MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokkanen huwen binnen eigen groep

22 november 2011 | in Maatschappij | 16 Reacties

Ruim 80 procent van de Turken en Marokkanen die vorig jaar trouwden, deden dat met een partner uit dezelfde herkomstgroep. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag publiceerde.

Turken en Marokkanen kiezen vaker een partner die van dezelfde afkomst is dan andere groepen allochtonen. Wel wonen hun partners vaak al in Nederland. Bij een op de vijf huwelijken kwam een partner naar Nederland om te trouwen. In het begin van deze eeuw was dat bij ruim de helft van de Turkse en Marokkaanse huwelijken het geval, schrijft NU.nl.

Vorig jaar trouwden in Nederland 34.500 allochtonen. Een kwart van hen is Turks of Marokkaans.

Er zijn 16 reacties

  1. normaal
    22 november 2011 om 09:17 uur.

    is het dan een probleem??

  2. Per
    23 november 2011 om 03:52 uur.

    Ja, ik begrijp het ook niet. Moet dit nou slecht nieuws zijn? Ik vind het prachtig nieuws. In Volendam trouwen ze ook allemaal met elkaar, niemand die er een artikel aan wijd.

    Keep up the good work brothers and sisters.

  3. Rifeno
    24 november 2011 om 12:10 uur.

    De overige 20 procent zijn Arabische Marokkanen.
    Die hebben een voorkeur voor Surinamers, Antillianen en in mindere mate Nederlanders.

  4. Karim
    24 november 2011 om 01:55 uur.

    Rifeno,
    Een beetje flauw hè? Als je met een niet moslim trouwt, dan ben je van god los. Anders maakt het niet zo veel uit.

  5. normaal
    24 november 2011 om 10:43 uur.

    marokkanen staan gewoon in een vergrote kijk glas
    alles wat ze doen is verkeerd

  6. azidan
    25 november 2011 om 12:47 uur.

    Het is beter voor mijn Imazighenbroeders en zusters om “enkel” te trouwen hun eigen Imazighen te trouwen

    Riffijnse meisjes en Riffijnse jongens moeten enkel met elkaar trouwen omdat ze zo telkens nieuwe Riffijnen op de wereld kunnen brengen

    Dit is een wapen voor ons Irifien

    Arabieren, of het nu Arabische vrouwen zijn of Arabische mannen zij verkiezen allen een Amazigh of Berber

    Ik ben zelf Berber Arifi, en ik voel het aan, dat Arabische meisjes veel meeeer moeite doen, om een Berber te strikken omdat ze verdomd weten dat wij Berberse mannen ECHTE MANNEN zijn, maar toch raad ik elke Amazigh man af om te trouwen met een Arabische vrouw, omdat zo wordt elke Amazigh gearabiseerd en geassimileerd, vergeet niet wat ibn Khaldoen gezegd

    “Hoeribat Ghoeribat” (eens gearabiseerd, eens verslagen)

    Oproep aan onze Tamazightzusters, O Zusters, let op tegenover welke man je je ja-woord, dit is geen racisme wat ik zeg, als een Arabische man jouw hand komt vragen, stel hem dan vragen omtrent “Tamazight, omtrent jouw cultuur”

    Als die man zegt “Arabisch is belangrijker, dan raad ik je af om met die man te trouwen”

    Onze Arabische broeders, willen persé een Berberse meisje maar ze willen ons taal niet, elke gemengde koppel tussen Berbers-Arabieren leidt ongetwijfeld naar “Gearabiseerde Berbers”, of “Geassimileerde Berbers”

    Het is bewezen dat vele groete streken in Tunesie en Algerije geleidelijk gearabiseerd zijn door huwelijken tussen Arabieren en Berbers, het Tamazight verliest altijd binnen een huwelijk tussen Imazighen en Arabieren

    In mijn buurt alleen al kan ik zeker 10 jongeren opnoemen die “zich Arabisch voelen en Arabisch spreken” maar de moeder ofwel de vader is Tamazight en de vader en moeder is Arabisch

    De Arabieren slagen er telkens in telkens de Berbers te domineren dus dit moet ophouden

    Als wij volgens de Arabieren van Marokko allemaal broeders zijn, waarom willen zij dan de taal niet leren? Waarom doen zij geen moeite?

