MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Discussie over ‘jaren van lood’ in Marokko

03 mei 2006 | in Marokko, Overheid | 27 Reacties

Op Bevrijdingsdag houdt de Marokkaanse culturele vereniging Bades een discussieavond over de ‘jaren van lood’. De ‘jaren van lood’ omvatten de periode van 1956 tot 1999 toen in het Marokkaanse Rif-gebied veel mensen het slachtoffer werden van martelingen. Ze werden gevangen gezet en veel mensen verdwenen spoorloos. De Commissie voor Gerechtigheid en Verzoening heeft slachtoffers hun verhaal laten doen. De hoorzittingen waren in heel Marokko via televisie en radio te volgen.
Het bestuur van Bades vertelt dat er in het rapport, dat de commissie heeft opgesteld, ‘marginale aandacht’ wordt besteed aan de slachtoffers uit de Rif. Is het rapport, waarvoor de opstellers zelfs een complete wereldtoer maakten, een zoektocht naar de echte waarheid of is het gewoon een verkapte propagandacampagne?, vraagt het bestuur zich af.

De discussieavond in het hotel Goderie begint vrijdagavond om zeven uur en is gratis en toegankelijk voor iedereen. Voor de discussie is historicus en publicist Mohamed Amezian uitgenodigd. Als intermezzo wordt de website van Bades gepresenteerd.

Er zijn 27 reacties

  1. Saida
    03 mei 2006 om 01:42 uur.

    De Rif de Rif de Rif komt me de strot uit met hun slachtofferrol!

    Als Bades zegt dat de Jaren Van Lood alleen op de Rif slaan zijn ze alles behalve objectief.
    Heel Marokko heeft geleden onder het regime van Hassan II. Bades ontkent al het leed van deze mensen: Amazigh en Arabier, arm en rijk, jong en oud, vrouw en kind. Maar verwacht wel dat er extra voor de Rif wordt gejankt.
    Waarom verwachten Riffijnen begrip terwijl zij zelf meester in het ontkennen zijn?
    Het leed van heel Marokko wordt gekaapt door de al zo zielige Rif.
    Well cry me a river!

  2. Nihad
    03 mei 2006 om 03:00 uur.

    Heel het noorden heeft geleden. Van Tetouan tot Nador.

  3. AbdelRahman
    03 mei 2006 om 03:54 uur.

    Veralgemenen is gevaarlijk hé… U know that!

  4. esselhi&sahraoui
    03 mei 2006 om 09:09 uur.

    Ze hebben het nog altijd beter als de geduldzame esselhin van het zuiden !

    stop met riffie dit riffie dat blij wezen !

    HASSAN 2 hebben we allemaal onder geleden dus hou op!
    we zijn een natie een volk

  5. Hassan
    03 mei 2006 om 10:03 uur.

    Gatverdamme jullie willen toch niet menen dat de arabieren even veel geleden hebben als de Riffijnen de gene die dat onkent is gewoon heel zielig bezig. Julie mogen niet vergeten dat jullie de onafhankelijkheid te danken hebben aan ons de riffijnen terwijl onze voovaders dood gingen waren de Arabieren samen met de Fransen en Spanjaarden wisky aan het zuipen. Tuurlijk is het zo dat ook veel intelectuele Arabieren het ook moesten ontgelden maar lang en lang niet zoveel als de berbers in het algemeen, en ja voor alle haters de tijden zijn toch gekeerd wij hebben in principe de macht het geld maar ook het vruchtbare land, altijd onafhankelijk geweest,dat weten de arabieren donders goed alleen al gelet op de massale migratie van het zuiden naar het noorden. We moeten samen verder daar ben ik het ook wel mee eens we zijn allemaal Marrokanen maar ja de realiteit verraad ons dat het laatste woord nog lang niet gesproken is. Vergeet nooit dat wij de eerste inwoners zijn van Afrika en WIJ Arabieren toestemming gegeven hebben om zich te nestelen in het huidige marokko allemaal in het belang van ons geloof, de Islaam.
    Jammer dat alleen het geloof het enige is dat ons bind.

