MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Afellay verkiest Oranje boven Marokko

26 januari 2007 | in Sport | 68 Reacties

afellayIbrahim Afellay (20) heeft gekozen voor het Nederlands elftal. De Nederlandse Marokkaan heeft dat aan bondscoach Marco van Basten laten weten, die zich verheugd toont over de keuze van Afellay. “Hij is een goede voetballer met veel kwaliteiten die, als hij zich blijft ontwikkelen zoals nu bij PSV, waarschijnlijk de komende jaren een belangrijke rol kan spelen voor Oranje,” aldus Van Basten.

De middenvelder van PSV heeft in een verklaring aangegeven dat hij lang heeft getwijfeld. “Uitkomen voor Oranje of het Marokkaanse elftal is voor mij een eer. Het spelen voor het Nederlands elftal komt mijn ontwikkeling als speler van PSV echter ten goede, omdat onder andere de Nederlandse competitie stil ligt ten tijde van interlands van Oranje,” zegt Afellay.

“Ik wil mijn diepste respect richting Marokko betuigen. Het verzoek aan mij om uit te komen voor het Marokkaanse nationale elftal heeft me gestreeld. Desalniettemin acht ik de keuze om in de toekomst voor het Nederlands elftal te spelen de juiste. Ik hoop dan ook op een plezierige en succesvolle tijd bij Oranje,” gaat hij verder op de PSV-site.

Er zijn 68 reacties

  1. nadia
    26 januari 2007 om 03:58 uur.

    veraaier

  2. Youssef Ain Asserdoune
    26 januari 2007 om 04:35 uur.

    Wat een keuze zeg!!! nu ben je ineens Nederlander geworden?! al die tijd liet je weten dat je Marokkaan bent en dat je uiteindelijk voor Marokko gaat kiezen?!?! verrader ben je nou of wat?!?! ik weet het niet meer.
    Geld gaat voor yek assi Afellay?!?!?! maak niet uit of je erbij hoort bij Oranje of niet moehim ikariden?!?!?! schaam je je man, echt schandalig wat jij gedaan hebt, kijk naar Boussoufa, gouden schoen van Belgie+beste speler+beste jong talent… toch voor Marokko gekozen heeft hij boven Nederland, het gaat om principe en niet om iets anders.
    Maar goed, nu dat je voor NL uitkomt mezian, Hamdoulah wij hebben genoeg spelers die het beter doen dan jij, die alles doen, de ECHTE Marokkanen, te weten Chihi die toch voor Marokko heeft gekozen boven Duitsalnd, Amshaibo, Zhar van Liverpool,Taarabt van Totenham(allebei wilden niet spelen voor Frankrijk)…..
    Mouhim veel succes met je Oranje, en als ik jou was zal ik gewoon mijn Marokkaanse paspoort gewoon inleveren, vanaf vandaag ben je in de ogen van ons landgenoten ter wereld geen Marokkaan meer!!

  3. Isidro
    26 januari 2007 om 05:13 uur.

    Laat Marokko lekker zn eigen spelers op gaan leiden ipv andere Europese landen leeg te plukken

  4. maghrabi
    26 januari 2007 om 05:32 uur.

    tfoeee tfoee schaam jou eigen a mnadem schaam jou eigen..verrader asahbi ik ben een marokkaan ben een marokkaan van hart en nieren en tog uitkomen voor nederland ewa mohim je zult zien a scheef poot als je ook niet op de bank beeindigd net als yildrim a mogool snap het nou nederland heeft genoeg middenvelders en die zijn ook tien keer beter dan jou..en niet net als boulahrouz ten eerste nederland heeft weinig verdedigers en daarom is boulahrouz ook gegaan en ten tweede marokko zag hem niet staan…ewa fhem want marokko zag jou wel staan..ey ik heb in marokko gewoon en ben ook daar opgegroeid..ik weet het heel goed let maar goed op a verrader je zult zien hoe ze jou daar zullen behandelen..als een soort vuil zien je jou dan..toen boussaboun naar marokko ging hij werd daaar behandeld als een soort koning…maar succes in het nl elftal..(op de bank dan!!)

  5. vic
    26 januari 2007 om 05:43 uur.

    vrijheid is tog een keuze?

    Er zijn veel goede Marokanen voetballers
    daarom heeft voetbal een naam
    elftal en zeker niet eental

  6. Siemo
    26 januari 2007 om 05:47 uur.

    Het gezond verstand heeft gesproken!

    Heel veel succes in je verdere loopbaan als topvoetballer welke je via deze weg absoluut tot de wereldtop zal leiden inchallaah.

    Bravo Ibrahim, als streekgenoot ben ik reuze trots op je kerel.

  7. Ivo van Willigen
    26 januari 2007 om 06:00 uur.

    Wat een simpele reacties hier zeg, verrader dit verrader dat. Zijn jullie allemaal vergeten dat hij in Nederland geboren en getogen is en daarmee NEDERLANDER! Natuurlijk hij heeft een marrokaanse afkomst, maar volgens mij ben je als je je hele leven in Nederland hebt gewoond en daar bent opgegroeid gewoon een nederlander. En trouwens niet om te stimatiseren, maar als jullie ooit eens een uitkering nodig hebben zullen jullie je toch op je nederlanderschap moeten beroepen, dus indien jullie een uitekering aanvragen zijn jullie ook allemaal verraders!

  8. Yassin
    26 januari 2007 om 06:16 uur.

    Wat een ontwetende reacties.
    Wat heb je erana als je met marokko speelt. Je kan nooit internationaal uitbreken en deze jongen kan beter voor ned. spelen om zijn talenten te ontwikkellen.
    Bovendien wat heeft marokko jullie geboden dat je perse voor maroko moet spelen.
    Onze ouders moesten naar Ned. omdat ze niet eens te eten had.
    Wees er trots op dat hij ook wat kan betekenen voor neds. marokkaanen in ned.
    Maar jullie hebben geen goed inzicht in afwegingen die hij moet nemen.
    De woorden er zijn gebruikt verraader zijn ernstige worden richting menner Affelay.

    cia een trotse marokkaan-nederalnder

  9. skery
    26 januari 2007 om 06:22 uur.

