MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Vliegveld de Gaulle ontslaat moslimpersoneel

22 oktober 2006 | in Geloof, Maatschappij | 18 Reacties

vliegveldOp het vliegveld Charles de Gaulle bij Parijs zijn tientallen moslim-werknemers hun baan kwijtgeraakt. Ze hebben daar gewerkt als bagagepersoneel, maar werden als een te groot veiligheidsrisico gezien. Vier van hen hebben een rechtszaak aangespannen om hun ontslag ongedaan te maken.

De vier werknemers van het Vliegveld verloren in augustus hun ’veiligheidsgoedkeuring’, waarna ze niet meer in de beveiligde sectoren konden werken en dus hun werk op de bagage-afdeling niet meer konden verrichten. Tientallen moslim-collega’s ondergingen hetzelfde lot. Volgens de advocaten van de vier zijn de moslim-medewerkers ontslagen op grond van hun geloof. Vandaar dat de advocaten een klacht ingediend hebben wegens discriminatie. Ook eisen zij dat de veiligheidspasjes worden teruggegeven, aldus rknieuws.net.

De overheidsfunctionaris die verantwoordelijk is voor de veiligheid op Charles de Gaulle, Jacquet Lebrot, zegt dat hun geloof geen enkele rol speelde. Het ging volgens hem om dreiging van terrorisme. Het feit dat sommige van de ontslagen werknemers verschillende keren op vakantie gingen naar Pakistan, ziet hij als één van de belastende factoren. Sommige moslim-werknemers zouden volgens hem ’kunnen behoren tot een grootschalig netwerk’, anderen zouden ’beïnvloed kunnen worden door dergelijke netwerken’.

Er zijn 18 reacties

  1. said
    22 oktober 2006 om 11:50 uur.

    de wereld is nu echt op ze kop!!
    straks worden moslims hier ook ontslagen bij een gevoelige job.
    eerst hoofddoeken nu werk, het is een proces jongens!!!!!!!!!!!!
    maar goed !! misschien een teken dat we niet meer hier thuis horen
    en lekker terug naar ons land.

  2. Brahim
    22 oktober 2006 om 12:13 uur.

    De westerse wereld is Slecht geworden

  3. SAMADIE
    22 oktober 2006 om 01:33 uur.

    indd we worden een 3e rangs burger in plaats van 2e, ons voorouders zijn gehaald om schoon temaken, of in een fabriek tewerken, maar we gaan snel vooruit, steeds hoger opgeleid etc, dat is eerder het gevaar, en niet het terorisme, nu mogen moslims niet op bagage afdeling werken, straks niet bij de bank,politie en ga zo door!!

  4. Rachid
    22 oktober 2006 om 02:37 uur.

    Zulke dingen zetten juist mensen op het spoor om slechte daden te verrichten. Ik wil het niet vergelijken met vergeldingsakties van onze broeders in Palestina maar zo kun je het een beetje bekijken.
    Er wordt je onrecht gedaan waardoor je doordraait en je zelf opblaast. het is niet goed en juist Haram.
    Vroeg of laat zal het verkeerd gaan. De westerse wereld moeten een ding beseffen. De Moslims worden al tientallen jaren onderdrukt en het wil maar niet ophouden. het gaat een keer fout. Ooit zullen de Moslims zich verenigen, als dat dan het geval is dan stelt Israel echt helemaal niks voor. ik bedoel hiermee te zeggen dat het westen echt een probleem heeft. En Amerika trouwens ook niet.

  5. ziad
    22 oktober 2006 om 03:02 uur.

    indien dat later de derde wereld er aan gaat!! wij vinden het jammer…
    sadam komt ook vrij van de gevangenis en met zijn leger gaat hij alles verwoesten.
    ps: Dit is geen grap!!!!! dat meen ik sirieues…
    ze hebben gezien dat sinterklaas een lul van 7,5 cm lang is echt waar pas op kinderen dalijk pak hij jullie ook…. de derde wereld landen is heel gevaarlijk
    dat vinden wij zielig dit is echt waar … in afrika leven heel veel arme mensen als je ze zien dat vind je het echt erg daarom doen wij de ramadan om te laten zien hoe arme leven…. als de ramadan voor bij is het suikerfeest en ja dan mag je weer lekker smullen jammmyyy ik kan niet wachten dit was het nieuwss van ziad!! volgende keer komt er meer Doeiiii of gezegt Beslama (K)

  6. Soussia
    22 oktober 2006 om 03:07 uur.

    Wat een onzin!!!

    Dat ze risico’s proberen te vermijden.. dat begrijp ik!!! Maar om ALLE moslims als risico te zien.. dat is ABSURD!!

  7. mohamed
    22 oktober 2006 om 06:09 uur.

    de wereld is nu echt op ze kop!!
    straks worden moslims hier ook ontslagen bij een gevoelige job.
    eerst hoofddoeken nu werk, het is een proces jongens!!!!!!!!!!!!
    maar goed !! misschien een teken dat we niet meer hier thuis horen
    en lekker terug naar ons land.

    ik ben met je eens said!

  8. A...
    22 oktober 2006 om 06:13 uur.

    Kijk en nu is er sprake van vooroordelen en discriminatie!!! Hoe erg die gozer zich er onderuit wil lullen! Anyway, insha allah worden de rechtzaken gewonnen door me broederes en zusters!!!

