MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Crisis in de liefde bij Marokkanen

27 november 2006 | in Maatschappij | 43 Reacties

Mohammed BenzakourDat is de titel van een bijeenkomst die El Hizjra op 17 december a.s. organiseert. In tijdschriften en op internetsites klagen jonge Marokkanen regelmatig over het aanbod op de huwelijksmarkt. Marokkaanse meiden zouden niet deugen, te eigenwijs en te zelfstandig zijn. Marokkaanse meiden op hun beurt vinden de jongens vaak lui en aan de conservatieve kant. Is er sprake van een crisis in de liefde?

Een buitenstaander zou door het straatbeeld toch denken dat er zoveel totaal verschillende Marokkaanse jongens en meisjes zijn dat toch iedereen wel iemand zou moeten kunnen vinden die bij hem/haar past. Zoeken die jongens en meisjes elkaar misschien op de verkeerde plaats of is er echt iets mis in de liefde?

Op 17 december gaat Mohammed Benzakour in op deze vraag en onthult hij het hoe, wat en waarom ervan.

Benzakour noemt zichzelf ‘de Reviaan van Marokkaanse afkomst’. Door zijn humor en vrolijkheid, zijn uitdagende schrijfstijl en vooral zijn neiging om taboes te doorbreken, heeft Benzakour naam gekregen. Sommigen vinden hem een dwarsligger, anderen een weldenkende criticus.

Benzakour ontving in 1995 de El Hizjra-Literatuurprijs, in 2001 de Zilveren Zebra en in 2005, de vredesprijs voor Journalistiek van het Humanistisch Vredesberaad. Zijn publicaties zijn in veel dagbladen en opinie weekbladen te vinden. Hij schreef twee boeken: “Abou Jahjah: Nieuwlichter of oplichter”, over de demonisering van Abou Jahjah; en “Osama’s grot: Allah, Holland en ik”, een verzameling van zijn columns tussen 2001-2005.

Er zijn 43 reacties

  1. Said
    27 november 2006 om 05:54 uur.

    Het probleem is dat onze Marokkaanse meisjes niets gewend waren en nu opeens hebben ze alles. Als het om het geloof gaat, dan weten ze erg goed te citeren wat ten goede komt voor ze, maar wat het geloof hen verplicht stelt negeren ze bewust.

    De meeste van de Marokkaanse meisjes die hoog opgeleid zijn, zijn koppig en arrogant. Ze denken met een hbo of universitaire diploma alles te hebben bereikt. Een man hebben ze alleen nodig om ze te bevrijden van die terroristische papa en broers.

    De meeste van onze jongens vindt het stoer om zoveel mogelijk meisjes te versieren en te gebruiken en als het opeens tijd is om een partner te kiezen, dan is een maagde onmisbaar. Ze willen alleen met iemand die maagd is trouwen, omdat ze weten dat de rest hoeren zijn. Ja, ze weten hoe makkelijk het is om een Marokkaans meisje in bed te krijgen. Dat geeft ze het gevoel van argwaan en onzekerheid. Ze zijn niet ervan bewust dat ze zelf verantwoordelijk zijn van een verziekte maatschappij. Ja, wie maakt van al die meisjes een hoer?

    Dit is een kort beschijving van de situatie.

  2. marokkino
    27 november 2006 om 07:29 uur.

    Wij als Marokkanen zijn gewoon vet scheinheilig

  3. marokkino
    27 november 2006 om 07:31 uur.

    ik bedoel natuurlijk schijnheilig..;-

  4. mustafa elghalid
    27 november 2006 om 07:45 uur.

    Ik ben het helemaal met jou eens.

  5. Tabdalst
    27 november 2006 om 08:33 uur.

    Beste Said,

    De dames van tegenwoordig zijn meer gewend, dan dat ze vroeger mochten. Daar heb je gelijk in, maar ik geloof niet dat ze er allemaal misbruik van maken..jij formuleert het namelijk wel zo!! en daarbij hoogopgeleide dames zijn niet allemaal koppig of arrogant! Ik ben er ook eentje van, en ik denk heus niet van dat ik ze3hma alles heb bereikt..Het gaat om het individu en het karaketer van diegene. Het leven is een test en tjah je moet er wel alles uit proberen te halen..en dat sommige dames als het om het geloof gaat dingen gaan citeren die hun te goede komen..we willen die citaten alleen benadrukken als vrouw zijnde!! En wat betreft de heren.. je hebt zelf alles al vermeld. Ik ben het daar alleen niet mee eens, maar zou als ik al melde..het gaat echt om het individu..ik ga de marokkaanse mannen niet over een kam scheren..

