MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Jonge Marokkanen ervaren meer discriminatie

11 februari 2006 | in Maatschappij | 8 Reacties

Volgens Het Parool voelen Marokkanen onder de 25 zich vaker gediscrimineerd dan oudere Marokkanen. Zij hebben ook een negatiever beeld van de Marokkanen in Amsterdam. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau O+S van de gemeente. O+S denkt dat dat komt door de moord op Theo van Gogh door de Marokkaanse Mohamed B., eind 2004.

Er zijn 8 reacties

  1. tommy
    13 februari 2006 om 09:05 uur.

    zou je denken dat het zou komen door mohamed b. or zou het zelf aan de jeugd liggen. als ik hier in het dorpje waar ik loop marokaanse jeugd zie lopen, lopen ze alleen maar te dolen. kijk je ze vriendelijk aan geven ze een grooooootte bek.

    ik wil ze niet allemaal over een kam scheren, voordat jullie daar over beginnen. maar zo ervaar ik het.

    vind je het gek dan! dat mensen op ze neerkijken.

  2. Mohammed
    13 februari 2006 om 10:18 uur.

    Naast mij woont een Nederlandse gezin. Ze zijn erger dan de Tokkies. Ze drinken elke dag een paar kraten bier, werken niet(nog nooit gewerkt ook)leven van de bijstand. Ze groeten je nooit terug, behalve als ze je nodig hebben. Ik wil niet alle Nederlanders over een hoop gooien maar diegene die denkt dat alle Nederlanders beschaafd zijn, heeft het mis. Ik, als Marokkaan wil me aanpassen, maar dan wel aan deze Nederlandse buren.

  3. amore
    13 februari 2006 om 05:08 uur.

    tommy
    die jeugd heb je overaal .ok bij nederlanders maar allachtonen
    vallen snel op ,die weten niet waar die thuis horen ,als je wordt overaal aangeken ,dan ga je anders gedragen,als je gaat solliceteren wordt je geconforteerd met dicrimenatie,en nog meer nadellen
    tegenover nederlandse jeugd,maar wil niet zeggen dat je iederen
    zo gaat zien .rot appels heb je overaal helaas

  4. Abdellatif
    15 februari 2006 om 03:44 uur.

    laat die jongens met rust,zolang ze niemand of zichzelf kwaad (drugs,criminaliteit)doen moet we ze niet oordelen

  5. Puzzled
    15 februari 2006 om 06:48 uur.

    Armore,
    Zou het kunnen dat solliciteren moeilijk is omdat je grote problemen met de Nederlandse taal hebt? Het verwijt van discriminatie is heel makkelijk te maken, maar weet je zeker dat je betere kwalificaties hebt dan de andere sollicitanten?

    Ik begrijp trouwens dat Marokkaanse meisjes veel minder problemen om aan werk te komen omdat zij het ook veel beter doen op school. Hebben deze meisjes dan geen last van discriminatie?

    Er zijn veel (nog niet genoeg) voorbeelden van Marokkanen die het wel maken in deze maatschappij, dus de discriminatie is zeker niet systematisch.

    Mvgr,

    Puzzled

  6. amore
    15 februari 2006 om 08:51 uur.

    puzzled
    daar kom je weer met dat argument dat de taal is de barrier
    dat de marokkanen geen baan kunnun vinden.en die mensen uit
    polen en nog meer landen die de taal niey kunun behersen
    het is bekend als je mooie vrouw bent ,heb je zo een baan
    natuurlijk zijn hier marokkanen die beter kwalificaties hebben dan
    nederlanders in die komen niet aan de bak,ik vind dat sollciteren moet anoniem zijn zoals in belgie,dan weet de werkgever niet waar
    je vandaan komt.iederen gelijk kansen

  7. Bink
    24 februari 2006 om 07:00 uur.

    Wat mij vaak opvalt aan sommige Marokkaanse jongeren, is dat ze hun onzekerheid proberen te verschuilen achter een soort misplaatste arrogantie (hard praten, je niet aankijken, ‘sorry’ zeggen maar het niet menen, je negeren). Vaak ontwapenen ze ook wel als je nadrukkelijk aardig tegen ze doet. Maar het is gewoon vermoeiend om daar de hele tijd rekening mee te moeten houden. En soms heb ik ook het geduld er ook niet voor.

