MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Samir A. wil weg uit ‘ziek’ Nederland

11 november 2006 | in Maatschappij | 30 Reacties

Samir A.Samir A. wil nadat hij uit de gevangenis komt Nederland verlaten. In zijn laatste woord dat hij vrijdag kreeg tijdens het proces dat tegen hem en vijf medeverdachten loopt, zei hij tegen de rechtbank: “Ik ga weg uit dit zieke land” schrijft Nu.NL.

Samir A. beklaagde zich over de in zijn ogen onmenselijke behandeling in de terroristenafdeling van de gevangenis in Vught. Ook over zijn vervolging en de hoge strafeis tegen hem, toonde hij zijn afschuw.

“Ik heb geleerd van deze zaak dat alleen denkbeelden je hier jaren kunnen scheiden van je familie. Iemand die zegt dat hij het Nederlandse systeem haat, maar zich wel aan de regels houdt, krijgt vijftien jaar cel.”

Er zijn 30 reacties

  1. karim
    11 november 2006 om 01:26 uur.

    Nou jah beter dan die islamitische landen met hun zogenaamde rechtsystemen, geef mij maar liever de NL rechtsysteem, die is pas rechtvaardig. De islamtische landen zouden een voorbeeld hiervan moeten nemen. Ze hebben noch een serieuze rechtvaardige rechtsysteem nog de islamitische wetgeving (sharia).

  2. Youssef Ain Asserdoune
    11 november 2006 om 02:04 uur.

    Als je het land zat bent kan je dan gewoon zonder gezeik lekker emigreren.

  3. Toth
    11 november 2006 om 08:35 uur.

    Mee eens dat het rechtssysteem hier deugdelijker is dan in Marokko, Jordanie, Egypte, Saoedie-Arabie of Irak, en zelfs ook beter van niet-Amerikaanse marionetten staten, maar dat neemt niet weg dat hier het Nederlands rechtsysteem faalt door de strikte verboden van inmenging dóór en met politiek met voeten te treden. Dit verbod is het fundament van een rechtstaat en dat is niet voor niets.

    Men moet en zal een terreurnetwerk oprollen ongeacht of het bestaat of niet en deze fata morgana van een “Hofstadgroep” noch de tweede afgeleide “Piranha” bestaat in de zin als het OM, de politiek en de media ons steeds proberen voor te spiegelen. Daarmee wordt het spreken van recht onmogelijk, omdat het onmogelijk is geworden op basis van het gebrek aan bewijs tot vrijspraak over te gaan, eenvoudigweg omdat het niet geaccepteerd zal worden vanwege motieven die dan dus niets met de schuld of onschuld van de verdachten te maken heeft.

    Met de modieuziteit van de (empirisch) aantoonbaar foute idee dat harder, langer en strenger straffen de veiligheid bevordert, in conjunctie met de onzalige en anti-rechtstatelijke idee dat de rechtspositie van een verdachte moet afhangen in een relatie van omgekeerde evenredigheid van hetgeen hij verdacht wordt, is het volksgericht geboren.

    Het kan zich daarna alleen nog onderscheiden door de mate van strafvordering en de condities waaronder. En dat is alhoewel veel slechter dan in de populaire gedachten leeft, inderdaad een stuk beter dan in genoemde landen. Echter dezelfde mensen die voornamelijk door hun korte horizon en neiging persoonlijke afkeer te verwarren met rechtvaardigheid, het rechtsysteem in Nederland ondermijnen, zijn degenen die ook dit onderscheid graag zien verdwijnen tot openlijk pleiten tot herinvoering van de doodstraf aan toe. In hoeverre deze rampzalige gedachte is doorgedrongen in de mainstream van de politiek is te zien aan de reaktie van Balkenende op de goed getimede, maar doordat de media uiteindelijk de realiteit niet meer konden verbergen irrelevant geworden uitspraak in het illegitieme en naar mijn overtuiging ook illegale en juist door de Amerikaanse bezetting niet-soevereine Iraakse showproces.

    In het Nederlandse showproces kan ook niet meer worden verwacht iets van de oorspronkelijke bedoeling van de rechtspraak, nl. waarheidsvinding opdat een verdachte pas wordt veroordeeld van iets dat hij gedaan heeft dat is verboden door de wet en niet eerder dan dat is vastgesteld, terug te vinden.

    En uiteindelijk is het een beroerde dag dat wanneer wij vinden dat in vergelijking met de abominale stand van zaken met betrekking tot de rechtspraak in genoemde landen, wij moeten constateren dat Nederland met zo’n wanvertoning als dit showproces tot hen is genaderd in plaats van andersom.

