MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokko betaalt schadevergoedingen uit

23 februari 2007 | in Marokko, Overheid | 12 Reacties

TazmamartDe Marokkaanse overheid is begonnen met het uitkeren van schadevergoedingen aan slachtoffers van ‘de Jaren van Lood’. De aanduiding Jaren van Lood betreft de periode van Marokko’s onafhankelijkheid in 1956 tot de dood van Marokko’s vorige koning Hassan II in 1999.

Tijdens de regeerperiode van Hassan II waren martelingen, verdwijningen en ontvoeringen door het overheidsapparaat aan de orde van de dag. Het bekendste voorbeeld is de geheime woestijngevangenis Tazmamart, waar soms hele families onder erbarmelijke omstandigheden gevangen zaten schrijft De Telegraaf.

Het is volgens de krant de eerste keer na de openbare hoorzittingen van een speciale commissie dat er schadevergoedingen worden uitgekeerd. In totaal komen 14000 slachtoffers en nabestaanden in aanmerking voor een individuele schadevergoeding. De bedragen variëren van 900 tot 135.000 euro per persoon, met een gemiddelde van 68.500 euro.

Er zijn 12 reacties

  1. pipo de clown
    23 februari 2007 om 01:50 uur.

    En nu nog de uitvoerders en de opdrachtgevers van de martelingen berechten.
    O ja, dat kan niet,want ze martelen nog steeds.

  2. Toth
    23 februari 2007 om 03:53 uur.

    Ja, dat klopt, de hele wereld weet dat, behalve de Telegraaf. Die willen dat niet weten. Dat wilden ze van degenen waar ze nu over schrijven ook niet weten. Op Hassan II konden ze rekenen hun oude vijanden (progressieven of die ervan werden verdacht) uit de weg te ruimen en de stuff uit West Sahara te roven en op de “gematigde” Mo VI kunnen ze rekenen de nieuwe vijanden (islamisten of die ervan worden verdacht) uit de weg te ruimen en de stuff uit West Sahara te roven. Continuiteit is immers een schone zaak.
    Dit nieuws wordt uiteraard gebruikt om het imago van Mo VI zo goed mogelijk te verkopen, want het is immers onze man in Marokko.

  3. mo
    23 februari 2007 om 04:08 uur.

    doe niet zo pessimistisch man..
    het is maar het begin. en trouwens!! europa was ook niet zo maar ontwikkeld
    er is veel bloed en goed geofferd om jou welvaart en welzijn weten te realiseren en te waarborgen!

  4. Marokkaan
    23 februari 2007 om 04:16 uur.

    Wij als marokkanen moeten wel en zeker trots zijn dat er zoiets gebeurt in ons land, het openbare hoorzittingen van een speciale commissie en het uitkeren van schadevergoedingen.

    Blijf a.u.b. positief en een ding is ook zeker er is nergens dimocratie !.

  5. Tanger
    23 februari 2007 om 06:18 uur.

    pippo de clown en toth jullie moeten gemarteld worden

    wij marokkanen moeten af en toe gemarteld worden?

    anders veranderd marokko in een hell

    democratie bestaat niet a lul.

    voor de rest is dit heel goed nieuws, marokko veranderd

  6. ziko
    23 februari 2007 om 07:29 uur.

    Tanger
    marokkanen zijn genoeg gemarteld verhongerd, verbanen ishfa ,genoeg, barkka .

  7. Saida
    24 februari 2007 om 01:51 uur.

    @Tanger jij bent echt grappig.

    Lees je wel wat jij schrijft en Toth heeft helemaal gelijk.

  8. kano
    24 februari 2007 om 07:26 uur.

    sommige marokkanen moeten wel gemarteld worden zoals bijvoorbeeld de terroristen de zware crimenelen en de moordenaars want de echte democratie in een land als marokko is op dit moment onmogelijk want de meeste marokkanen zijn onwetent analafabeetisch (jouhala) als veel vrijheid wordt gegeven dan gaan heel rare dingen gebeuren in marokko een voorbeeld is de marokkanen hier in nederland het is een minderheid maar telt heel zwaar ( een probleematische volk)

  9. samir B
    25 februari 2007 om 12:57 uur.

    de meeste Marokkanen zijn analfabetisch (jouhala).dus lijkt mij niet verstandig om dit volk in een keer de volledige vrijheid te geven.
    je moet het zo zien je hebt kinderen en je voedt ze tot hun 16 de jaar heel streng , ze mogen bijna niets alles is haram en als ze een beetje voor zich willen opkomen dan krijgen ze de stok. en op hun 16 de jaar sterft de vader van het gezien. dus dan krijgen die kinderen in eens alle vrijheid waar ze niet mee kunnen omgaan. of ze worden crimineel of ze worden moslim fundamentalisten.
    totzienas

  10. ziko
    25 februari 2007 om 06:13 uur.

    kano en samir b
    hoe lang moet wij wachten volgens jullie?en wie crieert (al johlala)???

  11. samir B
    26 februari 2007 om 10:35 uur.

    ziko

    de regering van Marokko natuurlijk wie anders, de volk dom houden en eigen zakken vullen. zo worden de mensen in Marokko iedere dag bang gemaakt dat ze in de hel belanden als ze niet braaf zijn en er wordt overdrijven over het godsdienst gepraat . het lijkt wel de middeleeuwen. bijvoorbeeld als er een voetbalwedstrijd op de tv is en het is tijd om te bidden dan wordt die wedstrijd gelijk onderbroken. heel heel erg overdreven naar mijn mening
    ik hou van mijn godsdienst (islam) maar ik wil niet zo overdreven doen.

    als je begrijpt wat ik bedoel.

  12. Rmonyo
    09 maart 2007 om 03:44 uur.

    Behoren ook de Marokkaanse migranten in Nederland tot die groep van slachtoffers doe ook vergoeding moet krijgen??!! ik zou zeggen ja omdat ook deze mensen slachoffers zijn van het voormalige Marokkaanse regime .