    Ivo van Willigen

    ik ben half marokkaan half nederlander ik wordt noeg steeds gezien als enen MAROKKAAN leguit en ten 2e staat in geschiedines boek als je 1 van je ouders een buitenlander dan ben je buitenlander!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Ibrahim Afellay is verdader net als khalid ect tfoe schaam je

  10. King_mes
    26 januari 2007 om 06:34 uur.

    Ik snap niet waarom iedereen verrader roept!
    Voetbal is een vak! Hij werkt gewoon net als iedereen en dan denk je na over je carrieré. Hij heeft besloten dat wanneer hij voor nederland kiest dat beter is voor zijn baan.
    Als een ieder 500 euro meer kan verdienen bij een andere baas zijn we toch allemaal weg of niet.
    Nederland is in dit geval gewoon zijn werkgever, waar hij een beter toekomstperpectief heeft.
    Hij is in’challah moslim en marokkaan in dienst bij de nederlanders, het is geen oorlog, alhoewel als je de gemiddelde marokkaan de stadions ziet verlaten zou je haast denken.
    De een zingt de ander bakt brood voor zijn geld en deze jongen heeft het geluk dat hij kan voetballen en kiest ook zijn eigen werkgever…..!

    Selecteren wij ook allemaal marokkaanse werkgevers!

  11. lovemorocco
    26 januari 2007 om 07:16 uur.

    we hebben hem niet eens nodig boussouffa overtreft hun allemaal iedereen zijn eigen keus maar wel neppe actie van die affelay, maarja wie voor kaas kiest en oranje boven zijn eigen land dan weet ik niet waar zijn eer is gebleven.

    Marokko is ons land waar je ook geboren bent het is je land en je blijft verplicht marokkaan of je dat wilt of niet. Marokkanen die voor ander land kiezen vind ik verraders omdat hun wortels hun afkomst in marokko is en hun einde zal ook in marokko zijn. Daarom voor alle domme geiten hier ook al vind je je eigen land niks en kraak je het altijd af je blijft een marokkaan idioot en zeker voor die nederlanders die vinden eeen marokkaan pas goed als ze van hem kwaliteiten kunnen profiteren. maarja conclusie veel succes affelay in je oranje shirtje
    ook al zou je de wereld beker winnen je zult nooit dat gevoel kennen als je voor je eigen land wint en scoort !!!

  12. Abdel
    26 januari 2007 om 07:32 uur.

    Beste Youssef Ain Asserdoune,

    Praat a.u.b alleen voor jezelf, en laat de rest van de Marokkanen er buiten, die namelijk er anders over denken dan jij, want wij staan weer met onze ordeel klaar.
    wat heeft Ibrahim in Marokko te zoeken, laat ze maar een normal elftal op de been brengen, dan gaan we weer praten, maar niet gelijk land verrader, want dat slaat nergens op, je moet tegenwoordig gewwon aan jezelf denken, dus ik ben het met Ibrahim eens dat hij voor Nederland kiest, Ibrahim het gaat je goed jongen, en ik wens je veel succes, insallah zal je een vaste waarde voor Nederland worden.

    A.M.

  13. Dima Maghrebi
    26 januari 2007 om 07:50 uur.

    Jammer Ibrahim,Kawidtiha met 32.000.000 dil mgharba,shouf Yildrim,elMouhim ik wens je veel suc6 met je NL elftal.

  14. iliass
    26 januari 2007 om 07:59 uur.

    Een hele goede keuze ,want als je voor marokko gekozen had ,had je geen basisplaats bij psv vooral met reizen voor je ontwikkeling is het goed.nogmaals iedereen heeft keuzes en die moeten we respecteren ,ik vind je samen met aissati goede voetballers.en veel succes met je loopbaan.

  15. khalid
    26 januari 2007 om 08:02 uur.

    succes jongen ik denk dat je de goeie keus heb gemaakt, voor ned of marokko al mohim je bent een goeie speler en we genieten van je speltechniek succes nog een keer

  16. Realist
    26 januari 2007 om 08:22 uur.

    Ach jah…wat verwacht je dan? in Marokko krijgen zulke sterspelers niet eens de kans om hun spelkwaliteiten te laten zien.

  17. amazigh
    26 januari 2007 om 08:36 uur.

    Beste keuze!
    en hoezo verraad ? Marokko is de grootst verrader, want marokko ontkent en erkent niet de inheems bevolking van marokko. namelijke de voorouders van affelay de imazighen. punt uit

    Ps: als ik een keuze had om te kiezen tussen israel en marokko dan kies ik voor israel.

  18. bouzitoune
    26 januari 2007 om 09:36 uur.

    Sommige idioten kunnen beter hun bek dicht houden. Het enige wat ze hier uitkramen is onzin en geen begrip tonen voor andermans keuze. Ik als Marokkaan ben juist trots dat ibi voor Nederland heeft gekozen.Waarom niet?Hij is een meerwaarde voor het Nederlandse elftal en als ik hem in dat oranje shirt zie spelen ben ik net zo trots op hem als anders.Wie weet maakt hij de winnende goal op een kampioenschap en dan mogen wij trots zijn dat een Nederlandse elftal door marokkaanse inbreng kampioen wordt. Denk daar maar over na ?
    Hij gaat voor Pretatie en ontwikkeling en als hij daar nog meer geld mee kan verdienen dan zijt het zo . En hem een verrader noemen is gewoon schandalig . Ik zou zeggen kijk eerst naar je zelf voordat je over iemand anders oordeelt ! Groeten met trots een marokkaan

  19. trab
    26 januari 2007 om 09:54 uur.

