MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Vrouwelijke Imams in Marokko

16 maart 2006 | in Geloof | 57 Reacties

Volgens christian-international-news.com zullen in april dit jaar 150 vrouwelijke imams in Marokko afstuderen. Zij krijgen hierna een contract van onbepaalde tijd van de Marokaanse overheid. Met de contracten wil de Marokkaanse overheid de positie van de vrouw verbeteren. Zij mogen les geven en gelovigen bijstaan, maar niet voorgaan in gebed. Dit zal in de toekomst niet veranderen. De Islamitische vrouwen bezitten allemaal de Marrokaanse nationaliteit en zijn gemiddeld 45 jaar.

Er zijn 57 reacties

  1. hamid imazighen
    16 maart 2006 om 02:31 uur.

    arabieren hebben niks te bieden zonder berbers bestaat marokko niet.

  2. hamid imazighen
    16 maart 2006 om 02:35 uur.

    beste arabieren zonder iriffien of gzenaya waren jullie niet bestaan kijk wie heeft de fransen weggejacht uit marokko dat zijn igzenayen.a stom arabier
    kijk wat israel wat maakt met jullie.
    leve republiek democratiek rif

    allh akbar

  3. Albidaoui
    16 maart 2006 om 04:40 uur.

    Wa RIFFIE,

    waar slaat deze reactie op??!! Dit geeft al aan hoe slim de riffies zijn??!! Ik ben echt overtuigd van het feit dat jullie de fransebn hebben verjaagd…NOT

  4. youssie
    16 maart 2006 om 07:34 uur.

    he hamid ahhahahh waar heb jij het nu weer over. met je republiek democratiek rif ahhahahahahahh. ga verder dromen ga hahahahahahhaah
    echt een boer uit de berg die zit te dromen ahhahahahhaha

  5. Tarek
    16 maart 2006 om 09:32 uur.

    eh terwijl de rifi bezig waren met de Spanjaarden hebben mijn opa en oma die komen uit casblanca samen met anderen de fransen weggejaagd, zowel rif als arabieren hadden aandeel dus komt niet die praatjes

  6. casawi
    16 maart 2006 om 09:56 uur.

    a stomme idioot ga eerst normale nederlandse zinnen maken dan kom je terug al klawi

  7. westmoker
    17 maart 2006 om 08:21 uur.

    Viva Mohamed Abdelkarim Elkhattabi!!!!!! Le seule roi et president du Rif.

    C’est dommage qu’il n’as pas reussi en son plan.

  8. nardjis
    17 maart 2006 om 10:00 uur.

    discussie gaat over vrouwen die imam willen worden en niet over arab/amazigh!

  9. king_mes
    17 maart 2006 om 12:21 uur.

    die reacties van rifi gaat helemaal nergens over, vrouwelijke imams in marokko Wat heeft het een met het ander te maken. Wij zijn echt nog net schapen en wij willen meedoen in de wereld. we kunnen beter koeien blijven melken ergens in de bergen. Zolang er mensen zijn die marokkaans zijn en binnen marokkaan ook nog onderscheid gaan maken, rif of arabier.. ik ben moslim en de rest zijn grenzen die mensen op aarde hebben opgesteld, na je dood heeft dat totaal geen waarde a rifi

  10. benn
    17 maart 2006 om 12:39 uur.

    berber of arabier wij zijn marokkaanen en moslims
    dus hou op met dat gedoe kleine kinderen wordt verstandig
    wij zijn 1 volk van allah ik ben zelf berber maar ik woon in meknes
    toffe stad sfeer is te gek daar berbers en arabieren wonen daar in
    goeie staat van vriendelijkheid samen dusss
    wees een marokaan en praat niet zo dom
    lang leve de marokkanen

  11. Azulista
    17 maart 2006 om 01:13 uur.

    Ieder Marokkaan die zich arabier noemt is een domme Berber.

    In 1965 sprak nog meer dan 90% berbers thuis.

    Voor de ddarija sprekende:

    Ddarija is geen ARabisch, maar een mixtaaltje (er zijn genoeg boeken hierover verschenen, ik zou zeggen leer je taal kennen).

    Daarija wordt gesproken op zijn Berbers en bestaat ui ongeveer 1/3 Berbers, meer dan 50% Arabisch en de rest is Frans, spaans, etc….

    Taalkundigen spreken over twee verschillende talen als ze het hebben over Ddarija en HEt Arabisch. Het Arbisch is dan ook een dode taal, het is namelijk van niemand de moedertaal en het wordt nergens op straat gesproken.

    Beste gearabiseerden:

    Ja Iriffiyen zijn dom en achterlijk. Jullie zijn de vaders van de wetenschap. En als je naar de situatie waarin de arabieren zich bevinden dan is het duidelijk te zien. Iedereen die een klein beetje zelf respect heeft, zou schamen om te zeggen dat hij een Arabier is deze dagen. OOH voor jullie informatie: DDarija en haar sprekers worden door echte ARabieren als tweederangs(wezens) beschouwd.

  12. AMIRA
    17 maart 2006 om 01:57 uur.

    Soebhanallah!!!! kijk wat een opmerking soebhanallah!!
    Waarom heb je het over arabieren en berbers?
    Het ging hier duidelijk over marokkaanse vrouwen die willen gaan afstuderen als imaam!! Misschien zitten er wel berberse vrouwen tussen dat weet je niet!!
    Is het misschien een stukje onderdrukking die je zo heeft gemaakt!! dat marokko meerendeels uit arabieren bestaat dat je je zo miskent voelt!! soebhanallah!! broeders en zusters!! ik heb een hekele aan berbers die arabieren haten om dat ze niet bij marokko willen horen!! jullie zondere jullie af!! maar alhamdoelah we zijn allemaal marokkanen en ik ben trots op mijn arabische afkomst!!!