  6. Maoui
    27 november 2006 om 09:59 uur.

    Beste Dablatst, ( wat een naam ) en Said,

    Said heeft dergelijk een punt. Natuurlijk scheert hij niet iedereen over één kam. Degene die zich aangesproken voelt, die moet effe nadenken waar hij of zij mee bezig is.
    En Dabtalst, jij op je beurt hebt helemaal gelijk maar wat je fout doet is Said verkeerd begrijpen. Dat is niet fou trouwens, dat gebeurt.

    Maar goed over het onderwerp.
    Deze schrijver Benzakkour probeert zijn product te verkopen door met een raar verhaal te komen. Als of hij in onze harten en onze gedachten kan kijken. Hij begint over iets te schrijven of iets te presenteren met de bedoeling veel publiek trakken, veel verkopen etc…

    Ik denk dat iedereen het met me eens is, dat er ieder weekend meerdere Marokkaanse bruiloften zijn in een bepaald stad, in kleinere steden komt dat weinig voor. Ik heb t gevoel, en vele met mij dat er tegenwoordig veel mensen trouwen. In Nederland trouwen onzettend veel marokkaansen vanaf mei tot en met september, en marokko, ho maar, ieder dag tientallen. we hebben het over Nederland, gelukkig beginnen veel mensen in te zien dat waar ze mee bezig zijn dat het verkeerd is en dat trouwen veel oplossingen biedt, en gelukkig gebeurt het ook veel iets wat menner Benzakkou min of meer ontkent.
    Natuurlijk zijn hoop iritaties tussen Marokkaanse jongen en Marokkaanse meisjes. Marokkaanse jongens willen terecht hun zussen zo goed mogelijk op het rechte pad houden, Marokkaanse meisjes willen zo vrij mogelijk leven, ok. Mag. Maar wat krijg je dan, hoop ellende, voor 1000000% beland je in bed met degene waarvan je denkt dat hij “de ware”is. ware bestaat pas als hij met zijn ouders naar je toe komt en niet wanneer hij zegt ik hou van je. geloof me meiden, jongen kennen geen houden van, althans niet tijdens een relatie. Ze willen je alleen maar in bed krijgen zodat je dingen voor hem gaat doen. that is t. dat is ZINA. ZINA is gevaarlijk en wordt in de islam als een van de slechtste dingen in het leven gezien.

    Ik kan uren door gaan maar ja…dat wordt toch niet helemaal gelezen en doet eigenlijk niemand wat dus ik ho maar.

  7. Saida
    27 november 2006 om 10:01 uur.

    Meisjes hadden niks en nu hebben ze alles.
    Thema van zoveel goedkope railiedjes.
    Verbitterde losers die het niet kunnen hebben dat meisjes niet meer genoegen met ze nemen.
    als je zelfrespect hebt ben je arrogant heb je dat niet dan ben je een hoer.
    Allemaal smoesjes omzelf niks te hoeven om een waardige partner te zijn.
    Terwijl ze de laatste model auto, mobiel en gadgets en de nieuwste en duurste mode en nog bij ma thuis wonen dromen ze van de goede oude tijd toen vrouwen op blote voeten, zwanger water gingen halen en zich kapot werkten voor hun mannen en zijn familie zonder ooit te klagen.
    Ik zou zeggen ga ook met een koe ploegen en op de ezel naar de markt als je echt in een nostalgische bui bent.

  8. aymo
    27 november 2006 om 11:23 uur.

    Beste Tabdalst

    Ben jij nog vrijgezel.

  9. Marokkaaaaaan
    28 november 2006 om 12:51 uur.

    er is niks mis

  10. Maghrebie
    28 november 2006 om 08:50 uur.

    Haha Saida, je maakt wel degelijk ook een punt.

