MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Burgemeester wil banden Marokko aanhalen

19 september 2005 | in Maatschappij | 13 Reacties

Job CohenAan het einde van zijn bezoek aan Marokko, zei Burgemeester Cohen dat hij de banden met Marokko wil aanhalen. De Amsterdamse burgervader bezocht in de afgelopen zeven dagen onder andere Rabat, Casablanca en het Rifgebergte. Daar komen ook de meeste Amsterdamse Marokkanen vandaan. De samenwerking met Marokko zal nu ook worden verstevigd. Die is niet alleen gericht op het Rifgebergte, maar heel Marokko.

Cohen was nooit eerder in Marokko geweest en vond het wel een beetje zoals hij had verwacht meldt AT5. Het zwaartepunt van de reis lag in het Rifgebergte in het Noorden. “Je kunt zien hoe moeilijk het is hier je eten bij elkaar te schrapen”, zei hij doelend op de droogte.

Er zijn 13 reacties

  1. anwar
    19 september 2005 om 02:37 uur.

    mlih

  2. Azul
    19 september 2005 om 10:31 uur.

    Blijkt maar weer daf Joden hulpzamer zijn dan Arabieren 🙂

  3. mr x
    19 september 2005 om 01:21 uur.

    dit slaat echt nergens op… de joden zijn hulpzamer dan Arabieren. Dit heeft zeker weer zo’n freakie Rifie geschreven…

  4. freakie_rifie
    19 september 2005 om 04:59 uur.

    dat is gewoon een feit!!!! arabieren zijn niet behulpzaam! kijk maar naar de gebeurtenissen in al hoceima! hoeveel mensen zijn er vermoord na de aardbeving? Deze mensen demonstreerden om hun rechten en om een beetje hulp. wat doen die arabieren? ze vermoorden. heb ik liever een joodse burgemeester die tenminste zijn medeleven toont dan zo’n arabier die zijn landgeneet onder de grond helpt!!

    Dus het slaat wel ergens op. en jij ben zeker een arabier met ooglapjes voor je ogen???

  5. Mrs. M
    19 september 2005 om 05:11 uur.

    Jezus zeg, jullie discrimineren pas!! Als ik dit zeg ben ik een vuile hollandse hoer. Stop toch eens zo te denken allemaal. Gedraag je gewoon normaal dan wordt je niet gediscrimeerd.

  6. hanane
    19 september 2005 om 07:04 uur.

    freakie_rifie heeft helemaal gelijk!
    wat is dat nou voor iets??
    je gaat je eigen lansgenoten toch nie vermoorden!!
    en waar is al dat geld gebleven, dat marokko heeft gekregen tijdens de aardbeving van alhoceima, dat bedoeld was voor die mensen daar????
    die mensen hebben niets van dat geld gezien, want dat hebben die arabieren natuurlijk in hun eigen zakken gestopt.
    dus jah…als die corrupte regering van marokko niets doet, dan maar de burgemeester van amsterdam he!!maar marokko moet zich hiervoor diepschamen!!
    Ze moeten de riffijnen niet beschouwen als 2de rangsburger!!!ik ben het echt helemaal zat dat ze zo worden behandeld, het wordt tijd dat er iets veranderd!
    ik hoop dat dit een begin is!!

    thalla

  7. Azul
    20 september 2005 om 06:02 uur.

    Azul Imazigen inou,

    Deze mensen weten niet waar ze over praten.

    Onwetendheid…………Elmohiem, ga er heen eens op in tegen die nationalistische wannaarabieren.

  8. Tetouani
    21 september 2005 om 11:09 uur.

    ze willen weten of je een huis hebt in marokko

  9. AlBidaoui
    21 september 2005 om 02:48 uur.

    Ik weet niet waar jullie ‘riffies’ het over hebben!!! Dit is echt allemaal BULLSHIT jullie riffies willen gewoon je eigen staat. NOU DAT GAAT MOOI NIET DOOR!!!! We zijn nu een land en dat zullen we blijven ook!!
    Het is ook zeker niet zo dat alleen ARABIEREN in het parlement zitten.

