MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Khadija Arib: media verdraait feiten

05 maart 2007 | in Overheid, Politiek | 15 Reacties

Khadija Arib„Sinds wanneer mogen we ons niet inzetten voor democratiseringsprocessen elders in de wereld”, reageert het donderdag beëdigde Tweede Kamerlid Khadija Arib (PvdA) in het NRC Handelsblad op de ontstane ophef over haar ‘nevenfunctie’.

Diverse media meldden de afgelopen dagen het lidmaatschap van Arib, die van Marokkaanse origine is. „Alsof ik de spion ben van de Marokkaanse koning”, reageert Arib verontwaardigd. Het Kamerlid klaagt over de media die de feiten zouden verdraaien. De Wereldomroep meldde dat de raad voor de mensenrechten van de Marokkaanse koning Mohammed VI de opdracht had meegekregen om de Marokkaanse identiteit van migranten in Europa te verstevigen. Dat werd gisteravond nog eens herhaald in Nova. In werkelijkheid is ze lid van de Conseil Consultatif des Droits de l’Homme, een onafhankelijke adviesraad voor de mensenrechten in Marokko.

„Er wordt hier gemeten met een dubbele standaard”, zegt Arib. Als ze zich had ingezet voor de vrouwen in een ander Afrikaans land, of in Zuid-Amerika, had er geen haan naar gekraaid, gelooft het Kamerlid. „Deze hele ophef is ontstaan omdat Marokko een islamitisch land is. Dan ben je opeens verdacht en niet loyaal aan Nederland.” Ze zal niet toegeven aan de plotselinge ophef, zegt ze in de krant. „Ik blijf me inzetten voor mijn principes, in Nederland en in Marokko.”

Er zijn 15 reacties

  1. Khalid
    05 maart 2007 om 08:58 uur.

    en gelijk heeft ze.

  2. mhamed
    05 maart 2007 om 12:58 uur.

    hebben mensen dat nou nie in de gaten!!!!!!!!!!!!!!!

    alles wat ISLAM is moet en mag niet!!!!!
    natuurlijk is dat wel de rede, marokko is nou een islamitische land.

  3. Abdelghafour
    05 maart 2007 om 02:12 uur.

    Mevrouw Arib, met alle respect voor jouw inzet voor vrouwenbeweging in Marokko, je verdraait zelf de feiten. Ik ken marokko, en Ik ken een deel van de zittende leden bin CCDH, Ik weet ook de achtergrond van die soort organen, je zult mij en 1000den marokkanen in Nederland niet snel overtuigen over de onafhankelijkheid van die orgaan en laat staan van Hoog raad migranten. van rechts Amicalen in de jaren 70 en 80 krijgen wij nu de zogenaamd “links’hoogopgeleid Amicalen. Jouw actief rol binnen deze koningrijk orgaan is deontologische, politieke en morale in strijd met jouw functie als kamerlid( en dat si een EER ( sharaf) voor jouw dat jij niet de handen van de koninging hieft te kusen. en dat jij in alle transparantie jouw verkzamheden kubt verrichten. Ik zo zeggen stop met die spectal van CCDH en de hoog raad van migranten, Een spectal van een aantal mislukt marionneten (in hun werk en hun strijd ) vandaag Marokko willen presenteren als oisis van democratie en mensen rechten. IN de verkeizingen van 2002 en november 2006 heb ik en duizend Marokkanen hebben op je gestemd. Ik ben zeer teleurgested in Jouw. Laat maar ( de maghzen) juist de probelem van 30 Mn Marokkkanen oplossen. Jij hebt genoeg te eten en te drinken in alle vrijheid Khadija. Ik hoop dat geschidenis zal je later schrijven als een bewogen, actief politica en niet iemand die vanuit de afvalbak van geschidenis eet.
    de groeten
    Abdelghafour Ahalli
    Alphen aan de Rijn,
    NB. IK ben bereid om in gespreek met jou te gaan

  4. abohalli
    05 maart 2007 om 03:41 uur.

