MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Iftarmaaltijd in het hartje van Amsterdam

15 oktober 2006 | in Maatschappij | 16 Reacties

RamadanfestivalOp de Dam in Amsterdam hebben zaterdagavond enkele honderden mensen, zowel moslims als niet moslims, een Iftarmaaltijd gegeten. Dat gebeurde in het kader van het Ramadan Festival, meldt een woordvoerder van de organisatie, Stichting Islam & Dialoog. Tussen 18.00 uur en 20.30 uur schoven volgens de woordvoerder er drie- tot vierhonderd mensen aan. Dat was veel meer dan de organisatie had verwacht, aldus nieuws.nl.

De bezoekers waren blij met de centrale plaats waar de avondmaaltijd werd gehouden, zegt de woordvoerder. “Mensen zijn blij dat we uit de moskeeën en huizen zijn gekomen en naar het centrum van de stad zijn gegaan. Een betere plaats kun je in Amsterdam niet krijgen.”

Er zijn 16 reacties

  1. said
    15 oktober 2006 om 10:13 uur.

    het eten op zich leuk! het gezellig samen zijn ook leuk!
    maar we wonen hier in Nederland geruime tijd, uit mijn hoofd denk ik 50 jaar.
    dus er is 50 keer ramadan geweest en is 50 keer uitgelegd dat ramadan een maand is voor bezinning en een maand is voor vasten, er is 50 keer uitgelegd dat het een onderdeel is van ons geloof die ook nog eens onderdeel uit maakt voor ons leven. 50 keer uitgelegd dat het een maand is dat we niet eten en niet drinken en geen andere lustige handelingen doen gedurende dag. 50 keer uitgelegd dat het een gezonde handeling is (wetenschappelijke bewezen)
    50 keer uitgelegd dat het een maand is om aan onze medemens in de hele wereld die honger leiden aan te denken en te voelen hoe het is om honger te leiden en met de armen solidair te zijn. 50 keer uitgelegd dat aan het eind van ramadan wij moslims geld aan armen geven (zakat).

    Maar die zelfde vragen komen ieder jaar telkens weer terug!!
    Conclusie: zijn de niet – moslims nou dom ! of vergeetachtig! of er is geen interesse!
    Het laatste gebaseerd op hypocriet.
    Ik leg het bij deze niet meer uit. Klaaaaaaaaar!!!!!!!!!

  2. fatima
    16 oktober 2006 om 11:34 uur.

    nee je begrijpt het niet sahbi.. het is nu een modetrent geworden om iftar maaltijd te organiseren.. ga je of organiseer je geen iftarmaaltijd dan hoor je er niet bij, ze3ma..

    Een keer naar zo’n iftarmaaltijd gaan oke, tot daar aan toe.. maar dag dat word me te veel.. dat is geen ramadan meer dat etendan.. meeste iftarmaaltijden draait het meestal om gezien te worden.. sommige meiden doen hun mooiste kleren aan (sommige zelfs kaftan) en zitten tijdens ramadan tel.nummers uit te wisselen met gare marokkanen.. waar gaat het toch geen met ramadan.. het is eigenlijk maan van bezinning.. HET IS MAAND VAN ALLAH.. WANT HET VASTEN IS VOOR HEM EN NIET VOOR IEMAND ANDERS!!!!!

  3. SAMADIE
    16 oktober 2006 om 12:19 uur.

    als i het zo lees fatima, dan is het een soort party eigenlijk!

  4. mhamed
    16 oktober 2006 om 01:01 uur.

    nou nou,
    wat is het nou het om iedere keer weer uitleggen aan mensen die niet moslims zijn dat wij ramadan met heel veel plezier doen, al ia het elke keer weer!!!!!
    dat wij wel weten dat ramadan liever niet gehouden wordt door moslims . dat is weer andere punt.

  5. nardjis
    16 oktober 2006 om 01:32 uur.

    als het zo doorgaat dan verliest ramadan zn identiteit dan wordt het een soort kerstfeest ofzo met alle gevolgen van dien.

  6. hassanhasson
    16 oktober 2006 om 02:39 uur.

    Waarom wordt er eigenlijk geen kerstmaaltijd voor ons georganiseerd?

  7. hassanhasson
    16 oktober 2006 om 02:42 uur.

    en hoe zit dat nou met de joodse feesten?

  8. mhamed
    16 oktober 2006 om 03:11 uur.

    ja dat klopt hassan
    maar wij hebben een heel duidelijke standpunten in onze religie.

