MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokko veroordeelt geweld om cartoons

15 februari 2006 | in Geloof, Politiek | 9 Reacties

Marokko heeft met 15 andere landen van de Arabische wereld de gewelddadige rellen bij de protestbetogingen tegen de Deense spotprenten veroordeeld. Dat blijkt uit een gezamenlijke verklaring, die de ambassadeurs van 16 Arabische landen vandaag bij een ontmoeting met Spaanse parlementsleden in Madrid hebben afgelegd. Het geweld is “ten zeerste te betreuren”, benadrukten de diplomaten. De ambassadeurs verklaarden dat ze voor het recht op de vrijheid van meningsuiting zijn. Maar daarbij moet in elk geval “respect voor heilige symbolen van alle godsdiensten” gewaarborgd worden.

Het document werd afgegeven door de ambassadeurs van Egypte, Algerije, Irak, Jemen, Jordanië, Qatar, Koeweit, Libanon, Libië, Marokko, Mauritanië, Saoedi-Arabië, Soedan, Syrië, Tunesië en de Verenigde Arabische Emiraten en afgevaardigden van de Arabische Liga en de Palestijnse Autonome Gebieden.

Er zijn 9 reacties

  1. youssie
    15 februari 2006 om 11:30 uur.

    wat een slijmballen zeg, diep in hun hart voelen ze wat anders.

  2. Saido
    16 februari 2006 om 08:51 uur.

    Ik denk niet dat ze anders voelen. de macht hebbers in deze landen zijn smeerlappen, zij zorgen allen maar voor slechte imago zodat zij de bevolking kaal kunnen plunderen. en het is jammer dat de bevolking van deze landen hersens dood zijn. voor de vrijheid moet je vechten en niet vluchten. zie maar franse revolutie toen de tijd.

    de vrijheid in Arabische land is dood en begraven. en dat moeten we beseffen accepteren en niet langer blijven ontkennen.

  3. Saida
    16 februari 2006 om 10:01 uur.

    Wat maakt het uit het is ten eerste hypocriet omdat Marokko net een aai over de bol heeft gekregen voor het goede martelwerk. Ze krijgen zelfs een nieuwe gevangenis daarvoor
    En ten tweede is het aan dovenmans oren besteed. Moslims zijn zo stil namelijk.

  4. waarheid
    16 februari 2006 om 10:14 uur.

    Het word eens tijd dat de islamitische landen een eenheid vormen en gaan samenwerken.

  5. Saida
    16 februari 2006 om 12:30 uur.

    Waarheid leuk bedacht maar denk je echt dat het westen dat toe laat?

  6. Gothic
    16 februari 2006 om 01:03 uur.

    @youssie

    Je bedoelt te zeggen dat dit geweld en andere massale demonstraties, die in feite de aandacht alleen nog maar meer hebben gevestigd op de cartoons in proporties staat tot die cartoons? Of denk je dat als je een beetje nadenkt, de reactie toch wel overdreven is?

    Bovendien, aangezien jij in Nederland woont, neem ik toch aan dat ook jij wel beter weet of niet? Ik bedoel, als één persoon, of een handvol iets roepen, snap je toch ook wel dat een heel land er op aanspreken overdreven is? Of ben jij van mening dat “het westen” alle volledige landen aansprakelijk moet stellen voor één zelfmoordenaar uit een bepaald land?

    Ik hoor constant mensen hier in Nederland zeiken over het feit dat de hele “gemeenschap” wordt aangesproken op het gedrag van één persoon uit de gemeenschap, of dat de hele Islam wordt aangekeken op de woorden van één haatzaaiende imam. Terwijl de Moslims met dit gezeik en geweld als reactie op de cartoons, precies hetzelfde doen. Dit geld ook voor de Moslims in Nederland die heel Denemarken aansprakelijk stellen door vlaggen te verbranden, voor wat een handvol mensen hebben gedaan, dat zelfs nog niet eens een wet heeft overtreden in dat land. DAT is hypocriet.

    Overigens benadruk ik nogmaals. NIET MOSLIMS kunnen NIET WORDEN GEHOUDEN AAN DE WETTEN VAN DE ISLAM!!!

    Als je dat niet aanstaat, als je wil dat alle mensen om je heen zich houden aan de wetten van Islam, moet je vooral verhuizen naar een Islamitisch land. En anders, gewoon ophouden met zeiken over het feit dat zo’n 15 miljoen mensen gewoon scheit hebben aan de Islam. De Christenen in dit land (waar ik er zelf geen van ben) houden toch ook de niet Christenen niet aan de wetten van de Bijbel? Verwacht dan ook niet dat niet Moslims zich houden aan de Islamitise wetten…

  7. trab
    16 februari 2006 om 07:10 uur.

    Hey Gothic. Ik vind dat je een mooi lange tekst heb geschreven? Maar het kan beter. Hoezo hypocriet. Zal ik je eens wat vertellen? Hoe komt het toch dat als er spotprenten worden gemaakt over de Islam, dat het in het kader van de vrijheid van meningsuiting cq. krenken valt. Twee….Als Abou Jahjah spotprenten maakt over de Joden dan is het racisme. Dit is pas hypocriet en met 2 maten meten. Drie….waarom wordt de tekenaar met verlof gestuurd als hij spotprenten wilt maken over Joden of Christenen. Ben je bang dat de Islam jouw SATANISTISCHE gothic-overtuiging overklast, of heb ik het over zaken die er niet toe doen????????
    afz. liefhebber van rechtvaardigheid

  8. Truth Hurts
    17 februari 2006 om 07:20 uur.

    Ey Gohtic? Volgens mij ben je op de verkeerde site! http://www.lonsdale.nl is waar je thuis hoort!

  9. andy
    18 augustus 2006 om 03:02 uur.

    Er was ook ophef in nederland over een spotje over “de hand van god” toen ging zelfs de cristen unie ermee bemoeien, en et spotje zach ik opeens niet meer!

    trouwens et geweld laat allen maar zien dat die mensen diep zijn geraakt, maar mensen die niet gelofen zien dat anders.

    Dus bij deze:mensen die geen relegie hebben ga toch en eindje fietsen, want dicuseren me t julle lijkt als of je tegen een muur praat!!