MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Carrièreperspectieven Marokkaanse vrouwen

13 oktober 2005 | in Carriere | 11 Reacties

Arabische vrouwen aan de topOp 18 oktober vindt in de Balie een filmvertoning en debat plaats over Arabische vrouwen aan de top. Aan het debat doen mee journaliste Esma Choho met Fenna Ulichki (o.a. voorzitter Marokkaanse Vrouwenvereniging Nederland), Hanna Bouaicha (co-auteur boek single-vrouwen in Marokko), Raja Felgata (programmamaakster NMO) en Rahma el Mouden (directeur multicultureel schoonmaakbedrijf MAS).

Zij gaan in op de vraag welke omgeving op dit moment de beste carrièrekansen en ontplooiingsmogelijkheden biedt aan Marokkaanse vrouwen? Is dat Marokko, dat zich in rap tempo moderniseert en democratiseert, en waar de verbetering van de positie van de vrouw voor koning Mohammed VI de hoogste prioriteit heeft? Of mogelijk toch Nederland, waar mannen en vrouwen al langer een gelijkwaardiger positie innemen, maar waar vooroordelen een rol spelen en Marokkaanse mannen vaak traditioneler zijn dan in hun land van herkomst?

Voor het debat zullen een tweetal films worden vertoond waarin Regisseur Bregtje van der Haak voorbij gaat aan het stereotype beeld van de onderdanige, ongeletterde en gesluierde Arabische vrouw en persoonlijke portretten presenteert van sterke vrouwen in een dynamische regio. Twee uitersten komen aan bod. Het eerste deel ‘Femmes Fatales’ portretteert vier vrouwen in leidinggevende functies in Marokko, momenteel één van de meest tolerante en liberale landen in de Arabische wereld. De tweede uitzending ‘Saoedische oplossingen’ geeft een beeld van de levensstijlen en opvattingen van carrièrevrouwen in Saoedi-Arabië – het enige land in de regio waar vrouwen nog geen kiesrecht hebben en niet mogen autorijden.

Dinsdag 18 Oktober 2005 aanvang 20.15u in De Balie, Amsterdam
Uitzendingen hiervan op www.tegenlicht.vpro.nl
Zondag 30 Oktober & Zondag 6 November
ca. 21.00u Nederland 3

Er zijn 11 reacties

  1. Tupac
    13 oktober 2005 om 11:23 uur.

    Een vrouw en een carriére, mogelijk. Een moeder en een carriére, al wat moeilijker. Een Marokkaanse vrouw, die bovendien moeder is, met een echtgenoot die haar volop steunt? Onmogelijk 😉 Maar ik ga persoonlijk uit van de principe “impossible is nothing” 😉

  2. Amazighi
    13 oktober 2005 om 02:12 uur.

    Het gaat over Arabische vrouwen aan de top, Amazigh vrouwen zijn dus niet welkom ofzo??
    Het wordt tijd dat onze Amazigh vrouwen ook iets van zich laten horen.
    Hoe bedoel je discriminatie!!

    Heeft ooit iemand zich afgevraagd hoe het komt dat marokko een liberale land is vergleken met andere(Arabische) landen?

    Antwoord: Het komt omdat de inwoners voor 90% van Amazigh oorsprong zijn en niet van Arabische oorsprong.

    Aantal inwoners: 32 miljoen
    Religie: Islam
    Taal bevolking: Darija (Geen schrijftaal) en Tamazight ( word sinds kort weer geschreven)
    Taal overheid: Arabisch/Frans

    Think about it

  3. trab
    13 oktober 2005 om 04:06 uur.

    Ik ben amazigh, maar het slaat werkelijk nergens op wat je zegt amazighi

  4. Azulist
    13 oktober 2005 om 05:08 uur.

    Ik begrijp je wel, maar ik begrijp ook de poster voor je..

    In het artikel spreekt men over de Arabische vrouwen aan de top, maar tegelijkertijd over de Marokaanse vrouwen. Net of alle marokkaanse vrouwen Aarbisch zijn en alle geslaagde vrouwen ook Arabisch zijn.

    Er zijn veel meer Berberse vrouwen die geslaagd zijn in nederland. Van directeur van een bank (mijn nicht) tot doctor’s, advocaten, etc… En zeker niet door een schoonmaakbedrijfje te beginnen, waar vanzelf zprekend veel marokkaanse vrouwen opkomen of lid zijn van een organistaie waarvan iedereen lid kan worden.

    In een tijd dat Amazigh vrouwen aan de macht waren, begroeven de arabieren nog hun dochters levend.

    Imazighen moeten met harde miunt terug slaan, de tijd dat weons moesten verantwoorden zodra we het woord Amazigh noemden is voorbij.

