MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Twijfelende Afellay geselecteerd voor Oranje

01 november 2006 | in Sport | 67 Reacties

afellayBondscoach Marco van Basten heeft zijn voorlopige Oranje-selectie voor het oefenduel met Engeland van woensdag 15 november bekend gemaakt. Eén van de opvallendste namen is toch wel de Marokkaanse Nederlander Ibrahim Afellay. De geboren Marokkaan maakt deel uit van een 28-koppige groep die mag hopen op een plaats in de definitieve selectie. Afellay twijfelt nog steeds tussen Marokko en Nederland, maar beseft wel dat hij binnenkort moet kiezen.

“Dit is heel moeilijk voor me. Ik vind het een enorme eer dat ik opgeroepen ben, maar aan de andere kant had ik het liefst nog even willen wachten met deze beslissing. Maargoed, het is pas een voorlopige selectie. Het is voor mij dus nog niet aan de orde om echt een knoop door te hakken”, zegt Afellay op FCUpdate.nl. “Ik ga in ieder geval veel praten met de mensen om mij heen.[…]Met de bondscoach heb ik nog niet gesproken. Met de bondscoach van Marokko overigens ook nog niet. Maargoed, aan het eind van de dag zal ík moeten beslissen”, vertelt hij verder.

Mocht Afellay voor Marokko kiezen dan lijkt dat een keuze te zijn op gevoel. Indien hij voor Nederland kiest, zal dat vermoedelijk meer een keuze zijn die met het oog op zijn verdere carrière interessanter is. Of hij zich Nederlander of Marokkaan voelt is immers al duidelijk. “Ik voel me een Marokkaan in hart en nieren. Ik ben een Marokkaan. Maargoed, dat betekent niet dat ik voor Marokko kies. Khalid Boulahrouz voelt zich bijvoorbeeld ook een Marokkaan, maar speelt voor Nederland. Ik zal de komende dagen alles af moeten wegen.”

Er zijn 67 reacties

  1. ZvA
    01 november 2006 om 09:08 uur.

    hallo Ibrahim,

    de eerste de beste en dat is Oranje.
    je staat niet eens bij voor Gabon.(kut fakhir)
    we willen zaki terug!!!!!!

    succes

  2. mohamedinho
    01 november 2006 om 09:58 uur.

    kies voor marokko mer kans op speeltijd bij van basten niet te vel middenvelders als hij van bommel er niet bij wil waarom afellay wel als van de vaart terrug is en huntelaar gaat hij hem wel rechtsbuiten zetten en dat is niet de bedoeling kies voor marokko of het nou een keer is en daarna nooit helaas jammer dan maar je hebt dan wel met je hart gekozen en in marokko waarderen ze een speler veel meer dan in nl

  3. SAMADIE
    01 november 2006 om 10:25 uur.

    het lijkt me duidelijk, dat hij voor marokkko gaat kiezen, hoezo is het beter voor zijn cariere als hij voor nl kiest, al die toppers uit afrika hebben ook niet voor een niet afrikaanse land gekozen. gewoon voor marokko kiezen, en fakhir gaat wel weg. het is gewoon dat ze effe niemand kunnen vinden lijkt. me meschien moeten ze gewoon henri michiel weer halen, of hidink. dan moeten we maar zelf geld verzamelen om die te betalen

  4. Maghrebie
    01 november 2006 om 10:48 uur.

    Kies voor Oranje, die komen tenminste heel ver met hun ploeg, en dat betekent dat we ook langer van je voetbal kunnen blijven genieten. Marokkanen zijn tenslotte ook allemaal trots op Boulahrouz…..

    veel succes

  5. Ouarda
    01 november 2006 om 11:36 uur.

    Het lijkt mij onverstandig om voor oranje uit te komen, je krijgt dan misschien meer geld, maar of je hoger komt in de Europese competities is nog de vraag. Volgens mij zal hij geen of niet genoeg speeltijd krijgen om zich te laten zien. En ook denk ik dat Basten Affelay gebruikt om Bommel te jennen, omdat hij bedankt heeft. Tot slot blijf ik er bij dat elk Marokkaan (als hij een keuze heeft)voor Marokko moet uitkomen.

    PS: gister heeft hij het trouwens niet slecht gedaan. (hij wel een paar tikjes gekregen)

  6. TITWANI
    01 november 2006 om 12:34 uur.

    Kies voor Marokko,hoezo is Nederland beter?

    Kijk naar zomer 2005.Afellay speelde bij nL en kwam tot kwartfinales.Jeug-Marokko ,waar hij had MOETEN spelen,kwam verder in de halve finales.

    Kijk naar Yildirim moest kiezen tussen NL en Trkije.Hij ging voor ranje zama beter.hij heft maar een kwartier en nu heeft al jaren niemand over em.zo gebeurt ook met afellay.

