MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Jongeren demonstreren in Utrecht

16 februari 2006 | in Geloof | 13 Reacties

Bij een demonstratie op de Neude, gisteravond in Utrecht, zijn drie arrestaties verricht. Zo’n zestig veelal Marokkaanse jongeren hadden zich verzameld om te protesteren tegen de Deense spotprenten en de anti-islam-sfeer. Een aantal jongeren droeg een spandoek met de tekst “vrijheid van meningsuiting, islam, dialoog en respect”. Voor het protest was geen vergunning aangevraagd. Het protest verliep in het begin vreedzaam, maar later werd de sfeer wat grimmiger. De politie arresteerde uiteindelijk drie jongeren en zegt niet veel moeite te hebben gehad met de relatief kleine betoging.

Er zijn 13 reacties

  1. Gothic
    16 februari 2006 om 12:53 uur.

    Wanneer houd dit gezeik nu eens op met al die “demonstraties” overal over die cartoons? Ik bedoel, hoe lang willen “moslim jongeren” nog doorgaan met zeiken hierover. Alsof het een ruk uitmaakt? Iedereen negeert die betogingen intussen toch, en het toont alleen maar weer aan, dat die mensen a) Over gevoelig zijn voor kritiek. b) Het laat mensen denken dat ze de hele dag geen flikker te doen hebben anders dan demonstraties houden. Is dit de nieuwe vorm van hang jongeren?

  2. justme
    16 februari 2006 om 07:17 uur.

    Ze mogen demonstreren, daar is niks mis mee. maar zoals jij Gothic al zegt zijn er weinig mensen geïntereseerd in hun standpunt. ik denk zowiezo dat die demonstraties weinig zin hebben, niemand gaat tegenwoordig nog zijn gedrag verranderen voor iemand waarmee hij amper of niets te maken heeft (persoonlijk gezien dan). misschien dat ik nu te pessimistisch klink, maar het komt zo wel op mij over. verder vind ik het erg jammer dat er altijd weer een paar gasjes zijn die de sfeer weer moeten verzieken

  3. henk m. korbee
    17 februari 2006 om 01:40 uur.

    Is het niet een keer verstandig na te gaan welke prenten zijn afgebeeld in al die ”moslimlanden”? Misschien is er wel een spotprent bij van zo lijkensnijderimam om mensen op te hitsen dat niet gemaakt is door ”die Denen”! Trouwens als er bespot wordt is er ook iemand die zich bespot vindt. Zeggen dat die prenten beneden je waardigheid zijn is een duidelijke boodschap aan de makers ervan. Oproepen tot het in stukken snijden geeft alleen maar aan dat men door moet gaan met een beetje de spot drijven zodat men misschien leert te relativeren en\of afstand te nemen van kwade geesten. Trouwens, men beroept zich op de profeet Mohammed die toch kennelijk weinig invloed heeft gehad op het gedrag van de mensen precies zoals Jezus, Boeddha enzovoort in weerwil van wat beweerd wordt.

  4. Abdelkader
    17 februari 2006 om 07:16 uur.

    Wat jullie zo juist uitleggen is pure onzin. Het loopt wel fout af met drie arrestaties, dat keur ik ook af, dat vind ik ook niet goed. Het feit dat jullie doelloze kankerracisten zijn stoort mij erg!

  5. cccxxxxx
    18 februari 2006 om 11:38 uur.

    een vergunning laten aanvragen anders uitalkaar rammen
    moeten we alles tolereren nee
    we moeten oppassen dat deze groepering geen eigen leven gaat leiden en maar doen waar ze zin in hebben

  6. Shams
    18 februari 2006 om 11:55 uur.

    Op Nioweb.nl staat een filmpje. Wat een domme kinderen zeg. En die coole jongens met hun capuchons over het gezicht; respect hoor. Maar niet heus.

  7. Gothic
    20 februari 2006 om 03:01 uur.

    @Abdelkader

    Right! Jij noemt ons? Ik ga dat maar niet eens herhalen wat je zei. Maar ik begrijp nu wel dat je de grootste hypocriete moslim bent die ik tot nu toe ben tegen gekomen.

    De fik moet in een land als er een spot prent wordt gemaakt, een hele grote bek opzetten als moslims worden uitgescholden en nu?

