MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokkanen boos op coach Zaki

10 oktober 2005 | in Sport | 19 Reacties

De Telegraaf Telesport bericht vandaag over de reacties van de Nederlands-Marokkaanse internationals na het verlies van het Marokkaanse elftal. Volgens de krant reageerden Tarik Sektioui (AZ), Ali Boussaboun (Feyenoord) en Nourdin Boukhari (Ajax) vol ongeloof, onbegrip en vooral woede. Ze namen daarbij geen blad voor de mond:

Sektioui: “Ik hoop dat coach Badou Zaki wordt ontslagen”, zei Sektioui over zijn coach. “Het is een heel slechte trainer. We hebben een goede ploeg, maar door zijn foute wissels zijn we uitgeschakeld”

Boussaboun: “Waar wachtte Zaki nou op? Als Zaki blijft, ga ik erover nadenken of ik nog wel voor Marokko wil uitkomen. Ik speel in Nederland bij een topclub. Hoe hij me voor schut zette, deed pijn.”

Boukhari was vooral boos op de Egyptische scheidsrechter Fatteh Issam. “Hij floot alles voor Tunesië en gaf ze ook nog een penalty cadeau. Het zou me niet verbazen als Tunesië weer wat heeft geregeld” Volgens Telesport maakte hij hiermee een toespeling op Kenia-Tunesië. Volgens de voorzitter van de Keniaanse bond had Tunesië dat duel voor één miljoen dollar gekocht.

Ook supporters eisen het ontslag van bondscoach Badou Zaki. De coach geeft aan dat niet van plan is te vertrekken bij de Marokkaanse bond. “Mijn contract loopt nog tot 2006. Ik kijk uit naar het toernooi om de Afrika Cup in Egypte”, aldus Zaki. De oefenmeester was dan ook hoogst ontevreden over scheidsrechter Abdel-Fatah, die een slechte wedstrijd floot. “Ik ben blij met ons spel, maar het resultaat is dat Marokko eruit ligt. En dat is allemaal vanwege de scheidsrechter”, volgens Zaki. Scheidsrechter Abdel-Fatah had ook wel enkele merkwaardige acties gedurende de wedstrijd, zoals het wegsturen van aanvoerder van de Marokkaanse ploeg met een tweede gele kaart. Bij nader inzien bleek deze namelijk pas zijn eerste gele kaart te pakken te hebben, waardoor deze toch mocht blijven aldus soccernews.nl.

Er zijn 19 reacties

  1. Mo
    10 oktober 2005 om 01:48 uur.

    Hadden ze maar in de voorgaande wedstijden geen punten moeten morsen..eigen schuld dikke bult…of het nou aan de scheids lag, de coach etc. doet er dan niet toe, het is altijd achteraf praten. Zaki heeft deze ploeg 2e van Afrika gemaakt, als Marokkaanse coach zijnde heeft ie het naar behoren gedaan, alleen over een aantal keuzes voor deze kwalificatiecampagne ben ik mee oneens…naar mijn mening mag hij wel blijven..om openlijk afgerekend te worden op alleen deze wedstijd door zijn spelers vind ik diep triest..gebrek aan fatsoen..de spelers gaan ook niet vrijuit moet ik zeggen..de doelpunten tegen tunesie waren te voorkomen..elmohiem ik hoop dat ze zich niet teveel aantrekken van deze uitschakeling en zich focussen op het aankomende Afrika Cup wat ook geen onaantrekkelijke competitie en trouwens Cameroen, Nigeria, Senegal en Zuid Afrika liggen er ook uit, wat ook geen minste ploegen zijn!

  2. abdel
    10 oktober 2005 om 05:02 uur.

    hij heeft het slecht gedaan zeker bij de wissels maar als jij niet goed kan wisselen waarom ben je dan bondscoach hij heeft gewoon hele erge blunders gemaakt en niet alleen op die wedstrijd tunesie -marokko maar bij de eerdere wedstrijden was het ook zo dus wat kom je nou poep praten, en als ik slecht presteer bij me baas wordt mijn contract tog ook niet verlengd sterker nog ik lig er gelijk uit.