  13. AMIRA
    17 maart 2006 om 01:58 uur.

    hoop dat je wat wijzer word!! HAMID

  14. amore
    17 maart 2006 om 04:19 uur.

    amira
    we hebben niemand gedescrimeenrd jullie arabieren zijn altyd bezig
    ik heb ook vrienden overaal ook in casablanca ,ik vind dat je de berbers
    niet moet aanvallen want die zijn genoeg ondersrukt en nog steeds
    ieder minderheid wil graag eigen cultuur behouden dus wat bedoel je
    met dat wij niet willen bij horen,ik heb imand zeggen tydens en voetbal
    wedstryd van marokko moghtrari komt uit rif en hij heeft gescoord voor
    marokko toen zei de arabier hij is geen marokaa n AMIRA je moet
    je eigen mensen hatten die descrimeneeren op deze site als jullie
    zo blijven dan geloof ik dat oorlog breekt uit

  15. amore
    17 maart 2006 om 04:35 uur.

    youisse
    arabieren zijn net verus overaal waar die komen wordt de veruss
    verspreid jullie land is bedorven nou zijn jullie bezeg onze land aan
    verderve,met alles,sta niet verbaasd als in marokko burger oorlog
    uitbreekt als jullie zo doorblijven ,want we hebben lef ,ik ben iemand die
    met iederen omgaat maar als zo n idioot onze gaat discremeneren
    logisch dat wij terugkatsen WAAROM VALLEN JULLIE LANDGENOOT
    NIET AAN DIE ONZE DISCREMENEERT,OF STAAN JULLIE ACHTER
    HEM,DE MEESTE RIFFIYEN DIE VOELLEN DAT ZIJ BIJ MAROKKO
    HOREN MAAR JE ZO HOORT DAN ZIT JE DIE MENSEN AAN DENKEN

  16. AMIRA
    17 maart 2006 om 04:42 uur.

    haah

  17. trab
    17 maart 2006 om 05:37 uur.

    Ik ben alleen trots op mijn Arabische afkomst omdat profeet Mohammed (vzmh) en bepaalde overige profeten (vzmh) deze ook hebben. Anders doe het mij helemaal niks. NUL, Nul. Wat betreft berberse afkomst zelfde verhaal alleen vervang ik de heilige profeet en overige profeten (vzmh) door mijn ouders. Kortom, het is dus trots zijn op mijn Islamitische afkomst en ZÉKER NIET op de Arabische afkomst van deze tijd met gekke Irakezen die mekaar willen opblazen (niet allemaal overigens) en Berberse afkomst met Mohammed B’s die als een slager te werk gaat. Dus denk even na voordat jullie wat zeggen. Bovendien zijn jullie volgens mij,die volslagen misslaan met hun reactie( neit eens op het onderwerp ingaan), niet eens bezig om onze achterstand als Medelanders in te halen. Deze dames moeten gestimuleerd worden om kennis over te dragen.

    P.S.Moge alle moslims gezondheid, geloof, wijsheid en geluk hebben in deze wereld! Einde verhaal….

  18. trab
    17 maart 2006 om 05:39 uur.

    het is trouwens jullie voor wie dit bericht geldt (doelgroep: kortgezegd mensen die mekaar uit maken voor stinkrifie dit stinkarabier dat).

  19. marokkino
    17 maart 2006 om 09:44 uur.

    Tfoe beginnen jullie weer?
    We zijn toch allemaal Marokkanen of niet!

  20. do
    17 maart 2006 om 09:59 uur.

    Wat ben ik toch blij dat er ook vrouwelijke imams komen. Het bewijst weer eens hoe geemancipeerd Marokkanen zijn. En die discussie van Arabier of Berber heeft hier niks mee te maken. Mensen wees blij dat we zo ver komen, wees niet zo ouderwets alsjeblieft…

  21. Olie_sheikh
    18 maart 2006 om 03:56 uur.

    Ik denk dat de moskeeën in Marokko te vol zullen raken, als vrouwelijke imams voor gaan in het gebed.

    Nu even over die Arabische/Berberse kwestie:

    Voor bepaalde domme berbers (gelukkig heeft de meerderheid van de berberbevolking een normaal verstand).

    Zonder de Arabieren waren de berbers nog steeds barbaren. (westerlingen noemen dit volk niet voor niets zo). Zonder de Arabieren zouden de berbers nooit het rechte pad hebben gekend en de Islam hebben leren kennen. Zonder de Arabieren zouden de berbers geen beschaving hebben gekend en waren nog steeds hun dochters aan het neuken. Je kunt van alles lullen over Arabieren. Maar Arabieren hebben geschiedenis geschreven en beschaving gekend. Welke geschiedenis en beschaving hebben berbers gekend?? Zelfs de profeet is Arabisch. Alleen om deze reden zie ik af van mijn berberse identiteit en sluit ik me trots aan bij de Arabieren. Als men zich gaat verdiepen in de geschiedenis van Marokko, dan zal men achterkomen, dat de eerder genoemde ‘Abdelkarim Elkhattabi’ heel trots was op zijn Arabische identiteit. Hij antwoorden tegen de Spanjaarden toen ze hem wilden overhalen om zich tegen de Arabieren te keren, met: “ Ik ben trots dat ik een Berber ben en ook heel trots dat ik tevens een Arabier ben”. Hij studeerde af aan de El Qarawiieen universiteit in Fes en weet je wat hij studeerde: ARABISCH. Er zijn zelfs boeken hierover geschreven. Zelfs de berberse held is trots dat hij Arabier is.

    Dat mensen nog steeds in hokjes denken. De meeste Marokkaanse inwoners van Nederland zijn van Berberse afkomst. Wat je vaak hoort is dat berbers heel vaak roepen dat ze gediscrimineerd worden en over een kam worden geschoren. En die Berbers doen juist precies datgene waarover zij klagen, namelijk discriminatie en stigma. Over achterlijk gesproken. Nogmaals ik heb het hier niet over alle berbers, maar tegen diegene die zich aangesproken voelen.

  22. fadoua
    18 maart 2006 om 08:50 uur.

    ik begrijp jullie niet mensen arabier of berber maakt niet uit we zijn toch allemaal marokanen of ni, we zijn allemaal moslims waarom beginnen jullie elkaar uit te maken voor niks. precies dat het iets zal uitmaken wat jullie zeggen. en ik vind het prachtig dat er nu vrouwen imam kunnen worden.

    P.S. uiteindelijk zijn wij allemaal mensen van Allah, niemand is perfect
    en dit discusie over ik haat arabieren of berbers zal jullie niet helpen in het hiernamaals.

    salamo3alaikom

  23. brahim
    19 maart 2006 om 03:37 uur.

    ah olie sheik, vanwaar heb je de info dat de riffijnen hun dochters neukten, in de djahilijah deed iedereen onzedelijkheden, daarom heette die tijd voor islam “de tijden van onwetenheid”!!!
    and by the way: na de islam waren de arabieren het ergst in het loochenen van God!!

