MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokkaanse zusjes discussieren met Verdonk

15 oktober 2005 | in Maatschappij, Media | 12 Reacties

Esma (26), Jihad (22) en Hajar (19) Alariachi zijn zusjes van Marokkaanse afkomst en wonen in Amsterdam-West. Ze zijn orthodox-islamitisch, dragen een hoofddoek en worden modern, maar wel volgens islamitische tradities opgevoed. Ze doen dan ook alles wat van een goed moslim wordt verwacht: Ramadan, hoofddoek, geen seks voor het huwelijk, dagelijks bidden, etc. De zusjes gaan heel serieus met hun geloof en hun cultuur om, maar er is ook ruimte voor humor. Een hoofddoekje is wel zo handig om je mobieltje tussen te klemmen.

In het programma ‘De meiden van Halal’ gaan de drie bijdehante zusjes de discussie met totaal andersdenkende personen aan. Op zondag 16 oktober gaan ze in discussie met extreem-rechts en praten ze met minister Rita Verdonk over integratie en het aanpakken van radicalisme.

De meiden van Halal
zondag – 16.00 uur – Nederland 3
9 oktober t/m 13 november 2005

Er zijn 12 reacties

  1. yassir
    15 oktober 2005 om 11:55 uur.

    Goede initiatief maar weinig belovend!! Praten met Mw. Verdonk heeft niet zoveel nut. Je moet juist met politieke acties komen. Rechts gelooft in duurzaame samenleving op een no divine belief basis. Meiden van Halal dienen dus meiden van no-iedoelogie te fungeren als ze hun stem duidelijke wilen maken. Maar ja ..het uiterlijke blijft heersend en we kunnen helaas als denkende wezens niet los hiervan. Dus blijf maar praten en laat Mw Verdonk acties uitvoeren!!

  2. Saida
    16 oktober 2005 om 01:36 uur.

    Zo Yassir.
    Dus de kiezers moeten zich schikken naar de politiek ipv van andersom?
    Wat zijn die allochtoontjes toch lekker dom he.
    Je kiest een Arabische nick en je kan ze de grootst mogelijke onzin gaan verkopen want ze begrijpen het toch niet. Gooi nog een paar moeilijke woorden erdoon heen en je hebt de poppetjes aan het dansen.
    Wat ben jij een genie!

  3. yassir
    16 oktober 2005 om 09:20 uur.

    Bedankt voor het compliment Saida. Misschien begrijp je mijn standpunt niet en die ga ik weer voor jouw met jan en pietje woorden begrjpvol maken. Waar het mij om gaat is hoe creer ik al “kiezer” en wie weet in de toekomst als ‘gekozene” legitieme verandering in de maatschappelijke en politieke arena met behoud van eigen ethische en menselijke principes. Hoe?!
    Binnen de huidige politieke speelregels zou een praatje met Mw Verdonk slechts meer erkening en waardering aan haar toekenen.

  4. mira
    17 oktober 2005 om 03:11 uur.

    @Yassir

    Ik snap er geen snars van!?? Wat ouwehoer je nou slap?
    Jan en Pietje, zoals jij dat noemt “praten” niet zo vaag. Moeilijke woorden gebruiken in kromme zinnen die niks ‘zeggen”, getuigt inderdaad dat je niet echt een genie bent. Maar saida had dit al opgemerkt. Iets op een normale manier uitleggen is blijkbaar te hoog gegrepen voor je.

    Doe je best zou ik zeggen!!

  5. mira
    17 oktober 2005 om 03:15 uur.

    … en trouwens ik heb nog gekeken naar de uitzending. Het was wel een leuke uitzending, echter geen diepgang in de vragen aan Rita. Maar dat is de kunst die Rita beheerst. Ze zegt gewoon wat de drie zusjes willen horen. en ondertussen gewoon doorgang met een beleid voeren tegen alles wat niet blank is. oftewel puur hollander! Goede actrice die Rita

  6. Saida
    17 oktober 2005 om 11:02 uur.

    Mira
    Dat was me ook opgevallen hoe uitgekookt Rita was en kon niet eens meer verder kijken. ‘Ik zeg tegen die mensen die hier Nederlandse paspoort hebben moeten we de kans geven’
    Alsjeblieft zeg alsof we een liefdadigheidsproject zijn! Niks ‘kans’ dat zou betekenen dat het een gunst is.RECHT daar gaan we voor haar kansen mag ze hebben(En dan druk ik me nog netjes uit)

    En Yassir ik begreep dondersgoed wat je bedoelde maar ik ben het niet met je eens en dat heb ik ook uitgelegd maar het is kennelijk moeilijk voor te stellen dat er allochtonen zijn die kunnen lezen en denken. MAar dat is jouw probleem dat je niet ziet hoe jezelf voor schut zet.

  7. Youssef
    18 oktober 2005 om 08:54 uur.

    Weinig belovend, maar wel doen, misschien levert het wat voordelen op, ook al de kans te klein is, maar ja, beter doen dan niet!

  8. amira
    18 oktober 2005 om 10:17 uur.

    hoi Yassir

    ik ben het volkomen met je eens, er moet gewoon veel professioneler met dit soort beleid worden omgegaan, ipv weer een aantal meisjes op te sporen en weer mooi weer gaan spelen. Rita heeft gewoon een harde tegenstander nodig een echt politicus. Ipv van deze circus van vermaak. dat is het uiteindelijk.

  9. Taoufik
    18 oktober 2005 om 12:29 uur.

    MET ALLE RESPECT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Waarom is het zo dat wij Marokkaanen te kampen hebben met een STRUCTUREEL NEGATIEF ZELFBEELD!!???????????????????

    Krijgen we het niet van iemand anders dan geven we het onszelf wel!!!!!

    heb je 3 Moslima’s (en toevaliig ook Marokkaans) die op TV hun ding doen……

    Ik wil niet zeggen dat ze echt een massale shifting zullen teweegbrengen ,maar dat doet het er helemala niets aan toe.
    Zij zijn Mosloms, laten zowel de Islam als de Marokkaanse gemeenschap in een positief daglicht staan.

    Dat is meer dandat Yassir hier doet….

    In plaats dat wij het initiatief ondersteunen , Wordt het afgekeurd door dezelfde domme Marokkanen (Ja Yassir heb hier nu toch wel een beetje over jou) die normaliter liggen te bitchen over het feit dat we door deze wlad el haram niet als mensen worden behandeld……

    Lieve mensen…….

    Het is tijd om onze prioriteiten op een rijtje te krijgen……

  10. Malcolm X
    18 oktober 2005 om 05:08 uur.

    yassir heeft gelijk, we moeten ook vmet vreedzame politieke acties komen

  11. lala