  3. Mo
    10 oktober 2005 om 06:07 uur.

    Het toont moed van Zaki ondanks alle ‘begrijpelijke’ en ‘onbegrijpelijke’ kritiek die hij krijgt om vervolgens af te treden die critici niet hun zin te geven. Idd de wissels waren niet goed geweest (Boussaboun had gelijk moeten spelen ipv hadji in mij ogen (balvaster en verdedigt mee, gevaarlijk voor de goal en Sektioui hadden ze na de 2-1 erin moeten gooien om naar de 3-1 te gaan zoeken) maar mensen die beweren dat ik poep praat moeten is grondig hun zelf in de spiegel gaan bekijken. slecht presteren kan altijd gebeuren maar keuzes worden gemaakt en als spelers zich niet kunnen concentreren tijdens de wedstrijd (duss domme overtredingen maken) dan kunnen ze maar beter thuis in Europa blijven..wordt tijd dat er grondig gereorganiseerd gaat worden op gebied van scouting van spelers..hoe kun je spelers zoals Boulahrouz laten lopen en spelers zoals Boussaboun en Sektioui die in mijn ogen basispelers zijn bij hun clubs goed presteren weinig speeltijd krijgen..tazzz en spelers die bankzitters of bij matige clubs spelen worden opgeroepen…tazz dat is de taak van de voetbalbond en trainer speelt daarin een kleine rol…dan kun je wel de beste trainer halen (capello, eriksson, lemerre etc) maar dan zal er nog altijd een team moeten staan met waardige spelers voor elke positie (en spelers zoals Zairi, Regragui, Ben Askar, Moha en Hadji (de meesten zijn bankzitters bij hun club) zijn niet goed genoeg voor hun positie in het veld. Hopelijk gaan mensen rond de tafel zitten en elkaar de waarheid is durven zeggen..maar goed..we zien wel!

  4. Benni
    10 oktober 2005 om 06:36 uur.

    Zaki heeft inderdaad verzuimd de voorsprong tegen Tunesie te verdedigen of eventueel uit te bouwen. Je zag dat Marokko in de 2e helft steeds meer onder druk kwamen te staan doordat ze op hun eigen helft bleven voetballen. De spitsen werden niet bereikt zodat de teller van het aantal kansen op nul bleef steken. Je verwacht eigenlijk dat de bondscoach na de 2-2 zou ingrijpen door meer aanvallende spelers in te zetten. Ook was het een groot risico om met 3 spelers achterin te blijven spelen die al op geel stonden en aangezien de Tunesiers graag gingen liggen was het wachten op een rode kaart. Of de penalty terecht was valt te betwijfelen, de tegenstander zocht wel erg nadrukkelijk het been nadat de bal mijlenver was. Maar Marokko speelde zelf zo slecht in deze en de voorgaande wedstrijden, dat ze eigenlijk geen aanspraak mogen maken op een WK-ticket. Beter vroegtijdig uitgeschakeld dan voor de ogen van de hele wereld afgaan op het WK, misschien is dat een troost ..

  5. trab
    10 oktober 2005 om 09:04 uur.

    Omgekocht of niet Marokko ligt eruit en Zaki hoort zijn koffers te pakken. Het is tijd voor een echte Henri Michel!!!

  6. hzaza
    10 oktober 2005 om 10:21 uur.

    De uitschakkeling van Marokko is niet te wijten aan Zaki. Marokko is uitgeschakkeld door scheidsrechters. Anders was Marokko voor de westrijd tegen Tunesie al geplaatst. De wedstrijd tegen Guinea moest Marokko twee punten achterlaten mededankzij de scheidsrechter. In Malawi idemtito. Tunisie kreeg het voordeel in haar wedstrijd tegen Kenia omdat ze zonder Publiek mochten spelen mededankzij FIFA. Het is jammer dat Marokko niet door is gekomen, maar met zulke tegenslagen, kan geen land doorkomen. Niet vergeten Marokko had een verzoek ingediend om een Europees scheidsrechter voor de wedstrijd tegen Tunesie aan te stellen. Helaas het verzoek is niet ingewilligd

  7. ilsa
    11 oktober 2005 om 10:44 uur.

