MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Spaanse politie pakt leden terreurgroep op

04 november 2006 | in Maatschappij | 25 Reacties

Casablanca 2003Twee vermoedelijke leden van een Marokkaanse terreurbeweging zijn vrijdag in Spanje gearresteerd. Het gaat om een 43-jarige Belg van Marokkaanse origine en een 31-jarige Spanjaard uit Melilla. De twee worden ervan verdacht lid te zijn van de Groupe Islamique des Combattants du Maroc (GICM). Dat heeft de Spaanse minister van Binnenlandse zaken bekendgemaakt.

Beide verdachten zijn opgepakt in Melilla, een Spaanse enclave in het noorden van Marokko. Mogelijk zijn de twee betrokken bij bloedige bomaanslagen in Casablanca in 2003, aldus nieuwnieuws.nl.

Er zijn 25 reacties

  1. alpha
    04 november 2006 om 02:52 uur.

    hoop wel dat ze een proces krijgen en dat het ook eerlijk verloopt.
    want je hoort veel positieve dingen over marokko, maar er valt nog veel te verbeteren op het gebied van jurispudentie

  2. SAMADIE
    04 november 2006 om 07:22 uur.

    dit soort mensen hebben geen recht op een eerlijk proces.

  3. Hamid
    04 november 2006 om 09:57 uur.

    opsluiten, en nooit meer de zon laten zien, dat soort gekken zijn het grootste gevaar voor zich zelf en voor de samenleving

  4. roki
    04 november 2006 om 10:23 uur.

    rot op man
    ze moeten bush opsluiten, dan pak je ook gelijk groots aan
    en iedereen ziet bush als een held
    dus ja

  5. Toth
    04 november 2006 om 10:58 uur.

    Het grootste gevaar voor een rechtvaardige, veilige samenleving die alleen mogelijk is dankzij de machtsstructuren, de “checks en balances” in een rechtstaat, waarin de wet voor ieder gelijk is, komt van mensen die als enige de mogelijkheid hebben het te corrumperen en uiteindelijk omver te werpen zoals Samadie, Hamid, Geert Wilders, Hans van Baalen, Maxim Verhagen etc.

  6. HAMID
    05 november 2006 om 03:26 uur.

    Roki,Wie heeft het hier over bush ?

  7. roki
    05 november 2006 om 04:46 uur.

    (ik) dat zie je toch of ben je blind
    bush is teroristen leider voor mij, door hem komt dit allemaal
    maar hij is voor jou zeker een held
    en trouwens mellia en ceuta zijn van marokko

  8. Toth
    05 november 2006 om 05:17 uur.

    Jouw mening Hamid, een bevestiging van Samadie’s ontzeggen van recht op een eerlijk proces is exact op de praktijk die de Bush administratie instelde en die over de hele wereld wordt gekopieerd van Oezbekistan tot Australie en van Myanmar tot de Amerikaanse Goelag op Cuba.

    Omdat Bush uitvoert waar jullie om vragen, zou je kunnen zeggen dat in ieder geval op dat vlak Bush jullie held moet zijn.

  9. SAMADIE
    05 november 2006 om 05:40 uur.

    TOTH,
    in deze descussie hebben we het even over de twee opgepakte personnen, en busch dat is een ander hoofdstuk, door die soort mensen juist kan busch en de rest doen an laten wat ze willen. en dat jij durft te empliceren dat busje mijn held zou zijn. zegt genoeg over jou.

  10. Toth
    05 november 2006 om 05:55 uur.

    Nee het is geen ander hoofdstuk. En het zegt iets heel naars over jou dat jij exact zo denkt als Bush, maar daarop gewezen opeens een dubbele standaard wilt hanteren.

  11. SAMADIE
    05 november 2006 om 06:13 uur.

    kijk ik denk niet het zelfde als busch, want busch heeft dat soort mensen nodig, om zijn oorlog voor olie te blijven voeren. en juist omdat dit soort mensen de zaak van busch dienen heb ik geen moeite mee waneer zij geen eerlijk proces krijgen.

  12. Henk-Rotterdam
    05 november 2006 om 06:30 uur.

    Ze worden “verdacht”en zijn “vermoedelijk”lid van een bepaalde organisatie maar ze hebben ze waarschijnlijk al veroordeeld zonder proces.
    Als ze schuldig zijn is het woord aan de rechter,maar hun schuld moet wel vaststaan en niet bestaan op grond van verdachtmakingen en geruchten of dubieuze aanwijzingen uit bepaalde landen.