  7. abdel
    01 november 2006 om 01:09 uur.

    selam

    ik ben het met de mensen eens die vinden dat affelay beter voor marocco kan voetballen dan voor nederland.
    mijn mening is dat affelay een bijdrage levert om het marokaanse voetbal te steunen.en daarmee ook het marokkaanse land.
    in nederland mogen ze je maar even als je goed doet , in marokko blijft je naam voor altijd bevestigd.
    en voor het nederlandse elftal kiezen betekent dit dat je marocco uitsluit , en hiermee heeft nederland bereikt dat als zei een keer tegen marocco voetballen , dat ze in iedergeval affelay niet als tegenstander hebben , want het is toch een prima middenvelder aan het worden.

  8. TITWANI
    01 november 2006 om 01:22 uur.

    precies abdel

  9. Hichamx
    01 november 2006 om 01:26 uur.

    Kijk hij moet gewoon kiezen voor de partij die hem het meeste zal brengen op lange termijn. Het is goed voor hem om zo veel mogelijk te spelen. Bij
    PSV speelt hij zich toch in de kijker dus iedereen kent hem al .

  10. radi
    01 november 2006 om 01:28 uur.

    beter voor nl kiezen. in africa heeft ie niets in te brengen tegen die beenbrekers, hartsikke veel risico. het is een mooie maar lichte speler dus rationeel kiezen en voor nl kiezen.

  11. mo
    01 november 2006 om 01:42 uur.

    hallo kaas koppen
    afelly is geen marokkaan hij is hier geboren in nederland dus niet uit komen
    voor marokko wij hebben zat spelers in marokko hard werken en zie je rezoltaat
    sporten trainen .je moet in je zelf geloven. wat je kan bereeken?

  12. NADORRRRMAFI
    01 november 2006 om 01:45 uur.

    NABIL IS GATARRR hij moet in de SELECTIE weg bij de BOYS>>

  13. tarik
    01 november 2006 om 02:09 uur.

    ik vind dat afallay gewoon voor oranje moet gaan
    jullie weten hoe het gaat met THE ATLASLIONS gaat
    afallay moet nu kiezen tussen eer & carriere
    (WAt ZOU JIJ KIEZEN)

  14. TITWANI
    01 november 2006 om 02:12 uur.

    hoe goed in Oranje?zehma brazil.net zo goed als marokko.
    ga lekker naar marokko wordt ie minder zwak dan hij nu is.bij elke tik gaatie al janken.

  15. Temsamani
    01 november 2006 om 03:11 uur.

    Ik zou tegen Afellay zegen, jij ben in de ogen van deze racisten een Marokkaan en je blijf een Marokkaan. Ik heb een paar reacties op de telegraaf gelezen waar Aissati en Afellay niet met hen naam worden genoemd maar als Islamieten!
    Trouwens, iedereen kent het verhaal van Bousatta, die maar een paar wedstrijden heeft gespeeld, daarna niet meer.
    We weten dat we in Marokko momenteel geen goed coach hebben, maar dat is geen reden om voor Nederland te kiezen.
    kijk maar naar Adil Chikhi die maanden lang onder druk van de Duitsers stond, maar hij heeft uiteindelijk voor Marokko gekozen.

  16. Youssef Ain Asserdoune
    01 november 2006 om 03:39 uur.

    Marokko rekent echt veel op jou in het middenveld, gezien dat niemand in deze positie goed speelt. Bij Oranje is het niet het geval, je zal maar een paar wedstrijden spelen dan is het afgelopen.
    Ik weet dat het voor Afellay moeilijk is om een keuze te maken, maar denk goed overna, bij Marokko zal jij jaren lang spelen, ik weet dat het nu wat minder gaat door die idioot Fakhir, maar dat wil niet zeggen dat wij geen sterke ploeg hebben.
    Voor degenen die vinden dat Afellay voor NL moet kiezen, willen jullie mij even vertellen wat NL allemaal bereikt heeft!? niks, Marokko had in ieder geval de finale van de Afrika cup gespeeld, en NL dan!?!?!? halve finale en met moeite!!
    Onze Marokko zal meedoen aan de Olympische spelen in Pekin, dezelfde team die de halve finale in NL heeft bereikt, als Afellay voor Marokko kiest gaat hij ook meedoen en waarom niet één van de medaillen winnen, nothing is impossible!!

  17. Nihad
    01 november 2006 om 03:45 uur.

    Hij is echt compleet gestoord als hij voor Marokko kiest.

    Bhoularouz is er niet minder op geworden.

  18. hamzahamza
    01 november 2006 om 04:12 uur.

    NIHAD

    oranje heeft niet zoveel goed verdediger daarom oulahrouz heeft gelukt in oranje. kijk hoeveel middelvelders heeft oranje. te veel concurenten. zelf van bommel en seedorf hebben geen plek in oranje.

    ik zou zeggen afellay kies voor jou hart want ons harten zijn met jou.