  24. Salam
    20 maart 2006 om 01:04 uur.

    Aan iedreen,
    Jullie zijn allemaal moslims en marokkanen en leven dezelfde situatie in Nederland. In plaats dat jullie tegen elkaar botsen, wees een beetje intelligent en help elkaar. Jullie geven de kans aan de nederlanders om jullie te bekritiseren. Geef ze de kans niet. Laat zien dat jullie een eenheid zijn. Dat een riffi of een andere een is. De riffi komt uit een streek in Marokko, zoals tadlaoui uit Beni mellal, of Chaoui uit regio Casablanca of Chamali uit Tanger enz…Wij zijn allemaal marokkanen en dus arabieren. Een berber is de inwoner van de Barbarie. Barbarie was de eerst naam van noord afrika en het woord marokko komt van de Mauren of Mauritanie nu.
    Een ding is zeker, iedereen moet trots zijn op zijn land. Marokko heeft een lange geschiedenis waar vele europese landen jaloers van zijn.
    Aks ik een riffi zo hoor praten dan denk ik dat hij meer racist is dan anders. Hij spreekt over een streek, dus regio en regionalisme. Regionalisme is te vergelijken met onderscheiding. In ander woord : Ik ben niet als jou en ben beter dan jou. Dus racisme en discriminatie.
    Wij zijn allemaal marokkanen en daar moeten wij trots op zijn. Nederland leeft in de klei in de tijd dat Marokko een lang geschiedenis had met architectuur, wiskunde, natuurkunde, biologie enz….
    Lees een beetje over Marokko …..

    MVG

  25. Fikri
    20 maart 2006 om 12:53 uur.

    Olie_sheikh zei:
    Zonder de Arabieren zouden de berbers geen beschaving hebben gekend en waren nog steeds hun dochters aan het neuken!
    Of bedoel je dat de arabieren hun dochters levende ingravende of ze alleen achter lieten in woestijn voor wolven.
    Arabieren zijn de best in het misbruiken van Islam, wanneer ze het goed uitkomt zijn ze moslims en wanneer niet dan zijn het moderne mensen die europeannen van alles voorzinnigen(onder ander het plegen van veraad tegen mede moslims, zolas in Marokko door Alla Al fessi aan de fransen)
    Voor arabieren in Marokko heb ik iets leuks te melden, in middenoosten zien ze jullie moeders en zussen graag als een verwennen arabischepop( zie casa, Agadir, Marrakech en Tunsie.

    Arabieren hebben de Islam naar marokko gebracht, hahhahahah of bedoel je Allah SWT. Niet spelen met Islam want Allah zal je voor altijd vervloeken zoals je broeders in middenoosten(er wordt met hen gespeeld door joden en christennen, palestina, lebonnen en irak).
    Ik ben trots als moslims, maar ik zal het niet accpeteren dat mijn Marokko door stellettjes kruimeldieven aan de fransen honden is verkocht.
    Marokko is voor marokkannen, er zal ooit weer trots marokkannen zijn die niet pooieren voor christennen of arabieren maar voor het land zelf.
    Niet spelen met Islam!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  26. Henk
    20 maart 2006 om 06:12 uur.

    De woorden van Salam zijn heel goed en iedereen zou zich het aan moeten trekken en zorg dragen dat je Marokaan bent met elkaar,andere genieten van de onderlinge strijd en zullen verdeelheid blijven zaaien.

  27. fadoua
    20 maart 2006 om 07:08 uur.

    heel mooi gezegd “Salam”.Ik hoop dat ze daar iets van leren

  28. fadoua
    20 maart 2006 om 07:14 uur.

    Berbers zijn ook geen gemakkelijke mensen. zeker de meisjes.
    ik zeg ni dat alle meisjes slecht zijn maar als een meisje een hoofddoek draagt en om het hoekske haar kut weggeeft wat noem je dat dan.

    en overal zijn er slechte meisjes jij moet ni zegge dat arabieren het ergst zijn. want berberse meisjes zijn ook erg.
    NIET IEDEREEN IS HETZELFDE.

    dus als je je moslim noemt dan zou ik meer respect tonen in plaats van de arabieren uit te maken.

  29. ministrele
    21 maart 2006 om 12:04 uur.

    Het zijn geen imams die worden opgeleid maar geestelijke verzorgers…. ??? Een imam gaat voor in het gebed en die vrouwen doen dat niet.

    Marokko is pas 50 jaar oud ????
    Arabieren zijn de afstammelingen van Qouaraish….??? en die wonen niet in marokko. 100 jaar geleden sprak bijna niemand arabisch…..zijn die arabieren geimporteerd ofzo ??
    Of zouden het imazighen zijn die verarabiseerd zijn ???
    Het tmazight wordt pas een aantal jaren onderwezen in het marokaans onderwijs. Als ik in marokko zou wonen zou ik gewoon Frans spreken.
    Geen respect voor de eigen mensen maar wel voor een koloniale macht.
    En zo is het toch….naar beneden stampen en naar boven slijmen, stelletje …..

    De moren worden genoemd in het Lied van Roeland want een geschiedvertelling is over Karel de Grote over zijn strijd tegen de Moren in de Pyreneen…. ????
    Dat een marokaan zichzelf of een andere marokaan moor noemt is echt te erg voor woorden.
    Het is een scheldnaam voor je voorouders ….wij zijn Imazighen wat vrij volk betekent.

    Dat de arabisch sprekende marokanen het over de islam gaan hebben getuigd alleen van onwetendheid. Er is nog een ander volk wat het geloof voor zich zelf wil houden…………

    Darisza arabisch bestaat trouwens uit Tmazight, Frans en arabisch.
    Dus waarom iemand zich uberhaupt zichzelf arabier zou noemen is mij onduidelijk. Mischien hadden ze Marokko dan wel Hassan’s of Mohamed’s Arabie moeten noemen ipv Marokko zoals in Saudi Arabie is gebeurd.
    Voor hen die het nog steeds niet begrijpen….Maghreb waar Marokko de ergenaam van is beslaat oorspronkelijk van Mauritanie tot Libie.
    Dat wil zeggen voor de Koloniale overheersing…je leest het goed voor de koloniale overheersing. Later is daar oa Marokko uit voortgekomen: 1956

    Vooroordelen zijn er altijd maar feiten met fictie vermengen is wat anders.

  30. Salam
    22 maart 2006 om 12:43 uur.

    Aan Ministrele

    Ik denk dat je de geschiedenis van Marokko moet leren. Of je nu een berber of riffi of wat dan ook dan moet je weten dat Marokko is ouder dan 5000 jaar. Hoe kom je in Godsnaam met 50 jaar. Ken je toevallig Ibn Batouta of niet. Ik denk het niet. Ken je Mansoer Dahbi of niet. Nee zeker niet. Lees iets over je land ook al ben je oorspronkelijk uit de oerwoud van afrika. Als je dat door hebt dan kunnen wij verder gaan. Er is ook een boek van Herman Opdijn ( hoorgleraar en Marokko kenner ) over marokko die heel nuttig voor je kan zijn. Dus je mag niet van alles schrijven zolang je niet weet waar je het over hebt, want je staat voor aap.

  31. ministrele
    22 maart 2006 om 04:29 uur.