    Wat ik ook erg vind is dat toen de terroristische aanslag in CASABLANCA werd gepleegd er helemaal geen inzamelingsacties werden opgezet. Nee natuurlijk niet dat zijn de arabieren maar. Maar toen de riffies door een natuurramp notabene werden getroffen was iedereen ineens bereid iets opzij te leggen!!!

    ‘Is dit wat jullie riffies bedoelen met gelijkheid???!!!

  10. Trinita
    21 september 2005 om 04:04 uur.

    Het is debiel hoe sommige marokanen niks weten van hun geschiedenis.

    90% van de marokanen hebben berber roots…of je nou wel of geen berbers spreekt..
    Ook al denk je dat je geen berber bent, de kans is groot dat je dat wel bent…
    Het heeft dus geen nut om elkaar aan te gaan wijzen als riffies of arabieren.
    Het heeft ook geen nut om te ontkennen dat geld dat voor Al Hoceima was betsemd, achterover is gedrukt door lokale politicie.. Die voornamelijk uit het westen van marokko komen (imers de marokkaanse politieke systeem laat ambtenaren niet in hun eigen regio werken, om coruptie tegen te gaan).
    Deze spreken dus automatisch niet het berbers uit het noorden, maar andere dialecten of alleen arabisch.

    En wat de aanslagen betreft…als het tot de categorie natuurampen behoort, waarbij de mensen niks te eten meer hebben, geen dak boven het hoofd meer heben en verwaarloosd worden door de autoriteiten in casa.
    Dan wil ik best helpen..en met mij vele marokanen..
    Maar ziekenhuiskosten en schade aan een paar cafes moeten ze daar zelf ook kunnen betalen.. aangezien casa rijker is dan alle noordelijke steden bij elkaar..

    Van een kale kip kun je niet plukken

  11. freakie_rifie
    21 september 2005 om 05:28 uur.

    beste alibabado,

    de aanslag in casa is niet te vergelijken met de grote aardbeving in hocaima! je kunt geen appels met peren vergelijken, jij blijkbaar wel.

    je hebt het over een eigen staat???
    Wij imazighen, hechten meer waarde aan gelijke rechten voor alle burgers in Marokko!

    En je noemt “dit” allemaal bullshit? ik neem aan dat je daarmee alle posts die eerder dan jou post geplaatst was? Kun je nog vager zijn? wat bedoel je met allemaal? dat hoceima in de steek gelatenis door de arabische regering, is dat bullshit?? Nee jongen dat is realiteit, jij hebt een arabische zonnebril op gezet met donkere glazen waardoor jij de realiteit niet ziet!
    Thala!

  12. hanane
    21 september 2005 om 07:49 uur.

    Trinita en freakie_rifie mooi gesproken mijn complimenten!!!
    enuhh albidaoui ga alsjeblieft in de zandbak spelen of zo….wat is dat nou voor vergelijk die je maakt???denk eerst ff realistisch na voor dat je wat zeg, dat is een tip voor de volgende keer!!!
    en onthoud 1 ding heel goed: wij (rifijnen) streven niet naar een eigen staat maar naar gelijkheid, dus we willen niet langer gezien worden als tweederangsburgers!!!!!

    thalla

  13. Abdullah
    22 september 2005 om 01:56 uur.

    A yemma echte marokkanen
    Zo gaat dat in marokko ook jij bent berber en ik arabier
    Allemaal mensen elkaar helpen en niet haten
    Wat die klote parlement doet heeft niets te maken met de arabieren die honden die daar zitten zullen dag des oordeels goed worden berecht
    En wij berbers moeten ons niet 2de rangsburger voelen in rif is het 100 keer beter dan in casa casa is honger als je het vergelijkt met elhoucima en nador waarom denk je dat ze d r allemaal zijn
    Men heeft aan de westkant niks te eten
    Hele marokkaanse systeem moet gewoon verwijderd worden moet gewoon een opstand komen koning mag ook weg want zo zal het nooit gelijk zijn

    THALLAAAAAAs