MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Politie klaagt over debat dubbele nationaliteit

11 maart 2007 | in Overheid | 17 Reacties

allochtone politieagentDe Raad van Hoofdcommissarissen van de politie is niet blij met het debat over de dubbele nationaliteit: het debat zou allochtone sollicitanten afschrikken en allochtone agenten kunnen doen besluiten de politie te verlaten.

Bert Poelert, korpschef in Gelderland, zegt zaterdag tegen de NOS dat het debat over het hebben van twee paspoorten kan leiden tot een discussie over integriteit en daarmee ‘schadelijk voor de gemengde samenstelling van de korpsen’.

Als allochtonen denken dat er wordt getwijfeld aan hun integriteit en loyaliteit, dan kunnen ze besluiten niet voor de Nederlandse overheid te willen werken, zegt Poelert. Dat terwijl de politie al zo’n moeite moet doen om allochtonen te werven. Ongeveer 6 procent van alle agenten in Nederland is allochtoon. Veel van hen zijn van Marokkaanse of Turkse afkomst, net als de PvdA-staatssecretarissen Nebahat Albayrak (Justitie) en Ahmed Aboutaleb (Sociale Zaken) middelpunt van de nationaliteiten-discussie.

De Raad van Hoofdcommissarissen heeft alle korpsen een e-mail gestuurd om er op toe te zien dat er binnen de politie geen discussie ontstaat over dubbele loyaliteiten schrijft Elsevier.NL

Er zijn 17 reacties

  1. mo
    11 maart 2007 om 09:25 uur.

    ik ben 1 van ze! ik verlaat na 11 jaar de wereld van opsporingsambtenaar.
    ik heb me 11 jaar keihard ingezet voor de samenleving nooit gedacht dat ik een allochtoon was of niet .
    ben trots op mijn identiteit en met behoud van mijn geloof deed ik het werk uitstekend.
    En mijn werk stond niet in de weg voor mijn liefde aan mijn vaderland.

    maar nu gaan bij mij twijfels ontstaan of we in feiten geaccepteerd en gewaardeerd worden.

  2. samadie
    11 maart 2007 om 01:14 uur.

    Ik weet niet meer wat men hier verstaat onder integratie! Want ik zie dat de twee bevolkingsgroepen die het meeste zijn geïntegreerd en deelnemen aan alle activiteiten in deze maatschappij toch de twee groepen zijn die het meeste moeten ontgelden.
    Misschien moeten wij maar een voorbeeld aan de chinezen nemen, gewoon een restaurant met twee muren samba bij en geertje en de rest zijn blij.

  3. hayatii
    11 maart 2007 om 04:01 uur.

    Ach Ja mo.. Wat kunnen we eraan doen. het wordt met de dag erger

  4. Karim
    11 maart 2007 om 11:53 uur.

    de marokkaanse economie wordt met de dag beter…… en de kennis die wij in marokko niet/nooit zouden hebben gekregen hebben we al hamdoellillah die we ook voor ons land kunnen gebruiken.

    ik heb zelf een grens gesteld. zodra ze me gaan dwingen om afstand te doen van mijn cultuur (dus ook mijn dubbele nationaliteit) en mijn geloof, dan ben ik een van de eerste die Nederland verlaat.

  5. Henk -Rotterdam
    12 maart 2007 om 11:13 uur.

    Mo,
    Wie nu na al die jaren opgeeft met het bereikte resultaat geeft Wilders en zijn fascistische trawanten bende de ruimte om hun vulgaire en laag bij de grondse ideeen nog verder te spuien en uit te dragen.
    Het is een persoonlijke hetze van hem tegen de islam en tegen de Marokkanen en de Turken die een volwaardig en goed geinteregeerd en door de meeste echt wel gewaardeerd lid zijn van onze samenleving.
    Het is onmogelijk dat men nu het einddoel inzicht is gaat opgeven voor en door zijn vuilspuiterij.
    Bewaar je eigen indentiteit en geloof,en geef geen van allen toe aan zijn pogingen om dit land te willen besturen en kapot te maken,want als hij aan de macht komt dan dooft het licht van de vrijheid en wordt onderdrukking een hele gewone zaak in dit land.
    Kom op voor je rechten en geef niet toe aan de onderdrukkers.
    Dit land is van ONS samen,en er is geen plaats voor figuren die dezelfde ideeen hebben als een mislukte korporaal uit de Bohemen en later de leider van het grote mofrikka.
    Nogmaals velen van ons waarderen je accepteren je echt wel,de Marokkanen maken een onlosmakelijk deel uit van onze samenleving en wees daar trots op.

