MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Koning Marokko krijgt tweede kind

01 maart 2007 | in Marokko, Overheid | 45 Reacties

koning Mohammed VIDe Marokkaanse koning Mohammed VI en prinses Lalla Salma hebben woensdag een dochtertje gekregen. Dit heeft het Marokkaanse koninklijk huis officieel laten weten. De baby is het zusje van de in mei 2003 geboren prins Hassan.

Vorige maand berichtten Marokkaanse media al stellig de aanstaande geboorte van een prinsesje, maar dat werd officieel ontkend. De Marokkaanse vorst volgde bijna zeven jaar geleden zijn in 1999 overleden vader Hassan II op.

Er zijn 45 reacties

  1. Karim
    01 maart 2007 om 01:23 uur.

    gefeliciteerd gozer met je dochter, “leuk” voor de Marokkaanse volk. Onze prinses Maxima en prins Willem verwachten in juli ook een derde kind.

  2. comite rif nador
    01 maart 2007 om 09:18 uur.

    nou en een dochter of zoon
    dictator rigime blijftveen dictator rigime met alle generaties.

  3. Sihem
    01 maart 2007 om 09:58 uur.

    Mabrouk!

    @ Comite rif nador:
    Wat heeft het Regime te maken met de geboorte van een kind? Ieder kind is een engel en hoeft dus niet in contact gebracht te worden met aardse zaken zoals een regime!

  4. jebli
    01 maart 2007 om 11:00 uur.

    leuk voor ze toch

    en comite niet gaan ouwehoeren
    deze koning is anders dan zn vader
    het kan altijd beter maar het gaat de goeie kant op

  5. soussi
    01 maart 2007 om 11:09 uur.

    van harte gefeliciteerd en lang leve onze koning en zijn familie

  6. samson
    01 maart 2007 om 11:49 uur.

    de meeste reagerders zijn hypocrieten
    als jullie beweren dat hij jullie koning wat doen jullie hier oproten naar marokko.
    comite rif heeft groot gelijk.
    samsom udiek.
    maastricht

  7. Mocro
    01 maart 2007 om 12:09 uur.

    En hoe heet zijn dochter?

  8. soussy
    01 maart 2007 om 12:16 uur.

    tas3dit tamhdart
    van harte gefeliciteerd met de geborte van lala khadija!!!
    COMIT RIF:je moet je diep schaamen
    het is nooit goed of het nu hier in nederland is of in marokko!!houd op met dat onzin!!
    en wees troets op ons land
    ihya al maghreb vive le maroc!!!

  9. soussi
    01 maart 2007 om 01:49 uur.

    Voor een Rifboer is ook niks goed!

    Gelukkig zijn er ook Berbers (Swassa) die zich wel 100% Marokkaan voelen!

  10. Hrizia
    01 maart 2007 om 01:57 uur.

    @ Mocro

    zijn dochter heet Kadija

  11. Fatima
    01 maart 2007 om 02:05 uur.

    VAN HARTE GEFELICITEERD!!!!!! Ik wens het koningklijke paar en de rest van de familie alle vreugde en liefde toe bij de geboorte van onze kleine prinsesje Lalla Khadija ….

  12. zoon van alhoceima
    01 maart 2007 om 02:28 uur.

    rif comite nadorrrrrrot
    spreek voor je zelf lulhanes,

    alhoceima wordt met dag mooier en beter dankzij zijn ingreep.

    lang leve de koning en zijn kinderen

  13. samson
    01 maart 2007 om 02:36 uur.

    hoi sousi, deze deze vrhaal mag je aan je moeder doorvertelen niet aan mensen van rif

  14. ziko
    01 maart 2007 om 03:18 uur.

    soussi
    ik weet zeker dat jij geen soussi en ook geen berber bent je wilt gewoon haat zaaien tussen imazighen

  15. abdel
    01 maart 2007 om 03:28 uur.

    selam

    mgharba zijn weer bezig!

    even een vraag ?
    het koningshuis van marocco , waar stammen zij van af ?
    van de soenieten of sjiieten ?

    dank

  16. mosta
    01 maart 2007 om 03:31 uur.

    Samsom
    HET verhaal…dus DIT verhaal…..

