MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Nederlander aangehouden na maken foto’s betogingen

13 maart 2012 | in Marokko | 17 Reacties

In het noorden van Marokko is bij betogingen tegen de regering een Nederlandse man opgepakt. Het gaat om Yuba Zalen uit Utrecht, die als vrijwilliger schrijft voor de website Amazigh Times. Yuba was in Marokko om verslag te doen van de protesten van de laatste tien dagen van hevige protesten. Zalen werd gearresteerd toen hij foto’s maakte, meldt de NOS.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag bevestigt de arrestatie en zegt dat Zalen bijstand zal krijgen, zoals gebruikelijk is bij arrestaties van Nederlanders in het buitenland.

Volgens de Nederlandse tak van de 20 Februari-beweging is Zalen door politie-eenheden mishandeld.

Intussen heeft ook SMN zich uitgesproken voor de vrijlating van Yuba: SMN: Oproep tot vrijlating Marokkaans Nederlandese burger Yuba Zalen

Protesten in het plaatsje Ait-Bouayach gisteravond rond 23.50 uur

Er zijn 17 reacties

  1. Maghribi
    13 maart 2012 om 09:48 uur.

    Foto’s maken of de boel opwarmen ??????
    Ik weet dat hij een lid van 20 februari tak van Nederland het kan geen toeval zijn.
    Foto’s maken ja ja

  2. Mo
    13 maart 2012 om 09:52 uur.

    Wat ik zag op het filmpje lijkt meer op rellen geen protesten.

  3. Mo
    13 maart 2012 om 10:08 uur.

    Volgens Amazigh times is een activist en geen verslag gever of jounalist. Wat doet hij ddar als hij Nederlander is???

  4. mhamed
    13 maart 2012 om 10:59 uur.

    weg met die corupte bende uit casa,afgestudeerde (AMAZIGH)dokter kan toch niet zonnepitten verkopen op de markt terwijl iemand uit casa nog eens kan lezen een politieagent is.

  5. Maghribi
    13 maart 2012 om 11:37 uur.

    Is Yuba een berbers naam?

  6. lile
    13 maart 2012 om 03:31 uur.

    Wat had die jongen daar te zoeken.

  7. AliMaroc
    13 maart 2012 om 04:32 uur.

    Foto’s maken ja ja hij is toch activist bij 20 februari tak in Nederland.

  8. nam
    13 maart 2012 om 06:12 uur.

    wat mij betreft had die sociale paria best een paar maanden opgesloten kunnen worden. die achterlijk berber denkt dat ie boven de wet staat

  9. mhamed
    14 maart 2012 om 12:08 uur.

    Nam,dat bedoel ik nou gelijk hatelijk opstellen tegen de berbers terwijl jij nog eens weet wat daar aan de hand is.en waarom nou gelijk achterlijk ……..is het niet jou konning hassan die de berbers achter hebt gesteld waardoor dit soort dingen telekns weer boven komen! hoe achterlijk moet jou reactie zijn dan.

  10. Amazigh
    14 maart 2012 om 02:59 uur.

    Ik vind het belagelijk hoe sommige mensen hier reageren,jullie kennen de achtergrond niet van deze streek 1 deze streek is 90 jaar lang onderdrukt en achter gesteld wat heeft marokko tot nu toe gedaan in deze regio
    jullie komen waarschijnlijk allemaal uit Tetouan en tanger , maar jullie oorsprong is jballa en scharen jullie schijnheilig achter de arabisch sprekende

    discriminatie op en top

  11. amazich 10
    14 maart 2012 om 07:33 uur.

    dat zijn gewoon rellen, deze mensen willen marokko kapot maken zo dat de marokaanen in de tijd terug gaan, ho maar ik doe niet mee,
    koning hassan ???? maar deze koning heeft goede bedoelingen , en natuurlijk ben ik voor dat de berbers beter banen moeten krijgen , maar ik heb het idee dat deze jongens echt niet weten wat ze willen , de meeste zijn het gewoon meelopers z.

  12. Aziz
    16 maart 2012 om 02:59 uur.

    Ik ben benieuwd naar het niveau van deze beste man.
    Ik heb zo’n vermoeden dat het noch brood noch vis is.
    Tot nu toe komen dit soort mensen op mij over als enorm gefrusteerd en doelloos en zien dit als laatste redmiddel om toch nog een beetje invulling te geven aan hun leven. Als je wat dieper met ze op de materie gaat, dan zitten ze al klem. Daar waar de andere zich steeds meer verenigen, willen dit soort types de nog prille wankelende structuur helemaal ten onder brengen.

    Kan iemand mij hier vertellen hoe hij de boel kan aanpakken? Voorlopig slagen sommige er nog niet eens om een gezin te ontwikkelen, te managen, te begeleiden, te sturen en te financieren dus laat staan een land met 40 mlj inwoners. Willen we er wat van maken, dan moeten we eerst voor zorgen dat wij allemaal ons werk goed doen, dus onze gezinnetjes goed op orde hebben. De gezinnen vormen uiteindelijk de gemeenschap.

    Ik zou willen dat dit soort mensen net zo actief zijn in Nederland. Wij leven hier in een democratie en we ouwehoeren 4 jaar lang en als er gestemd en gedemonstreerd moet worden is de opkomst minimaal want dan wordt het afgedaan met Ah joh, ze luisteren toch, denk je nou echt dat ze luisteren.

    Gotna, laten we elkaar helpen en bijstaan in plaats van elkaar afzeiken en discrimineren.

    Salam

  13. mhamed
    16 maart 2012 om 05:47 uur.

    amazich 10

    Ik citeer wat je zei………..koning hassan(allah ihahmoe) heeft goede bedoelingen.!!!!!!!
    dan is jou hele leven winterslaap geweest want zo een onzin heb ik heel lang niet meer gehoord……

  14. AliMaroc
    16 maart 2012 om 06:12 uur.

    Hij heet Fawzi en Yuba is een Finissi naam

  15. rachid17
    16 maart 2012 om 08:14 uur.

    Asllaam murlikoem

    Zit naar het filmpje te bekijken , en sorry dat ik het zeg .
    Het enige wat ze roepen is ALLAH akbar , en daarvoor schelden naar de politie .
    Ben zelf een berber uit midar en wat ik nu zie en hoor daar heb ik geen woorden voor , iemand zijn moeder uitschelden en stenen gooien en dan er achter ALLAH akbar roepen .
    mischien ligt het aan mij en het is normaal daar, ik zelf denk als de koning de macht aan het volk geeft dan pas breekt de hel los .
    De mens moet dankbaar zijn en tot ALLAH bidden en goed doen

  16. Omar
    16 maart 2012 om 11:15 uur.

    Pfffffffffffffffffffffffffffffffffff

  17. amazich10
    17 maart 2012 om 02:12 uur.

    @mhamed . Dank u wel en welterusten.