba zijn je bent ziek le7mara logra alah jegliek begla nog een keer ze hebben daar aardig wat stoelen moetie bejnoen akasoek enscha allah ik kan het je vertellen ik woon in hartje rabat.