  6. mhamed
    12 maart 2007 om 05:15 uur.

    soms twijfel ik aan democratie of het goed is voor de mensen!!!!!!

  7. samra
    12 maart 2007 om 08:48 uur.

    kom kom Mo, je gaat me niet zeggen dat je na 11 jaar voorgoed uit de ambtenarenwereldje bent…wie weet heb je elders een beter aanbod gekregen dan geef ik je groot gelijk….
    Zoals Henk-Rotterdam aangeeft “bewaar je eigen indentiteit en geloof”dit geldt natuurlijk niet alleen voor Mo!!!

  8. skery_vanuit_marocco
    12 maart 2007 om 11:00 uur.

    mo

    dit is de begin er wacht maar over paar jaar ga je heel anders over nadenken

  9. Toth
    13 maart 2007 om 07:41 uur.

    “..soms twijfel ik aan democratie of het goed is voor de mensen!!!!!!” zegt Mhamed

    Om te werken hangt democratie af van twee halszaken: 1. Een goed geinformeerd publiek dat daadwerkelijk ook actief deelneemt aan een publiek debat en 2. de besluiten die worden genomen zijn ook daadwerkelijk gebaseerd op de argumenten die in die discussies worden gewogen.

    In werkelijkheid is democratie een periodiek selecteren van figuren op hun allerslechtste eigenschappen, evoluerend naar steeds meer doortraptheid en leugenachtigheid. Het wordt dom gehouden met onderwijs en ongeinformeerd door de media, beide onder controle van die op hun slechtheid geselecteerde figuren die slechts hun eigen belangen dienen en daarvoor op hun beurt weer onder controle staan van het lobbyisten, oftewel het grote geld.

    Het is een systeem dat zich alleen in positieve zin onderscheid van dictaturen doordat men de zittende slechterikken periodiek kan vervangen door nog grotere boeven. De angst om te worden weggestuurd voor de grote buit binnen is, is de enige impuls die we met recht democratisch mogen noemen, de rest is allemaal bullshit.

  10. loyaliteit
    13 maart 2007 om 12:28 uur.

    het gaat niet om je indentiteit of hoe je je voelt.

    jullie begrijpen het verkeerd! het gaat niet om loyaliteit van de persoon. maar on loyaliteit op papier (paspoort)./wettelijke recht.

    dus daar kan een conflict ontstaan. even v.b. volgens marokkaans rechtsystem kunnen ze jouw straffen volgens marokkaans recht ook al ben je in het buitenland. dus als een je een marokaans paspoort hebt en je zegt wat verkeerd over de koning. dan kan jij alsnog gestraft worden door het rechtsysteem in marokko. dat wordt dan geen vakantie meer naar marokko om het zo te zeggen.

    daar in ligt het punt wat wilders maakt. stel voor je moet wat doen in belang van nederland, maar dat levert strafrechtelijk gezien in marokko gevagenisstraf op. dan kan er een probleem onstaan.

    als je een marokaans paspoort hebt dan kan je opgeroepen worden voor militaire dienst of je het wilt of niet. wil je niet, dan hoef jij ook niet meer op vakantie daar, want je word opgepakt. en ik zou niet weten wat de straf is voor dienst weigeren in marokko.

    daar heeft wilders een goed punt op. alleen hij had het niet zo moeten aan pakken om de persoon ,zo kwam het over op mij dan. als hij nu gewoon had gezegt. mensen het volgende. nu hebben we 2 mensen met dubble paspoort. jaren lang is hier al over gedaebatteert en afgesproken om er iets aan te doen. gezien nu deze situatie, wat zijn jullie van plan om hier aan te doen. dan komt het verhaatje met feitenen stand punten hierover..etc.

    dan was het iets beter over gekomen.

    laat ik het zo zeggen je hebt nu eenmaal een kleurtje en dat verandert niet of je nu een stukje papier( nederlands of marokaans paspoort) heb of niet. maar daar gaat het ook niet om.

    dat is mijn logica, hoe ik deze kwestie begrijp.

    en de politie personeel ken beter gaan klagen over hun salaris.

