MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokko verstrekt vislicentie aan Europa

23 mei 2006 | in Economie, Marokko | 22 Reacties

Marokko heeft maandag een visserij-akkoord geratificeerd met de EU-landen, waardoor Europese vissers bij Marokko mogen vissen. De Europese Unie heeft 144 miljoen euro betaald voor een vislicentie van 4 jaar, meldde de Britse omroep BBC maandagavond. Het verdrag is omstreden omdat er in staat dat de Europese vissers ook in de kustwateren van de Westelijke Sahara mogen vissen. De zeggenschap van Marokko over dit gebied wordt betwist. De Nederlandse delegatie stemde, in tegenstelling tot zweden, wel voor het akkoord maar legde wel een verklaring af waarin staat dat dit geen erkenning betekent van de zeggenschap van Marokko over de westelijke Sahara. Verder drong Nederland er op aan dat de opbrengst van de visbestanden ook ten goede moet komen aan de oorspronkelijke bevolking, meldt oneworld.nl.

Er zijn 22 reacties

  1. micromocro
    23 mei 2006 om 04:42 uur.

    hmmm, das wel een beetje hypocriet van Nederland 🙂

  2. Bas
    23 mei 2006 om 05:47 uur.

    eerst Rif leef leeggevist en nu de sahara zodat de dikke buiken in rabat gevoed blijven….

  3. AMAZIGH-zi- rabda
    23 mei 2006 om 05:59 uur.

    Het zijn zeker hypocrieten, en zij erkennen ook nog de colonisten(de mocratisch arabich sahrawi repupliek) heel noord-afrika behoort aan IMAZIGHEN en daar horen geen arabieren, en zeker geen arabisch staat.

  4. adnan
    23 mei 2006 om 06:42 uur.

    wie hebben ze, weer hiervoor betaald?welke idioot laat nou mensen in zijn eigen huis t werk doen die hij zelf kan dan?laat marokkanen de vis ZELF uitvissen en bewerken in eigen land en als de europeanen vis willen dat kunnen ze dat van hun KOPEN!!!Zo zorgen ze voor meer werk gelegenheid en t leverd meer geld op!!!

  5. fadoua
    23 mei 2006 om 06:49 uur.

    Adnan,

    Ik ben het met je eens.

  6. fadoua
    23 mei 2006 om 06:51 uur.

    Amazigh-zi…,

    Ik denk niet dat de koning van Marokko een berber is.
    Als je het niet mee eens bent doe er dan iets aan in plaats van gewoon een groot mond hebben.

  7. adnan
    23 mei 2006 om 07:11 uur.

    Amazigh-zi

    hij is wel degelijk een berber hij heeft meer berberse bloed dan arabische bloed.dat ligt eraan of je de slogh ook als berbers ziet?
    En ok, als je zegt dat niemand weet wat zn moeder was dan zeg ik ok ik ook niet, maar als 8 op de 10 berber is in maroc dan is t 80% kans dat ie berber is of niet? en maakt dat uit dan ik kan rmee leven jij niet?krijg je daardoor adem gebrek?

  8. Toth
    23 mei 2006 om 08:10 uur.

    De Nederlandse verklaring is zonder waarde, wat telt is wat Nederland doet en wat Nederland doet uit pure hebzucht is het de facto erkennen van de Marokkaanse claims op het Saharaanse gebied. De Nederlandse criminele regering is de oude kolonialistische streken niet verleerd en is inderdaad medeplichtig aan de Marokkaanse annexatiepolitiek.

    De hypocriete verklaring is gewoon een extra klap in het gezicht van het Saharaanse volk terwijl men hen berooft.

    Om je kapot voor te schamen.

  9. adnan
    23 mei 2006 om 09:52 uur.

    toht
    weer zo’n loser.ff kort geschiedenis les.

    algarije tunesie libie mauritanie dat zijn de landen die bij magreb horen.
    met andere woorden dat is allemaal marokko! en nog wat marokko was onder protectoriat van frankrijk t noorden en midden van marrokko. enkele gebieden in t noorden regeerden de spanjaarden en t zuiden ok.generaal franco die in tetouane is geboren (dus n marokkaan) heeft dankzij zijn moorse troepen (marokkanen) spanje gered van verdeling. als dank heeft beloofd t gebied in zuid marrokko terug gegeven.en omdat hassan de 2e t niet vertrouwde want dat zijn de europeanen heeft hij samen met t volk t groene mars georganiseerd om zonder wapens en geweld ons land terug te eisen en winnen ok.
    sahara is marokko punt uit.
    als je nog meer terug in de tyd gaat dan lees je dat nl de 80 jarige oorlog tegen spanje door marokko heeft gewonnen anders waren ze nog bezig.
    we kennen onze geschiedenis zelfs die van nl ok

  10. Saida
    23 mei 2006 om 10:44 uur.

    Geweldig!
    Voor het milieu en voor de lokale vissers.
    Waarom hebben die kindertjes in Afrika toch altijd honger?!