    Ik vind het jammer, maar ik begrijp en waardeer zijn keuze wel! Daar zijn hele goede redenen voor:

    1) Zolang Marokko niet op voetbalkwaliteiten (mochten die er überhaupt zijn momenteel) selecteert maar op POLITIEK dan zou ik hetzelfde doen als Afellay!

    Het kan toch niet zo zijn dat het merendeel van de Marokkaanse selectie bestaat uit spelers die:
    uitkomen in de Franse tweede divisie;
    of spelen in de oliedollar, rentenieren leagues;
    of spelen in de Marokkaanse amateurcompetitie.

    Dit betekent dat hij als voetballer van een topclub niet wilt samenspelen met slechte clubvoetballers in 1 team.

    2) Met Nederland valt eerder een prijs mee te winnen dan Marokko, aangezien zij momenteel betere voetballers heeft en structureel betere voetballers in de (nabije) toekomst levert. Betere jeugdopleiding, professionele aanpak etc…..

    3) Dit is een hele belangrijke! Wij, Marokkanen, denken dat wij een heel groot voetballand zijn. Het valt niet te ontkennen dat wij talenten hebben, maar jongens wees eens realistisch en niet meteen landverrader roepen! Wij hebben weinig voetballers die voetballen bij de beste clubs van Europa, laat staan wereld hoor!!! Afellay heeft dit meegewogen in zijn keuze…..Kwaliteit boven alles en dat vindt je niet terug bij het zwakke Marokko.

    Voetbalbond is chaotisch dat klopt zeker! Maar dat is niet de enige reden dat Marokko momenteel zwak presteert. Doodsimpele reden is het gebrek aan topvoetballers zoals NL. Marokko gaat t.o.v. andere Afrikaanse landen en andere goede voetballanden ook nog sterk achteruit!!!!!!

  20. trab
    26 januari 2007 om 10:01 uur.

    Tot slot zeg ik jullie dit: “Jullie kunnen nix inbrengen tegen mijn sterk betoog. De keiharde feiten liggen op tafel en het is aan Marokko (en voetballers die met trots voor Marokko willen spelen) om hier iets aan te doen!!!!!”

  21. Youssef Ain Asserdoune
    26 januari 2007 om 10:33 uur.

    Besten Abdel, Amazigh,
    Je begrijpt mij ook verkeerd zo te zien, dat hij voor NL heeft gekozen blijft zijn eigen keuze, daar gaat mij niks aan, maar ik had het over principe, dat je de ehele tijd zit te zeiken dat je Marokkaan bent en iedereen het gevoel geeft dat je voor Marokko gaat kiezen en opeens doe je anders dat vind ik respecteloos!!
    Meneer Amazigh begrijpgt ook weinig van zijn historie, jij als Amazigh moet je trots op zijn op je afkomst omdat jij de ECHTE Marokkaan bent, maar helaas, je zegt dat als je de keuze had tussen Israel en Marokko toch ga je Israel kiezen, dat is puur achterlijk en totaal onbeschofd.
    Daarom zei in het begin, bij Afellat ging het puur om geld, flous gewoon. Maar hij was eens vergeten dat zijn land vertegewoordigen een eer is, die je nooit zult meemaken met je Oranje!!
    Kijk naar Drogba, Kalou, Essien, Chamakh, Boussoufa……. die vertegenwoordigen allemaal hun landen, is dit nou een beperking voor hun ontwikkeling?!?!? het antwoord is NEE.
    NL heeft je kwaliteit nodig, en het gevoel dat je erbij hoort krijg jij nooit, maar geld dat zekers!! ik vraag me af hoe jij het gaat voelen als de Wilhemus wordt gezongen?!?!?! gaat je het ook meezingen?! als je scoort, zal jij dan echt blij mee zijn?!?! als je tegen je land in een tornooi als WK speelt, zal jij het normaal vinden ??? vond jij het niet erg genoeg toen Marokko onder 20 de halve final van de WK heeft bereik terwijl je nee zei tegen Fathi Jamal??!?!
    Volgens mij heb je de les nog niet goed geleerd, maar de komende dagen zullen jou aanleren dat je keuze helemaal fout was geweest.
    Verder wens ik jou veel succes met je Oranje, als je je tenminste ECHT Hollander voelt!

  22. ariffie
    26 januari 2007 om 10:41 uur.

    IK VINDT DAT IBRAHIM GOEIE KEUZE HEEFT GEMAAKT,OMDAT HIJ GEEN MAROKKAAN IS, HIJ IS AMAZIGH,EN DAT BETEKENT VRIJ MAN.HIJ MAG DOEN WAT IE WEL ALS HIJ MAAR IN ALLAH GELOOFT. EN WAT GAAT MAROKKO VOOR HEM DOEN?? GEEN MOER.ZE VERGETEN EIGLIJK HUN EIGEN VOLK EN NOG VOETBALLERSSSS 3AADD.TEZZZ GEL MAHGREB. KIJK ALLEEN NAAR DIE WEDSTRIJDEN VAN AFRIKA CUP ZE LIETEN ALLEEN ARABIEREN VOETBALLEN. IBRAHIM IS GEEN LANDVERADER. HIJ IS AMAZIGH. GA NIET ZOMAAR LLOLLEN WANT MAROKKANEN DIE IN MAROKKO WONEN HEBBEN HET ZAT DAAR EN DENK DAT ZE ZOMAAR IN ZEE DOOD GAAN OM NAAR EUROPA TE KOMEN….