  4. Toth
    11 november 2006 om 09:02 uur.

    Over criminelen gesproken en zoals de Voltaire zei: Alle moordenaars worden gestraft, behalve als ze hun misdaden in grote getalen en onder trompetgeschal plegen:

    http://www.openheidoverirak.nu/

  5. marokkino
    11 november 2006 om 12:19 uur.

    Die Hmar moet oprotten!
    Wat een ezel als je zo graag el Jihad wilt gaan doen ga dan je broeders in Palestina!

    En niet hier op onze kosten in Nederland verblijven met een uitkering en jatten van wapens en miss ook nog het handelen in drugs om zo je “heilige oorlog” te financieren.

    Wat een idioot!

    Dat hij hier in Nederland niks van zijn leven wil maken moet ie alleen voor zichzelf spreken. En laat de andere Marokkanen met rust hmar!!!

  6. laila
    11 november 2006 om 12:53 uur.

    Opgeruimd staat netjes.
    Zulke figuren hebben ons alleen een slechte naam bezorgd.
    Hoe eerder ze oprotten des te beter.

  7. mocro.S.A
    11 november 2006 om 03:34 uur.

    samir.a .moet blijven vind ik hier in nederland.maar de nederlandse staat maakt het onmoeglijk voor hem .om hier te blijven

  8. treas
    11 november 2006 om 06:33 uur.

    die jongen heeft geen eens wat gedaan
    waar hebben jullie het over
    ze hebben hem helemaal gek gemaakt
    en trouwens de marokkaanse rechtsysteem begint op die van deze land te lijken

  9. Nihad
    11 november 2006 om 07:36 uur.

    Wie draag zijn bagage?

  10. said
    11 november 2006 om 08:04 uur.

    de overheid moet zoeken naar hedendaagse trend, dat is bestrijden van terroristen; oke niks mis mee!
    maar als ze er niet zijn dan worden ze gezocht binnen de potenties om deze aan te wakkeren; in dit geval een ex crimineel die uberhaut niks weet van de islam om deze aan te dikken in de media via rechters en publiciteiten;
    hij en vele andere zijn gewoon slachtoffers van hedendaagse trend
    daarmee zeg ik niet dat terroristen niet bestaan, integendeel deze bestaan degelijk;
    alleen de politiek en de sensatie eromheen hecht tocht waarden aan andere periorriteiten;
    dus samir a is een ziellige figuur die laat zich misbruiken door de media en zogenaamde internationale terrorisme en de politiek;
    ook om de burgen te laten denken dat de islam toch geweldadige geloof is
    hoe nu onze domste volksvertegnwoordigen er over denkt de heer wilders
    waarom hebben ze het niet in de jaren 60 geroepen;
    nee toen waren we schattig en doen vuil werk maar toen waren we liefdadige moslims
    of na dat amerika is getroffen ; dachten de moslims ineens !!! he !!wacht eff we moesten de 6de zuilen van de islam nog afmaken en dat is terrorist woren

    jongens en meisjes broeders en zusters alles wat in de wereld gebeurd is een groet komplot
    dus geloof het of niet!!!!!

    oasalem

  11. marocgirl
    11 november 2006 om 08:48 uur.

    ben het helemaal met jullie eens laila en marokkino

  12. Mo
    11 november 2006 om 09:16 uur.

    Samir a: ga lekker naar marokko, en kom aub nooiet terug!
    in marokko hebben we een beter systeem! zeer goede voor jullie types!

    wanna be bin landen, sukkel!!

  13. achaffay
    11 november 2006 om 10:34 uur.

    hij had eerder moet oproten .

  14. bobo
    12 november 2006 om 12:07 uur.

    ik vraag me af waarom is Samir A zo geworden ?

  15. arradi
    12 november 2006 om 03:46 uur.