  17. TITWANI
    01 maart 2007 om 04:17 uur.

    MABROEK maar ik vraag me af waarom het zo lang werd ontkend we wisten al op 15 februri dat er een 2de kind was weet iemand waarom het na 2 weken pas wordt officieel bekend ?we salam

  18. djengo
    01 maart 2007 om 04:33 uur.

    goe bezig rifi sousi daarom dat we niks bereiken wat moeten de nederlanders niet denken van ons dat we nog onder elkaar niet eens overeen komen
    ik ben MAROKKAAN punt uit !!!!!!!!

  19. arabia
    01 maart 2007 om 05:51 uur.

    Mebrouk 3lihom inchalah met geluk en vreugde!!!

  20. iliass
    01 maart 2007 om 06:02 uur.

    Van harte gefeliciteerd met jullie dochter , natuurlijk is de onze koning goed bezig met ontwikkeling van marokko ,

  21. Anti Comite Rif Nador
    01 maart 2007 om 08:50 uur.

    Wat doe jij nou weer zielig….. Hij is en blijft de koning van Marokko… Hier hoort de Rifgebergte ook…. Dus wat respect voor je koning en land, of dan kun je (wat die sukkel van een Aboutaleb zei na de moord op Van Gogh): Als je Marokko niet bevalt, dan moet je oprotten!! Hahahahahahahahahahahahha

  22. Anti Comite Rif Nador
    01 maart 2007 om 08:53 uur.

    Een Rifboer kan er ook niks aan doen dat hij wollen ondergoed draagt. Dit is nl. het oorzaak dat ze zo chagerijnig zijn>>>> hahahahah

    VIVA HASSAN II, III, MOHAMMED V EN VI!!!

  23. mohammed
    01 maart 2007 om 09:14 uur.

    beste Karim,

    ook heel veel landgenoten, woonachtig in landen buiten marokko zijn blij met de geboorte van ONZE prinses. je praat alsof jij geen marokkaan bent, maar een Nederlander. daarnaast, als je het al hebt over JOUW maxima, dan moet je toch wel weten dat ze niet in juli maar in april (uiterlijk mei) bevalt?

  24. samira
    01 maart 2007 om 09:54 uur.

    GEFELICITEERD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!mijn moeder heet ook Khadija!leuk dat er een prinsesje bij is!!

  25. kano
    02 maart 2007 om 01:37 uur.

    van harte gefeliciteerd onze koning met de geboorte van onze princesje

  26. royume du maroc
    02 maart 2007 om 07:00 uur.

    oooooooooooooh wat zijn we weer lekker bezig, de riffijnen tegen de rest van de wereld. het is ook nooit goed .hier klagen ze dat ze niet geaccepteerd worden en daar in marokko klagen ze dat ze er niet bij horen. ik heb een vraag aan jullie ; waaaar horen jullie wel thuis. Ik heb t gevoel dat jullie een soort koerden zijn, altijd maar klagen. als jullie niet zo van marokko houden wat zet jullie aan om ieder jaar weer 6 weken in het zonnige saida door te brengen. jullie klagen dat de koning niks voor jullie doet, nou zal ik je uit jullie dromen helpen ik kom uit het sous gebied en heel sous is opgebouwd door de mensen zelf door keihard te werken en te investeren. dat kan ik van jullie niet zeggen terwijl er bij jullie gewoon 2 keer zoveel geld (nl. hasj geld) is als bij ons. jullie probleem is dat jullie zo erg haatdragend zijn dat jullie vergeten dat je het zelf moet doen en niet een koning van een land, want vertel mij wat koningin van NL. voor jullie heeft gedaan , nada noppes en zal ook altijd zo blijven.

  27. Amazigh Strijder
    02 maart 2007 om 07:18 uur.

    Van harte gefeliciteerd met de geboorte van het prinsesje Khadija.

    Een geboorte van een kind heeft inderdaad niks te maken met het huidige regime. De prinses zal sowieso nooit de troon bestijgen omdat er alleen via mannelijke lijn de troon word bestegn,

    Mensen die Rif-Imzighen hier afkraken zijn onwetende mensen die totaal niet weten wat Riffijnen allemaal hebben doorgemaakt onder het regime van HassanII en onder de bezetting van de Spanjaarden. (gifgas aanvallen etc.)
    De Riffijnen hebben altijd voorzichzelf weten te zorgen en zichzelf weten te bevrijden van de Spanjaarden.
    Dus met andere woorden een bevolkingsgroep die een hoge mate van zelfredzaamheid kent verdient RESPECT!