  23. samadie
    26 januari 2007 om 10:43 uur.

    amazigh
    jij bent pas een verader een staat dat eigenlijk geen bestaans recht heeft verkiezen boven het land van je voorouders? ya agjoer

  24. Dima Maghrebi
    26 januari 2007 om 11:15 uur.

    “AMAZIGH” jij bent ziek in je hoofd,jij bent de grootst verrader,wij zijn allemaal marokkanen,WEGWEZEN met je politieke spelletjes!!!

  25. rachid
    26 januari 2007 om 11:20 uur.

    Laat die jongen toch in zijn waarde jongens en meisjes.
    Eerlijk is eerlijk. Hij heeft niets te zoeken bij Marokkaanse elftal. Hij zal zich als Marokkaan voelen maar hij is nu eenmaal in Nederland werkzaam dus kiest hij terecht voor Nederland net zo als Boulahrouz heeft gedaan.

    Vergelijk Bolahrouz met Boussabon, Boukhari en anderen die voor Marokko hebben gekozen. Wat hebben ze bereikt?

    Laat hem lekker en accepteer zijn keuzen. Hij veraadt niemand. Nederland heeft altijd voor hem open gestaan. Kijk wat hij op zo een jonge leeftijd heeft bereikt, zou dat in Marokko kunnen?

  26. succes affelay
    26 januari 2007 om 11:48 uur.

    affelay treedt in de voetsporen van boulahrouz en gaat hopelijk een mooie toekomst tegemoet. Ik wens hem veel succes in zijn carriere. Ik kan niet geloven wat sommigen hier schrijven, want affelay is een voorbeeldige sportman. Wat voor perspectief heb je in een land als marokko dat de laatste 2 wk’s heeft gemist.

  27. Youssef Ain Asserdoune
    27 januari 2007 om 12:24 uur.

    Ariffie,
    Waarom ga je nou ieder jaar naar Marokko dan als je je geen Marokkaan voelt?!??!
    We praten toch hier over voetbal en niet over politiek joh mafkees!

  28. tanger
    27 januari 2007 om 12:26 uur.

    1 er zijn hier een paar dome imizighen, sorry verschrikkelijk dom
    eentje zegt dat die zelfs voor isreal kiest, praat echt poep uit zijn mond veeg je mond en poets je tanden met chloor en andere w.c producten. a stinkerd

    2 affelay heeft gewoon een goeie keuze gemaakt, wachten op de trainer fuckhir en kijken wie die zou selecteren voor een oefen interland, megolen duss uit 2e franse divisie en uit het midden oosten, En daar hoort hij niet bij!!!

    3 een rifi is niet te flashen, en ibrahin affelay ook niet so fuck fuckhir!!!!

    4 als marokko een goeie trainer had, dan had affelay voor marokko gekozen en dat weet ik zeker

  29. KARIM
    27 januari 2007 om 12:47 uur.

    Sommige mensen gaan echt helemaal kapot van binnen (BRANDEN BRANDEN BRANDEN, brand maar lekker door….,) en halen allemaal dingen erbij die hier niets mee te maken hebben….maar ibrahim heeft een goede keuze gemaakt, zijn keuze was zeker wel politiek..net als vele reacties hier…maar als marokko nou geen politiek bij haar voetbal en andere sporten gebruikte zouden de voetballers en andere sporters ook niet politiek denken..maar sportief en met hart, maar de politiek bellemerd jou emotionele keuze, dus maar de zakelijke keuze.. dus de schuld van marokkaans voetbal zelf, want na afellay gaan er nog veel meer volgen. Ik ben ook blij dat Afellay deze keuze heeft gemaakt..in marokko heeft hij niets te zoeken..( en altijd maar islam erbij halen wanneer er over arabisme gesproeken wordt, hier gaat het nog veel erger aan toe, de hele marokkaanse voetbalbond is in het FRANS…ik zou niet weten wat marokkanen uit nederland daar te zoeken hebben)

  30. MocroCazawi
    27 januari 2007 om 12:53 uur.

    Ik kan echt niet geloven wat ik hier lees, AMAZIGH jij bent niet alleen maar een domme land veraaier maar ik ook vieze geloofsveraaier.
    Jij zou Israel verkiezen boven een land van de Islam, boven het land van je ouders, kijk ik ben zelf arabier maar voor mij maakt het niet uit of je arabier bent of een berber, een Marokaan is voor mij een Marokkaan, maar dat jij een land dat jou broerders de Palestijnen dagelijks afslacht om de Islam uit te roeien boven jou Vaderland verkiest, vindt ik het laagste van het laagste, ik hoop dat je zal branden in de diepste lagen van de Hell, NOGMAAALS IT IS GEEN LANDVERAAD MAAR GELOOFSVERAAD, AL KAFFER BI ALLAH.

  31. KARIMalhoceima
    27 januari 2007 om 12:57 uur.

    er zijn nog steeds sukkels die steeds Boussoufa erbij halen, Boussoufa is een supervoetballer NO DOUBT, maar Boussoufa speelt in de belgische leaque…is nou ook niet echt van topniveau…En altijd maar Afrikkaanse spelers halen die het wel hebben gemaakt terwijl ze voor afrikkanse vaderland spelen….JA DAT IS ZEKER WAAR… eto’o drogba kanoute toure enz enz enz… .
    MAAR NOEM MAAR EEN MAROKKAANSE VOETBALLER DIE DIE KWALITEITEN HEEFT, DIE DEZE SPELERS HEBBEN…NOU NOG NOOIT GEZIEN….wij leven in nederland en zullen hier lang blijven dus als je iets om jemarokkaanse gemeenschap geeft moet je zo ook gunnen zoveel mogelijk functies binnen de nl maaschappij te pakken…is uiteindelijk alleen maar positief voor ons en onze kinderen