    puur spoinwerk niks meer en niks minder

  5. Khalid
    05 maart 2007 om 04:48 uur.

    Beste mevrouw Arib,

    Allereerst wil ik stellen dat ik zeer trots op u ben en altijd vol verwondering naar uw optredens (in de media) kijk. Ik vind het een zeer goede zaak dat u betrokken bent bij de democratiseringsprocessen in Marokko. Juist omdat u een hele bagage aan ervaring heeft in de Nederlandse politiek, ben ik van mening dat u een toegevoegde waarde hebt voor Marokko. Mensen als Abdelghafour moeten u niet van de wijs brengen. Ik vind het alleen jammer dat wij Marokkanen in Nederland de laatste tijd vaak negatief in het nieuws komen en als gevolg hiervan ondervind ik dagelijks meer hinder. Ik krijg steeds meer het gevoel dat ik grediscrimineerd wordt. Ik wil u als vooraanstaand Marokkaanse/Nederlandse vragen of u deze problematiek ook aan de kaak kunt stellen.
    Rest mij nog om u heel veel succes te wensen met uw werkzaamheden…. Hier in de tweede kamer, maar vooral in Marokko!!

    Met trotse groet,

    Khalid A.H.

  6. Toth
    05 maart 2007 om 05:17 uur.

    Er is op die organisatie vanalles af te dingen, Amnesty heeft er ook het nodige mee te stellen gehad m.b.t de kwestie West-Sahara en meer. Maar mevr. Arib is prima in staat zelf een overweging te maken of haar bijdrage een positief effect kan hebben, via deze bestaande kanalen die weliswaar niet altijd optimaal zijn, of dat ze denkt dat het dat niet heeft en dat ze het daarom niet doet.

    Maar hoe dan ook, dat is de kwestie niet en dat is ook de kritiek niet. De kritiek is in het geheel niet inhoudelijk gericht tegen de organisatie, of gericht op principe versus pragmatisme, maar op een vermeende disloyaliteit van mevr. Arib ten aanzien van Nederlandse nationale belangen.

    De deugdelijkheid van de organisatie is een aparte zaak van de (het wordt hoe langer hoe belachelijker) loyaliteitskwestie.

  7. xander
    05 maart 2007 om 06:58 uur.

    Mevrouw Arib,
    Nu echt ophouden met huilen! U eet van twee walletjes en iedereen weet: Dat moet je niet doen!!!
    Met mooie woorden als ‘democratiseringsprocessen ‘ wordt een vies zaakje echt niet schoner. Geef dus snel die opdracht terug aan Hassan of hou op met
    Tweede Kamerlid spelen.
    En ga anders op de Nederlanders hun zak teren met je wachtgeld.

  8. M.kamal
    05 maart 2007 om 07:52 uur.

    He! khadija Arib een bekende!
    Dat is niet iets waar men van denkt dat het om verkeerd zaak gaat, Komaaaan!
    Ga door Mvr Khadija je hebt alle vrijheid om te doen wat u wil met jouw toekomst als ex politicus in Nederland toch, Media.. laat maar..!
    De vrouwen hebben jouw vakennis en inzet echt haard nodig.
    Dat is een prachtig en strategisch doel voor mensenrecht, Remigranten/vr,
    in het kader van het Nationale Initiatief voor Menselijke Ontwikkeling (NIMO), in Marokko.
    heel veel succes
    M kamal

  9. samir B
    05 maart 2007 om 09:51 uur.

    Arib, je spreekt de waarheid.
    ik ben erg blij dat nog Marokkanen bestaan die hun ogen open hebben en het smerige zionistische systeem door hebben.

  10. mustafa
    05 maart 2007 om 10:07 uur.

    Besten,

    Khadija heeft gelijk als ze zegt dat er met twee maten wordt gemeten. Iedereen mag zich inzetten voor wat hij/zij belangrijk vindt.

    Het is wel zo dat dit onbegonnen werk voor haar. De koning en zijn regering houden nog teveel van hun posities om echt open te zijn en kritiek accepteren over hun optredens. De koning kiest ervoor om te actief te gaan regeren maar het is verboden om zijn werk te evalueren en hem terug te fluiten als hij/zij iets niet goed doet.