  9. said
    22 oktober 2006 om 08:49 uur.

    Ondanks dit! blijven wij als moslims standvastig en optimistisch en laat ons niet intimideren. ik wens jullie allemaal een gezegend feest en alle goeds.

    `id-oel-fitr mobark said.

  10. marokkino
    23 oktober 2006 om 10:54 uur.

    Waar moeten we heen jongens?

    Dit is ons land!
    In Marokko zijn we ook allochtoon.

    Maar ja dit soort dingen hebben we wel te danken aan die ezels als de stoere
    Samir a en mongool B!

    Het zijn allemaal idioten.

  11. Rob
    23 oktober 2006 om 01:13 uur.

    Het is inderdaad een heel trieste en foute ontwikkeling.

    Ik baal ervan dat ik het als westerling wel enigszins kan begrijpen (maar er absoluut GEEN begrip voor heb, laat dat duidelijk zijn!!), maar ik begrijp ook heel goed dat elke goedwillende moslim zich hierdoor zwaar gekwetst voelt en dat dit een bevestiging is voor elk mogelijk vooroordeel dat “jullie” tegen “ons” hebben. Deze actie staat gelijk als een brandmerk op het voorhoofd van iedere moslim zetten, zodat “ze” gescheiden kunnen worden van “ons”.

    Angst, wantrouwen en haat lijken het steeds weer te winnen. En de Fransen staan al niet zo bekend om het omarmen van anderen…

    Ik bid dat ieder weldenkend mens (ongeacht welke religie (of ongelovige) dan ook) beseft dat DIT niet de oplossing is. Integendeel zelfs!!

  12. Bouchiba
    23 oktober 2006 om 07:31 uur.

    Dat ze hun ontslaan omdat ze moslims zijn en omdat ze naar Pakistan zijn gegaan, dat vind ik echt ’n discriminatie!!!!!! Want in Frankrijk ’s normaal gesproken land waar de Samenleving een van de beter is in europa, maar ja en toch van ene kant ze zijn al lang bekend met discriminatie tegen Alochtonen Vooral in Orange(F).

  13. Youssef Ain Asserdoune
    23 oktober 2006 om 07:47 uur.

    Dat iedereen de Islam vecht heeft maar een betekenis, ze weten dat de Islam de meeste groeinde religie in de wereld, dat veel mensen erachter zijn gekomen dat de Islam de juiste en ware religie is, en daardoor beginnen ze allemaal aan de Islam te hechten. Ook Moslims in in islamitische landen worden steeds meer pratizeeerdenden, en het is alhamdoulah de grootste teken dat het einde van deze wereld steeds dichter bij ons komt!
    De Islam is de oplossing!!

  14. maroc_connection
    23 oktober 2006 om 09:18 uur.

    Selaam

    Eerst en vooral mebroek el eid voor jullie allemaal. Maar wat dat nieuws betreft is dat weer eens een regelrechte openbare oorlogsverklaring aan de Islam én de Moslims. Maar…. wij moeten wel slimmer zijn en ons niet laten leiden door onze emoties. Want anders krijg je de alom bekende reactie van ” zie je wel dat het allemaal tuig is die Moslims”. Wij moeten gewoon het spelletje meespelen op hun manier en daarom is die klacht een goede zet. Nu maar hopen Inshallah dat ze dat proces winnen. Want anders krijgen we steeds meer beperkingen qua jobs zoals iemand hier al zei. En we zijn al zo beperkt in onze jobkeuze door gebrek van diploma’s.

  15. mhamed
    24 oktober 2006 om 11:47 uur.

    ied mobarak broeders en zusters,
    wat wij moeten ons niet in de positie laat plaatsen door de dwalende,
    maar juist aanvallende positie nemen ,
    kritiek is juist een teken van leven,gezonde antwoorden zijn het juist wapen.
    assalaam alaykoem warahmatoe allahie wa barakatoeh

  16. Said
    25 oktober 2006 om 01:22 uur.

    Voor mijn verjaardag heeft mijn vrouw mij een proefles vliegen cadeau gegeven. Nu durf ik niet te vliegen omdat ik bang ben gezien te worden voor POTENTIEEL TERRORIST. Mijn vrouw draagt een hoofddoek en wil ook meevliegen!!!

  17. mostapha
    26 oktober 2006 om 12:45 uur.

    hoi landgenoten,
    Ik wil even iets kwijt over het lot van onze broeders,word eens wakker
    mijn brother de ALLOCHTOON tegenwoordig kijkt men naar je wortels,
    en die liggen in jouw en mijn vaderland niet in andermans land,dus probeer ik je dit uitteleggen ruim je bagage op gebruik je hersens en zoek je wortels
    op!!!want alleen van daaruit zal je boom groeien! en vruchten werpen,dus
    beste marokkaanse broeder hou je taai en laat je geloof niet in de steek
    dan zal allah ons belonen.

  18. skery
    26 oktober 2006 om 08:09 uur.

    tijd om koffers in te pakken en terug naar marokko gezien dat marokko rijk wordt wat heb ik hier te zoeken dat is maar goed ook dat in marokko ben geboren en niet europa