  6. AbdelRahman
    04 mei 2006 om 08:35 uur.

    Het ene moment zeg je dat Arabieren Whisky zuipende verraders zijn. En dan zeg je dat het enige dat Arabieren en Berbers gemeen hebben het geloof is.

    CONTRADICTIE VAN BELGIË tot in NEDERLAND!!!!

    Berbers eerste inwoners van Afrika???

  7. Saida
    04 mei 2006 om 02:45 uur.

    Kijk Hassan illustreert percies wat ik bedoel. Hij begint met Riffijnen en halverwege verandert Riffijn in Amazigh. Met andere woorden.
    Alleen Riffijnen hebben geleden onder het regime van Hassan II. Alleen Riffijnen hebben zich verzet tegen de bezetting. Alleen Riffijnen zijn Imazighen.

    Ik ben een Amazigh en ik ben geen Riffijn. En ik heb niks te danken aan de Riffijn en ik ze al helemaal niet dankbaar dat ze de rest van Marokko ontkennen inclusief de andere Imazighen. Amazigh is geen ander woord voor Rif! Stelletje zelfingenomen hypocrieten!
    Ik heb Riffijnen meegemaakt die in mijn gezicht zeggen dat ik geen Amazigh ben maar Arabier omdat ik geen Riffijn ben zodat ze me als landverrader kunnen bestempelen: Wij hebben voor jullie vrijheid gestreden.

    Het regime van Hassan II was niet gericht tegen de Rif maar tegen iedereen die hem bekritiseerde.

  8. Nihad
    04 mei 2006 om 04:26 uur.

    Het regime van Hassan II was er om zijn eigen macht te consolideren en tegenstanders uit de weg te ruimen. De Rif kent eeuwenlang een vrije rol binnen Marokko, maar door de Spanjaarden en Fransen was dat afgelopen. Die centraliseerden het land en dat nam M5 en later H2 over. De onderdrukking van de Rif gebeurde al tijdens het bewind van M5, in 1957 en werd door gezet door Hassan II

    De Rif dacht na de onafhankelijkheid dat alles weer naar het oude ging en dat ze niet hoefden te luisteren naar Hassan II. Fout dus. Het is puur vanwege het feit dat de Rif opstandiger waren dan de rest van Marokko dat ze relatief het meest hebben geleden.

    Maar heel veel mensen hebben geleden. Steden als Tanger en Tetouan hebben ook geleden en werden verwaarloost door H2.

    Hou aub door verdeeldheid te kweken onder Marokkanen op basis van iets irrelevants als achtergrond. Dit is een truc van de Fransen en Hassan II waar mensen nog steeds intrappen.

  9. karim
    04 mei 2006 om 04:43 uur.

    Salaam

    In de tijd van Hassan II heeft iedereen geleden in marokko. Iedereen die tegen de koning was werd gemarteld, gedood, of ontvoerd. In Casablanca was de grootste bloedbad ooit in marokko mensen werden gewoon neergschoten als mieren van boven onder leiding van een leger van generaal Oufkir. Maar nadat de Koning Hassan II werd belaagd in de Rif in de jaren 70 kwam er een toespraak van hem daarbij zei hij ik ken geen enkel beestachtige volk en achterlijke volk dan de Rif naa deze toespraak precies die week werd onder generaal oufkir een aanval gezet in de hele regio rif een aanval op de volk vrouwen die werden verkracht voor hun mannen. Mensen werden mishandeld, ontvoerd, gedood, gemarteld. Ik vind het niet kunnen om te zeggen noorden alleen heeft geleden want dan weet je niks over marokko. Wij zijn marokkanen voor mij is marokko van tanger tot Sahara. Rif, Sous, Chelh, Arabier, Bruine marokkanen alles is voor mij 1 laten we elkaar dan ook zo accepteren.

