MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Essalam moskee op weg naar hoogste punt

13 augustus 2006 | in Geloof | 48 Reacties

Essalam moskee - foto: NieuwsfeitRotterdams grootste Moskee in aanbouw nadert langzaam maar gestaag het hoogste punt. Een kleine twee maanden geleden werd begonnen met de bouw van de minaretten. Nu is men het halfweg punt genaderd en begint de Moskee langzaam zijn klassieke vorm te krijgen. Dat schrijft Nieuwsfeit.

De Essalam moskee, opgezet door de Marokkanse gemeenschap in Rotterdam, zal niet alleen de grootste Rotterdamse Moskee maar ook de grootste van Europa zijn. De 4 miljoen kostende Essalam-moskee zal, met een koepel op 25 meter hoogte en twee 50 meter hoge minaretten,van verre zichtbaar zijn.

Er zijn 48 reacties

  1. bas
    13 augustus 2006 om 03:43 uur.

    50 meter !! dat brenkt bij mij best wel wat weerstand op, vooral omdat een simpele windmolen van 20 meter lang een snelweg niet kan omdat het landschapsvervuiling is. 2 50 meter hoge minaretten, tja ik vind het er foei lelijk uitzien… niet beledigend bedoelt ofzo maar ik vind arabische architectuur gewoon niet mooi passen in het nederlandse polderlandschap

  2. bo
    13 augustus 2006 om 04:13 uur.

    ja lekker voor je

  3. baba
    13 augustus 2006 om 04:51 uur.

    hahhah mooi lekker voor je en er komen er nog een hele boel der bij

  4. bas
    13 augustus 2006 om 06:01 uur.

    he rustig jullie twee, ik zeg alleen maar dat ik het niet mooi vind ik hoef echt niet meteen gebashed te worden. doe ik toch ook niet bij jullie

  5. tommy
    13 augustus 2006 om 08:38 uur.

    in engeland zijn ze nu al bezig met afbanden van moskees. zodra de eerst aanslag hier in nederland plaats vindt.

    geen moskee meer veilig, denk ik..

  6. mootje
    13 augustus 2006 om 08:50 uur.

    Ja Tommy, stoer hoor. Maar laat maar komen. Voor elke moskee kunnen moslims weer 1.000 nederlandse huizen, winkels etc pakken. Dus kom maar op.

  7. Para ?
    13 augustus 2006 om 09:46 uur.

    hey stelletjes varkens (bas en tommy) Knor Knor
    wat doen jullie op deze site . vinden jullie ons zo interresant
    jullie zijn gewoon een stelletje mietjes (**** kinderen)
    via internet ons Hier beledigen.

  8. farid
    13 augustus 2006 om 10:05 uur.

    het was alleen een mening van bas en op een goede manier dus wat is de probleem

  9. farid
    13 augustus 2006 om 10:14 uur.

    EN PARA DOE NIET ZO PARA

  10. RACHID
    13 augustus 2006 om 10:46 uur.

    MOOTJE DAT IS OOK GEEN OPLOSING

  11. Para ?
    13 augustus 2006 om 11:12 uur.

    farid ——-
    mening of belediging ?
    dus precies dat soort beledigingen moet ze op een site doen waar meer moslims zijn , dat is dus geen mening

    en minarretten zijn altijd nog mooier dan van die varkens boerderijen
    dat is gewoon een FEIT.

  12. tommy
    14 augustus 2006 om 09:24 uur.

    je kan merken dat de meeste van jullie vol zitten met zelf haat. toch wat vaker gaan mediteren zou ik aanraden.

    het zijn nu feiten dat de moslim gemeenschap het niet makkelijk heeft. maar waar ligt dat aan en hoe komt dat.

    wordt er niet geleerd in islam om eerst naar je zelf te kijken voordat je naar een ander kijkt.

    als je gekwetst voelt ligt het aan je zelf niet aan de ander die de opmerking maakt. jij hebt de keuze zelf hoe je reageert.