  11. abdel
    13 maart 2007 om 12:35 uur.

    selam

    debat of geen debat, de alllochtoon kreeg toch de kans niet om hogerop te komen in het politie wereld.

    dus beste Bert Poelert, korpschef uit Gelderland doe niet scheinheilig en ga doen waar je voor opgeleid bent , en dat is hardwerkende automobilisten flitsen, stiekemerd.

  12. Toth
    13 maart 2007 om 01:29 uur.

    Wat een fantasie “Loyaliteit” Wat jammer dat je Wilders zelf hier niet over gehoord of gelezen. Ik zal zijn woorden hier eens nauwkeurig citeren:

    “Met de komst van de aanstaande staatssecretarissen Ahmed Aboutaleb en Nebahat Albayrak (beiden PvdA) heeft de tsunami van islamisering ook het kabinet bereikt. Sterker nog, nu de heer Aboutaleb en mevrouw Albayrak lid worden van het kabinet, zijn de Marokkaanse en Turkse overheden feitelijk in het hart van het Nederlandse machtscentrum geïnfiltreerd.”

    – Geert Wilders, 20 februari 2007.

    Klinkt daar soms iets van bezorgdheid in door over jouw unieke bijdrage van de optie van een militaire dienst in Marokko of de mogelijkheid iets naars te zeggen over Frits Bolkestein’s trouwe vriend in barre tijden?

    Nog een?

    “Ik stel een principiële vraag. Is het niet zo dat mevrouw Arib helemaal niet loyaal is aan Nederland? Ik gebruik haar eigen woorden voor de Wereldomroep: “Ik ben niet loyaal aan Nederland, ik ben niet loyaal aan Marokko, maar ik ben loyaal aan mijn principes”. Dat is een schandelijke uitspraak voor een lid van de Tweede Kamer. Het is schandelijk dat een lid van de Tweede Kamer zegt niet loyaal te zijn aan Nederland.”

    en

    “Ik vind dat een lid van het Nederlandse parlement, een Nederlands minister of een Nederlandse staatssecretaris nooit ofte nimmer advieswerk of andere werkzaamheden voor een ander land mag verrichten.
    Ik doe niets onoorbaars. Sterker, met wat ik aan de orde stel, zijn miljoenen Nederlanders het eens, of het nu gaat om de dubbele nationaliteit of om de werkzaamheden van mevrouw Arib.”

    – Geert Wilders, 9 maart 2007

    Fractieleider Geert Wilders van de PVV heeft een ,,dubbele standaard” als hij PvdA-Tweede Kamerlid Khadija Arib verwijt te werken voor de koning van Marokko, terwijl hij zwijgt over het betaalde advieswerk van VVD-kamerlid Hans van Baalen voor de regering van Taiwan. Fractieleider Femke Halsema heeft dat donderdag gezegd tijdens het spoeddebat over Arib.

    Wilders zei niet op de hoogte zijn van de kwestie-Van Baalen.

    – AD, 11 maart 2007

    Pim Fortuyn Wannabe: “Dat is appels met peren vergelijken.”
    Nee, PFW, dat is je hoofd in boter verzuipen.

    Is er nog iets bij wat je niet begrijpt dat je het nog rijmen kunt met jouw fantasieverhaal van hierboven “Loyaal”? Of heeft iedereen behalve jij het tòch nog niet goed begrepen?

    Voor de rest van ons allen was het toch echt luid en duidelijk zat, politie, leger incluis en dat zijn voorwaar niet de snuggersten onder ons.