    Een relatie is geven en nemen. Als er geen respect en vertrouwen is, is er niets. En daar ligt het probleem bij de Marokkaanse jongeren.

  11. abdel
    28 november 2006 om 10:07 uur.

    selam

    iedere poes zegt : mijn staart is het mooist.

  12. Peter
    28 november 2006 om 12:28 uur.

    Jongens en meisjes in ons mooie kikkerland, waar gaaaaat dit over ?
    Geniet van het leven het duurt maar even !

  13. Hichamx
    28 november 2006 om 01:11 uur.

    Sorry dames en heren maar alle redenen die tot nu toe zijn aangedragen zijn gewoon dikke bs.

    De “analyse” van Benzakour is ook uit de duim gezogen. Het zijn gewoon weer de algemene vooroordelen die als feiten worden aangedragen. Business as usual. Waarom willen we de Marokkanen weer in een apart hokje stoppen? Dit heeft toch totaal niets met onze afkomst te maken? Dit is een trend die zich door elke laag van de maatschappij doorzet. Dit is geen Marokkaanse trend dit is een algemene trend. Kom op zeg. Er is een combinatie van trends die waarneembaar zijn. Mensen hebben tegenwoordig gewoon veel minder tijd, mensen hebben het drukker, individualisering is een trend die elke bevolkingsgroep op dit moment doormaakt. Je komt door een druk leven gewoon weinig mensen tegen, daarom doet internet dating het ook zo goed, zo kom je op een “veilige” makkelijke manier in contact met mensen die je anders nooit bereikt, je wereld word kleiner (globalisering). Daarbij zijn mensen tegenwoordig minder onafhankelijk van elkaar, men gaat later pas denken aan trouwen, een goede studie, een goede baan en onafhankelijkheid is gewoon steeds belangrijker in deze tijd. Trouwen komt daarbij pas als laatste fase aan bod. Huishoudens in Nederland worden steeds kleiner, bekijk de statistieken van het CBS, het aantal eenpersoonshuishoudens groeit, mensen zijn gewoon veel zelfstandiger en op zich zelf gericht. Een goede partner vinden vergt tijd, je wil een goede keuze maken, de “consument” wil variatie en kiest pas voor een product als hij bij meerdere winkels heeft gekeken, daarbij is de consument kritischer. Dit zelfde kunnen we voor een partner keuze stellen, een partner is niet meer iemand die financiële zekerheid brengt of iemand waarmee je voor nageslacht moet zorgen, een partner is iemand waarmee je een prettig leven wil delen, iemand waarmee jij je wensen kunt vervullen. Er is daarbij veel keus en tijd is minder relevant. Mensen weten wat ze willen en ga steeds minder voor minder. Daarbij kom je gewoon te weinig op plekken waar je de juiste partner zult vinden.

    Dus laten we AUB ophouden met die schijn analyses door Marokkanen als een aparte onderdeel te zien, we zijn gewoon mensen net als al die andere bevolkingsgroepen, er is niets speciaals of bijzonders aan ons. Er is niets speciaals aan ons. We gaan gewoon mee in een algemene trend.

  14. maoui
    28 november 2006 om 01:33 uur.

    Relatie is geven en nemen???

    Relatie buiten een huwlijk is ZINA, punt uit, niks geven en nemen, geven en nemen moet bij een wettige, volgens de Islam, huwlijk zijn en niet bij een relatie, kom nou.
    Relatie is alleen ellende en verdriet, daarom deze discussie, jongens wijzen naar meisjes en meisjes wijzen naar jongens, ik zou eerder met mijn ouders over gaan praten, en vragen waarom zij al zo lang en gelukkig bij elkaar zijn terwijl ze elkaar voor huwlijk nauwlijks kenden.
    Ik ben trots op mijn ouders dat ze zo lang bij elkaar zijn en nog steeds gelukkig met elkaar. Ze reizen samen, eten samen en slapen samen.