    Ik zal nooit trouwen met een Arabische meisje ikke ik wil voor mijn kinderen een vrouw kiezen die zoals mijn moeder is. Iemand die van zijn moeder houdt kiest een vrouw zoals haar, iemand die van zijn vader houdt kiest een man zoals hem

    Tamazightvrouw, :wat voor een man wil je?

    Een dikke sloef, een dweil zoals de “Arabische man” of wil je een “ECHTE MAN MET COJONES DIE ECHTE MANNEN OP DE WERELD GAAT BRENGEN” aan jou de keus !!!!!

  7. diggidagga
    25 november 2011 om 11:04 uur.

    Azidan. One word get a life. Hitler had de zelfde gedachte goed.

  8. mhamed
    25 november 2011 om 07:15 uur.

    Ik geloof in makhtaab en Islaam is mijn plicht.

  9. Zakaria
    25 november 2011 om 09:48 uur.

    @ Azidan,

    Ik moet echt even wat kwijt na jou reactie te hebben gelezen, dus hierbij mijn eerste reactie op maghreb.nl.

    Ff serieus he maar wat ben jij toch een achterlijke zielige debiel!

    Laat me raden..jij bent zo eentje die bij de keuze tussen de islam en het rif voor het rif kiest..
    Je bent een schande voor zowel de riffijnen als de arabieren. Een schande voor alle Marokkanen, een schande voor alle moslims.
    Ibn Khaldoen & Abdelkarim el Khattabi zouden zich in hun graf omdraaien als ze wisten dat er zulke debielen als jij rondliepen die zich een riffi durven te noemen. Ik heb echt medelijden met je ouders..

    Je moet weten dat de islam nooit onderscheid maakt tussen de moslims. Als iemand met een islamitische chinees,afrikaan of wat dan ook wil trouwen moet diegene dat ook zeker doen. Allah i3awenhoum… Als je een niet-moslima trouwt die door jou de islam leert kennen en zich bekeert is dat een nog mooiere daad. Wat ik wil zeggen tegen iedereen is doe lekker waar je zin in hebt en waar je je het beste bij voelt zolang het maar binnen de grenzen van de islam blijft.
    Mensen als Azidan zijn mensen die geen sociale contacten hebben en geïsoleerd leven. Hun enige “echte leven” zijn zulke sites waar ze de held denken te kunnen uithangen. Allah i7san la3wan…
    De moslims moeten zich verbroederen en geen onderscheid meer maken tussen elkaar. Mijn Riffijnse/Arabische broeders en zusters,
    Ik wil u allen vrede toewensen…

  10. azidan
    26 november 2011 om 12:12 uur.

    @zakaria stik maar in uw haat en toch is het zo

    Imazighen moeten enkel trouwen met Imazighen punt aan de lijn

    En gearabiseerden of valse arabieren moeten trouwen met hun eigen soort

    het is beter zo ik roep weeral al mijn Amazighbroeders en zusters om enkel te trouwen met uw eigen ras

    Het is algemeen bekend dat binnen een Arabier-Berber huwelijk altijd de kinderen Arabisch spreken en het Tmazight verdwijnt zo beetje per beetje en dit moet ophouden Marokko is een Amazighland en het moet ook zo blijven en wij Imazighen moeten alle mogelijke middelen gebruiken om de arabisering van de Imazighen tegen te houden

    Volgens vele historici, en dit zijn dus feiten, is een grote deel van de bevolking in Tunesie en Algerije gearabiseerd door interraciale huwelijken, dus door huwelijken tussen Imazighen en Arabieren, zoals nu massaal gebeurt in Tanger, Tetuan, en Berkane, en zo zie je dat de Imazighen verder en verder worden gearabiseerd,