    Each one has to find his peace from within. And peace to be real must be unaffected by outside circumstances.
    Mohandas Gandhi

  13. tommy
    14 augustus 2006 om 10:06 uur.

    “I searched for God and found only myself. I searched for myself and found only God”.
    Sufi Proverb

  14. tommy
    14 augustus 2006 om 10:07 uur.

    Happy are those who find fault with themselves instead of finding fault with others.
    Muhammad (Essential Sufism

  15. linazaara
    14 augustus 2006 om 12:24 uur.

    losers!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! moeten we dit nou echt serieus opvatten?

  16. nardjis
    14 augustus 2006 om 12:50 uur.

    das geldverspilling, dat druist in tegen de islam gedachte, een moskee moet je simpel houden (belangrijkste is voldoende ruimte en het gebouw moet aan veiligheidsvoorschriften voldoen), dus dat onnodige hoge minaretten en dure materialen is nergens voor nodig.

  17. bas
    14 augustus 2006 om 03:51 uur.

    linazaara, ja je moet het serieus nemen. wat tommy zegt is niet alleen goed voor jezelf maar ook voor de andere mensen om je heen.
    on topic, ik ben het met je eens nardis. tis geld verspilling om iets te bouwen van 50 meter wat ook 15 had kunnen zijn. met kerken is hetzelfde het geval. ik sanp niet wat er nuttig is aan een 120 meter hoge domtoren. het doet mij denken aan het ‘wie heeft de grootste’ fenomeen zoals je in de vs ziet

  18. andy
    14 augustus 2006 om 11:55 uur.

    tommy
    FOUT!! geen moskee is juist niet veilig !

    en zelf haat? moet je horen wie dat zegt met je geen moskee, das dicriminatie vriend!!

    Aan je ‘mooie’ text denk ik dat je een stonede skinhead bent .

  19. tommy
    15 augustus 2006 om 11:26 uur.

    andy zei:
    FOUT!! geen moskee is juist niet veilig ! ??????

    en zelf haat? moet je horen wie dat zegt met je geen moskee, das dicriminatie vriend!! Aan je ‘mooie’ text denk ik dat je een stonede skinhead bent

    leg eens uit wat je nu probeert te zeggen, vriend. wat is nu discriminatie.

  20. bas
    15 augustus 2006 om 12:46 uur.

    andy, ten eerste lees wat tommy geschreven heeft voordat je begin te schreeuwen. hij schreef dat na een islamitische aanslag de kans groot is op een aanslag op een moskee, als je daar niet mee eens bent heb je na de moord op van gogh zitten dromen…

    ten tweede: ik denk dat jij, andy, hier het meest bevooroordeeld bent

  21. andy
    15 augustus 2006 om 07:42 uur.

    Nou bas dan is het aan jou om te zorgen dat mensen als T. van Gogh ontstaan.

    en tommy: jij begon en ik eindig !!!

  22. riffi3XL
    15 augustus 2006 om 07:46 uur.

    kinderachtige reacties

  23. Oem Imaan
    15 augustus 2006 om 08:46 uur.

    Inderdaad kinderachtige reacties !!!!

    Zelf ben ik het helemaal eens met Nardjis. Waarom zo’n hoge minaret,? Met een minaret van 15 meter is het ook wel duidelijk dat het een moskee is. En trouwens zo’n minaret dient er toch voor moslims voor het gebed op te roepen, maar hier zal het geen functie hebben. Omdat het oproepen ook niet alle tijden mag.. Tijd- en geldverspilling. Stop dat geld beter in iets wat we nodig hebben, bijvoorbeeld het bouwen van ruimtes waar vrouwen en jongeren terecht kunnen voor islamitische lessen/ bijlessen voor jongeren, weet ik veel wat.. Gewoon iets wat nodig is..

    Het is zo dat als men geld in handen heeft men de meeste domme dingen doet… Moskeeen bouwen oke maar maak er geen paleizen van!!!

  24. andy
    15 augustus 2006 om 10:39 uur.

    kinderachtig?

    dan moet je niet reageren vriend!