    GRoetjess Karim

  10. Mo Tetouan
    04 mei 2006 om 09:26 uur.

    Hassan. dat zijn typisch praatjes van Berbers…. Alleen zij hebben geleden, alleen zij hebben de Fransen en de Spanjaarden uit Marokko gejaagd….. Het slachtofferrol spelen, dat kunnen jullie heel goed, maar voor de rest???? Denk niet dat alleen jullie “moedig” zijn.

    (Berber komt van het Latijnse woord “Barbaren”. En veel van die Berberinos zijn ook Barbaren… Kijk naar de problemen in NL. Het merendeel wordt door Berbers veroorzaakt!)

  11. nordin
    05 mei 2006 om 12:20 uur.

    Je weet niet wat mensen er allmaal voor over hebben om onafnafhankelijk te worden. Men heeft gestreden, geleden, dierbaren verloren. Maar de erkenning die zij verdienden kregen ze niet. En toen ze dat aankaartten werden ze gevangen gezet, gemarteld en soms ook gedood.
    Dat is realiteit.

    Het doet er niet toe wie het meeste heeft geleden of wie niet. Belachelijk hoe men hier elkaar probeert te overtreffen met cliche’s als ” wij hebben voor jullie vrijheid gestreden” of “typische berbers slachtoffers rol.” en als het even kan nog eens een valse discrimineerende beschuldiging uiten.
    Schandalig hoe wij, allemaal marokanen op een respectlose manier met elkaar discusseren, je kunt op zn minst respect betuigen voor de gesneuvelde vrijheidstrijders.

    Voor mo tetouan:
    Berber staat voor Imazigen en deze berbers/ imazigen bestonden allang voor de Grieken nl de Almoraviden, de Almohaden en de Meriniden.

    Dat het woord barbaar afstamd van de Grieken klopt, maar niet verwarren met Berber!

    De Grieken en, in navolging van hen, de Romeinen noemden ieder volk barbaren als ze hen niet konden verstaan of als hun cultuur op hen vreemd overkwam. maw in die tijd, zou jij volgens de Grieken ook een barbaar zijn.

  12. karim
    05 mei 2006 om 12:39 uur.

    jaaa geef daar maar antwoord op mo tetouan

    trotse imazigh uit middel atlas

  13. Mo Tetouan
    05 mei 2006 om 08:01 uur.

    Karim Karim, ziele poot….. Dat je trots bent op imazigh, goed… Laat anderen ook trots zijn op hun stam/afkomst/gebied. Dat gepronk van de Imazighen komt mij de strot uit, of Marokko alleen uit jullie bestaat…

    Wat betreft Nordin: je hebt je huiswerk gedaan, jongen.. Goed zo! Maar je moet toch wat beter je geschiedenis doornemen.

  14. Mo Tetouan
    05 mei 2006 om 08:03 uur.

    Ach ja, Karim, geef jij nu maar een intelligente antwoord………

    Een trotse MAROKKAAN!!!

  15. hassan
    05 mei 2006 om 10:54 uur.

    Saida je moet gewoon beter lezen wat ik zeg is dat iedereen geleden heeft maar geen enkel volk zoveel als de ECHTE Riffijenen. Dat is de realiteit gewoon.

    “Het bestuur van Bades vertelt dat er in het rapport, dat de commissie heeft opgesteld, ‘MARGINALE AANDACHT’ wordt besteed aan de slachtoffers uit de Rif.”

    Misschien heeft de rest niet hard genoeg gevochten/geleden als ons??

    Verklaar dat eens??????????

