MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Deense touroperators annuleren reizen

07 februari 2006 | in Economie | 27 Reacties

De gevolgen van de ‘cartoon rellen’ hebben ook hun invloed op het toerisme. Deense touroperators hebben onlangs alle reizen naar Marokko, Tunesië en Egypte geannuleerd. Dit gebeurde na een negatief reisadvies voor moslimlanden, uitgebracht door de Deense minister van buitenlandse zaken. Volgens de Deense associatie van touroperators zal dit zeker twee weken duren.

Er zijn 27 reacties

  1. Olie_sheikh
    07 februari 2006 om 11:45 uur.

    Waarom is ‘Vrijheid van Meningsuiting’ zo heilig in een democratische rechtstaat? Zal ik jullie als Marokkaanse Moslim vertellen. De meeste Nederlanders roepen dat en ze weten nog niet eens waarom. Het is bedoeld om de overheid te controleren en te bekritiseren. Het is uiteindelijk het volk dat heerst bij een democratie en niet de overheid. Met ‘Vrijheid van Meningsuiting’ laat je de overheid niet zomaar haar gang gaan. Dus ‘Vrijheid van Meningsuiting’ is helemaal niet bedoeld om elkaar (burgers) te bekritiseren dat is een neven-effect. Op deze manier kan de overheid met minder of zonder kritiek haar gang gaan, terwijl wij burgers bezig zijn elkaars geloof en afkomst te beledigen. Zo zie je hoe dom wij burgers zijn. Nederland loopt niet voor niets achter met kenniseconomie. Dat komt omdat wij Nederlanders ons superieur voelen terwijl wij niets voorstellen. Autochtonen voelen zich beter dan Allochtonen en Allochtonen voelen zich op hun beurt beter dan Autochtonen.Typisch Nederlands. Het Midden-Oosten tegen wie wij ons beschaafd voelen is waar beschaving vandaan komt. Heel veel Nederlanders weten dat nog niet eens. Onze Westerse beschaving komt uit Bagdad de hoofdstad van Irak mensen. Wij hebben hun beschaving overgenomen en uiteindelijk noemen wij hun Barbaren. Ook economisch waren en zijn wij nog steeds van hun afhankelijk, wegens hun Olie en Rijkdom.

  2. Olie_sheikh
    07 februari 2006 om 11:59 uur.

    Mijn mening is: ‘ weg met vrijheid van meningsuiting’. Want het wordt toch verkeerd gebruikt. Op deze manier hebben we niets aan vrijheid van meningsuiting. De democratie wordt zo niet bevorderd. Het wordt alleen
    ge(mis)bruikt om elkaar te beledigen. De rechter kan zo ook niet optreden, omdat het heel zwaar weegt bij belangen afweging.

  3. Djaxxx
    07 februari 2006 om 12:56 uur.

    Zeg Olie Sheikh, wees eens consequent en spui hier niet je mening.

  4. Jerry
    07 februari 2006 om 03:09 uur.

    Oliesjeik,

    Je draait door.

    1. Wij Nederlanders voelen ons niet (meer) superieur. Tussen 88 (EK) en de booming 90’s was dit misschien wel het geval, maar sinds de val van paars 2 en de moord op Fortuyn en later Theo (vrede zij ook met hen) staan we weer met beide benen op de grond.

    2. Iedereen weet dat toen wij nog op 4 poten hier door de moerassen banjerden dat er in Afrika, Zuid Amerika, het Midden Oosten en het Verre Oosten al veel verder ontwikkelde samenlevingen waren ontstaan. De mensen in Nederland die dat niet weten hebben slecht onderwijs genoten. (Misschien de VMBO jeugd van dit moment?)

    3. Nederland staat als land met veel know-how bovenaan de ladder. Dat is een feit dus wat lul je nou?

    4. Vrijheid van meningsuiting is inderdaad een tool om de machtshebbers te kunnen bekritiseren, daarin geef ik je gelijk. Maar omdat autochtone Nederlanders/Westeuropeanen nou toevallig de islamisering bekritiseren moet het maar van jou afgeschaft worden? De (strenge) Islamitische Cultuur en de Westerse Cultuur botsen nu eenmaal. Dus wij bekritiseren de kleine minderheid onder de Islamieten die normen en waarden erop na houden van 500 jaar geleden!!! Ik hoef je waarschijnlijk niet uit te leggen welke normen en waarden ik bedoel….

  5. Jerry
    07 februari 2006 om 03:13 uur.

    O ja, Sjeik,

    Als je echt wil weten waarom wij vrijheid van meningsuiting zo belangrijk vinden zou je misschien wat moeten leren van de Westeuropese geschiedenis. Spaanse inquisitie, Franse Revolutie, maar vooral de Tweede Wereldoorlog met ene Hitler lijkt me leerzaam als het gaat om vrijheid van meningsuiting….