  25. Slx
    16 augustus 2006 om 11:32 uur.

    okey dan

    kwestie van tijd wat ik altijd al zeg

    Wij nemen het over kwestie van tijd jeah en geloof me dat het een kwestie van tijd is misschien niet over 1 jaar maar over 20 jaar dan is het karweitje geklaard…..

  26. bas
    16 augustus 2006 om 11:45 uur.

    slx, waar de **** heb je het over?
    en andy stel je niet aan…

  27. Henk -Rotterdam
    16 augustus 2006 om 03:38 uur.

    Beter en liever een moskee in de wijk dan drugspanden.
    En al dat gezeik over de hoogte van van de minaretten. De een vind het mooi en de ander niet ,nu iedereen zijn eigen mening. De hoogbouw in de binnenstad van Rotterdam vindt ik afschuwelijk ,er is van het echte Rotterdam geen moer over gebleven,anderen vinden het prachtig,zal best.
    En al dat gezeik over Moskeeen,waar praten we nou over . Er komen in de komende 10 tot 15 jaar verspreid over HEEL NEDERLAND 60 tot 70 moskeeen bij en dat is gedeelt over gemiddeld 450 gemeenten.Daar zitten we ons druk over te maken en gaan we tegen elkaar opstaan.
    Laten we elkaar in onze waarde laten en elkaar respecteren in zijn leefwijze en wijze van geloofbelijdenis. Dan wordt het allemaal een stuk beter en makkelijker in dit land met elkaar.

  28. jamalloennie
    17 augustus 2006 om 07:10 uur.

    ja bas (eerste bericht) als je die minaretten lelijk vind en niet passen in het Nederlandsche landschap dan vraag ik me ook af wat je vind van al die marokkaanse turkse surinaamse en anders lijkende koppen vind tussen al die nederlandse kaaskoppen dat zal dan ook niet passen he ……….

    dus je er passen wel meerdere dingen niet maar dat maakt een land ook boeiend en leuk ipv van allemaal dezelfde dingen dat is maar saai

    ja toch ?

  29. andy
    17 augustus 2006 om 08:20 uur.

    he SLX ,

    wat bedoel je ?

    Messchien kan ik ook helpen……..

  30. KARIMUTRECHT
    23 augustus 2006 om 11:09 uur.

    karimutrecht is het met nardjis eens, en ik heb ook geen idee waarom de moskee in middenoosten architectuur moet. hebben de marokanen dan geen eigen architectuur.

  31. abdel
    31 oktober 2006 om 09:59 uur.

    jongens geen paniek de moskee is haast klaar een iedereen is welkom, ook skinheads als ze willen komen een niemand word aangevalleen of vebrandt we zijn tenslotte allemaal mensen een maken allemaal deel van deze samenleving een niemand heeft er baat bij als we mekaar gaan aanvallen er is genoeg ellende op de wereld oorlogen kennen alleen maar verliezers een nooit winnaars. dus als de moskee klaar is is ierdereen welkom rasict, geel, bruin,jood of moslim,christen. jullie zijn allemaal welkom dan kunnen we mekaar recht in de ogen kijken een lekker met elkaar debateren. tot dan