    Vergeet niet dat zolang je hier in Europa woont je eigenlijk allemaal vluchteling bent. Want we zijn hier ALLEMAAL gekomen omdat het land (Marokko) verkeerd werd\word bestuurd!!

  28. khadija
    02 maart 2007 om 09:07 uur.

    hartelijk gefeliciteerd met de geboorte van onze en ik benadruk onze prinsessje lala khadija.En ik wens onze koninkhuis in marokko een hele gelukkige leven toe.en rif nador je mag jezelf geen rif nador noemen als je zo tegen ons land bent.Noem je zelf maar hans of zoiets…..hahahahahah!!!
    Want wat er ook in ons land gebeurt het is en blijft onze mooie land.MAROOOOOOOOOOKKKKKKKKOOOOO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  29. oujdia
    02 maart 2007 om 10:39 uur.

    MABROUK met jullie tweede kindje lala kadija
    we wensen jullie heel veel geluk samen.

  30. soussi
    02 maart 2007 om 02:27 uur.

    Royaume du MAROC,

    Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden.

    Echter met 1 kanttekening: generaliseren is nooit goed. Gelukkig zijn de meeste Rifbroeders, naast trotse Riffies, ook trotse Marokkanen!

    Er zijn helaas altijd een kleine groep idioten, die het voor een hele groep moeten verstieren.

  31. arifi
    02 maart 2007 om 03:27 uur.

    zonder iriffeyen en rif zijn jullie niks schuilen jullie altijd achter iriffeyen al mgharba

  32. NADORIAAA
    02 maart 2007 om 03:47 uur.

    Mabrouk met de kleine prinsesje kahdijaa 😀 JOEJOEJOEEE En koning mohammed VI brengt marokko de goeie kant op ik zie het zelf in nador het zo veel mooier dan eerst

  33. kano
    02 maart 2007 om 06:59 uur.

    de vermoorde amerikaanse president J.F. Kenedy zei ooit tegen het amerikaanse volk: Je moet nooit verwachten wat amerika voor je doet maar amerika verwacht wat jij voor haar doet. dus wij marokkanen klachen altijd over de koning en de regering dat ze nieks doen voor de bevolking. wij marokkane moeten ons land hoger maken door bijvoorbeeld investeringen in allerlei zaken want de koning of de regering gaan geen bedrijven bouwen om mensen te laten werken dat is onmogelijk . het zelfde gebeurt ook hier in nederland de bedrijven zijn van de investeerders en niet van de regering. een hoop marokkanen met miljarden in de bank doen er niets mee dat is jammer.

  34. ismail
    02 maart 2007 om 08:40 uur.

    Mabrouk… Mohammed VI & prinses Lalla Salma Met jullie 2e kind {kahdijaa}

  35. achraf
    03 maart 2007 om 12:24 uur.

    ik weens heel gelukig jaar met zijn dochtetje
    lala gadihja. ik heb een vraag wat zijn wijn hier doom bezig zeg.over discriminatie tossen arab in rwafa,arief.bedoel ik.

  36. ARIFI
    03 maart 2007 om 06:01 uur.

    moro KIJK WAT EEN RETOURTJE KOST NAAR NOORD MAROKKO DAT IS ONGELOOFLIJK DUUR BEDANKT ROYAL AIR KOESKOES

  37. rachid
    03 maart 2007 om 08:36 uur.