    Wat was er dan in 1956 ???
    Voor zover ik weet en ja ik kan het natuurlijk mishebben is Marokko toen pas onafhankelijk geworden en is toen de staat Marokko opgericht.
    En ja Marokko was ook 5000 jaar geleden bevolkt.
    Het gaat er om hoe die volkeren zich zelf noemen en Marokko bestond voor 1956 gewoonweg niet.
    Marokko heeft onder het procteraat van Frankrijk gestaan tot 1956 vanaf 1905 ofzo. Het Marokko waar jij het over hebt is de Maghreb en bestond niet alleen uit Marokko. Nu mischien wel maar oorspronkelijk niet.
    Heb je kaart van Afrika wel eens goed bekeken ??
    Je zou zo een liniaal langs de grenzen kunnen trekken !!!
    En dat is ook wat er gebeurd is.

    En ja ik mag alles schrijven, dit is nog steeds een vrij land en als ik voor aap sta is dat voor mijn rekening ???

    Overigens zal ik de boeken waar je naar refereert doornemen, ik wil altijd bijleren…..daar hoeft niemand zich voor te schamen.

  32. Ali
    23 maart 2006 om 11:18 uur.

    Officieel is marokko in de 8ste eeuw opgericht met die naam. Toen Idris I (afstammeling van profeet Mohammed) uit het midden-oosten wegvluchtte van Kalief Haroen Al-Rashid en de Idrissiden kalifaat in wat nu marokko, algerije en spanje oprichtte. Het land werd Al-Maghrib genoemd. Tegenwoordig is de arabische naam van Marokko dan ook Al-Maghrib. Geen enkele marokkaan noemt zijn land Marokko. Marokko is een nederlandse vertaling/verbastering van Al-Maghrib. Dus de staat Maghrib bestaat al sinds de 8ste eeuw. Daarvoor (tussen de 7de en 8ste eeuw) was het een provincie van eerst de Omajjaden en daarna de Abbasiden. Toendertijd heette het al Al-Maghrib (al Aqsa).
    M.a.w marokko bestaat officieel als land sinds de 8ste eeuw.
    Dat een land gedurende de eeuwen van grootte veranderd betekent niet dat het land “opnieuw” is opgericht. Duitsland bestaat immers ook niet pas sinds 1945.

    Al-Maghrib heeft altijd bestaan uit wat nu Marokko, Algerije en Mauretanie is. De Fransen hebben het toen opgedeeld. Vandaar de rechte lijnen.

    Ik hoop dat je wat hebt bijgeleerd.

  33. fadoua
    23 maart 2006 om 05:03 uur.

    Ministrele,
    eventjes een verduidelijking voor die arabisch waarover je het had.
    arabisch is de moedertaal waarvan berberse taal, arabisch in marokko en nog meerdere arabische landen is uitgekomen.tmazight is zelf van het arabisch uitgebloeid.
    en als ik u was zou ik meer respect tonen voor het arabische taal want ik zie niks in het berbers geschreven in de koran. misschien moet je de Koran is doornemen.

  34. amore
    23 maart 2006 om 08:03 uur.

    fadoua
    dom gelul dat amazigh van arabisch is uigebloeid,jij wil onze laten geloven dat wij geen iegen taal hebben,onze taal was zuiver tot
    jullie kwamen en onze taal vuil gemaakt en nog andere dingen
    jullie hebben onze de kans om de taal op op school te nooit
    te leren natuurlijk de koran is arabisch om dat de meerderied van
    de moslims bestaan uit arabieren logisch ,iegenlkijk moeten wij de koran in berbers te gaan vertallen en genoeg van dat gezeik
    hou op dat jullie beter hebben enige die jullie beter hebben zin
    vrouwen,ik heb geeb hekel aan niemand.maar nu begin ik te twijfelen

  35. Salam
    23 maart 2006 om 11:51 uur.

    Dag Ministrele,
    Ali heeft je goed beantwoord. Vergeet ook niet dat de otomanen ( turken )alle arabische landen en een hele stuk europa hebben veroverd BEHALVE Marokko. Dat was onder hun hoede voor een hele tijd. Zij hebben een pak slag gekregen van Al Maghreb ( Maroc of Marokko ) gekregten. Dus marokko was een onafhankelijke staat in die tijd. Frankrijk of Spanje zouden nooit Marokko binnenvalen als wij die stomme algerijnen niet hadden geholpen toen Frankrijk hun land had veroverd. Zij waren bang van Marokko omdat wij een pak slag hadden gegeven aan de Otomanen die erg sterk waren. Maar ja, Frankrijk had allemaal canonen enz.. die wij niet hadden in die tijd. Ik denk dat als je meer interess aantoont voor de geschiedenis van Marokko dat je verbaasd zult zijn. Ik raad je aan om het te doen. Je kan alleen maar troots van worden.

    Fadoua heeft ook gelijk over de berberse taal. Het is eigenlijk een idioom. en geen taal. Berberse is geen rijk taal. Een hele hoop actuele woorden bestaan niet in berberse. Dat waren allemaal tekens net de oude egyptisch. Dat heet nu tiffinagh. Denk je dat het de moeite waard is om tekens te gaan schrijven. Denk je dat de Microsoft een logiciel ( programma ) gaat uitvinden om die tekens te kunnen codifieren. Vergeet ook niet dat er 3 verschillende berberse talen in Marokko zijn. Wie van hun heeft gelijk, riffi, tashelhit, tamazight, soussi en ook nog de hassani taal dat wordt gesproken in de woestijn. Straks wil iedereen een eigen taal in Marokko en dan wordt helemaal een grote zooitje. Tanger een taal, Marrakech, Casablanca, Oujda enz…

    .

  36. Ali
    24 maart 2006 om 08:27 uur.

    Ik wil iets toevoegen aan het verhaal van Salam. De fransen waren toendertijd inderdaad bang voor Marokko. Tot de slag om Isly, waarbij marokkaanse troepen die Abd Al-Kader (algerijnse verzetsheld) kwamen helpen werden verslagen door de fransen.

    Daarnaast was Marokko het eerste land dat de VS heeft erkend als land in de 18de eeuw. Toen Moulay Ismail destijds 144 schepen stuurde om tegen de engelsen te vechten. De Amerikanen hebben nog steeds het erkenningsverdrag van de Marokkanen in een museum. Geldt als het langste verdrag dat Amerika met een land heeft gesloten. En op het verdrag staat gewoon MAROKKO (Al-Maghrib).

    Trouwens de huidige koning Emir Al-Moeminien Mohammed VI is van de Alaouitische dynasty die sinds begin 17de eeuw onafgebroken aan de macht zijn in marokko.