  32. MocroCazawi
    27 januari 2007 om 01:00 uur.

    En Ibbi kies wat je kiest maar ik zou daar niet op het veld kunnen staan, en het Nederlandse volkslied aanhoren, Ik wil op het veld staan voor de Leeuwen van de Atlas en het Marokaanse volklied aanhoren met mijn hand op mijn borst en tranen in mijn ogen.
    En voor iedereen die beweert dat Marokko geen voetballers heeft haal jullie kop eens uit jullie reet, toevallig gaat het even een periode minder maar let maar op Marokko komt eraan, en er zijn genoeg Marokkanen die mijn woorden steunen.
    De andere Verkaaste zogenaamde Marokkanen 9 van de 10 Nederlanders haten ons.
    Als het aan hun ligt zien ze de Islam en onze cultuur afsterven, wat Insahhalah nooit aat gebueren.
    We zijn hier gekomen voor betere leefomstandigheden dat ontken ik niet, maar we moeten nooit vergeten waar we vandaag komen en wie we zijn, DUS BERBER, ARABIER OF WAT JE OOK MAG ZIJN WE ZIJN ALLEMAAL MAROKKANEN WEES ER TROTS OP, DAT ER EEN PAAR KLOOTZAKKEN IN DE MAROKKAANSE REGERING ZITTEN DIE HET VERZIEKEN BETEKENT NIET DAT ONS HELE LAND VERZIEKT IS, DE TROTS ONDER DE BEVOLKING IS ER EN ZAL ALTIJD BLIJVEN BESTAAN, WEES TROTS OP JE CULTUUR WEES TROTS DAT JE MAROKKAAN BENT, EEN LEEUW.

  33. Youssef Ain Asserdoune
    27 januari 2007 om 01:01 uur.

    Tanger,
    Ben helemaal mee eens dat Marokko geen goede coach heeft, Allah ister wsafie, maar toch denk ik dat Afellay had gewoon nog de tijd om te kieen voor Marokko, want die sukkel Fakhir gaat gewoon weg, na de wedstrijd van 7 februari tegen Tunisie zul je zien dat hij het verschrikkelijk gaat maken en dat de media aanvallen op hem gaat doen dat hij eraf treedt.

  34. skery
    27 januari 2007 om 01:09 uur.

    Vind ik ook Henk! Om in het nederlands elftal te mogen spelen moet je blank, blond zijn en blauwe ogen hebben, een goed gehaktstaaf etende, never naar de kerk gaande gristen zijn en het wilhelmus uit je hoofd kennen. “Ben ik van duitsche bloehoed”

    zie je wel nl haten hem en hij kiest voor nederland ik heb nog meer voorbeelden kijk maar op reactie van rechtse media tja media is rechts

  35. Siemo
    27 januari 2007 om 02:19 uur.

    Ik ben blij om te lezen dat de meesten onder ons de ontwikkeling van Afellay tot een van de revelaties van het komend EK inchallaah alleen maar toejuichen. Met gepaste trost zal ik het oranje shirt met Afellay op de rug dragen want ik geloof dat Ibrahim onze Zidane wordt (toevallig ook een streekgenoot). En het witte shirt van Madrid zal hem in de toekomst ook wel goed staan. Al het sentimentele geleuter over Marokko dit en dat stoot me zeer tegen het borst als ik ook maar een fractie denk aan (zoals een van de bezoekers al terecht opmerkte) onze broeders die in alle wanhoop het leven hebben moeten laten op de vlucht voor het “o zo geweldige Marokko”. Iets wat onze ouders wel met goed gevolg hebben doorstaan elhemdoelilah. Voor iedereen die Ibrahim hebben uitgemaakt voor verrader en weet ik wat nog meer zou ik willen vragen hoe trots je je als Marokkaan nog voelt wanneer je al die aangestrande lijken van onze broeders mag gaan ophalen. De guardia civil kan je helpende hand zeker goed gebruiken.

    En waarom we ieder jaar naar Marokko gaan. Vanwege de familie natuurlijk. Dat is wat ik versta onder “je roots”. Je familie-identiteit (en de islam) behoor je altijd en overal met je mee te dragen, en niet een of andere rode vlag met een groene ster.

  36. zizou
    27 januari 2007 om 10:25 uur.

    Waarom is hij nu ineens verraader van Marokko?
    wat heeft Marokko voor hem betekenet afgelopen 20 jaar?
    Bovendien, is het zijn persoonlijke keuze. We hoeven het niet mee eens te zijn, maar om gelijk ons rug toe te keren vind ik ook een beetje overdreven.
    Puntje bij paaltje zal toch iedereen van ons voor NL gaan kiezen, omdat marokko simpel weg gewoon niet zoveel te bieden heeft (voor ons als niet frans sprekende).

  37. skery
    27 januari 2007 om 12:39 uur.

    ik was trots op hem ja was nu niet meer

  38. abdelilah
    27 januari 2007 om 01:32 uur.

    ik ben erg teleurgesteld in je affelay maar jah wensa je verder succes gled gaat boven eer tog affelay vind je ook niet eerst zegt hij ik voel niks voor de volkslied voor nederland maar jah iedereen heeft zn keuzes wenss je succes en hooop dat je het gaat maken bij psv en zo

  39. lemin
    27 januari 2007 om 02:16 uur.

    heey ivo maak je niet zo druk ik heb je reactie gelezen tuurlijk is het n goede keuze dat hij voor nederland heeft gekozen ieder wil het beste voor zichzelf en voor nederland spelen is n mooie kans had ik maar zon kans gehad dan wist ik het wel en wat maakty het uit ik ben zowel vor nederland als voor marokko maar nederland speelt op n hoger niveau in de iternationale voetbal wereld dus affelay succes ik hoop dat je in de kansen krijgt om hoger op te komen zoals boulahrouz allah i3awn zou ik zeggen