    Kortom, het prbleem ligt dat veel Marokkaanen de islam niet kennen en de regels niet nakomen.
    dat moet veranderen wil je gelukkig zijn

  15. Tabdalst
    28 november 2006 om 08:14 uur.

    Beste Maoui..het is Tabdalst voor jou…achterlijke!! jHoe durf je mijn naam te beledigen..kijk naar je eigen naam..dat slaat al helemaal nergens op.. triest!!

    En aymo ja ik ben nog vrijgezel hoezo vraag je dat??

    verder is alles al gezegd, heb geen toevoegingen..

  16. Laila
    29 november 2006 om 10:54 uur.

    Beste allen,

    Wie de schoen past trekt hem aan!!!

  17. maoui
    29 november 2006 om 11:32 uur.

    Nou ja Tabdalst …

    Waarom reageer je nou zo, ik beledig je helemaal niet, hoe kom je er bij dat ik je beledig, en sorry daarvoor als je het zo voelt, zo sociaal ben ik wel. Mijn bedoeling is nooit geweest op jou te beledigen maar slechts over het onderwerp te hebben. Ik kan nergens uit lezen van een van mn teksten een belediging richting een persoon. Ik verbaas me echt. Ongelooflijk. Ik hoop niet dat alle meisjes zich op deze manier beledigd voelen want dat zou betkenen dat we een grote probleem hebben en mischien daarom we het zo moeilijk met elkaar kunnen vinden, ik hoop t niet.

    En maoui, dat staat voor Mohammed, zo word ik genoemd.
    Ik begrijp echt niet waarom je zo reageert maar zal wel met onzekerheid te maken hebben of zo,..

  18. studente
    29 november 2006 om 02:42 uur.

    Oke..!!!!!! Waarom kunnen marokkaanse meiden en jongens niet de juiste partner vinden..???? simpel..

    Marokkaanse jongens zijn vaak players, de meesten respectloos ten opzichte van de meiden en anders ook best wel conservatief.. (niet iedereen is zo)..

    Marokkaanse meiden zijn vaak te materialistisch ingesteld, denken dat ze meer vrijheid hebben als ze getrouwd zijn, missen vaak aandacht en liefde thuis vandaar dat ze relaties aangaan (of op de lijnbaan tippelen) om dit op te vullen. (nogmaals niet iedereen is zo).

    Mijn point of view: waarom denken marokkanen over het algemeen dat trouwen alles is in het leven.. het is een aanvulling en geen invulling van je leven!

  19. maoui
    29 november 2006 om 03:30 uur.

    Beste Studente,

    Huwlijk is wel een voorwaarde in de islam, het is je tweede vervulling van je geloof.
    Het is niet alles maar wel een verplichting om het zo te zeggen. huwlijk staat hoog in de islam waarin ik en jij geloven.

  20. studente
    29 november 2006 om 03:39 uur.

    Ja Maoui , tuurlijk het wordt beschouwd als iets prachtigs.. om zo natuurlijk voor nageslacht te zorgen, familie is de steunpilaar in de samenleving en om zo zina te voorkomen. Maar waar ik het over heb.. is dat de meeste marokkanen dit als status zien.. vooral bij de vrouwen.. en dit vind ik verkeerd!

  21. maoui
    29 november 2006 om 09:36 uur.

    daar heb je volkomen gelijk in.

  22. Samra
    29 november 2006 om 11:34 uur.

    Hallo allemaal,
    Er is idd crisis in de liefde bij de Marokkanen en ik zeg je dat we daar allen voor hebben gezorgd zowel de jongens(mannen) als de meisjes(vrouwen).
    Het is ook een feit dat de marokkaanse vrouw het veel beter doet dan de marokkaanse man, maar voor merendeel is dit te verklaren aan het feit dat de vrouwen door te gaan studeren het huis kunnen ontvluchten (geldt niet voor iedereen). De jongens kunnen gaan en staat wanneer en waar ze maar willen. Zo is de meerderheid van de Marokkaanse gemeenschap nou eenmaal opgevoed.
    Ik weet zeker dat ik reacties krijg van ‘nee, ik studeer omdat ik dat wil en mijn ouders stimuleren mij daarin’ maar dan ben jij een uitzondering terwijl ik vind dat het juist andersom hoort. Het feit dat vrouwen niet kunnen of mogen studeren moet een uitzondering zijn.
    En wat HICHAMX aangeeft klopt helemaal, doordat iedereen zo met zichzelf bezig is schiet het huwelijk bij sommige hier en daar wat in.
    Maar wij gaan ook met de rest mee, en de leeftijd waarin wij trouwen wordt steeds verlegd, omdat wij het huwelijk als een invulling zien ook al geeft de Islam aan dat het huwelijk een soenna is.
    Analyses over en door Marokkanen komen mij eerlijk gezegd de strot uit, maar we moeten ons ergens mee bezig houden hé
    Peopletjes alles komt op zijn pootjes terecht voor de een wat eerder dan voor de ander, maar alhmd we leven en doen ons best voor het hiernamaals incha Allah.

