MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Stoere cowboytaal veroorzaakt afkeer

25 januari 2006 | in Maatschappij, Politiek | 18 Reacties

Stoere cowboytaal zoals ‘iedereen moet op straat Nederlands spreken’, ‘het is verboden een boerka te dragen’ of ‘die imam heeft verkeerde ideeën en vergiftigt zijn volgelingen’ helpt niet mee aan de integratie van allochtonen. Volgens Wasif Shadid, hoogleraar communicatie en cultuur aan de Universiteit van Leiden, duwen deze ongenuanceerde uitspraken van politici en andere opiniemakers allochtonen juist weg van de samenleving.

Volgens Shadid heeft het verhardende optreden juist een averechts effect: je werkt niet aan een multiculturele samenleving maar stimuleert juist het wij en zij-gevoel. “Als minister Verdonk het heeft over het spreken van Nederlands op straat slaat ze de plank mis. Nog afgezien van het feit dat zoiets juridisch niet haalbaar is en ook niet te handhaven, spreekt de groep die als groot probleem wordt gezien -de (Marokkaanse) jongeren- meestal uitstekend Nederlands. Ze lachen hierom en weten zich alleen maar meer buitengesloten en hun afkeer van de Nederlandse samenleving groeit” aldus de hoogleraar in De Telegraaf.

Er zijn 18 reacties

  1. Choukri
    25 januari 2006 om 11:41 uur.

    Volgens mij is het ook niet de bedoeling van die mensen die stoere cowboytaal voeren om de samenleving bij elkaar te brengen
    Die mensen willen gewoon scoren en mediaandacht

  2. Marokino
    26 januari 2006 om 12:24 uur.

    En hollanders moet ook bijvoorbeeld frans spreken in Frankrijk of spaans in Spanje nog beter voorbeeld turks in Turkije!!! stelletje mogolen

  3. Hicham
    26 januari 2006 om 08:57 uur.

    Ach ja…. ondertussen weten we ook dat de personen die voor zulke uitspraken zorgen meer bezig zijn met provocatie dan met de politiek.
    Dit soort uitspraken en personen neem ik niet eens serieus, en zulke gasten moet je gewoon negeren…geen aandacht geven en dan zul je zelf zien dat het binnen een paar jaar afgelopen is met dat soort lieden.

  4. InGeniuZ
    26 januari 2006 om 01:39 uur.

    In Turkije gaat het zo ver, dat ze gewoon een Nederlandse wijk hebben na gebouwd voor de Nederlanders. Kun je het voorstellen, een Marokkaanse stijl woning in een Rotterdamse wijk? Nou dan gaat Verdomd echt zingen en leefbaar Rotterdam gaat op zijn kop.

  5. Youssef
    26 januari 2006 om 03:13 uur.

    In NL mag je geen andere taal op straat spreken, maar als ze naar Marokko gaan wat spreken ze nou tegen ons? shelha ofzo?!
    wij moeten wat en hun niet, alhamdoulillah, bijna ieder Marokkaan in NL kan goed nederlands spreken, of tenminste de in NL geboren Marokkanen. Velen van hun zijn hoog opgeleid enzo, maar ja, dat moeten maar de nederlanders zelf begriijpen.

  6. samir
    26 januari 2006 om 04:56 uur.

    wat denkt die verdonck wel, waar bemoeit ze zich mee,op straat spreek ik de taal die ik wil,sterkte uit belgie en laat jullie niet doen.

  7. justme
    26 januari 2006 om 04:59 uur.

    Gaap, als marokkanen niet dit niet willen mogen ze dat, maar het gevolg is dat ze nooit voledig zullen worden geaccepteerd in de NL samenleving. Als autochtoon zijnde kan het me niet veel uitmaken eerlijk gezegd. Allochtonen zullen maar moeten wennen aan deze uitspraken de samenleving zal nog veel rechtser worden aangezien een groot deel van de jeugd rechts is. In mijn klas is bijv. 90% VVD of Wilders stemmer en het is echt niet zo dat ik op een christelijke blanke school zit.

  8. abdel
    26 januari 2006 om 08:06 uur.

    Gaap, niks nieuws just you. Dat Nederlanders een beinvloedbaar, naief en een simpel volkje is, hebben de geschiedenis/ Pim Fortuin grootste Nederlander verkiezing/Jerry Springer is echt/Telegraaf is de grootste krant van Nederland, ons nu wel bewezen. En weet je wat nou zo leuk is aan jou uitspraak? Namelijk dat de Nederlanders nu ook maar eens moeten leren omgaan met kleine Marokkaantjes met een grote bek. En het is niet zo dat ik anti-integratie ben ofzo.

  9. Abdelkarim
    26 januari 2006 om 08:21 uur.

    Mijn papagaai spreekt alleen Arabisch. Mag ik hem nu niet meer meenemen op straat?

  10. justyou
    26 januari 2006 om 08:24 uur.