  32. Merijn
    30 april 2007 om 04:49 uur.

    Geachte lezers,

    Volgens verscheidene artikelen zal deze moskee als toonbeeld van intergratie moeten gaan dienen. Is het niet zo dat deze moskee niet zo modern is als werkelijk is voorgesteld, zoals bijvoorbeeld een aparte mannen en vrouwen entree, aparte mannen en vrouwen verdieping. Dus -apart-. Het gemeente bestuur is te laat geweest met het kritisch bekijken van de bouwplannen en heeft blindelings vergunningen afgegeven. Nadien blijkt dat het om een traditionele moskee gaat. Nu ze dat niet meer kunnen terug keren en zelf niet af willen gaan, noemen ze de bouw van deze reuzemoskee een ‘toonbeeld van intergratie’. Maar, wat wordt hier geintergreerd? Intergratie van oude islamitische tradities die niet passen in een cultuur als in Nederland en omringende landen? Het is een feit dat het er is, maar het past niet in onze maatschappij en cultuur en er valt niets te intergreren. De Koran beschrijft een hoop thema’s die mensen aanzet om onderdrukking en wraak te legitimeren. Denk daarbij aan vrouwenonderdrukking, er zijn nog steeds duizenden vrouwen die achter gesloten deuren in Nederland wonen en wiens leven wordt geregeerd door de man. Eerwraak is ook zo’n thema dat in vele debatten maar al te graag word vermeden. Deze thema’s worden trouw vermeden, maar het bouwen van een reuze moskee waarin de Koran wordt gepredikt blijkt geen probleem te zijn in Nederland.
    Dit is geen aanval van rascistische aard, dit is zoals het gaat op dit moment en ik vindt het het benoemen waard.
    Ik wens dat mensen kritisch blijven ten aanzien van Islam en woorden als intergratie en resprect niet worden misbruikt, vrouwen de vrijheid krijgen waar ze recht op hebben dat scherpe discussies over Islam niet enkel achter gesloten deuren worden gevoerd uit angst voor de gevolgen. Angsthazen hebben we niets aan, niemand niet, dus ook een islamiet niet.

  33. Fons
    30 april 2007 om 07:40 uur.

    Ter info een kritische noot uit een van onze hedendaagse tijdschriften:

    De twee grootste moskee-eigenaren van Nederland staan onder invloed van de Moslim Broederschap, een wereldwijde beweging van islamitische extremisten die verschillende terreurorganisaties heeft voortgebracht.

    De Essalammoskee in Rotterdam-Zuid is bijna af
    Volgens De Telegraaf gaat het om de Rotterdamse Essalammoskee, waaraan de laatste hand wordt gelegd, en de Westermoskee die volgens plan in Amsterdam-West moet verrijzen. Beide moskeeën worden gebouwd onder het toeziend oog van kopstukken van de fundamentalistische Moslim Broederschap in Europa.

    In het bestuur van de Essalammoskee zit een man van Europe Trust, de financiële tak van de Moslim Broederschap, waaraan ook de sjeik uit Dubai die het project heeft gefinancierd steun zou verlenen. Een andere topman van Europe Trust zit tevens in het bestuur van de Duitse afdeling van Milli Görüs, dat de Westermoskee gaat beheren.

    Kalifaat
    De Moslim Broederschap geldt als ’s werelds belangrijkste en grootste moslimbeweging. De van oorsprong Egyptische organisatie is actief in vrijwel alle islamitische landen, met name in het Midden-Oosten, en streeft naar de vestiging van een islamitisch kalifaat dat de gehele moslimwereld omspant.

    De Moslimbroederschap predikte vanaf het ontstaan in 1928 de jihad tegen ‘de vijanden van de islam’. Inmiddels zou het geweld zijn afgezworen, maar aanslagen op ‘zionisten’ worden nog altijd aangemoedigd, en de Palestijnse tak, Hamas, streeft de vernietiging van Israël na.

    Verontrusting
    De fractie van het CDA in de Tweede Kamer zegt tegen het ANP ‘zeer verontrust’ te zijn over de invloed van moslimextremisten in de moskeeën. ‘We vinden het belangrijk dat zulke organisaties hier geen voet aan de grond krijgen,’ aldus Kamerlid Mirjam Sterk.

    Zij gaat naar aanleiding van de berichten vragen stellen aan minister Ernst Hirsch Ballin (CDA, Justitie) en zijn collega, Ella Vogelaar (PvdA,Wonen, Wijken en Integratie).

    Sterk wil onder meer weten wat er te doen valt tegen eventuele inmenging van de Moslim Broederschap in Nederlandse gebedshuizen. ‘Wij maken ons zorgen over onwenselijke invloeden op onze moskeeën,’ aldus het Kamerlid. Zij vindt dat de moskeeën zich juist op de Nederlandse samenleving zouden moeten richten.