  13. Toth
    05 november 2006 om 08:50 uur.

    Samadie er zit geen verschil tussen jouw opvattingen en die van George W Bush, Alan Dershowitz, Dick Cheney, John Yoo (die zelfs de kinderen van verdachten voor hun ogen wil kunnen castreren, om bekentenissen los te krijgen.)

    http://www.informationclearinghouse.info/article11488.htm

    En allemaal hebben ze excuses om te denken zoals ze doen, het is altijd omdat ‘die anderen’ zo erg zijn, dat normale middelen niet meer helpen. Dat is nooit ook maar ergens anders geweest.

    En als gevolg daarvan zijn al heel veel onschuldige mensen gemarteld en ook doodgemarteld. En jij moest je doodschamen dat je op dezelfde manier denkt. Ik kan er met mijn kop niet bij hoe iemand zo laag kan zinken. Een eerlijk proces met controleerbare bewijzen, open voor de verdediging, al het andere is een travestie van de rechtspraak en daarmee het einde van de hele beschaving.

    Juist, Henk-Rotterdam en controleerbaar; de verdediging moet volledige toegang hebben tot de bewijsvoering en de totstandkoming daarvan tegen de verdachte. Zoiets moet vanzelfsprekend zijn en de gedachte dat daarmee gesjoemeld kan worden met “geheim bewijs” om geheime diensten te beschermen zou door iedere burger een gruwel moeten zijn.

  14. SAMADIE
    05 november 2006 om 09:29 uur.

    lees nogmaals mijn reacties.

  15. Toth
    06 november 2006 om 07:35 uur.

    Daar wordt het niet anders van he? Jij wilt het niet begrijpen.

    Jij komt hier zeggen dat verdachten van terrorisme geen eerlijk proces verdienen. En je wilt dat verdedigen door te zeggen dat zij de Amerikaanse oorlogspropagandamachine (oftewel de zogenaamde “linkse” media) voeden waarmee je dus zegt dat als verdachten van terrorisme maar geen eerlijk proces krijgen dan houdt de oorlog om olie (in werkelijkheid gaat het om iets veel groters, nl. de wereldheerschappij en controle over de olierijke gebieden is daarin maar een onderdeel) vanzelf op.

    Well, guess again.

    De regering Bush zegt dat verdachten van terrorisme geen eerlijk proces verdienen (althans hij zegt dat nog steeds wel, maar doet dat niet) en wil geheime militiare tribunalen, met geheim en voor de verdediging ontoegankelijk bewijs omdat ze anders niet kunnen worden veroordeeld en dat ze dan moeten worden vrijgelaten. (In werkelijkheid zitten mensen nog steeds vast in Guantanamo, nadat allang is komen vast te staan dat ze onschuldig zijn, anderen zijn door diplomatieke druk en het werk van Amnesty, HRW etc vrijgekomen, onschuldig, gemarteld en getekend.) Onschuldigen zijn ook gemarteld door de Amerikanen in gevangenissen in Saoedie-Arabie, Jordanie, Syrie, Tunesie, Marokko, Afghanistan, Oezbekistan, Polen etc.

    Jij met Bush creeert je eigen vijanden. En jouw vijanden hebben het Internationaal Recht aan hun kant èn staan op een hoger moreel niveau. En omdat jij jezelf vernietigt door de standaarden die de beschaving zelf definieren om zeep te helpen kun je gewoon in de spiegel kijken als je een echte terrorist wilt zien.

  16. mhamed
    06 november 2006 om 11:14 uur.

    toth hou je praatjes bij je.
    jij bent netzo erg als jezelf!!!!!

  17. Toth
    06 november 2006 om 04:21 uur.

    Hoe erg ik ben doet aan de zaak niks af.

    Zonder het recht op een eerlijk proces is geen beschaving mogelijk. Wie tegen dit principe is, heeft mij tot mijn laatste adem als vijand.

    Dan zul je nog eens merken hoe erg ik ben.

  18. Toth
    06 november 2006 om 04:44 uur.

    Ik had weer eens eerst tot tien moeten tellen en het anders moeten zeggen. Aan de andere kant valt het me zwaar hier niet ontzettend kwaad om te zijn.

  19. 45
    06 november 2006 om 06:31 uur.

    stelletjes sukkels ga wat nutigs doen ofzo
    met je jullie comentaar

    oprotten..?