    Aan deze hele discussie wil ik tenslotte ook nog toevoegen dat ik sommige opmerkingen over Berbers vs. Arabieren een beetje onzin vindt. In de Koran staat dat de beste voor Allah de meest gelovigen zijn. Niet de Arabieren of de Berbers. Maakt het eigenlijk uit of je berbers of arabier bent? Wat wel belangrijk is is dat arabisch de belangrijkste taal van marokko blijft omdat de Koran in het Arabisch is neergezonden. Arabisch is tevens DE taal van de Islam. Als je de Koran in andere talen gaat vertalen krijg je interpretaties en betekenisverlies. M.a.w er gaat hetzelfde gebeuren als wat met de bijbel en torah is gebeurd. Er is op zich niks op tegen dat berbers op school wordt gegeven,

    Uiteindelijk zijn we allemaal eerst moslims dan pas marokkaans en dan pas arabier of berber. Alleen het eerste is van belang, het tweede iets minder en het laatste helemaal niet.

  37. amore
    24 maart 2006 om 09:26 uur.

    salam je lult als een arabier die hekel heeft aan berbers
    zooijte zit in casa rabat marrakecsh en nog meer arabisch gedeelte man jullie ontkenen alles dankzij ouropa weten wij meer over onze
    afkomst ik vind iederen zijn eigen taal moet sprekem waar hij leeft
    en wij hoef onze niet aan jullie aan te passen ,jullie arabieren ontkenen
    altyd de minderheid dat is julie probleem,,

  38. fadoua
    24 maart 2006 om 12:52 uur.

    wie zei dat ik een arbier ben.
    ik zeg u gewoon dat het arabische taal ouder is dan het berbers en dat het vandaar is uitgebloeid en nog ik geen hekel aan arabiere waarom zou ik. die zijn ook van marokko. Berbers en arabieren hebbe same gewerkt om die spanjaarde weg te jage uit chamal.

  39. ministrele
    24 maart 2006 om 04:02 uur.

    Ik heb inderdaad bijgeleerd en begin nu te begrijpen dat (arabisch) Marokko zich ziet als de erfgenaam van het vroegere Maghreb.

    Vergelijking met Duitsland gaat niet op…..vergelijk het maar met het Armenie van nu…….dat was oorspronkelijk ook veel groter dan het nu is.
    Duitsland is alleen vanwege de eerste wereld oorlog onder curatele gesteld en na de tweede wereldoorlog in 2-en gedeeld.
    Nu is er weer 1 Duitsland. Marokko in zijn huidige vorm bestaat pas vanaf 1956.

    Amazigh schrift heeft niets te maken met het arabische schrift.
    En dat er wordt beweerd dat imazighen afkomelingen zijn van arabieren lees ik hier ook voor het eerst.

    Laat hier wel een onderscheid zijn tussen officiele taal van het centraal gezag in dit geval Marokko en wat de mensen thuis spreken.
    Een extra bijkomstigheid voor Marokko is dat het tmazight pas een aantal jaren geleden is erkent en nu ook in het onderwijs wordt onderwezen.
    Ik zou de arabisch sprekende onder ons willen attenderen op het feit dat er heel veel arabisch sprekende marokanen familie of mischien wel een oma of opa hebben die nog wel tmazight spreekt.
    Tenminste als je het van het platteland komt…want dat is me wel opgevallen……mensen van de stad spreken arabisch…en dat is ook te begrijpen want in het marokaanse onderwijs werd er alleen maar arabische les gegeven naast natuurlijk het frans.
    Dat zou ook kunnen verklaren waar dat sorry dat ik bot zeg superieuriteits gevoel vandaan komt. Per slot van rekening zijn ” arabieren ” geletterd.
    Er wordt gemakshalve wel vergeten dat veel van die stedelingen thuis berbers spreken totdat het vervaagt is/was, want waarom zou je tmazight spreken als je arabisch kan spreken met iedereen. Het tmazight is nu eenmaal streekgebonden, iedere streek heeft zijn eigen tmazight.

    Emir mouminin, gelovige der gelovigen…bloedopvolging is niet islamitisch….je hebt een raad van mouminien die de emir zou moeten kiezen . Ik heb dat nooit zo begrepen maar ik weet wel dat frankrijk hier een grote rol in heeft gespeeld. Het is beter zaken doen met 1 persoon dan met een heel volk. Er zijn voor Mohamed 5 ook verschillende sultans een kopje kleiner gemaakt die niet wilden mee werken met de fransen.
    Het was overigens ook een sultan die frankrijk binnen haalde omdat hij schulden had. Vergadering 1905 van oa engeland, frankrijk, duitsland, italie etc. Dit soort stukken zul je niet in Marokko vinden maar in franse bibilitheek archieven is genoeg te vinden hoe het een en ander in zijn werk is gegaan. In Saudi Arabie heeft eerder iets soortgelijks plaatsgevonden.
    Het Arabie van Saud….was voor de amerikanen ook makkelijker zaken doen met 1 persoon dat een heel volk.
    Als Saud dat trouwens niet had gedaan dan was de US het huidige Saudi Arabie binnen gevallen vanwege de olie…dit was rond de eerste wereld oorlog. Lijkt me ook een kwestie van kiezen of delen.
    Rif Republiek (1921-1925) is ook door 12 landen binnen gevallen omdat Engeland (toen een grootmacht) het niet kon hebben dat dit over zou slaan naar bijv. India of Egypte. Vaak ben je niet de sterkste en moet je wel meegaan.

    Goede tip trouwens over IBN Batouta !!!
    Hij is in Tanger geboren…dus waarschijnlijk was dat ook een amazigh …. ?????

    Ik heb niet de moeite genomen om onderstaande te vertalen maar als ik het moet vertalen omdat je geen engels spreekt , Lijkt het me dat je engels moet gaan leren. Hier in Europa heb je daarveel meer aan dan het arabisch.

    History of the Amazigh People:
    In 1000 B.C. the Imazighen people were already long established in North Africa (Shafiq, 1989). In Morocco for instance, they constitute at least 45% of the population distributed among three sub-ethnic groups and dialects (Sadiqi, 1997). Owing to their political and geographical position, the Imazighen have been invaded by Phoenicians, Romans, Vandals, Byzantines, Arabs, and Europeans. Eventually, they all left, except for the Arabs. The Arabs brought Islam, a universalizing religion, and stayed to become an integral part of North African population and heritage. Their language, however, changed and gave rise to what is known as Darija, Aammia, or Colloquial Moroccan. North African countries, including Morocco, are considered today to be an integral part of the Arab World. Constitutionally, these countries claim to be Arab-Islamic Nations. Today, most Moroccans claim Islam as their religion.