    Dat Marokko niet is doorgegaan is niet te wijten aan Zaki, maar aan hele ploeg en vooral die kutte keeper, Zaki heeft wel Marokko in de finale van Afrikacup gebracht, welke buitenlandse trainer is het gelukt, en Marokko is gewoon uitgeschakkeld door scheidsrechters en de klotte Arabieren: Egypte,Tunesie, Golf staten………. ALTIJD TEGEN MAROKKO IN WELKE SPORT DAN OOK.
    En Tunesie; zoals gewoonlijk ze halen toch geen tweede ronde, hun koffers kunnen gewoon dicht blijven……….0 punten
    Oh ja, ze kunnen nog altijd een prijs winnen, zoals ze ACTEREN, EEN GOUDEN KAMEEL in Holywood ophalen.

  8. Demarokkaan
    11 oktober 2005 om 12:10 uur.

    Ik vind dat hij zelf de beslissing moet nemen om te vertrekken. Hij heeft wel iets moois van ons afgenomen. Het WK 2006, Hoe zou het toch zijn geweest als we daar in Marokko zaten en genieten van de wedstrijden in cafes, op het strand, of op de boot, dat vergeet je niet.

    Zaki opsauten, je bent een gewardeerde keeper in 1986 maar als trainer hebben we de nodige vraagtekens.

  9. trab
    11 oktober 2005 om 01:59 uur.

    Dream on people!!!! Als Marokko het echt verdiende om op het WK te spelen hadden ze gewoon moeten winnen van Tunesie. Marokko is kwalitatief niet goed genoeg, Tunesie is beter. Waarom nou toch?? Waarom moeten wij nou niet tegen ons verlies kunnen netals Kareltjes (nederlanders) als zij niet naar een WK gaan? Waarom kunnen wij niet tegen zelfkritiek? Kom op joh, Marokko heeft echt geen rijke historie in het internationale voetbal!!Verder, ik blijf van mening dat Marokko deze kwalificatierondes had overleefd, als een andere trainer ála Henri Michel voor de groep stond. En niet de Fifa of scheids of vies spel van Tunesie de schuld geven, dat is typisch Nederlands, wij zijn Marokkanen en wij horen ons te onderscheiden!!
    Kortom, qua kwaliteit aan spelers voldaan om door te gaan,
    maar de trainer heeft het af laten weten om naar schatting 2jaar een haromieuze/geod elftal te maken, waarbij Zaki een doorslaggevende rol in zou kunnen spelen.

  10. youssef
    11 oktober 2005 om 02:11 uur.

    Wat een vertoning zeg en maar de schuld geven aan de scheidsrechter of anderen i.p.v. de schuld primair bij zichtzelf te zoeken.
    Om te beginnen: Marokkaanse elftgal speelt zoals altijd defensief en bang i.p.v agresseif en veel te storen.
    Die coach is niet geschikt en dankt zijn plek meer aan vriendjespoltiek i.p.v bekwaamheid.
    Elftal heeft veel punten laten liggen bij anderen ontmoetingen uit de groep.
    Gebrek aan voldoende disciplinen en verkeerde tactische opstellingen en wiissels.
    Elftal verdient wat mij betreft geen ticket naar Duitsland.en voorkomt hiermee wellicht een afgang.
    Veel oefenplezier.

    Groeten
    Youssef

  11. Amin
    11 oktober 2005 om 02:41 uur.

    Ik begrijp niet waarom Bousaboun zeurt, Hij heeft geen basisplaats bij Feynoord ondanks dat hij wel kansen heeft gehad. Boukhari hoort hij niet bij de Marokkanse eleftaal. Hij speelde al twee jaar heel slecht in zijn plaats had El Moukhtari plaats moeten nemen, dankzij hem heeft Marokko de laatste AFricacup finale gespeld. wat Sektioui betreft had hij ook geen plaats omdat Badr Kadouri en Regragi heel goed hebben gespeeld.

  12. chico
    11 oktober 2005 om 03:39 uur.

    Alls wat van Basten aanraakt, veranderd in Goud…. Alles wat Zaki aanraakt, veranderd in Hout!