  19. abdel
    01 november 2006 om 04:13 uur.

    selam

    het is fijn dat wij mensen verschillen , en dat we een mening hebben , maar wat ik hier allemaal lees op dit forum slaat alles .
    het is daarom ook een feit dat een land als marocco ten onder zal gaan in de toekomst en niets zal betekenen in de wereldeconomie.
    dit allemaal omdat wij marokkanen tegen ons land zijn en tegen ons eigen volk.
    wat hebben wij bereikt hier in dit ***** land , en wat gaan wij betekenen voor het land waar onze ouders geboren zijn ?
    het antwoord is : niets !
    het land marocco betekent alleen iets voor de europeaan die opzoek is naar seks !
    en wie brengt hem daar ?
    juist ja de marokaan zelf!

    waarom gaan die mensen die vinden dat een voetballer niet voor zijn land (marocco)moet uitkomen , dan wel naar marokko , waarom zit je wel achter de marokkaanse meisjes , waarom accepteer je dat je arme moeder batata met gizou voor je maakt en niet boerenkool ? waarom ? waarom scheld je een geert wilders uit wanneer hij de marokkanen dicrimineert ?

    maar als een aisattie of affelay wil uitkomen voor zijn vaderland dan raadt je hem dit af .

    toch is het wel begrijpelijk want je gaat niet in de hand spuugen van die gene die jou uitkering betaalt !

    heb medelijjden met hem die zijn afkomst verloochent

    tot ziens ( beslamma)

  20. Loco
    01 november 2006 om 04:18 uur.

    Salam every1

    affaly, kies voor NL!

    mensen die over racisme hadden! focus op je carriere guys! laat racisme aan lege kopen!

  21. Youssef Ain Asserdoune
    01 november 2006 om 04:26 uur.

    Bravo gouya Abdel!

  22. overvecht
    01 november 2006 om 05:48 uur.

    wollah bravo abdel dat zijn de worden naar we moeten luisteren …….wollah je hebt totaal gelijk nu ieder marokkaan moet dat mee nemen als we echt marokaanen zijn …..

  23. sirin
    01 november 2006 om 05:49 uur.

    het is wel een moeilijke keus. de meesten denken dat het vanzelfsprekend is dat hij voor marokko gaat kiezen, maar het is moeilijker dan jullie denken. stel dat jullie voor zo’n keus stonden? je hebt hier een leven opgebouwd, toch?

  24. marokkino
    01 november 2006 om 06:06 uur.

    Tazz dat je daarover nog moet nadenken.

    Je moet t zo zien en jezelf afvragen…..waar heb ik meer gevoel bij…

    Als ik in zo’n lelijke oranje shirt speel voor saaie supporters?

    Of als ik voor het rode vlag met een groene ster in het midden speel voor gekke Marokkaanse supporters die wel sfeer hebben????

    Carriere of niet, je gaat een land vertegenwoordigen.

  25. sirin
    01 november 2006 om 06:09 uur.

    abdel, ik ben het echt met je eens. ik lees nu pas jou reactie, je hebt echt gelijk…

  26. jemekom
    01 november 2006 om 06:10 uur.

    teeeeeeeeeeeeeeeez sedadouna jullie makt mee gek
    fakhir doet het niet zelf moet jullie mond dicht alstblift

    aiaa bslaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam fakhir nummer 100

    jaam fakhir trankil
    1 chadli benasker ouadou karkouri kadouri mahdoufi
    zairi hadj mouktari chamakh ajadou basis rizirf
    ramzi boukari talbi tihr bousaboun iakoubi diba elkachaoui
    boutahar bousoufsa sktioui talbi en tihr van nahda elberkania

  27. sirin
    01 november 2006 om 06:12 uur.

    ik moet toegeven marokkino, t klopt wel zo’n beetje wat jij zegt.

  28. said
    01 november 2006 om 07:17 uur.

    als wetenschapper of onderzoeker die iets voor de marokkaanse samenleving zou betekenen en een bijdrage leveren aan de ontwikkelingen
    welzijn en welvaart van ons harmoniueze marokkaanse volk
    die op dit moment zijn prioriteiten op zijn eerste levensbehoefte stelde;
    zou ik het zeer op prijs stellen dat hij voor marokko kiest;
    een voetballer die enkelt maar voor zijn individu een bijdrage levert;
    wal ik adviseren te kijken welke land hem het meeste geld zal opleveren
    in dit geval nederland;
    ik wens Ibrahim Afellay veel succes met zijn voetbal carriere
    en wens ook voor hem debeste keuzes
    en ik als marokkaan die in marokko woon ben trots op hem dat hij het goedgedaan heeft daar in ndereland integenstelling van andere berichtgevingen op andere marokkanan