  11. fjederman
    24 mei 2006 om 01:06 uur.

    Adnan schreef:
    “algarije tunesie libie mauritanie dat zijn de landen die bij magreb horen.
    met andere woorden dat is allemaal marokko!”

    beste Adnan, in dit geval betekenen je “andere woorden” ook echt iets anders. Marokko is een internationaal erkende staat met een hoofdstad, een staathoofd en met duidelijke grenzen. Marokko grenst in het zuiden aan West Sahara. De bezetting van West Sahara wordt internationaal niet erkend.
    De Magreb is geen gebied met een erkende status. Het is een begrip zoals de Balkan of Scandinavie, maar de Magreb heeft geen hoofdstad, staatshoofd of erkende grenzen.
    Haal die dingen niet door elkaar, anders krijg je een onvoldoende bij aardrijkskunde.
    (Voor geschiedenis heb je zowiezo al een dikke onvoldoende.)

    Het goedkeuren van het visserijverdrag is een schande. Niet iedereen heeft daar voor gestemd maar helaas waren het er wel teveel. De bepaling dat de opbrengsten ten goede moeten komen aan de Saharaanse bevolking is inderdaad schijnheilig als niet wordt gekontroleerd of dat ook werkelijk gebeurd.

  12. tingis
    24 mei 2006 om 01:23 uur.

    Amazigh, je moet dringend je geschiedenisboeken eens raadplegen jongen.
    je bent een Marokkaan , accepteer het en wees er dankbaar voor.
    waarom die eeuwige discussies over Arabieren,slogh,amazigh en ik weet niet wat.
    je mag best zeggen van welke groep je juist behoort maar de Arabisch sprekenden zijn net zo goed Marokkaan als jjj, niet meer of niet minder.
    degene die anders beweren kennen er gewoon geen bal van.
    Wat de Sahara kwestie betreft , als Spanje de Canarische Eilanden , Ceuta en Melilla annexeert , waarom mogen wij dan niet de Sahara annexeren dat trouwens al sinds mens en heugenis Marokko toebehoort.
    Het is bovendien natuurlijk grondgebied.
    De polisario en hun vriendjes hebben dit natuurlijk niet graag maar dit kan Marokko en de Marokkanen in het algemeen alleen maar ten goede komen.
    een beetje loyaliteit en patriotisme is wel een beetje op zijn plaats.
    Trouwens de berbers worden toch niet slecht behandeld door de Arabieren of vergis ik mij ?
    Overal in Marokko en zeker in Tanger ‘ my hometown,
    meestal zijn ze zelf gemengd en hebben ze kinderen.
    wat moeten die mensen doen ? een etnische zuivering ? wil je een 2de kosovo ?

  13. Amsterdam west
    24 mei 2006 om 09:04 uur.

    Dit is inderdaad te gek voor woorden. Ik heb zelf geen verstand van visserij akkoorden en bedragen die daarmee gemoeid gaan. Maar 144 miljoen voor vier jaar lang, vind ik wel erg weinig moet ik eerlijk zeggen………Ik ben wel benieuwd en misschien wat andere landen vragen voor een licentie. En hoeveel tonnen vis mag er gevangen worden?
    Verder zou het inderdaad niet verstandig zijn om zelf dat vis te leveren? Als Marokko niet over monstervisseboten beschikt, bestaat altijd de mogelijk om die te huren/leasen, de overheid doet er dan ook goed aan dit te subsiedieren…..dit levert meer werkgelegenheid, inkomstenbelasting, omzetbelasting…….of ben ik nou gek?

  14. Noumida
    24 mei 2006 om 09:48 uur.

    Ik vind het echt belachleijk van Nedselrnad,dit is gewoon profiteren en scheinheiilig doen. nederlanbd weet donders goed hoe corrupt Martokko is en dat al het geld naar de corrupte regeringfamilies gaat en niet naar de mensen die het horen te krijgen. Nederland hoort juist dit soort dingen tegen tegaan. Dit scheelt trouwens veel geld dat NL aan ontwikkelingshulp geld kwijt is.