  16. Saida
    06 mei 2006 om 02:32 uur.

    Je leest niet eens wat je zelf schrijft.
    Waar baseer je op dat de Rif meer heeft geleden dan de rest? Bron graag?
    Waar baseert Bades zich op als ze zeggen dat er marginaal aandacht is voor de Rif? Bron graag
    Dat de Rif het meest heeft geleden is de mening van de o zo zielige Riffijn die niet verder kijkt dan zijn neus lang is.
    Misschien is de comissie juist tot die conclusie gekomen omdat ze geen onderscheid maken in de slachtoffers. Dat ze het voor alle Marokkanen even erg vinden.
    Nou maak je het nog mooier, de Echte Riffijn. Zijn er ook neppe dan? Zo ja wie zijn dat?

  17. Ferry
    09 mei 2006 om 01:37 uur.

    Onzin, dat alleen mensen uit de Rif geleden zouden hebben. Check de geschiedenisboeken er maar op na.
    Wanneer houdt men eens op met dat “wij” hebben jullie (Arabieren) toegelaten etc.?! Overigens is het helemaal niet eens bekend wie de eerste bewoners van Noord-Afrika waren. Men ‘veronderstelt’ dat dat de Berbers waren.

  18. Saida
    10 mei 2006 om 10:46 uur.

    Ik weet nog steeds niet wie die nep Riffijnen zijn?

  19. karim
    10 mei 2006 om 11:38 uur.

    heey mo

    Even voor de duidelijkheid wie heeft gezegd dat je niet mag trots zijn op waar je vandaan komt dat maak jij ervan. Je moet niet zomaar gaan praten als je niet bij nadenkt. En ojaa mooi woord trouwens zielepoot echt een woord voor jou.

    GRoetjess karim

    Trotse marokkaan en imazigh hahaha

  20. karim
    10 mei 2006 om 11:44 uur.

    Ojaaa saida niet teveel praten is niet goed voor je.

    Marokkaan is Marokkaan niet tevreden mag je ander land gaan uitkiezen saida want zoiets kinderachtigs heb ik nog nooit gehoord.
    Als we gaan praten over Arabieren wat die allemaal wel niet doen zahmaa sjikie en modern dindimehoem gewoon pooierss die hun dochters en zussen laten gaan als khaab tfoeee wat is dit voor islam.
    Nu komen er zelfs sextoeristen naar Marokko . Mensen over de hele wereld neuken onze dames plat omdat die dames geen eer kennen snap je vuile verotte kut hoertjess.

  21. AbdelRahman
    10 mei 2006 om 11:59 uur.

    Karim ik vraag me af wat het eerste is wat je doet wanneer je in Marokko aankomt.

    Volgend mij ben je gewoon hypocriet.

  22. esma
    16 mei 2006 om 10:01 uur.

    ik wil grappige praatjes beluisteren dat zou geweldig zijn zeg

  23. laila
    02 juni 2006 om 11:01 uur.

    laila zei,

    ik ben een marokkaanse riffia en ik ben er echt trots op.
    maar ik ben het zat dat ik de dag vandaag nog leest dat de volk van rif het meest beestachtige volk van marokko wordt genoemd. de meeesten marokkanen weten niets wat de riffijnen allemaal moeten meemaken. natuurlijk alle marokkanen zijn gelijk. maar ik wordt zo misselijk als de marokkanen zo laag denken over de rif. zeghma als marokkane gelijk zijn waaarom heeft het rif vergelijken met andere marokkaanse steden geen stadsbestuur?
    waarom wordt rif geisoleerd en verwaardloosd en de andere steden uit het marokko niet? nou saida en karim geef mij maar de antwoorden op mijn vragen. in plaats van alleen maar vooroordelen over het slachtoffersrol van het rif.
    en o ja nog even informatie voor saida niet alle riffiijnen zijn imazighen. want ik ben zelf 100 procent riffia maar ik spreek gewoon arbisch en dat beteekent niet dat ik geen riffia bent.

    essalaam eleikum laila.

  24. sheila
    20 juli 2006 om 03:36 uur.