  23. studente
    30 november 2006 om 10:33 uur.

    Samra.. ben ook over veel dingen met je eens.. Maar wat betreft meiden die studeren.. ik zie dat de meesten dit later al weggooien zodra ze getrouwd zijn.. dan worden ze huisvrouw ed.. vind dat zo zonde.. anderen doen het om zoals jij al aangaf om hun familie te ontvluchten en anderen studeren weer om een man aan de haak proberen te slaan.. dat is echt triest!

    Als je studeert, doe het voor jezelf.. zodat je voor jezelf kan zorgen, financieel onafhankelijk bent en je eigen mannetje kunt staan in de maatschappij..

  24. moh
    30 november 2006 om 11:28 uur.

    haha
    de damens hebben met nieuw technologie ondekt, een maagdvliesje laten zetten. En dan als ze gaan trouwen zehmmaa worden ze ontmaagd:P
    en het is niet eens echt prijzig………….

    shabb kehbaaa’s

    thalla

  25. brother
    30 november 2006 om 12:29 uur.

    Beste mensen,

    Houdt je aan de Islamitische leefregels als je je lichaam en geest lief hebt. Bedrijf geen ZINA, want waarlijk je bestemming zal voor eeuwig de hel zijn. De hel waarvan mensen en stenen brandstoffen zullen zijn voor het laaiend vuur die voor ons onvoorstelbaar is omdat die op deze aarde niet voorkomt.
    Denk niet, “ach dat is ver van mijn bed”. Immers niemand weet wanneer zijn laatste dag is.

    Jongens, misbruik de meiden niet, en meiden laat je niet misbruiken. Bedenk dat we ons op een dag voor onze schepper moeten verantwoorden!

  26. yousra
    30 november 2006 om 12:50 uur.

    selem broeders en zusters,

    even een algemeen vraag, kan iemand mij vertellen wanneer offerfeest precies of ongeveer is? (ik moet het echt weten)

    dank jullie wel

  27. fatima
    30 november 2006 om 03:55 uur.

    moh, broeder deze arme meiden doen dat omdat ze schijnheilig zijn en omdat onze achterlijke cultuur vaak overhand heeft. Maar ook onze ‘so called’ broeders die elke dag met een ander wijf in bed duiken zijn nog veel schijnheiliger en ze weten ook niet wat hun in dag des oordeels te wachten staat. Laten we niet vergeten MAN en vrouw moet beide als maagd het huwelijk in…. L:eefden er maar meer Marokkanen (mensen) volgens islamitische regels, in plaats volgens achterlijke cultuur… Namelijk MACHO cultuur, waar man pas een man is als hij met meerdere meiden voor het huwelijk naar bed is gegaan en waar het meisje zich maar netjes aan alle regels moet houden tot ze gaat trouwen… Wat ik gewoon niet begrijp is dat zulke jongens stomweg eisen dat een meisje maagd is, terwijl zij van alles en nog wat hebben gedaan.. Wat een hypocriete volk…

  28. Samira
    30 november 2006 om 04:08 uur.

    Zo, terug van vakantie en gelijk een leuk onderwerp gemist! Goed onderwerp voor een bijeenkomst. Nu nog details over het hoe, wat en wanneer!