  34. islamic_girl
    28 mei 2007 om 07:38 uur.

    SubhanAllah! Mashallah

  35. Sultana
    17 augustus 2007 om 02:29 uur.

    Ik vindt deze moskee geweldig mooi…..en we zouden trots moeten zijn dat we binnenkort zo n mooi bouwwerk in Rotterdam hebben…..

  36. andere tommy
    23 maart 2008 om 09:37 uur.

    jongens geen paniek de moskee is haast klaar een iedereen is welkom, ook skinheads als ze willen komen een niemand word aangevalleen of vebrandt we zijn tenslotte allemaal mensen een maken allemaal deel van deze samenleving een niemand heeft er baat bij als we mekaar gaan aanvallen er is genoeg ellende op de wereld oorlogen kennen alleen maar verliezers een nooit winnaars. dus als de moskee klaar is is ierdereen welkom rasict, geel, bruin,jood of moslim,christen. jullie zijn allemaal welkom dan kunnen we mekaar recht in de ogen kijken een lekker met elkaar debateren. tot dan

    Johhhhh laat me niet lachen.
    als er een skinhead voor jullie deur staat dan wensen jullie hem allemaal dood! metje iedereen is welcom
    Deze moskee verpest de Skyline van rotterdam!!
    Breek dat lelijke gebouw gewoon kijhard af!!!
    moskees zijn er al genoeg… naja TEVEEL!

  37. moena
    24 maart 2008 om 01:05 uur.

    Essalem moskee betekent vrede moskee even vertalen voor nederlanders.Ik wil even tegen onze moslims of laat mij het even zo zeggen die zeg moslim noemen terwijl ze geen benul hebben van echte islam sommige van jullie hebben nooit gebeden en weten niet eens welk kant dat je dat moeten doen en heleboel vasten niet eens vooral jongeren van nu, maar wel domme dingen lopen roepen en mensen angstig maken wat bereik jullie er mee,het geloof mag je niet opdringen of mensen mee bang maken maar juist uitnodigend en vredend door geven, mensen omheen moeten rust kunnen vinden of ze gelovig zijn of niet gelovig is niet aan jullie om over te oordelen . Ik heb hekel aan jullie dat jullie mijn geloof zo slechte naam hebben gegeven en dingen maar lopen roepen wat de islam niet is ieder gek bij wie een draadje los zit gaat lopen roepen dat de islam die dat zegt .Islam is niet om mee mensen bang te maken of onschuldig mensen dood maken denk na heb je niks vredens te melden hou je comentaar voor je, ik lees dat sommige zeggen we gaan nederland over nemen wat een domme idioten zijn jullie wat bereiken jullie hier mee niks alleen onschuldige nederlanders die ook gewoon in vrede willen leven angst aan jagen.is dat nodig Nee jullie nemen niks over en hebben een IQ van nul, door jullie die het voor echte moslims verpesten dalijk kunnen mijn kinderen niet eens meer bidden door jullie domme gedrag.ik weet 28 jaar geleden als we aan het vasten waren en als we voor (shor) wakker waren dat is een paar uren voor ochtend dat onze buren nooit ons hoorde om hun niet lastig of wakker te maken.want dat staat in de koraan dat je je geloof moet uitoefenen zonder dat je mede mens mee lastig valt of hem er mee hinderd.Ik ben mee eens dat de moskee niet zo overdreven hoef, van mij mochten ze eigenlijk dat geld wat over had gekunt aan de armen .Ik hoop dat deze moskee de naam zegt het al vrede zal brengen tussen Nederlands en moslims.