    Zolang de instelling van de regering niet veranderd is, verwacht ik geen verandering in de situatie van mensenrechten in Marokko. en eerlijk is eerlijk: Khadija kan toch beter aan de salg met kwesties in Nederland!

    groet,

  11. Henk -Rotterdam
    06 maart 2007 om 08:32 uur.

    De hetze tegen de inzet van mensen uit Marokko/Turkeye gaat door hier in de politiek.
    Laten we eerst eens even kijken naar alle Nederlandse leden in de politiek die naast hun werk in de kamer en gemeenteraden en provincialeschappen overal ook nog vele belangen/bijbanen hebben in het bedrijfsleven en in vele gevallen ook nog adviseurschappen hebben die wel degelijk tegenstrijdige belangen hebben.
    Denk bv aan een lid van de kamer die de post onderwijs in haar fractie behartigd en tegelijk in een raad van bestuur van een scholengemeenschap zit.
    Het is een door de PVV en VVD ingezette hetze tegen de mensen met 2 paspoorten in dit land die zich inzetten en daarbij gaat men geen middel meer uit de weg om zoveel mogelijk rotzooi te trappen en het werk van deze mensen onmogelijk te maken.
    Hoelang duurt het nog dat we een soort “kristalnacht”kunnen beleven.
    Alle aandacht blijft gericht op deze mensen en men zal geen middel ongebruikt laten om hen uit de kamer te “verdrijven”.
    Dit land is bezig naar de klote te gaan,wordt straks verdeeld door haat en apartheid.

  12. redbull
    06 maart 2007 om 11:44 uur.

    na een reportage op NMO over de nieuwe gezinwet in marokko over de vrouwen vond echt triest vrouwen als een groep vee worden verkocht op de markt hoe kan iemand zn dochter van 14 weg verkopen aan iemand van 50jaar
    maar de mannen zn gewoon los lopend stieren wat zou nou een meisje
    van 14 van zo ouwe bok verwachten remantiek liefde sensatie

  13. herman
    06 maart 2007 om 03:54 uur.

    Arib wil belangrijk zijn . Een beetje extra geld is ook nooit weg. Je hebt in de Kamer nooit iets bijzonders laten zien, maar nou krijg je een nieuwe kans.
    Als een NSB-ster (verrader in de 2e wereldoorlog), gaat Arib de koning van Marokko adviezen geven. Waarover? Of Mo el H. geïntegreerd is?
    Of Samira B. een hoofddoekje draagt? Of de familie S. nog wel naar de moskee gaat?
    Of gaat zij vertellen dat het nou maar eens afgelopen moet zijn met dat idiote
    gedoe; dat een achterkleinkind van één Marokkaanse grootvader maar niet van zijn Marokkaanse paspoort af kan komen? En dat er politici in Nederland zijn die zeggen dat het nou wel genoeg is geweest.

  14. mustafa
    06 maart 2007 om 04:29 uur.

    Deze dame probeert van 2 walletjes te eten .Ze moet nu een keuze maken of ze kiest voor Nederland of ze kiest voor Marokko.
    En als ze beweerd dat ze voor de mensenrechten zeteld dan moet ik met spijt zeggen dat ze haar werk niet goed doet want ik hoef niet te zeggen hoe het in de corrupte marokko er aan toe gaat. Blijkbaar geild ze op de aandacht die ze in Marokko krijgt.Waarschijnlijk heeft ze een pasje met erop speciale h…… van de koning .( trouwens al de zogezegde politieke mocro’s)
    Ik vraag mij af of zij of de heer abohtallib etcetra de lef hebben om eens aan de Koning te vragen hoe het zit met zijn rechten en de corruptie en de misbruik die men daar doet als kapitalistische toerist.Maar waarschijnlijk leeft de emir van de monafikeens in een droomwereld.
    Zo dit was het weer en ik kijk uit naar de reacties.

  15. Toth
    06 maart 2007 om 06:15 uur.

    De wet van Godwin, Herman, een slecht idee.

    Het adviseren aan buitenlandse regeringen om de rechtspositie van vrouwen te verbeteren is een kwestie van landverraad. Daarentegen is het bombarderen en binnenvallen van landen – met volkomen toevallig ook nog geopolitieke significantie – om de rechtspositie van vrouwen te verbeteren een kwestie van Verlichte rechtschapenheid.

    Daar zou zelfs Mussert niet aan getwijfeld hebben.