    Mijn stelling mag bekend zijn: ik heb gestudeerd voor mezelf, om er voor te zorgen dat ik altijd er zelf voor kan zorgen dat er geld binnen kom en daarnaast goed voor mijn familie kan zorgen. ik hoef nooit bij iemand aan te kloppen of afhankelijk te zijn van iemand en dat is een heerlijk gevoel. Ja, veel Marokkaanse mannen zien mij als een bedreiging maar dat zegt meer over hun onmacht en hun “falen” in deze maatschappij. Voor zover je kunt falen, want als je gelukkig bent is je leven geslaagd, wat je dan ook doet. Ik ben gelukkig, heb een leuke en goed betaalde baan en heb ik geen man voor nodig. Toevallig ben ik er een tegen het lijf gelopen. Een fantastische, Nederlandse man, die me accepteert zoals ik ben met alles d’r op en d’r aan. Die door mijn familie wordt geaccepteerd om wie hij is en wat hij doet en dat was mijn doel in mijn leven. Gelukkig en onafhankelijk zijn en dat ben ik nu, zelfs met een prachtige man naast me.

  29. Amazigh
    30 november 2006 om 07:26 uur.

    Antwoord aan Samira,

    Dus nu ben je trots dat je getrouwd bent met een onbesneden kruisvaarder namelijk een Nederlandse man,

    O wee wat je te wachten staat, in de Hel, omdat volgens onze Koran mag een moslimvrouw niet trouwen met een ongelovige

    Je zegt dat mannen jou zien als een bedreiging, waarom zouden mannen u zien als een bedreiging, een bedreiging voor hun leven?

    Ik ben een moslimman en heb hogere diploma’s en dan nog moet mijn vrouw maagd zijn, mijn vrouw moet Hidjaab dragen en ze moet mij gehoorzamen, en ik draag een baard, ook al heb ik heel veel gestudeerd dat maakt van mij geen moderne verwesterde marokkaan,

    Ik ben trots op mijn godsdienst de Islam, en ben trots op onze Boodschapper Mohammed vzmh,

    Semira je zegt dat je nu je doel “in het leven” hebt bereikt maar wij Moslims streven niet deze wereld na maar het andere leven in het hiernamaals die blijvend is

    Semira “je zegt: ” Ik ben gelukkig, heb een leuke en goed betaalde baan en heb ik geen man voor nodig” zo kom je bij mij over als een materialistische verwesterde oppervlakkige persoon

  30. Josefa
    01 december 2006 om 08:18 uur.

    Beste Amazigh,

    Mag ik je vragen of jij OOK maagd bent?

    Volgens jullie Koran hoor je elke godsdienst te respecteren en elke man of vrouw vrij te laten totdat hij/zij uit zichzelf de weg terug vindt naar de Islam.
    Wie zegt dat deze Nederlandse man daar niet mee bezig is? Waarom oordeel je over hem?
    En wie ben jij om dit te zeggen: “O wee wat je te wachten staat, in de Hel, omdat volgens onze Koran mag een moslimvrouw niet trouwen met een ongelovige.”
    Denk je niet dat alleen Allah zelf daarover oordeelt? Het enige wat iedereen moet doen is de ander respecteren zonder enig oordeel. Niemand mag over een ander oordelen. En wat ieder doet moet hij/zij zelf weten. Misschien is Samira een beter mens dan iemand die de hele Koran uit zijn hoofd kent en er naar leeft…..
    Allah kent iedere ziel…….. niemand kan zich voor Allah verbergen… Waarmee ik alleen maar wil zeggen dat ieder voor zijn eigen ziel moet zorgen en zo puur en transparant mogelijk moet leven… en ieder ander in zijn waarde moet laten…
    De balk en de splinter.. Ken je die uitdrukking?
    Warme groet, Josefa

  31. brother
    01 december 2006 om 08:39 uur.

    To Samira,

    Je kunt op deze wereld geen geslaagde leven hebben, er zijn altijd up’s en down’s, wat je ook doet. Het belangrijkste wat je moet doen op deze wereld is werken aan het echte geslaagde leven na de dood. Dat kun je niet bereiken door met een Nederlandse man te leven, tenzij hij zich bekeerd tot de Islam. Jammer dat je een verkeerde keuze hebt gemaakt door het eeuwige leven te verruilen met het aardse.
    Ik hoop alsnog dat je ooit zult realiseren dat je een foute keuze hebt gemaakt voordat je op je sterfbed ligt en de engelen van de hel op je afziet dalen.