    Dag BOBO

    Ik heb me eigen ook meerdere malen afgevraagd bij het zien van de tv beelden rondom Samir A ,hoe is het in naam van ALLAH dat zo iemand met een goede opleiding tot instaat is om een terroristischeaanslag te beramen in een land, waarin zijn ouders,zijn vrouw en zelf zijn kind wonen en hij zich noemt ik ben een moslim, terwijl de islam geweld of het doden van onschuldige mensen verbiedt.
    Misschien is hij in het kader van terrorisme bestrijding in de val is gelokt door AIVD, zodat de AIVD zich kan tonen aan de Nederladers dat ze hun veiligheid gewaarborgd en aan de wereld te laten zien dat Nederland actief deelneemt aan de internationale terroerisme bestrijding ,maar het kan ook zijn dat er fanatieke zogenaamde moslims hem gehersenspoeld te hebben en de leer van de islam verkeerd te hebben uitgelegd maar het kan ook zijn dat hij zich niet kon ontplooien in de samenleving dat hij een afkeer kreeg jegens Nederland, maar laat we niet vergeten de oorlogen die worden gevoerd in het midden-oosten ook een rol te hebben gespeeld .
    In ieder geval zijn vertoning op t.v. zegt al genoeg.
    DE vertoning is een schande voor Marokkanen en biedt geen perspectief voor ons gemeenschap, want we zijn op dit moment de zwarte schaap van Nederland en hij heeft ons nog zwarter0 gemaakt en degenen die baat bij zullen hebben zijn Geert Wilders en de media, want bij elke uitzending over Samir A wordt er gratis reclame gemaakt voor de partij van Geert Wilders.
    Zulke figuren zoals Mohamed B en Samir A horen gewoon hier niet thuis, die moeten emigreren naar landen zoals Iran of Saudi Arabie waar de acharia wordt toegepast iemand doden wordt bestraft met de dood.

    Maar der zullen meerdere factoren te hebben gespeeld bij Samir A dat hij tot zo een daad wou verrichten.

    Groetjes

  16. shemharosh
    12 november 2006 om 11:07 uur.

    laat hem gaam naar Cuba/guantanimo…en als hij daar vrij komt kan ie weer wat zitten en Marokko

    Rabat jails ex-Guantanamo detainees

    http://english.aljazeera.net/NR/exeres/06E7D0A5-5839-4BBA-B59B-7A0A2FDF8D72.htm

  17. Toth
    12 november 2006 om 11:45 uur.

    Wij kunnen niet hebben dat in het strafrecht wordt opgenomen dat men mensen verbiedt ‘foute’ gedachten of ‘verkeerde’ fantasieen te hebben.

    Louter en alleen concrete handelingen mogen onderwerp zijn van strafrechtelijke vervolging. Er zijn geen bewijzen tegen Samir A. dat hij concrete handelingen heeft verricht die verboden zijn. Wel is bekend dat in het proces grove fouten zijn gemaakt door het OM en in strijd heeft gehandeld met de rechtstatelijkheid tot het punt dat de rechtbank het proces dreigde te stoppen.

    [ – ] “Het gaat hier om fundamentele rechten van de verdachten”, benadrukte rechtbankvoorzitter E. Koning. [ – ]

    Ook het aanbrengen van imagoschade aan de “Marokkaanse gemeenschap” of het verlenen van hulp aan het propaganda-apparaat van Wilders is geen grond voor vervolging, laat staan uitzetting. Ook het verkeerd uitleggen van islam is geen zaak van het strafrecht.

    Ik ben het er wel mee eens dat de illegale invasies en bezettingen van Afghanistan en Irak en de Nederlandse medeplichtigheid, waarvoor men weigert verantwoording af te leggen, daarin vermoedelijk een katalyserende rol hebben gespeeld in de wereldvisie van Samir A. en anderen.

    Het lijkt me juist een abnormaliteit en een teken van geestelijke nood als je daarom niet kwaad zou worden.

  18. Karim M.
    12 november 2006 om 02:07 uur.

    marokkino wat een onzin.
    wat betrek je de palestijnen er nou bij?? Samir A. en een palestijn liggen heel ver vanelkaar.
    Een palestijn strijdt voor zijn recht en zijn land, die hem zomaar is afgepakt
    Samir A. heeft geen leven en probeert stoer te zijn en de Nederlanders bang te maken.

    Dus Marokkino, eerst nadenken voordat je iets zegt, jou opmerking is de doorsnee opmerking van een hollander!

  19. samadie
    12 november 2006 om 02:22 uur.

    straks gaan ze alle moslims aanklagen om onse zo het land uit te pesten

  20. Tabdalst
    12 november 2006 om 10:27 uur.

    Nou als Samir A. Nederland wil verlaten en terug wil keren naar Marokko, moet hij dat vooral doen. Maar ik vraag me wel af of hij daar dan wel een toekomst heeft.. Ik bedoel je kan wel zeggen van dit is een “ziek land”is maar zonder niets is marokko ook een soort van “ziek land”voor Samir A. Of niet?

  21. mhamed
    13 november 2006 om 11:18 uur.

    shemharosh!!!!!!!!ik hoop dat jij nooit in cuba guantanamo bay terecht komt al vindt ik jou daar wel horen wegens je uitspraak.zolang jij guantanamo beschouwd als oplossing. heb ik geen respect voor je.