    Moet nu de autochtone bevolking in opstand komen en moskees in de fik steken omdat JIJ ons ik citeer “kankerracisten” noemt? Volgens mij ken je de hele betekenis van het woord niet eens. Maar dank je wel, ik ben nu goed pissig, en reken niet langer op veel tolerantie van mij. Blijkbaar als jij, en met jou ongetwijfeld velen andere, het niet kunnen winnen met woorden dan moet het maar met geweld of anders schelden.

    Ik hoop dat je landgenoten blij met je zijn, want mensen die mij ten onrechten een racist of zelfs een “kankerracist” noemen, kunnen wat mij betreft opflikkeren naar een land waar ze wel kunnen “aarden”.

    Als ik dan toch wordt uitgemaakt voor racist zal ik me zo gaan gedragen ook. Misschien wordt het tijd dat de moslims in dit land behandeld gaan worden als ze zouden zijn behandeld in “het land van herkomst”. Dus geen vrijheid van menings uiting, geen uitkering etc. Mischien dat sommige moslims die zich nu niet thuis voelen in dit land zich dan wat meer gaan thuis voelen.

    Zoals je begrijpt, ik wordt niet blij als iemand mij voor racist uitmaakt. Da’s volgens mij het eerste woord dat er geleerd wordt.

  8. ras
    20 februari 2006 om 05:26 uur.

    Gothic zei,

    on februari 20th, 2006 at 3:01 pm

    @Abdelkader

    Right! Jij noemt ons? Ik ga dat maar niet eens herhalen wat je zei. Maar ik begrijp nu wel dat je de grootste hypocriete moslim bent die ik tot nu toe ben tegen gekomen.

    De fik moet in een land als er een spot prent wordt gemaakt, een hele grote bek opzetten als moslims worden uitgescholden en nu?

    Moet nu de autochtone bevolking in opstand komen en moskees in de fik steken omdat JIJ ons ik citeer “kankerracisten” noemt? Volgens mij ken je de hele betekenis van het woord niet eens. Maar dank je wel, ik ben nu goed pissig, en reken niet langer op veel tolerantie van mij. Blijkbaar als jij, en met jou ongetwijfeld velen andere, het niet kunnen winnen met woorden dan moet het maar met geweld of anders schelden.

    Ik hoop dat je landgenoten blij met je zijn, want mensen die mij ten onrechten een racist of zelfs een “kankerracist” noemen, kunnen wat mij betreft opflikkeren naar een land waar ze wel kunnen “aarden”.

    Als ik dan toch wordt uitgemaakt voor racist zal ik me zo gaan gedragen ook. Misschien wordt het tijd dat de moslims in dit land behandeld gaan worden als ze zouden zijn behandeld in “het land van herkomst”. Dus geen vrijheid van menings uiting, geen uitkering etc. Mischien dat sommige moslims die zich nu niet thuis voelen in dit land zich dan wat meer gaan thuis voelen.

    Zoals je begrijpt, ik wordt niet blij als iemand mij voor racist uitmaakt. Da’s volgens mij het eerste woord dat er geleerd wordt.

    Gothic je zij dat niemand zich druk moest maken over praatjes, en zie nu zelf waar jij je druk om maakt , soms berijp ik de mens niet .Het enige wat de mens is elkaar kapot maken en verder niks .Denk je dat je zelf bent beledigt als iemand je een rasist noemt , zelf heb het erger meegemaakt dan je denkt en ben ik dan een rasist .Nee want ik weet veel beter dan diegene die het mij heeft aangedaan en het was nog een nederlander ook , dus leven en laten leven mensen en zie wat de toekomst brengt en ieder zijn eigen weg , gr: ras

  9. Toth
    20 februari 2006 om 06:49 uur.

    Me thinks thou protests too much, most probably musically challenged Gothic person!

  10. Joop Sloert
    21 februari 2006 om 11:59 uur.

    @Gothic:

    Wat een reductionistische argumentatie voer je aan. Of begrijp je dat woord niet?!

    Je bent dom, waarschijnlijk blank en racistisch en ik schaam me voor het feit dat je een landgenoot bent!