    Mabrouk

    Allah Alwatan al Malik,

    VIVE LE ROI

  38. Omar
    04 maart 2007 om 06:14 uur.

    Een vaderlandsliefhebber hoeft niet altijd de regering te volgen, soms moet je tegen de regering ingaan.
    Khadija is onschuldig en is geboren bij een corrupte familie.
    Rivvijnen zijn op de eerste plaats moslims en dan volgt onze etniciteit.
    Dat kun je niet van de Arabieren zeggen die het Arabisch nationalisme volgen.
    Die een scheiding van kerk en staat in acht nemen.
    terwijl de profeet Mohamed vzmh heeft gezegd dat de moslims verenigd moeten zijn en allen de islaam mogen gebruiken om te regeren en niet het vervangen van een goddelijk systeem door een menselijke.
    De Fransen keerden zich tegen Abdelkarim pas toen hii de Islamitische volksrepubliek Arif had gesticht.
    de arabieren Kunnen alleen andere moslims afslachten, maar als zich een sterke vijand zich laat zien dan staan ze te beven. Kijk maar wat de Amerikanen doen in Irak, Israel in Palestina, Ethjopie in Somalie. wat zeggen die Arabische leiders ervan? niks!
    ze drinken koffie met Bush alsof er niks aan de hand is.
    Abdelkarim was een voorbeeld voor veel revolutionairen zoals Mao Zedong, Ho Chi Minh, Che guevara en Fidel Castro.Hij was de grondlegger voor de Guerilla oorlogs tactiek, maar in marokko word hii niet eens erkent. de hele Wereld kent hem. in marokko kennen ze alleen leugens over hem. ik steun Alleen een islamitisch marokko, als jullie dat niet aankunnen omdat jullie allemaal schijterds zijn, dan heb je niet eens het recht om te praten. Lang leve de Islaam en de pot op met arabisch nationalisme.
    Buigen voor de vijand en jullie steunen ze, jullie moeten je schamen. Ik ben berber en gedeeltelijk arabier, maar ik steun de zwakkelingen niet die het voor het zeggen hebben in marokko.
    Almalik mohamed 6. Hoe durft hij de naam van allah swt te gebruiken.
    een sterveling mag zich alleen Abdel Malik noemen. Dienaar van Al malik.
    Al jahilia ( onwetendheid,ignorance) is weer terug. Mongole marokkanen die elkaar discrimineren. Moslimbroederschap word onderdrukt door mohamed de 6de. Maar jullie steunen de moslims niet. jullie volgen jullie etniciteit ipv de Islaam. Riffi for life ,muslim for ever. Allahoe Akbar.

  39. Souss Libré
    05 maart 2007 om 12:45 uur.

    Wolah jij hebt gesproken a Omar!!! Je moet het velen niet kwalijk nemen ze zijn zich niet bewust van wat er in Marokko gebeurt, ze volgen de Marokkaanse media en andere pro-makhzen propaganda websites, verder dan dat kunnen ze niet zien.. Ik ben een trotse Marokkaan, trots op mijn land maar niet op zijn régime. Zolang onze broeders in Marokko arabisch moeten spreken tegen ambtenaren, in rechtbanken, zolang onze amazightalen niet erkend worden, zolang we geen eigen zenders en gelijke rechten met de arabofonen, en eigen radio’s (ipv korte radioprogrammas) zolang mensen die voor hun gelijke rechten opkomen het gevangenis invliegen,.. heb ik géén enkele reden om blij te zijn met dit geboorte, zij en haar kroost zullen de Alawieten-bloedlijn alleen verlengen wat gelijk is aan andere miljoenen dirhams aan belastingen!
    Long Live a FREE Morocco, Tamurt n’Akuch!
    Amazigh uit de Souss,

  40. Khalid
    05 maart 2007 om 05:08 uur.

    Beste allemaal,

    Wat jullie allemaal over het hoofd zien is dat de koning ook niet een echte arabier is. De alawiien zijn afstammelingen van Moulay ali shrief. Dit is een man uit Tafilalt. Dat is een dorpje bij Errachidia. Hassan 2 sprak zelfs berbers. Dit koningshuis is eigenlijk ook amazigh. Wat jullie nu doen is precies wat men wil. Wij imazighen waren 1 volk, totdat de arabieren kwamen en toen hebben ze ons uit elkaar gedraven. Sommigen zijn naar het Zuiden gegaan anderen naar het Noorden, maar allemaal de bergen in. Dit is de divide and rule strategie. Zelfs in Europa hebben we hier lieden die met elkaar in discussie gaan over niets. En we hebben allemaal moed getoond in de bezetting, want in het Zuiden hebben we de Fransen met harde hand eruit gewerkt (op dat moment een van de sterkste legers ter wereld).

    Azoul

  41. Nada
    09 maart 2007 om 10:36 uur.

    Marokkans houden jullie even bezig met jullie eigen tekomst en jullie ontwikkeling, dat vind ik belangrijk dan filiseteren van Moro, of ruzie maken over onbelangrijk dingen.