    Berber of arabier…..niemand heeft ooit willen lijden, maar in vrede en rust willen leven. Als berberse meid ben ik trots op de arabieren en berbers die gestreden hebben voor hun land. En zal ik altijd blijven bidden voor de slachtoffers die gevallen zijn en hun naasten.
    Laten we niet de eer en trots niet naar ons toe willen trekken, laten we stilstaan bij degenen die vroeg heen zijn gegaan….Arabier of berber….al met al zijn en blijven we broeders en zusters…

    Salaam

  25. Nabil
    10 september 2007 om 12:22 uur.

    Wat krijgen we nu? .. zo iets ondankbaars heb ik van mijn leven lang niet gezien!! .. Jah de riffijnen begonnen het verzet DAT IS GEWOON EEN FEIT !! .. En de zielepoot die zich afvroeg of de imazighen wel echt de eerste bewoners zijn van marokko ..vriend uit de amazightaal kunnen zelfs woorden uitgepikt worden die dateren vanuit de tijd van de oude Egyptenaren!!

  26. Ammuri Amazigh
    04 oktober 2007 om 03:43 uur.

    Grappig als je al die meningen hier leest, dat men de Jaren van Lood een gedeelte van de Marokkaanse geschiedenis waar alle Marokkanen hebben geleden onder Hassan II’s bestuur als een periode van “Riffijnse Onderdrukking” bestempelt dan ontkent men direct en indirect het leed van ontelbare Marokkanen, zowel Imazighen als Arabieren over héél Marokko, die ontvoerd, gemarteld en vermoord werden omdat ze het niet eens zijn met het beleid van Hassan II. Sommige stellen domme vragen als “als alle Marokkanen gelijk zijn waarom is de Rif dan nog steeds verwaarloosd? De Rif is vergeleken met de andere gebieden in Marokko, een kleine regio. De Midden Atlas bijvoorbeeld is 3x groter (check je Atlas) en dat gebied wordt dan ook veel meer verwaarloosd en hetzelfde geldt dan ook voor Zuid Marokko, met name het Zuid Oosten, de Sahara, het arme platteland rond de Marokkaanse grootsteden, de krottenwijken in alle grote Marokkaanse steden, het Rekkam gebied, de Oriental tot Figuig en zuidelijker en de Souss, de Draä het grondgebied van de Ghommara en Jballa… al deze gebieden worden gemarginaliseerd en zijn veel groter dan de Rif (Oostelijke Rif) doe die oogkleppen uit en lees wat meer boeken zou ik diegene aanraden. Heel Marokko heeft gevochten voor zijn onafhankelijkheid zowel Arabier als Berber, dat er meer Berbers hebben gevochten heeft ook te maken met het feit dat er meer Berbers zijn in Marokko en dat hun gebied integenstelling tot de vlaktes meer ontoegankelijker is en beter is om vandaaruit de Kolonialen aan te vallen en te bestrijden. Overal heeft men gestreden tegen de Fransen en Spanjaarden. In de Oostelijke Rif kennen we talrijke grote Imjhaden zoals de wereldbefaamde Abdelkrim El Khattabi, Chrif Ameziane en noem maar op. In de Westelijke Rif heeft El Raissuni 8 jaar gestreden tegen de Spanjaarden voordat hij collaboreerde met de Spanjaarden tegen Abdelkrim El Khattabi, verder hebben andere Jballa stammen en Ghommaras ook aan de zijde van Abdelkrim gevochten tegen Raissuni om de Westelijke Rif te bevrijden. De Midden Atlas heeft ook grote helden gekend zoals stamleider Moha Ou Hemmou Az Zaiani en Moha Ou Said en vele anderen die de Fransen zware verliezen hebben doen lijden. Ook Zuid Oost Marokko kende zijn grote helden zoals Assu Ou Baslam, Moha Ou Hansal..die streden van 1910 tot en met 1934 toen heel zijn stam de Ait Atta’s 2 volle weken gebombardeerd werden vanuit de lucht om een einde te maken aan zijn verzet. Ook in de Souss werd er gevochten in 1910 onder Abdellah Oualine de leider van de Ait Baämrane stammen en al reeds streden Souss Imazighen mee met de Mauritaanse rebellenleider Cheikh Maaïlainine en werd hij en later zijn zoon El Hiba Ibn Cheikh Maïlaineen zelfs bekroond als Sultan van de Souss ook de Saharanen hebben gestreden onder deze 2 grote helden. Die bleven voortvechten onder Mrebbih Rebbouh tot 1934. En zo kan je veel voorbeelden noemen. Overal werd er gevochten tegen de Fransen en Spanjaarden dat Riffijnse websites en die NPS video zich vooral op de Rif richte is omdat het ook gaat over de rol van de Riffijnen in het bevrijdingsproces van Marokko en niet over de bevrijding van Marokko in zijn volledige geheel!

