MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokkaanse excuses voor extremisme

16 november 2005 | in Maatschappij | 9 Reacties

Prins Willem-Alexander en prinses Máxima bezochten gisteren op de tweede dag van hun werkbezoek aan Marokko de stad Marrakech. Marokkaanse studenten verontschuldigden zich bij de prins uitgebreid voor het gedrag van Marokkaanse geloofsgenoten in Nederland

Marokkaanse studenten hebben kroonprins Willem-Alexander en prinses Máxima gisteren excuses aangeboden voor het gedrag van extremistische geloofsgenoten in Nederland. Ze doelden daarmee onder anderen op Mohammed B., de moordenaar van Theo van Gogh. ,,Het is heel erg dat de hele islam hierdoor een slechte naam krijgt”, zei Soufian Alwani, die samen met andere koran-studenten in Marrakech met het prinselijk paar van gedachten wisselde. De prins merkt op dat de moord op Van Gogh ontzettend leeft in Marokko.

Bekijk ook de fotogalerij van de laatste dag van de koninklijke toer in Marokko.

Er zijn 9 reacties

  1. Amsterdammer
    17 november 2005 om 10:04 uur.

    Grappig dat zij excuces aanbieden voor een daad dat verricht is door een Amsterdamse jongen.

  2. AbdelRahman
    17 november 2005 om 10:49 uur.

    Waarschijnlijk in ruil voor een visum…

  3. MK
    17 november 2005 om 01:18 uur.

    Wat een onzin… Waarom moeten wij ons verontschulidgen voor iets dat toevallig door onze land- en geloofsgenoot is gedaan. Als een Nederlander een Marokkaan vermoordt, moet dan elke Nederlander zich dan bij de Marokkanen verontschuldigen???? Wat hebben die studenten die de leefsituatie in Nederland NIET kennen, te maken met ons??? Ik kan hier heel boos om maken, omdat dit nergens op slaat. Willen zij dan een goede beurt krijgen bij Bobo en Maxi???

    Wala hayla wala koeyatoe lielah!

  4. Olie_sheikh
    17 november 2005 om 01:19 uur.

    Wat een domme actie. Wat doen die sukkels. Waarom verontschuldigen zij zich? Verontschuldigen voor dingen die zij en wij niet hebben gedaan. Ten eerste is Mohammed B een Nederlander (kunnen wij niets aan doen dat Marokko graag wil dat wij verplicht Marokkaanse nationaliteit moeten bezitten). Ten tweede als we ook voorstellen dat Mohammed B geen Nederlander is, waarom zouden wij ons moeten verontschuldigen? Omdat wij ook toevallig dezelfde afkomst hebben? Verontschuldigen voor dingen die je zelf niet hebt gedaan. Ik hoef me niet te verontschuldigen voor dingen die ik zelf niet heb gedaan. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen doen en nalaten. Naturisten hoefden zich ook niet te verontschuldigen voor wat Volkert van der G heeft gedaan. Hetzelfde is ook dat alle Nederlanders zich moeten verontschuldigen van wat in Kosovo is gebeurd. Is toch onzin. Dit is generaliserend en ook discriminerend.

  5. Mo zegt
    19 november 2005 om 12:32 uur.

    Verontschuldigen of niet! wat maakt het uit, als die jongen dat uit zijn eigen initiatief, zonder dat dat door iemandva hogerop is gevraagd, zelf deed. So be it, and who gives a fuck.
    Wij, marokkanen hier, en zij, marokkanen daar, zijn totaal anders beinvloed (en opgegroeid) door de deze hele “global village”, we kunnen niet allemaal hetzelfde denken en doen, dat zou natuurlijk een “freaky” gedacht zijn.
    Maar ik moet er wel bij zeggen dat juist dat soort dingen (verontschuldigingen enz.) het leven gemakkelijker maken en mensen toleranter (ruimte voor anderen) maken.

    CONCLUSIE: We mogen ons absoluut niet schuldig voelen over iedere (mis-)daad dat wordt verricht door marokkaan. Wij zijn individuen en iedereen moet voor zijn eigen daden verantwoording nemen zowel op aarde als straks in de hiernamaals.

  6. ebeshoen
    19 november 2005 om 06:12 uur.

    in ruil voor een beurt met maxima…

  7. analist
    20 november 2005 om 10:38 uur.

    Klopt dit is discriminatie en generalisatie, willem alexander zei dan ook je kunt je excuses niet maken voor iets wat je niet gedaan hebt.

    Wat ik en velen wel mis is het delen van afschuw van marokanen wat betreft marokaans extremisme door marokanen zelf.
    Dit maakt dat wetgeving in hoog tempo aaangepast wordt en de marokanen in Nederland steeds meer uitgekotst worden.
    En daarmee dus ook hun eigen toekomst in Nedrland.
    Klaarblijkelijk schamen marokanen in marokko zich voor het gedrag van hun landgenoten in Nederland, en terecht.
    Ga zo door en het land zal voor marokanen steeds onleefbaarder worden.

  8. Meknesia
    21 november 2005 om 11:49 uur.

    Ik kan heel goed begrijpen waarom die jongen in marokko zijn excuses heeft aangeboden, en natuurlijk vind ik ook dat hij dat niet had moeten doen.. maar tja MOHAMMED B is toch een moslim en hij deed dit vanuit de islam, theo van gogh moorden! nou die jongen heeft dus namens de moslims en de islam zijn excuus aangeboden. want de islam accepteert zulke acties niet die MOHAMMED B verricht heeft! en ook dat hij zich hier voor schaamt vind ik terecht! want elk moslim en elk marokkaan word nu wel als EEN MOSLIM EXTREMIST BEKEKEN!! maar goed, ook zijn wij een heel verschil tussen de MAROKKAANSE HIER IN NEDERLAND EN DE MAROKKAANSE MENSEN DAAR!…. HOE WIJ DENKEN, IS NIET HOE ZIJ DENKEN.. ZIJ BEKIJKEN OOK ALLES VIA EEN ANDERE OOGPUNT….

    die jongen weet ook dondersgoed dat hij hier niets mee te maken heeft dit heeft hij uit respect gedaan en ook hij schaamde zich hiervoor! om zoiets walgelijks aan te horen over mohammed B..

    yallah bye bye

  9. abu yamal