  29. bobo
    01 november 2006 om 07:18 uur.

    aflay kies voor je voor morocco punt

  30. skery
    01 november 2006 om 07:26 uur.

    kan beter voor MAROCCO kiezen je hoeft 1 klein foutje te maken bij nl rest van leven ben je losser kijk maar naar kluivert seedorf enz allemaal buitenlanders

  31. Brahim
    01 november 2006 om 08:45 uur.

    Salam. Afellay, je moet gewoon voor je Marokko kiezen. het zal veel beter zijn voor je. Ik weet zeker dat je daar een soort leider kan zijn in de toekomst( een soort Nybet). Je moet niet gaan denken dat je misschien op club niveau beter voor je is om voor Nederland te gaan spelen want bij grote clubs in Europa spelen ook heel wat Afrikanen bijv. Drogba (chelsea) eto o (Barcelona).
    En bovendien de sfeer bij marokkaanse wedstrijden is geweldig.

  32. Ziezo
    01 november 2006 om 09:45 uur.

    abdel,

    Waarom schrijf je “wat hebben wij bereikt hier in dit ***** land”? Waarom staat er i.p.v. die 5 sterretjes niet gewoon: mooie”? Durf je dat niet vanwege marokaanse opositie? En “het land marocco betekent alleen iets voor de europeaan die opzoek is naar seks !”???? Laat me niet lachen. Seks in Marokko. Nee, als ik naar Marokko ga, dan ga ik daarheen voor de woestijnen, het zonlicht, de stranden het eten, de mensen en beslist niet voor de seks. Ik snap niet dat jij als trotse Marokaan zoiets durft te stellen. En wat Afellay betreft: laat hem maar een tijdje piekeren, zolang hij er maar niet gek van wordt.. Ikzelf vind Afellay een mooie en sierlijke speler, daar zouden er veel meer van op de nederlandse voetbalvelden moeten zijn. Maar als hij met zijn hart niet voor nederland kan kiezen, (en het Wilhelmus niet wil of kan zingen !!!), als hij liever voor Marokko speelt, dan moet hij dat doen. Bovendien, als ik het goed begrijp van dit forum, zijn hier in nederland teveel te goede voetballers voor Afellay (“zelfs” van Bommel en Seedorf worden niet eens uitgenodigd) Ik zou dan ook maar het nederlandse paspoort inleveren, want waarom heb je zoiets van dit *****land dan nog nodig??

  33. Nihad
    02 november 2006 om 12:38 uur.

    Niet om het een of ander, hoor.

    Maar Marokko begint wel steeds meer op een Europees elftal te lijken dan een Marokkaanse. Steeds meer spelers zijn niet eens in Marokko geboren.

    Heb je dalijk een team waarvan de meeste spelers niet eens fatsoenlijk darija Arabisch spreken…

  34. Siemo
    02 november 2006 om 03:24 uur.

    Ik zie Ibrahim Afellay veel liever (graag zelfs) DE Zidane van Oranje worden dan een ………….??? van Algerije (kom jongens help me nou even, hoe heet die “sterspeler” van Algerije toch ook alweer?)

  35. hamzahamza
    02 november 2006 om 04:18 uur.

    Nihad :

    ken je moha yakoubi. in de begin kon hij helemaal geen darija. wallah na paar jaar praat hij heel goed darija. ik heb anouar diba hoor praten ( hij praat heel goed darija), boussaboun ook. boussoufa praat bijna alle talen: nederlands, arabisch, frans, englisch en tachalhit hhhhhhhhhhhhh.

    addel ik ben met jou eens.

  36. Kutmarokkaan
    02 november 2006 om 12:55 uur.

    Hamza doe wat aan je nederlands a sahbi

  37. abdel
    02 november 2006 om 03:02 uur.

    selam ziezo

    hierbij een reactie op je bericht .

    ik vind je enorm naïf , en ik heb de vrijheid om mijn mening te geven hoop ik ?!
    en dat betekent niet dat ik je meteen slecht vind !
    inderdaad dit land waar ik momenteel woon vind ik een k***e land , en daarom heb ik ook geen dubbele nationaliteit , want ik ben niet bang dat als ik met justitie in aanraking kom , om terug gestuurd te worden naar het land waar ik godzijdank geboren ben , en dat is Marocco !
    ik ben in nederland terecht gekomen dankzy (jammer genoeg) gezinshereniging.
    dus zolang ik hierben leef ik zoals ik wil , en dat betekent dat mijn kenissen marokkanen zijn en nederlanders! en mijn vriend is mijn portemonnee .
    jy vind dit land mooi !
    waarom zijn nederlanders naar Australië , new zeeland, canada, verenigde staten en elders geëmigreerd ?
    het zijn vossen want die verliezen wel hun haren en niet hun streken , en dat betekent niet dat ik hen niet mag ! , nee ik weet hoe de vork in zijn steel zit ! en dat betekent dat ik in dit land een bijdrage lever aan de economie en omdat ik sociaal ben een ander respecteer om zijn mening en gedrag ! maar ik ben en blijf een marokkaan tot aan het laatste moment dat ik zuurstof krijg van de schepper ! .
    en gesproken over seks in marocco , heb je de artikelen niet gelezen omtrent pedofilie en prostitutie in maroc ?
    door wie komt dit ?