    Ik heb medelijden met je en zal voor jou een duaa doen.

  32. studente
    01 december 2006 om 11:33 uur.

    Yousra.. het is of 30 of 31 december. De precieze datum is volgens mij nog niet bekend. de meesten denken wel dat het 31 december is.. dus dat het samen met Oudejaarsavond valt.

  33. Knutsel
    14 december 2006 om 01:30 uur.

    Kan iemand hier mij eens uitleggen waarom maagdelijkheid goddelijke proporties heeft? Wat is er zo zaligmakend aan? Kun je niet beter met wat meer ervaring het huwelijk in gaan? Waarom is de maagdelijkheid van vrouwen kennelijk zoveel belangrijker dan die van mannen? Waarom ga je naar de hel als je met een ongelovige trouwt? Wat als er geen hel is? Heb je dan niet het hele leven aan je voorbij laten gaan? Heeft Allah je niet op aarde gezet om een leven te leiden? Waarom heeft Allah zoveel zaken geschapen als je er geen gebruik van mag maken? Wat als je leven op aarde het enige is dat je hebt? Heeft Allah de “westerse wereld” ook geschapen en zo nee, wat doe je hier dan?

  34. brother
    14 december 2006 om 02:19 uur.

    Knutseltje, deze onderwerp is allang afgevoerd. Toch knap dat je hem met de zoek opdracht eruit hebt gepeutert. Voor antwoorden op je vragen zou ik toch wachten tot er een nieuwe topic komt mbt tot het onderwerp. Ga maar weer verder met je winterslaap, bye

  35. abdel
    14 december 2006 om 03:52 uur.

    selam

    samira gefeliciteerd met je huwelijk.
    ik hoop dat je je cultuur niet verwatert , en dat je als goede moslimvrouw ook je man zover krijgt om te erkennen dat er maar 1 schepper is en dat de profeet mohammed zijn gezant is .
    en dat je je kinderen de juiste naam geeft , en niet harold of henk.

    groeten van mij

  36. skery
    25 december 2006 om 03:31 uur.

    neem nooit marokkaanse vrouw marokkaanse vrouwen zijn aanhangers van de duivel mij niet gezien met marokkaanse vrouw trouwen of relatie
    zoek berkeerde moslima is echte 1000keer beter dan marokkaanse vrouwen bah

  37. Mo
    16 juni 2007 om 02:38 uur.

    allemaaal zehma geintegreerd !!! tazzzzzzzzzzz kijk naar onze ouders ….