  38. Nederlander
    24 maart 2008 om 07:35 uur.

    Belachelijk dat in Nederland, het land met oorspronkelijk blanke inwoners, het land van de molens en de tulpen zo een afschuwelijk arabisch gedrocht wordt gebouwd.
    Een moskee hoord niet in Nederland!
    Als wij in Marokko een kerk bouwen dan gaat onze kop eraf!
    Als wij daar een imam beledigen gaat onze tong eraf!
    Als wij daar spullen stelen gaan onze handen eraf!
    En hier moet dat allemaal zomaar kunnen???
    BE – LACH – E – LIJK !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Ik snap niet dat de overheid het goed vind dat er weer een moskee bijkomt. En dan zo groot!!! Absurd!

  39. mhamed
    25 maart 2008 om 12:34 uur.

    nederlander bestaat niet nog eens eikel…….
    lees in de boeken wat jou soort blanken hebben gedaan eikel voordat je zomaar gelul gaat schrijven!!!!
    in marokko zijn genoeg kerken waar jou soort genoten hun gebedtje kunnen doen,en geen marokkaan heeft daar last van terwijl jij als zieke geest loopt te klagen en haat te zaaien!!!!
    racisme zal het nooit winnen van de ISLAM.
    jij als zielige ziel zal je tot je dood maar blijven klagen.

  40. mhamed
    25 maart 2008 om 01:06 uur.

    merijn…..
    het is mij al duidelijk hoeveel kennis je hebt over de ISLAM,namelijk zerro!!!!
    welke cultuur heb jij het over?westerse zieke gedachten !!!!!!
    de koran beschermd de vrouw juist van het kwade.
    als jij kritiek hebt over mensen moet je de ISLAM niet bij halen.

  41. Henk-Rotterdam
    25 maart 2008 om 01:55 uur.

    De discussie is duidelijk.
    “Land van Molens en tulpen” schreef men.
    Vergeten is men schijnbaar dat de tulp een turkse wilde plant is die in ongeveer 1650 door een Turkse sultan aan een Nederlandse handelsdelegatie in die tijd is meegegeven en waar men in ons land mee is gaan kweken.
    Dit tulpsymbool was zefs de aanleiding voor het mislukken van de partij van Een Nl van Marco Pastors die de tulp als nationaal symbool van zijn partij had gemaakt .
    Ja predik nationalisme en neem een Turks symbool als partijsymbool,dat werkt echt.
    En het geeft gelijk de kennis en het IQ aan van het bestuur en de volgelingen van zijn partij.
    Ik heb al meer gezegd ,ga naar een goede boekhandel en koop een kaart van Marokko en zie op de stadsplattegronden het aantal kerken en synagoge’s en spreek dan pas over deze onderwerpen.

  42. moena
    26 maart 2008 om 01:33 uur.

    nederlander denk na nergens is het zwart wit meer, als we terug kijken wie hier de slechte rikken zijn dan zijn het wel de blanken hoewel ik blank ben als ik weet niet wat.Maar goed, Afrika het woord zegt het al Afrikannen toch, wat hebben blanken gedaan? alles wat er daar te halen valt hebben blanken afgepakt gestolen van de zwarte bevolking dat blanke daar zijn gaan wonen oke maar op welk manier, in hun eigen land hebben jullie ze gediscrimineerd en apartheid gesticht enz enz zie geschiedenis boeken Nederlander (Zuidafrika bv).Waarom is het eigenlijk dat Columbus heeft Amerika ontdekt
    blanke mooi naam gegeven Koloniers toen ze zich gingen vestigen in Amerika,slaven zijn nooit echt Amerikannen maar wel AFRO amerikanen gebleven,blanke Europamerikannen gewoon amerikanen genoemd en de rest heeft nu ineens ander soort benaming gekregen nu wat binnen komt in Amerika worden migranten/ illigalen genoemd was columbus en de blanke koloniers niet illigaal migranten dan, hadden die uberhaupt een paspoort rarara Nederlander maak je je niet druk om die Moskee.ik heb gehoort dat eigenlijk dat iemand uit het midden oosten met zijn geld die moskee zou bouwen maar dan moet de moskee naar zijn naam (van die man) benoemd worden maar dat wilden de marokannen niet toen wilde hij geen geld geven en daarom was de bouw stil gezet ze hadden geen geld toen zijn ze hier geld gaan zamelen marokannen wilden precee dat het essallem moskee heet om die Vrede tussen Nederlanders en moslims als symbool.