    Je wordt door je domheid helaas niet belemmerd een oordeel te vellen over zaken waar je geen verstand van hebt. Je zou je mond moeten spoelen.

    Als de opmerking van een iemand je intolerant maakt, dan was je al intolerant.

    Als je Abdelkader een moslim noemt, en hem naar ‘zijn eigen land’ verwijst dan vraag ik je: hoe weet je wie hij is en dat hij moslim is?

    Als je hem naar zijn eigen land verwijst dan heb je het waarschijnlijk over Nederland, want ik heb het gevoel dat hij gewoon hier geboren is/de nederlandse nationaliteit heeft. Maar dat weet ik niet, en dus doe ik er geen uitspraken over.

    Ik schaam me dood dat mensen zoals jij woorden in de mond durven nemen en mensen beledigen uit een cultuur die buiten extremistische element ook veel meer wijsheid bevat dan jij ooit met je anderhalve neuroon kunt bevatten. En ook dat kun je niet bevatten.

    En als je antwoord met een scheldkanonade, of een agressieve intolerante tekst, dan bewijst dat eens te meer dat je dom bent en naar.

    Ik vind jou een ongewenst element en zou jou het liefst uit willen zetten. Niet Abdelkader.

    En als je het je afvraagt: ik ben noch links, noch moslim, noch extremist. Het enige wat ik doe is MIJN VERSTAND GEBRUIKEN. Gebruik je eigen verstand eens!!!

  11. chahida
    08 maart 2006 om 04:46 uur.

    hoi iedereen
    hoe kan jij als nederlander begrijpen wrm we ons zow druk maken over die cartoons??weet je als je telkens weer die stempel van terorist krijgt opgeplakt word je vanzelf pissig!!!!end ja inderdaad die rellen hadden niet mogen zijn nee.niemand keurt dit goed maar weet je snap je probleem niet ze als er geen begrip lang je kant komt hou je mond dan want volgens mij weet je niet waarover je het hebt!de profeet is voor ons iets heeeeeel belangrijk en mag ook niet afgebeeld worden laat staan met een bom in zen tulband de profeet is de meest vredelievende persoon maar swat kan er over blijven praten maar ja hoop dat je je eerst afvraagt waarom die betogingen enz…voor je commentaar geeft als er comentaar is gelieve naar men mailt te sturen dank je

    DOEI,BESLAMA xXx

  12. chahida
    11 maart 2006 om 01:48 uur.

    dit is men e-mail adress hiphop_girl_02@hotmail.com

  13. Charlotte
    14 maart 2006 om 02:08 uur.

    Hoi iedereen, en vooral Chahida,

    Jammer dat de demonstratie illegaal was en op problemen is uitgedraaid, maar het deel over het constant afgeschilderd worden als terrorist snap ik heel goed hoor Chahida! Wat mij betreft hadden die cartoons nooit geplaatst moeten worden, zeker niet in heel Europa herdrukt.

    Als er in een krant cartoons afgedrukt waren over homoseksuelen die AIDS verspreiden was het hele land – terecht – in rep en roer geweest over de negatieve en discriminerende implicatie ervan. We vinden over het algemeen dat de bescherming van minderheden even belangrijk is als de vrijheid van meningsuiting. Behalve als het om Moslims gaat, blijkbaar: schijnbaar is er niets op tegen om alle Moslims als terroristen af te schilderen, terwijl Moslims het op het moment in Nederland (en waarschijnlijk ook in Denemarken en de rest van Europa) véél moeilijker hebben dan homo’s. Wie is er in hemelsnaam bij gebaat om ze met dergelijke ongevoelige cartoons te kwetsen en nog meer het gevoel te geven dat ze hier niet gewenst zijn!?

    Ik denk dat je zelf religieus moet zijn – en dat ben ik niet – om echt te kunnen begrijpen hoe kwetsend het is als er met je geloof gespot wordt. Maar dat ik het gevoel niet ken betekent niet dat ik niet vind dat het gerespecteerd moet worden. Jyllands-Posten, de Deense krant die de cartoons als eerste plaatste, vindt dat blijkbaar ook als het om andere geloven gaat: ze hebben eerder spotprenten geweigerd omdat ze kwetsend zouden kunnen zijn voor Christenen. Totaal hypocriet.