    Succes!!!

  6. Youssef
    07 februari 2006 om 04:42 uur.

    Vrijheid van meninigsuiting wordt vaak gebruikt als t gaat om iemands geloof te beledigen of een gemeenschap te bekritiseren, maar als je iets over de joden bv zegt, dan is t gelijk antisemitsme, is toch vrijheid van meningsuiting of niet??!?! wat is t verschil dan tussen dit en dat.?!?
    Het is geen democratie maar een soort bestudeerde actie tegen de Islam en de Moslims.
    Gelijk behandelen is dus een recht!

  7. fadoua
    07 februari 2006 om 05:50 uur.

    ik ben het niet helemaal met Olie eens.
    je mag wel eigen vrije meningsuiting hebben maar ik vind dat ze anderen daarmee niet moeten beledigen.

    Het was al erg genoeg met de Moslims maar nee ze moesten nog olie in het vuur gieten nu mogen ze dat is maar uitdoven wat zeker niet zal lukken of mss niet gemakkelijk zal zijn.

  8. Khalid
    07 februari 2006 om 06:15 uur.

    Joden zijn teringlijers en hebben een grote neus.

    En dit is allemaal waar, vrijheid van feituiting.

  9. Chouaib de Olie_Sheikh
    07 februari 2006 om 08:14 uur.

    Jerry,

    Leuk die Historische herinneringen maar de HOOFDDOEL van ‘vrijheid van meningsuiting’ is het bevorderen van de democratie. Gebeurt dat niet dan kun je het net zo goed afschaffen. Dat is mijn stelling.

    Als je het over de kleine minderheid hebt dan bekritiseer dan alleen die kleine minderheid en laat diegene die het goed doen met rust. Als je de profeet associeert met een terrorist dan associeer je alle moslims met terroristen. De Nederlander bestaat niet, de Turk bestaat ook niet. Maar de moslim bestaat wel en dat is de profeet vzmh. Hij is het voorbeeld hoe een moslim zich moet gedragen. Als je mij met een terrorist associeert dan begrijp je wel dat ik heel woedend kan zijn. Demonstreren en woede uiten is ook vrijheid van meningsuiting. Wees dan ook consequent. Een basisregel van filosofie en rechtswetenschap is dat waarde en normen en het recht tijdloos zijn. Mordernisering en technologie hebben daar niets mee te maken. Dat bedoelde ik nou met superieure gevoelens.

  10. joker
    07 februari 2006 om 08:18 uur.

    khalid zo hoeft het ook niet, niet elke jood lijdt aan de tering

  11. Chouaib de Olie_Sheikh
    07 februari 2006 om 08:30 uur.

    Djaxx,

    Hij is nou nog niet afgeschaft.

    Mijn stelling voor de derde maal is: de HOOFDDOEL van ‘vrijheid van meningsuiting’ is het bevorderen van de democratie. Gebeurt dat niet dan kun je het net zo goed afschaffen.

  12. amore
    07 februari 2006 om 08:53 uur.

    jerry probeers een jood te beledigen

    dan heb je meteen de CIDI op je dak

  13. InGeniuZ
    07 februari 2006 om 09:05 uur.

    Iwa blijf jij maar vooral schelden sukkel. Ik snap niet waarom de webmaster er niks aan doet dat je zulke scheldwoorden gebruikt. Te kleine woordenschat zeker.

  14. InGeniuZ
    07 februari 2006 om 09:10 uur.

    Trouwens oliesheik,

    Filosofie is dingen verklaren zonder God erbij te betrekken. Hmmmm, hoe zit het dan met de Islam bijvoorbeeld?

  15. amore
    07 februari 2006 om 09:12 uur.

    VRIJHEID VA MENINGS UITING WORDT ALLENMAAR TOEGEPAST
    OP MOSLIMS,WAT IK VAN DIE CARTOONS HEB GEZIEN IS
    DE BEDOELING W AS IEMAND TE BELEDIGEN EN NIET
    BEKRETESIREN ,JULLIE EUROPEANEN WILLE ALTIJD SUPERIOR ZYN OVER ONZE ,ALTIJD MET WIJ HET WESTEN
    WAT IS BIJZONDER AAN JULLIE,JULLIE WETEN NIET WAT WAARDEN EN NORMEN ZIJN ENIGE WAT JULLIE
    DOEN IS ALLENMAAR IEMAND BELEDIGEN ,JULLIE HEBBEN T HIER IN HET WESTEN BETER DANKZIJ DIE MOSLIMS,IK HOOP DAT EEN TIJD KOMT DAT MOSLIMS ZELF HUN PRODUKTEN, MAKEN EN NIET AFHANKELIJK VAN HET WEEEESSSSTEN, , ,

  16. Arjan
    08 februari 2006 om 01:12 uur.

    hey amore,

    dat laatste ben ik met je eens. niet alleen in het midden-oosten, maar ook in afrika is dat erg hard nodig. (kapitalisme = bagger). Maar om nou direct te stellen dat alle Europeanen zichzelf superieur vinden…mwoh…..over generaliseren gesproken?

