MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Ramadan komende jaren zwaarder

05 oktober 2005 | in Geloof | 9 Reacties

In het Algemeen Dagblad vandaag veel aandacht voor de Ramadan. Zo houdt Mohamed Talbi, Marokkaan en bestuurslid van de islamitische school in Schiedam, voor AD.nl een ‘Ramadan dagboek‘ bij. De krant meldt ook dat de dinsdag gestarte Ramadan voor Nederlandse moslims een pittigere klus wordt dan in voorgaande jaren. Want voor het eerst in lange tijd valt de islamitische vastenmaand vrijwel geheel in de zomertijd. De zonsondergang, het moment waarop weer mag worden gegeten en gedronken, is veel later dan moslims hier de laatste jaren gewend waren. Volgens islamdeskundige Ibrahim Spalburg wordt het de komende jaren alleen maar zwaarder omdat de ramadan elk jaar zo’n elf dagen eerder valt.

Over zeven, acht jaar begint de vastenmaand in hartje zomer, als de zon om een uur of tien ondergaat. De dageraad, het moment waarop moet worden gestopt met eten, is dan om een uur of drie ’s ochtends. ,,Maar we hebben dit al eerder gehad, en er zijn geen catastrofes gebeurd,’’ relativeert Spalburg in het Algemeen Dagblad.

Er zijn 9 reacties

  1. Rachida
    06 oktober 2005 om 10:49 uur.

    Gelukkig is iedere gelovige opgegroeit met Ramadan, men kent niet anders, al heel jong maak je hier kennis mee, en wil je graag meedoen met de ouderen, helaas is het zo, dat wij, dit in de westerse cultuur niet kennen, daarom gaan we ervan uit dat het steeds zwaarder word. Maar de gemeenschap is zo sterk, dat, ondanks dat we te maken hebben met een natuurlijk feit,als lente,zomer herfst en winter, het lengen en korten der dagen, men elkaar steunt tijdens deze heilige dagen, en het voor moslims te doen is. Ik wens een ieder dan ook een gezegende Ramadan.

  2. ali
    07 oktober 2005 om 03:33 uur.

    hallo allemaal, ik wens iedereen ook een gezegend ramandam maar wil alleen nog even op die vraag komen dat wij in het hartje zomer zo laat moeten gaan eten

    mensen dat is toch heel lang???

  3. Anissa
    07 oktober 2005 om 04:18 uur.

    Salaam mensen 🙂

    Moge Allah swt onze dagenvullen met standvastigheid, liefde en oprecht vasten. Moge onze nachten gevuld zijn met gebeden, koranteksten en smeekbede’s. Moge deze maand als een licht in je leven stralen en taqwa als een vallende ster naar ons hart doen neerdalen..

    Ramadan Mabrouk 🙂

  4. Dawud
    08 oktober 2005 om 02:03 uur.

    As.Al.Wr Wb
    Ben een nederlandse Moslim die zijn eerste Ramadan in 1982 deed in de zomer.
    Hou wel in gedachten voor wie je aan het vaste bent(ALLAH).
    Die eerste Ramadan ging me heel gemakkelijk af.Alhamdulillah
    Dat was dus de eerste kennismaking met ALLAH s.w.a
    Hij is het die je de kracht geeft om te vasten.
    Dus lang/korte dagen dat doet er niet toe.

    Ramadan Mabroek

  5. jamila
    10 oktober 2005 om 09:27 uur.

    salleem,mensen de ramadan is begonnen.ik wens alle moslims een gezegend ramadan…

    Ramadan Mabroek..beslema jamila

  6. ayasha
    11 oktober 2005 om 10:38 uur.

    Asalama aleikum

    Ben nederlandse muslima sinds bijna 2 jaar en doe voor de 2e maal mee aan Ramadan. Ben niet een van de jongste meer en ben fibromyalgie patient (reumatische aandoening). Tijdens een verblijf in Jordanie heb ik in het bijzijn van mijn muslimvrienden de shahada gezegd en ik voel mij zeer gelukkig in de Islam, Alhamdulilah.
    Het vasten valt mij zwaar maar ik doe het voor Allah s.w.a., temeer omdat ik ook afhankelijk ben van medicijnen voor diverse andere dingen maakt het er niet eenvoudiger op.
    Wat het extra moeilijk maakt is, dat ik alleen ben en in mijn omgeving geen kontakt heb met andere muslim broeders en vooral muslim zusters om de eenvoudige reden dat die er heel weinig zijn in de plaats waar ik woon. Uiteraard ook geen steun heb van familie die fel gekant zijn tegen het feit dat ik mij bekeerd heb tot de Islam.
    Ik plaats dit omdat ik toch even onder de aandacht wil brengen dat er ook nederlandse muslims zijn die alleenstaand zijn en de gezelligheid missen en de morele steun van familie en/of vrienden, zoals ik dat altijd ervaar tijdens mijn verblijven in Jordanie.
    Nederlanders zijn toch al niet zo familiegericht zoals in veel vooral oosterlijke landen en vooral tijdens de maand Ramadan is dat een groot gemis.
    Toch wil ik doorzetten omwille van Allah, s.w.a. en ik wens al mijn muslim broeders en zusters een gezegende Ramadan en moge Allah, s.w.a. ons allemaal de kracht geven deze vijfde zuil tot het eind van de maand Ramadan te volbrengen.

    Ramadan Mubarak

  7. MOHAMMED ALI
    13 oktober 2005 om 02:34 uur.

    ASSELAAM ALAIKOEM
    BESTE ZUSTER,

    IK WENS U VEEL STERKTE, HET IS INDERDAAD HEEL ERG ZWAAR ALS JE DE MAAND RAMADAN ALLEEN MOET DOORBRENGEN,
    MAAR UW BELONING ZAL INSHA ALLAH DE DJENNA ZIJN
    LIEVER HIER EENZAAM EN GODSBARMHARTIGHEID OP UW
    DAN LEVEN ALS EEN KAFIR. MOGE ALLAH U STEUNEN

  8. Dawud
    14 oktober 2005 om 12:44 uur.

    Assalamu Alaikum Wr WB.

    Beste Zuster Ayasha,
    Allhamdulillah,dat u toch doorzet.
    Waar woont U.?
    Want in sommige plaatsen zijn er Moslimagroepen Al Nisa o.a in A.dam
    En kunt u zich bij hen aansluiten,want juist in de Ramadan is het fijn om samen te zijn.
    Wij zelf gaan elke zaterdag naar de malaysische ambassade,mijn vrouw komt uit malaysia,om het vaste te breken en gezamelijk Tarawih te doen.

    Wassalm en veel sterkte toegewenst

    Dawud

  9. ayasha
    20 oktober 2005 om 05:13 uur.

    asalama aleikum broeder Mohamed,

    mijn excuses voor de late reaktie
    ik woon in het oosten van het land in de provincie Drente, mijn woonplaats is Hoogeveen. Niet echt in de buurt van Amsterdam.
    Het is een vrij kleine plaats van ongeveer 50.000 inwoners en mijn zoektocht naar een eventuele moslima groep heeft geen resultaat opgeleverd. Er is hier ook geen moskee bij mijn weten.

    In ieder geval heel erg bedankt voor uw reaktie.

    Insha’ allah zal Allah s.w.t. een oplossing geven.

    Wa asalama broeder

    Ayasha