    Als Arabieren beweren Islamitisch te zijn waarom dringen zij dan altijd hun taal op aan de niet-Arabieren blijf binnen uw soort, blijf binnen uw ras, en trouw enkel met uw eigen ras

    Hetgeen ik niet begrijp aan Arabische mannen of Arabische vrouwen, ze hebben een hekel aan de “Berber way of life” maar TOCH MAAR TOCH zeggen zij nooit neen tegen een Berber(se)

    Dus alstublieft wees consequent blijf bij uw eigen vieze soort en dan is er vrede

    Het is beter dat Imazighen en Arabieren zich niet vermengen, de Marokkaanse overheid wilt de Imazighen volledig assimileren, dus assimilatie is dat Imazighen zich gaan beginnen identificeren als een ander volk, namelijk de buitenlandse Arabieren,

    Wat mij betreft zijn Arabieren in Marokko “buitenlanders” en “vreemde indringers” die niets te maken hebben met Marokko

    Na alles wat de Imazighen werd aangedaan, gaan wij nog onze dochters en zoons geven aan de Arabieren???? Gek of zo?

  11. azidan
    26 november 2011 om 12:17 uur.

    en zakaria we hebben die liedje van “islam” al tig keren gehoord een Arabieren die over Islam spreekt is zoals een wolf die tegen een schaap uitlegt hoe je gras moet eten dus alstublieft cut the crap en hou op met die onzinnige voorspelbare antwoorden

    het is zelfs geen zonde om te verkiezen te trouwen met je eigen ras

    elke Berberse man die met een Arabische vrouwt ik heb één boodschap voor jou: ik hoop dat je in je spiegel kan kijken en ik hoop dat je goed kan slapen

    en dit geldt ook voor een Tamazightvrouw die met een gearabiseerde trouwt

  12. riffi
    29 november 2011 om 02:00 uur.

    Azidan,

    Wat ben jij een grote randdebiel!

    Meer woorden wil ik aan jou en je walgelijke teksten niet vuil maken.

  13. xatar
    30 november 2011 om 10:18 uur.

    azidan heeft gewoon zwaar gelijk
    arabieren die zeggen islam dit en dat maar zelf houden ze zich niet aan de islam ze gebruiken islam om imazighen ervan te overtuigen dat ze superieur zijn maar is nu wel achterhaalt dat ze niks voorstellen alleen maar praatjes
    hun vrouwen lopen naakt in marokko hun mannen zijn allemaal dronklappen

  14. Azidan
    30 november 2011 om 12:55 uur.

    Weet je ik heb eigenlijk niets tegen Arabieren

    Als je wenst te trouwen met een andere volk dan is dat op zich geen probleem MAAR wel met respect voor het Thmazight

    Als ik een Arabische vrouw leer kennen en zij respecteert de taal en zij doet geen denigrerende uitspraken zoals “Jouw taal is een bergtaal dit wil ik niet leren aan onze kinderen” dan is dat geen probleem om te huwen met een Arabische zuster mashi moushkil

    Maar als zij uitspraken doet zoals “Ik wil die brabbeltaal niet horen” en toch verder wenst te gaan met het huwelijk dan klopt er iets niet volgens mij

    In mijn omgeving is er een Casawi die getrouwd is met een Berberse vrouw uit Nador, maar hij zegt constant tegen haar “Ruafa, Ruafa” en hij zegt constant tegen zijn kinderen “Spreek Arabisch geen Berbers”

    Dus wat ik niet begrijp: Hij slaapt elke nacht met haar in bed en toch heeft hij een afkeer voor haar achtergrond ? Kan je dit begrijpen?

  15. mhamed
    30 november 2011 om 04:06 uur.

    waswaas en hasad is een teken van dwaling.
    moge allah ons behoeden van het kwade en ons eeinheid maken..amien

  16. normaal
    30 november 2011 om 09:34 uur.

    beneden niveau