    Buiten dat: de westerse overheersing tijdens koloniale tijden, waardoor dus nu de rijkdom in het westen ligt…….Het Osmaanse Rijk, de (niet-christelijke) Romeinen, Egyptenaren, Mongolen….ze probeerden allemaal te overheersen. Ik vind ook dat er een hele zooi embargo’s en oneerlijke handelswetten (vooral in de VS) moeten worden afgeschaft, maar de situatie nu is een uitvloeing van toen. Als het Osmaanse Rijk, ofwel het Midden-Oosten en Turkije, de koloniale strijd had gewonnen, had de situatie nu precies andersom geweest.

    Dus er zit waarheid in je woorden, maar niet volledig. En ik voel me noch beter, noch minder dan jou of wie dan ook. En met mij velen. Hopelijk voel jij hetzelfde.

  17. Chouaib de Olie_Sheikh
    08 februari 2006 om 09:36 uur.

    InGeniuz,

    Ik heb geen één ding via de islam verklaart.

    Ik heb het over vrijheid van meningsuiting.

    Ik heb uitgelegd waarom het zo heilig is en NIET hoe de islam daarover denkt. Daarvoor moet je niet bij mij zijn.

    Ik snap jou reactie niet.

  18. Jerry
    08 februari 2006 om 01:03 uur.

    jezus christus, wat zijn sommige mensen toch koppig.
    Amore vroeg: Jerry, probeer eens een jood te beledigen…

    Ik heb al eens gezegd: Gooi die schotels van je balkon en zet ned1,2 of 3 aan…wakker worden.

    In nederland worden echt wel grapjes over joden gemaakt, je moet alleen oppassen met de holocaust. Duizenden nederlanders hebben gezien hoe de joden werden afgevoerd dus dat ligt hier nog wel een beetje gevoelig. Over 30 jaar niet meer, ben ik bang.

    Maar hebben jullie dan nog nooit van Hans Teeuwen gehoord (ze hebben het wel altijd over de Joden, maar die duitsers waren ook geen lieverdjes), Theo van Gogh beledigde naast moslims ook joden, en op straat leeft de term ouwe”jood” ook weer op.

    Dus jullie moeten niet mekkeren want in Nederland mag je kritisch zijn op/grapjes maken over iedereen, ook op homo’s en joden. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de grappenmaker altijd leuk is…

    En ik word er trouwens schijtziek van dat je als Deen je nergens meer kan vertonen. Omdat een paar Deense Cartoonisten prentjes hebben gemaakt in een Deense krant zijn ALLE Denen vogelvrij verklaard in bepaalde moslimlanden? Je zou maar in zo’n ambassade werken en op het volgende moment word je gestenigd. En dan nog beweren dat de Islam vredelievend is. Misschien de Islam wel, maar de Islamieten daaro niet. Zijn net zo gek als Bush.

    Ben ook benieuwd hoe lang ik kan rondlopen in Amsterdam met een Deense vlag op mijn jas. Zullen we eens even kijken hoe vredelievend de Islam is. Ik word er echt kotsmisselijk van….

  19. Saida
    08 februari 2006 om 01:24 uur.

    ”Ik heb al eens gezegd: Gooi die schotels van je balkon en zet ned1,2 of 3 aan…wakker worden.”

    Mensen Jerry heeft gesproken!

  20. Inayat
    08 februari 2006 om 01:42 uur.

    Schotel? Welke schotel? Ik heb geen schotel. Ik zie geen schotels hier in de buurt. Wat bedoel jeprecies? Dat wij Marokkanen allemaal een schotel hebben? Of dat alle moslims een schotel hebben? Mmmm… iemand die zo dom loopt te mekkeren: daar wordt IK dus echt kotsmisselijk van
    BwEEEUHH..

  21. amore
    08 februari 2006 om 02:17 uur.