  40. Sakina
    24 maart 2006 om 06:49 uur.

    als jij je voelt als de minderheid is da u probleem.
    ik ben ook berber en hamdollah ik voel me ni als minderheid. mss moet je iets van wat Ali zegt lere want ik denk da jij een hekel hebt aan arabiere.

  41. fito
    24 maart 2006 om 07:32 uur.

    hou op jongens wij zijn toch een volk of jij nou een berber bent of een arabier
    wij zijn marokanen wij moeten elkaar niet gaan discrimineren. bijvoorbeeld als marokkaanse elftal gaat voetballen dan staan we als een man achter ons nationale elftal, en onze voorouders hebben als een man tegen de bezetters gevochten.Ik vraag me af waarom we altijd rasistisch. andere voorbeeld is
    kijk hoe europeanen leven die hebben verschillende talen en de cultuur is verschillend en ze leven als broeders met elkaar ze bouwen de toekomst van
    voor hun kinderen

  42. vato loco
    24 maart 2006 om 08:29 uur.

    sallam alleikom ik vind jullie nou echt achterlijk bezig allemaal,waar slaat’t nou op.ik ben zelf berber van oorsprong. geboren in fes en voel me gewoon marokaan .
    maar op 1ste plaats moslim.
    marokko bestaat uit berbers en arabieren en we zijn gewoon gelijk.wie het niet accepteert kan beter uit marrokko blijven.

  43. Salam
    24 maart 2006 om 11:05 uur.

    Aan Amore

    Ik lul niet maar ik praat. Ik heb geen hekel aan niemand. Heb je Europa nodig om iets te weten over je afkomst. De berbers zijn geen arabieren en die komen uit de Balkan streek, Griekenland en Turkije. Sommige boeken praten zelfs over Indië. Dus als wij allemaal gaan lulen zoals je dat zegt, dan zal ik zeggen dat de berbers hun landen hebben verlaten en naar noord afrika zijn gekomen.
    Zoals Ali zei, wij zijn eerst moslims, marokkanen, en dan pas arabieren of berbers. De arabische taal is de taal van de islam. In China, Indonesië, Pakistan, Iran, Afghanistan enz….. wordt de koran gelezen in het arabisch en niet in hun eigen taal. Ik zou momenteel niet kunnen denken hoe wij de koran kunnen vertalen in berbers, want dat is nog een incompleet taal. Tot nu toe is de Tamazight ( Soessi ) taal de meeste gesproken in Marokko. Er wordt gesproken over de Tiffinagh maar dat zijn allemaal tekens. Hoe kun je in Godsnaam een zo moeilijke taal als die in de Koran staat geschreven vertalen in tekens. Dat is toch absurd. Natuurlijk mag iedereen zijn eigen idioom praten want anders heb je geen identiteit maar je moet niet ontkenen dat de arabische de officiele taal van Marokko is. Dat de arabieren de minderheid ontkenen is jou mening. Dat denk je mischien maar dat is niet zo. Over welke minderheid praat je. Dat is een woord die ontkomen is in de europese landen om de buitenlanders te identificieren. Dus dat is een woord dat hoort bij de europese vocabulaire. In de derde wereld landen of ontwikkelings landen bestaat de woord minderheid niet. Dat bestaat in landen waar discriminatie is. In Marokko is geen discriminatie. Ik ben sinds 22 jaar teruggekomen naar Marokko na 8 jaar te hebben gestudeerd in Nederland. Ik heb nooit een gevoel gehad van minderheid in Marokko. Ik kan van alles zijn. Ik ben gewoon een marokkaan. Waarom zegt een fries of een brabander dat hij van een minderheid is. Dat is je eigen gevoel als je zo praat. Ik zou het maar uit mijn hoofd halen.

  44. Ali
    25 maart 2006 om 11:49 uur.

    @ministrele

    De vergelijking met Duitsland gaat juist wel op. Duitsland in z’n huidige vorm bestaat pas sinds 1989. En voor 1945 heeft duitsland nooit de vorm en grootte gehad die het nu heeft. En toch is de creatie datum van duitsland niet 1945 of 1989.
    Al-Maghrib bestaat sinds de 8ste eeuw als Al-Maghrib punt uit. De huidige koning is van de alaouitische dynasty die sinds de 17de eeuw aan de macht is. Over continuiteit gesproken…

    Ik snap jou verhaal over emir al moeminien niet. Ik laat even in het midden of het koningschap een juiste regeringsvorm is binnen de islam, maar feit blijft wel dat de koning/sultan van marokko sinds de oprichting van marokko elke jaar van alle stammen in marokko (ook de berberse stammen) een bey3a krijgt. M.a.w. een eed van trouw. Dat maakt hem emir al moeminien. Ook volgens de Koran.

    Ik zou graag willen afsluiten met een 2 hadiths van de profeet Mohammed waarvan ik hoop dat iedereen ze rustig leest en vaak herhaalt voor zichzelf:

    hadith 1 : “The Prophet (saw) has said: O people, Remember that your Lord is One. An Arab has no superiority over a non-Arab nor does a non-Arab have any superiority over an Arab; also, a black has no superiority over a white, nor does a white have any superiority over a black, except by virtue of piety (Taqwa). Indeed the best among you is the one with the best character (Taqwa) (Baihaqi) He further said: You are in no way better than (an individual with) a red or black complexion, except if you are able to surpass him in piety. (Miskhat)”

    hadith 2 : A man once visited the Prophets mosque in Madina. There he saw a group of people sitting and discussing their faith together. Among them were Salman (who came from Persia), Suhayb who grew up in the Eastern Roman empire and was regarded as a Greek, and Bilal who was an African. The man then said:

    “If the (Madinan) tribes of Aws and Khazraj support Muhammad, (it is understood because they are Arabs like him) they are his people. But what are these (foreign) people doing here?” (Implying an obvious dislike for foreigners) The Prophet became very angry when this was reported to him. He went to the mosque and summoned people to prayer. He then addressed them saying:

    “O people, know that the Lord and Sustainer is One. Your ancestor is one; your faith is one. The Arabism of anyone of you is not (by virtue of the nobility of) your mother or father. It is no more than a tongue (language) The Prophet further said: Let people stop boasting about their ancestors. One is only a pious believer or a miserable sinner. All men are sons of Adam, and Adam came from dust (Abu Dawud, Tirmidhi). Humanity is one unit, the family of Allah. . Its individuals are members of one society bound together by their common origin, which is so comprehensive that it includes all differences within its oneness. The Holy Prophet (saw) has said: Humanity is the family of Allah, the best human is one who is kind to His (Allahs) family. (Mishkat) Extending a helping hand to a foreigner is extending your hand to your own family member.”