  27. Ammuri Amazigh
    04 oktober 2007 om 04:00 uur.

    Deel II:

    Ook tijdens de bevrijdingsoorlog in 1950-1956 werd er in héél Marokko gevochten en niet enkel in de Rif. De veldslagen in de Rif en Midden Atlas waren van grote strategische belang daar de grens is tussen de Frans en Spaans Marokko. Maar dit neemt niet weg dat er in alle steden die van groot belang waren van de Fransen zoals de toenmalige economische hoofdstad Casablanca oa; ook zijn rol heeft gespeeld in de bevrijding van Marokko. Zo werden daar méér dan 6000 aanslagen gepleegd door het verzet op de Kolonialen, bedrijven van Kolonialen, Collaborators, wapenverkeer en wapenstocks van de Fransen, soldaten, Generalen en grote Koloniale figuren enz. Deze werden voornamelijk gepleegd door het ondergronds verzet van organisaties zoals “Le Main Noire” “Al Mudawama As-Syria” “Jaich el Atlas” enzovoort onder Brahim Roudani, Abdallah Senhadji, Zerktouni enz. Ook Jaich At Tahrir ALN heeft hier zijn strijd gevochten. Vaak wordt de ALN beschreven als de Noordelijke bevrijdingsleger wat absoluut niet klopt. De Jaich At Tahrir had overal zijn takken. Je had de Noordelijke Tak onder Abbas Messaidi, je had de Jaich At Tahrir (ALN) in de Midden Atlas onder Abdelkader Bouzar , Jaich At Tahrir (ALN Sud) in het Zuiden sectie Zuid Oost Marokko onder Addi Ou Bihi & en de Tak in de Souss Jaich At Tahrir (ALN Sud) onder Ahmed Agoulliz, El Manouzi, Abaämrani, Abdallah Senhadji en de Jaich At Tahrir vd Sahara oftewel de ALS onder Benhammou Mesfioui en vele anderen. Overal werd gevochten voor de vrijheid van Marokko het startoffensief begon in de Driehoek des Doods in de Rif, later in de Midden Atlas en zo vocht de Marokkaanse Bevrijdingsleger in alle steden, gebieden en streken Van de Rif tot in Zuid Mauritanie. Dat de Riffijnse reportages en website zich vooral op de Rif richten zorgt bij velen voor de onterechte conclusie dat de Riffijnen alleen hebben gestreden voor Marokko en zij héél Marokko hebben bevrijd, wat een grote misvatting en tegelijkertijd geschiedenisvervalsing is! Onwetendheid is de vijand en kennis is de midden om het te bestrijden, lees boeken over de Jaich At-Tahrir, de ALN en niet enkel de Riffijnse boeken maar die van alle regios!! En hou op met het vervalsen van onze geschiedenis, de bevrijding van Marokko was een pijnlijke proces waar alle Marokkanen voor hebben gestreden en geleden, onthou dat!!

    Azul,