  38. Hasan
    09 mei 2008 om 03:41 uur.

    Hoi iedereen

    Met alle respect maar de waarheid is harder dan jou of ik of wie dan ook marokkaanse jongens zijn geen lievertjes dat ga ik ook niet ontkenen maar marokkaanse meiden ja sorry hoor maar die marokkaanse meiden heben echt duivelpraktijken 90% van de marokkaanse meiden met of zonder hoofdoek werken in de prostitutie en veel van ze komen iligaal het land binen via familie vrienen of kenisen en ze heben dan maar 1doel geld en papieren en macht maar ze duperen heel vel manen ik zie dagelijks meiden op straat en of als ik naar mijn werk moet zie ik heel veel marokkaanse meiden roken drinken blowen zoenen tongen echt de gekste dingen met europese manen en met neger’s ze trouwen dan voor papieren en ik ken heel veel neger’s die gedupeerd zijn door marokkaanse meiden en die neger’s waren juist bezig met het bekeren tot de islam en er zijn veel van ze die de islam heben verlaten en er zijn ook neger’s die moslim’s zijn gebleven maar ze zegen ook dat ze gedupeerd zijn door een marokkaanse meid en ik vind het echt schandaalig dat de islam word misbruikt want ik zelf ben getroud met een Nederlandse vrouw om dat ik echt zeker wist dat een marokkaanse vrouw niet bij mij zou pasen en ontrouw zou zijn en wat mij is opgevalen is dat ik zelf niet gezien word als marokkaan en dat geef ik ook eerlijk toe en marokkaanse meiden proberen mij echt heel vaak te versieren en ik schrik daar echt van en veel van ze wilen ook een relatie met mij maar daar zal ik echt nooit aan beginen het heeft ook te maken met mijn gedrag wat mensen tegen mij zegen en met mijn werk ik rij met mijn auto dagelijks van mijn huis naar mijn werk en ik heb zelf een luxe leven ik ben zelf hoog opgeleid en ik ben God heel erg dankbaar met wat hij mij heeft gegeven als ik uit mijn auto stap dan word er heel vaak naar mij te gevloten maar ik negeer dat om dat ik weet als ik er aandacht aan zal geven dat er een discutie zal ontstaan en dan hoor ik wel vaak in het marokkaans hoor ik de meiden praten van ja dat vind ik een lekkerding ik ga hem op een dag versieren en ook als ik mijn vrouw mee neem als ik samen met mijn vrouw van Nederlands afkomst die bekeerd is tot de islam gaan we mijn ouder’s bezoeken het is mij zo vaak overkomen dat ik maeokkaanse meiden die me ophielden en wijgerden om op zij te gaan als ik in mijn auto wilde stapen en mijn vrouw zegt ook tegen mij nu begrijp ik waar om jij geen marokkaanse vrouw wilde heben ik heb het ruim 9keer meegemaakt voor mijn huwlijk dat marokkaanse manen en vrouwen hun dochter aan mij kwamen aan bieden om met hun dochter te wilen trouwen en als ik wijgerde dan spelden ze het via mijn ouder’s maar als iemand zijn dochter komt aanbieden dan weet je al heel zeker dat er iets niet klopt of dat meid is ziek of er zijn financiële problemen of ze wilen misbruik van jou maken en zeker als je een zeer goed betaalde baan hebt en een zeer luxe leven hebt maar Allah ziet wat ik in mijn hart heb en ik laat me niet verleiden of mileiden en ik schaam me echt heel erg diep dat ik van marokkaans afkomst ben ik ben en blijf een moslim dat kan en zal nieman mij afnemen maar wat ik dagelijks mee maak ik heb er echt geen worden voor en mijn familie moet er echt om lachen maar ik vind het wel triest maar ik verlaag mij zelf niet tot de nieveau van dat soort mensen om dat ze in een fantasie wereld leven en ik bedank God met wat hij mij heeft gegeven

  39. man
    11 mei 2008 om 05:23 uur.

    ondanks alle ellende van marokkans vrouwen toch kieze voor een marokkaanse,, niet alle vrouwen zijn zo ,wij manen willen altyd domeniren
    en vrouwen achter onze laten lopen in de maatschpij ,ik denk dat vrouwen in het begin serieus zijn maar wij mannen verwaarlozen onze vrouwen omdat wij hun weinig andacht en respect geven;

  40. khalid
    25 november 2008 om 09:32 uur.

    triest die diepgewortelde wantrouwen over en weer in onze marokaanse cultuur daar ligt het probleem . het zit er ingebakken en krijg je er heel moeilijk uit .de (meeste) mannen denken meer aan lusten en nutteloze gehang op straat en de(meeste) vrouwen aan vrijheid die ze nooit hadden of hebben door hun broers of vaders en vooral de angst op roddels , mix dat met elkaar en je hebt wantrouwen !

  41. Abdel
    05 augustus 2009 om 11:29 uur.

    Hej mischien is dit een verkeerd onderwerp voor dit forum maar er is een marrokaans meisje dat ik echt leuk vind ze is moslimma, zelf ben ik half marokkaans/nederlands en moslim maar ik weet niet zo goed hoe ik het moet aanpakken! ze draagt nog geen hoofddoek en is modern gekleed maar echt een heel net lief meisje ik weet bijvoorbeeld niet of ik een compliment kan maken dat der haar leuk zit of der kleding ofzo mischien waardeerd ze dat wel niet, help me dames!

  42. omar
    06 augustus 2011 om 10:53 uur.

    iedereen probeert gewoon zijn eigen onzin te verkopen hierso pffffffff

  43. mvr