  40. lemin
    27 januari 2007 om 02:26 uur.

    heey beste landgenoten doe niet gemeen tegen mekaar marokaan is marokaan niks berber of arabier ik ben het eens met mocro cazawi marokko is n gemengd land tussen arabieren en berbers en laten we dat zo houden ook en toejuichen ik ben voor n marokko waar iedereen marokaan kan zijn en niet mekaar afscheiden en trouwens wat heeft dit met voetbal en affelay te maken iedereen wil voor nederland spelen wat voor kans zou marokko affelay geven dan precies geen 1kans dus rot op met die marokaans bondscoach laat ze zelf maar spelers opleiden en talenten uit kiezen en niet pas als n talent gecreaeert is dan pas achter diegene aanzitten

  41. Henk -Rotterdam
    27 januari 2007 om 03:45 uur.

    Toen biede knullen werden “gelanceerd “door PSV of te wel door Hiddink dachten velen dat het was om de jongens een kans te geven.
    Maar net als toen zeg ik nu oook dat deze knullen een onderdeel van het kapitaal van PSV zijn dus hun waarde moet stijgen voor de verkoop en moeten hij zich op deze tournooien in de kijker spelen.
    Denk maar dat er gewild en ongewild veel druk op hem is uit geoefend om deze keuze te maken want het gaat om een kapitaal van de belangen van PSV.
    Dus val hem niet te hard,hij heeft weinig mogelijkheden voor een keuze gehad,en van Basten zal hem wel gebruiken voor zijn rotitge spelletjes die alleen maar in het belang van van Basten zijn en niet in het belang van de spelers.

  42. souhaila
    27 januari 2007 om 06:05 uur.

    mensen ik begrijp jullie niet zomaar halen jullie politiek, beber of arabier erbij wat er helemaaaaal niks mee te maken heeft

    ibrahim heeft voor nederland gekozen klaar punt het is zijn keuze en ik vind zelf dat het de beste keuze is dat betekent niet dat ik iets tegen marokko heb, dat ik een landsverrader ben maar laten we eerlijk zijn en naar de feiten kijken het gaat slecht met het marokkaanse elftal sinds zaki weg is
    en ik vind dat echt zielig voor de spelers die voor marokko hebben gekozen (boussabon, boukhari enz.) want hun kans om door te breken is nu klein dus waarom moet ibrahim dezelfde toekomst wachten als hij verder komt door voor nl te kiezen laat hem
    en voor al de haters: ik zou zeggen haat maar een eind verder
    wat kan hem of wie dan ook wat schelen

  43. Dima Maghrebi Tetouan
    27 januari 2007 om 06:26 uur.

    “AMAZIGH+ARIFFIE” jullie reacties hebben helemaal niks met voetbal te maken,jullie zijn haatzaaiers,de eene vindt dat Afelly geen marokkaan is,de andere kiest Israel boven zijn eigen land,maar wat doen jullie hier,deze site heet MAGHREB.NL,begrepen jullie wat MAGHREB betekent !!stelletje leeg hoofden,ga lekker reageren op Israel.nl (AL KHAWANA)

  44. SOUSSY
    27 januari 2007 om 06:42 uur.

    tazzz ya marokanen, naar de klote hebben we het hier over een keuze van een jongen die net zo oud is of jonger dan de meesten hier of is dit een politieke item? allereerst over dat arabieren alleen spelen in het eerste dat is bullshit check hadji, bassir en nog 10 TALLEN andere dat is het enige wat ik daarover zeg. voor de rest die jongen heeft zijn keuze allang al gemaakt voordat dit bekend werd hij had een gesprek met hiddink VORIG JAAR toen wist die al dat die zou kiezen voor nl en wie kent hier AZZIZ BOEDERBALLA???? of zijn jullie hem al vergeten? luister mokers wij zijn goed in oorlog voeren en voor de rest hebben we enkele die in sport uitblinken (arazi, el garouch, awita)

    laten we weer die oude tijd terugbrengen en dorp tegen dorp vechten als er geen vijand meer is zoals die goeie ouwe tijd, trouwens riffies stammen van sous af hahahah nou laat me je hatelijke reacties zien

    p.s. HAHAHAHAH jij bent een neppe riffie kerel met je voor isreal uitkomen jij bent geen riffie maar een smicha die in derb lihudi woont in casa of fes. ga je schamen a zabi

  45. abdelilah
    27 januari 2007 om 08:16 uur.

    sorry om te zeggen maar hier zijn egt domme mensen zoals amizigh bijvoorbeeld egt een domoor ik zou zeggen gooi jezelf in de maas aub ik zou voor mijn land kiezen en niet voor nederland die klootzakken gebruiken je alleen maar van der vaart van bommel sneijder davids seedorf schaars hofs de guzman bruins allemaal beter dan affelay de kans dat affelay het gaat maken daar in nl is een procent domme kuze vind ik bij marokko had hij meer kans om te spelen in de basis nu heeft zijn toekomst verspeeld en gebeurt hem hetzelfde als die ugur yildrim domme keuze dus

  46. trab
    27 januari 2007 om 09:40 uur.