    vriendelijke groet
    beslamma ziezo en de anderen

  38. Studente
    02 november 2006 om 03:23 uur.

    Ik vind dat het beter is.. als hij gewoon zal spelen .. om zijn carriere omhoog te helpen.. Aan de andere kant.. het is Marokko.. waar de roots vandaan komen..
    Moeilijke keuze.. die hij moet maken zeg..

  39. Youssef Ain Asserdoune
    02 november 2006 om 04:58 uur.

    Laatste nieuws,
    Als Afellay voor A-Orabje uitkomt, ook als t maar om een vriendschappelijke wedstrijd is, dan kan hij niet meer van votbalnationaliteit vernaderen.
    In zijn laatste intervieuw liet Afellay zien dat hij een Marokkaan is van hart en nier. Dat Johan Cruijff probeerde hem te overtuigen van het feit dat NL beter is dan Marokko scheelt weinig, hij gaat 100% voor Marokko kiezen, is maar een kwestie van tijd.
    Als iemand zoals Afellay die zegt dat hij zich Marokkaan voelt en dat erop trots is, en toch kiest hij voor NL dan vind ik het zelf een beetje respectloos of tegenover Marokkanen maar ook tegenover Nederalnders. Uitkomen voor een land betekent het land vertegenwoordigen, als je voelt dat je Marokkaan bent moet je gewoon kiezen voor Marokko.

  40. marokkino
    02 november 2006 om 09:25 uur.

    Jonge jonge…..

    Ik begrijp echt niet wat er zo moeilijk is aan die keus?????

    Als ik de kans kreeg om profvoetballer te zijn en in zo’n positie te zitten…

    Ik had geen enkel seconde getwijfeld…..

    Iedereen maar praten moeilijk keus enz. enz..

    Als je echt echt voor Marokko wil voetballen dan kiest je net als Boussoufa
    alleen voor Marokko!

    Dat is nou een Marokkaanse speler om echt respect voor te hebben!!

  41. Ziezo
    02 november 2006 om 09:41 uur.

    Beste Abdel,

    Het gaat hier over Ibrahim Afellay, dus ik zal daar niet te veel van afdwalen en het kort houden. Ik heb wel de indruk dat je een aardige vent bent. Maar ik wilde je af en toe prikkelen. Ik heb veel over de wereld gezworven en gewerkt, o.a. in Qatar, Saudi Arabië, Maleisië, Nigerië en andere landen. Ik ben dus niet naïf. Maar ik heb nooit op die landen gescholden of ze gekleineerd. Ik heb die landen, waar ik gast was, altijd gerespecteerd, ondanks dat ik er ook dikwijls gefrustreerd was. Maar het was altijd een uitdaging om met die frustraties, conflicten, corupties etc om te gaan. Elk land heeft zijn eigenaardigheden, maar ik ben altijd goed behandeld door de mensen in die landen. En daar ben ik ze dankbaar voor. Maar dat ligt wel voor een heel grott gedeelte aan jezelf.
    De artikelen over prostitutie en pedofilie in Marokka heb ik niet gelezen, ik ben er ook niet in geïnteresserd. Ik neem aan dat de Marokaanse autoriteiten dat wel op weten te lossen! Ik hoop dat Afellay nog land in en voor Nederland blijft voetballen,
    Vriendelijke groet.

  42. el mokhtar elberkani
    02 november 2006 om 10:25 uur.

    selam olikoum ik weet zeker afellay en issati voor marokko
    selam afellay kijk naar dries bousata en tarik oulida kiez voor
    marokko ale marokkanen in marokko pratten over jouw ok in berkane overaal in marokko kiez marokko iahia elmagrieb
    ik heb ook zoentje van 3 jaar zijn naam is ayoub inchalah hij
    later ook voor marookko inchalah iarab kuel elmagerieba
    mijn familie ook in berkane zeggen selam olikoum afellay
    kiez voor marokko afellay nummer 10 maaaaaaaaaaaaarokko

  43. hamzahamza
    02 november 2006 om 11:40 uur.

    een omroep:

    alle jongens die willen dat afellay voor marokko kiest. we gaan naar volgend wedstrijd van PSV met spandoekjes ((((afellay marokko heeft jou nodig)))). en vergeet jullie niet marokkaans vlaggen.hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

    nederlanders maken druk op afellay:
    – Cruif
    – van basten
    – koeman
    – COCU

    Cocu en Afellay in Studio Voetbal
    2 november 2006 17:00
    Phillip Cocu en Ibrahim Afellay zijn komende zondag te gast bij Studio Voetbal. Beide PSV’ers zullen aan tafel plaatsnemen bij presentator Jack van Gelder en vaste gasten Youri Mulder en Hugo Borst. De uitzending van Studio Voetbal begint rond 22.15 uur en is te zien bij de NOS op Nederland 1.