    Dus hou op met zeuren en wees nuttig voor je religie, samenleving en de mensheid.

  45. Sara
    28 maart 2006 om 02:45 uur.

    Hallo allemaal,

    waar zijn jullie allemaal mee bezig????? wat heeft dit met het onderwerp te maken???? hebben jullie niets anders te doen of zo.

    gewoon normaal reacties geven over het onderwerp.

    ik ben tenminste blij dat de situatie van de vrouw in Marokko wordt verbetert.

  46. Jamal
    28 maart 2006 om 05:54 uur.

    Aan alle DOMOORS (zowel Berbers als zogenaamde “Arabieren”)

    Enkele belangrijke feiten, wie dit ontkent, weet niets van de Marokkaanse geschiedenis of is een vieze leugenaar, die een paar boeken over zijn/haar cultuur moet lezen, wat ik WEL heb gedaan.

    1 De Koning is BERBERS: Hij heet Mohammad Ben Hassan Al Alaoui FILALI: Filali komt van Tafilelt: een BERBERSE stadje ten noord-oosten van Marakech (Sousi’s).

    2 Bijna alle Koninklijke gardesoldaten zijn BERBERS: ik kan het weten want de oom van mijn vader is daar kapitein.

    3 90% van de Marokkanen is BERBERS: de rest is, ofwel Joods, Spaans, Frans, en eventueel enkele ECHTE Arabieren uit het Midden Oosten.

    4 De reden waarom men in de regering Arabisch gebruikt als voertaal, is dat men moeilijk 4 Berbertalen kan leren. Maar dat betekent niet dat degen die Arabisch spreken ook Arabieren zijn.

    5 Moulay Driss Zarhoun is de eerste Arabier van betekenis die in Marokko is geweest, hij heeft veel Berbers bekeerd tot de Islam, het ware geloof. Daarom moeten we ook lof uitspreken aan de Arabieren.

    6 De twee machtigste dynastiën in Marokko, de ALMOHADEN en de ALMORAVIDEN (1000-1400 nc) waren Berbers, zij hadden een rijk van Spanje tot Senegal, en van Tanger tot Tunis.

    7 De twee Grootste Generaals van de Islam, namelijk Tarik ibn Ziad (Berber) en Salahdin Ajoubi (Koerd) waren geen Arabieren, alhoewel ze over een Arabisch Rijk regeerden.

    8 De eerste ontdekkingsreiziger die in de Verboden Stad (Peking, China) binnenkwam, Ibn Batouta is Berbers.

    9 Het Berbers geschrift bestaat al 5000 jaar, het werd al gebruikt in de Antieke supermacht Cartago. Het heet het Punisch geschrift, voor wie dit niet weet.

    10 De Romeinen noemden de Berbers Barbaren, maar dat zeiden ze van alle volkeren die geen Romeinen waren en waarvan ze een pak slaag kregen (Germanen, Berbers, Perzen)

    11 De heer Ibnoe Sina, uitvinder van de Sinus en Cosinus (wiskunde), was geen Arabier, maar een Iraniër.

    12 Imam Malik,de man die de hadith heeft samengevat, was geen Arabier, maar een man uit de Kaukasus (Noorden Turkije).

    13 Voor dat de Arabieren de Berbers in Marokko hebben bekeerd, waren de meeste Berbers Christenen en leefden in Romeinse steden zoals Volubilis (in de buurt van Meknes) en Tingis (nu Tanger). Er zijn zelfs Berbers die het tot Romeinse generaals of Keizer hebben geschopt, voor de namen moet u in gespecialiseerde lectuur gaan kijken.

    14 Tijdens de Romeinse Rijk bestond er een Berberse Rijk, de bekenste koningen heten, Juba I, Juba II en Syphax. Zij hebben de Romeinse Legioenen zware nederlagen bezorgd en waren daarom zeer gevreesd door hen.

    Daarom mijn beste landgenoten, mijn beste broeders en zusters, indien er iemand nog twijfeld dat er geen Berbers bloed in zijn aders stroomd, God moge het hem vergeven. Alle Marokkanen zijn Berbers, ookal hebben sommigen hun taal vervangen door de Darija (Marokkaans Arabisch genooemd), hij/zij blijft Berbers. Daarmee wil ik niet zeggen dat Berbers beter zijn dan Arabieren of omgekeerd. Ikzelf ben Berber, maar ik ben ook een Royalist. Wie zegt dat de Rif of een ander gebied van Marokko een onafhankelijke staat moet worden is verkeerd bezig.
    Want de sterkte van Marokko is dat we EENHEID vormen, ondanks de verscheidene meningen. Daarom vraag in aan de Arabischsprekende en aan de niet-arabischsprekende Marokkanen: Kijk naar jezelf, ga studeren, zorg dat je een mooie diploma hebt, en zorg ervoor dat je de Glorie van Marokko weer tevoorschijn brengt, zodat je ouders trots op je zijn en zodat je je een goede Moslim kan noemen. En wie het niet haalt, geeft niet, maar zorg ervoor dat je je niet verlaagd tot praktijken waarvoor je je zou schamen. Aan iedereen: BID VOOR JE UMMAH EN BID VOOR JE VOLK, HET MAAKT NIET UIT WAT JE PRAAT.

  47. amore
    29 maart 2006 om 09:34 uur.

    SALAM
    JE MOET NIET ONTKNEN DAT DE HAAT BIJ DE
    ARABIEREN ZIT DIEPER DAN BIJ RIFIYIN,IK BEN
    IEMAND DIE VOOR ALLES OPEN STAAT EN MET IEDEREN OMGAAT ,MAAR ALS IK DIE
    REACTIE VAN PROUD MARPC LEES DIE HEEFT
    GELEID TOT DEZE VEDEELDHIED,DAN HEB IK GEEN ANDER COMENTAR OVER ,NATUURLIJK ZIJN WIJ MAROKKANEN MAAR ER ZIJN ALTYD IDIOTEN DIE DE BOEL VERZIEKEN

  48. Salam
    30 maart 2006 om 03:25 uur.

    Aan Amore

    Luister Amore, ik heb berbers vriende, rifijnse vrienden, soussi vrienden, fassi, sahraoui enz… Ik ken die haat waar je het over hebt niet. Iedereen is dezelfde voor mij. Ik woon in Marokko ( Casablanca ) waar ik ook geboren ben , en geloof mij ik heb nooit iemand een keertje horen praten over haat tegen rif of wat dan ook. De probleem bestaat mischien in Europa, maar niet bij ons.
    Fito zei boven als de marokkaanse elftal speelt zijn wij allemaal marokkanen. Het is duidelijk, vergeet die regionalisme want dat is gemaakt door de fransen en de spanjarden toen ze Marokko binnekwamen om ons uit elkaar af te scheiden zodat we niet EEN worden en hun een klap geven. Maar jammer genoeg is het hun gelukt want wij zitten nog over te praten.