    Ja sorry mensen maar ben gewoon teleurgesteld. Moet toch IEMAND de schuld geven. En aangezien Bouhkari een behoorlijke wedstrijd speelde en Boussabon niet de tijd had om zichzelf te bewijzen vind ik hun verontwaardiging te begrijpen.

    Hoe vaak maak je een WK mee als voetballer? Niet dat je een WK als supporter vaak zult meemaken….. ZUCHT!

  13. Mo
    11 oktober 2005 om 03:47 uur.

    Regragui is maar een matige roekeloze verdediger die als hij wil opkomen niet eens een voorzet kan geven…sektioui zorgt voor gevaar, diepgang en een goede voorzet..vreemd dat Zaki dat ‘niet’ ziet

  14. mohamed
    12 oktober 2005 om 11:32 uur.

    Volgens mij heeft onze elftal wel hun best gedaan, zij hadden toch eerst de twee doelpunten gemaakt? Je moet niet ver zoeken achter een antwoord op de vraag “wie moet de schuld krijgen?” Er is maar één iemand die de schuld moet krijgen en dat is die scheidsrechter!!!
    En Zaki, die had het ook misschien niet verwacht.

  15. Abdel
    14 oktober 2005 om 06:49 uur.

    Ik corrigeer Mohammed “onze Nederlandse Marokkanen hebben het goed gedaan, niet de achterlijke Franse Marokkanen die zich alleen bezig houden met hun uiterlijk. Ze zouden voor de verandering eens meer naar Nederland moeten komen voor de echte profs.

  16. Maghreb Magazine » Bondscoach Marokko stapt toch op
    17 oktober 2005 om 09:23 uur.

    […] Bondscoach Baddou Zaki van Marokko is vandaag toch opgestapt. De Marokkaanse coach gaf na de tegen Tunesië verloren wedstrijd aan dat hij niet van plan was te vertrekken bij de Marokkaanse bond. “Mijn contract loopt nog tot 2006. Ik kijk uit naar het toernooi om de Afrika Cup in Egypte”, aldus Zaki vorige week. Hij nam vandaag alsnog het besluit om te vertrekken nadat zijn ploeg er niet in was geslaagd zich te kwalificeren voor het WK voetbal in Duitsland. Zaki was coach van Marokko sinds 2003. […]

  17. Younes
    20 oktober 2005 om 02:30 uur.

    Ik vind het ook spijtig dat Marokko niet naar het WK gaat (alweer), maar we wachten nu al 8 jaar op een kwalificatie en ondertussen moeten we de 12 jaar vervolledigen. Maar ja, ik heb de wedstrijd ook gezien en die tunesiers zijn dikke komedianten. Maar marokko moet in mijn ogen veel professioneler spelen tegen bv landen als Kenia enz… die landen hebben op internationaal niveau niet veel te brengen. Maar onderschat hun fysieke kracht ook niet hoor. We mogen trots zijn dat Marokko de beste of 2de beste van Afrika is, maar we moeten doorbreken naar een hoger niveau. Dat heeft te maken met tactiek en strategie. Technisch zijn we sterk genoeg, maar dat alleen maakt geen goed team.

  18. mohammed
    25 november 2005 om 01:15 uur.

    ik ben er helemaal eens met boukhari en boussabon en tarik
    hij was een hele slech scheidrechter hij was aleen voor tunesie
    marokko had het eiglijk verdiend om naar de wk te gaan en zairi speelde helemaal niet hij is de ergste van de marokaanse team daarna komt ali-boussabon en dan hadji en chamhk en boukhari ook en tarik ZEKER
    EWA HE MOCRO’S IK BEN VOOR JULLI LAAT DIE TUNESIERS ZE HEBBEN MET VALSHEID GESPEELD KK HONDEN EN DIE SCHEIDS OOK TAHLLA BROEDERS!!!!!!

  19. Maghreb Magazine » Zaki wordt coach, Fathi technisch directeur
    12 maart 2008 om 11:14 uur.

    […] Sektioui, Bousaboun en Boukhari zullen minder blij zijn met het aanstellen van Zaki als bondscoach. Na harde kritiek van de voetballers in 2005 had Zaki besloten op te stappen. […]