    Ik ben zelf allochtoon en werd vroeger ook gediscrimeerd maar niet om mijn gedrag maar letterlijk om hoe ik eruit zag, om mijn ras (ik ben Chinees). Maar ik denk dat Marokkaanse jongeren helemaal niet worden gediscrimineerd om waar ze vandaan komen, maar om hun gedrag. Ik heb nooit iemand iets negatiefs over Marokkanen horen roepen, omdat ze er Mediterriaans uitzien. Wat erg jammer is want ze zijn mondig genoeg om zich staande te houden zonder ‘arrogant’ te zijn.

    Over dat andere onderwerp dat er wordt gediscrimineerd tijdens sollicitaties; ik denk dat alle allochtonen er last van hebben. Nederlanders zijn ontzettend mierenneukerig wanneer het gaat om taal, vooral bij kantoorbanen. Ik heb zelf een goede baan, maar ik heb geen carriere gemaakt bij een Nederlands bedrijf.

  8. Mark
    05 maart 2006 om 05:49 uur.

    De groep Marokkanen in Nederland is relatief klein, en ik verbaas mij erover hoe deze mensen er steeds weer in slagen om zo vaak op een negatieve manier op te vallen.

    Ik heb niets tegen Marokkaanse mensen, maar wel tegen het gedrag dat vooral de jongeren vertonen. Deze jongeren zijn in mijn ogen een schande voor hun familie en voor het volk waarvan ze afstammen en ik vind dat zij, net als de niet sociale Nederlanders, het niveau van de Nederlandse samenleving naar beneden halen.

    In eerdere reactie op dit artikel werd al wat verteld over het onaangepaste gedrag: een grote mond, overdreven macho gedrag, schreeuwen, schelden en de hele dag nutteloos rondlummelen. Ik kan daar nog aan toe voegen: het op straat lastig vallen i.v.m. de verkoop van softdrugs, zwartrijden, een slechte beheersing van de Nederlandse taal. Dat laatste is natuurlijk heel opvallend voor mensen die geboren zijn in Nederland.

    Dat veel Marokkanse jongeren qua gedrag niet goed aangepast en ontwikkeld zijn is duidelijk, maar ik vraag mij af hoe dit nou precies komt. Waarom zie ik bijvoorbeeld geen Indonesiers, Chinezen, Polen of Vietnamezen dit gedrag op een dergelijke schaal vertonen? Wat is het verschil en wie kan mij dit duidelijk maken?

    Ik heb mij wel eens laten vertellen dat Marokkanse jonegeren het niet makkelijk hebben en ik gezien hun gedrag denk ik dat het waar is. Deze mensen zouden tussen de wal en het schip in vallen, omdat ze zich in hun vaderland niet meer thuis voelen en in Nederland ook niet. Marokko heeft hen niets te bieden omdat ze zo verwesterd zijn en in Nederland hebben zij moeite omdat ze slechts één van de velen zijn en ze zich nauwelijks kunnen aanpassen aan de Nederlandse samenleving.

    Het overdreven macho en agressief gedrag van de jonge Marokkaanse jongemannen is misschien te verklaren doordat ze, net als veel mensen, de wens hebben om uniek en geaccepteerd te zijn, maar niet helemaal begrijpen hoe dat op een sociale wijze kan. Binnen de groep van Marokkaanse jonge mannen kan deze wens alleen in vervulling gaan door de anderen te overtreffen. Overtreffen in wild gedrag, in stoer doen, in schreeuwen. Ze onderscheiden zich door het vertonen van nog meer afwijkend gedrag.

    Ik zou Marokkaanse jongeren graag willen begrijpen, maar het lukt me niet om te accepteren dat ze zo onaangepast zijn. Zo on sociaal tegenover de rest van de bevolking. Wie kan mij nou eens duidelijk vertellen waarom dit gebeurt en wat er aan gedaan kan worden?