  44. mostafa
    03 november 2006 om 11:32 uur.

    Afellay is NL Geboren en Getogen in NL. Het zou logisch zijn om voor NL te kiezen. MAAR de situatie is anders in NL:. de buren, de school, de media, de werkgever (PSV), de collega’s, de adminstratie, Koningin Beatrix, prins Alexander, Maxima, Premier Balkenende, Wouter Bos, Wilders…de tourist in Amsterdam..etc zien Afellay als Marokkaans.
    Wat gaat Affelay dan denken: He ik beb een MAROKKAAN. Dan wordt de keuze simpel lijkt mij.

  45. Ziezo
    03 november 2006 om 01:15 uur.

    Ja ja, de Nederlanders hebben het weer gedaan. Typisch Marokaans om de schuld nooit bij zichzelf te zoeken.
    Het gestelde van Mostafa is verhaal van de kip en het ei. Die Nederlanders zien Afellay als Marokaan (is dat wel zo?) omdat Afellay zich niet als Nederlander voelt en als zodanig opstelt. Door wie dat komt? Door Afellay of door de Nederlanders? Door beide partijen waarschijnlijk. Als mensen die in Nederland geboren en getogen zijn, hun werk daar hebben en dan nog niet voor Nederland willen kiezen, ja, dan is het niet zo gek dat je als Marokaan beschouwd wordt. Afellay en zijn omgeving hebben zich misschien niet voldoende opengesteld om Nederlander te worden. Als je je altijd tegen de Nederlandse samenleving afzet, dan wordt dat ook moeilijk. Maar ik denk dat veel Nederlanders in Utrecht en nu in Eindhoven zich voor Afellay hebben ingezet om hem een prettige jeugd te bezorgen. Er zijn genoeg Nederlanders van buitenlandse afkomst die er wél voor hebben gekozen dat Nederland hun land is, zonder hun geboorteland te negeren. En is Nederland nu écht zo veel minder dan Marokko?

  46. Toth
    03 november 2006 om 01:25 uur.

    Dat is de hele kwestie niet. Als Affelay voor Nederland uitkomt, ook al is het maar 1 wedstrijd, zo bepaalt de FIFA mag hij niet meer voor Marokko uitkomen; de “voetbalnationaliteit” is op dat moment bepaald en staat dan vast.

    Zo kan van Basten gewoon andere elftallen op voorhand ondermijnen, da’s de tactiek die iedereen volgt. De keuze voor Affelay is of hij gelooft dat van Basten serieus is of dat hij hem alleen op voorhand wil uitschakelen van deelname, zoals anderen voor hem is gebeurd.

    Het is gewoon bu$iness en verder heeft het nergens mee te maken.

  47. mostafa
    03 november 2006 om 02:20 uur.

    ZIEZO
    Ik kan ook hezelfde over jou zeggen. De schuld leggen bij de Marokkanen
    je zegt dat: Affelay zich mischien niet genoeg heeft opengesteld voor de Nederlnaders. Heb je nooit stil bijgestaan dat hij Mischien dat wel heeft gedaan en hij kreeg geen respons of alleen maar negatief respons. of helemaal afgewezen.
    Erzijn heel veel allochtonen geboren en getogen in NL en niet alleen maar Marokkanen (zoals je beweert) die met dezelfde gevoelens rondlopen als Affelay . .Vraag het aan de Molukkers, de Surinamers, …….
    Trouwens wat mijn andere reactie betreft, ik zei gewoon dingen zoals ze zijn (dat is toch integratie). Is het niet waar dat de media, de politici, de administratie, …etc Affelay en co als marokkaan beschouwen? Affelay moest zich mischien ook verantwoorden voor de daad van Mohamed B.!!!.

  48. TITWANI
    03 november 2006 om 04:49 uur.

    Salam Mgharba,

    ik ben op eeerste plaats blij dat dit onderwerp leeeft hiero.

    Verder ik heb gelzen vandaag dat Maaroufi ,super talent belofte juweel zo niet goud gaat net als afellay na lang kiezen voor belgie koos.

    Later zal aissatie en waarschijnlijk alle supermarokkanen zullen marokoo de rug keren.