    De haat en racisme tegen Imazighen door de achterlijke arabieren moet een halt toe geroepen worden. Maar boven al moeten we net zo beledigend en racistisch reageren.

    Daarom doe ik het hier. Mijn voorbeeld is dan ook Hasna. Leve Hasna.

    #
    trab zei,

    on oktober 13th, 2005 at 4:06 pm

    Ik ben amazigh, maar het slaat werkelijk nergens op wat je zegt amazighi

  5. Azulist
    13 oktober 2005 om 05:09 uur.

    Trouwens, ik geloof dat die vrouw met ( foto bij het artikel ) een Tamazight si… als ik me niet vergis is het onze eigen Aicha. Waarcshijnelijk schaamt ze zich voor haar berber zijn en wil graag een Arabier zijn.

  6. AbdelRahman
    14 oktober 2005 om 09:56 uur.

    Azullist

    Naar mijn mening ben je onzeker over je identiteit. Vandaar je domme uitspraken. Die totaal misplaatst zijn en me doen vermoeden wat voor niveau je hebt.

    Groeten

  7. Imane
    14 oktober 2005 om 01:47 uur.

    Het maakt niet uit of je Arabisch of Amazigh bent. Als je de wilskracht hebt om iets te bereiken, dan zal je de doel waar je naar streeft ook bereiken. En als je dat niet hebt, of je bent te lui.Dan zal je het zonder meer niks bereiken. Dus het ligt niet aan je achtergrond maar aan je zelf.

    En over racisme gesproken, Wij ( ik ben ook Amazigh) zijn op een strenge manier opgevoed, dat geef ik toe.Althans de meeste van ons.Maar je hebt ook in het Arabische gezinsleven bepaalde eissen/regels. Alleen omdat de meeste Amazigh vrouwen/mannen (maar wordt meer op vrouwen gericht) op een strenge islamitische manier zijn opgevoed, wilt dat niet zeggen dat we minder mogen. Er word b.v vaak gezegd dat meisjes op 18 jaar moeten trouwen van hun ouders. Dit is overigens niet waar. Ik vind dit puur onzin. Ik heb ook Arabische vriendinnen, dus ik wil niet zeggen dat iedereen zo’n mening heeft. Want ik als Amazigh heb meer vrijheid dan mijn arabische vriendinnen.

    groeten……

  8. Azulist
    14 oktober 2005 om 05:08 uur.

    ja soms moet je inderdaad je niveau verlagen tot die van de arabvische racisten. Die hun vernedringen proberen te compe

    Azullist

    Naar mijn mening ben je onzeker over je identiteit. Vandaar je domme uitspraken. Die totaal misplaatst zijn en me doen vermoeden wat voor niveau je hebt.

    Groeten

  9. imane
    27 oktober 2005 om 04:09 uur.

    Ik snap niet waarom, we elkaar haten. Wat maakt het nou uit of je Berbers of Arabisch bent, Iedereen is het zelfde. Iedereen is gelijk. En omdat toevallig Berbers diegene zijn die de meeste problemen in nederland bezorgen, betekend dat niet dat elke berber zo is. Want je hebt goede en slechte berbers, en dat zowel in de arabische samenleving en zelfs in de Nederlandse gemeenschap.
    Wij worden al in nederland als slecht gezien, dus waarom ga we nog onderling elkaar van alles en nog wat uitmaken. Op deze manier maak je de problemen maar erger. We moeten elkaar niet afkraken maar juist stimuleren, om bijv, ene opleiding af temaken. om een verzekerende toekomst op te bouwen.

    groeten…….

    van imand die berbers is…..

  10. mounia
    24 januari 2006 om 12:53 uur.

    De amazigh vrouw is uniek, wij hebben geen publiciteit nodig om te weten dat wij byzondere vrouwen zijn.
    De arabische vrouw valt in het niets. Dat de arabische vrouw geen moraal kent, daar zin het vele met mij eens.

    Dus amazigh vrouw, laat je niet kennen door deze publiciteitsgrap.

  11. nissa
    14 oktober 2008 om 10:28 uur.

    Waar zijn jullie mee bezig ?

    “Op 18 oktober vindt in de Balie een filmvertoning en debat plaats over Arabische vrouwen aan de top”

    Wij hebben het hier over de letterlijke arabische vrouwen in de wereld. Het kon ook vrouwen uit een andere arabische land dan Marokko zijn.
    Ik vind wel zelfs vreemd dat ze alleen marrokaanse vrouwen uitgenodigd hebben ! Maar ja dat kan , marrokaanses vrouwen horen ook onder arabische vrouwen. Het gaat dus hier niet om de arabische en/of amazighe vrouwen IN Marokko…en vergeten niet dat amazighe vrouwen per defenitie ook arabische zijn.