    JEERY
    ik kijk graag naar aktualiteiten ,nieuws en nog meer ,en ik vind t
    altijd eenzydig .altijd het westen ,het westen bestaat niet meer
    zegs amerika daar hoor jullie by,amrika heb jullie bevryd allenmaar
    in hun voordeel,als die duitsers an kwamen in amerika was
    amerika verloren daarom hebben ze die oorlog hier gevoerd,
    die oorlog heeft voor ellende gezorge in de wereld,en ook verdeeldheid,zoals BUSH zei,kruistocht ,wat ik mij erger is
    dat iederen mag een atoombom hebben,behalve moslims lande n
    dat zi maar ander landen ontwapenen incl esrael

  22. jasper
    08 februari 2006 om 03:16 uur.

    Amore,

    Woon je in Nederland? Wil je in Nederland blijven wonen? Wil je een toekomst hier opbouwen voor jezelf en je kinderen en kleinkinderen?
    Als het antwoord ontkennend is, vind ik dat je hier z.s.m. moet vertrekken, omdat je dan alleen maar tegen ergernissen oploopt.
    Als je hier wel wilt blijven, zul je hoe dan ook moeten proberen om de Nederlandse cultuur en mentaliteit te begrijpen en accepteren.
    Dat is de prijs die je betaalt voor vrijheid.
    En die ‘vrijheid”is niet op jouw voorwaarden, maar die is zoals jij nu ervaart.
    Aan jou het antwoord.

  23. amore
    08 februari 2006 om 05:27 uur.

    jasper
    ik woon 30 jaar nl ,ik nheb mij beste gedaan om te integreren
    van die 30 jaar heb ik 25 gewerkt,ik vind dat ik goede heb gintegreerd,en ik ben van mening dat iederen die in een
    land gaat wonen moet zich integreren,maar die kans moet je krijgen
    ze zeggen vryheid blijheid dat is niet altyd
    ik vind dat nl een speciaal regelling treft voor mensen die hier
    allang hebben gewerkt om terug te gaan naar hun land als hun dat
    willen ,meeste mensen die hebben niets om terug te vallen
    ik zo mij als eerst in de rij gaan staan

  24. de Olie_Sheikh
    08 februari 2006 om 05:54 uur.

    Jerry,

    Wel tegen kritiek kunnen. Het zijn ook burgers in dit land en hebben ook ergenissen en kritiek zoals jij. Jij bent niet diegene die bepaalt wie hier blijft of niet. En volgens mij hebben zij ook het recht om hun mening te uiten zonder dat ze bedreigd worden met uitzetting.

    Nou ben je echt hypocriet aan het doen. Hans Tueewen maakte altijd veel grappen over moslims. Geen een moslim hoor je daarover. Ieder cabaretie maakt grappen over moslims. Ieder debiel denkt tegenwoordig dat hij de Islam kan beledigen.

    Wees consequent en verplaats je ook in anderen. Ik zal jouw derde alinea van jouw laatste reactie invullen In plaats van holocaust en joden vul ik moslims en profeet in:

    Over moslims worden echt duizende grappen gemaakt, je moet alleen oppassen met de profeet. miljarden moslims hebben geleerd hoeveel hij voor ons betekent heeft en hoeveel hij voor ons gaat betekenen. Over 30 jaar is het nog steeds zo, ben ik blij.

  25. Astou
    08 februari 2006 om 07:42 uur.

    Amore, een direct gevolg van vrijheid van meningsuiting is dat je wel eens mensen beledigt. Dit kan niet anders, iedereen heeft nl. eigen normen en waarden, deze verschillen onderling sterk. Ik was beledigd dat een iman een homo minder dan een varken mocht noemen. Deze imam is geen straf opgelegd, omdat het nu eenmaal zijn eigen mening is.

    Om een democratisch land te kunnen blijven, moet vrijheid van meningsuiting bestaan. Anders wordt vanzelfsprekend de ene groep vrijer dan de ander. Stel voor dat ik, de atheist, onder een christelijke wet zou moeten leven. Dat zou prettig zijn voor de christen, maar voor mij toch iets minder. Zo zijn er nog wel wat andere voorbeelden te noemen.

    Om er voor te zorgen dat een ieder, welk geloof of normen en waardenstelsel deze persoon ook aanhangt, vrij kan zijn in Nederland is de vrijheid van meningsuiting een voorwaarde. Anders is het gedaan met de democratie.

  26. Dan
    08 februari 2006 om 10:40 uur.

    #
    Khalid zei,

    on februari 7th, 2006 at 6:15 pm

    Joden zijn teringlijers en hebben een grote neus.

    En dit is allemaal waar, vrijheid van feituiting.

    N.a.v. je uitspraken is er een joodse fatwa tegen je uitgesproken, heel Israel is in rep en roer, de Israeliers verbranden de ambassade en de vlag van het geboorteland van je ouders, ik zou maar onderduiken 🙂

  27. Hans Anders
    13 februari 2006 om 01:29 uur.

    Je IP-nummer is al opgevraagd door de MOSSAD 😉