  42. nordin
    20 september 2007 om 04:03 uur.

    jullie hebbe niks te zegge want ik versta je niet riff apen ga een taal leren

  43. nordin
    20 september 2007 om 04:08 uur.

    kom hij met zen berbers dat is een verboden taal en dat weet je zelf ooken er kwamen geen arabieren wie der wel kwam is de redder van marokko want aqnders warren we nog steeds in een grot verstopt zo als die khalid met vaders verhaal zeker goed geluisterd

  44. Essehraoui
    06 februari 2008 om 03:54 uur.

    Jullie vergeten volgens mij dat er Arabische bedouinen wonen in Zuid Marokko. De Banu Sulaim en Banu Maaqil en andere Arabische bedoeinen gingen zich vestigen nabij vlaktes en ouases in de Draa, Tafilalt en de Souss en de Oued Noun. Dit staat zwart op wit in de geschiedenisboeken, ook historici zoals Ibn Khaldoun en El Bekri en anderen bevestigen dit. De Alawijin, (Alawieten) zijn gewoon Arabische bedoeinen die naar Tafilalt zijn getrokken en claimden chorfa te zijn (afstammelingen van de profeet) Of het klopt is zwaar te betwijfelen aangezien Alawieten (= Alevieten) Sjijieten zijn en geen Soennieten en de Alawieten die Marokko binnenkwamen hadden de Profeet Mohamed als enige profeet. Dus of het klopt is sterk te betwijfelen. In de regio Errachidia-Tafilalt wonen nog steeds enkele Arabistalige stammen die claimen af te stammen van deze Arabische bedouinen en sinds de komst van hun voorouders naar de Tafilalt spreken ze altijd al Oud-Arabisch dus het zijn zeker geen Imazighen die hun oorsprong hebben in Tafilalt. In het Tafilalt gebied spreken de meeste stammen Tamazight dat klopt, maar er zijn nog altijd stammen in die regio die Arabisch spreken en dit terwijl ze in een ruraal gebied wonen en niet in de steden dus het heeft ook niets met verarabisering te maken, dezen spraken altijd al Arabisch sinds hun komst in Tafilalt.

    – De Alawieten zijn dus ofwel afstammelingen van Arabische bedouinen met een valse claim Chorfas te zijn.
    РOf ze zijn echte Chorfas (wat z̩̩r te betwijfelen is)
    – Of het zijn Amazigh nomaden die verarabiseerd zijn en uit Algerije, Tunesie of Lbie komen en in Tafilalt neerstreken en claimden Chorfa te zijn om aan de leiding te geraken.

    2 feiten staan vast: – Er zijn Arabische bedoeinen in Zuid Oost Marokko en ook in Zuid West Marokko en ook in de Westelijke Sahara en sommige onderhun spreken een mengtaal tussen het Tamazight en het Arabisch anderen spreken sinds hun komst in Marokko altijd al Arabisch tussen de overheersende Amazighstammen.

    Nazaten van de Arabische bedouinen wonen in sommige kleine streken in de Tafilalt, in het gebied van Ait Atta’s, Skoura, Tamegrout in de Draa, Ouled Dlim in de Sahara, anderen wonen bij de Oued Noun in de Sahara, andere Arabische bedoeinstammen wonen nabij de Oued Souss zoals de Menahbla, de Oulad Yahya en Oulad Yerrar en zo heb je nog kleine Arabische gemeenschappen in Zuid Marokko die een Arabische bedoienenroots hebben. De Rguibat & Houara die in de Westelijke Sahara en de Souss wonen spreken ook Arabisch sommige claimen een Chorfa afstammeling maar historisch gezien spreken de geschiedenisboeken dat tegen, het zijn gewoon verarabiseerde Imazighen en geen nazaten van Chrifs of Arabische bedoeinen.

    Let wel op! We hebben het over nazaten van Arabische bedoeinen en niet alleen over valse Chorfa Claims want die heb je overal in Marokko en historisch gezien zijn ze nooit bewezen en zijn dus te betwijfelen. Kortom verdiep jullie in de geschiedenis van Zuid Marokko, neem Ibn Khaldoun en El Bekri en Leon Africanus als bron en lees over de komst van de Arabische Bedouinen in het Zuiden van Marokko. Het is zeer leerzaam.

  45. Nadori.
    19 oktober 2009 om 05:25 uur.

    La 7awla wala 9owata illa billahi al3adim.