  13. loyaliteit
    13 maart 2007 om 02:44 uur.

    oke,toth maar dat is mijn uitleg en van anderen personen.wilders zegt het gewooneen beetje anders. 😉

    je kan nu al die verhalen van anderen de bij halen ,maar dat verander niks.

    dan nog heb je de principe van loyaliteit op het papier, Toch. en dat is een goed argument. dit heeft wilders wel benoemd, na mijn weten. naast al dat ander gebabbel wat jij op noemt.

  14. jamal
    13 maart 2007 om 03:08 uur.

    moet maxima ook haar nationaliteit ook inleveren en de mensen die in de buitenland wonen en tog nog nederlandse nationaliteit moeten ze die ook inleveren? dan ben ik het wel eens met geert wilders maar als alleen (moslims) hun nationaliteit moeten inleveren dan mag hij op kankeren of wij samen of niemand.

  15. Toth
    13 maart 2007 om 05:05 uur.

    Het is je dus tòch echt niet duidelijk “Loyaal.” Papieren loyaliteit is geen goed argument het is helemaal geen argument. Jouw fictieve dienstplicht en James Bond-achtige wetsovertredingen, paspoort-outlaws als het ware horen thuis in het theater, leuke columns misschien, maar niet in serieuze discussies.

    Maar met jouw wens om Wilders te herinterpreteren, zijn hysterie om te zetten naar normale menselijke proporties zeg je in feite dat Wilders zelf te krankzinnig is om op een normale manier een standpunt naar voren te kunnen brengen. Ik zou wat dat laatste betreft – met gekunsteld optimisme om eerlijk te zijn – met je eens kunnen zijn, maar wat maakt jou zijn persoonlijke orakel?

    Als je daaraan twijfelt, dan zou ik toch ook echt maar eens een keer gaan lezen wat er staat.

    En als je naast zijn verbod op moslims in de regering (als eerste stap) en zijn islamitische tsunami theorie legt naast de historische (Willem van Oranje) basisbeginselen van Nederland, verankerd in de grondwet onder het recht op vrijheid van godsdienst (artikel 6) en er zijn overigens nog een aantal andere zaken in de grondwet die hier in het geding komen, dan moet duidelijker worden dat Wilders en zijn partij het wezen van Nederland aan het vernietigen is.

    “Ik ben niet loyaal aan Nederland, ik ben niet loyaal aan Marokko, maar ik ben loyaal aan mijn principes”. Dat is een schandelijke uitspraak voor een lid van de Tweede Kamer. Het is schandelijk dat een lid van de Tweede Kamer zegt niet loyaal te zijn aan Nederland.” – Geert Wilders, 9 maart 2007

    “Ik kan niet goedkeuren dat vorsten over de gewetens heersen.”
    – Willem van Oranje, 31 december 1564.

  16. mhamed
    14 maart 2007 om 12:20 uur.

    TOTH respect voor u uitlegHHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHAHAH.
    loyaliteit ben je nog steeds aan het denken wat je moet zeggenHIHIHIH

  17. Mia
    17 maart 2007 om 01:58 uur.

    Mo, wat ben jij zielig zeg. Oh, wat wodt je gediscrimineerd he? Hoezo dan? Omdat je na 11 jaar nog geen hoofdcommissaris bent? Leg mij nou eens uit waaruit die discriminatie of onderwaardering blijkt! Hoeveel autochtone agenten op leeftijd zie jij niet die bij pensioen niet eens de rang van hoofdagent overstegen zijn?

    “Allochtone agenten hebben het gevoel gediscrimineerd te worden binnen de organisatie” (krantenartikel)

    Een GEVOEL!!!!!!!!!!
    Hou toch op met zeiken en ga je werk doen. Als ik mij als vrouw gediscrimineerd wil voelen in deze maatschappij, kan dat ook. Ik wil het alleen niet. Mo, jij wilt je die zielige achtergestelde allochtoon voelen. Moet je vooral doen; neem ontslag en ga bij de Marokkaanse politie werken. Eens kijken hoe snel je weer terug bent bij je kaaskoppenkorps…