  49. Riffi 3XL
    19 april 2006 om 04:41 uur.

    Uit onderzoek van wetenschappers blijkt dat 5% van de Marokkanen daadwerkelijk van het Arabische ras is.
    Dat maakt duidelijk dat wij allemaal broeders zijn. Zelf ben ik ook geen pure Riffi, want dat bestaat niet.
    Domme gasten zijn ons uit elkaar aan het drijven uit onwetendheid. De rivijnen zijn niet uit op een Rif-Republiek. Als dat onze wil was waren wij allang onafhankelijk.
    Feit is dat het niet goed gaat met Marokko. De armoede stijgt razendsnel, de corruptie neemt toe net zoals prostitutie, pedofilie en aids.
    Oorlog maakt het alleen maar erger.
    De rivijnen zijn een oorlogsvolk, als de hel losbreekt dan breekt de hel ook echt los. In naam van Allah zullen wij de moenafiqoen bestrijden en onze leven geven. Deze moenafiqoen zijn mensen die hun volk welvaart en veiligheid onthouden om hun eigen zakken te vullen en de koefar rijker te maken.
    Alle Marokkaanse staatsbedrijven vallen in buitenlandse handen. Straks zijn wij slaven in eigen land, dat is waarover je zorgen moet maken.

  50. omar.s
    24 april 2006 om 06:44 uur.

    salaam moslim broerder en zuster

    amai tes leuk om alles te leze ma nix gaat over vrouwelijke imam alleen maar over haat kijk naar de moslim in irak palistina….. als ze een volk ware hadde ze deze probeleme ni we moete 1lichaam zijn andere gerake we nooit ver

    beslama

  51. Metalsi
    27 juni 2007 om 10:19 uur.

    Essalamu ‘aleikum wa ra7matullahi wa barakaatuh.

    Ik vraag me af of de zusters die afgestudeerd zijn ook daadwerkelijk afgestudeerd zijn in de dien zoals de vrome voorgangers dit opvatten en zoals zij het hebben overgenomen van de profeet Mohammed vrede zij met hem.

    Met de draai die het ministerie van islamitische zaken heeft gemaakt naar het promoten van soefisme wat duidelijke een dwalende groepering is maak ik mij zorgen of deze zusters niet een soefi studie hebben afgerond. Of zijn zij nog van de oude garde?

    Groet Metalsi

  52. Mohammed
    10 augustus 2007 om 12:36 uur.

    Het zijn de arabieren die strijden tegen de vijanden van de islam !

    Het zijn de arabieren die de islam hebben verspreidt !

    De koran is ARABISCH !

    De profeet Mohammed (vzmh) was een ARABIER !

    Welke BERBER DURFT NU NOG IETS TE ZEGGEN OVER ARABIEREN ?? DOM BERG VOLK ! SCHAAM JULLIE !

  53. toufik
    10 december 2007 om 10:45 uur.

    Ik zal jullie eens iets vertellen , zij die zicht berbers of arabier noemen .
    hoever kunnen jullie in jullie stamboom reiken??
    Ik kan in elk geval heeeeel ver gaan ,verder dan de arabieren en de berbers .
    onze echte stam is bani insaan .
    en de stamvader heet adam.
    dus laat aub alles wat er tussen zit achterwege ,want dat brengt alleen verzaaing in de mensheid.
    bij god zijn jullie mensen en geen berber of arabier of jood , gewoon mensen.
    al wie dit ontkent is weggeleid door de vervloekte ( satan)

  54. Gerard van der Bruys
    12 maart 2008 om 07:05 uur.

    tja…hoe je het ook bekijkt: Berbers zin gemiddeld genomen vrij dom. Er zijn zeer veel artikelen over Berbers verschenen in de internationale pers, veel onderzoekers, met name psychologen en sociologen hebben de Berberse cultuur en gebruiken onderzocht en stellen vast dat Berbers gefrustreerd zijn over hun identiteit. Dat veroorzaakt wel haast zeker een minderwaardigheidsgevoel dat zich vaak uit in crimineel gedrag (schelden, groepsacties, agressie etc.). Zeer zorgwekkend is dat Berbers niet geholpen willen worden. Domheid is vaak synoniem met superioriteitsgevoel. Misschien toch het beste wanneer alle Berbers zich weer gaan terugtrekken in hun Rifgebergte.

  55. R.
    28 maart 2008 om 10:02 uur.

    En die zogenaamde onderzoeken gelden voor elke berber? Haha, wat grappig. Ik ben er namelijk totaal niet mee eens en toch ben ik een berber. Het is dom om onderscheid te maken tussen een berber, arabier, enz. Wij zijn allemaal het zelfde en we moeten juist samen met elkaar leven.

  56. Firdouss
    02 juni 2008 om 12:42 uur.

    Hee Benn,
    Een hele goeie reactie Benn want ik zelf ben berber en woon in Meknes en zowel berber als arabieren kunnen samen leven. En allebei de volken hebben een bijdrage geleverd, dus niet zuren dat alleen de berbers wat hebben gedaan en kortom we zijn allemaal Marokkanen.

    Firdouss

  57. Hans
    27 augustus 2008 om 04:27 uur.

    arabier berber fransen spanjaarden rifrepubliek abdelkrim berberonderzoek amazigh rif bergen kale rotsen armoede .ezels …………..enz

    menen jullie dit serieus deze discussie

    ik durf te wedden dat wie op deze forum het hardst vuurspuwd over arabieren.
    gewoon in nederland is geboren waarschijnlijk nooit verder geweest is in marokko dan dan zijn eigen dorp ergens in rif waar hij dan 6 weken vastzit. Mocht hij buiten dit dorp komen en onder andere marokanen terecht komen deze persoon zo gefrustreerd is over het feit dat hij een buitenlander in zijn eigen vaderland is. Hij spreekt de taal niet eens van zijn eigen land alleen een dialect waarmee je het nieuws niet eens kan begrijpen. Om vervolgens in Nederland terug te keren en stoer te doen over wat voor echte marokaan je wel niet bent . terwijl je nog minder waard bent dan een wildersstemmer die accepteert zijn landgenoten wel. Maar deze arabierenhaters haten hun eigen t broeders, broeders in het geloof ja . Of staan berbers ook al boven moslims.

    Je mag van mij best trots zijn op je afkomst maar weet wel waar je vandaan komt , maar ik haat nazis en rascisten. Dus doe maar wat je wil maar bespaar me je onzin wat nergens op slaat.

    MVG

    HAns De Hoop