    Niet te geloven dat mensen er een politieke danwel etnische strijd van maken op dit forum!!! Schaam jullie jongens. Ik begrijp nu aan de ene kant waarom die Pruik van een Wilders al negen stemmen heeft gehaald! Het zullen er alleen maar meer worden als jullie deze woorden nog omzetten in daden hier in NL op straat. Discussie gaat toch om de keuze van Afellay en niet de kwestie Arabier vs. Amazigh. Noch Arabier (OP 1 iemand na NATUURLIJK profeet Mohammed (vzmh)!!!) noch amazigh heeft wat bereikt op deze wereld, ik hoop dat dit voor jullie duidelijk mag zijn(momenteel is het al helemaal slecht gesteld met de Arabieren, ze kunnen mekaar alleen maar afmaken zie Irak zie Palestina en zie Libanon). Dus beter dat jullie je richten op wat je van je leven kunt maken en niet stoer gaan doen over Arabier dit of Israel dat……

  47. hamzahamza
    28 januari 2007 om 12:44 uur.

    drari maak jullie geen zorg gelukkig dat hij voor oranje heeft gekozen. wij hebben spelers die troots zijn op hun land en niet alleen voor eigen belang kiezen. een goed voetbaler twijfelt niet. hij moet zijn eigen hart volgen. en met zijn voeten laten zien wat hij kan. ik vraag me af :waarom twijfeld afellay in de begin?. mijn antwoord is omdat hij twijfeld aan zijn eigen kwaliteit. het smoesje dat met oranje spelen goed voor zijn kwaliteit gelof ik niet. er zijn veel spelers die hebben bewijzen dat met hun eigen kwaliteit kunnen de club dwingen om jou een basis plek te geven. ik neem voorbeeld dorgba en etoo. ze spelen met hun landen en met de grote club van de werld. dat zijn de echt talenten. en over afellay ik vraag me af stel er zijn twee andere spelers met zelfde niveau als jij, de einig verschil dat zijn echt nederlander. denk je dat van basten of andere trainer gaat jou kiezen?. ik had veel hoop dat je gaat marokko kiezen maar je hebt nederlanders gekozen. wij gaan jou nooit ontkennen. voor ons blijf altijd een marokkaan ook als je ons niet had gekozen. ik hoop dat allah jou beloont met wat jij verdient. allah ykhalsak dat is de einig wat ik kan zeggen.

  48. hassanhasson
    28 januari 2007 om 07:44 uur.

    Een verstandig keus! zo’n lieve jongen en zijn voetbalstijl passen niet binnen de africaanse voetbalkanibalisme! ( hij zou met een halve poot terugkomen an de andere helft zou ergens op een veld te rotten zijn).
    desondanks ben ik ervan overtuigd dat hij niet aan het spelen toe komt bij de Oranje. Van Basten is een glade janus

  49. SOUSSY
    28 januari 2007 om 11:08 uur.

    Ik begrijp nu aan de ene kant waarom die Pruik van een Wilders al negen stemmen heeft gehaald!

    je bedoelt 9 zetels

    Niet te geloven dat mensen er een politieke danwel etnische strijd van maken op dit forum!!! Schaam jullie jongens.

    Noch Arabier (OP 1 iemand na NATUURLIJK profeet Mohammed (vzmh)!!!) noch amazigh heeft wat bereikt op deze wereld, ik hoop dat dit voor jullie duidelijk mag zijn(momenteel is het al helemaal slecht gesteld met de Arabieren, ze kunnen mekaar alleen maar afmaken zie Irak zie Palestina en zie Libanon).

    bedoelde je dit??? hahah

  50. Maghrebie
    28 januari 2007 om 01:01 uur.

    Ibi, let op niemand die kritiek op jou heeft. Doe je best en ga ervoor….als je goed bij oranje presteert dan staan al deze domme schapen achter je te juichen en zijn ze allemaal trots op je. Je voorbeelden zijn Zinedine Zidane…

  51. trab
    28 januari 2007 om 04:00 uur.

    Je hebt gelijk….ik bedoel 9 zetels. Maar voor de rest valt er niet veel te lachen hoor!!! Het zijn de feiten. Leer daar maar mee leven!@!!!!

  52. bouzitoune
    28 januari 2007 om 05:50 uur.

    ik sluit me aan bij trab!
    Jullie kunnen nog veel van m leren want als ik de rest bekijk zit er niet veel zinnigs bij. ik zou zeggen lees de feiten en probeer eens in affelay zijn schoenen te staan. het is altijd makkelijker praten als het niet over jezelf gaat.
    De groeten allemaal.

    P.s houdt a.u.b politiek en sport gescheiden want daar koop je niets mee.

  53. maghrabi
    28 januari 2007 om 06:26 uur.

    ey a zebi we zijn allemaal marokkanen..eh mensen met een doek op hun voor hoofd..luister over boularouz gesproken..marokko zag hem niet eens staan maar deze sukkel wel…

  54. Said
    28 januari 2007 om 08:36 uur.

    Affelay heeft de juiste keuze gemaakt. Waarom zou hij kiezen voor een land waarin het alleen om vriendjespolitiek gaat? Marokko zal zijn carriere ten grond brengen en zo achterlijk is Affelay niet. Hier is hij opgegroeid, hier heeft hij de kans gehad om zijn talenten te ontdekken en voor dit land zal hij ook spelen. Waarom zou hij voor Marokko spelen?

  55. Henk-Rotterdam
    29 januari 2007 om 11:21 uur.

    Gonzo,
    ik heb daar geen problemen mee,maar ik wil Skerry dan wel eerst zien voetballen en een leven in Marokko lijkt me geen slechte keus.

  56. Echte Marokkaan
    29 januari 2007 om 07:32 uur.

    Alsof een Rifi de Marokkaanse kleuren verdedigt. Echte Marokkanen hebben hem niet nodig.

  57. MAROCCO
    29 januari 2007 om 09:04 uur.

    praat niet over amazigh trouwens hou het gewoon op rif jullie zijn enigste met problemen in marokko en die altijd klagen er zijn genoeg andere verotte plekken in marokko maar bij die mensen vind je geen haat waarom bij jullie wel jullie discrimineren zelfs jullie eigen ras jij komt daar vandaan jij komt hier vandaan allemaal bullshit. marokkaan is marokkaan we leven hier in 2007 mensen we leven niet meer in tijd van abdelkrim en franca en spanja toen die in marokko waren. er is een vlag een naam marokko ben je er niet tevreden mee gewoon oprotten en niet meer naar marokko gaan ook niet naar hoceima of nador want die behoren tot marokko of je het nou wilt of niet

  58. Abdel
    30 januari 2007 om 12:56 uur.

    selam

    maak u aub niet druk , hij betaalt je huur niet , geeft je niet te eten .
    wens succes en loop door .