    Marokko zal dan zakken van 40ste plaats naar de 100ste plaats een andorra een gabon een afghaanse jihad elftal wordern.

    Alle zogenmde moccros wil ik dan vragen of ze dat wel willen,.

    Afeelay slechte keus maak je als je voor NL kiest.je zal dan in oranje shirt bloemkool eten en lkkr naakt douchen en aallee kritiek krijgen als het niet goed gaaat.”afellay heeeft weer zn mannetje laten lopen” zullen ze zeggen net als tegen van bommel.

    in marokko zie je mensen van je eigen cultuur zal je hoe slegt je doet nooit worden afgestoten door ons en zal je ons groot plezier.doen en blij maken.

    Voor ide zgnmde marokanendie zeggen dat ibrahim bij NL beter cariere.
    ZEG IKI ALS EGT MOCCRO:als hij Echt goed is zal een grote cluib je wel hal;en
    kijk maar naar nabil zhar die speetl voor maroko en liverpool tog beter dat boeren club als psv

    ALs aflay nog prijze wint met NL(kans is klein) dan zal hij egt niet voor vol angezien worden.Nl won jeugd-ek neiemand noemt afelley.

    AAn ibrahim als je voor NL uitkomt doe me een lol:noem jezelf geen marokkaaan en pak een andere naaam:Jan Peter Appelvlaai

    wo salam

  49. am
    03 november 2006 om 06:13 uur.

    het speelt geen rol waar je voetbalt een talent zien ze overaal en hy zit bij een top club daar moet hy bewijzen dat hy een talent is en kan een grootte speler worden voor marokko of nl spellen is een bekroning ,ibrahim late je niet gek maken door die kaaskopen als hiyenas om je heen en jou gek maken . kijk naar bousatta dach hy ook dat ie byhoort ,die zullen jou gebruiken en daarna kun je t vergeten
    vvvvvvvvvvvvvvvvvvine maroc

  50. mhamed
    03 november 2006 om 06:38 uur.

    beste afellay,
    kies voor nederland hier ben je geboren en hier maak je meer kans dan de hele tijd te gaan spelen op het veldje zonder grag ergens in malawi!!!!!!!!! met een trainer die geen bal van verstand heeft behalve coruptie spelen.
    jij ben tenslote een riffie uit tamurt en jij heb daar niks te zoeken.
    gebruik je verstand en laat je niet gek maken door dwalende geesten zoals hier van sommige.
    adios.

  51. Youssef Ain Asserdoune
    03 november 2006 om 08:58 uur.

    Mhamed,
    Is een Rifi dan geen Marokkaan?!?! alleen Arabieren zijn Marokkanen dus?gelukkig maar dat niet alle Amazighen zo dom en zo achterlijk denken zoals jij, Rifi of Shelh Of Arabier maakt niet uit, je bent gewoon Marokkaan, dus wees erop trots te zijn.

  52. el mokhtar elberkani
    03 november 2006 om 09:25 uur.

    selam mhamed alles wat je zegt fout marokaan of
    riffi of arabieren wij zijn alemaal marokkanen
    eidrein denken naar tokomest mhamed denkt nog steeds
    hij is arabier of riffi

  53. am
    03 november 2006 om 11:00 uur.

    ik snap die niet ik dacht dat wij over voetballen hebben en niet over waar je vandaan komt, dit is jullie probleem jullie
    accepteren elkaar niet wel verwacht je van nederlanders dat zij you jullie accepteren,
    heb elkaar lief.vvvvvvvvvvvvvvvvvve maroc

  54. abdelilah
    03 november 2006 om 11:52 uur.

    hij moet gewoon voor marokko kiezen klaar is beter voor hem

  55. Henk -Rotterdam
    04 november 2006 om 11:43 uur.

    Het ias een teringstreek van de “bondscoach”om hem in deze situatie te dwingen en hem voor de keuze te stellen van Nederland of Marokko.
    Het blijkt maar weer eens dat we geen rekening houden met de gevoelens van de man maar dat het gaat om het ego van de van Basten.
    Het was absoluut niet nodig om hem te selecteren en men had gewoon nog wel even kunnen wachten tot hij zelf bepaald voor welk land hij wil uitkomen.
    Hem in deze situatie brengen zal niemand voordeel brengen en dat is het laatste wat ik die knul wil laten overkomen.
    Geef hem de vrijheid om zelf te bepalen wat zijn hart hem ingeeft en niet wat de “bondscoach” wil,die is van voorbijgaande aard en de speler moet nog jaren uitkomen en voetballen in en voor het land wat hij lief heeft

  56. TITWANI
    04 november 2006 om 12:02 uur.

    gwoon marokko.drogba speelt kiest voor zn land etoo kiest voor zn land en alle nigerianen kiezn voor hn land.tog spelen ze bij superclubs.vergelijekn met wat ze verdienen krijgt ibrahim vakkevullersloon.et is onzin om te zeggen als bij oranje speelt beter vor criere kijk maaar naar yildirim.niemnad heeft over em.