  20. SAMADIE
    06 november 2006 om 10:13 uur.

    TOTH ik merk het laatste heel vaak dat men in nl niet begrijpend kan lezen.
    een terrorist verdient ook geen eerlijk proces, jij zit nu lekker veilig achter je pc. maar mijn geboorte stad was deze zomer net een fort, ik zag niets anders dan politie op iedere straathoek, vroeger kwam in beach culbs in Marokko zomaar, nu wordt iedereen gefolieerd! en er gaan veel mensen dood door o.a. busch en zijn vriendje osama. ze opereren allemaal onder hetzelfde vlag. dus die proces net als die van sadam is gewoon een theater vertoning. en daarbij ik geef enkel mening omtrent deze zaak. ik weet juist dat er veel mensen onschuldig zijn opgepakt.
    maar jou manier van reactie voorspelt niet veel goeds.

  21. Toth
    07 november 2006 om 12:42 uur.

    Je hebt niet in de gaten dat je oorzaak en gevolg omdraait en je hebt de fundamentele ernst van een opmerking als de jouwe niet in de gaten. En hoeveel woorden er ook aan worden gespendeerd, het zal niet eerder tot die dikke betonnen plaat voor je kop doordringen voordat je zelf voor de rechtbank staat.

    En als je kennelijk ook weet dat vele onschuldigen zijn opgepakt en waarvan sommige zijn “verdwenen” hebben ze jou dan soms volledig gegarandeerd dat het jou of mensen die jij kent niet overkomen zal? (Ik hoef geen antwoord, dit is een retorische vraag.)

    Ik hoop voor je dat je bespaart blijft dat er dan inmiddels geen eerlijke processen meer zijn, zoals je zelf graag afgeschaft zou willen zien.

  22. mhamed
    07 november 2006 om 04:53 uur.

    toth, je doet zo heilig er over,wat doen ze in cuba,afganistan,palestina,iraq,sudan,bosnia,india,pakistan,molukken,enz enz enz enz……………
    het is een feit dat jij doet of jij heilig bent….!!!???

  23. Shemharosh
    07 november 2006 om 06:04 uur.

    wedden dat die “terroristen” verhoord zullen worden door een “landgenoot” ze gaan de shit uit ze slaan….uileveren dus zo ik zeggen dan gaan ze voelen hoe het is om een marokkaan te zijn

  24. Toth
    07 november 2006 om 07:10 uur.

    Je vergeet bijv. China, waar leden van de Falun Gong ter dood worden veroordeeld voor de internationale orgaanhandel.

    http://www.david-kilgour.com/2006/Kilgour-Matas-organ-harvesting-rpt-July6-eng.pdf

    Is het op de een of andere manier een argument om dat hier ook te doen?
    Is het op de een of andere manier een argument dat omdat ze in Marokko verfijnde marteltechnieken hebben als het snijden in penissen:

    http://www.guardian.co.uk/terrorism/story/0,12780,1540552,00.html
    http://observer.guardian.co.uk/international/story/0,6903,1664612,00.html

    ..om dit soort perversiteiten hier ook in te voeren? Of hier niet, maar in Spanje wel? Of hier niet en in Spanje niet, maar in Marokko wel? En ik weet wel dat de Nederlandse regering dit soort praktijken stiekem steunt. Dat wil niet zeggen dat je daar dan zelf nog maar een schep boven op moet doen door te smeken om oneerlijke processen. Een half woord is genoeg voor die lui.

    Maar het lijkt mij eigenlijk nogal een open deur dat zulke dingen helemaal niet zouden mogen bestaan en dat een mens ophoudt beschaafd te zijn wanneer hij of zij zich daar niet tegen verzet.

    Ik ben of doe niet heilig, verre van dat. Ik wijs jullie erop, misschien iets te weinig afstandelijk, dat het ENIGE wat tussen ons staat en middeleeuwse barbarij zijn de fundamentele rechtsprincipes en de strikte scheiding der machten.

    Beschaving heeft niet veel te maken met het netjes kunnen eten met mes en vork, een goede persoonlijke hygiene, het begrijpen van de Algemene Relativiteitstheorie en zelfs niet met het kunnen programmeren van een videorecorder. Het heeft alles te maken met het handhaven van de fundamentele gelijkwaardigheidsprincipe, de universele morele grondwet dat wat voor jou geldt, geld ook voor mij.

  25. SAMADIE
    08 november 2006 om 08:52 uur.

    toth
    laat we even dichtbij huis blijven ! zullen we eerst zorgen dat ze in nl een eerlijk proces krijgen voor dat je begint over china of wat dan ook.
    kijk maar na samir A MO B
    enzovoort
    ik heb geen beton blok voor mijn hoofd, ik ben gewoon wat realistischer dan jou !