    IK BEN HELEMAAL TEGEN DIT BESTAND

  15. Toth
    24 mei 2006 om 05:05 uur.

    @ adnan je begrijpt dat jouw “geschiedenisles” geen indruk maakt. Een beter uitgewerkte versie kun je misschien beter vertellen aan mensen die minder geinteresseerd zijn in geschiedenis dan in Marokkaanse nationalistische ideologie.

    De Marokkaanse regering heeft al alle “geschiedenisles” die ze paraat hadden afgevuurd op het Internationaal Gerechtshof en het oordeel over de historische wortels van de West Saharaanse kwestie is geveld, eenduidig en helder als glas: het Internationaal Recht is aan de kant van hen die streven naar West Saharaanse soevereiniteit.

    En dat Nederland uit graaizucht de Marokkaanse onderdrukkers ondersteunen is voor Nederland bepaald geen unicum – kijk alleen maar naar de politieke en diplomatieke steun voor – en wapenleveranties aan Israel, Indonesie etc. – maar is daarom niet minder crimineel.

  16. Marokino
    25 mei 2006 om 01:38 uur.

    Weer laten wij Europeanen de boel overnemen (kijk maar naar Saidia) http://www.Fadesa.com, Het bewijst maar weer eens dat wij Marokkanen niks zelf kunnen aanpakken. Altijd moet er wel een buitenlands bedrijf er aan te pas komen. En komen de Europeanen weer ons leegplunderen voor een slordige 144 miljoen Euro? verdwijnt in de zakken van zo’n regerings figuur.
    TFOE

  17. Marokino
    25 mei 2006 om 01:39 uur.

    Trouwens http://www.Fadesa.ma bedoel ik

  18. adnan
    25 mei 2006 om 06:06 uur.

    @ toth

    de west-sahara is altyd van maroc geweest en zal altyd zo blijven.waarom denk je dat nl en de rest van die fake gang de polisario clandestien ondersteunen niet openlijk? voor t welzijn van dat volk???? wat dacht je hiervan een nl gezegde “voor wat, hoort wat” ze doen dat ingeval van dat ze t bereiken een streepje voor krijgen met het winnen van delfstoffen,en de marokkaanse regering weet dat maja ze zijn corrupt zie maar dat ze maar voor 114 miljoen een 4 jarig contract hebben verkocht t geld is al verdeeld voordat t werd overgemaakt! sjonni en ja ik begrijp dat je t moeilijk hebt met geschiendenis van nl.1 ding staat paal boven water marokkanen hebben ook voor de bevrijding van eu gevochten wat je van de nl niet kan zeggen.je kan alleen zeggen dat ze goed de(gay) defile kunnen lopen alsof zij mee hebben gevochten
    maja zoals k altyd zeg”, “ga nu maar naar lucht grijpen” net als je dat deed met het internationale gerechtshof.

  19. Harr y de Haai
    26 mei 2006 om 02:19 uur.

    Marokko moet na ondertekening 119 Europeese schepen toelaten uit Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Ierland, Italië, Letland, Litouwen, Polen, Portugal, Spanje en Nederland.
    De visserijrechten worden betaald door de reders die op grond van deze overeenkomst gaan vissen en in Nederland zijn dat de reders Jaczon, Parlevliet & van der Plas, Cornelis Vrolijk en van der Zwan & Zn.
    De bedragen variëren per soort vis en kunnen Marokko elk jaar ongeveer 3 miljoen euro opleveren.

    Probleem blijft dat het ook om Saharaanse wateren gaat. En zolang Marokko en West Sahara nog in staat van oorlog met elkaar verkeren is het de vraag of deze overeenkomst rechtmatig is. En wat hier de gevolgen van zullen zijn.

  20. Harr y de Haai
    26 mei 2006 om 02:42 uur.

    In mijn berichtje was het woordje * extra * weggevallen, het moet zijn:
    De bedragen variëren per soort vis en kunnen Marokko elk jaar ongeveer 3 miljoen euro extra opleveren.
    Dit is dus naast de 114 miljoen.

    Het is de vraag welk deel legale ontvangsten zijn voor de Marokkaans wateren en welk deel illegaal wordt ontvangen voor de Saharaanse visgronden

  21. farid
    27 mei 2006 om 10:27 uur.

    ik denk niet dat hij een berber is ik denk niet dat hij een arabier het zal me een worst wezen hij is toch morokaan of niet soms

  22. Amsterdammer
    31 mei 2006 om 03:39 uur.

    Harry de Haai,
    Weet jij ook voor hoeveel de vislicenties verkocht worden bij bv Spanje, Portugal, Griekenland en Engeland?
    Is deze overeenkomst die door Marokko is overeengekomen conform de marktwaarde?