    kies voor je land,affelay

  57. TITWANI
    04 november 2006 om 12:13 uur.

    hij wordt een wereldvoetballer. als ik hem was ging ik lekker voor marokko voetballen want dan speelt ie meer dan bij het ned.elftal. als hij bij ajax had gevoetbalt dan had ie allang opgeroepen geweest.hier wordt hij een gevaar voor sneider en ja dat is het vriendje van van basten dus ga bij marokko voetballen en ik hoop dat je je daar zo zult ontwikkelen dat ik nog lang van jou kan genieten.

  58. abdelilah
    04 november 2006 om 12:23 uur.

    ik denk tog dat hij voor nedeeland zal gaan kiezen want jah meer geld maar jah iets zegt mij hij gaat gewoon voor oranje uitkomen

  59. hasan
    04 november 2006 om 01:14 uur.

    beter dat ie voor nl uitkomt, hij zou als voorbeeld kunnen dienen voor velen, en voor alle allochtonen in nl een mijlpaal in acceptatie en integratie kunnen zijn.
    kijk maar naar het wk 98 , het wk van zinendine zidane, het rascisme nam aantoonbaar af in frankrijk.
    zoiets zou toch geweldig zijn in ons kikkerlandje.
    ook heeft het geen zin om een dubbele loyaliteit aan te hangen, je leven is hier, en niet elders
    en anders moet je naar elders.
    er is niks mis met je marokkaan voelen enz maar er zal toch eens een keuze gemaakt moeten worden. hoe langer we dit met zn allen blijven uitstellen , hoe meer we ons zelf in de vingers snijden.
    we zijn nederlanders , marokkaanse nederlanders.
    wat sommige politici ,media, of ander gespuis ook zeggen

  60. hamzahamza
    04 november 2006 om 02:16 uur.

    voor de mensen die willen dat afellay voor oranje kiest, lees wat zegt nederlanders over ons:

    http://www.telesport.nl/voetbal/750635/___Keuze_Afellay_bindend.html

    lees onderaan hun reacties.

    maak me niet uit wat hij kiest maar door die kanker rascisten wil ik dat hij voor marokko kiest.

  61. mohamed
    04 november 2006 om 04:17 uur.

    ik ben eeman van 40 jaar en meer ervaring dan jullie.jullie lullen uit jullie nek .afellay moet kiezen voor nedrland hij heeft niet te zoeken in marokko AUB kiez voor nl

  62. hamzahamza
    04 november 2006 om 04:39 uur.

    mohammed je bent zooooo oud en dom: lees reactie van nederlanders bericht voor jou reactie.
    lever je maronkkaans pasport af aan marokkaans regering zoals nederlanders zeggen. nep marokkaan.

    zarma ik ben 40 en ik ben de einging die alles begrijpt. ga je kont geven

  63. el mokhtar elberkani
    04 november 2006 om 11:55 uur.

    hallo mohamed je bent zo 60 jaar oud
    doe niet zo kinder agtig heb je mooi naam maar
    lakal mandekch faker maresk achnoukadgoul
    hchouma elik feker mezian maresk ousmahli beslama
    ousmahli bezzaf ouchoukren

  64. el mokhtar elberkani
    05 november 2006 om 12:30 uur.

    een marokkane van 18 jaar naam is tarik elyounoussi stage
    bij chelsea ik heb vandag gehoord
    van arabiech voetbal

  65. hamzahamza
    05 november 2006 om 01:32 uur.
  66. HaJar
    08 november 2006 om 08:46 uur.

    A fellaY je bent toch een mosliim met wie gaa je liever spelen met
    nederlanders die je tocch niiet mogen en je alleen aardiig vinde als ze je nodiig hebben of met je mede-landgenoten(moslims)..??
    maar ik snapp dat de keuze niet 123 eruit is veel suc6 met de verstandiige keuze makenn denk goed naa..=)

    HaJar .A

  67. ikram
    18 november 2006 om 08:43 uur.

    `hajar het gaat er hier niet om of hij moslim is of niet
    hij moet namelijk ook denken aan zijn toekomst
    en als hij voor nederland kiest dan kan hij mee doen aan de betere competities zoals europa cup en het wk
    want marokko die heeft al zo lang niet meer mee gedaan aan het wk en dat zal volgens mij ook zo blijven
    en als hij aan die competities mee doet en gezien wordt
    kan hij door een topclub gevraagd worden
    neem boulahroez maar als voorbeeld hij speeld nu voor chelsea en dat komt alleen omdat hij voor nederland heeft gespeeld hoor zo is hij naam gaan maken en dat moet affelay ook doen