  43. pim vink
    04 juli 2008 om 03:06 uur.

    Die essalam moskee is gebouwd met de dikste stalen profielen (hea 1000) en een overkill aan beton in de constructie. Dus qua veiligheid zit dat wel ‘goed’.
    Akelig punt vind ik persoonlijk dat de financiering van dit project op zijn minst dubieus zo niet propagandistisch is te noemen. Zo weet ik uit eigen ervaring dat hoge rekeningen contact betaalt worden door arabisch sprekende mannen. Zolang duidelijk is dat die sjeik maar liefst 3 plaatsen afdwingt in h et bestuur heb ik GEEN vertrouwen in een gematigd Islam-moskee zoals dat hoort in een multi-culturele samenleving. Ik vrees dat de richting in deze moskee alles behalve gematigd zal zijn, neem als voorbeeld dat iemand van het bestuur verkondigd dat de Essalam moskee niet openbaar is….vreemd. Een geloofsgebouw in Nederland dat niet openbaar is…iemand nog een vergelijkbaar voorbeeld in enige andere religie?

  44. pim vink
    04 juli 2008 om 03:12 uur.

    @Henk-Rotterdam,

    Over tulpen gesproken en weten waar je het over hebt….
    De tulp komt niet oorspronkelijk uit Turkije.
    De 30 wilde soorten uit NW-China staat nauwelijk in verhouding tot de +30.000 soorten die de Nederlanders hebben gekweekt. Het is dus ZEER kortzichtig om de tulp als niet-nederlands te bestempelen aangezien Europese handelaren en tuinders de kweek en variaties hebben gestimuleerd en dus niet turken, kazachstanen! De tulp is dus wel (grotendeel) hollands!

    bron:http://nl.wikipedia.org/wiki/Tulp

  45. pim vink
    04 juli 2008 om 03:16 uur.

    @Henk-Rotterdam,

    Zie hier de verhouding tussen gelovigen in Marokko.
    Moslim 99,8%, hoofdzakelijk soenni.
    Jood 0,05%, 12.000 Sefardische joden.
    Christen 0,16%.

    Ga jij vertellen dat er godsdienstvrijheid heerst? Get real, het is een staatsgeloof en niet-moslim gebouwen worden vaak niet geaccrediteerd.

  46. pim vink
    04 juli 2008 om 03:20 uur.

    @Sultana,

    Het gaat ook niet om het gebouw. Persoonlijk vind ik moskee prachtig om te zien, neem nu de blauwe moskee in Instanbul…schitterd. Dikke vette MAAR het gaat niet om het gebouw maar om het bestuur en de geloofsrichting IN de moskee. Je kan niet ontkennen dat het een schimmige club fanatiekelingen is…

  47. peter = de naam
    05 juli 2008 om 05:48 uur.

    Misschien mooi gebouw, maar de mensen die erin willen verkeren, kunnen niet samen door een deur. September komt heel snel dichtbij en dan…. ? Dan kan het wel eens een toren van Babel geworden zijn met verschillende belangen.

    Afijn, ze, de (moslim)gelovigen hebben het zelf in de hand om er wat van te maken. Tenminste, dat is de bedoeling.

  48. Henk el Makhloufi
    06 juli 2008 om 02:20 uur.

    Piet Vink,
    Leuk bedacht,maar als er in Marokko niet meer dan 0,05% joden wonen en deze kunnen tesamen met de 0,16 % crhistenen hun geloof beleiden en hun gebedshuizen bezoeken is er dus sprake van godsdienst vrijheid.
    Het land is een Islamitisch land waar het recht op het beleiden van een ander geloof in de grondwet is neergelegd.
    Het betreft hier de erkende geloven en niet de allerlei splintergroepjes die wij hier in Nederland en grote delen van Europa kennen