  59. kenitra
    30 januari 2007 om 02:22 uur.

    Sommige reacties zijn gewoon schaamteloos racistisch…En maar klagen over Wilders & co.
    Terug naar Afellay:
    Laat de Aasgieren en dieven van de Marokkaanse bond en overheid voor hen jongeren zorgen.
    Ze doen niets en wachten tot dat er een Afellay, Aissati of Chamakh ontstaat en dan gaan ze roepen: Jullie zijn Marokkanen, vergeet jullie roots niet, bla, bla…..De klootzakken bezorgen de kinderen een schudgevoel.
    Ik zou tegen Marokko zeggen: Zorg goed voor de eigen jeugd, dan heb je geen Afellay of Aissati meer nodig.

  60. maghrabi
    30 januari 2007 om 05:38 uur.

    afellaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaay land verrader voor altijd en die mensen (zoals bal zak said en die andere)zeggen van dat het een goede keus is wat afellay heeft gedaan ewa ik weet niet wat voor nep marokkanen jullie..zijn maar goed PS; AFELLAY=LAND VERaDER

  61. MAROCCO
    30 januari 2007 om 07:15 uur.

    wat moet ik hem wensen abdel hahaha fuck hem gelukkig hoef ik op niemand te rekenen maar ik heb wel een mening want we zijn nu eenmaal mensen.

  62. mosta
    31 januari 2007 om 10:57 uur.

    Maghrabi

    je hebt waarschijnlijk geen keuzes te maken……!!!

  63. marokkaan2
    31 januari 2007 om 10:32 uur.

    wacht maar wacht maar
    11 marokkaanse spelers in het nlse elftal! Is er 1 nederlander die dit zal accepteren NEEEEEEEEEEEEEEEE dus word wakker

    wacht maar wacht maar
    als die dijk doorgaat breken kijken of jullie dan hier nog zitten in dit water land
    allemaal terug naar marokko gaan jullie RENNEN.

    wacht maar wacht maar
    toen maradonna argentinie op de wereldkaart zette door wereld kampioen te maken in zn eentje zowat zei die toen ook ieuuww ik ga voor een andere land spelen want.. wat heeft argentinie nou voor mij gedaan dat corrupte armoedige land…. NEEEE hij bleef en is nu populair bij heel de wereld

    wacht maar wacht maar
    nu in nlse cafees nederlanders onderelkaar jeetje de 2de al voor je t weet zijn t er 11 zoiets zal je nooit in marokko horen….

    wacht maar wacht maar
    beter 1x voor je land gespeeld in volle glorie en respect van t marokkaanse volk dan 100 bekers gewonnen voor die ondankbare nederlanders…kijk maar naar kluivert beste topscoorder ooit voor het nlse elftal en nu hoe praten ze over hem bij mij op kantoor die niksnut die slechte voetballer bla bla bla

    kortom jullie kunnen roepen wat jullie willen AFFELAY je komt de realiteit wel tegen jongen. En voor het geld doet ie t al helemaal niet want straks zit ie toch in het buitenland bij een andere club voor de komende 15 /20 jaar en waar blijft je dan met je nl sukkel. En vertoon je vooral duidelijk opstraat in marokko des te harder zullen de negatieve reacties opstraat op je afkomen…

  64. Oussama the new ronaldinho
    10 februari 2007 om 11:53 uur.

    ey nederlanders en marokkanen, ze zijn hier allemaal over affelay bezig!!! kijk boussoufa die mocht voor de nederlandse, belgische en nederlandse elftal maar hij heeft gekozen voor marokko, want marokko heeft europese marokkaanse spelers nodig want in europa is er beter voetbal dan marokko om eerlijk te zijn maar als alle marokkanen die in europa voetballen samen naar de marokkaanse elftal komen zal marokko heel ver geraken geloof mij die affelay die veradder gaat tog gwn op de bank zitten zoals kluivert bij WK2006 JULLIE zullen zien. Ik WOON in belgie en speel voetbal en ik wil graag iets worden maar als ik mag kiezen later ga ik dan naar de marokkaanse elftal!! zo dat we marokko op een goede internationale voetbal niveau zouden zetten

  65. Samira
    06 april 2007 om 01:57 uur.

    Goed Dat Afellay voor Nederland koos als je marokko wordt gekozen dan kom je aleen op tv en dan klaar. Maar hij komt op tv bij nederlandse elftal die nederlanders gaan denken van alle marokkanen zijn goed enzo als er geen 1 marokaan in de nederlandse eftal speelden dan zouden ze niet zo denken. dus goed dat je voor nederland koos dus wees blij !! ps: ik ben een goeie voetballer en ik zit op voetbal dus heb ervaring 😛

  66. Marokaanse Voetbal_Wijfiejj
    06 april 2007 om 01:59 uur.

    Jjeh m0etjjen julliej kk bekken houwejj tegen Afellay hij heb goed gek0zen voor nederland.!! zodat alle marokkanen lekker beroemd kunne worden!! als ik in marokko zou spelen ik zou niet op krant komen hier wel

  67. wow
    07 april 2007 om 12:31 uur.

    waar hebben we het over mensen, die man wordt slapend rijk en jullie zitten hier een beetje te klootzakken of ie goed of fout heeft gekozen

    wat een niveau

  68. Fadoua
    08 april 2007 om 08:37 uur.

    tip
    ga niet naar marokko[zomervakantie]
    ze gaan je bekoggele met stenen trust me;)
    hollander:D