  9. Samira
    16 oktober 2006 om 04:16 uur.

    Wat is iedereen toch weer negatief. In Marokko is het een maand ” feest” tijdens de Ramadan. het Ramadan festival neemt de moeite voor alle Moslims in Nederland hier iets aan te doen en meer begrip te kweken in onze maatschappij voor de Ramadan en dan reageren jullie zó! Dat snap ik niet! We hebben hier onderling nog discussies wat wel en niet mag en hoort en niet hoort. Veel autochtonen (in elk geval in mijn omgeving en wat ik om me heen zie) houden rekening met de Ramadan, in werk, sport en in de sociale omgang. Dat is gegroeid en wordt nu extra aandacht aan besteed omdat we als samenleving daar behoefte aan hebben omdat we de laatste jaren verder van elkaar af zijn komen te staan en er wordt zoiets als dit georganiseerd om onze samenleving weer een samenleving te maken met wederzijds begrip en respect voor elkaars afkomst en godsdienst.

    En ja, ik ben het met jullie eens, het moet geen kerst worden maar daar kun je het ook niet mee vergelijken. De Iftar is er om met elkaar te eten en te praten en tijd in elkaar te steken. Dat kan in familiaire kring maar dat kan ook als ” samenleving” zoals de afgelopen weken reeds is gedaan en zoals zaterdag in Amsterdam. Overal komen mensen om gezien te worden, als jij dan zo integer bent trek je daar dan niets van aan en sluit je d’r voor af. Wanneer jij er met goede en reine bedoelingen bent is dat prima.

  10. Big-Mo-Ovn
    16 oktober 2006 om 04:35 uur.

    Krijg ik honger van 😐

  11. johnny
    16 oktober 2006 om 06:45 uur.

    Jawel ben wel voor lekker eten hoor. van mij mag elk jaar eten op de dam. lekkere gesellig. jammer dat niet hele dag lekker eten is.

  12. said
    16 oktober 2006 om 08:46 uur.

    fatima ! jij bent toffff

  13. JOSRA
    17 oktober 2006 om 09:46 uur.

    HOPPELOOS METJE EEENSSAID

  14. achafay
    17 oktober 2006 om 02:15 uur.

    blijven slijmen meer niet

  15. Erik
    17 oktober 2006 om 04:04 uur.

    Wat een contrast!

    Ik ben net terug van Marokko en heb daar het begin van de Rammadan meegemaakt. Voor mij was dat nieuw. En ik heb geen spijt dat ik er een weekje langer voor gebleven ben. Het is zo anders om het te beleven dan om er over te horen vertellen. Maar het meest opzienbarende is nog wel het verschil in houding tussen de Marokanen die ik hier ken en de Marokanen die ik daar ken. Zonder discussie werd mij ontbijt, lunch en avondeten voorgeschoteld. Niemand stelde mijn niet-moslim zijn ter discussie. Niemand voelde zich door mijn aanwezigheid of het feit dat ik overdag gewoon at en dronk onheus bejegend. Ik kan het niet anders omschrijven dan een verregaande vorm van respect. Hoe anders gaat het hier aan toe. Ik weet dat de goeden de prijs betalen voor het wangedrag van de anderen, en scheer zeker niet alle marokanen over één kam. Maar waar is de tollerantie die ik in Marokko ervaren heb gebleven? Waar is het respect van de Nederlandse moslim(a) voor andere culturen en geloven wat ik in Marokko ervaren heb heen? Hebben julllie dan echt alleen maar onze slechte eigenschappen overgenomen en de goede thuis (voor wie Marokko nog thuis is) gelaten? Nee dat geloof ik niet. Dat weiger ik ook te geloven. Wat er waarschijnlijk aan de orde is is dat de intollerante in Nederland wonende moslim(a) zich mondiger gedraagd, beter zichtbaar is, meer opvalt. En de oprechte, al of niet uit geloofsovertuiging gemotiveerde moslim(a) in Nederland, al helemaal tijdens de Ramadan, zich niet inlaat met kwaadsprekerij of stigmatizerende opmerkingen. Laat staan critiek uit op initiatieven van andere moslims die wel een constructief karakter hebben, of wel tollerantie en begrip proberen te kweken. Voor hen die geloven: Bismillah. Voor hen die niet geloven, vrede zij met u.

  16. Saida
    17 oktober 2006 om 04:23 uur.