  22. tommy
    13 november 2006 om 01:29 uur.

    nee, tuurlijk hij heeft niks gedaan. alleen hij had wel een bom gebouwd. ging wel niet af omdat zijn vaardigheden in bommen maken niet zo bekwaam was.

    is gewoon een mafkees en dan zeggen ik heb niks misdaan. duhh!!

  23. mocro.S.A
    13 november 2006 om 01:52 uur.

    ik dacht altijd dat samir.a een verdachte was en geen terorist . wat ik de laatste jaren mee heb gemaakt is dat ze ons allemaal als verdachten zien .het is allemaal een show van nederland om eigen volk bang te maken

  24. shemharosh
    13 november 2006 om 05:28 uur.

    Kijk!…die sukkel moet wat gaan doen met zijn leven .We kunnen eindloos gaan filosoferen over de grondwet en mensenrechten maar het is zo dat de staat niemands vriend is,je komt niet zo maar in aanraking met de overheid…nergens goed voor

  25. mohammed
    13 november 2006 om 11:34 uur.

    waarom reageren hier allemaal nederlanders met marokaanse namen
    denk je dat als je er een paar spelfouten in zet dat je dan op een marokkaan lijkt meh ?
    laila, marokkino, mo, yousef, karim
    busted!!! kaaskoppen

  26. Ashkan
    14 november 2006 om 01:21 uur.

    Yo Mo,

    Stel dat ze idd Nederlanders zijn. Wat dan nog? Ze hebben toch ook vrijheid van meningsuiting? En als ze liever een arabische naam willen dragen dan mogen ze toch hun gang gaan? Wat schiet je nou op met dat kaaskoppen gelul van je? Je laat daarmee alleen zien dat je je standpunten niet met argumenten kunt bekrachten met alleen met agressie en haat (wat leidt tot discriminatie ). Dus zet jezelf niet voor schut, laat zien dat je inhoud hebt en hou op met kaaskop dit en kaaskop dat. Als je wat tegen kaaskoppen hebt, ga dan lekker emigreren. Heb je er niets tegen, gedraag je dan en doe fatsoenlijk mee aan een discussie!

    En nee, ik ik ben niet geboren in Nederland. En kan gewoon typen….Ik ben net zo (niet) Nederlands als jij omdat we hier allemaal in Nederland wonen en de Nederlandse nationaliteit hebben en ben dus gewoon een Nederlandse Allochtoon.

  27. leeuwenjager
    14 november 2006 om 10:51 uur.

    praat niet over dingen waar je niks over weet oke goed. praatjes maken dat doet iedereen. het lijken net wel slangen .

  28. 100%amazigh
    14 november 2006 om 11:59 uur.

    nu hebben ze een tegenstander die flikkers samira a genaamd wuahahahaha

  29. Ashkan
    14 november 2006 om 12:44 uur.

    Ik weet goed waar ik over praat. Over de laffe manier van discusseren van sommige mensen hier. Kom met argumenten niet met scheldwoorden en stoere praat!

  30. rachid
    14 november 2006 om 11:48 uur.

    de overheid moet zoeken naar hedendaagse trend, dat is bestrijden van terroristen; oke niks mis mee!
    maar als ze er niet zijn dan worden ze gezocht binnen de potenties om deze aan te wakkeren; in dit geval een ex crimineel die uberhaut niks weet van de islam om deze aan te dikken in de media via rechters en publiciteiten;
    hij en vele andere zijn gewoon slachtoffers van hedendaagse trend
    daarmee zeg ik niet dat terroristen niet bestaan, integendeel deze bestaan degelijk;
    alleen de politiek en de sensatie eromheen hecht tocht waarden aan andere periorriteiten;
    dus samir a is een ziellige figuur die laat zich misbruiken door de media en zogenaamde internationale terrorisme en de politiek;
    ook om de burgen te laten denken dat de islam toch geweldadige geloof is
    hoe nu onze domste volksvertegnwoordigen er over denkt de heer wilders
    waarom hebben ze het niet in de jaren 60 geroepen;
    nee toen waren we schattig en doen vuil werk maar toen waren we liefdadige moslims
    of na dat amerika is getroffen ; dachten de moslims ineens !!! he !!wacht eff we moesten de 6de zuilen van de islam nog afmaken en dat is terrorist woren

    jongens en meisjes broeders en zusters alles wat in de wereld gebeurd is een groet komplot
    dus geloof het of niet!!!!!

    oasalem

    ik ben met je helemaal eens tof!!!!