    Graag even een rectie op just me,

    Ik wil even zeggen dat het niet een kwestie is van dat je er maar aan moet wenn aan dat soort cowboy taal, maar wat voor effect het heeft. Als het waar is dat het averrechts werkt, dan zal dit het probleem alleen vergroten en aangezien het een gezamelijk probleem is zal het voor jou ook een probleem zij, maar als jij zegt dat we het dat maar moeten slikken dan doen we dat toch, mister knowhow en nog even iets het feit dat het volk en vooral de jeugd rechtser wordt zie ik niet alleen als een probleem voor mij als allochtoon zijnde, maar ook voor jou. Ik zal mijn kinderen niet graag in een samenleving willen laten opgroeien die in de toekomst dagelijks te maken heeft met de problemen tussen rechtse liederen en linkse groeperingen enof allochtonen. En geloof me het zal je niet allen merken op politiek niveau, je zal het overal merken in de bus, trein klas supermarkt etc etc Nou joh ik zou zeggen leef nog lang en gelukkig in the netherlands.

  11. Toth
    26 januari 2006 om 09:51 uur.

    Mmm.. cowboys zijn dat niet van die lummels die hun school niet afmaakten en nu in grote schuren poep staan te scheppen in goten in de hoop dat ze op een mooie dag ooit die grote glimmende melkmachine mogen besturen?

  12. Ivon
    27 januari 2006 om 12:30 uur.

    Als mensen zich ‘wat ongemakkelijk’ voelen als ze een voor hen vreemde taal horen, moeten ze eerst maar eens naar zichzelf kijken. Daar leer je het meest van. Ik pleit voor een ‘inburgeringskursus’ voor autochtonen, om ze te leren zich aan te passen aan onze multikulti-samenleving!
    Dit soort dom racisme is er al veel te veel, en het is onbegrijpelijk dat de regering er achter gaat staan. Zo is menig oorlog begonnen!
    Ooit stond Nederland voor ‘vrijheid’ maar ik ervaar het nu steeds meer als een gevangenis. Verschrikkelijk. Ik hoop dat we deze regering met een grote zwaai gedag mogen zeggen bij de volgende verkiezingen.
    En ik bid dat het niet zo is als ‘Justme’ zegt, dat de verrechtsing nog zal verergeren. Ik voel me nu al zo ontheemd. Dit is ‘mijn’ land niet meer!

  13. justme
    27 januari 2006 om 01:15 uur.

    waarom zouden nederlanders zich moeten aanpassen aan de allochtonen, dat is toch ongelovelijke bullshit. zij komen hier heen voor de mogenlijkheid een goed bestaan op te bouwen en wij vragen daar iets voor terug. als zij zich niet een klein beetje willen aanpassen dan zal er altijd een kloof blijven. misschien moeten jullie es kijken naar hoe goed de chinesen en japanners zijn ingeburgerd. die doen hun best en hebben dan ook wat berijkt

  14. Saida
    27 januari 2006 om 02:03 uur.

    ‘Just me dat is integratie dat autochtonen zich moeten aanpassen
    Als je dat niet vindt dan moet je niet roepen om integratie. Curcus Nederlands is ook altijd wel handig met dat soort dingen.

  15. nicole
    27 januari 2006 om 02:47 uur.

    zijn de nederlanders dan zo perfect ,hier in belgie zijn ze ook niet welkom hoor,de belgen klagen hier over de vele holanders in belgisch limburg,ze zijn onbeleeft boerig,als je gaat winkelen proberen ze je voor te steken ,kan ze niet meer zien,dat ze in nederland blijven.

  16. zzzzzz
    27 januari 2006 om 05:22 uur.

    … mompelt iets over xenofobie bij iedereen hier en een multiculti mislukking…

  17. Ivon
    30 januari 2006 om 10:37 uur.

    Beste Justme,
    een grappige marokkaan heeft in de krant eens opgemerkt dat het nederlands van chinezen soms nog niet verder gaat dan “sambal bij?”. Dus of zij nou het toppunt van integratie zijn?
    Weet je, ik denk niet of-of maar en-en. Als je wilt samenleven is het belangrijk dat je in elkaar geinteresseerd bent en als je dat bent, neem je ongemerkt dingen van elkaar over en heb je iets voor elkaar over. Als Nederland een vijandige houding heeft naar immigranten, moeten we niet verbaasd zijn als mensen zich van ons afkeren. Ik geloof niet in eenzijdige aanpassing. Het moet van 2 kanten komen. De mensen die hier een bestaan komen opbouwen, helpen ook de samenleving opbouwen en stimuleren de ekonomie, dus dat geven ze ook al! Plus de rijkdom van elke kultuur, het is ZO boeiend om die te leren kennen vind ik, ik ervaar het als een verrijking van mijn leven.
    Waarom ben je er zo van overtuigd dat immigranten zich zelfs niet “een klein beetje” willen aanpassen? En waar merk je dat dan aan? En wat is “een klein beetje” voor jou?
    groet, Ivon

  18. wandelaar op straat
    31 januari 2006 om 01:23 uur.

    ” De mensen die hier een bestaan komen opbouwen, helpen ook de samenleving opbouwen en stimuleren de ekonomie, dus dat geven ze ook al! Plus de rijkdom van elke kultuur, het is ZO boeiend om die te leren kennen vind ik, ik ervaar het als een verrijking van mijn leven.”

    Ik ben vandaag door een jonge Marokkaan in Amsterdam beroofd op straat.

    De mensen die hier een bestaan komen opbouwen, helpen ook de samenleving opbouwen en stimuleren de ekonomie, dus dat nemen ze ook al! Plus de rijkdom van elke kultuur, het is ZO boeiend om die te leren kennen vind ik, ik ervaar het als een verrijking van mijn leven.”